Koivuhaan Meconomen vaihtoi Ford Transit merkkiseen pakettiautoon kahden huollon öljyt ja laittoivat vahingossa autoon 3.9 litran sijaan 6.2 litraa öljyä. Autolla siis ajettiin lähes 30.000 kilometriä ennen kuin moottori hajosi. Moottorista hajosi siis jakopään hihna eikä yrittäjän mukaan liialla öljyllä ole mitään osuutta asiaan. Alla on yrittäjän vastaus mistä minkä vuoksi moottori hajosi hänen mielestään.
Minun käsittääkseni liika öljymäärä on rasittanut moottoria ja sen vuoksi myös jakopään hihna on hajonnut.
Löytyykö täältä parempaa asiantuntemusta tähän ??
Olen myös itse henkilökohtaisesti selvittänyt jakopään vaihtovälin kahdelta eri Ford merkkihuollolta ja molemmista sain saman vastauksen vaihtovälille 10v tai 240 000km kumpi määre täyttyy ensin.Näin ollen emme ole jakopään osalta tehneet työvirhettä.Me olemme teidän luvallanne purkaneet moottoria sen verran ,että siitä pystyy näkemään onko mahdollisesti kyseessä meidän takuu.Kuvista näkee selvästi ,että jakopää on täysin kuiva eli sinne ei ole päässyt moottoriöljyä eikä mitään muutakaan nestettä,jolloin syy ei voi olla liian isosta öljymäärästä moottorissa.Jakopään ohjain rullat ovat erittäin kuluneet(syvät urat) jotka todennäköisesti on aiheuttanut jakohihnan pettämisen ennen aikojaan.
Vähän vaikea kuvitella miksi kuiva hihna hajoaisi liiasta öljystä. Ensimmäisenä pitäisi tulla ongelmia voitelun kanssa, kun kampiakseli osuu öljyyn ja vaahdottaa sen. Öljypumppu hörppii ilmaa ja saa lisäksi huonosti voitelevaa paljon ilmaa sisältävää öljyä. Silloin voisi nokka-akseli ja venttiilit vahingoittua ja kuormittaa hihnaa. Jos öljyvoidellut osat ovat kunnossa ja kuivat ei, voitelu on kuitenkin toiminut.
Aika pitkään hihnan pitäisi kestää. Alle 100 tkm taitaa olla useimmissa autoissa. Noin pitkä vaihtoväli sopisi paremmin ketjulle. Esim. Ducatossa on 5v/90000, joku suosittelee lyhyempääkin vaihtoväliä.
Mutta aina kannattaa yrittää pitää kantansa. Eihän tuo huolellista työtä ole ollut, joten jonkinlainen kompromissi olisi paikallaan.
Aika kova luotto on, jos ei öljytikkua ole nostettu 30 000km matkalla...
Eihän tuo mikään audi ole.
Useissa autoissa on öljynpinnan korkeusnäyttö, pysyi varmaan hyvin ylhäällä. Monissa autoissa on vähäisen öljymäärän hälytys, ei tainnut hälyyttää. Jos tavallinen tarkistaja näkee, että tikun mukaan öljyä on vielä reilusti jäljellä, tajuaako hän että sitä on liikaa?
Niin.
En väitä, etteikö liikaa öljyä kaatanut olisi tehnyt enemmän kuin yhden virheen, mutta onko käyttäjällä mitään vastuuta?
Riippuu öljypohjan muodosta kuinka paljon liian korkealla öljyä oli. Jos tikku olisi öljyssä kokonaan, hitaampi alkaisi ihmetellä asiaa. Mutta jos siinä näkyy sentti kaksi ylimääräistä öljyä, menisi se helposti omaan piikkiin. Joissain tikuissa tuon saa luotua väärällä tikkutekniikalla. Tönäämällä tikun vauhdilla putkeen, öljyn pinta laskee ja nousee putkessa ja tulos on väärä, näyttää että öljyä on liikaa. Joissain moottoreissa öljyn valuminen öljypohjaan kestää kauan. Ja useimmat ihmiset lienevät tyytyväisiä, jos moottoriin ei tarvitse ainakaan lisätä öljyä.