Nissan Laurel

21 kommenttia

Istuin joskus -80 luvulla ko. merkkisen taksin takapenkillä.

Mieleen jäi hieno 6-sylinterisen koneen käynti ja jämäkkä veto. Se oli siis diesel. Vastaaviin mersuihin verrattuna se

oli suorastaan ärhäkkä. Silti veikkaan että sen arvot ovat nykydieseleihin verrattuna suht. vaatimattomat. Tietääkö kukaan mitä nämä olivat? Siis ei pelkkä teho vaan myös tämä kirottu vääntömomentti (Tapsa III:lle siis kiertomomentti)

  
  • Suomeenhan tuotiin 80-luvun lopulla samaan aikaankin kahta isoa Nissania, Laurelia ja Cedricia. Jälkimmäinen taitaa olla tunnetumpi, varmaan enemmän myytykin, en tiedä. Mikähän noiden nokkimisjärjestys oli? Jotenkin tuntuu, että Cedric olisi ollut herraskaisempi, ehkä isompikin, siitäkään en tosin ole varma. 2.8-litraiset rivikuutosdieselit nyt ainakin olivat samat?

      
  • Nissanin 2792 cm3:n rivikuutosdieselin teho oli 91 hv 4600 kierroksella ja vääntömomentti 173 Nm 2400 kierroksella. Laureliin on ilmeisesti ainakin Saksassa (Nissan Deutschland) ollut saatavilla myös 2773 cm3:n dieselkone teholtaan 84 hv ja 162 Nm. Kiihtyvyysarvoista ei ole tietoa, mutta huippunopeus Cedricillä 130 km/h ja Laurelilla huimat 155 km/h (auto katalog 1982/83).



    Cedric oli tosiaan tuplavaloineen ja hieman kookkaampana arvokkaamman oloinen. Painoakin oli peräti 1420 kg vs. Laurelin n. 1200 kg.





    Suomen henkilöautot 1987 kertoo Cedric 2,8 D:sta seuraavaa:

      Dieselmoottori 6-syl. rivi 2792 ksm Teho 84 hv/4400 Vääntö 159 Nm/2400 Omapaino 1500 kg Huippunopeus 150 km/h
      
  • Tuota arvelinkin, eli nykyiset 1,6 dieselit ovat aivan muuta. Mikähän olisi entinen suosikki MB 220 D Muistaakseni jotain 60 hv ja kiertomomentti :smile: varmaankin lähes Ford Anglian tasoa.

      
  • Onko vastaava Mersu W124? Sen pienitehoisimman kutosdieselin arvot olivat:

    80 kW (109 hv) @ 4600 r/min 185 Nm @ 2800 r/min

      
  • Siis tarkoitin sitä perusmersua 220D. Siis 4-pyttyinen ja etukammioinen, ja rivipumpulla varustettu ja kaiken kaikkiaan tosi tylsä vehje. Olenpa ajellut sellaisella ja kaikesta huolimatta se oli hieno vehje ajaa. Tuo laiskuushan menee sivistymättömyyden piikkiin.

      
  • Mersu W123 200D (1982): 60 hv @ 4400 rpm, 113 Nm @ 2400 rpm

    0-100 km/h 27,4 s, huippunopeus 135 km/h, paino 1385 kg

      
  • Meidän kylällä taksina palveli ensin Datsun 220C ja myöhemmin Cedric. Taksari jakoi myös postit ainakin Cedricillä poistumatta autosta joten näppärä se on kai ollut pyöritellä kolhosta ulkomuodostaan huolimatta. Sukulaisilla oli kauan tuollainen 220C jolla ne veteli kesälomillaan vaunua ulkomaille saakka. Ylämäet mentiin ilmeisesti melko hitaasti... :smile:



    Naapurilla oli Laurel jostain 80-luvun puolestavälistä lähtien. Muistelen, että korin ruostuminen oli jonkinasteinen ongelma. Pitkään se jaksoi pitää sitä liikenteessä siitä huolimatta.



    Viimeiset Laurelit on Suomessa myyty n. 1990, niissä on ollut koneessa tehoa jo 66kW/90hv@4600 ja vääntöä 170Nm@2400. Omapaino 1400 kg. Huiput 160 km/h.

      
  • Trumppa:

    Siis tarkoitin sitä perusmersua 220D.




    Vuosikymmen ja sylinterien määrän vastaavuus Laureliin ei oikein osu.



      
  • NHB:

    Trumppa:
    Siis tarkoitin sitä perusmersua 220D.


    Vuosikymmen ja sylinterien määrän vastaavuus Laureliin ei oikein osu.


    Taisi Nissani olla aika paljon halvempi kuin vaikkapa (W123 tai 124) MB 200D? Karuja traktorejahan nuo olivat kaikki vielä silloin ennen.

      
  • Tekniikan Maailman arkisto kertoo, että autosta löytyy juttua numeroista 10 ja 16/81. Itselläni on ainakin jälkimmäinen lehti, jossa on auto on vertailussa, 2-litraisella bensakoneella tosin. Ellen aivan väärin muista, ominaisuuksia ei testissä kehuttu. Auto oli laiska, kulutti paljon ja alusta oli surkea. Omat kokemukset tuon ajan Datsuneista ei kyllä ole noin huonot, oli niissä paljon hyviäkin ominaisuuksia.



    Vuoden -81 lehtiä ei juuri nyt ole minulla saatavilla, mutta kirjastoissa vanhoja Tekniikan Maailmoja tuntuu hyvin olevan. Jos kiinnostaa, sieltä on helppo vilkaista.

      
  • Kyllä se Datsunin heikkous oli siinä korin kestossa. Erityisesti ruoste nakersi takakontin saumoja. Tekniikka oli noissa todella lujaa ja autothan olivat sikäli upeita ulkoa ja sisältä. Muistaakseni jossakin vuoden 1980 tai 1981 Tuulilasissa oli taksimallien Cedric vs Crown vertailu, jonka Datsun taisi niukasti viedä. Olihan siinä aivan mielettömän hienoja varusteitakin kuten sähköikkunat edessä ja takana! (noita kai saatiin Mersun vakiovarusteisiin odottaa pitkälle 90-luvulle?).



    Darsunin mallistossa Cedricit olivat niitä suurempia ja Laurelit "pienempiä" malleja - mutta oli se viimeinen Laurelkin aika hulppean iso 80-luvun lopussa ja kumpiakin oli taksi-käytössä. Alunperin Laurel oli suunnattu hiukan urheilullisemmaksi, sillä tuon ajan Skyline pohjautui ko. mallisarjaan. Cedric oli taas perinteisempi matkavaunu.

    Toyotallahan vastaavat pelit olivat Crown ja hiukan pienempi Cressida, josta Suomeen tuli kolmea eri sukupolvea 70-ja 80-luvuilla.



    Sittemmin nuo takavetoiset isot japskit 80-luvun puolestavälistä alkaen korvautui etuvetoisilla lujatekoisilla Nissan Maximoilla ja Toyota Camryillä - joita ei myöskään valitettavasti enää nykymallistoista löydy Euroopassa.

      
  • TM automaailma 1984

    NISSAN 280C Diesel, 130980 mk, 4D, 5v, TV, R6 2793cm3, pur. 22,0 63(85)/4600 166(16,9)/2400, akseliväli 2690,plk 4815x1715x1430 omamassa 1500 kg 185SR14, 150 km/h, - 7,6/10,9/10,9 D, koeajo 17/82 Autom. 135980 mk

    http://www.nettiauto.com/nissan/cedric/5180023



    NISSAN Laurel 2.8 Diesel 112980 mk 4D, 5v, TV, R6 2793 pur. 22,0 60(84)/4400, 159(16,2)/2400, akseliväli 2670

    plk 4635x1690x1400 1270 kg 185/70HR14, 150 - 6,1/8,8/9,4 D, - Autom.120980

    http://www.nettiauto.com/nissan/laurel/5194072



    vertailuun

    MERCEDES BENZ 200 D 149000 mk 4D 4v TV R4 1988 21,00 44(60)/4400 113(11,5)/2400, akseliväli 2795 plk 4725x1786x1438, 1375 kg 175SR14 135 km/h 27,4 s 7,1/10,2/9,5 D - Aut./5-v.



      
  • Vuosikymmen ja sylinterien määrän vastaavuus Laureliin ei oikein osu.



    Oikeastaan ei ollut tarkoituskaan hakea samanajan vastaavuutta. Enempi kiinnostaa noiden nokivasaroiden kehitys ja tekniset tiedot. MB 220D 1970-luvulta on varma virstanpylväs tässä. Edeltäjähän oli siipimalli 190D 60-luvulla. Olikohan muuten viimeiset siipimallit 200D:tä.

    Sitten oli vielä nuo 50-luvun loppupuolen 180D:t. Niitä ei niin kauheasti takseina ollut. Saatavuus saaattoi olla vielä huono. Volgat olivat vielä kunkkuja.

    Muistaakseni joskus 60-luvulla Peugeot mainosti 404 mallin dieselversiotaan lähes bensakoneen suorituskyvyllä. Oli hieman vaikea uskoa. Siitä sittenkin tuli tämä kunnon kone jota monet autonvalmistajat käyttivät.

      
  • Peugeot 504 Pick-up Diesel -81 on laiskin auto mitä olen milloinkaan ajanut. Vaihteetkin oli niin lyhyiksi välitetty, että ykköstä ei tarvinnut mihinkään joten käyttökelpoisia vaihteita oli vain kolme. Juuri 70 km/h lujempaa ei viitsinyt ajaa koska melu oli niin kauhea. Moottori oli 1948 cm^3, 34 kW/49hv DIN @4500, 108Nm @2100. Vastaavana aikana henkilömallien diesel oli 2,3 -litrainen.



    Autojen hinnoista on pahuksen hankala päästä jyvälle. Markat on lähes täydellisesti menettäneet merkityksensä. Varsinkaan jonkun yksittäisen vuoden kohdalla, jos/kun ei ole ollut edes itse palkallisissa töissä vielä. Sen verran kuitenkin käytännössä tietää, että nuo 123-koriset Mersut oli sen verran törkeän hintaisia, ettei niitä maaseudulla nähnyt juuri muuta kuin takseina. Pankinjohtajalla ja kunnan eläinlääkärillä oli Mersut aivan varmasti (siis siellä missä vartuin). Tuo mainittu Laurelin ja Mersun hintojen erotus lienee kuitenkin normaalin duunarin puolen vuoden palkka.



    Tuttava joka tuollaisella 200D:llä pääsi ajelemaan nuoruudessaan, muistelee sitä aina jonkinlaisella lämmöllä vaikka myöntää sen todella laiska olleenkin. Ja kyllä ainakin sen yksilön kanssa joutuivat hitsailemaan melkoisesti takapäätä kasaan jotta se saatiin pidettyä liikenteessä. Eli ei nekään aivan täysin immuuneja ole ruostumiselle olleet.

      
  • Trumppa:


    Muistaakseni joskus 60-luvulla Peugeot mainosti 404 mallin dieselversiotaan lähes bensakoneen suorituskyvyllä. Oli hieman vaikea uskoa. Siitä sittenkin tuli tämä kunnon kone jota monet autonvalmistajat käyttivät.




    Muistini mukaan esim. juuri Volgan keulille asennettiin Peugeotin (Indenorin) Dieseliä?

      
  • Tapsan arkistoista löytyy dieselvertailu maantiekulutukset.



    Tässä on lueteltu jokseenkin kaikki Suomessa tuolloin myytävänä ollutta dieselhenkilöautoa: 18 kpl



    Audi 100 5D= 2 L, 70 hv, 123 Nm ja 6,94 L/100km

    Citroen CX 2500= 2,5 L, 75hv, 150Nm ja 7,34 L/100km

    Datsun 280C= 2,8 L, 85 hv, 170Nm ja 9,99 L/100km

    Ford Granada= 2,1L, 63 hv, 122Nm ja 8,50 L/ 100km

    MB 240 D= 2,4L, 72hv, 137Nm ja 8,38 L/100km

    MB 300D= 3,0 L, 88hv, 172Nm ja 9,78 L/100 km

    Mitsubishi Galant=2,3 L,84hv 175Nm ja 7,91 L/100km

    Oldsmobile Cutlass= 5,7L, 105hv, 280Nm ja 9,20 L/100km

    Opel Ascona=2,0L, 58hv, 115Nm ja 8,14 L/100km

    Opel Rekord= 2,3L, 65hv,127Nm ja 7,97 L/100km

    Peugeot 305 GLD= 1,6L, 49hv, 85Nm ja 6,72 L/100km

    Peugeot 505 GRD= 2,3L, 70hv, 131Nm ja 8,49L/100km

    Peugeot 604 SLD Turbo= 2,3L,80hv, 184Nm ja 8,12L/100km

    Toyota Crown= 2,2L, 66hv, 132Nm ja 8,32 L/100km

    Volvo 244 GLD5=2,0L, 68hv, 120Nm ja 8,58 L/100km

    Volvo 244 GLD6= 2,4L, 82hv, 140Nm ja 7,94 L/100km

    VW Golf= 1,5L, 50hv, 80Nm ja 6,15 L/100km

    VW Passat= 1,5L, 50 hv, 80Nm ja 5,66 L/ 100km



    Maantiekulutukset ovat kahteen suuntaan ajetun lenkin kesiarvoja. Lenkkiin kuului soratietä, kestopäällystetietä ja moottoritietä.



    0-100 km/h ajat olivat sekunteina

    Mitsu 17,6

    Olds 19,1

    MB300 20,2

    Volvo D6 21,3

    Peugeot 604 22,4

    Audi 100 22,0

    MB 240 22,0

    Datsun 22,1

    Citruuna 22,7

    Rekord 22,9

    Passat 23,8

    Volvo D5 25,5

    Golf 26,0

    Peugeot 305 28,8

    Toyota 29,8

    Peugeot 505 28,4

    Granada 32,3

    Ascona 33,7



    Aika petoja kaikki!!!



    p.s Volkkarin laatu tunnettiin jo silloin, kirjoittivat Golfista " Koeajoyksilömme säädöt eivät olleet kohdallaan, koska Golf kärsi selvän tappion samalla moottorilla varustetulle Passatille sekä suortiuskyvyssä että kulutuksessa"







    :smile: :smile: :smile:

      
  • Kiitokset mielenkiintoisesta historiatiedosta. Tuosta saa vähän perspektiiviä. Ja joku vielä viitsii väittäää, etteivät autot ole kehittyneet.



    Kuinkahan pahasti säädöt olivat muiden merkkien autoissa pielessä, kun tuo Golf oli kuitenkin selkeästi toiseksi paras kulutuksessa...

      
  • liitu2:

    Trumppa:

    Muistaakseni joskus 60-luvulla Peugeot mainosti 404 mallin dieselversiotaan lähes bensakoneen suorituskyvyllä. Oli hieman vaikea uskoa. Siitä sittenkin tuli tämä kunnon kone jota monet autonvalmistajat käyttivät.


    Muistini mukaan esim. juuri Volgan keulille asennettiin Peugeotin (Indenorin) Dieseliä?




    Ja Granadan.

      
  • Ottamatta kantaa Golfin säätöihin todettakoon, että tuo mk1 Golf lienee puolet kevyempi kuin muut eli luokkaa 800kg omamassa (pl. 305 ja ehkä Passat ja Ascona jotka luokkaa 900-1000kg) vs. 1300kg luokkaa vaikka tuo Volvo/MB/Crown ja Oldsikka jopa enemmän. Kaikki muut ovat siis aikalaisittain isoja autoja - joten eiköhän suurempi kulutus selity sillä.



    Mutta itse olen nyt parilla viime vuosien dieselillä ajanut bensa-autojen jälkeen ja sataseen pinkastaan 10s ja keskikulutuksen ollessa n 5l/100km sekalaisessa ajossa. Melu ja savutus on olematonta noihin verrattuna ja kaikkea muuta ei viitsi edes verrata. Hehkutuskin tapahtuu alle 1s kun noissa meni jopa minuuttitolkulla aikaa talvella.



    No jokatapauksessa bensahybridi on se seuraava maantievaunu - nyt kun alkaa tulla tarjolla myös farmareita. Mutta jospa tällä nykyisellä laatuautolla nyt vaikka puolimilliä ajaisi mittaritauluun näin alkuun. :sunglasses:



    p.s. kolmannen sukupolven Toyota Crown käytti 70-luvulla myös lujaa Peugeotin dieseliä, mutta tuossa vm.80 oli jo Toyotan oma mylly kyseessä. Eräänlainen ympyrä on tässä kohtaa sulkeutunut Toyotan ja PSA:n tehdessä jälleen yhteistyötä tavara-autoissa ja kaupunkiautoissa.

      
  • Minä yritin kovasti saada mieleeni, mikä muu merkki käytti aikanaan indenoria, ja crownhan se tosiaan oli. Kerran ajoin diesel-granadaa kahdeksan henkeä kyydissä; lähti kuin lehmä makuulta.Tahko mikä tahko! :tongue:

      
  • Crownia tehdään Jaappanin markkinoille. Näyttää molempien merkkien ideologia olevan korvata nuo huippumallit Euroopan ja USA:n markkinoilla Lexuksella ja Infinityllä (jahka niitä tulee Eurooppaan). Nyky Crownit, Cedricit, Centuryt jää tuonne Aasiaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit