Mitä on ”laatu”?

9 kommenttia
muokattu 09.05.2022 13:56

Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin. Se tarkoittaa

(ISO 9000). Sinä pysäytät järjestämän, se on tehtäväsi rooli. Sitä voidaan sanoa portaiden askelmaksi. Hauku ja vaadi, tehtävä ei muuten kehity.

On oma vikani ellet työntekijänä ole työssäsi onnellisempi ja myös työnantaja tyytyväisempi, on myös oma vikani ellen pysty yhtiön tuottavuutta kasvattamaan.

T: Polytypos:n työsuojeluvaltuutettu epv. (Olinko mä sielläkin 30 vuotta tunaroimassa, ehkä joku olisi voinut olla parempi, sori Keijo)

  
  • Mitä on ”laatu”?

    "Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. Fyysisen tuotteen laatu tarkoittaa sen kykyä suoriutua sille tarkoitetuista tehtävistä koko oletetun käyttöikänsä ajan. Tuotelaadun osatekijöitä ovat tuotteen kestävyys, luotettavuus, käytön tarkkuus, käytön helppous, huolto- ja korjausmahdollisuudet sekä mahdolliset muut tuotekohtaiset tekijät. Palveluiden laatutekijät jaetaan tekniseen laatuun: miten esimerkiksi leikkaus sairaalassa onnistui tai miten hyvää ravintolan ruoka oli; ja toiminnalliseen laatuun: miten sairaalassa tai ravintolassa palveltiin, oliko kirurgi myötäelävä ja tarjoilija kohtelias yms."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu

    Ei se tuon kummempaa ole.

      1
  • "Hyödykkeiden ja toiminnan ominaisuudet ovat suhteellisen objektiivisia asioita. Ne voidaan usein tunnistaa, määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan. Subjektiiviseksi laatu muuttuu vasta, kun erilaiset asiakkaat arvioivat sitä omien tarpeidensa ja kokemustensa pohjalta. Asiakkaalla on aina ennakko-odotuksia ostaessaan tuotteita tai palveluja. Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen. Laadun määrittelyssä asiakkaan kannalta on aina kyse siitä, vastaako tuote niitä odotuksia, joita asiakkaalla on etukäteen tuotteen suhteen ollut. Tässä vertailussa on kysymys hinta-laatusuhteesta."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu

    Sama lähde, mutta oli hauska huomata että asioita voi lähestyä eri näkökulmista. Itse olen käyttänyt ihan toimivia tuotteita, mutta en ole ollut tyytyväinen niiden laadukkuuteen, vaikka ne sinänsä toimivat tehtävänsä mukaisesti.

      1
  • @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin.

    Minulle opetetun näkemyksen mukaan laatu on pikemminkin ennustettavuutta. Se on sitä, että luvattuna toimituspäivänä saadaan tasan sitä mitä tilattiinkin. Ei enempää eikä vähempää, ei aiemmin eikä myöhemmin, vaan lopputulos on kaikilta tavoitelluilta ominaisuuksiltaan suunnitellun kaltainen.

    Kustannus on vain yksi vaatimus muiden joukossa.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin. Se tarkoittaa

    (ISO 9000). Sinä pysäytät järjestämän, se on tehtäväsi rooli. Sitä voidaan sanoa portaiden askelmaksi. Hauku ja vaadi, tehtävä ei muuten kehity.

    On oma vikani ellet työntekijänä ole työssäsi onnellisempi ja myös työnantaja tyytyväisempi, on myös oma vikani ellen pysty yhtiön tuottavuutta kasvattamaan.

    T: Polytypos:n työsuojeluvaltuutettu epv. (Olinko mä sielläkin 30 vuotta tunaroimassa, ehkä joku olisi voinut olla parempi, sori Keijo)

    Laatujärjestelmän avulla yritys voi tehdä tiettyä määriteltyä laatua ja toistaa sen kerrasta toiseen. Jokainen tuote tai palvelu on siis joka kerran samanlainen eikä se riipu edes tekijästä. Laatujärjestelmä tuottaa määriteltyä laatua, joka voi olla asiakkaan mielestä kurjaa, sopivaa tai huippua.

    Kustannuksia laatujärjestelmä säästää, kun tiedetään koko ajan mitä tehdään eikä tehdä ylilaatua. Asiakkaan tyytyväisyys riittää yritykselle, kunhan saadaan vielä sopiva hinta.

      1
  • muokattu 11.05.2022 16:52

    Sähköautoissa on yksinkertaistettu sisustaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Loistokkuutta karsimalla yksinkertaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote.

      
  • Polttomoottoriautoissa on monimutkaistettu voimalinjaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Tehokkuutta karsimalla monimutkaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote, joka ei toimi ilman toistuvia huoltoja, erilaisten nesteiden kanssa leikkimistä ja muuta 2000-luvun tuotteelle käsittämätöntä hyvänä pitämistä.

      1
  • muokattu 14.05.2022 13:13

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Polttomoottoriautoissa on monimutkaistettu voimalinjaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Tehokkuutta karsimalla monimutkaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote, joka ei toimi ilman toistuvia huoltoja, erilaisten nesteiden kanssa leikkimistä ja muuta 2000-luvun tuotteelle käsittämätöntä hyvänä pitämistä.

    Juuri näin. Laadukkaasti tehty tarkoittaa tuotannon virheiden olemattomuutta. Tässä ei syyllistetä osa-alan tekijää vaan järjestelmää.
    Valmisteen tavoitteena pitää täyttää virheettä vaadittava aste jokaisena viikon päivänä ilman poikkeamia.

    Tuotteen suunnittelija ja kehittäjät voivat esittää myös valmistettavaksi tuotetta jonka rivimieskin huomaa olevan epäkuranttia.
    Tuossa tulee mieleen autovalmistaja Saab.

    Moottorin saa kestämään myös raa-asti jopa ilman voiteluaineita. Kyseessä on tuolloin metallin jatkojalostuksen hintaluokka, jota ei voi ymmärrettävästi käyttää kuluttaja tuotteissa.

      
  • Kirjoittajat eivät taida ollenkaan ymmärtää, että laatua se on huonokin laatu.

      
  • Parasta laatua on työntekijän tyytyväisyys, vielä paremmalta tuntuu kun omistaja/sijoittaja huomaa seurauksena tuoton kasvaneen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit