Kaistavahti lisää teiden kulumista?

43 kommenttia
2»
  • @Herbert kirjoitti:
    Jos osaa ostaa 60 000 euroa maksavan auton ja siihen parilla tonnilla lisävarusteita, tunkin puuteko nousee ongelmaksi? Itse en ole kertaakaan käyttänyt nykyisen autoni tunkkia. Ostin vuonna -90 hallitunkin, jota käytän edelleen renkaan vaihdossa.

    Jos autoa saa nostaa vain nelipistenosturilla, silloin on ostanut surkean auton. En tosin tiedä, onko näin huonoja autoja markkinoilla. Mitä kalliimmista malleista puhutaan, sitä erikoisempia ratkaisuja niistä voi löytyä.

    Hesarissa taitaa olla muurin takana taas juttua nostovaikeuksista. Kai on usekottava, ettei nykyaikaista sähköautoa kannata ostaa, ovat niin huonoja kaikin puolin.

    Jo pari painosukupolvea sitten auton oma tunkki oli pelottava, nykyisillä painoilla on jo bilteman hallitunkkikin hiukan heppoinen tapaus. Matkailuautoa varten ostin vähän järeämmän hallitunkin, mutta koville tuntuu 2,5-3 tonnia ottavan nurkka kerrallaan nostettuna. Ja tunkilla pitäisi saada tarran mukaan vaikka koko auto kerralla ilmaan. Bahco olisi varmaan parempi, mutta se kuuluu Mielen kanssa käsittämättömään painoluokkaan.

      
  • muokattu 05.05.2024 08:47

    Quu:
    Meidän nykyiseen autoon oli jo maahantuoja ruksannut varapyörän ja vaihtovälineet, täytyisi testata kuinka tunkki nostaa, kaikenvaralta jos joutuu matkalla renkaanvaihtopuuhiin. Meidän edellisissä autoissa käytetyn hallinosturin nostokorkeus ei saa renkaita maasta irti.

      
  • muokattu 05.05.2024 08:49

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Quu:

    On tämä keskustelu out.

      
  • Jos tunkki ei nosta tai on liian heppoinen, eihän sekään liity tähän aiheeseen. Sähkö- tai matkailuauton pyörä painaa enemmän kuin tunkki, mikä ongelma on mitoittaa työkalut käyttöön soveltuviksi. Jäähän rengas vaihtamatta, jos sekin painaa liikaa. Itse olen vaihtanut kuorma-autoonkin renkaita, ihan hyvin onnistuu sekin. Eli joku vastarinta tähän nyt liittyy.

      1
  • muokattu 05.05.2024 19:08

    ps. Minä yritin kertoa ettei nostokorkeus riitä meidän hallitunkilla nykyisen suv:n nostoon renkaita maasta.
    Oleta että tehdasvarusteissa on sellainen tunkki millä nostokorkeus riittää rengasrikon yllättäessä.

      
  • muokattu 05.05.2024 19:18

    @Herbert kirjoitti:
    Jos tunkki ei nosta tai on liian heppoinen, eihän sekään liity tähän aiheeseen. Sähkö- tai matkailuauton pyörä painaa enemmän kuin tunkki, mikä ongelma on mitoittaa työkalut käyttöön soveltuviksi. Jäähän rengas vaihtamatta, jos sekin painaa liikaa. Itse olen vaihtanut kuorma-autoonkin renkaita, ihan hyvin onnistuu sekin. Eli joku vastarinta tähän nyt liittyy.

    Taisit juuri itse laajentaa aihetta pois kaistavahdista. Mutta yritetään nyt pysyä aiheessa.

      
  • Etelä Euroopan maissa ei kait käytetä kaistavahteja, kun sillä urat on harvinaisia.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    Taisit juuri itse laajentaa aihetta pois kaistavahdista. Mutta yritetään nyt pysyä aiheessa.

    Kuukausi oli ollut hiljaisuutta. Nyt lopetan, joten otsikon aiheesta kirjoittajat saavat äänensä kuuluviin. Aloita sinä.
    .

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Taisit juuri itse laajentaa aihetta pois kaistavahdista. Mutta yritetään nyt pysyä aiheessa.

    Kuukausi oli ollut hiljaisuutta. Nyt lopetan, joten otsikon aiheesta kirjoittajat saavat äänensä kuuluviin. Aloita sinä.
    .

    Ehdin jo sotkea lusikkani soppaan ykkössivulla. Saat jatkaa.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Luultavasti suomalainen autoilija on paljon tarkempi samoissa jäljissä ajamisessa kuin paraskaan kaistavahti. Usein autoilija ei pysy kaistan keskellä, vaan oikaisee jopa vastaantulijoiden puolelle tai pientareelle. Mutta tuskin tien kuluminen lisääntyy käytännössä. Peräkkäin mennään ja hajotetaan tie ja autot. Joka kymmenes voi ajaa omia uriaan.

    Autopilot ei oikaise kaarteita.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Luultavasti suomalainen autoilija on paljon tarkempi samoissa jäljissä ajamisessa kuin paraskaan kaistavahti. Usein autoilija ei pysy kaistan keskellä, vaan oikaisee jopa vastaantulijoiden puolelle tai pientareelle. Mutta tuskin tien kuluminen lisääntyy käytännössä. Peräkkäin mennään ja hajotetaan tie ja autot. Joka kymmenes voi ajaa omia uriaan.

    Autopilot ei oikaise kaarteita.

    Sehän on hyvä. Talvella voi tulla tiukkoja tilanteita liukkaalla, kun pilotti kääntää reunaviivan mukaan ja kallistus on kunnolla ojaan päin.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Luultavasti suomalainen autoilija on paljon tarkempi samoissa jäljissä ajamisessa kuin paraskaan kaistavahti. Usein autoilija ei pysy kaistan keskellä, vaan oikaisee jopa vastaantulijoiden puolelle tai pientareelle. Mutta tuskin tien kuluminen lisääntyy käytännössä. Peräkkäin mennään ja hajotetaan tie ja autot. Joka kymmenes voi ajaa omia uriaan.

    Autopilot ei oikaise kaarteita.

    Sehän on hyvä. Talvella voi tulla tiukkoja tilanteita liukkaalla, kun pilotti kääntää reunaviivan mukaan ja kallistus on kunnolla ojaan päin.

    No eipä se toimi muutenkaan lumella ja jäällä, tiemerkinnät pitää näkyä.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Luultavasti suomalainen autoilija on paljon tarkempi samoissa jäljissä ajamisessa kuin paraskaan kaistavahti. Usein autoilija ei pysy kaistan keskellä, vaan oikaisee jopa vastaantulijoiden puolelle tai pientareelle. Mutta tuskin tien kuluminen lisääntyy käytännössä. Peräkkäin mennään ja hajotetaan tie ja autot. Joka kymmenes voi ajaa omia uriaan.

    Autopilot ei oikaise kaarteita.

    Sehän on hyvä. Talvella voi tulla tiukkoja tilanteita liukkaalla, kun pilotti kääntää reunaviivan mukaan ja kallistus on kunnolla ojaan päin.

    No eipä se toimi muutenkaan lumella ja jäällä, tiemerkinnät pitää näkyä.

    Lumi ei usein niin liukasta olekaan, jäisellä tiellä merkinnät usein näkyvät. Mutta kai kuski saa määrätä nopeuden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit