Suuntavakain iso euroauto?

41 kommenttia
«1

Moi

Ajattelin vaihtaa nykyisen 9-3:n johonkin 3-5 vuotta isoon (euro)farmariin. Vaihtoehtoja on mm. Saab 9-5, Audi A6 jne. Onko kokemuksia ko. autojen ajettavuudesta ja nimenomaan suuntavakavuudesta kaikenlaisilla teillä. Tarkoitus olisi löytää auto, jota ei tarvitse jatkuvasti "ajaa"...

  
  • Muista nyt sentään mutkassa kääntyä, hyvä ihminen :smile:

      
  • Luulen että Audit ovat suuntavakaimpia ainakin omasta kokemuksestani.

      
  • Isoista, suuntavakaista euroista mieleen tulee
    Audit, BMW:t ja Alfa 166. Volkswagenin Passat:kaan ei kauas jää.

    Toinen asia onkin sitten yksiselitteisesti todeta, mikä näistä on paras. Nähtävästi se on myöskin mahdotonta.

      
  • Suomen tiekunto on sellainen että mikään ei kulje suoraan. :grin:

    No vitsi vitsi... sakemanni tai ruottalainen pitää olla jos haluaa että auto on suuntavakaa... Tai no ei se ihan niin mene mutta noin yleisesti ottaen.

      
  • Minulla on ollut 2 kpl Audi 100:sta ja nyt -97 A6 Tdi.
    Kaikkien ajamieni autojen perusteella väittäisin, että Audit tarjoavat tosi hyvän ajettavuuden, myös pitkillä matkoilla. On ollut myös Passat, lähes yhtä hyvä, mutta jotenkin Audi tuntuu jämäkämmältä. Ehkä siksi, että se on painavampi.
    Audeilla olen ajanut ehkä siinä 300.000 km yhteensä.
    Sitä kehuu tietenkin helposti omaa ajopeliä, mutta ajettavuus on hyvä Audilla.

      
  • Mikä auton Six-pack ostat seuraavaksi... Audin? Mitäs pidät uusimmasta Audista (kutosesta)? Käytkö koeajamassa kilpailijamerkkejä?

      
  • Jaa-a, mitenkähän vastaisin nyt rehellisesti.
    Sanotaan näin. Uusi Audi A6 Tdi V6 Quattro on mielessä, joskus liikaakin. Käyn ehdottomasti koeajamassa sen, vaikka siinä on omat vaaransa. Rahapuoli. Väliin joudun antamaan varmaan siinä € 30 t.

    Sitten tuli tämä 407, ja farkkuversio näyttää tosi fiksulta. Siihen saisi tod.näk. sen tuplaturbo V6 Tdi:n mikä nyt on Jaguarin keulalla.

    Mutta kuten aikaisemmin totesin, mitä teen niillä tehoilla arkiautossa täällä Suomessa tekee? Jos rahaa ei tarttis ajatella, saattaisin tempaista sen A6:n liikkeestä heti.

    Mutta uuteen 407 farkkuun 2.0 Tdi, ei tarttis väliä antaa kuin siinä € 10 t. Tämä on jo realistisempi tavoite. Täytyy jo jarrutella, nuorin tyttö 16 v. haaveilee 1000 Kawasakista. Jota hän ei takuulla tule saamaan, vaikka olisi omiakin rahoja, jos se on minusta kiinni. Hengissä pysyminen on tärkeämpää.

      
  • Edellisen korimallin A6 oikealla rengastuksella (Conti, Pirelli, Michelin) on todennäköisesti suuntavakain iso euroauto Suomen teille. Myöskään sivutuuliherkkyys ei ole A6:ssa kovin paha vaikka auto on "pyöreäolkainen".

    Oma kokemus on '99 (dunlop roskikseen tilalle conti), '01 (pirelli) ja '04 (bridgestone roskikseen tilalle conti) A6:sta. Esim. edellisen korimallin 5-bemari luikerteli kuin käärme kallistelevilla urateillämme, ja sivutuuli nappaa ainakin Touringiin voimakkaasti.

    Uuden korimallin A6 sai (ilmeisesti osasyy renkaissa) shittiä suuntavakavuudesta tänään ilmestyneessä TM 10/2004:ssä. Ohjaustehostin on nykyään nopeustunnisteinen (servotronic). Pitää ajaa vähän lisää tätä uutta A6:tta kun saadaan avant markkinoille ja rahapussiin täytettä :grin:

      
  • On myönnettävä, että lukiessani testiä uudesta A6 Tdi Quattrosta, oli se kuin isku vyön alle. Vähän päivää pelasti tuo suoran ajon, olisiko nyt "huonous" tms. Myös valot askarrutti. Päivävalo/huomiovalo on OK, mutta hyvien pitkien kustannuksella? Vai tuleeko vielä korjaus seuraavaan numeroon, että tuo ohjelma tuokin lisää tehoa valoihin...emme huomanneet.
    Vaikeita asioita punnita ominaisuukisa jotka on rengastettu ja muutenkin säädetty hyväkuntoisille teille. Tässä suhteessa TM on tietenkin oikeassa kun autolla ajetaan Suomessa, mutta suunnittelua tai valmistajaa ei voi objektiivisesti väittää epäonnistuneen. Sen verran olosuhteet ilmeisesti poikkeavat toisistaan.

    Kuten edellä kerroin, koeajan sen, ja alla on ensimmäisen sukupolven A6 Tdi joten kiva verrata, eikä ole istunut muun auton ratissa ennen sitä.

      
  • Suuntavakain ISO euro auto?

    Kyllä minä vaan kallistun asiassa ranskalaisten puoleen, ja nimenomaan Citikkaan.Itselläni on XM ja menee yli 200 vauhdissa kuin kiskoilla.

      
  • noitahan oli testattu yhdessä TM numerossa (jota en nyt tähän hätään muista) eli nopeuksia yli 200 vauhdeissa ja vakain taisi olla Alfa 166

      
  • Eräs henkilö ajoi Alfa Romeo 156-kuski ajoi 220 kilometriä tunnissa, ja auto meni kuulemma erittäin suoraan. Ehkä se Alfa kulkee suoraan kunhan muistaa pitää rattia oikeassa asennossa. :smile:

      
  • Gene omistat SAABin ja kyselet tollasia..?????
    9-5 2.3t ( ei etsi joka kuoppaa tiestä )

      
  • Omista autoistani tämä: Audi A4 1,8T-96 tehtaan sportalustalla ja Nokian NRHi 195/65-15. Just tien päällä puhuttiin, kuinka hemmetin suuntavakaa se on. Yli 2 km pätkiä moottoritiellä 120km/h ilman, että sormet koski rattiin. Menee kuin juna. En voi vaihtaa uudempaan, koska ne ei tunnu yhtään paremmilta, päinvastoin.

      
  • Lainaus:
    02.07.2004 klo 10:49 9000CD23T16 kirjoitti
    Gene omistat SAABin ja kyselet tollasia..?????
    9-5 2.3t ( ei etsi joka kuoppaa tiestä )


    Joo kyselen kyllä. Syynä on se, etten ole ollut vannoutuneena Saabistina täysin tyytyväinen 9-3:n vakauteen 9000:n jälkeen. Lisäksi tarvitsen dieselin, ja 9-5 dieselit ovat vielä hinnoissaan (vm.2002-->). Näyttäisi olevan A6 vm. 99-00 aika kova sana? Liekö tuossa tehtiin ajettavuuteen liittyviä muutoksia ennen kuin facelift tuli v. 2002? Kiitokset kommentoineille!

      
  • Kaverini jolla oli vanha Toyota Corolla, sanoi että Suomessa ei tee mitään suuntavakavuudella koska täällä on niin huonokuntoiset tiet. Olin asiasta vähän eri mieltä. Audi kulki suoraan ja vanha Astrakin muttei hänen Corollansa.
    Mitä mieltä olette mielipiteestä että Suomessa ei tee mitään suuntavakavuudella? Saksassa sillä on varmasti merkitys baanalla... ja kyllä mielestäni Suomessa jossa on pitkät etäisyydet joka paikkaan. :smile:

      
  • Haluatko koko ajan ohjata, että auto menee suoraan? Tottakai suuntavakavuutta tarvitaan. En voisi kuvitellakaan mitään 80 luvun corollan tyylistä rimpulaa tai esim jotain vanhaa Suzukia, koska niiden ajo-ominaisuudet on sieltä ja syvältä. Auton kuuluu kulkea suoraan ja suuntavakaasti- parhaita esimerkkejä (jos ihan vaan merkkejä mainitaan) on mielestäni yleisesti kaikissa kokoluokissa seuraavat:

    Alfa Romeo
    Audi
    BMW
    Saab

    Kyllä mielestäni melkein kenen tahansa autovalmistajan suuret autot on jo aika vakaita ja mukavia kulkineita- mainitakseni esim. Superb, isot Mercedekset, Volvo S80... ja monet monet muut. Ero tuleekin siitä, että saadaan myös "pikkuautot" tuntumaan isoilta autoilta mm. suuntavakavuudeltaan. Näistä hyviä esimerkkejä on mm. VAG-konsernin autot.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 28.07.2004 klo 20:00]
      
  • Vakaita autoja Audi A6 (miksei A4:kin), Saab 9-5ja Volvo 80. Toisena suuntavakavuudessa tulee bemari 5-sarjalainen ja E-mersu.
    Noista järjestyksistäkin voi olla toista mieltä. Mutta ainakin nuo ovat suuntavakaita autoja.

      
  • Käy ajelemassa. Ainakin V70 on vakaampi kuin Mondeofarkku. Varmaan myös Laguna menee hyvin suoraan Renujen tapaan.

      
  • Korjaisin sen verran omasta tekstissäni ettei bemari 5-sarjalainen mikään erityisen suuntavakaa auto ole, ehkä pikkuisen parempaa keskitasoa. 3-sarjalainen ei myöskään ole kovinkaan suuntavakaa auto, se on vähän ikävää.

      
  • Lainaus:
    10.08.2004 klo 14:52 Tuomas kirjoitti
    Korjaisin sen verran omasta tekstissäni ettei bemari 5-sarjalainen mikään erityisen suuntavakaa auto ole, ehkä pikkuisen parempaa keskitasoa. 3-sarjalainen ei myöskään ole kovinkaan suuntavakaa auto, se on vähän ikävää.


    Jos haluat viestiäsi korjata, niin mikset käytä muokkauspainiketta?

      
  • A6 Avant vm. 2002 tuli sitten laitettua ja on todellakin vielä yli 150tkm ajettuna hyvin suuntavakaa ja etenkin maantiellä kaikin puolin mallikelpoinen laite. Kaupunkiajossa kaipaisi tosin automaattia tai ehkä hivenen jäykempää alustaa... Uskallan suositella :smile:

      
  • 2 kpl T5 -mallia. Ne kulkivat suoraan kaikissa oloissa. Mikään tuuli tai ura ei niitä heiluttanut.
    Nykyinen on BMW 530d vm. 2004 ja auto on minusta levoton ja epävakaa sivutuulissa ja urissa, Volvoihin verrattuna. Renkaat on vakiot Pirelli P7 R16 225 55. Volvoissa oli maltilliset R16 205 50. Pirellit oli jälkimmäisessä Volvossakin ensiasennuskumina, todella huonot ja autoon sopimattomat renkaat.
    Voihan myös olla että kun BMW muuten on niin herkkäkulkuinen ja hiljainen niin tulee samoissa tuulioloissa ajettua huomaamatta kovempaa kuin Volvoilla.
    Mutta esim. Porvoon moottoriteillä kovassa etelä- eli sivutuulessa BMW vaeltelee 150 km/h nopeudessa aika ikävästi.
    Volvoissa tätä piirrettä ei lainkaan ollut.
    Kaverini vaihtoi äsken Volvonsa Audi 6:teen ja sanoi että Audi on hänen mielestään hengenvaarallinen suuntavakavuuden puutteen takia Suomen teillä.

      
  • "Kaverini vaihtoi äsken Volvonsa Audi 6:teen ja sanoi että Audi on hänen mielestään hengenvaarallinen suuntavakavuuden puutteen takia Suomen teillä."

    Mielenkiintoinen uusi näkökulma - vaikka en mikään audi-uskovainen olekaan, niin tuon väitteen kyllä tyrmään täysin.

    Eri asia on, jos "kaverisi" on laittanut Audin alle ylileveät ja -matalat Marangonit tms. älyvapaat renkaat tai auton alusta ei ole kunnossa huonon kolarikorjauksen, loppuun ajettujen iskunvaimentimien, väärien suuntausten tms. vuoksi. Jos A6 on kunnossa ja asiallisesti rengastettu, sitä voi ehdottomasti kutsua suuntavakaaksi autoksi. Saksastahan on tuotu viime aikoina myös varsin heikkokuntoisia, suomalaisen "kun sain niin halvalla -miesten" makuun meikattuja Audi-yksilöitä...

      
  • Mulla on farkku Passat -89 ja hakkaa varmaan monet nykyajan menopelit aikankin suuntavakavuudessa, näin se on

      
  • "Kaverini vaihtoi äsken Volvonsa Audi 6:teen ja sanoi että Audi on hänen mielestään hengenvaarallinen suuntavakavuuden puutteen takia Suomen teillä."


    Kuulostaa minustakin aivan käsittämältä väitteeltä, mikäli kysymys on "vanhakorisesta" A6:sta (vm. 1998-2003). Uudesta A6:sta en sitten tiedä, TM:n testissä taidettiin suuntavakavuutta moittia...

      
  • Autojen suuntavakaudessa on toki eroja, isojakin. Mutta niin on myös oikeilla rengaspaineilla suuri merkitys suuntavakauteen. Enkä tarkoita oikeilla paineilla auton- enkä renkaanvalmistajan määrittelemiä paineita. Auton valmistajan määrittelemät paineet ovat useinkin pahasti pielessä. Minä haen ne mieleiset paineet aina joka autoon kokeilemalla. Se vaatii hieman kärsivällisyyttä ja aikaa, muutta kylä se sitten palkitseekin.
    Ei se auto muuten liiankaan suuntavakaa saa olla, tai ainakaan puskeva. Muistanpa hyvin jo vuosien (yli 15 v.) takaa kun ajelin Audi 100:lla. Mukavan suuntavakaa suoralla kestopäällystetiellä. Mutta ei se sitten talvella meinannut kääntyä ollenkaan, varsinkaan lumessa, käsijarrua sai kiskoa yhtenään ainakin pienemmillä teillä.

      
  • [quote title="27.08.2004 klo 21:50 Gene kirjoitti"]
    "Kaverini vaihtoi äsken Volvonsa Audi 6:teen ja sanoi että Audi on hänen mielestään hengenvaarallinen suuntavakavuuden puutteen takia Suomen teillä."

    No jaa-a vanhat Audi A6:t ovat loistavia suuntavakavuudeltaan. Ehkä tämä uusi on hieman huonohko suuntavakavuudeltaan mutta mielestäni hengenvaarallinen on jo liioittelua.

      
  • Lainaus:
    30.08.2004 klo 13:07 Tuomas kirjoitti
    [quote title="27.08.2004 klo 21:50 Gene kirjoitti"]
    "Kaverini vaihtoi äsken Volvonsa Audi 6:teen ja sanoi että Audi on hänen mielestään hengenvaarallinen suuntavakavuuden puutteen takia Suomen teillä."

    No jaa-a vanhat Audi A6:t ovat loistavia suuntavakavuudeltaan. Ehkä tämä uusi on hieman huonohko suuntavakavuudeltaan mutta mielestäni hengenvaarallinen on jo liioittelua.


    Tsaude. Uuden Audi A6:n suuntavakavuus on kyllä minunkin mielestäni yllättävän huono Suomen (niin tyypillisillä) uraisilla teillä!
    Ajamiseen pitää todella keskittyä, ettei aja ulos tieltä! Johtuupi mielestäni tunnottomasta ohjauksesta keskialueella, vähäinenkin ratin kääntäminen (puhun todella vähäisestä) muuttaa auton suuntaa voimakkaasti ja tämä tuntuu todella rasittavalta, jopa vaaralliselta!! Tuohonkin kai tottuisi ajan kanssa, koeajossa ainakin tuntui hurjalta...(Auto oli V6 automaatti). Olipa kiva hypätä taas tunnokkaan (ja niin kovasti ylistetyn) ohjauksen pariin (Peugeot 406 turbodiesel)! Muutenhan A6 on ihan laadukas peli, liian pieni vaan lapsiperheelle (kunnes farkkumalli tulee!).

      
  • "Uuden Audi A6:n..." kokeilin ja olen samaa mieltä, siis tämä uusimman korimallin sedan on nimenomaan suuntavakauden suhteen todellinen pettymys. En olisi millään uskonut, että uuden mallin ajettavuus on vanhaa huonompi. Tosin jousitusmukavuus on selvästi kehittynyt ja melutaso laskenut.

    Siinä kun oma 2004 vuoden Avantini on loistava maantieajossa, ei uusi korimalli ole todellakaan samaa tasoa suuntavakaudeltaan.

    En huomannut katsoa mitkä renkaat esittelyautossa oli. Uskoisin, että ainakin rengaskoon ja -merkin valintaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. Näin on asia tosin ollut tähänkin asti.

    Toivottavasti suuntavakauteen tulee jokin korjaus, Audihan on tähän asti parantanut tuotteitaan aivan jatkuvasti koko mallin elinkaaren ajan.

    Mitä tulee uuden sedanin tiloihin, ne sinänsä riittävät perhekäyttöön mielestäni, mutta lapsiperheille tuota autoa ei ole kylläkään suunnattu. Edellisen korimallin varusteista puuttuvat mm. takaistuimesta nousevat korokeistuimet. - Kysymyksessä voi ehkä olla myös turvallisuuden painottaminen, kunnolliset lastenistuimet ovat turvallisemmat ja sopivat ilmeisesti paremmin käytettäviksi silloin kun takana on sivuairbagit ja koko sivuikkunan peittävä sideguard.

    Itse asiassa saksalaiset "premium"autot ovat valinneet markkinoinnin kohteensa vähän omituisesti, ostokykyinen lapsiperhe ei saa näiltä merkeiltä oikein mitään järkevää ostettavaa, eikä varustelistoiltakaan juuri lapsiperheelle mitään hyödyllistä löydy. Erilaista toisarvoista, kallista mutta ihanasti kiiltelevää ja vilkkuvaa "ökytavaraa" on sitten senkin edestä.

    A6:n tuleva Avant-malli on kuitenkin korinsa puolesta, etenkin 3.0TDI-moottorilla, todella kiinnostava ajoneuvo. Hyvin varusteltuna hintataso tosin nousee käytännössä yli melkoisesti nykyisestä. Mikäli ajo-ominaisuuksia ei saada korjatuksi, on etu/nelivetoisia vaihtoehtoja kiusallisen vähän, onko sitten aika mennä SUV-osastolle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit