Ekaa kertaa täyssähköauton ratissa

17 kommenttia

Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

  
  • @Jorma L2 kirjoitti: miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Sähkömoottorin ohjaus on tarkempaa ja hallitumpaa pienempien jälkivoimien vuoksi,
    silloin syöttöä pystyy luiston rajoissa hallitsemaan monia kertoja parhaillaan serkunnin sisällä.
    ..polttomoottori ei tähän edes jarruja vastavoimana pysty suorittamaan.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Ruohonleikkureissa ja läppäreissä lukee hp, mutta ei se ainakaan tehon yksikkö liene. Sähkölaitetehosta on aina käytetty yksikköä watti.

    Mutta eihän vakuutusyhtiöiden mukaan sähkikset pysykään hanskassa vaan karkailevat omille teilleen jopa polttiksia helpommin. Sen ymmärtänee, kun ovat vielä niin uutta tekniikka, ettei ohjaukset vielä toimi.

      
  • muokattu 02.11.2022 19:39

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Ruohonleikkureissa ja läppäreissä lukee hp, mutta ei se ainakaan tehon yksikkö liene. Sähkölaitetehosta on aina käytetty yksikköä watti.

    Mutta eihän vakuutusyhtiöiden mukaan sähkikset pysykään hanskassa vaan karkailevat omille teilleen jopa polttiksia helpommin. Sen ymmärtänee, kun ovat vielä niin uutta tekniikka, ettei ohjaukset vielä toimi.

    Nooh - SI-yksiköiden mukaat tehot ovat yhdenmukaiset muttei nyky-yleisölle ihan tuttuja vielä. Jos Tesla ilmoittaa plaidin tehoksi 1000 hp (horse power) tai 1000 hv (hevosvoimaa) niin on ne tehokkaamman tuntuisia kuin 746 kW 😎

    Vielä hassumpaa on tietysti ilmoittaa vaikka T8 400 hv joka saadaan polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta. Tyypillisesti molempien max tehot ei ole samalla nopeudella

      
  • muokattu 02.11.2022 20:20

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

      
  • muokattu 03.11.2022 07:47

    @HybridRules kirjoitti:
    XC40P8:sta löytyy myös Frunk,

    Voi tätä suomen kielen turmelua.
    Onko frunkin käyttäjä sitten frunkkari?

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

    Auton pitää kiihtyä 0-100 alle 10 sekunnissa, mieluummin alle viidessä. Mutta miksi? Kiihtyvyyden puolittaminen tuskin ketään haittaisi.

    Järjetöntä ylimitoitusta maksetaan jollain tapaa koko ajan. Se on yhtä tarpeellista kuin olisi vanhanaikainen 500 watin halogeenilamppu lukulamppuna ja siitä varjostettaisiin 90 prosenttia pois.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

    Auton pitää kiihtyä 0-100 alle 10 sekunnissa, mieluummin alle viidessä. Mutta miksi? Kiihtyvyyden puolittaminen tuskin ketään haittaisi.

    Järjetöntä ylimitoitusta maksetaan jollain tapaa koko ajan. Se on yhtä tarpeellista kuin olisi vanhanaikainen 500 watin halogeenilamppu lukulamppuna ja siitä varjostettaisiin 90 prosenttia pois.

    Sähköautossa kiihtyvyys on halpaa, toimintamatka kallista. Polttomoottoriautossa toisin päin.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

    Auton pitää kiihtyä 0-100 alle 10 sekunnissa, mieluummin alle viidessä. Mutta miksi? Kiihtyvyyden puolittaminen tuskin ketään haittaisi.

    Järjetöntä ylimitoitusta maksetaan jollain tapaa koko ajan. Se on yhtä tarpeellista kuin olisi vanhanaikainen 500 watin halogeenilamppu lukulamppuna ja siitä varjostettaisiin 90 prosenttia pois.

    Jokainen kuljettaja voi halutessaan puolittaa kiihtyvyyden. Ihan tarkoitusta varten asennetulla polkimella.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

    Auton pitää kiihtyä 0-100 alle 10 sekunnissa, mieluummin alle viidessä. Mutta miksi? Kiihtyvyyden puolittaminen tuskin ketään haittaisi.

    Järjetöntä ylimitoitusta maksetaan jollain tapaa koko ajan. Se on yhtä tarpeellista kuin olisi vanhanaikainen 500 watin halogeenilamppu lukulamppuna ja siitä varjostettaisiin 90 prosenttia pois.

    Jokainen kuljettaja voi halutessaan puolittaa kiihtyvyyden. Ihan tarkoitusta varten asennetulla polkimella.

    Tottakai voi, mutta joutuu silti kuljettamaan samaa kalustoa koko ajan mukana. Voisihan 500 watin lamppukin olla kaikkien käytössä, sitä vain käytettäisiin tarpeen mukaan, mutta hölmöltä se kuulostaa.

    Moottoripyörä pitäisi rakentaa tarkoituksella hitaasti kiihtyväksi. Autot joutuu rakentamaan tarkoituksella nopeasti kiihtyviksi muiden ominaisuuksien kustannuksella. Ja kun muitakin ominaisuuksia vaaditaan, autoissa on käytössä varmaan 10 prosenttia sen potentiaalista yleensä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Tein eilen uuden aluevaltauksen kun ajoin ekaa kertaa täyssähköisellä, XC40 autolla.
    Autohan painaa yli kaksi tonnia. Auton haltijalla oli aiemmin V60 T8 jonka tehot on teoriassa samaa tasoa (400hp) mutta lyhyen koeajon perusteella oli selvää, että T8 täydet tehot ovat käytössä vasta kun polttomoottori saa reilusti kierroksia, täyssähkö lähtee heti. XC40 kiihtyvyyttä vertaisin erääseen Ferrariin (3.2 V8) jota ajoin samalla tiellä. Ainoa mitä jäin miettimään jälkeenpäin - miten sähköautot jossa tehoa on 600-1000 hp, pysyvät kuljettajan käsissä kun viidenkympin vauhdista laittaa lapun lattiaan?

    Tuttu auto minullekin XC40P8. Se on hienoa, kun valmistaja antaa autoon tulla tehoa, joka sähkärissä tulee helposti vähän kuin sivutuotteena. Ei ole ongelmaa hallita kiihtyvyyksiä, mutta eihän lappua tarvitse lattiaan painaa, jos ei lappua tarvitse painaa lattiaan.

    Sähköauton täytyy voida tarvittaessa kiihtyä, miksi pitäisi tieten tahtoen tehdä alimitoitettu voimalinja. XC40P8:sta löytyy myös Frunk, kuten sähköautoon kuuluu. Ei jättisuuri, mutta kuitenkin löytyy. Oikein hyvä sähkäri pienellä tavaratilalla takana.

    Auton pitää kiihtyä 0-100 alle 10 sekunnissa, mieluummin alle viidessä. Mutta miksi? Kiihtyvyyden puolittaminen tuskin ketään haittaisi.

    Järjetöntä ylimitoitusta maksetaan jollain tapaa koko ajan. Se on yhtä tarpeellista kuin olisi vanhanaikainen 500 watin halogeenilamppu lukulamppuna ja siitä varjostettaisiin 90 prosenttia pois.

    Jokainen kuljettaja voi halutessaan puolittaa kiihtyvyyden. Ihan tarkoitusta varten asennetulla polkimella.

    Tottakai voi, mutta joutuu silti kuljettamaan samaa kalustoa koko ajan mukana. Voisihan 500 watin lamppukin olla kaikkien käytössä, sitä vain käytettäisiin tarpeen mukaan, mutta hölmöltä se kuulostaa.

    Moottoripyörä pitäisi rakentaa tarkoituksella hitaasti kiihtyväksi. Autot joutuu rakentamaan tarkoituksella nopeasti kiihtyviksi muiden ominaisuuksien kustannuksella. Ja kun muitakin ominaisuuksia vaaditaan, autoissa on käytössä varmaan 10 prosenttia sen potentiaalista yleensä.

    Kahta tehokkaampaa sähkömoottoria yhden vähemmän tehokkaan sijasta. Minä kuljetan oikein mielelläni.

      
  • Pysähtyykö tai hidastuuko sähköauto paremmin kuin tavallinen auto? Neliveto ei auta tähän vaivaan että kun vauhtia kertyy nopeasti liikaa, niin siitä eroon pääseminen voi mennä vaikeaksi.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Pysähtyykö tai hidastuuko sähköauto paremmin kuin tavallinen auto? Neliveto ei auta tähän vaivaan että kun vauhtia kertyy nopeasti liikaa, niin siitä eroon pääseminen voi mennä vaikeaksi.

    Minä arvostan tehoreserviä, vaikka en sitä käytä kuin harvoin. Omasta mielestäni pystyn tekemään kiihdytyksen niin, että vauhtia ei kerry liikaa eli enempää kuin tilanne vaatii. Kiihdytyksessä sähköauto on huomattavasti paremmin hallittavissa kuin tehokas polttis, koska sähkäri kiihtyy kaasupolkimen asentoon nähden erittäin loogisesti eli tasaisesti. Ei kerää voimiaan kuten polttis, joka jyrkässä kiihdytyksessä ensin miettii, vaihtaa pienempään ja sitten ampaisee äkkinäisesti kiihdytykseen (esim. ohitustilanteessa kasikympin nopeudessa). Sähkärillä voi painaa kaasua rauhallisesti ja voimaa löytyy koko ajan tasaisesti. On kiva tunne, kun tasainen kiihtyvyys vie ja voiman aistii, kun selkä painuu kiinni selkänojaan. Noin runollisesti sanottuna. Kunnon kiihtyvyys on vain erittäin kiva ominaisuus sähkärissä.

      1
  • Jos turvallisuus on jarrutusmatkan ja kiihdytettäessä tiellä pysymisen varassa, peli on jo menetetty.

      2
  • Kuten alussa totesin, eka kokemus tällaisesta. Jos on tilaisuus ja koeajon aikana on suora tienpätkä, kannattaa kokeilla, ei mitään varovaista annostelua vaan nilkka suoraksi nopeasti. Ei ole pakko ylinopeutta ajaa.
    Tunnetta voisi kuvailla hetkeksi kun istut golf-pallon päällä ja maila osuu. No vähän liioittelua mutta massan huomioonottaen yllättävän rivakkaa menoa. Toki 4-veto auttaa siinä, ettei kuivalla asfaltilla gummit ulisseet yhtään.

      
  • muokattu 04.11.2022 13:27

    On tullut koeajettua seitsemää sähköautoa, eikä kaasunpainallus niissä ole tuonut mitään erityisiä tuntemuksia - mitä nyt pari niistä on kiihtynyt aika nopeasti. Ehkä tuntemuksia tulisi, jos ainoa auto millä nyt ajaisin olisi tuo 7 vaihteinen DSG, jossa kyllä viivettä riittää kaasua painettaessa ja joka toimii juuri niin kuin hybridirules kuvaili tuossa yllä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten alussa totesin, eka kokemus tällaisesta. Jos on tilaisuus ja koeajon aikana on suora tienpätkä, kannattaa kokeilla, ei mitään varovaista annostelua vaan nilkka suoraksi nopeasti. Ei ole pakko ylinopeutta ajaa.
    Tunnetta voisi kuvailla hetkeksi kun istut golf-pallon päällä ja maila osuu. No vähän liioittelua mutta massan huomioonottaen yllättävän rivakkaa menoa. Toki 4-veto auttaa siinä, ettei kuivalla asfaltilla gummit ulisseet yhtään.

    Onkohan tuo tunne siis sama kuin moottoripyörässä vai vaikuttaako massa siihen? Omallakin mopolla voi risteyksessä liikennevaloista jonon kärjessä kiihdyttää kätevästi ykkösellä rajoituksen mukaiseen 60-80:een ja risteyksen toisella puolen latoa isoimman vaihteen päälle ja jatkaa rajoituksen mukaan. Ja se on sentään hidas nykymittapuun mukaan, 0-100 4,2 sekuntia.

    Kerran tuo normaalilähtö tuli tehtyä amg-farmarin vierestä. Sai se kiinni parin sadan metrin jälkeen ja katosi horisonttiin, kun itse ajoin 80.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten alussa totesin, eka kokemus tällaisesta. Jos on tilaisuus ja koeajon aikana on suora tienpätkä, kannattaa kokeilla, ei mitään varovaista annostelua vaan nilkka suoraksi nopeasti. Ei ole pakko ylinopeutta ajaa.
    Tunnetta voisi kuvailla hetkeksi kun istut golf-pallon päällä ja maila osuu. No vähän liioittelua mutta massan huomioonottaen yllättävän rivakkaa menoa. Toki 4-veto auttaa siinä, ettei kuivalla asfaltilla gummit ulisseet yhtään.

    Onkohan tuo tunne siis sama kuin moottoripyörässä vai vaikuttaako massa siihen? Omallakin mopolla voi risteyksessä liikennevaloista jonon kärjessä kiihdyttää kätevästi ykkösellä rajoituksen mukaiseen 60-80:een ja risteyksen toisella puolen latoa isoimman vaihteen päälle ja jatkaa rajoituksen mukaan. Ja se on sentään hidas nykymittapuun mukaan, 0-100 4,2 sekuntia.

    Kerran tuo normaalilähtö tuli tehtyä amg-farmarin vierestä. Sai se kiinni parin sadan metrin jälkeen ja katosi horisonttiin, kun itse ajoin 80.

    Kyllähän mopolla tilanne on varmaan samankaltainen, tosin ensikertalainen tuskin uskaltaisi kahvasta äkkiliikkeellä kääntää. Tosi vähän on prätkästä kokemusta ja nopeasta ei ollenkaan. En tiedä miten suuntavakaa se on jos keula vähän keventyy kun takapyörä sinkoaa pyörän eteenpäin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit