Skodan öljynkulutus

14 kommenttia

Onko tuo mielestänne normaalia öljynkulutusta uudelle autolle?

Huolto sanoi että 0.2 litraa/ 100km on.
Olisiko tuossa “normaalin” öljynkulutuksen määrittelylle jutunaihetta toimitukselle?

  
  • Yleisen tiedon mukaan 0,2 litraa 1000 km on vielä normaalia, 2 litraa 1000 km tuntuu hurjalta. 10 tkm reissu vaatisi mukaan 20 litran öljykanisterin…huh.
    Miten tuolla öljynpoltolla voi läpäistä edes päästömittaukset, ellei ole diesel.

    Olen utelias kuulemaan mihin tietoihin huolto vetoaa. Ainoastaan juuri tuohon kyseiseen moottorin malliinko ja öljynkulutuksen maksimi toleranssi todetaan myös ohjekirjassa?

      
  • muokattu 30.05.2024 09:42

    Muistanko väärin: vaggineista on aiemminkin ollut keskustelua öljynkulutuksesta.

    Mutta ennen kuin tuollaisen otsikon heittää aloitukseensa (ja lyö mahd. turhaan leimaa merkkiin), olen samaa mieltä edeltäjän kanssa siinä, että olisi ihan kiva tarkentaa minkä vm:n autosta voisi olla kyse (jos niissä on eroja historiallisesti) ja mistä moottorista (jos niissä on eroja historiallisesti).

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Muistanko väärin: vaggineista on aiemminkin ollut keskustelua öljynkulutuksesta.

    Mutta ennen kuin tuollaisen otsikon heittää aloitukseensa (ja lyö mahd. turhaan leimaa merkkiin), olen samaa mieltä edeltäjän kanssa siinä, että olisi ihan kiva tarkentaa minkä vm:n autosta voisi olla kyse (jos niissä on eroja historiallisesti) ja mistä moottorista (jos niissä on eroja historiallisesti).

    Onhan niistä keskusteltu vuosia. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää onko niitä vuosien takaisia moottoriöljyllä kulkevia autoja vieläkin ajossa ja kirjoittaja saanut sellaisen huijattuna vai onko saatu uusia öljysyöppöjä.

      
  • muokattu 30.05.2024 12:40

    Normaali öljynkulutus?

    Upo-uudessa TDI-Superbissa öljy oli vähentynyt ensimmäisten parin-muutaman tuhannen kilometrin matkalla mittatikun puoleenväliin ja sen jälkeen sitä piti lisäillä muutamaan otteeseen. Nyt öljynkulutus on lähes loppunut kun matkamittarissa on 30000 km.

    Sitten taasen käytössäni olevissa 350000, 260000 ja 120000 km ajetuissa autoissa öljy ei käytännössä vähene yhtään öljynvaihtovälillä.

    Varmaan tuolta väliltä löytyy se normaali öljynkulutus?

    Tavallisinta kuitenkin taitaa olla ettei öljyä kulu käytännössä ollenkaan, paitsi joissain aivan uusissa, hyvin vanhoissa, pahasti karstoittuneissa, ilmajäähdytteisissä tai sitten muuten vaan joltain osalta epäonnistuneissa moottoreissa?

    Ps. Minulla on vähän sellainen mielikuva, että moottorin tulevaan öljynkulutukseen voi vähän itsekin vaikuttaa moottorin sisäänajolla. Eli ensimmäiset sadat kilometrit ajaa suht rauhallisesti ja sen jälkeen voi rueta tekemään lämpimällä moottorilla kaasu pohjassa vetoja alkaen 2000 > 3000 r/min, joita laajentaa pikkuhiljaa kahteen tuhanteen kilometriin mennessä alkaen lähes tuhannesta kierroksesta punarajalle. (Jollain voi olla erilainen mielikuva "sisäänajosta").

      1
  • muokattu 30.05.2024 12:49

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Normaali öljynkulutus?

    Upo-uudessa TDI-Superbissa öljy oli vähentynyt ensimmäisten parin-muutaman tuhannen kilometrin matkalla mittatikun puoleenväliin ja sen jälkeen sitä piti lisäillä muutamaan otteeseen. Nyt öljynkulutus on lähes loppunut kun matkamittarissa on 30000 km.

    Sitten taasen käytössäni olevissa 350000, 260000 ja 120000 km ajetuissa autoissa öljy ei käytännössä vähene yhtään öljynvaihtovälillä.

    Varmaan tuolta väliltä löytyy se normaali öljynkulutus?

    Tavallisinta kuitenkin taitaa olla ettei öljyä kulu käytännössä ollenkaan, paitsi joissain aivan uusissa, hyvin vanhoissa, pahasti karstoittuneissa, ilmajäähdytteisissä tai sitten muuten vaan joltain osalta epäonnistuneissa moottoreissa?

    Ps. Minulla on vähän sellainen mielikuva, että moottorin tulevaan öljynkulutukseen voi vähän itsekin vaikuttaa moottorin sisäänajolla. Eli ensimmäiset sadat kilometrit ajaa suht rauhallisesti ja sen jälkeen voi rueta tekemään lämpimällä moottorilla kaasu pohjassa vetoja alkaen 2000 > 3000 r/min, joita laajentaa pikkuhiljaa kahteen tuhanteen kilometriin mennessä alkaen lähes tuhannesta kierroksesta punarajalle. (Jollain voi olla erilainen mielikuva "sisäänajosta").

    Isojen moottorien ajossa ajetaan eri kuormilla aina pari tuntia yhtä tehoa ja sitten nostetaan seuraavalle tasolle. Tarkoituksena on saada männänrenkaat toimimaan ja ehkä vähän sylinterien pinnat viimeisteltyä hoonauksen jäljiltä.

    Autossa kuormitus muuttuu pakostakin nopeasti, kun auto tarvitsee aina jonkin tehon jollekin nopeudelle, joten muutamaa tehoa voisi ajaa pitkään, muut tehot ovat hetkellisiä. Taitavat osat olla nykyään sen verran tasalaatuisia, että varsinaista tarvetta sisäänajolle ei ole.

    Hyvä kulutus öljynvaihtovälille on max-min, yleensä jotain litra, jolloin sitä kuluu, mutta ei tarvitse öljyä lisätä matkan varrella.

      
  • @Lukija515159 kirjoitti:
    Onko tuo mielestänne normaalia öljynkulutusta uudelle autolle?

    Huolto sanoi että 0.2 litraa/ 100km on.
    Olisiko tuossa “normaalin” öljynkulutuksen määrittelylle jutunaihetta toimitukselle?

    riippuu mitä öljyä moottorissasi on... kun vaihdat oikeat öljyt humpuuki shell/teboil/halpis merkkiien tialle niin saattaa kulutus loppua kokonaan-muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

    käytä aina samaa öljyä autossasi. vanhoissa käy esp, uudempiin laittaisin titaniumin ja muut unohtaisin.

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija515159 kirjoitti:
    Onko tuo mielestänne normaalia öljynkulutusta uudelle autolle?

    Huolto sanoi että 0.2 litraa/ 100km on.
    Olisiko tuossa “normaalin” öljynkulutuksen määrittelylle jutunaihetta toimitukselle?

    riippuu mitä öljyä moottorissasi on... kun vaihdat oikeat öljyt humpuuki shell/teboil/halpis merkkiien tialle niin saattaa kulutus loppua kokonaan-muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

    käytä aina samaa öljyä autossasi. vanhoissa käy esp, uudempiin laittaisin titaniumin ja muut unohtaisin.

    Vaikuttaisi, että sinulla on jokin öljy-brändi joka päihittää kaikki muut. Voisitko avata mihin arvio perustuu, tuskin olet kaikkia omissa autoissa kokeillut.
    Olen ajanut D5 (Volvo diesel) nyt 580.000km enkä ole ikinä lisännyt pisaraakaan vaihtovälillä. Viime talvena mm 0W30 pysyi koneessa normaalisti.

      
  • TM 19/2017 kerrotaan miksi öljyä kuluu.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    TM 19/2017 kerrotaan miksi öljyä kuluu.

    Öljynkulutusmittaus "vähintään 300 €" - siis mitä ihmettä! Tuollahan teettäisi melkein normaalin määräaikaishuollon merkkiliikkeessä. Eikös tuossa kuitenkin vain täytetä moottoriöljy mittatikun ylärajalle, jonka jälkeen auton omistaja ajaa tietyn ajan autoa, jonka jälkeen auto tulee korjaamolle ja katsotaan paljonko öljyä on kulunut - vai sinetöidäänkö moottori myös jotenkin?

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija515159 kirjoitti:
    Onko tuo mielestänne normaalia öljynkulutusta uudelle autolle?

    Huolto sanoi että 0.2 litraa/ 100km on.
    Olisiko tuossa “normaalin” öljynkulutuksen määrittelylle jutunaihetta toimitukselle?

    riippuu mitä öljyä moottorissasi on... kun vaihdat oikeat öljyt humpuuki shell/teboil/halpis merkkiien tialle niin saattaa kulutus loppua kokonaan-muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

    käytä aina samaa öljyä autossasi. vanhoissa käy esp, uudempiin laittaisin titaniumin ja muut unohtaisin.

    Vaikuttaisi, että sinulla on jokin öljy-brändi joka päihittää kaikki muut. Voisitko avata mihin arvio perustuu, tuskin olet kaikkia omissa autoissa kokeillut.
    Olen ajanut D5 (Volvo diesel) nyt 580.000km enkä ole ikinä lisännyt pisaraakaan vaihtovälillä. Viime talvena mm 0W30 pysyi koneessa normaalisti.

    tässä kohta 40 vuotta ihmetellyt kymmenissä autoissa, sama ilmiö aika monessa autossa esiintynyt, ei minullakaan loppuun ajettu 2001 mallin primera 1,6 vienyt tippaakaan öljyä oli siellä mikä merkki tahansa vaikka sekaisin, joten eipäs nyt yhdellä volvolla.. kommentoida moista kiitos.

    Moottorisuunnittelu on ihan yhtä hyvää nykyäänkin, eri toleranssit ja eri aikakaudet tuo omia ominaispiirteitään sekä öljyihin sekä moottoreihin, joskus oli huohotukset, sitten turbot, nykyään ehkäpä eniten kovametalliseosten ja päästötekniikoiden myötä uusia ominaispiirteitä eri merkeillä.

    yhdellä öljymerkillä ja laadukkaaksi koetulla on hyvä testata, ei se keneltäkään pois ole, jos loppuu lulutus ko. skoudessa niin eikö se ole se tavoiteltu aihe tässä?

      
  • @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija515159 kirjoitti:
    Onko tuo mielestänne normaalia öljynkulutusta uudelle autolle?

    Huolto sanoi että 0.2 litraa/ 100km on.
    Olisiko tuossa “normaalin” öljynkulutuksen määrittelylle jutunaihetta toimitukselle?

    riippuu mitä öljyä moottorissasi on... kun vaihdat oikeat öljyt humpuuki shell/teboil/halpis merkkiien tialle niin saattaa kulutus loppua kokonaan-muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

    käytä aina samaa öljyä autossasi. vanhoissa käy esp, uudempiin laittaisin titaniumin ja muut unohtaisin.

    Vaikuttaisi, että sinulla on jokin öljy-brändi joka päihittää kaikki muut. Voisitko avata mihin arvio perustuu, tuskin olet kaikkia omissa autoissa kokeillut.
    Olen ajanut D5 (Volvo diesel) nyt 580.000km enkä ole ikinä lisännyt pisaraakaan vaihtovälillä. Viime talvena mm 0W30 pysyi koneessa normaalisti.

    tässä kohta 40 vuotta ihmetellyt kymmenissä autoissa, sama ilmiö aika monessa autossa esiintynyt, ei minullakaan loppuun ajettu 2001 mallin primera 1,6 vienyt tippaakaan öljyä oli siellä mikä merkki tahansa vaikka sekaisin, joten eipäs nyt yhdellä volvolla.. kommentoida moista kiitos.

    Moottorisuunnittelu on ihan yhtä hyvää nykyäänkin, eri toleranssit ja eri aikakaudet tuo omia ominaispiirteitään sekä öljyihin sekä moottoreihin, joskus oli huohotukset, sitten turbot, nykyään ehkäpä eniten kovametalliseosten ja päästötekniikoiden myötä uusia ominaispiirteitä eri merkeillä.

    yhdellä öljymerkillä ja laadukkaaksi koetulla on hyvä testata, ei se keneltäkään pois ole, jos loppuu lulutus ko. skoudessa niin eikö se ole se tavoiteltu aihe tässä?

    Olin lähinnä utelias kuulemaan miten ”voittaja”-öljy eroaa muista, kai siinä on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin koneessa pysyminen ja kuten totesit, monissa autoissa useampikin öljy pysyy missä pitääkin. Miten tulkitset öljyn laadukkaaksi muutenkin kuin hinnan perusteella?

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Olin lähinnä utelias kuulemaan miten ”voittaja”-öljy eroaa muista, kai siinä on muitakin tärkeitä ominaisuuksia >kuin koneessa pysyminen ja kuten totesit, monissa autoissa useampikin öljy pysyy missä pitääkin. Miten tulkitset >öljyn laadukkaaksi muutenkin kuin hinnan perusteella?

    minun laadukkaaksi öljyksi toteama öljy ei soikoitu veteen/harmaannu->shell, ei irroita toisen öljymerkin suojaavaa kalvoa->shell,teboil,neste (mm. turbon öljyntunnistin ei pidä moisesta saati tsi:n ketjunkiristin aikoinaan). myöskään liian jäykkä öljy viskositettiin katsomatta->mobil, ei aina ole 'riittävän' laadukasta öljyä ellei ajoneuvo ole jo ehtoopäivillä -> yli 100tkm/~3000-5000h ajettu. Siksi nykyään käytän vain castrollin titaniumia joka tuntuu pysyvän vaaleampana muita merkkejä pidempään diesel koneessa->parempi voitelu käytännössä. Toki vaikuttaa tähän moottorin tyyppi ja käytetty tekniikka yhtä lailla jolloin joku muukin merkki saattaa olla yhtä 'laadukasta'... mutta en enää viitsi tutkia kaiken maailman euro-merkkejä kun pari öljymerkkiä joita käytän toimii hyvin.

      
  • Jossain merkkipalstalla joku kehui öljyjä sellaisella väittämällä, että dieselillä oli ajettu Suomesta kesälomareissu itäiseen Eurooppaan eikä palatessa öljyt olleet lainkaan mustuneet.

      
  • Unohdin lisätä edelliseen, että käytin viime talven Volvossa Castrol Edge A5/B5 0W30 jonka voitelukyky on vähän heikompi kuin A3/B4 jota suositellaan Volvon D5 koneisiin. Talvella ei sitten edelleenkään tullut kylmäkäynnistystä joten 0W40 A3/B4 olisi ollut ok

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit