Kolumni, Lauri Ahtiainen 22/23

9 kommenttia

"Joskus jo ovenkahva saa huonolle tuulelle". Kiitokset tästä kolumnista. Ajokortin saatuani 1987, autoissa ei ollut välttämättä edes turvavyöhälytystä. Volvo... Hyundain i40-taksistani v. 2016, sain kollegan avustuksella KAIKKI äänet pois. Jopa vilkkukin oli mykkänä. Sitäkin käytti jopa paljon enemmän! Vaatiiko MIKÄÄN EU-laki autojen piippauksia? Arvelen, että äänet tehdään vain Euro NCAP:n takia, että valmistajat saisivat paremmat pisteet. Ja arvelen, ettei vilkussakaan tarvitse olla ääntä. Joissain Youtube-videoissa moititaan jonkun kiinalaisen vilkun ääntä. Nykyinen autoni on Camry ja siitä sai pois turvavyöhälytyksen. Auto kuitenkin piippaa +3:ssa lämpöasteessa, että keli voi olla liukas...

  
  • Miksi ihmeessä turvavyövaroitus pitäisi saada autosta pois? Miten kuljettaja voi havaita, että turvavyövaroitus on rikottu?

    Pakkasvaroitukseen paras korjaussarja on joku länsiauto, joja näyttää ulkolämpötilan siitä kiinnostuneille, niin kuljettajalle kuin matkustajallekin, mutta sitä ei tarvitse erikseen korostaa hälisemällä asiasta.

      2
  • Eikö se turvavyöhälytys mene pois päältä, kun laittaa vyön kiinni? Korjaamolle?

    Saksalaisessani on liukkausvaroitus näytöllä ilman ääntä pluskolmesta muistaakseni miinusviiteen. Ihan järkevää varsinkin muualle, jos ei ole lunta. Italialaisessa varoitus näytöllä on aina pakkasella, se on turhaa, kun kovemmalla pakkasella ei ole liukasta. Molemmat näyttävät samalla ja aina ulkolämpötilaa.

      1
  • muokattu 28.12.2023 11:27

    @740 GLE kirjoitti:
    Miksi ihmeessä turvavyövaroitus pitäisi saada autosta pois? Miten kuljettaja voi havaita, että turvavyövaroitus on rikottu?

    Pakkasvaroitukseen paras korjaussarja on joku länsiauto, joja näyttää ulkolämpötilan siitä kiinnostuneille, niin kuljettajalle kuin matkustajallekin, mutta sitä ei tarvitse erikseen korostaa hälisemällä asiasta.

    En ole vielä törmännyt itäautoon, joka "hälisisi" kylmän takia. Ajamani itäautot ovat vain vilkuttaneet astelukemaa parit vilkautukset kun lämpö laskee 4 => 3 mutta eräs länsiauto (Focus) näytti kirkasta lumihiutaleen kuvaa koko talven. Sivistynyt piip-ääni (1 kpl) ei kyllä minua haittaisi pätkääkään lämpötilan laskiessa.

    Itse en koskaan unohda laittaa turvavyötä, mutta matkustaja kyydissäni olisi joskus unohtanut laittaa turvavyön ellei piipitystä olisi autossa, joten todellista hyötyäkin piippauksesta on.

      1
  • Kuuraliukkautta syntyy juuri tuossa kolmen asteen kohdalla ja se on äänimerkillä hyvä ja toimiva muistutus. Ajonvakautus tekee minkä pystyy, mutta jarrutusmatkan pidentymiselle ei apuja ole.

      4
  • @tracktest kirjoitti:
    Kuuraliukkautta syntyy juuri tuossa kolmen asteen kohdalla ja se on äänimerkillä hyvä ja toimiva muistutus. Ajonvakautus tekee minkä pystyy, mutta jarrutusmatkan pidentymiselle ei apuja ole.

    Varoitus lienee enemmän kuin hyvä erityisesti 4-vedoissa - liukkaus ei tunnu ajossa / liikkeellelähdössä samoin kuin vajaavetoisissa mutta kaikissa autoissa on 4-pyöräjarrut.

      2
  • muokattu 28.12.2023 16:53

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kuuraliukkautta syntyy juuri tuossa kolmen asteen kohdalla ja se on äänimerkillä hyvä ja toimiva muistutus. Ajonvakautus tekee minkä pystyy, mutta jarrutusmatkan pidentymiselle ei apuja ole.

    Varoitus lienee enemmän kuin hyvä erityisesti 4-vedoissa - liukkaus ei tunnu ajossa / liikkeellelähdössä samoin kuin vajaavetoisissa mutta kaikissa autoissa on 4-pyöräjarrut.

    Pilvettömällä säällä maanpinta jäähtyy avaruuteen säteilemällä. Siinä omalla parkkipaikalla auto estää jäätymisen. Kun ajaa 10 metriä kadun liittymään keli onkin jo muuttunut jäiseksi, vaikka on +3 astetta. Ei siinä välttämättä auta eikä vaikuta 4-veto eikä 4-pyöräjarrut. Hyvä varoitus kaikille.

    (Omissa autoissani varoitus ei siis ole aina näkyvänä, vaan käy päällä auton käynnistäessä, kirjoitin siis väärin. Ja sakemanni ei laita mitään tekstiä, vaan vilkuttaa lämpötilaa.)

      
  • Jo reilut 20 vuotta vanha Volvo vaihtaa ulkolämpötilan mittarin väriä +2 - -5 C muttei sentään piipitä mitään. Minulla on parikin tuttavaa jotka on ajanut pitkään 4-veto Audeilla. Heillä on tuntuma, että 4-veto pysähtyykin paremmin kuin vajaavetoinen. Liikennevaloista rivakasti liikkeelle vaikka katu on jäässä mutta miten käy sillä tuntumalla kun valot vaihtuu kumminkin punaiseksi seuraavissa, jossa edessä ajavalla vajaavetoisella sattuu olemaan uudenkarheat nastagummit ja 4-veto pökkää kitkoilla perään.

      1
  • muokattu 28.12.2023 17:53

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Jo reilut 20 vuotta vanha Volvo vaihtaa ulkolämpötilan mittarin väriä +2 - -5 C muttei sentään piipitä mitään. Minulla on parikin tuttavaa jotka on ajanut pitkään 4-veto Audeilla. Heillä on tuntuma, että 4-veto pysähtyykin paremmin kuin vajaavetoinen. Liikennevaloista rivakasti liikkeelle vaikka katu on jäässä mutta miten käy sillä tuntumalla kun valot vaihtuu kumminkin punaiseksi seuraavissa, jossa edessä ajavalla vajaavetoisella sattuu olemaan uudenkarheat nastagummit ja 4-veto pökkää kitkoilla perään.

    Nykyään kaikissa uudehkoissa autoissa kaikki pyörät jarruttavat. Aiemmin etupyörät olivat isommassa roolissa, kun jarruja ohjattiin täysin mekaanisesti. Silloin jäykkä neliveto pysähtyi paremmin, kun etujarrujen tehoa siirtyi takapyöriin tai toisinpäin. Vetoakselit siis pakottivat pyörät pyörimään samaa nopeutta.

    Audi aloitti Massikan nelivedolla eli jäykällä sellaisella, jossa oli lukkojakin joka paikassa. Joku osannee kertoa kuinka ainakin torsen tuli mukaan ja muut vähemmän jäykät nelivedot.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    En ole vielä törmännyt itäautoon, joka "hälisisi" kylmän takia.

    En minäkään. Koeajo jäi tekemättä koska aloittajalle hälisevä Camry karsiutui puuttuvaan takatilasn ja tavaratilaan.

    Ajamani itäautot ovat vain vilkuttaneet astelukemaa parit vilkautukset kun lämpö laskee 4 => 3 mutta eräs länsiauto (Focus) näytti kirkasta lumihiutaleen kuvaa koko talven. Sivistynyt piip-ääni (1 kpl) ei kyllä minua haittaisi pätkääkään lämpötilan laskiessa.

    Sama täällä. Yksi piippaus olisi hyväksyttävä, mutta muutamalta plus-asteelta jonkin matkaa pakkaselle näkyvä varoituskin kelpaa.

    Oma seuranta menee tosin niin päin, että tarkkailen märkänä kiiltävälle tielle ilmaantuvia valoussa kimaltelevia jääkiteitä, mutta automatisoitu varoitus on silti tervetullut oman virheeni varalta.

    Itse en koskaan unohda laittaa turvavyötä, mutta matkustaja kyydissäni olisi joskus unohtanut laittaa turvavyön ellei piipitystä olisi autossa, joten todellista hyötyäkin piippauksesta on.

    Samaa mieltä. En näe syytä sabotoida varoitusta, vaikka en sitä itse tarvitsekaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit