Hybridiauton tehon ja vääntömomentin laskenta ?

3 kommenttia

Kertokaapa, miten lasketaan hybridiauton (esim. bensasähköhybridi) teho ja vääntömomentti ? Se ei ole suoraan bensamoottorin teho + sähkömoottorin teho vaan jotain muuta. Nyt kun hakee vaikkapa Nettiautosta tietyn automerkin hybridiautoja kriteerinä esim. tuo teho niin tulee samaa automallia samalla hybridimoottorikokoonpanolla jopa noin 100hv erolla, vaikka kyseessä täysin sama automalli ja moottori. :)

  
  • muokattu 20.09.2022 14:00

    @XWD kirjoitti:
    Kertokaapa, miten lasketaan hybridiauton (esim. bensasähköhybridi) teho ja vääntömomentti ? Se ei ole suoraan bensamoottorin teho + sähkömoottorin teho vaan jotain muuta. Nyt kun hakee vaikkapa Nettiautosta tietyn automerkin hybridiautoja kriteerinä esim. tuo teho niin tulee samaa automallia samalla hybridimoottorikokoonpanolla jopa noin 100hv erolla, vaikka kyseessä täysin sama automalli ja moottori. :)

    Eikös tuo riipu hybridivoimalinjan toteutuksesta?
    Osassa polttomoottori on toisella akselilla ja sähkömoottori on toisella akselilla - tällöin periaatteessa voisi nuo tehot laskea yhteen.
    Sitten on toteutuksia jossa sähkömoottori avustaa samalle akselille (tai joissain tapauksissa akseleille) voimaa toimittavaa polttomoottoria. Tällöin yhteistehon laskenta ei menekään ihan ynnäämällä moottorien tehot yhteen, enkä kyllä tiedä miten se lasketaan, mutta pitänee ottaa huomioon polttomoottorin maksimitehon aikainen pyörintänopeus (tai akselin pyörintänopeus mikäli sähkömoottori ei ole suoraan vaihteiston yhteydessä), ja lisätä siihen sen hetkisellä sähkömoottorin pyörintänopeudella (kulmanopeus x vääntömomentti) saatava teho.

    Edittiä vielä tähän, koska tuossa edellä oletin siis, että se yhteisjärjestelmän maksimiteho saavutetaan sillä polttomoottorin huipputehon aikana, mutta voisihan se teoriassa tapahtua myös sähkömoottorin huipputehon aikana, mikäli sähkämoottori on polttomoottoria tehokkaampi. Tällöin tulisi ottaa huomioon siis polttomoottorin teho sillä hetkellä kun sähkömoottori saavuttaa huipputehon.

      
  • @XWD kirjoitti:
    Kertokaapa, miten lasketaan hybridiauton (esim. bensasähköhybridi) teho ja vääntömomentti ? Se ei ole suoraan bensamoottorin teho + sähkömoottorin teho vaan jotain muuta. Nyt kun hakee vaikkapa Nettiautosta tietyn automerkin hybridiautoja kriteerinä esim. tuo teho niin tulee samaa automallia samalla hybridimoottorikokoonpanolla jopa noin 100hv erolla, vaikka kyseessä täysin sama automalli ja moottori. :)

    Toisinaan hybridiautoista ja sähköautoista saatetaan ilmoittaa ns. "tunnin teho" eli teho, jonka auto pystyy tuottamaan tunnin ajan. Koska akku on tyhjä paljon ennen tunnin kulumista, ilmoitettu teho on paljon pienempi kuin maksimiteho eli teho joka on käytettävissä normi-kiihdytyksissä.

    Ei niiden tehoa ja vääntöä pysty laskemaan oikein mitenkään yhdistelemällä sähkö- ja bensamoottorin lukemia. Otetaan esimerkiksi vaikka Toyotan käyttämä systeemi, jossa polttomoottorin tehoa syötetään sekä generaattorin kautta sähkömoottorille että yhtä aikaa mekaanisesti saman sähkömoottorin kautta vetäville pyörille ja sähkömoottorille voidaan ottaa, generaattorin lisäksi, vielä lisävirtaa akusta.

      
  • muokattu 20.09.2022 19:00

    Ensiksi unohdetaan valmistajan ilmoittamat maksimilukemat, jotka riippuvat käyntinopeudesta, myös sähkömoottorin osalta.

    Ynnätään sähkö- ja polttomoottorin tehokayrät tai vääntökäyrät kiihdytykseen käytetyn käyntinopeusalueen yli. Toyotan voimalinjan tapauksessa samallakin ajonopeudella lukemat voivat olla mitä tahansa valituista käyntinopeuksista riippuen.

    Akselitehon selvittämiseksi vähennetään voimansiirron tehohäviö ja vääntömomentin tapauksessa kerrotaan moottorien tuottama momentti (kunkin moottorin) välityssuhteella.

    Eli yhden ainoan numeron toivossa vähän turha vaivautua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit