MERKKIHUOLLOSSA TYÖT 656,6 mk/h

66 kommenttia
«13

Tulin sitten käyttäneeksi autoani 140tkm määräaikaishuollossa.

Saranat rasvattiin, akun nestepinta syynätiin, vararenkaaseen pantiin kesäilmaa, pissapoikaa täytettiin, toisen sumuvalon suuntausta korjattiin, öljyt ja suodatin vaihdettiin, jäähdytysneste vaihdettiin ja huuhdeltiin välillä, raitisilmasuodatin uusittiin ja tehtiin koeajo.


Aikaa pätevältä mekaanikolta meni töihin 1,5 h.

Töiden osuus laskusta oli n. 250€, joten markkoina tuntilaskutus oli vaivaiset 656,6 mk/h.

Onkos sinun autollasi näin halpaa huoltoa?

:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Lainaus:
    24.04.2006 klo 16:51 Tapio Taula kirjoitti
    Aikaa pätevältä mekaanikolta meni töihin 1,5 h.

    Töiden osuus laskusta oli n. 250€, joten markkoina tuntilaskutus oli vaivaiset 656,6 mk/h.

    Onkos sinun autollasi näin halpaa huoltoa?

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:


    Valitettavasti joudun lisäämään tuskaasi... Minun matiikantaidoilla tuntiveloitukseksi tulee:

    250*5,94573/1,5= 991mk/h :kiss:

    Minun tuntiveloitukseni on n. 10e pimeesti, mutta toki aikaa menee varmasti tuplat verrattuna ammattimieheen kunnon työkaluineen ja periaatteessa pitäisi laskuttaa ylityöprosentin mukaan, kun autorempat tulee tehtyä työajan jälkeen tai lauantaina...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 24.04.2006 klo 17:10]
      
  • vahvistaa Opelixin laskutoimituksen oikeaksi :sunglasses:

    Kyllä jouduit melkein vanhan TONNIN pulittamaan asentajalle TUNTITAKSAA!!! Oiskohan markka-aikaan mennyt tommonen hinnottelu läpi??? Itse en varmasti maksaisi moista summaa. :open_mouth:

      
  • Taitaa Tapsa joutua vähän aikaa nieleskelemään kun toteaa sikamaiseen tuntihintaan tulleen vielä yli 50% korotus :grin: :grin: :grin:

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 24.04.2006 klo 17:50]
      
  • Muuttakaa ne Eurot vielä Italian Liiroiksi tai johonkin muuhun käytöstä poistettuun rahayksikköön niin saatte vielä komeampia lukuja.

      
  • No ei niitä tarvi muuttaa mihinkään yksikköön. Minusta 170e/h on ihan riittävä, kun vertaa vaikka siihen, että asentaja saa max. 15e/h...

      
  • Jotkut sanovat, että hammaslääkärissäkäynti on kallista! Kun sitä vertaa auton huoltoon, niin saattaa käsitys hieman muuttua. Merkkihuoltojen hinnoittelut ovat syvältä! Ihmettelen sitä, että kukaan ei ole asettanut sitä kiistanalaiseksi. 600eurolla tekee hammaslääkärissä vaikka mitä, mutta autonhuollossa se on pieni summa. Ne on ne tuntitaksat kovia! Standardiosat maksaa hunajaa! Jos osista kokoaisi auton, niin maksaisi varmaan yli kaksi miljoonaa euroa! Autoilija vaan maksaa, eikä valita!

      
  • Knnattaa näemmä huoltaa itse! :sunglasses:

      
  • Tuota noin, eikös tämä työstä laskuttaminen tapahdu täysinä tunteina?

    Minusta ihan hyvä hinta, työn kattavuuteen katsottuna.

    Niin. Moni tosiaankin kritisoi merkkihuollon kalleutta. Voimme tietenkin aina keskustella siitä, miten päteviä, tai nopeita mekaanikot ovat, mutta hinnoittelu on kyllä yleensä oikealla paikalla. Monessa tapauksessa jopa alakantissa.

    On selvää, että jokainen pystyy itse kilpailemaan hinnoissa merkkihuollon kanssa. Tilataan netistä halpoja kopioita ja vaihdetaan parkkipaikalla. Pois jää valtavan hallin lämmityskustannukset.

    Merkkihuollossa on otettava huomioon myös kaikki muu, joka ei ole suoranaisesti tekemisissä itse toimenpiteen kanssa. Esim. valtava vara-osa varasto. Kukaan ei ole valmis maksamaan tästä, mutta kaikki haluaisivat, että jokainen nippeli löytyy aina hyllyltä.

    Merkkihuolto on myös lähes poikkeuksetta toiminnaltaan suurempaa, kuin nyrkkipaja, jossa Esko tekee itse kaiken, pakoputken vaihdosta laskutukseen ja tytär siivoaa konttorin illalla pientä korvausta vastaan. Se alkaa töiden vastaanotosta, jossa on yleensä oma henkilökunta. Monessa suuressa merkkikorjaamossa on oma henkilökunta, joka vastaa ainoistaan puhelimeen. Sitten on tietenkin työnjohto ja muu konttorihenkilökunta. Tähän päälle sitten kaikki modernit työkalut, ainaisine päivityksineen.

    Merkkihuolto ja siitä aiheutuvat kustannukset kuuluvat asiaan. Mutta myös tässä pitää muistaa se vanha totuus; kannattaa miettiä autoa hankkiessa, onko siihen varaa.

    P.S. Kaveri joutui käyttämään BMW:n merkkihuollossa Tukholmassa. Vianhaussa laskutettiin 120e tunti. Joten ei saa kaupanpäälle naapurissakaan.

      
  • Lainaus:
    24.04.2006 klo 16:51 Tapio Taula kirjoitti
    Tulin sitten käyttäneeksi autoani 140tkm määräaikaishuollossa.

    Saranat rasvattiin, akun nestepinta syynätiin, vararenkaaseen pantiin kesäilmaa, pissapoikaa täytettiin, toisen sumuvalon suuntausta korjattiin, öljyt ja suodatin vaihdettiin, jäähdytysneste vaihdettiin ja huuhdeltiin välillä, raitisilmasuodatin uusittiin ja tehtiin koeajo.


    Aikaa pätevältä mekaanikolta meni töihin 1,5 h.

    Töiden osuus laskusta oli n. 250€, joten markkoina tuntilaskutus oli vaivaiset 656,6 mk/h.

    Onkos sinun autollasi näin halpaa huoltoa?

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:



    Korjaamoiden veloitus 60-70€/h.
    Työ tehdään urakalla. Siinä on voinut olla kaksikin asentajaa töissä. Laskutus tasatunnein. Ei paha hinta. Menee taas jonkin aikaa seuraavaan huoltoon.

    Turhaa niistä on narista. Joka merkillä sama juttu.
    Säästöä haluava vie pikkupajalle, josta ei saa takuuta toiminnalle. Silloin on edullista.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 08:39 bunker kirjoitti
    Turhaa niistä on narista. Joka merkillä sama juttu.
    Säästöä haluava vie pikkupajalle, josta ei saa takuuta toiminnalle. Silloin on edullista.


    Osa säästöä haluavista vie myös merkkihuoltoon Tallinnaan. Itse en näin ole (ainakaan vielä) tehnyt, mutta useita menestyksellisesti näin tekeviä tiedän.

    http://www.estnet.info/tallinna/viro.asp?ID=huolto&luokka=autoilu

    Tietenkin tulisi tukea suomalaista elinkeinoelämää, mutta...


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 25.04.2006 klo 09:03]
      
  • Kuten aikaisemmin jo todettiin, niin on niitä kulujakin.
    Pelkästään yksi tietokone (lisenssit) maksaa n. 1500,00€ vuodessa ja niitä on aika monta nykyaikaisessa korjaamossa.
    Tietoliikenne ja sen turvallisuus en erittäin kallista.
    Puhelintekniikka
    Testerit päivitetään halusi yrittäjä tai ei. Kustannukset 3000,00€ / testeri / vuosi.
    Erikoistyökalut tulee pyytämättä ja hinnat on sitten sitä "armeijan jakoavain" luokkaa.
    Jokainen työntekijä käy koulutuksessa 2-5 pv / vuosi. 10 henkilöä firmassa ja keskimäärin koulutusta 3,5pv / vuosi, tekee 35 päivää vuodessa, silti pitää maksaa palkkaa ja päivärahoja henkilöille, jotka eivät ole töissä.
    Kiinteistö, lämmitys, sähkö, vesi ja vakuutukset.
    Sitten palkat, vakuutukset ja muut yhteiskunnalliset kulut.
    Siinä aluksi niitä kuluja, jotka ei näy päällepäin.

    Jos merkkiliikkeen pyörittäminen tuntuu kultakaivokselta, niin Suomessa on mahdollisuus alkaa yrittäjäksi...

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 08:08 EsaZX12R kirjoitti
    On selvää, että jokainen pystyy itse kilpailemaan hinnoissa merkkihuollon kanssa. Tilataan netistä halpoja kopioita ja vaihdetaan parkkipaikalla. Pois jää valtavan hallin lämmityskustannukset.


    Ei ne aina ole halpoja kopioita ja nyt puhuttiinkin vain tuntiveloituksesta ei osien hinnoista.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 14:51 Lario kirjoitti
    Kuten aikaisemmin jo todettiin, niin on niitä kulujakin.
    Pelkästään yksi tietokone (lisenssit) maksaa n. 1500,00€ vuodessa ja niitä on aika monta nykyaikaisessa korjaamossa.
    Tietoliikenne ja sen turvallisuus en erittäin kallista.
    Puhelintekniikka
    Testerit päivitetään halusi yrittäjä tai ei. Kustannukset 3000,00€ / testeri / vuosi.
    Erikoistyökalut tulee pyytämättä ja hinnat on sitten sitä "armeijan jakoavain" luokkaa.
    Jokainen työntekijä käy koulutuksessa 2-5 pv / vuosi. 10 henkilöä firmassa ja keskimäärin koulutusta 3,5pv / vuosi, tekee 35 päivää vuodessa, silti pitää maksaa palkkaa ja päivärahoja henkilöille, jotka eivät ole töissä.
    Kiinteistö, lämmitys, sähkö, vesi ja vakuutukset.
    Sitten palkat, vakuutukset ja muut yhteiskunnalliset kulut.
    Siinä aluksi niitä kuluja, jotka ei näy päällepäin.

    Jos merkkiliikkeen pyörittäminen tuntuu kultakaivokselta, niin Suomessa on mahdollisuus alkaa yrittäjäksi...


    Kyllä se tiedetään, että kuluja on ja on niitä muitakin aloja, missä henkilökuntaa koulutetaan ja työkalut maksaa, mutta ei tuntihinta silti ole 170e/h.

    Saranoiden rasvaukseen, nesteiden lisäämiseen/vaihtamiseen ym. ei tarvitse testereitä eikä valtavia koulutuksia, joten olisiko järkevää veloittaa pienemmällä hinnalla sellaisia töitä?

      
  • PARAHIN OPELIXI

    Matematiikka ei ole koskaan ollut heikoin osaamisalueeni. Toki erehdyn siinäkin toisinaan.

    Mutta jos töitä tehdään yli tunti eli 1,5 h on tuntihinta PIENEMPI, kuin kokonaishinta. Siis laskelmani pitää paikkansa.


    :sunglasses: :sunglasses: B)

    Muille kommentteina;

    -asentajia oli tasan ja vain yksi henkilö tekemässä
    -ei varaosavaraston ylläpitämisen takia pidä ottaa ylihintaa työstä
    -työsuoritukset oli laskussa könttänä, seurasin vain tehokasta työskentelyaikaa
    - asentaja kävi kolmesti yhteensä 40 minuuttia poissa työn äärestä


    :innocent: :innocent:

      
  • Hetkinen?. Jos työn kokonaishinta on 250 euroa, niin eikö tuntihinta ole hieman erilailla laskien 2/3 * 250 euroa = 166,67 euroa ja markoiksi muutettuna 166,67 euroa * 5.94573 =990,96 markkaa.

    Eli 1/1.5 = 0,67 (=2/3)

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 16:06 Opelixi kirjoitti

    Kyllä se tiedetään, että kuluja on ja on niitä muitakin aloja, missä henkilökuntaa koulutetaan ja työkalut maksaa, mutta ei tuntihinta silti ole 170e/h.

    Mitä aloja? Ja miksi tuntihinta on alhaisempi?

    Saranoiden rasvaukseen, nesteiden lisäämiseen/vaihtamiseen ym. ei tarvitse testereitä eikä valtavia koulutuksia, joten olisiko järkevää veloittaa pienemmällä hinnalla sellaisia töitä?

    Olisikin hienoa, jos voisi teettää jossain vain ainoastaan mainitsemasi operaatiot autoonsa. Ja taitaa se onnistuakin joissakin huoltamoilla. Siis ns. puolihuolto..
    Mutta mitä tulisikaan sitten maksamaan ne operaatiot, joihin todellakin tarvitaan testereitä ja hyvin koulutettua henkilökuntaa?

    Taas toisaalta, vedentäyttäjä/öljyntarkastaja/sarananrasvaaja voisi takuulla pitää edullisia hintoja. Hän voisi periaatteessa vetää toimintaa ilman yhtään tietokonetta.
    Tulisikohan tämä asiakkaalle yhtään halvemmaksi, sillä ymmärtääkseni hänen pitäisi viedä autonsa joka tapauksessa huoltoon, josta ne testerit löytyvät.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 18:04 D-Power kirjoitti
    Hetkinen?. Jos työn kokonaishinta on 250 euroa, niin eikö tuntihinta ole hieman erilailla laskien 2/3 * 250 euroa = 166,67 euroa ja markoiksi muutettuna 166,67 euroa * 5.94573 =990,96 markkaa.

    Eli 1/1.5 = 0,67 (=2/3)


    Kyllä pitää paikkansa ja olet jo kolmas joka asiasta mainitsee, mutta Tapio Taula ei vieläkään tajua laskeneensa tuntihintaa väärin... :tongue:

      
  • Joku mainitsi, että työt pitäisi hinnoitella vaativuuden mukaan, niinhän ne tehdäänkin, mutta joku raja kaikessa. En puolustele tuota aiemmin mainittua huollon hintaa, mutta eikö siitä olisi voinut neuvotella ennen työn aloittamista? ? Kysyä työaikaa ja kustannusarviota? ? Tänä päivänä huollot on kellotettu minuutilleen ja myös niiden hinnat tiedetään eurolleen. Lisätyöt erikseen ja niitähän ei saa tehdä ilman asiakkaan lupaa.
    Prismasta voi ostaa maitoa ja hapankorppuja. Myös niissä hapankorppujen hinnassa on sitä "kylmiölisää".
    K-Raudasta myydystä sähkökiukaasta saatavalla katteella maksetaan myös puhelinvaihteen palkkoja.
    Turha mennä sanomaan, että ei halua maksaa testerikuluja, jos autosta korjataan puhjennut takarengas.
    Yrittäjä kattaa menot tuloilla ja myös siinä lasinpesunesteen katteessa on huomioitava ne testerit ja rengasvaraston lämmitys.

    Ps. Ei se ole hullu kuka pyytää, vaan se kuka maksaa...

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 17:06 Tapio Taula kirjoitti
    PARAHIN OPELIXI

    Matematiikka ei ole koskaan ollut heikoin osaamisalueeni. Toki erehdyn siinäkin toisinaan.

    Mutta jos töitä tehdään yli tunti eli 1,5 h on tuntihinta PIENEMPI, kuin kokonaishinta. Siis laskelmani pitää paikkansa.


    :grin: :grin: :grin: :grin: No ei tainnut sulle stipendiä herua koulussa :grin: :grin: :grin: :grin:

    Jos töitä tehdään 1.5h ja kokosumma työstä on 250e, niin kyllä siitä kuule vain tulee 250/1,5h=166,6e/h=990mk/h

      
  • EsaZX12R:
    "Mitä aloja? Ja miksi tuntihinta on alhaisempi?"


    No esim. automaatioala, huomattavasti testereitä kalliimpia kalibraattoreita ja jatkuvaa koulutusta. Tuntiveloitukset taitaa pyöriä 35-60e/h. Kysytään toisinpäin, millä muulla alalla joutuu ASENTAJAN työstä maksamaan 170e/h?

    "Olisikin hienoa, jos voisi teettää jossain vain ainoastaan mainitsemasi operaatiot autoonsa. Ja taitaa se onnistuakin joissakin huoltamoilla. Siis ns. puolihuolto.."

    Juurihan Tapsa oli käyttänyt autoansa tuollaisessa huollossa, missä ei tarvita insinööritaitoja...

    "Mutta mitä tulisikaan sitten maksamaan ne operaatiot, joihin todellakin tarvitaan testereitä ja hyvin koulutettua henkilökuntaa?"

    Varmaankin melko paljon, jos perusjutuista veloitetaan 170e/h...

    "Taas toisaalta, vedentäyttäjä/öljyntarkastaja/sarananrasvaaja voisi takuulla pitää edullisia hintoja. Hän voisi periaatteessa vetää toimintaa ilman yhtään tietokonetta.
    Tulisikohan tämä asiakkaalle yhtään halvemmaksi, sillä ymmärtääkseni hänen pitäisi viedä autonsa joka tapauksessa huoltoon, josta ne testerit löytyvät. "


    Niin, en tiedä onko kaikissa uusissa autoissa huoltovaloja tai ajotietokonetta herjaamassa huollosta, mikä pitäisi käydä merkkiliikkeessä kuittaamassa? Kuuleman mukaan tuollainen kuittaus ei kuitenkaan maksa juuri mitään eli n. 10-20e

      
  • On tuossa lähistöllä pikahuolto jossa veloitus 20€/h. En ole itse käyttänyt mutta kaveri käytti pakopuken vaihdossa, oli ostanut putken muualta. :sunglasses:
    Tai sitten oli 40€/h ja velottivat vain puolikkaan? :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 25.04.2006 klo 22:19]
      
  • Laskekaa mitä laskette, mutta sukulaisella oli kaivinkone (bobcat) töissä mökkityömalla vuonna 2000 n. 200 mk/h. Eli kone ja mies, eli on tuo kenen ekonomin tahansa laskemana sika hintaista!!!

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 22:06 Opelixi kirjoitti

    No esim. automaatioala, huomattavasti testereitä kalliimpia kalibraattoreita ja jatkuvaa koulutusta.


    - Tarkennatko hieman. Automaatioala on jo käsitteenä niin laaja. Mainitse esim. joku yritys.

    Tuntiveloitukset taitaa pyöriä 35-60e/h. Kysytään toisinpäin, millä muulla alalla joutuu ASENTAJAN työstä maksamaan 170e/h?

    - Meidän kalleimmat konsultit laskuttavat jopa yli 170e, eikä heillä ole mukanaan edes omaa tietokonetta.

    Juurihan Tapsa oli käyttänyt autoansa tuollaisessa huollossa, missä ei tarvita insinööritaitoja...

    - Aivan oikein. Jokainen saa viedä autonsa huoltoon mihin haluaa. En tosin ymmärrä, mikä tässä on ongelmana, jos kerran tarjolla on kelpo vaihtoehto, halvemmalla.

    Varmaankin melko paljon, jos perusjutuista veloitetaan 170e/h...

    - Kysymys ei ole todellakaan perusjutuista, vaan asiakas maksaa kokonaisuudesta, käytti sitten vain rasvaria, tai testeriä. Tätä voidaan verrata autoilijoihin, jotka kaikki osallistuvat tien kunnostukseen välillä Utsjoki-Kevo, vaikka eivät poistuisi koskaan kehä III ulkopuolelle. Jos maksu otettaisiin vain niiltä, jotka todellakin käyttävät sitä tienpätkää, heillä ei olisi varaa siihen. Ja päinvastoin, Kehä III käyttö tulisi paljon halvemmaksi, jos kaikkien käyttäjien varat ohjattaisiin vain siihen.
    Samoin vakuutukset. Kaikki maksavat vähän, jotta jokaisella on mahdollisuus vakuuttaa autonsa.

    Jos merkkihuolto pitäisi yllä testereitään ja päivittäisi henkilökuntaansa ja ottaisi sitten vain sen maksun, minkä he tarvitsevat siitä palvelusta, saattaisi olla, että joidenkin autot jäisivät parkkipaikalle seisomaan, kunnes on varaa suorittaa kyseiset, erikoisia laitteita ja henkilökuntaa vaativat operaatiot.

    Niin, en tiedä onko kaikissa uusissa autoissa huoltovaloja tai ajotietokonetta herjaamassa huollosta, mikä pitäisi käydä merkkiliikkeessä kuittaamassa?

    - Jaa-a.. löytyykö jo Ladastakin ajotietokone? Noh, joka tapauksessa, viranomaiset vaativat, että jokaisessa autossa on järjestelmä, joka valvoo ilmaa saastuttavia toimintoja ja komponentteja. Jos haluat itse alkaa valmistamaan autoja, jotka ovat täysin paljaita karvalakkimalleja, et voi myydä niitä. Siihen tarvitaan viranomaisten hyväksyntä.

    Kuuleman mukaan tuollainen kuittaus ei kuitenkaan maksa juuri mitään eli n. 10-20e

    - Jokainen työvaihe on laskettu siten, että se on osa kokonaiskustannuksista. Kyllä, jos lykkää letkun autoon ja imaisee datan testeriin, se käy sekunnissa. Mutta ennen kuin tähän päästään, täytyy olla toimiva, päivitetty testeri ja käyttäjä, joka haluaa tehdä sen työvaatteet päällä, lämpimässä hallissa. Tämä käyttäjä haluaa myös työstään palkan ja kesälomarahat. Lisäksi, hänen työnantajansa haluaa myös osansa potista, jotta pystyisi pitämään henkilökuntansa tehtäviensä tasolla ja toimittamaan omistajalle oman osuutensa toiminnasta.

    Elikkä toisinsanoen, sinä olet se asiakas, joka ostat ammattitaitoisen palvelun. Se minkälaatuisesta palvelusta ja missä olet siitä valmis maksamaan, on sinun oma asiasi. Jos olet sitä mieltä, että Eskon Pakoputki & Lommo täyttävät sinun vaatimuksesi, miksi ihmeessä kritisoit merkkihuoltoa?

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 23:00 Simo73 kirjoitti
    Laskekaa mitä laskette, mutta sukulaisella oli kaivinkone (bobcat) töissä mökkityömalla vuonna 2000 n. 200 mk/h. Eli kone ja mies, eli on tuo kenen ekonomin tahansa laskemana sika hintaista!!!

    - Tästä ei taidettu maksaa veroja, ei sosiaaliturvamaksuja, eikä kesälomarahoja ja jäikö yhtään koneen huoltamista varten? Poltto-aineeseenkin taisi mennä jo 50:- tunti... Oliko kone uusi/vanha? Jos se oli uusi, niin mies sai tehdä homman ilmaiseksi. Mutta onhan sitä kaveria ennenkin autettu:-)

    Jos voit järjestää minulle yhteystiedot, niin lupaan maksaa tuplaten ja kaverille löytyy töitä 24/h.

      
  • Esim ohjelmistoalallla tuollaisella 170e/h laskutuksella jäisi ihan saletisti ilman projekteja. Vaikka joudutaan rakentamaan laboratorio-ympäristöjä, hankkimaan KALLIITA ohjelmistoja ja maksamaan kovaa vuokraa ydinkeskustan toimitiloista. Ja lisäsi palkkaakin pitäisi maksaa (+20e/h).

    Se on fakta, että merkkiliikkeet käyttävät surutta hyväkseen "monopoli"-asemaansa (sehän näkyy jo verotietoja tutkimalla). Tottakai VAATIVASTA työstä voi ja saa laskuttaa. Mutta pissapojan täyttö on asia erikeen (josta en itse maksa senttiäkään). Toivottavasti kilpailu lisääntyisi jotta tähän saataisiin muutos!

    Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa!

    Pieni gallup: Kuinka monen palkanmaksaja merkkiliike? :smile:

    [vw00 muokkasi tätä viestiä 26.04.2006 klo 09:55]
      
  • Lainaus:
    26.04.2006 klo 09:55 vw00 kirjoitti
    Esim ohjelmistoalallla tuollaisella 170e/h laskutuksella jäisi ihan saletisti ilman projekteja.


    - Ja monella muullakin alalla. On tosin aloja, jossa 170e on ihan ookoo.

    Vaikka joudutaan rakentamaan laboratorio-ympäristöjä, hankkimaan KALLIITA ohjelmistoja ja maksamaan kovaa vuokraa ydinkeskustan toimitiloista. Ja lisäsi palkkaakin pitäisi maksaa (+20e/h).

    - Meille tuli tänään pari kaveria tekemään pienen filminpätkän. Periaatteessa he sytyttävät vähän lisävaloja (omia, hieman tehokkaampia) ja tallettavat purkkiin minuutin pätkän filmiä. En tiedä tarkalleen hintaa, mutta joku puhui 4 000e.
    Tässä on yksi vertauskelpoinen juttu, lähde nyt ja tästä liikkeelle ja tule takaisin minuutin filminpätkän kanssa, jonka voit näyttää äänen ja kuvan kanssa televisiossa (laatu). Voitko laskuttaa (vain) tästä minuutista?

    Tarjosivat myös omaa yhteyttään suureen lehteen. Koko sivun ilmoituksen olisi saanut n. 2500e, riippuen siitä minä päivänä haluaa ilmoittaa. Eikö olekin merkillistä myös tämä, sillä tällaisen mainoksen läiskäyttäminen lehteen ottaa korkeintaa puoli sekuntia...

    Se on fakta, että merkkiliikkeet käyttävät surutta hyväkseen "monopoli"-asemaansa

    - Faktaa on, että tolkku se pitää olla kerjätessäkin. Ajattele itse, lähde tästä liikkeelle ja organisoi itsellesi vastaava toiminta. Miten pitkälle arvelet pääseväsi, jos laskutat vain ajasta?

    Mutta pissapojan täyttö on asia erikeen (josta en itse maksa senttiäkään).

    - Voitko hieman tarkentaa. Tarkoitatko siis, että mekaanikko täyttää sen ilmaiseksi, vai hyväksytkö, jos se kuuluu itse huolto-ohjelmaan? Voisitko itse kuvitella täytteleväsi pissapoikia ilmaiseksi, työksesi?
    Huollon yhteydessä pissapojan tarkistus ja täyttö kuuluu ohjelmaan. Elikkä sen yhden tunnin aikana mekaanikko tarkistaa myös sen, eikä vain ainostaan sitä. Pissapoika kuuluu hyvin toimivan huoltokorjaamon ohjelmaan.
    Ellet maksa siitä, voitko silloin vaatia, että se tarkistettu ja täytetty? Mitä muita operaatioita sinun autoosi tulisi tehdä ilmaiseksi?

    Toivottavasti kilpailu lisääntyisi jotta tähän saataisiin muutos!
    - Todellakin, kilpailu tekee aina hyvää, kun puhutaan hinnoista. Laadusta voidaankin sitten keskustella erikseen. Hyvä ja halpa ei ole aina se paras ja toimivin yhdistelmä.

    Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa!

    - Tämä on se vanha mustavalkoinen totuus, joka on myös totta, joskus, mutta varokaamme käyttämästä tätä yleisesti, sillä joissakin tapauksissa on otettava joistakin palveluista se mitä se maksaa tehdä + itsellekin pitäisi jäädä jotain käteen. Saisihan sitä tehdä halvalla kuinka paljon tahansa. Ja ilmaiseksi vaikka vuorokaudet ympäriinsä (ja kuitenkin joku valittaa..).

    Pieni gallup: Kuinka monen palkanmaksaja merkkiliike? :smile:

    - Vastaan omalta osaltani: En saa palkkaani mistään merkkiliikkeestä.

      
  • Lainaus:
    25.04.2006 klo 22:18 JOXA kirjoitti
    On tuossa lähistöllä pikahuolto jossa veloitus 20€/h. En ole itse käyttänyt mutta kaveri käytti pakopuken vaihdossa, oli ostanut putken muualta. :sunglasses:
    Tai sitten oli 40€/h ja velottivat vain puolikkaan? :innocent:


    Tuommoinen tuntiveloitus (20,00€/h) kiinnostaisi varmaan myös verottajaa, sillä tuolla veloituksella jää KAIKKI yhteiskunnalliset maksut maksamatta. Tuohan on pimeästäkin pimeämpää työtä.

    Vastaus Galluppiin: Kyllä olen osa merkkiorganisaatiota.

      
  • Lainaus:
    26.04.2006 klo 10:40 EsaZX12R kirjoitti
    - Ja monella muullakin alalla. On tosin aloja, jossa 170e on ihan ookoo.
    Toki yritysten välillä tuollainen tuntitaksa - joissain tapauksissa - on asiallinen. Mutta minun mielestä yksityiseltä tuollaisen tuntitaksan rahastaminen on melkoista ryöstöä.

    - Meille tuli tänään pari kaveria tekemään pienen filminpätkän. Periaatteessa he sytyttävät vähän lisävaloja (omia, hieman tehokkaampia) ja tallettavat purkkiin minuutin pätkän filmiä. En tiedä tarkalleen hintaa, mutta joku puhui 4 000e.
    Tässä on yksi vertauskelpoinen juttu, lähde nyt ja tästä liikkeelle ja tule takaisin minuutin filminpätkän kanssa, jonka voit näyttää äänen ja kuvan kanssa televisiossa (laatu). Voitko laskuttaa (vain) tästä minuutista?

    Tarjosivat myös omaa yhteyttään suureen lehteen. Koko sivun ilmoituksen olisi saanut n. 2500e, riippuen siitä minä päivänä haluaa ilmoittaa. Eikö olekin merkillistä myös tämä, sillä tällaisen mainoksen läiskäyttäminen lehteen ottaa korkeintaa puoli sekuntia...


    Teille? Kotiin vai töihin? Maksajan rahavirroissa on vissi ero (uskaltaisin väittää), jolloin tuntilaskutuskin on yleensä eri. Vertauskuva on sinäänsä hieman huono, koska videon teko vaatii oikeasti ammattitaitoa (+ pelit ja pensselit), toisin kun saranoiden rasvaus, pissapojan tarkastus, pyyhkijä sulkien vaihto, renkaiden tarkastus, ilmanlaitto, jne...

    - Faktaa on, että tolkku se pitää olla kerjätessäkin.
    170e/h :/

    Ajattele itse, lähde tästä liikkeelle ja organisoi itsellesi vastaava toiminta. Miten pitkälle arvelet pääseväsi, jos laskutat vain ajasta?
    Epäolennaista, mutta korjaamot varmasti pyörisi pienemmilläkin hinnoilla. Kritisoin sitä, että perus - vuosi - huollot - ovat suhteettoman hintasia vs. tehty työ. Ja tämä vain siksi, että asiakkaiden autoissa säilyy takuu! Onneksi oma takuuaika on jo ummessa, ettei tarvi 300e huoltoja juurikaan teettää.

    - Voitko hieman tarkentaa. Tarkoitatko siis, että mekaanikko täyttää sen ilmaiseksi, vai hyväksytkö, jos se kuuluu itse huolto-ohjelmaan? Voisitko itse kuvitella täytteleväsi pissapoikia ilmaiseksi, työksesi?
    Huollon yhteydessä pissapojan tarkistus ja täyttö kuuluu ohjelmaan. Elikkä sen yhden tunnin aikana mekaanikko tarkistaa myös sen, eikä vain ainostaan sitä. Pissapoika kuuluu hyvin toimivan huoltokorjaamon ohjelmaan.
    Ellet maksa siitä, voitko silloin vaatia, että se tarkistettu ja täytetty? Mitä muita operaatioita sinun autoosi tulisi tehdä ilmaiseksi?

    Nyt eksyt pahasti raiteilta... tuon esille vaan omaa periaatettani. Osaan täyttää pissapojan itsekkin ja jopa vaihtaa pyykinjän sulat. Maksan mielelläni siitä, mitä en itse osaa/voi tehdä.

    - ... Hyvä ja halpa ei ole aina se paras ja toimivin yhdistelmä.
    Tästä olen ehtottomasti samaa mieltä! Mutta kun sitä kuuluisaa laatua ei tahdo saada edes merkkiliikkeestä!

    - Tämä on se vanha mustavalkoinen totuus, joka on myös totta, joskus, mutta varokaamme käyttämästä tätä yleisesti, sillä joissakin tapauksissa on otettava joistakin palveluista se mitä se maksaa tehdä + itsellekin pitäisi jäädä jotain käteen. Saisihan sitä tehdä halvalla kuinka paljon tahansa. Ja ilmaiseksi vaikka vuorokaudet ympäriinsä (ja kuitenkin joku valittaa..).
    Toki minäkin työstä maksan, kunhan näen sen tarpeelliseksi.


    Edit: korjauksia

    [vw00 muokkasi tätä viestiä 26.04.2006 klo 11:29]
      
  • Lainaus:
    26.04.2006 klo 11:25 vw00 kirjoitti

    Toki yritysten välillä tuollainen tuntitaksa - joissain tapauksissa - on asiallinen. Mutta minun mielestä yksityiseltä tuollaisen tuntitaksan rahastaminen on melkoista ryöstöä.


    - Työstä täytyy saada palkka, oli sitten kysymyksessä yritykselle, tai yksityiselle tehty työ. Selvää on tosin, että yksityiselle tehdään yleensä aina työt pienemmässä mitassa ja silloin puhutaan myös automaattisesti pienemmästä veloituksesta.

    Faktaa on, että auton huolto on tänä päivänä jotain aivan muuta, kuin ennen, eikä pelkällä saranoiden rasvauksella pääse pitkälle. Tästä ei voida syyttää ainoastaan merkkihuoltoja, sillä modernit autot valmistetaan viranomaisten vaatimusten mukaan ja silloin puhutaan paljon elektroniikasta ja silloinhan puhutaan välittömästi eri hintatasosta.
    Tarkistin muuten, jopa Ladasta löytyy tänä päivänä diagnoosijärjestelmä, joka valvoo auton päästöihin vaikuttavia komponentteja ja toimintoja.

    Teille? Kotiin vai töihin? Maksajan rahavirroissa on vissi ero (uskaltaisin väittää), jolloin tuntilaskutuskin on yleensä eri.

    - Töihin. Mutta en usko, että saisin tällaisia palveluja yksityishenkilönä halvemmalla. Tai saisin, mutta silloin puhuttaisiin tietenkin Jaakon valokuvaamosta ja kädessä pidettävästä DVD-kamerasta...

    Vertauskuva on sinäänsä hieman huono, koska videon teko vaatii oikeasti ammattitaitoa (+ pelit ja pensselit), toisin kun saranoiden rasvaus, pissapojan tarkastus, pyyhkijä sulkien vaihto, renkaiden tarkastus, ilmanlaitto, jne...

    - Toivottavasti ymmärsit pointtini. Sillä asia on täysin samoin merkkihuollossa, jossa tarvitaan pelit ja pensselit toiminnan ylläpitämiseen. Eivätkä taida edes palkata enää henkilökuntaa, joista ei ole muuhun kuin saranojen rasvailuun.

    Ilmojen tarkistuskin tarvitsee omat vehkeensä, oman huoneen kompuralle, putkilinjan, huollon ja se pitää myös vaihtaa joskus. Mistä nekin rahat, jos sekin palvelu tarjotaan puoli-ilmaiseksi asiakkaalle? Ja yhä, työn tekijän tulee elää hommallaan ja myös tästä ilman tarkistuksesta tulee toimittaa omistajalle voittoa.

    170e/h :confused:

    - Kyllä, kuulostaa kalliilta. Muistan erään keskustelun, jossa perusteltiin erään lakimiehen korkeaa taksaa. Ihmeteltiin, kun hän laskutti jopa konttorista kävellen raastupaan tehdystä ajasta 20€. Matka oli n. 1500 metriä.
    Mutta, hänellä on konttori ydinkeskustassa. Sihteeri + muitakin työntekijöitä. Elikkä hän elättää 5-6 ihmistä ja on itse periaatteessa vain toimiston kasvo ulospäin. Näin myös merkkihuollossa. Mekaanikko on hän, joka tekee itse työn, mutta toimintaan osallistuu paljon muitakin ihmisiä, joita ilman homma ei toimisi ja nämä ihmiset tarvitsevat myös toimeentulonsa.

    Epäolennaista, mutta korjaamot varmasti pyörisi pienemmilläkin hinnoilla.

    - Joka alalla voidaan aina tarkistaa hintoja. Ja yleensä aina pystytään tekemään jotain, josta myös asiakas hyötyy. Merkkihuolloista puhuttaessa ei tosin pystytä tekemään mitään vallankumouksellista.

    Kritisoin sitä, että perus - vuosi - huollot - ovat suhteettoman hintasia vs. tehty työ. Ja tämä vain siksi, että asiakkaiden autoissa säilyy takuu!

    - Merkkihuolloista tämä ei toimi samalla tavalla, kuin Eskon pajalla. Ajattele jos jätät esim. autosi maalaukseen. Työ on täsmälleen sama, tehtiin se sitten merkkiverstaalla, tai Martin autopellissä. Mutta merkkiverstaan hinta saattaa olla kolme kertaa kalliimpi.
    Riittää, kun katsoo merkkiverstaan pihaa. Silloin ymmärtää, että lähtökohdat ovat erilaiset, verrattuna Martin pikku pajaan, jonka ulkopuolelle mahtuu kaiken romun sekaan hädin tuskin kaksi autoa. Työn määrä ei siis ole aina suhteessa siihen, mitä se maksaa, vaan kustannuksen muodostuvat eri tavoin.

    Nyt eksyt pahasti raiteilta... tuon esille vaan omaa periaatettani. Osaan täyttää pissapojan itsekkin ja jopa vaihtaa pyykinjän sulat. Maksan mielelläni siitä, mitä en itse osaa/voi tehdä.

    - Sori, mutta kysymyshän oli merkkihuollosta. Minä taas en vaivaudu tarkistamaan pissapoikaa itse, kun se kuuluu huollon hintaan. Elikkä mekaanikko tarkistaa sen joka tapauksessa, eikä vedä mitään pois hinnasta, vaikka ilmoittaisinkin, että olen sen jo itse tarkistanut. Pyyhkijän sulat vaihdan kyllä minäkin itse, tarpeen vaatiessa. Tällaiset jutut on ihan hyvä tehdä itse. Totta kai.

    Mutta kun sitä kuuluisaa laatua ei tahdo saada edes merkkiliikkeestä!

    - Ei saa aina. Mutta jos mekaanikkoja kiristetään entisestäänkin, saattaa olla, että käyttävät entistä enemmän oikoteitä.

    Näissä keskusteluissa on helppo sokaistua ja muistaa vain negatiivinen palaute. On tosin hyvä muistaa, että valta-osa autonsa merkkihuoltoon jättäneistä on tyytyväinen työhön. Esim. itselläni ei ole ollut koskaan mitään valittamista.

    Toki minäkin työstä maksan, kunhan näen sen tarpeelliseksi.

    Samat sanat. Minulla on aina ollut varaa pitää autoa ja on aina ollut myös varaa jättää se huoltoon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit