Vakuutukset

12 kommenttia
muokattu 27.01.2024 08:12

Vakuutusten hinnat tuntuvat joskus vähän erikoisilta. Meilläkin on kolme autoa joista yksi GTI ja yksi muuten vaan sportti sekä moottoripyörä ja mopo. No missä sitten on kallein vakuutus? Vastaus on että mopossa.

  
  • muokattu 27.01.2024 08:24

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Vakuutusten hinnat tuntuvat joskus vähän erikoisilta. Meilläkin on kolme autoa joista yksi GTI ja yksi muuten vaan sportti sekä moottoripyörä ja mopo. No missä sitten on kallein vakuutus? Vastaus on että mopossa.

    Vahinkojen määrä vaikuttaa, ennen moottoripyörien vakuutukset olivat kalleimmat nyt siis mopojen. Tekaistut vahingot lisäävät vakuutusten hintaa, näitä on vaikea valvoa/tutkia. Vakuutuspetosten osuus voi olla tietyissä kulkuneuvoissa iso.

      
  • Ovatko kaikki siis ympäri vuoden vakuutuksessa? Joskus mopon vakuutus oli kaikille sama eikä siitä saanut bonusalennuksia. Ja jos mopoautot menevät samaan vakuutusluokkaan, hinnan pitääkin olla sähkö-Audin luokkaa.

      
  • muokattu 27.01.2024 09:32

    @Late1969 kirjoitti:
    Ovatko kaikki siis ympäri vuoden vakuutuksessa?

    Kyllä

    Joskus mopon vakuutus oli kaikille sama eikä siitä saanut bonusalennuksia.

    Siinäpä se syy kalleuteen onkin. Bonukselliset autojen ja moottoripyörän liikennevakuutukset täysillä bonuksilla ovat 120 - 180 € vuodessa kun taas mopon bonukseton liikennevakuutus on 216 €. (Täyskaskot kylläkin on 143 ja 252 eli toinen kalliimpi kuin tuo mopon liikennevakuutus. Tuo 252 on kyllä aika ryöstöhinta mutta toisaalta auto on aika harvinainen takaveto.)

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ovatko kaikki siis ympäri vuoden vakuutuksessa? Joskus mopon vakuutus oli kaikille sama eikä siitä saanut bonusalennuksia. Ja jos mopoautot menevät samaan vakuutusluokkaan, hinnan pitääkin olla sähkö-Audin luokkaa.

    Jep, mopoautojen kaskot ovat kalliita, mutta sille kalleudelle on myös peruste. Heppoisin laitteita jotka ovat helposti lunastuskamaa.

    Henkilövahingoista en niin tiedä, mutta olettaisin että mopoilla sattuu kaatumisia ja muita pienehköjä henkilövahinkoja suhteellisesti ottaen niin paljon enemmän kuin autoilla, että se nostaa liikennevakuutusten hintaa.

      
  • Mopojen kehitys vaikuttaa myös vakuutusten hintoihin. Rikkoutuvia osia on enemmän. Mopot olivat ennen aika pelkistettyjä laitteita, mutta nykyisin enemmänkin moottoripyöriä muistuttavia.

      
  • Mopon osien hinnat on ihan älyttömät.
    Naapurin tytöllä oli Peugeot Kisbee moposkootteri vm. 2020 tai jotain.
    Maksoi uutena 1800€ tai jotain.
    Syksyn ekana pakkasaamuna skootteri kyljelleen kävelyvauhdista.
    Kolmeen sivukatteeseen pienet naarmut ja tangon päässä olevasta paino irtosi ja katosi.
    Merkkiliikkeen kustannusarvio korjaukselle 1680€
    Skootteri oli kaatumishetkellä 1,5v vanha ja meni lunastukseen. Onneksi kaskossa oli joku täysarvopykälä ja naapuri sai skootterista ihan hyvän korvauksen miinus 200€ omavastuu.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Vakuutusten hinnat tuntuvat joskus vähän erikoisilta. Meilläkin on kolme autoa joista yksi GTI ja yksi muuten vaan sportti sekä moottoripyörä ja mopo. No missä sitten on kallein vakuutus? Vastaus on että mopossa.

    Vakuutusyhtiöt profiloivat asiakkaitaan voimakkaasti ja etenkin kaksipyöräisten vakuutuksissa riskianalyysit poikkeavat merkittävästi eri yhtiöiden välillä.

    Meillä ei vuosien yrittämisestä huolimatta löydetty yhtä vakuutusyhtiötä nuoren kuljettajan muoviluodille ja aikuisen kuskin isomoottoriselle matkapyörälle. Yksi yhtiö korostaa riskiprofiilissaan moottorin kokoa (ja kustomit asioivat muualla), toinen tehopainosuhdetta (ja muoviluodit asioivat muualla) ja kolmas kuljettajan kokemusta (ja nuoret kuskit asioivat muualla). Siksi jokaisen pyörän vakuutus kannattaa kilpailuttaa erikseen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Vakuutusten hinnat tuntuvat joskus vähän erikoisilta. Meilläkin on kolme autoa joista yksi GTI ja yksi muuten vaan sportti sekä moottoripyörä ja mopo. No missä sitten on kallein vakuutus? Vastaus on että mopossa.

    Vakuutusyhtiöt profiloivat asiakkaitaan voimakkaasti ja etenkin kaksipyöräisten vakuutuksissa riskianalyysit poikkeavat merkittävästi eri yhtiöiden välillä.

    Meillä ei vuosien yrittämisestä huolimatta löydetty yhtä vakuutusyhtiötä nuoren kuljettajan muoviluodille ja aikuisen kuskin isomoottoriselle matkapyörälle. Yksi yhtiö korostaa riskiprofiilissaan moottorin kokoa (ja kustomit asioivat muualla), toinen tehopainosuhdetta (ja muoviluodit asioivat muualla) ja kolmas kuljettajan kokemusta (ja nuoret kuskit asioivat muualla). Siksi jokaisen pyörän vakuutus kannattaa kilpailuttaa erikseen.

    Siksipä meilläkin on päädytty kahteen vakuutusyhtiöön keskittämiseduista huolimatta. Esim. mp olisi täysin järjetöntä vakuuttaa samassa yhtiössä kuin autot eikä suurimpana syynä edes ollut aikanaan uuden vakuutuksen hinta vaan bonuksien kertymisnopeus. Nykyisessä yhtiössä täydet bonukset sai kerrytettyä viidessä vuodessa, kun siinä missä autot ovat, olisi kestänyt 12 v.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Mopon osien hinnat on ihan älyttömät.
    Naapurin tytöllä oli Peugeot Kisbee moposkootteri vm. 2020 tai jotain.
    Maksoi uutena 1800€ tai jotain.
    Syksyn ekana pakkasaamuna skootteri kyljelleen kävelyvauhdista.
    Kolmeen sivukatteeseen pienet naarmut ja tangon päässä olevasta paino irtosi ja katosi.
    Merkkiliikkeen kustannusarvio korjaukselle 1680€
    Skootteri oli kaatumishetkellä 1,5v vanha ja meni lunastukseen. Onneksi kaskossa oli joku täysarvopykälä ja naapuri sai skootterista ihan hyvän korvauksen miinus 200€ omavastuu.

    Minkähän hintaisia nuo mopojen kaskot ovat, kun liikennevakuutuskin on kalliimpi kuin autojen ja moottoripyörien (bonuksen alentamat) vakuutukset? (Ikinä en ole edes harkinnut kaskoa mihinkään kaksipyöräiseen.)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Mopon osien hinnat on ihan älyttömät.
    Naapurin tytöllä oli Peugeot Kisbee moposkootteri vm. 2020 tai jotain.
    Maksoi uutena 1800€ tai jotain.
    Syksyn ekana pakkasaamuna skootteri kyljelleen kävelyvauhdista.
    Kolmeen sivukatteeseen pienet naarmut ja tangon päässä olevasta paino irtosi ja katosi.
    Merkkiliikkeen kustannusarvio korjaukselle 1680€
    Skootteri oli kaatumishetkellä 1,5v vanha ja meni lunastukseen. Onneksi kaskossa oli joku täysarvopykälä ja naapuri sai skootterista ihan hyvän korvauksen miinus 200€ omavastuu.

    Minkähän hintaisia nuo mopojen kaskot ovat, kun liikennevakuutuskin on kalliimpi kuin autojen ja moottoripyörien (bonuksen alentamat) vakuutukset? (Ikinä en ole edes harkinnut kaskoa mihinkään kaksipyöräiseen.)

    En muista hintaa tarkasti, mutta 2017 keväällä uuteen mopoon vuodeksi kaskon otin. Mopo maksoi jotain 2700€, ja liikennevakuutukseen nähden kasko tuntui sopuhintaiselta. Jos se olisi ollut ns. kallis, ei sitä olisi ottanutkaan.
    Kolhuja ei ensimmäisen vuoden aikana tullut, eikä seuraavankaan, jonka jälkeen mopo myytiin tehtaan katteilla ja väreillä.
    Eli turhaan tässä tapauksessa kasko oli.

      
  • Henkilö työpaikalla kertoi, että heidän lapsen skootterin vakuutusmaksut oli pari vuotta sitten n. liikenne 200€ ja kasko 200€

      
  • @Josef kirjoitti:
    Mopon osien hinnat on ihan älyttömät.
    Naapurin tytöllä oli Peugeot Kisbee moposkootteri vm. 2020 tai jotain.
    Maksoi uutena 1800€ tai jotain.
    Syksyn ekana pakkasaamuna skootteri kyljelleen kävelyvauhdista.
    Kolmeen sivukatteeseen pienet naarmut ja tangon päässä olevasta paino irtosi ja katosi.
    Merkkiliikkeen kustannusarvio korjaukselle 1680€
    Skootteri oli kaatumishetkellä 1,5v vanha ja meni lunastukseen. Onneksi kaskossa oli joku täysarvopykälä ja naapuri sai skootterista ihan hyvän korvauksen miinus 200€ omavastuu.

    Aikoinaan ostin vakuutusyhtiöiden huutokaupasta myös skoottereita. Kun puhutaan muutamista satasista, ei niitä niinkään enää kannata katsastaa ja rekisteröidä uudelleen. Vain yksi enduro kannatti tuoda liikennekäyttöön, silloinkin voittona puhuttiin lähinnä kympeistä.
    Noita skoottereiden katteita liimasin silikonilla ja laitoin mitä tahansa muovia myös lämmittämällä. Kuvissa tosin näyttivät hienolta.

    Vakuutetun skootterin katteet uusitaan jo pelkästään naarmun vuoksi, siksi korjaukset ovat kalliita. Jos kuitenkin tyydyt omaan fiksaukseen, vakuutus maksaa tuosta noin 70% korjauksen hinnasta, mikä on usein varsin kannattavaa. Naarmut monesti ovat mitättömiä.

    Honda Foresightini ympäri vuoden voimassa oleva vakuutus on noussut, nyt se maksaa jo 84 euroa vuodessa. Törkeää.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit