Merkkikorjaamojen poskettomat hinnat osille ja tarvikkeille.

8 kommenttia

Käyttö Auto haluaisi 70 Ah EFB käynnistysakusta 420€. Aika kova hinta alle 150€ akulle. Ja suurin syy akun vaihtotarpeelle on Focuksen toimimaton "älykäs" latausjärjestelmä, joka ei koskaan lataa akkua täyteen, eikä ole ollenkaan perillä akun todellisesta varaustasosta tahi lepovirrankulutuksesta.

  
  • Aika helppo päätös hankkia akku akkuliikkeestä.

      
  • muokattu 02.01.2024 17:48

    Bemarissa on vastaava, joku ideanikkari autotehtaalla saanut promillen kulutuksesta pois kun lataa akun vain 80% ja lataa sitten jarrutuksessa lisää eli regeneroi jarrutusenergian akkuun. Ainoa vain Suomen talvessa, että olisi hyvä akun olla parhaassa latauksessa, erityisesti sääoloissa jotka on viime päivinä kohdattu etelässäkin. Herjasi alunperin vielä vajaasta latauksesta, jos auto seisoi pihassa muutaman päivän koska hälytysraja on 75%, eli vain 5% marginaali normitasoon.
    Käy vielä niin, että jos lataat ulkoisella laturilla akun täyteen ja lähdet ajamaan, auto purkaa ensitöikseen akun 80% tasoon.
    Nettivinkeillä ohjelmoin tämän typeryyden veks. Nyt lataa 100% eikä ole sen koomin herjoja akun latauksesta näkynyt.

      2
  • Täytyy muistaa, että nuo eri osa-alueilta poishöylätyt promillet on juuri niitä kikkoja, jolla autovalmistaja puristaa mallistonsa alle EU:n päästörajojen.
    Kun matkaa päästörajaan on yksi gramma, niin se kaivetaan ihan sama mistä ja miten paljon se haittaa auton käyttäjien elämään.

    Muistan kun tuo lataussysteemi tuli volkkarilla "bluemotion" takaluukkumerkin mukana.
    Kovasti sitä hehkutettiin, että kiihdyttäessä ei akkua ladata, joten saadaan enemmän tehoa renkaille ja moottorijarrulla ladataan niin maan perusteellisesti, että jarrut ei kulu... :)

    Miten tuommoiseen fiksuhipsu-lataukseen tehdään laturitesti...?
    "Motomaatti palvelee
    AKUN KUNNON JA LATAUKSEN TESTAUS 7,00 €
    Sisältää akun kunnon, varaustason ja latausjärjestelmän testauksen."

      
  • ” EFB-akut sopivat käyttökohteisiin, joissa vaaditaan vajaan varaustilan mutta ei syväpurkausten kestävyyttä”

    Mutta mitäpä auton ja akun valmistaja tietäisi.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Bemarissa on vastaava, joku ideanikkari autotehtaalla saanut promillen kulutuksesta pois kun lataa akun vain 80% ja lataa sitten jarrutuksessa lisää eli regeneroi jarrutusenergian akkuun. Ainoa vain Suomen talvessa, että olisi hyvä akun olla parhaassa latauksessa, erityisesti sääoloissa jotka on viime päivinä kohdattu etelässäkin. Herjasi alunperin vielä vajaasta latauksesta, jos auto seisoi pihassa muutaman päivän koska hälytysraja on 75%, eli vain 5% marginaali normitasoon.
    Käy vielä niin, että jos lataat ulkoisella laturilla akun täyteen ja lähdet ajamaan, auto purkaa ensitöikseen akun 80% tasoon.
    Nettivinkeillä ohjelmoin tämän typeryyden veks. Nyt lataa 100% eikä ole sen koomin herjoja akun latauksesta näkynyt.

    Millaista laitteistoa tämä ohjelmointiin pääsy vaatii?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Bemarissa on vastaava, joku ideanikkari autotehtaalla saanut promillen kulutuksesta pois kun lataa akun vain 80% ja lataa sitten jarrutuksessa lisää eli regeneroi jarrutusenergian akkuun. Ainoa vain Suomen talvessa, että olisi hyvä akun olla parhaassa latauksessa, erityisesti sääoloissa jotka on viime päivinä kohdattu etelässäkin. Herjasi alunperin vielä vajaasta latauksesta, jos auto seisoi pihassa muutaman päivän koska hälytysraja on 75%, eli vain 5% marginaali normitasoon.
    Käy vielä niin, että jos lataat ulkoisella laturilla akun täyteen ja lähdet ajamaan, auto purkaa ensitöikseen akun 80% tasoon.
    Nettivinkeillä ohjelmoin tämän typeryyden veks. Nyt lataa 100% eikä ole sen koomin herjoja akun latauksesta näkynyt.

    Tuo on tosiaan lisäriesa, että ulkoisella laturilla täyteen ladattu akku "tyhjennetään" heti alkuunsa,

      
  • @Lukija3138 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Bemarissa on vastaava, joku ideanikkari autotehtaalla saanut promillen kulutuksesta pois kun lataa akun vain 80% ja lataa sitten jarrutuksessa lisää eli regeneroi jarrutusenergian akkuun. Ainoa vain Suomen talvessa, että olisi hyvä akun olla parhaassa latauksessa, erityisesti sääoloissa jotka on viime päivinä kohdattu etelässäkin. Herjasi alunperin vielä vajaasta latauksesta, jos auto seisoi pihassa muutaman päivän koska hälytysraja on 75%, eli vain 5% marginaali normitasoon.
    Käy vielä niin, että jos lataat ulkoisella laturilla akun täyteen ja lähdet ajamaan, auto purkaa ensitöikseen akun 80% tasoon.
    Nettivinkeillä ohjelmoin tämän typeryyden veks. Nyt lataa 100% eikä ole sen koomin herjoja akun latauksesta näkynyt.

    Millaista laitteistoa tämä ohjelmointiin pääsy vaatii?

    Olen käyttänyt Ista+ Tarvitaan läppäri ja erikoiskaapeli LAN + OBD. En ole juuri koodaillut mitään, mutta nettiohjeilla muutaman rivin muutin ja jarruenergian talteenoton poisto + lataustaso tuli fiksattua.

      
  • Merkkifoorumeilla on perehtyneitä, jotka auttavat kaikessa mikä nyt eri automerkkeihin liittyy.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit