Kiitos mielenkiintoisista ja valaisevista kommenteista. Hyvä liikennesääntö olisi sellainen , että ajaminen olisi luontevaa , eikä jokaikistä risteystä tarvitsisi merkitä erilaisilla lukuisilla liikennemerkeillä. , eikä joka risteyksessä tarvitsisi jarrutella ja kurkkia onko oikealta tulevalla mahdollisesti kolmiota , jota vielä on vaikea nähdä päätieltä.
Vilkun käytöstä pitäisi muistaa , että ei riitä että näyttää , että nyt minä käännyn vaan ,että hetken kuluttua aion kääntyä.
Liikenneturva:
"Liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen sen sijaan on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Isommissa liikenneympyröissä voi olla kaksi ajokaistaa, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki. Suuntamerkin näyttämisellä annetaan tarpeellista tietoa omista kääntymisaikeista muille ympyrään saapuville moottoriajoneuvojen kuljettajille sekä pyöräilijöille ja jalankulkijoille, jos ympyrä on varustettu risteävillä suojateillä ja pyörätien jatkeilla niin kuin se useimmiten on."
Ei tuo minusta kuulosta turvattomammalta kuin Briteissä tai Jenkeissä. Kuten noissa maissakin, niin sääntöjä pitää noudattaa, olet sitten ympyrässä jo, tai vasta menossa. Jos ei täällä vilkuta oikealle poistumisen merkiksi, niin onko se säännön vika? Ihan sama muuallakin, oli käytäntö mikä tahansa.
Et tainnut ymmärtää kysymystä tuolta edeltä:
"Käännöksessä sanotaan "stop-merkkejä voidaan täydentää lisäkilvillä, joissa ilmoitetaan lähestymisten lukumäärä", mitä se tarkoittaa käytännössä?"
Ihan onnistuneen oloinen käännös alkuperäisestä joka kuuluu "The stop signs at such intersections may be supplemented with additional plates stating the number of approaches"
Miltäs tuollainen merkkitolppa näyttää? Ja miten se pitäisi huomioida?
Heti aluksi mainitaan että on ensimmäisiä oppeja ajokoulussa. On kuulemma kuitenkin usein turhauttava kokemus monille kuljettajille, koska he eivät muista, kenen pitäisi mennä ensin. Eli voisin heittää epäilyni, ettei poikkea sen kummemmin suomipojan oppimiskyvystä, saati käytäntöön soveltamisesta liikennesääntöjen suhteen. Varmaan onnettomuuksilta ei vältytä edes Jenkeissä noissa risteyksissä. Ja täälläkin pätee sama vinkki, että sääntöjen hyvä tuntemus auttaa niiden ymmärryksessäkin.
Ruotsissa on löytämäni linkin mukaan kuulemma vastaava Flervägsstopp -käytäntö. Vähäiselle käytölle jäänyt kuulemma 80-luvun testien jälkeen.
Paikallisista autokouluopeista en tiedä. Mielipiteeni perustan omakohtaisiin kokemuksiini pääasiassa länsirannikolta.
Mitä omakohtaisen kokemuksesi mukaan tarkoittaa että lisäkilvillä ilmoitetaan lähestymisten lukumäärä? Toki kyseessä voi olla kirjoituksen translator/oma tulkinta pielessä, mutta kuulostaa siltä kuin olisi "sallittu automäärä kerrallaan risteyksessä" -tyyppinen ilmoitus, hehhh...
@Kumppani kirjoitti:
Mitä omakohtainen kokemuksesi mukaan tarkoittaa että lisäkilvillä ilmoitetaan lähestymisten lukumäärä? Toki kyseessä voi olla kirjoituksen translator/oma tulkinta pielessä
Yleensä oli muistaakseni 4-way (stop), eli normaali katuristeys. Lähestymisten määrä on hiukan outo määritelmä. Paremminkin risteyksen lähestymissuuntien määrä. Lähestymisten määrähän voi myös tarkoittaa risteystä lähestyvien ajoneuvojen määrää...
@Quu kirjoitti:
Suomessa
Liikenneturva:
Liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen sen sijaan on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Isommissa liikenneympyröissä voi olla kaksi ajokaistaa, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki.
Tämä suomalainen yksinkertaistettu ohje on toki tiedossa. Suomessa tyypillisessä yksikaistaisessa normaalissa ympyrässä ajotavoilla ei olekaan merkittävää eroa.
Monikaistaisessa ympyrässä brittiläinen ajotapa on täysin ylivoimainen kun sisäkaistalla sisään päin vilkuttava ilmoittaa jättävänsä ulkokehän muista liittymistä saapuville vapaaksi ja tuohon indikaatioon voi myös luottaa. Mini-roundaboutissa "sisäänpäin" kääntyvän vilkku on suorastaan elinehto, ettei vastakkaisesta suunnasta suoraan ajava tule matkustajan ovesta sisään. Suomalainen yksinkertaisille kuljettajille yksinkertaistettu sääntö siis toimii pelkästään yksinkertaistetun liikenneympäristön oletuksella, jonka useampikaistaiset ympyrät rikkovat jo nyt.
Onko Suomessa noita ympyröitä, jossa ulkokaista jatkuu ja sisäkaistalta voi poistua ulomman kaistan yli? Silloinhan vilkku oikealle on tärkeä, että ulkokaistaa ajava tietää aikeesta.
Ei ole.
Suomessa yleensä ulkokaista pakotetaan kääntymään pois, mutta Brittityylissä myös ulkokehä voi yleensä jatkaa ympyrässä exitin ohitse seuraavaan:
Otetaan parempi esimerkki samasta Haarasillan risteyksestä. Saavuimme juuri ympyrään Oulusta päin Pohjantieltä moottoritietä. Ainakin tähän kohtaan saakka on vielä laillista joko jatkaa sisäkaistaa 8-tien exitin ohitse ja kääntyä seuraavasta vaikka Jyväskylään. Oikealta Kempelen kylätieksi jätetyltä vanhalta nelostieltä ei juuri kuvanottohetkellä tullut ketään. Jos olisi tullut, kuvan kohdassa hänen olisi pitänyt varautua väistämään ympyrässä jo kuvan suuntaan ajavaa. Vasen vilkku olisi kertonut tuolle tulijalle, että sisäkehällä oleva pysyy siellä myös, joten tulija voi käyttää ulkokehää samanaikaisesti jos haluaa ajaa Kasitietä Kokkolaan päin sinne jo poistuvan vaalean auton perässä:
Brittityyliin Oulusta Jyväskylään matkaavalle oikea saapuminen tähän samaan liikenneympyrään moottoritien lopussa on vasenta kaistaa ja jo tässä vaiheessa vasen vilkku päällä läpi koko ympyrän. Vilkku vaihtuu oikealle heti, kun aiottua kääntymistä edeltävän exitin kohdalla voi näyttää vilkkua ulospäin hämäämättä muita omista aikeistaan. Tässä on suomalaisittain sallittu Jyskälään kumpikin kaista, mutta brittiläinen ajo-ohje kehottaa selkeästi valitsemaan sisäkaistan aina, jos tietää ajavansa ympyrässä yli 180 astetta. Kun poistua ja jatkaa saa kumpaa kaistaa tahansa, silloin ulkokehällä monen exitin ohitse roikkuminen on turha riski:
Molemmilla vilkuilla on roolinsa. Vilkku sisään päin kertoo ympyrään mukaan pääsyä odottavalle "ole hyvä, ulkokaista on sinulle vapaa". Vilkku ulos päin kertoo "käytän etuajo-oikeuttani poistuakseni seuraavassa exitissä".
Onneksi meillä ei ole kuin Oulussa monikaistaisia ympyröitä? Onko siellä havaittu jotakin erityistä pulmaa toimia suomisääntöjen kanssa? Joka päivä rytisee tms?
Tuossa mietin aikoinaan, miten lähden rantaparkista keskikaupungin suuntaan. Hyvin siitä pääsi. Oli aika vilkas liikenne, mutta all-way stop.
Lombardille siis.
Käsittääkseni tuo ei ole mikään kolarisuma, koska merkinnät on tehty ajettavaksi myös suomalaisella ohjeistuksella ja tilaa on hyvin.
Ainoa käytännön rasite suomalaisesta ajotavasta tuossa risteyksessä on tarpeettoman hidas läpimenoaika, kun sisäkaarretta ilman vilkkua ajava varaa käytännössä sekä sisä- että ulkoradan itselleen eikä ulkorataa uskalla käyttää kun sisäradalla oleva ei selkeästi näytä myös pysyvänsä siellä.
@740 GLE kirjoitti:
Käsittääkseni tuo ei ole mikään kolarisuma, koska merkinnät on tehty ajettavaksi myös suomalaisella ohjeistuksella ja tilaa on hyvin.
Ainoa käytännön rasite suomalaisesta ajotavasta tuossa risteyksessä on tarpeettoman hidas läpimenoaika, kun sisäkaarretta ilman vilkkua ajava varaa käytännössä sekä sisä- että ulkoradan itselleen eikä ulkorataa uskalla käyttää kun sisäradalla oleva ei selkeästi näytä myös pysyvänsä siellä.
Suomessa ei mikään tienkohta saa olla ajettavissa vain maalausmerkinnöin. Liikenneympyröissä tulee jo nykyisillä järjestyksillä epätiedon hetkiä, kun maalaukset ovat lumen alla. Joskus saa myös ihmetellä mistä kohtaa kaista kulkee tai miksi toiset ajavat liki metsässä tai väärällä puolella, kun viivat ovat olleet lumen alla ja urat muodostuneet ties minne. Edes pysähtyminen oikeaan kohtaan stop-merkkiristeyksessä ei aina onnistu, kun ei näe pysäytysviivaa, jos sellainen on.
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
Kaikki muut merkinnät ympyrässä ovat ohjeellisia tienviittoja tai talvisin lumen alla piilossa.
@740 GLE kirjoitti:
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
Kaikki muut merkinnät ympyrässä ovat ohjeellisia tienviittoja tai talvisin lumen alla piilossa.
Tuollakin on kantikkaiden merkkien asettaja luullut, että ne ovat määrääviä. Niinhän ei ole ja Oulusta moottoritien vasenta kaistaa pääsee ajamaan vain takaisin moottoritielle Ouluun päin, jos ei vaihda kaistaa ajoissa liikenneympyrässä. Kaistanvaihdon kanssa tulee helposti kunniakierros.
@740 GLE kirjoitti:
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
Kaikki muut merkinnät ympyrässä ovat ohjeellisia tienviittoja tai talvisin lumen alla piilossa.
Tuollakin on kantikkaiden merkkien asettaja luullut, että ne ovat määrääviä. Niinhän ei ole ja Oulusta moottoritien vasenta kaistaa pääsee ajamaan vain takaisin moottoritielle Ouluun päin, jos ei vaihda kaistaa ajoissa liikenneympyrässä. Kaistanvaihdon kanssa tulee helposti kunniakierros.
Ei varmaankaan kukaan ole luuullut, että opastustaulut ovat määrääviä, mutta kaikki varmaan tiedämme, että nuo ajoratanuolet ovat määrääviä.
@740 GLE kirjoitti:
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
Kaikki muut merkinnät ympyrässä ovat ohjeellisia tienviittoja tai talvisin lumen alla piilossa.
Tuollakin on kantikkaiden merkkien asettaja luullut, että ne ovat määrääviä. Niinhän ei ole ja Oulusta moottoritien vasenta kaistaa pääsee ajamaan vain takaisin moottoritielle Ouluun päin, jos ei vaihda kaistaa ajoissa liikenneympyrässä. Kaistanvaihdon kanssa tulee helposti kunniakierros.
Ei varmaankaan kukaan ole luuullut, että opastustaulut ovat määrääviä, mutta kaikki varmaan tiedämme, että nuo ajoratanuolet ovat määrääviä.
Niitä ja pyöreitä merkkejä noudattamalla pääseekin juuri takaisin Oulun suuntaan moottoritielle. Ehkä se onkin liikenneympyrän sisäkaistan tarkoitus tuolla.
Kiitos mielenkiintoisista ja valaisevista kommenteista. Hyvä liikennesääntö olisi sellainen , että ajaminen olisi luontevaa , eikä jokaikistä risteystä tarvitsisi merkitä erilaisilla lukuisilla liikennemerkeillä. , eikä joka risteyksessä tarvitsisi jarrutella ja kurkkia onko oikealta tulevalla mahdollisesti kolmiota , jota vielä on vaikea nähdä päätieltä.
Vilkun käytöstä pitäisi muistaa , että ei riitä että näyttää , että nyt minä käännyn vaan ,että hetken kuluttua aion kääntyä.
@Quu kirjoitti:
Ei tuo minusta kuulosta turvattomammalta kuin Briteissä tai Jenkeissä. Kuten noissa maissakin, niin sääntöjä pitää noudattaa, olet sitten ympyrässä jo, tai vasta menossa. Jos ei täällä vilkuta oikealle poistumisen merkiksi, niin onko se säännön vika? Ihan sama muuallakin, oli käytäntö mikä tahansa.
Paikallisista autokouluopeista en tiedä. Mielipiteeni perustan omakohtaisiin kokemuksiini pääasiassa länsirannikolta.
Mitä omakohtaisen kokemuksesi mukaan tarkoittaa että lisäkilvillä ilmoitetaan lähestymisten lukumäärä? Toki kyseessä voi olla kirjoituksen translator/oma tulkinta pielessä, mutta kuulostaa siltä kuin olisi "sallittu automäärä kerrallaan risteyksessä" -tyyppinen ilmoitus, hehhh...
Yleensä oli muistaakseni 4-way (stop), eli normaali katuristeys. Lähestymisten määrä on hiukan outo määritelmä. Paremminkin risteyksen lähestymissuuntien määrä. Lähestymisten määrähän voi myös tarkoittaa risteystä lähestyvien ajoneuvojen määrää...
AE
No justiinsa. Olisiko suomeksi "liittymien määrä" parempi käännös?
Tämä suomalainen yksinkertaistettu ohje on toki tiedossa. Suomessa tyypillisessä yksikaistaisessa normaalissa ympyrässä ajotavoilla ei olekaan merkittävää eroa.
Monikaistaisessa ympyrässä brittiläinen ajotapa on täysin ylivoimainen kun sisäkaistalla sisään päin vilkuttava ilmoittaa jättävänsä ulkokehän muista liittymistä saapuville vapaaksi ja tuohon indikaatioon voi myös luottaa. Mini-roundaboutissa "sisäänpäin" kääntyvän vilkku on suorastaan elinehto, ettei vastakkaisesta suunnasta suoraan ajava tule matkustajan ovesta sisään. Suomalainen yksinkertaisille kuljettajille yksinkertaistettu sääntö siis toimii pelkästään yksinkertaistetun liikenneympäristön oletuksella, jonka useampikaistaiset ympyrät rikkovat jo nyt.
Suomessa yleensä ulkokaista pakotetaan kääntymään pois, mutta Brittityylissä myös ulkokehä voi yleensä jatkaa ympyrässä exitin ohitse seuraavaan:
https://www.google.fi/maps/@64.8149537,25.4854045,3a,75y,33.77h,86.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfxdsSvniFDXdnbBr0fprfA!2e0!7i16384!8i8192
Otetaan parempi esimerkki samasta Haarasillan risteyksestä. Saavuimme juuri ympyrään Oulusta päin Pohjantieltä moottoritietä. Ainakin tähän kohtaan saakka on vielä laillista joko jatkaa sisäkaistaa 8-tien exitin ohitse ja kääntyä seuraavasta vaikka Jyväskylään. Oikealta Kempelen kylätieksi jätetyltä vanhalta nelostieltä ei juuri kuvanottohetkellä tullut ketään. Jos olisi tullut, kuvan kohdassa hänen olisi pitänyt varautua väistämään ympyrässä jo kuvan suuntaan ajavaa. Vasen vilkku olisi kertonut tuolle tulijalle, että sisäkehällä oleva pysyy siellä myös, joten tulija voi käyttää ulkokehää samanaikaisesti jos haluaa ajaa Kasitietä Kokkolaan päin sinne jo poistuvan vaalean auton perässä:
https://www.google.fi/maps/@64.8154661,25.4847633,3a,75y,254.61h,99.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1szLpQhKqTg0MCAlGibWclag!2e0!7i16384!8i8192
Brittityyliin Oulusta Jyväskylään matkaavalle oikea saapuminen tähän samaan liikenneympyrään moottoritien lopussa on vasenta kaistaa ja jo tässä vaiheessa vasen vilkku päällä läpi koko ympyrän. Vilkku vaihtuu oikealle heti, kun aiottua kääntymistä edeltävän exitin kohdalla voi näyttää vilkkua ulospäin hämäämättä muita omista aikeistaan. Tässä on suomalaisittain sallittu Jyskälään kumpikin kaista, mutta brittiläinen ajo-ohje kehottaa selkeästi valitsemaan sisäkaistan aina, jos tietää ajavansa ympyrässä yli 180 astetta. Kun poistua ja jatkaa saa kumpaa kaistaa tahansa, silloin ulkokehällä monen exitin ohitse roikkuminen on turha riski:
https://www.google.fi/maps/@64.8159385,25.486304,3a,75y,219.16h,98.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZivjfpaKof3m1_gA8zc8zg!2e0!7i16384!8i8192
Molemmilla vilkuilla on roolinsa. Vilkku sisään päin kertoo ympyrään mukaan pääsyä odottavalle "ole hyvä, ulkokaista on sinulle vapaa". Vilkku ulos päin kertoo "käytän etuajo-oikeuttani poistuakseni seuraavassa exitissä".
Onneksi meillä ei ole kuin Oulussa monikaistaisia ympyröitä? Onko siellä havaittu jotakin erityistä pulmaa toimia suomisääntöjen kanssa? Joka päivä rytisee tms?
Näin varmaan.
Katsopa Google mapsista.
San Francisco, 704 Great Hwy Parking, Great Hwy:n ja Balboa St:n risteys.
https://www.google.fi/maps/@37.7750684,-122.511401,89m/data=!3m1!1e3
Tuossa mietin aikoinaan, miten lähden rantaparkista keskikaupungin suuntaan. Hyvin siitä pääsi. Oli aika vilkas liikenne, mutta all-way stop.
Lombardille siis.
Käsittääkseni tuo ei ole mikään kolarisuma, koska merkinnät on tehty ajettavaksi myös suomalaisella ohjeistuksella ja tilaa on hyvin.
Ainoa käytännön rasite suomalaisesta ajotavasta tuossa risteyksessä on tarpeettoman hidas läpimenoaika, kun sisäkaarretta ilman vilkkua ajava varaa käytännössä sekä sisä- että ulkoradan itselleen eikä ulkorataa uskalla käyttää kun sisäradalla oleva ei selkeästi näytä myös pysyvänsä siellä.
Suomessa ei mikään tienkohta saa olla ajettavissa vain maalausmerkinnöin. Liikenneympyröissä tulee jo nykyisillä järjestyksillä epätiedon hetkiä, kun maalaukset ovat lumen alla. Joskus saa myös ihmetellä mistä kohtaa kaista kulkee tai miksi toiset ajavat liki metsässä tai väärällä puolella, kun viivat ovat olleet lumen alla ja urat muodostuneet ties minne. Edes pysähtyminen oikeaan kohtaan stop-merkkiristeyksessä ei aina onnistu, kun ei näe pysäytysviivaa, jos sellainen on.
Aiemmin linkittämässäni Haaransillan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä taitaa Oulun suuntaan moottoritielle lähtevä ulosmeno olla ainoa, jossa on ryhmitysmerkit kaistojen yläpuolella.
Kaikki muut merkinnät ympyrässä ovat ohjeellisia tienviittoja tai talvisin lumen alla piilossa.
Tuollakin on kantikkaiden merkkien asettaja luullut, että ne ovat määrääviä. Niinhän ei ole ja Oulusta moottoritien vasenta kaistaa pääsee ajamaan vain takaisin moottoritielle Ouluun päin, jos ei vaihda kaistaa ajoissa liikenneympyrässä. Kaistanvaihdon kanssa tulee helposti kunniakierros.
Ei varmaankaan kukaan ole luuullut, että opastustaulut ovat määrääviä, mutta kaikki varmaan tiedämme, että nuo ajoratanuolet ovat määrääviä.
Niitä ja pyöreitä merkkejä noudattamalla pääseekin juuri takaisin Oulun suuntaan moottoritielle. Ehkä se onkin liikenneympyrän sisäkaistan tarkoitus tuolla.