Hypridin lataus kaupallisessa latauspisteessä vs moottorilla

7 kommenttia
muokattu 26.06.2023 12:38

Kumpi edullisempi? Maksaako vaivan pysäköidä auto kaupalliseen latauspisteeseen? Onkp plug in hybridissä mitään järkeä?

  
  • @Turussa kirjoitti:
    Kumpi edullisempi? Maksaako vaivan pysäköidä auto kaupalliseen latauspisteeseen? Onkp plug in hybridissä mitään järkeä?

    Bensalla ei kannata ladata plugaria ainakaan ympäristösyistä, koska silloin plugari on yhtä typerä kuin ns. itselataava hybridi. Plugarin ideahan on vähentää päästöjä sähkön avulla, mikä ei toteudu, jos sähkö tuotetaan bensiinillä. Ja jos plugari kiinnostaa hyvän tehon takia, niin silloinkaan ei kannata varsinaisesti ladata ajaessaan vaan antaa auton automatiikan hoitaa se puoli. Hyvissä plugareissahan sähkömoottori tukee bensakonetta kiihdytyksissä ja auto kyllä pitää itse huolen siitä, että akussa on sitä varten varausta.

    Plugarissa on järkeä, jos ei löydä markkinoilta omaan tarpeeseen sopivaa täyssähköä sellaiseen hintaan, jonka on valmis maksamaan autosta.

    Jos raha ei ole este, kannattaa plugarin sijasta hankkia sähköauto. Nykyään mitä todennäköisemmin löytyy jokaisen tarpeisiin sopiva sähköauto, ellei auton hinta muodosta estettä.

    Varsinkin harvaan asutulla maaseudulla ym. taajamissa sähköauto on hyvä vaihtoehto ja miksei kaupungeissakin.

      
  • Plugarin lataaminen varta vasten bensalla on typerää.

    Lataaminen kaupallisissa latauspisteissä riippuu sitten latauksen hinnasta, hinnoitteluperusteesta sekä auton puolelta latausnopeudesta ja akun koosta. Itse käytin plugarin kanssa kauppojen ilmaisia latauspisteitä silloin kun ne vielä olivat ilmaisia. Virtaa sai kauppareissun aikana sen verran että pääsi kauppakeskuksesta kotiin. Maksullisena en jaksa nähdä vaivaa.

    Plugarin tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää latausmahdollisuutta kotona ja/tai töissä. Yhdyn myös edelliseen puhujaan, jos on mahdollisuus hommata täyssähkö, kannattaa hommata sellainen.

      
  • muokattu 26.06.2023 15:02

    Tavallinen "itselataava" hybridihän lataa akkua polttomoottorilla vain siksi että saadaan polttomoottori käymään liian alhaisen kuormituksen alueelta eli huonon hyötysuhteen alueelta korkeamman kuormituksen alueelle jossa polttomoottori tuottaa voimaa hyvällä hyötysuhteella. Tästä tietysti seuraa se että hitaasti ajettaessa polttomoottori käy jaksottaisesti - ollen välillä pysähdyksissä 0-kulutuksella ja käyden lopun aikaa suurella kuormituksella liikuttaen autoa ja tuottaen samalla sähköä ja kuluttaen enemmän bensiiniä mitä pelkästään auton liikuttamiseen kuluisi. Kokonaisuutena kulutus ja päästöt kuitenkin vähenee.

    Se että kannattaako kaupalliseen latauspisteeseen pysäköidä riippuu tietenkin siitä paljonko lataaminen siinä maksaa. Ainakin kotona ja työpaikalla kannattaa aina ladata - mökillä aggregaatilla taas ei koskaan.

    Esim. tuolta löytyy moottorien hyötysuhdekarttoja:
    https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/129510/taloudellinen-ajo-part-ii/p1

      
  • @M880 kirjoitti:
    Plugarin tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää latausmahdollisuutta kotona ja/tai töissä. Yhdyn myös edelliseen puhujaan, jos on mahdollisuus hommata täyssähkö, kannattaa hommata sellainen.

    Ei kannata, täyssähköautot tulee halpenemaan, raju arvonalennus nostaa kilometrihinnan pilviin.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Plugarin tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää latausmahdollisuutta kotona ja/tai töissä. Yhdyn myös edelliseen puhujaan, jos on mahdollisuus hommata täyssähkö, kannattaa hommata sellainen.

    Ei kannata, täyssähköautot tulee halpenemaan, raju arvonalennus nostaa kilometrihinnan pilviin.

    No on siinä se, että jos ei nyt hommaa sähköautoa joutuu ajamaan polttomottoriautolla.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Plugarin tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää latausmahdollisuutta kotona ja/tai töissä. Yhdyn myös edelliseen puhujaan, jos on mahdollisuus hommata täyssähkö, kannattaa hommata sellainen.

    Ei kannata, täyssähköautot tulee halpenemaan, raju arvonalennus nostaa kilometrihinnan pilviin.

    No on siinä se, että jos ei nyt hommaa sähköautoa joutuu ajamaan polttomottoriautolla.

    Vanhassa vara parempi, mikäs siitä nyt yhtäkkiä kelvottoman teki.

      
  • muokattu 26.06.2023 18:38

    @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Plugarin tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää latausmahdollisuutta kotona ja/tai töissä. Yhdyn myös edelliseen puhujaan, jos on mahdollisuus hommata täyssähkö, kannattaa hommata sellainen.

    Ei kannata, täyssähköautot tulee halpenemaan, raju arvonalennus nostaa kilometrihinnan pilviin.

    No on siinä se, että jos ei nyt hommaa sähköautoa joutuu ajamaan polttomottoriautolla.

    Vanhassa vara parempi, mikäs siitä nyt yhtäkkiä kelvottoman teki.

    Ei mikään, ne on ihan yhtä hyviä kuin ennenkin.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit