Mitä on ”laatu”?

39 kommenttia
2»
  • @Kumppani kirjoitti:
    Miksi kysyt? Pointti oli se, että palvelun tuottamisen laatu on ISO-järjestelmällä saatu yhteismitallisemmaksi. Se on niin simppeli, että standardin täyttää, tai sitten ei.

    Kun sertti on saatu, niin organisaatiosta riippuen jää silti nähtäväksi, miten prosessit käytännössä toteuttaa sitä oletettua laatua.

    No mistä se yrityksen tuote tulee? Se on jonkin prosessin tulos, johon muut prosessit vaikuttavat. Vaikka jokaista tuotetta ei sertifioida, niitä tuottavat prosessit sertifioidaan. Siten saadaan tuotettua sitä suunniteltua laatua ja tuote on "laadukas".

      
  • muokattu 16.05.2024 10:19

    Varmaankin juuri noin - valmistajan kannalta. Palataan sitten kuluttajan - tuotteen hankkineen - kannalta siihen mitä on laatu tai laadun käsite. Oli se valmistajan mielestä kuinka prosessisertifioidusti tuotettua tahansa.

    Yritäpäs sertifioida sitä sitten, onnistuuko?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Varmaankin juuri noin - valmistajan kannalta. Palataan sitten kuluttajan - tuotteen hankkineen - kannalta siihen mitä on laatu tai laadun käsite. Oli se valmistajan mielestä kuinka prosessisertifioidusti tuotettua tahansa.

    Yritäpäs sertifioida sitä sitten, onnistuuko?

    Että sinun ajatuksiasi pitäisi sertifioida? Jos saat Bemarisi kymppitonnilla, voit olla tyytyväinen laatuun. Jos maksat siitä satatonnia, et enää olekaan. Asiakkaan kokema laatu on hänen päässään.

      
  • muokattu 23.05.2024 01:12

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin.

    Minulle opetetun näkemyksen mukaan laatu on pikemminkin ennustettavuutta. Se on sitä, että luvattuna toimituspäivänä saadaan tasan sitä mitä tilattiinkin. Ei enempää eikä vähempää, ei aiemmin eikä myöhemmin, vaan lopputulos on kaikilta tavoitelluilta ominaisuuksiltaan suunnitellun kaltainen.

    Kustannus on vain yksi vaatimus muiden joukossa.

    Tälle yläpeukku minunkin laatukoulutulsestani, jossa laatu määriteltiin vaatimuksen mukaisuudeksi.

    --740 GLE

      1
  • @Lukija507699 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin.

    Minulle opetetun näkemyksen mukaan laatu on pikemminkin ennustettavuutta. Se on sitä, että luvattuna toimituspäivänä saadaan tasan sitä mitä tilattiinkin. Ei enempää eikä vähempää, ei aiemmin eikä myöhemmin, vaan lopputulos on kaikilta tavoitelluilta ominaisuuksiltaan suunnitellun kaltainen.

    Kustannus on vain yksi vaatimus muiden joukossa.

    Tälle yläpeukku minunkin laatukoulutulsestani, jossa laatu määriteltiin vaatimuksen mukaisuudeksi.

    --740 GLE

    Täältä samat mietteet laatukoulutuksesta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Olen saanut huristella näillä laatupainoitteisilla malleilla, joissa on on ollut kaikki oman ajan edistysaskeleet/ominaisuudet ja mukavuudet.

    Oletko siis aina hankkinut käytettynä mallin, jonka joku on aikoinaan ruksannut tilauslomakkeesta täyteen varusteita, vai tarkoitatko jotakin muuta?

    Tästä syystä olen pitäytynyt samassa merkissä ja kokoluokassa. Mukavuuspainoitteinen matkanteko on näin jo dna:ssa

    Makuasioita ovat osittain joka tapauksessa. Pääasia että itse ymmärrät ettei sinun totuutesi ei ole ainoa.
    Sanon vain siksi, että kun sinulla ei ole omistuskokemusta muusta, niin kuulostat välillä (taas) siltä, kuin muilla merkeillä ei voisi olla asiat hyvin, tai miksei paremminkin. Ts. kokemuksesi syvä rintaääni koskee vain yhtä merkkiä ja mallia.

    Näitäkin tarjonnasta löytyy, hyvin oivallettu päätelmä. Totuuteni ei ole ainoa ei, mutta sopii minulle.

      
  • muokattu 24.05.2024 13:48

    Aivan alunperin vastasin edellisellä sivulla nimimerkin H55 kommenttiin, muuten...Ehkä voisit sieltä tarkistaa joitakin asioita ketjuun liittyen.

    Myöhemmin sinullekin: Palataan sitten kuluttajan - tuotteen hankkineen - kannalta siihen _mitä on laatu tai laadun käsite. Oli se valmistajan mielestä kuinka prosessisertifioidusti tuotettua tahansa. Yritäpäs sertifioida sitä sitten, onnistuuko?_

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Että sinun ajatuksiasi pitäisi sertifioida?

    Ai ei onnistu vai? Asiakkaan kokema laatu on hänen päässään, kuten sanoit (enkä ole muuta väittänyt itsekään). Kun aloittaja kysyi, minä vain kommentoin sitä ja jäljempänä tulevien kommentteja.

    Jos saat Bemarisi kymppitonnilla, voit olla tyytyväinen laatuun. Jos maksat siitä satatonnia, et enää olekaan

    Varmaan jotenkin avaava kommentti mielestäsi. Minun kannaltani kyse on vain siitä, miksi tuollaista minulle kertoilet. Ei ole ollut pointtini tuon ISO-serttiin esim. mitenkään.

      
  • muokattu 24.05.2024 14:21

    Aivan alunperin vastasin edellisellä sivulla nimimerkin H55 kommenttiin, muuten...Ehkä voisit sieltä tarkistaa joitakin asioita ketjuun liittyen.

    Myöhemmin sinullekin: Palataan sitten kuluttajan - tuotteen hankkineen - kannalta siihen mitä on laatu tai laadun käsite. Oli se valmistajan mielestä kuinka prosessisertifioidusti tuotettua tahansa. Yritäpäs sertifioida sitä sitten, onnistuuko?

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Että sinun ajatuksiasi pitäisi sertifioida?

    Ai ei onnistu vai? Asiakkaan kokema laatu on hänen päässään, kuten sanoit (enkä ole muuta väittänyt itsekään). Kun aloittaja kysyi, minä vain kommentoin sitä ja jäljempänä tulevien kommentteja.

    Aattelepas vaikka tätä:
    Jotkut kommentoijat kuvittelevat jotenkin, että heillä on paremmat laatukäsitykset, tai niin voisi tulkita. Jos se on vain yhden pään sisältä tullut käsitys ja kun se ei ole sertifioitavissa, niin jännä oli tuo aloittajan kommentti.

    Jos saat Bemarisi kymppitonnilla, voit olla tyytyväinen laatuun. Jos maksat siitä satatonnia, et enää olekaan

    Varmaan jotenkin avaava kommentti mielestäsi. Minun kannaltani kyse on vain siitä, miksi tuollaista minulle kertoilet. Ei ole ollut pointtini tuohon ISO-serttiin esim. mitenkään.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Stahlwille-käsityökalut
    Ratkaisumme Sinulle

    Stahlwille tuotevalikoima käsittää laajan valikoiman tuotteita teollisuuden, ilmailun, kuljetus- ja energialan yrityksille:

    Työkaluvaunut ja työkalujen säilytys
    Kiinto- ja avosilmukka-avaimet
    Hylsyt, vääntimet, jatkot ja hylsyavainsarjat 1/4" - 1"
    Impact-konehylsyt iskuvääntimille 1" - 2 ½"
    Momenttityökalut ja kalibrointilaitteet 1000 Nm asti
    Ruuvitaltat
    Pihdit
    Putkityökalut
    Ulosvetimet
    Autoerikoistyökalut

    Tutustu tuotteisiin Stahlwillen kansainvälisillä kotisivuilla

    Stahlwille online-tuoteluettelo

    https://www.stahlwille.de/fileadmin/user_upload/downloads/kataloge/fi/stahlwille-katalog-18-fi.pdf

    Stahlwille selattava web-kuvasto

    https://www.tekninenkauppa.fi/tuoteryhmat/tyokalut/kasityokalut/stahlwille-kasityokalut

    tämä merkki toimii, perintötyökalut 60-70 luvulta jatkuvassa käytössä ja kiintolenkkikin mahtuu ahtaisiin väleihin, joita nyky kiinapashat ei ;)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit