Muuttuneet risteyksen jättösäännöt.

15 kommenttia

Nykyäänhän saa vapaasti (?) valita kaistan jolle kääntyessään siirtyy. Esimerkiksi vasemmalle kääntyjä voi ajaa suoraan risteävän tien oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
Onko samalla risteyksen väistämissäännöt muuttuneet?
Tilanteessa, jossa ristevältä tieltä vastakkaisista suunnista tulevat kääntyvät samaan suuntaa:
Aiemmin vasemmalle kääntyvä asettui vasemmanpuolimaiselle kaistalle ja oikealle kääntyvä oikenpuolimmaiselle kaistalle (kun kaistoja oli enemmän kuin yksi).
Nykyisin ilmeisesti vasemmalle kääntyvän täytyy seurata minkä kaistan oikelle kääntyvä(t) valitsee ja varautua väistämään, jos valinta on vasemman puolisin.

  
  • Ryhmity hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Jos risteävällä ajoradalla on useampia ajokaistoja, saat kääntyä sopivimmalle ajokaistalle, kunhan huomioit muun liikenteen. Yleensä turvallisinta on edelleen valita lähin kaista.

      
  • Ei kai mikään ole muuttunut. Aina ennenkin vasemmalle kääntyjällä on ollut vastuu päästää oikealle kääntyjä ensin tai samaan aikaan kääntyessä vasemmalle kääntyjä on huolehtinut tilasta.

      
  • muokattu 29.09.2023 11:03

    @at7 kirjoitti:
    Nykyäänhän saa vapaasti (?) valita kaistan jolle kääntyessään siirtyy. Esimerkiksi vasemmalle kääntyjä voi ajaa suoraan risteävän tien oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
    Onko samalla risteyksen väistämissäännöt muuttuneet?
    Tilanteessa, jossa ristevältä tieltä vastakkaisista suunnista tulevat kääntyvät samaan suuntaa:
    Aiemmin vasemmalle kääntyvä asettui vasemmanpuolimaiselle kaistalle ja oikealle kääntyvä oikenpuolimmaiselle kaistalle (kun kaistoja oli enemmän kuin yksi).
    Nykyisin ilmeisesti vasemmalle kääntyvän täytyy seurata minkä kaistan oikelle kääntyvä(t) valitsee ja varautua väistämään, jos valinta on vasemman puolisin.

    Itse ymmärrän asian niin, että vasemmalle kääntyvä valitsee ensisijaisesti vasemman kaistan ja oikelle kääntyvä oikean, kuten aiemminkin. Kaistan saa kääntymisen jälkeen valita vapaasti vain silloin, kun siitä ei muille ole haittaa. Myös kahden tai useamman risteyksessä kääntyvän kaistan tapauksessa jatketaan ns. omalla kaistalla, mikäli muut kaistat eivät ole vapaat. Kerran on kohdalleni sattunut "läheltä piti" -tilanne, kun sisäkaistan kääntyjä ajoikin risteyksen jättäessään suoraan eteeni ulkokaistalle.

      1
  • Kaivokselassa on yksi haastava risteys. Kolme kaistaa joista keskimmäiseltä saa ajaa suoraan ja kääntyä oikealle. Oikealta saa kääntyä vain oikealle. Jos käännytään oikealle, tiellä on heti risteyksen jälkeen kolme kaistaa, joista oikeanpuolimmainen on ryhmittymiskaista noin 500 metrin päähän. Haaste on lähinnä siinä, että jos keskimmäiseltä ja oikealta käännytään oikealle ja halutaan ryhmittyä noin 600m päässä vasemmalle kääntyvälle rampille pohjoiseen, molempien pitäisi valita vasemmanpuoleinen kaista noista kolmesta. Ennen liikenne ohjattiin niin, että oikea kaista kääntyi oikeanpuoleiselle kaistalle ja keskimmäiseltä oikealle ajettiin keskimmäiselle kaistalle, kumpikaan ei vasemmanpuoleiselle, nyt molemmilta ängetään suoraan vasemmalle kaistalle eikä vieressäajavan aikomuksista ole helppo havannoida kun valot vaihtuu ja kaikki kiihdyttää menemään

      
  • Uusi tieliikennelaki on ongelmallinen erityisesti, kun on kaksi rinnakkaista kaistaa, joilta molemmilta käännytään samaan suuntaan kahdelle tai kolmelle kaistalle. Esimerkiksi kolme kaistaa, joista käännytään vasemmalle, vasemmalle/suoraan ja oikealle. Risteävällä tiellä on silläkin kolme kaistaa. Siinä kun sitten jompi kumpi vasemmalle kääntyvä vaihtaa risteyksessä kaistaa, koska "se on nykyään sallittua" niin koliseehan siinä pelti usein.

      
  • En minä ainakaan tiedä, mitä laki asiasta sanoo. Maalaisjärjellä pärjää yleensä liikenteessä, mutta kolaritilanteessa se ei välttämättä auta.

    Epäonnistunut lakiuudistus tuosta osin mielestäni. Samoin kuin väärälle puolelle pysäköinti. Perusasiat häviää liikenteestä.

      1
  • Kaistanvaihtaja antaa esteettömän kulun muille.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kaistanvaihtaja antaa esteettömän kulun muille.

    Laki on siis muuttunut pari vuotta sitten eikä tuo sääntö enää päde risteyksien jätössä. Kylkien kolistelijoista ei kumpikaan vaihda kaistaa, vaan kääntyy sääntöjen mukaan valitsemalleen kaistalle. Molempien pitäisi varoa ja olla osumatta toiseen.

      
  • @Pekka157 kirjoitti:
    Uusi tieliikennelaki on ongelmallinen erityisesti, kun on kaksi rinnakkaista kaistaa, joilta molemmilta käännytään samaan suuntaan kahdelle tai kolmelle kaistalle. Esimerkiksi kolme kaistaa, joista käännytään vasemmalle, vasemmalle/suoraan ja oikealle. Risteävällä tiellä on silläkin kolme kaistaa. Siinä kun sitten jompi kumpi vasemmalle kääntyvä vaihtaa risteyksessä kaistaa, koska "se on nykyään sallittua" niin koliseehan siinä pelti usein.

    Kuinkahan usein pelti kolisee? Eihän se vapaa kaistanvalinta risteyksen jälkeen ole aina sallittua, vaan liikennetilanteen niin salliessa. Kaistanvaihtaja on syyllinen kolaritilanteessa.

      
  • Mikä on liikennetilanteen salliessa? Onko joku muu enemmän liikennettä kuin kääntyvän ajoneuvon kuljettaja.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Mikä on liikennetilanteen salliessa? Onko joku muu enemmän liikennettä kuin kääntyvän ajoneuvon kuljettaja.

    Viereinen kaista on vapaa, eli sillä ei ole kääntyvää ajoneuvoa. Miten itse ymmärrät?

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Pekka157 kirjoitti:
    Uusi tieliikennelaki on ongelmallinen erityisesti, kun on kaksi rinnakkaista kaistaa, joilta molemmilta käännytään samaan suuntaan kahdelle tai kolmelle kaistalle. Esimerkiksi kolme kaistaa, joista käännytään vasemmalle, vasemmalle/suoraan ja oikealle. Risteävällä tiellä on silläkin kolme kaistaa. Siinä kun sitten jompi kumpi vasemmalle kääntyvä vaihtaa risteyksessä kaistaa, koska "se on nykyään sallittua" niin koliseehan siinä pelti usein.

    Kuinkahan usein pelti kolisee? Eihän se vapaa kaistanvalinta risteyksen jälkeen ole aina sallittua, vaan liikennetilanteen niin salliessa. Kaistanvaihtaja on syyllinen kolaritilanteessa.

    Siis nykyään ei vaihdeta risteyksessä kaistaa, kun ei ole pakko kääntyä vaikka laitimmaiselta kaistalta laitimmaiselle ellei niin ole tiemerkinnöin osoitettu. Kuinka kaukana risteyksen jättö muuttuu kaistanvaihdoksi, voi olla taas uusi kysymys. TM on tainnut toitottaa vakaasti, ettei sitä ole laissa määritelty, siis risteyksen pituutta.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Mikä on liikennetilanteen salliessa? Onko joku muu enemmän liikennettä kuin kääntyvän ajoneuvon kuljettaja.

    Viereinen kaista on vapaa, eli sillä ei ole kääntyvää ajoneuvoa. Miten itse ymmärrät?

    Kääntymistilanteessa tillanteeseen tullaan yhtä aikaa. Kumpi ehtii ensin eli kumpi on sitä liikennettä.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Mikä on liikennetilanteen salliessa? Onko joku muu enemmän liikennettä kuin kääntyvän ajoneuvon kuljettaja.

    Viereinen kaista on vapaa, eli sillä ei ole kääntyvää ajoneuvoa. Miten itse ymmärrät?

    Kääntymistilanteessa tillanteeseen tullaan yhtä aikaa. Kumpi ehtii ensin eli kumpi on sitä liikennettä.

    Menikö muillakin kuin Herbertillä yli ymmärryksen? Voin yrittää selittää asiaa yksinkertaisemmin ja h i t a a m m i n.

      
  • muokattu 23.12.2023 00:15

    Liikenteessä on monenlaisia tilanteita. Kun sallit itsesi nähdä muitakin kuin mikä sinulla on mielessä, ymmärrät.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit