Mitens Mesen 250CDI? Litrateho 15% korkeampi kuin tuossa Rellun ruksuttimessa (81-93hv/l). Vääntöä per litra 14% enemmän (200-228Nm/l). Mersun koneessa tehollinen keskipaine yli 20bar!! Männät on tehty takoteräksestä, kun köykämiini alkaa tollaisissa olosuhteissa vaihtaa nestefaasiin. Saksalaisesta alan lehdestä (mm.MTZ) olen mielenkiinnolla seurannut alan kehitystä.
Hyvää konetta ei mielestäni mitata litratehoilla ja väännöillä. Muista asioista irrallisina ne eivät kerro yhtään mitään. Mazdan innovatiivinen Skyactiv hyvä esimerkki tästä.
Ei sillä, että tuo mersun kone huono olisi. Aika mainio se on, joskin nelisylinteriseksikin vähän turhan karkeakäyntinen.
Väännössä kannattaa mersun osalta ottaa huomioon, että se on erittäin kapea piikki. Tuota 500 nm iloa kestää vain välillä 1600-1800 rpm. Oletan, että rellussa huippuvääntö tulee huomattavasti laajemmalla alueella.
Jos nyt litratehoilla halutaan onanoida, niin mersun lisäksi bemarilta löytyy 204 hv 123d (2,0l) ja Audilta uusi 313 hv 3.0 TDI tuplaturbo.
Maximi vääntö ei paljon auta siinä mihin siviiliautot on tarkoitettu eli liikenne. paljon oleellisempaa on moottorin kyky tuottaa voimaa sitä mukaan kun pedaalia painetaan.
Joissakin dieseleissä on järjetön viive tehontuotossa matalilla kierroksilla. esimerkkinä käy VAG 170hp diesel joka omassakin autossa on. DSGn kanssa tuo risteysajossa liki vaarallinen. Voimaa tulee kun on ahtopainetta mutta ilman ahtoa kone vastaa litraista vapari bensaa jos sitäkään.
Parhaan/modernin dieselin määritelmään omasta mielestä kuuluu ehdottomasti tärkeimäpänä käyttöominaisuudet.
Seuraavana tulee koneen hyötysuhde ja melu eri tehotasoilla ja kierroksilla ynnä koneen kyky toimia luotettavasti vaikkapa jatkuvassa aivan puhtaassa junnaavassa kaupunkiliikenteessä ilman hiukkassuodattimet tukkeentumista tms. puhumattakaan kulutuksen kasvusta karstan vuoksi.
Tehoa saa koneista jokainen firman varsin helposti. Kyse on vain mekaanisesta ja termisestä kestävyydestä.
Kyllä moderniuteen kuuluu myös pehmeys ja "oikeat" äänet.
Oman kokemukseni mukaan parhaita ovat bemarin, mb:n ja audin (uusin) 3l dieselit. Hyvin tasaväkinen kolmikko. Pehmeäkäyntisiä kuusisylinterisiä, missä voimaa laajalla alueella ja hivenen jopa urheilullisuutta.
250cdi on tosiaan aikamoinen järkytys äänimaailmaltaan.
No 3L koneesta on aika paha sanoa edustaako se modernia suunnittelua. Siinä ominaistilavuus on sen verran iso, että tyhjäkäyntialueen voimaa löytyy ilman ahtoakin. Toki 6-sylinterinen käy nätisti mutta toisaalta se on painavampi ja häviöiltään huonompi kuin nelari ja sitä kautta ei niin fiksu ratkaisu mutta hienostunut sellainen kyllä yleensä on.
Hyvää konetta ei mielestäni mitata litratehoilla ja väännöillä...
...Ei sillä, että tuo mersun kone huono olisi. Aika mainio se on, joskin nelisylinteriseksikin vähän turhan karkeakäyntinen...
Väännössä kannattaa mersun osalta ottaa huomioon, että se on erittäin kapea piikki. Tuota 500 nm iloa kestää vain välillä 1600-1800 rpm...
Hyvä yhteenveto! Täyskaasumittaukset eivät aina kerro käytöksestä osakaasulla. Kapea 500 Nm piikki olisi todellakin lähinnä mainostarkoituksiin sopiva, mikäli 250 CDI:n vetoalue olisi vain siinä.
Käyntiääni paljastaa nelosdieselin hyvänkin äänieristyksen läpi. Komentosillalla kuuluu selkeä kalina, toisin kuin BMW:n nelosdieselissä (E60 korissa).
Kapeaa 500 Nm vääntöhuippua olennaisempaa onkin, että tuon koneen kevyemmän viritysversion tuplaturbo 220 CDI:n vääntökäyrän tasanne on jo paljon käyttökelpoisempi 400 Nm / 1400 - 2800.
Maksimitehon 4200 RPM kohdalla 250 CDI:n laskeva vääntökäyrä on vielä yli 340 Nm ja siinä pisteessä se on 20% tuon näennäisesti laaja-alaisemman 220 CDI:n yläpuolella.
Käyriä en ole nähnyt, mutta veikkaan 250 CDI:n vääntökäyrän lentävän koko matkan selvästi 220 CDI:n nykydieselille melko normaalin käyntinopeusrekisterin kattavan käyrän yläpuolella?
Voiko kukaan vahvistaa tai korjata tätä oletustani?
(ja huom, tässä puhutaan koko ajan kaksoisahdetusta BE 220 CDI:stä, eikä vanhasta OM646:sta, jonka sama 400 Nm maksimimomentti on vain todella kapea terävä huippu)
Tokihan se mersu vääntää hyvin läpi koko alueen. Ei kai muuta ole sanottu? Huippuvääntö kuitenkin tulee kapealla alueella.
Ja siinä kannassa olen edelleen, ettei litratehot tai väännöt yksistään kerro koneesta ainakaan itselleni oikeastaan mitään olennaista.
Itse olen sitä mieltä, että bensakoneeseen verrattuna rumalta se kutosdieselkin kuulostaa. Oli sitten mersun, bemarin tai Audin. Tiedä sitten, mitä oikeilla äänillä tarkoitit.
Ei sillä, että tuo mersun kone huono olisi. Aika mainio se on, joskin nelisylinteriseksikin vähän turhan karkeakäyntinen.
Väännössä kannattaa mersun osalta ottaa huomioon, että se on erittäin kapea piikki. Tuota 500 nm iloa kestää vain välillä 1600-1800 rpm. Oletan, että rellussa huippuvääntö tulee huomattavasti laajemmalla alueella.
Kyllä tuossa Mersussa on koko kierrosalueella merkittävästi vääntöä käytössä. Jo hyvin alhaalta saman verran mitä tyypillisten parilitraisten dieselien maksimivääntö on. Koneessa on kuitenkin kaksi turboa, kyllä niillä saadaan aika muhkea vääntö- ja tehoalue aikaiseksi.
...
Sinänsä tuo modernein yksittäinen kone on aika vaikea määritellä. Eturivin autonvalmistajille uusi tekniikka tulee Boschilta ym käyttöön aika samanaikaisesti. Kyllä tuo Mersun kone siihen moderneimpaan sukupolveen kuuluu kuitenkin, tosin jos päästöjä ajattelee niin Mersullakin on Euro6 normit täyttäviäkin koneita jo olemassa.
Kyllä tuossa Mersussa on koko kierrosalueella merkittävästi vääntöä käytössä.
Tätä ei pysty näkemään vääntökäyrästä kuin jatkuvalle maksimitehon tuotolle. Onko vääntöä heti kun painaa kaasua lisää on mysteeri eikä selviä kuin ajamalla.
Tuplaturboilla tätä viivettä on yleensä saatu pienennettyä.
Vääntökäyrän tapittaminen on useimmiten aika turhaa se kun ei kerro juuri mitään käytettävyydestä.
Varmaan erinomainen kone, mutta mikä tuosta moderneimman tekee?
Hyvät litratehot ja väännöt saaneet aikaiseksi! Mielenkiinnolla odotan todellisia kulutuslukemia.
Mitens Mesen 250CDI? Litrateho 15% korkeampi kuin tuossa Rellun ruksuttimessa (81-93hv/l). Vääntöä per litra 14% enemmän (200-228Nm/l). Mersun koneessa tehollinen keskipaine yli 20bar!! Männät on tehty takoteräksestä, kun köykämiini alkaa tollaisissa olosuhteissa vaihtaa nestefaasiin. Saksalaisesta alan lehdestä (mm.MTZ) olen mielenkiinnolla seurannut alan kehitystä.
Hyvää konetta ei mielestäni mitata litratehoilla ja väännöillä. Muista asioista irrallisina ne eivät kerro yhtään mitään. Mazdan innovatiivinen Skyactiv hyvä esimerkki tästä.
Ei sillä, että tuo mersun kone huono olisi. Aika mainio se on, joskin nelisylinteriseksikin vähän turhan karkeakäyntinen.
Väännössä kannattaa mersun osalta ottaa huomioon, että se on erittäin kapea piikki. Tuota 500 nm iloa kestää vain välillä 1600-1800 rpm. Oletan, että rellussa huippuvääntö tulee huomattavasti laajemmalla alueella.
Jos nyt litratehoilla halutaan onanoida, niin mersun lisäksi bemarilta löytyy 204 hv 123d (2,0l) ja Audilta uusi 313 hv 3.0 TDI tuplaturbo.
Myöskin itse haluan moottoreista mitään tietämättömänä henkilönä tuoda ilmi linkin johonkin moottorijuttuun:
http://www.ajovalo.net/ominaisvaanto.htm
Netistä voi aina kopioida jotakin ja olla Suomen tietoviisas vuosimallia 1997. Ei kuitenkaan 1998.
Maximi vääntö ei paljon auta siinä mihin siviiliautot on tarkoitettu eli liikenne. paljon oleellisempaa on moottorin kyky tuottaa voimaa sitä mukaan kun pedaalia painetaan.
Joissakin dieseleissä on järjetön viive tehontuotossa matalilla kierroksilla. esimerkkinä käy VAG 170hp diesel joka omassakin autossa on. DSGn kanssa tuo risteysajossa liki vaarallinen. Voimaa tulee kun on ahtopainetta mutta ilman ahtoa kone vastaa litraista vapari bensaa jos sitäkään.
Parhaan/modernin dieselin määritelmään omasta mielestä kuuluu ehdottomasti tärkeimäpänä käyttöominaisuudet.
Seuraavana tulee koneen hyötysuhde ja melu eri tehotasoilla ja kierroksilla ynnä koneen kyky toimia luotettavasti vaikkapa jatkuvassa aivan puhtaassa junnaavassa kaupunkiliikenteessä ilman hiukkassuodattimet tukkeentumista tms. puhumattakaan kulutuksen kasvusta karstan vuoksi.
Tehoa saa koneista jokainen firman varsin helposti. Kyse on vain mekaanisesta ja termisestä kestävyydestä.
Kyllä moderniuteen kuuluu myös pehmeys ja "oikeat" äänet.
Oman kokemukseni mukaan parhaita ovat bemarin, mb:n ja audin (uusin) 3l dieselit. Hyvin tasaväkinen kolmikko. Pehmeäkäyntisiä kuusisylinterisiä, missä voimaa laajalla alueella ja hivenen jopa urheilullisuutta.
250cdi on tosiaan aikamoinen järkytys äänimaailmaltaan.
No 3L koneesta on aika paha sanoa edustaako se modernia suunnittelua. Siinä ominaistilavuus on sen verran iso, että tyhjäkäyntialueen voimaa löytyy ilman ahtoakin. Toki 6-sylinterinen käy nätisti mutta toisaalta se on painavampi ja häviöiltään huonompi kuin nelari ja sitä kautta ei niin fiksu ratkaisu mutta hienostunut sellainen kyllä yleensä on.
simppa:
Hyvä yhteenveto! Täyskaasumittaukset eivät aina kerro käytöksestä osakaasulla. Kapea 500 Nm piikki olisi todellakin lähinnä mainostarkoituksiin sopiva, mikäli 250 CDI:n vetoalue olisi vain siinä.
Käyntiääni paljastaa nelosdieselin hyvänkin äänieristyksen läpi. Komentosillalla kuuluu selkeä kalina, toisin kuin BMW:n nelosdieselissä (E60 korissa).
Kapeaa 500 Nm vääntöhuippua olennaisempaa onkin, että tuon koneen kevyemmän viritysversion tuplaturbo 220 CDI:n vääntökäyrän tasanne on jo paljon käyttökelpoisempi 400 Nm / 1400 - 2800.
Maksimitehon 4200 RPM kohdalla 250 CDI:n laskeva vääntökäyrä on vielä yli 340 Nm ja siinä pisteessä se on 20% tuon näennäisesti laaja-alaisemman 220 CDI:n yläpuolella.
Käyriä en ole nähnyt, mutta veikkaan 250 CDI:n vääntökäyrän lentävän koko matkan selvästi 220 CDI:n nykydieselille melko normaalin käyntinopeusrekisterin kattavan käyrän yläpuolella?
Voiko kukaan vahvistaa tai korjata tätä oletustani?
(ja huom, tässä puhutaan koko ajan kaksoisahdetusta BE 220 CDI:stä, eikä vanhasta OM646:sta, jonka sama 400 Nm maksimimomentti on vain todella kapea terävä huippu)
Tokihan se mersu vääntää hyvin läpi koko alueen. Ei kai muuta ole sanottu? Huippuvääntö kuitenkin tulee kapealla alueella.
Ja siinä kannassa olen edelleen, ettei litratehot tai väännöt yksistään kerro koneesta ainakaan itselleni oikeastaan mitään olennaista.
Itse olen sitä mieltä, että bensakoneeseen verrattuna rumalta se kutosdieselkin kuulostaa. Oli sitten mersun, bemarin tai Audin. Tiedä sitten, mitä oikeilla äänillä tarkoitit.
simppa:
Kyllä tuossa Mersussa on koko kierrosalueella merkittävästi vääntöä käytössä. Jo hyvin alhaalta saman verran mitä tyypillisten parilitraisten dieselien maksimivääntö on. Koneessa on kuitenkin kaksi turboa, kyllä niillä saadaan aika muhkea vääntö- ja tehoalue aikaiseksi.
...
Sinänsä tuo modernein yksittäinen kone on aika vaikea määritellä. Eturivin autonvalmistajille uusi tekniikka tulee Boschilta ym käyttöön aika samanaikaisesti. Kyllä tuo Mersun kone siihen moderneimpaan sukupolveen kuuluu kuitenkin, tosin jos päästöjä ajattelee niin Mersullakin on Euro6 normit täyttäviäkin koneita jo olemassa.
Tätä ei pysty näkemään vääntökäyrästä kuin jatkuvalle maksimitehon tuotolle. Onko vääntöä heti kun painaa kaasua lisää on mysteeri eikä selviä kuin ajamalla.
Tuplaturboilla tätä viivettä on yleensä saatu pienennettyä.
Vääntökäyrän tapittaminen on useimmiten aika turhaa se kun ei kerro juuri mitään käytettävyydestä.
Ei näy Renaultia ei, no ehkä ensi vuonna
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/categories.html
Eipä silti pelkästään noiden listojen mukaan kenenkään kannata autoaan valita.
AkiK:
eikös ne eturivin valmistajat kehittele itse niitä tekniikoita... sitten kun on kehitelty tilataan osat boschilta