TM

12 kommenttia

Ihmettelen edelleen tämän harrastelijalehden tasoa.
teknikens värld, lieneekö samaa tasoa ?
Kukaan ei puutu tasoon.
Tottakai on välttämätöntä puuttua keskustelun tasoon.
Mielestäni tärkeintä on keskittyä tavallisten kuluttajian
ongelmiin. (hinta-laatu).

  
  • Tottakai halvalla voi saada hyvää ..tai siten ei.
    Halvalla tai kallilla voi päästä, sitä yritän
    tarkoittaa.
    Kunhan ajaa saman asian :-)

      
  • Ainakin tämän lehden taso vastaa tilaushintaa, satun nimittäin tietämään miten paljon työvaiheita se vaatii kun paperirulla lähtee tehtaalta, ja painettu lehti sisältöineen putoaa postilaatikkoon tai postiluukusta.

      1
  • muokattu 10.06.2023 09:42

    Kun miettii tällaisia asioita, niin on hyvä verrata muita alan toimijoita. Kirjastossa voi olla hyvä valikoima myös ulkomaalaisia lehtiä, ja internetissä niitä on varmasti saatavilla. Mainittu Teknikens Värld on hyvä, mutta toisin kuin nimestä voisi päätellä, on se vain autolehti. Eli vain autotekniikkaa.

    Yhdessä saksalaistaustaisessa lehdessä mitataan ohiajomelu, eli se paljonko liikennemelua renkaat tuottavat toisten asuinalueelle. Suomessa mitataan vain se paljonko melua tulee auton sisälle, eli kuljettajan itsensä korviin.
    Ehkä tähän vaikuttaa nastarenkaiden suuri suosio, eli Suomessa ajettaessa autot ovat karkeaksi kulutettujen tienpintojen vuoksi sisätiloiltaan erityisen meluisia. Ruotsissa mahdollistui nastakielto talveksi 2009-2010, Suomessa tultiin 13 vuotta perässä, talveen 2022-2023.

    Jatkan vielä renkaista, niin Suomessa nastat ja nastattomat renkaat talveksi verrataan erikseen, Ruotsissa verrataan talvirenkaita. Painotukset on tietty jonkinlainen mielipideasia tai linjanveto, mutta ainahan se jaksaa yllättää että naapurissa nastaversiot voivat hävitä nastattomille taulokossa jossa suositellaan tavallisille ihmisille talvirenkaita arkiseen ajoon.

      1
  • Ketjun aloittanut perjantaifilosofi ei oikeastaan kirjoita onko TM ylihyvä vai ylihuono vai jotain siltä väliltä. Myös perustelut ovat kohdallaan. Varmasti TM korjaantuu nyt halutuksi.

    Keskustelun tasoakin filosofi ihmettelee. Ja silti kirjoittaa tänne. Jonkun pitää yrittää korjata tilannetta, kun kukaan ei puutu.

      
  • Lepopäivänfilosofi (huomenna).

    Kaikki kritiikki on hyvästä.
    Siten asiat on hyvällä malilla.
    ja toivottavasti kehityy paremal-
    le tolalle.
    Krittisyys ja tutkiminen ei maksa mitään.
    Se on myös mahdolisuus.

      
  • muokattu 12.06.2023 08:40

    @Karrette kirjoitti (taas lempiaiheestaan, toisesta niistä):

    Yhdessä saksalaistaustaisessa lehdessä mitataan ohiajomelu, eli se paljonko liikennemelua renkaat tuottavat toisten asuinalueelle. Suomessa mitataan vain se paljonko melua tulee auton sisälle, eli kuljettajan itsensä korviin.

    Ehkä tähän vaikuttaa sellainen simppeli asia, että kuljettaja istuu koko ajan autonsa sisällä. Asuinalueilla tämän kuljettama yksittäinen auto ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Liikennemeluun ulkopuoliselle vaikuttavat hyvin monet asiat joista rengasmelu on vain osa.

    Puusilmäisesti, tai olisiko puukorvaisesti ajattelemalla voisi kuvitella aluksi vaikka niin, että olettaa auton ainoan "melulähteen" olevan renkaat, jolloin moottoriäänet unohtuvat, ikään kuin liikenne olisi täysin sähköistetty, tai muut paitsi nastarenkaiset autot suunnilleen leijuvat tien päällä. Eihän ihan niin saa ajatella.

    Moottoriääneen taas vaikuttaa jo sekin, onko kyseessä bensa- vai dieselmoottori. Ei ehkä äänentasoon, mutta sävyyn jota ei saa unohtaa sitäkään. Myös pakoputkien äänenvaimennuksen laatu ja kunto vaikuttaa. Ennen kaikkea ei pidä antaa ymmärtää ettei liikenteen määrä ja ohikulkevien nopeus vaikuttaisi mitään. Tai se miten liikennemelu kaikuu (kertautuu) rakennuksista, joka riippuu niiden tiheydestä ja materiaaleista, tai tien pintamateriaalin tasosta sekä niitä ympäröivästä kasvillisuudesta, aidoituksista jne. Oikeassa elämässä liikenteen määrä vaihtelee eri vuorokaudenaikoina. Ja keleinä, koska talvirenkaiden alla on luntakin usein - myös etelässä.

    Sinua lukemalla voisi moni tyhmempi kuvitella että 1 nastarenkailla ohiajava aiheuttaa saman kuin jatkuva jono kesärenkailla olevia autoja ajamassa 120km/h, tai suunnilleen telaketjupanssarivaunu ohittaa metrin päässä.

    En sano, etteikö mittausta voisi tehdä ulkopuoleltakin, mutta siitä ei pidä tehdä yliampuvia tulkintoja(si).

    Ehkä tähän vaikuttaa nastarenkaiden suuri suosio, eli Suomessa ajettaessa autot ovat karkeaksi kulutettujen tienpintojen vuoksi sisätiloiltaan erityisen meluisia.

    Ei tuokaan ole noin suoraviivaista, todellakaan. Miten määritellään meluisuus ensinnäkin? Sisäpuolen mittaukseenkin vaikuttaa nopeus ja ajettavan tienpinnan laatu/taso. Toisekseen autojen äänieristys vaikuttaa ihan kesärenkaillakin ajettaessa ja tunnetusti toteutuksissa on eroja: jotkut ovat "erityisen meluisia", toisilla ajetaan kuin sukkasillaan. Ja mittauksissa huomioidaan paitsi rengasmelu sisälle, myös moottorin kuuluminen tai tuulen suhinat ikkunaraoista ja vaikka mitä. Sisätilaan kantautuva ääni on kokonaisuus, yhdistelmä!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Puusilmäisesti, tai olisiko puukorvaisesti ajattelemalla voisi kuvitella aluksi vaikka niin, että olettaa auton ainoan "melulähteen" olevan renkaat, jolloin moottoriäänet unohtuvat, ikään kuin liikenne olisi täysin sähköistetty, tai muut paitsi nastarenkaiset autot suunnilleen leijuvat tien päällä. Eihän ihan niin saa ajatella.

    Ehjästä tämän vuosituhannen autosta kuuluu hiljaisessa nopeudessa vain rengasäänet. Niiden avulla sähköautonkin kuulee yhtä kaukaa kuin polttiksen. Suurellakin nopeudella rengasäänet ovat useimmiten isoin äänilähde.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    Ehjästä tämän vuosituhannen autosta kuuluu hiljaisessa nopeudessa vain rengasäänet.

    Ai sinullakin on valikoiva kuulo.

    No, kyllä tuo varmaan osaa uusia autoja koskee - parhaimmillaan. Mutta kun me emme elä haavemaailmassa, jossa ajetaan aina hiljaisella nopeudella ja uusilla autoilla, niin mietipäs sitten Suomen autokantaa seuraavaksi, niin päästään realismiin.

    Suurellakin nopeudella rengasäänet ovat useimmiten isoin äänilähde

    Useimmiten?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Late1969 kirjoitti:

    Ehjästä tämän vuosituhannen autosta kuuluu hiljaisessa nopeudessa vain rengasäänet.

    Ai sinullakin on valikoiva kuulo.

    No, kyllä tuo varmaan osaa uusia autoja koskee - parhaimmillaan. Mutta kun me emme elä haavemaailmassa, jossa ajetaan aina hiljaisella nopeudella ja uusilla autoilla, niin mietipäs sitten Suomen autokantaa seuraavaksi, niin päästään realismiin.

    Suurellakin nopeudella rengasäänet ovat useimmiten isoin äänilähde

    Useimmiten?

    Juu, en kuule niinkuin tahdot. Ihan Suomen tilanteesta kirjoitin. Autot saavat olla melkoisen äänekkäitä ennen kuin muu kuin rengasäänet voittaa. Amisautot, Ferrarit ja vastaavat huomionherätyslaitteet ovat sitten eri asia.

      1
  • Toimituksen kommentti

    Lehti ei ole käyttänyt Harrastelija-nimeä enää vuoden 1952 jälkeen. Lehden tasoa mahdollisesti parantavia kehitysideoita voi laittaa esimerkiksi meidän palautelaatikkoon (https://tekniikanmaailma.fi/anna-palautetta). Otamme ideat vastaan avosylin ja kuuntelemme yleisöä herkeämättä. Lehti kehittyy jatkuvasti, ja siihen lyömme paukkuja, jos johonkin. Kommentit, jotka väittävät muuta, ovat erikoisia ja turhia. - Veikka/TM

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Juu, en kuule niinkuin tahdot.

    Eli kuulet niin kuin itse haluat.

    Ihan Suomen tilanteesta kirjoitin

    Autot saavat olla melkoisen äänekkäitä ennen kuin muu kuin rengasäänet voittaa

    Edelleen pysyn kannassani, että tuon hyvin subjektiivinen mielipide. Ihan siksi, etteivät autot ole "uusia ja äänettömiä" kuin vain osaksi - tai "ehjiä". Eikä aina ajeta "hiljaisella nopeudella". Asiassa vaikuttaa monta juttua, halusi tai ei.

      
  • @veikkaniemi kirjoitti:
    Lehti ei ole käyttänyt Harrastelija-nimeä enää vuoden 1952 jälkeen. Lehden tasoa mahdollisesti parantavia kehitysideoita voi laittaa esimerkiksi meidän palautelaatikkoon (https://tekniikanmaailma.fi/anna-palautetta). Otamme ideat vastaan avosylin ja kuuntelemme yleisöä herkeämättä. Lehti kehittyy jatkuvasti, ja siihen lyömme paukkuja, jos johonkin. Kommentit, jotka väittävät muuta, ovat erikoisia ja turhia. - Veikka/TM

    Hetki sitten TM juhli historiaansa, nyt siitä ei saisi mainitakaan, jos sanan kirjoittaja lehden vanhaa nimeä tarkoittikaan. Tulee mieleen eräs puolue, joka on niin häpeissään historiastaan, että on mielestään oikeastaan ensimmäistä kertaa pääsemässä maan hallitukseen, oikeaoppisena puolueena.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit