@Quu kirjoitti:
No en kyllä sanoisi vähänväliä, jos sähköautolla pääsee yhdellä välilatauksella pidemmän matkan kun polttomoottorilla yhdellä tankkauksella.
Siis montako akullista ja tankillista on vertailussa? Täydellä tankilla pääsee pidemmälle kuin täydellä akulla, jos ei vertailla ääripäitä keskenään.
Kuinka pitkälle pääset tankillisella, täyteen ladatulla akulla ajaa 400-550 km
Bensa-autoni kulkee 700-900 km tankillisella. Matkailu-auto 1200-1500 km. Avoautoni reilu 500 km. Mp menee 270 km. Mutta en yleensä aja tankkia turhan tyhjäksi.
Mielestäsi sähköautoa pitää ladata vähänväliä, n.400km välein
Kerroit, ettei sellaisella pidemmälle pääse, joten varmaankin pitää.
@Quu kirjoitti:
No en kyllä sanoisi vähänväliä, jos sähköautolla pääsee yhdellä välilatauksella pidemmän matkan kun polttomoottorilla yhdellä tankkauksella.
Siis montako akullista ja tankillista on vertailussa? Täydellä tankilla pääsee pidemmälle kuin täydellä akulla, jos ei vertailla ääripäitä keskenään.
Kuinka pitkälle pääset tankillisella, täyteen ladatulla akulla ajaa 400-550 km
Bensa-autoni kulkee 700-900 km tankillisella. Matkailu-auto 1200-1500 km. Avoautoni reilu 500 km. Mp menee 270 km. Mutta en yleensä aja tankkia turhan tyhjäksi.
Mielestäsi sähköautoa pitää ladata vähänväliä, n.400km välein
Kerroit, ettei sellaisella pidemmälle pääse, joten varmaankin pitää.
No onko 400 km välein vähän väliä? Yksi välilataus 800 km matkalla.
Keskimäärin henkilöautolla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa.
@Quu kirjoitti:
No en kyllä sanoisi vähänväliä, jos sähköautolla pääsee yhdellä välilatauksella pidemmän matkan kun polttomoottorilla yhdellä tankkauksella.
Siis montako akullista ja tankillista on vertailussa? Täydellä tankilla pääsee pidemmälle kuin täydellä akulla, jos ei vertailla ääripäitä keskenään.
Kuinka pitkälle pääset tankillisella, täyteen ladatulla akulla ajaa 400-550 km
Bensa-autoni kulkee 700-900 km tankillisella. Matkailu-auto 1200-1500 km. Avoautoni reilu 500 km. Mp menee 270 km. Mutta en yleensä aja tankkia turhan tyhjäksi.
Mielestäsi sähköautoa pitää ladata vähänväliä, n.400km välein
Kerroit, ettei sellaisella pidemmälle pääse, joten varmaankin pitää.
No onko 400 km välein vähän väliä? Yksi välilataus 800 km matkalla.
Keskimäärin henkilöautolla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa.
Miksi väittelet itsesi kanssa? Vain toimittajat ja sähköautouskovaiset luulevat, että sähköautojen toimintamatkaa pitää jatkuvasti selitellä. Ei tarvitse, kyllä me muut sen tiedämme, sähköautolla pääsee perille.
Mutta perille pääsyä ja päivittäistä käyttöä helpottaisi se, että latausluukun saisi auki. Se on jatkossa yhä tärkeämpää, jos auton akusta siirretään energiaa asumisen käyttöön.
@Quu kirjoitti:
No en kyllä sanoisi vähänväliä, jos sähköautolla pääsee yhdellä välilatauksella pidemmän matkan kun polttomoottorilla yhdellä tankkauksella.
Siis montako akullista ja tankillista on vertailussa? Täydellä tankilla pääsee pidemmälle kuin täydellä akulla, jos ei vertailla ääripäitä keskenään.
Kuinka pitkälle pääset tankillisella, täyteen ladatulla akulla ajaa 400-550 km
Bensa-autoni kulkee 700-900 km tankillisella. Matkailu-auto 1200-1500 km. Avoautoni reilu 500 km. Mp menee 270 km. Mutta en yleensä aja tankkia turhan tyhjäksi.
Mielestäsi sähköautoa pitää ladata vähänväliä, n.400km välein
Kerroit, ettei sellaisella pidemmälle pääse, joten varmaankin pitää.
No onko 400 km välein vähän väliä? Yksi välilataus 800 km matkalla.
Keskimäärin henkilöautolla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa.
Se nyt vaan on tyhmää ladata sähköautoa täyteen tai ajaa tyhjäksi arjen ajoissa. Samaten sähkönkulutus kilometriä kohden on suurimmillaan talven pätkäajoissa. Siksi on järkevämpää ladata "vähän väliä" kuin yrittää päästä mahd. pitkälle lataamatta.
Mutta perille pääsyä ja päivittäistä käyttöä helpottaisi se, että latausluukun saisi auki. Se on jatkossa yhä tärkeämpää, jos auton akusta siirretään energiaa asumisen käyttöön.
Totta. Koskee myös polttoainetankin luukkua.
Ainakin meidän plugarissa ne molemmat luukut ovat hyvinkin samanlaiset. Lefan osalta joku on keksinyt laittaa sen keulalle vaakatasoon, se ei ole kovin hyvä idea.
Ei ollut pakkastakaan kun muutenkin laiskasti avautuva latausluukku ei auennut lainkaan. Iski stressi, akku oli kerrankin lähes tyhjä ja matka merkkiliikkeeseen siinä rajoilla.
Vilkaisin ohjekirjaa ja helposta paikasta tuon sai auki myös manuaalisesti. Ei tahtonut tosin siltikään aueta ja sorkkarautakin vilahti kiroillen mielessäni. Sain sen kuitenkin jotenkin sormilla auki ja suihkutin crc:tä mekanismeihin ja nyt toimii loistavasti, ainakin toistaiseksi.
@Lukija31722 kirjoitti:
Se nyt vaan on tyhmää ladata sähköautoa täyteen tai ajaa tyhjäksi arjen ajoissa. Samaten sähkönkulutus kilometriä kohden on suurimmillaan talven pätkäajoissa. Siksi on järkevämpää ladata "vähän väliä" kuin yrittää päästä mahd. pitkälle lataamatta.
Näyttäisi Norjan "Tesla" Bjornin mukaan olevan myös nopein tapa, kun on noita 1000km haasteita seurannut. Nuo nopeimmat 1000km matkat jotka on ajettu reilussa 9h sisältävät 5-6 lataussessiota (jotka kestävät 10min molemmin puolin).
Kerroit, ettei sellaisella pidemmälle pääse, joten varmaankin pitää.
No onko 400 km välein vähän väliä? Yksi välilataus 800 km matkalla.
Keskimäärin henkilöautolla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa.
Miksi väittelet itsesi kanssa? Vain toimittajat ja sähköautouskovaiset luulevat, että sähköautojen toimintamatkaa pitää jatkuvasti selitellä. Ei tarvitse, kyllä me muut sen tiedämme, sähköautolla pääsee perille.
Mutta perille pääsyä ja päivittäistä käyttöä helpottaisi se, että latausluukun saisi auki. Se on jatkossa yhä tärkeämpää, jos auton akusta siirretään energiaa asumisen käyttöön.
Se nyt vaan on tyhmää ladata sähköautoa täyteen tai ajaa tyhjäksi arjen ajoissa. Samaten sähkönkulutus kilometriä kohden on suurimmillaan talven pätkäajoissa. Siksi on järkevämpää ladata "vähän väliä" kuin yrittää päästä mahd. pitkälle lataamatta.
Totta. Koskee myös polttoainetankin luukkua.
Ainakin meidän plugarissa ne molemmat luukut ovat hyvinkin samanlaiset. Lefan osalta joku on keksinyt laittaa sen keulalle vaakatasoon, se ei ole kovin hyvä idea.
Ei ollut pakkastakaan kun muutenkin laiskasti avautuva latausluukku ei auennut lainkaan. Iski stressi, akku oli kerrankin lähes tyhjä ja matka merkkiliikkeeseen siinä rajoilla.
Vilkaisin ohjekirjaa ja helposta paikasta tuon sai auki myös manuaalisesti. Ei tahtonut tosin siltikään aueta ja sorkkarautakin vilahti kiroillen mielessäni. Sain sen kuitenkin jotenkin sormilla auki ja suihkutin crc:tä mekanismeihin ja nyt toimii loistavasti, ainakin toistaiseksi.
Luukun kannen jäätymisen kanssa ei ole ollut missään autossani ongelmia, ajoviima kuivattaa ja jos ei, niin tuohon auttaa säännöllisesti siveltävä/suihkutettava silikoni tai maalipintaa vahingoittamattomat jäänestoaineet kuten:
https://www.liqui-moly.com/fi/fi/auton-lasien-jaeaenpoisto-ja-jaeaetymisenestoaine-p001114.html#6902
Näyttäisi Norjan "Tesla" Bjornin mukaan olevan myös nopein tapa, kun on noita 1000km haasteita seurannut. Nuo nopeimmat 1000km matkat jotka on ajettu reilussa 9h sisältävät 5-6 lataussessiota (jotka kestävät 10min molemmin puolin).