Joku ehdotti että jätetään liikennesääntöjä noudattamatta. Ehkä vähän vaarallista...paitsi että ruvetaan kaikki porukalla ajamaan parkit päällä päiväsaikaan. Pientä mielenosoitusta valtaa pitäviä kohtaan ja säästyy vähän bensaakin...säästöä se on pienikin säästö Eikä niin kovin vaarallista...pärjättiin sitä aikanaan päiväsaikaan kokonaan ilman valoja.
Polttoaineen hintaa kohtaan mieltään osoittavat erottuisi välittömästi liikenteessäkin
Poliisillakin olisi kova työ jos se meinaisi jokaista autoilijaa sakottaa ajovaloitta ajamisesta...onhan se parkin hehku parempi kuin ei mitään.
Tässä muutama juttu: - miten on mahdollista että Neste Oils ilmoittaa lehtien välityksellä polttoaineen hinnan nostosta ja laskusta ja kertoo vielä tarkan ajan (mm. ensi yönä). Mikä määräysvalta heillä on Suomen bensiinikauppiaisiin, joista vain osa tekee työtä Nesteelle. Jos tankissa on vanhalla hinnalla ostettua ainetta, miksi sen hinta pitää "yön yli" nousta tai laskea. - Neste Oils kurssikehitys on ollut ihan hieno. Nousua viimeisen kolmen kuukauden aikana vaivaiset 50%. Siinä jo Nokia yms. kalpenee. - miksi dieselin hinta on noussut? Jenkeissä kulutus on tähän aikaan vuodesta ihan alimmillaan kun lämmitystä ei vielä tarvita ja vain harvat autot sitä polttaa. Kun mennään näillä tasoilla talven kylmiin niin kohta kiisseli maksaa enemmän kuin bensa.
Tuohan helpottaa, nostetaan 15, lasketaan 10, nostetaan 15, lasketaan 10 jne. On kuin aikoinaan Stalin selitti Neuvostoliitossa että otetaan aluksi yksi askel taaksepäin ja sitten kaksi eteenpäin, näin saadaan talous kuntoon! Ottivat vaan vahingossa kaksi taaksepäin ja yhden eteenpäin! Eli rahastukselle ei tule loppua, onhan se nähty!
Mikä määräysvalta heillä on Suomen bensiinikauppiaisiin, joista vain osa tekee työtä Nesteelle.
Onkohan kenelläkään käynyt mielessä näiden salaliitto- ym. soopateorioiden lisäksi, että bensiini olisikin oikeasti markkinahinnoiteltu tuote? Miksi kukaan ei myy selkeästi halvemmalla kuin Neste? Ehkä siksi, että markkinahintaista tuotetta ei kannata myydä alle markkinahinnan.
[quote title="07.09.2005 klo 14:28 HäRVeli kirjoitti"] Joku ehdotti että jätetään liikennesääntöjä noudattamatta. Ehkä vähän vaarallista...paitsi että ruvetaan kaikki porukalla ajamaan parkit päällä päiväsaikaan. Pientä mielenosoitusta valtaa pitäviä kohtaan ja säästyy vähän bensaakin...säästöä se on pienikin säästö Eikä niin kovin vaarallista...pärjättiin sitä aikanaan päiväsaikaan kokonaan ilman valoja.
Polttoaineen hintaa kohtaan mieltään osoittavat erottuisi välittömästi liikenteessäkin
Poliisillakin olisi kova työ jos se meinaisi jokaista autoilijaa sakottaa ajovaloitta ajamisesta...onhan se parkin hehku parempi kuin ei mitään.
Mielipiteitä ????
Kannatetaan! Parkit päällä kierretään Nesteet kaukaa. Pimeällä kuitenkin valot päällä eikä vaaranneta omaa/muiden turvallisuutta.
Valoista puheenollen, Etelä-Euroopassa jos pidät ajovaloja päällä päivällä, sinua pidetään "pimeänä". Meillä Suomessa varmaan määrätää kohta kypäräkin pakolliseksi etupenkeillä.
Meidän pitäisi toimia kuten ranskassa 10-15 vuotta sitten kun paikallinen kansallinen öljy yhtiö ELF yritti nostaa kunnolla polttoainehintoja, niin paikallinen autoliitto julisti ELF:n ostoboikottiin ja autoilijat noudattivat kehotusta, ja kas kummaa n. kolmen päivän päästä koko korotussuunnitelma haudattiin.
Kaksi suomen turhinta järjestöä vai mitä lienevätkään, ovat kyllä Autoliitto ja Liikenneturva.
Pystyykö suomen lapatossukansa spontaaniin toimintaan, en usko eikä siinä auta joku naurettava järjestö kuten autoliitto. Joten olemme kyllä itse ansainneet kilpailun puutteen omalla saamattomuudellamme.
Lapatossukansaa tämä on ja pysyy! Kyselin jokunen päivä sitten autoliitolta , mitä aikovat tehdä liittyen autoilun kulujen kasvuun?? Vastaus oli täysin p:stä, joten lopetin jäsenyyden saman tien ja kehoittaisin muitakin miettimään mitä hyötyjä AL tarjoaa. Aikoinaan Ranskassa paljonkin ajaneena jaksan ihmetellä tätä härmäläisten saamattomuutta.Tässä maassa ei saarreta jalostamoja eikä tukita teitä, kaikki niellään, mitä valtio vaan keksii. Esim bensan kanssa homma menee mielestäni näin: Viime päivät bensa oli n. 1,5, nyt laskettiin 0,1. Vähän aikaa annetaan hinnan olla tässä jolloin kansa alkaa ajattelemaan että tämähän on halpaa, parin kuukauden kuluttua taas hinataan hinta 1,6 euroon ja narina alkaa. Sen jälkeen pudotetaan 0,1 ja kansa sanoo onpa halpaa, tätä jatkuu ja on jatkunut monta vuotta. Pahitteeksi ei tekisi silloin tällöin miettiä hintoja vanhoina markkoina, silloin vasta tajuaa nämä korotukset tosissaan.Pk seutulaisena käy sääliksi pohjoisemman asukkaat pitkine välimatkoineen.
[kamarko muokkasi tätä viestiä 08.09.2005 klo 10:46]
Mikä määräysvalta heillä on Suomen bensiinikauppiaisiin, joista vain osa tekee työtä Nesteelle.
Onkohan kenelläkään käynyt mielessä näiden salaliitto- ym. soopateorioiden lisäksi, että bensiini olisikin oikeasti markkinahinnoiteltu tuote? Miksi kukaan ei myy selkeästi halvemmalla kuin Neste? Ehkä siksi, että markkinahintaista tuotetta ei kannata myydä alle markkinahinnan.
Mielestäni ei ole puhuttu soopaa, voisihan Neste kertoa meille kuluttajille miksi tarve nostaa hintoja iskee kahdessa päivässä. En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Pointtini oli kuinka halpa raakaöljy todellisuudessa on, jos Kiina ja Malesia voivat myydä 34 centin litrahintaan. Tämä sisältää jo rahdin, jalostuksen ja kuljetukset pumpulle ym. kuluja ja pieni voittokin. Huolimatta mikäli verrataan tulotasoon, niin veroton hinta on halpa! Epäselväksi jää miksi jalostuskustannukset on Suomessa ilmoitettu n. 50 centtiä litralta (korjatkaa jos olen väärässä). Ehkä öljyä ei kannattaisi ollenkaan jalostaa Suomessa, jos vertaa valmiiseen tuotteeseen katteineen halpismaissa. Viedään jalostuskin Kiinaan!
Ihmettelen sinänsä tuota Ruotsin hintaa, kun kesälomalla tuli käväistyä Norjassa ja silloin heinä-elokuun vaihteessa Ruotsissa oli kalliimpaa bensaa kuin Suomessa ainakin Luulaja-Haaparanta verrattuna Kokkola-Oulu-Tornio.
Mistä sait tuon 50 centtiä / litra jalostuskustannuksen? Tuskin se ainakaan jokin aika sitten on niin paljon ollut, jos bensan hinta oli siinä 1.1e/litra ja siitä veroa oli n. 0.7e, niin yrittäjäthän olisi myyneet bensaa reilusti tappiolla kuukausia, jopa vuosia.
Jos vinkuintialaisten kuukausitulot on jotain 20-50e luokkaa, niin ehkä siellä jalostaminenkin on sitten halvempaa.
Jaa'a. Minä tyytyisin mieluusti siihen 1e/litra. Eläminen Suomessa on siis yhtä helvettiä, kun bensakin on niin kallista. Toisin se on suuressa Ameriiiiikassa, siellä bensa on halpaa ja autot suuria tai sitten thaimaassa, siellä on kaikki niin halpaa, että kannattaa matkustaa toiselle puolelle maapalloa puolukoita poimimaan napapiirillä, että saa ostettua talon.
Pitäis varmaan muuttaa sinne heti kun kerosiinin hinta laskee, että on varaa ostaa lentoliput.
[Opelixi muokkasi tätä viestiä 08.09.2005 klo 18:22]
Mielestäni ei ole puhuttu soopaa, voisihan Neste kertoa meille kuluttajille miksi tarve nostaa hintoja iskee kahdessa päivässä. En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Mahtaa ST1:n väki olla tyhmää. Nostavat hinnan samalle tasolle kuin Neste, vaikka nyt olisi oiva tilaisuus myydä markkinat täyteen halvemmalla hinnalla (=pienemmällä katteella, mutta suuremmalla volyymilla). Täytyykin varmaan perustaa oma huoltoasemaketju ja hyödyntää suuria volyymeja, kun muut eivät ymmärrä.
Onko jokainen asia, mistä valtiolle napsahtaa osuus, piiloverotusta? Mielestäsi sakot ovat piiloverotusta ja nyt polttoaineen myyntikin on piiloverotusta. Veroahan ko. tuote sisältää liikaakin, mutta se asia ei pitäisi olla kenellekkään epäselvä eikä millään tavalla salainen asia.
Mielestäni ei ole puhuttu soopaa, voisihan Neste kertoa meille kuluttajille miksi tarve nostaa hintoja iskee kahdessa päivässä. En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Mahtaa ST1:n väki olla tyhmää. Nostavat hinnan samalle tasolle kuin Neste, vaikka nyt olisi oiva tilaisuus myydä markkinat täyteen halvemmalla hinnalla (=pienemmällä katteella, mutta suuremmalla volyymilla). Täytyykin varmaan perustaa oma huoltoasemaketju ja hyödyntää suuria volyymeja, kun muut eivät ymmärrä.
Onko jokainen asia, mistä valtiolle napsahtaa osuus, piiloverotusta? Mielestäsi sakot ovat piiloverotusta ja nyt polttoaineen myyntikin on piiloverotusta. Veroahan ko. tuote sisältää liikaakin, mutta se asia ei pitäisi olla kenellekkään epäselvä eikä millään tavalla salainen asia.
Sama millä nimikkeellä kulkee, oli sitten vero tai liikevoitto niin yhteinen nimittäjä on aina kun joku nousee...... VALTIO!!!
Mikäli kansa ja autoilijat haluaisivat jonkun verran "näpäyttää" Neste huoltamoita onnistuu se tankkaamalla supisuomalaisella ST1 asemalla, jotka tuovat bensan ulkomailta, eivät joko osta Nesteeltä tai sitten Neste kieltäytyy myymästä heille. Jompikumpi.
Paitsi että... viime viikon Talouselämä-lehdestä lainattua: "2000-luvun alussa ABC-asemien polttoainemyynti oli kasvanut niin suureksi, että S-ryhmä perusti oman polttonesteiden hankintayhtiön North European Oil Trade eli NEOT Oy:n." "NEOT hankkii polttonesteet ABC- ja Station1-ketjulle. Miljardin litran vuosimyynnillä yhtiö on jo tukkumarkkinoiden kakkonen Nesteen jälkeen. NEOT kilpailuttaa polttoainetoimittajat joka vuosi; ensin tavarantoimittaja oli Statoil, nyt Neste Oil."
Eli tankkaa missä tahdot, Nesteen jalostamaa tavaraa saat. Lisäaineistuksissa voi olla tietenkin eroja. En silti aio jatkossakaan kääntyä Nesteen huoltoasemalle vaan tankkaan sieltä mistä halvimmalla saa niinkuin tähänkin asti.
Joten olemme kyllä itse ansainneet kilpailun puutteen omalla saamattomuudellamme.
Olisikohan tässä kilpailun puutteessa osansa myös Suomen markkinoiden pienuudella? Isoille öljy-yhtiöille (kuten myös autonvalmistajille) kun näillä meidän markkinoillamme ei ole mitään väliä...
"2000-luvun alussa ABC-asemien polttoainemyynti oli kasvanut niin suureksi, että S-ryhmä perusti oman polttonesteiden hankintayhtiön North European Oil Trade eli NEOT Oy:n." "NEOT hankkii polttonesteet ABC- ja Station1-ketjulle. Miljardin litran vuosimyynnillä yhtiö on jo tukkumarkkinoiden kakkonen Nesteen jälkeen. NEOT kilpailuttaa polttoainetoimittajat joka vuosi; ensin tavarantoimittaja oli Statoil, nyt Neste Oil."
Eli tankkaa missä tahdot, Nesteen jalostamaa tavaraa saat.
Ehkä tämä on sitä monopolia, kartellia. Vapaata kilpailua ei ole, vaan huolehditaan tarkasti siitä, että ainakin verot tuotteesta ovat yhtä suuret ja kilahtavat takuuvarmasti samansuuruisina valtion kassaan. Todennäköistä on, että tämän takia ST1 seuraa Nesteen jalanjälkiä hinnoittelussa. ST1 yhteydessä toimii myös jokin Greenenergy Baltic Oy, joka entisestään hämmentää ja ehkä johtaa harhaan todelliset taustatekijät polttoainekaupassa.
JET, josta ei juuri mainita, onkin iloinen poikkeus näistä kartelleista, jotka tulisi tarkastaa ja tutkia tasapuolisesti, kuten on tehty muillekin yrityksille.
Eli kun nyt näyttää siltä että periaatteessa kaikki asemat kulkevat nesteen talutusnuorassa ja jos hyväksytään se tosiasia että polttoainetta kuuluu verottaa (ympäristöhaitta) niin mitä tässä enää voi tehdä? Tosi kiva olis tietysti nousta kapinaan mutta kun sitä bensaa on pakko ostaa.
On myös olemassa sellainen valittajien ryhmä jolla ei ole oikeutta valittaa: ne, jotka eivät käytä omaa autoa viimeisenä vaihtoehtona liikkumisissaan vaan siksi että se on mukavaa.
Itsekin ajan autoa vaikka voisin kulkea pyörällä, mutta minäpä en valita Minusta bensa on aina oikean hintaista ja suorastaan halpaa niin kauan kun ihmisillä on varaa "mukavuusautoiluun" (poislukien matkailu). Tämä siis niinkuin globaalissa mielessä. Haja-asutusalueella korkea polttoaineen hinta on luonnollisesti ongelma ja syytä ratkaista.
Eli kun nyt näyttää siltä että periaatteessa kaikki asemat kulkevat nesteen talutusnuorassa...
Vapaa valinta. Ei kukaan ole Nesteen talutusnuorassa. Valtiohan perii myös tuodusta polttoaineesta valmisteveron. Mielestäni parempi on kuitenkin, että Suomen valtio käärii voitot, jolloin raha menee kansalaisten hyväksi edes jossain määrin, kun vaihitoehtona on, että sama raha menisi ulkomaille.
Neste Oililla on olemassa valmiit varastointi- ja autonlastausjärjestelmät, joten niihin ei kannata investoida ja sitoa pääomaa pienen, omatuonnin muodossa, syntyvän säästön toivossa.
Entä dieselpuolella, jolloin voisimme olla omavaraisia biomassa- ja synteettisellä dieselillä, työllistävä vaikutus olisi todella suuri, verotulot tästä maatalouden täystyöllistämisestä erittäin suuri. Maakaasu- ja etanoolipuolella säästöä ainakin syntyisi verrattuna tuontiöljyyn bensapuolella. Maailman myrskyt tai pommit ja muut uhat eivät heittäisi hintaa miten sattuu.
"Kultakaivos" olisi siirrettävä maamme rajojen sisäpuolelle, ei pelkästään rahastamalla meitä kuluttajia, vaan siirtämällä oman polttoaineen tuotannon painopiste Suomeen. Tämä on realistista ja täysin mahdollista. Suomessa tuskin on pulaa viljelymaasta tai vapaista alueista. Hyödyntämällä omia raaka-ainelähteitämme, niitä voi lisätä aina tarpeen mukaan. Jos vehnä tai ruis ei kannata, voi viljellä jotakin mikä takuuvarmasti menne kaupan, ja kaikki hyötyvät! Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tästä asiasta olen täällä kirjoittanut kyllästymiseen asti. Ymmärrän Jorma Ollilaa 100%:sti .Suomen päättäjien jääräpäisten jänishousujen kanssa ja ihmettelen Vihreiden edustajia. Aivan kuin tuulimyllyt yksistään olisivat maailman pelastus. Vihreä malli ja ajatusmaailma osoittaa tässä toimintakyvyttämyytensä. Olisiko syytä hieman muuttaa tätä ajatustapaa. Aivan oikeasti, siellä Eduskunnassa, VM:ssä ja LM:ssä!
Entä dieselpuolella, jolloin voisimme olla omavaraisia biomassa- ja synteettisellä dieselillä, työllistävä vaikutus olisi todella suuri, verotulot tästä maatalouden täystyöllistämisestä erittäin suuri. Maailman myrskyt tai pommit ja muut uhat eivät heittäisi hintaa miten sattuu.
"Kultakaivos" olisi siirrettävä maamme rajojen sisäpuolelle, ei pelkästään rahastamalla meitä kuluttajia, vaan siirtämällä oman polttoaineen tuotannon painopiste Suomeen. Tämä on realistista ja täysin mahdollista. Suomessa tuskin on pulaa viljelymaasta tai vapaista alueista. Hyödyntämällä omia raaka-ainelähteitämme, niitä voi lisätä aina tarpeen mukaan. Jos vehnä tai ruis ei kannata, voi viljellä jotakin mikä takuuvarmasti menne kaupan, ja kaikki hyötyvät! Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tästä asiasta olen täällä kirjoittanut kyllästymiseen asti. Ymmärrän Jorma Ollilaa 100%:sti .Suomen päättäjien jääräpäisten jänishousujen kanssa ja ihmettelen Vihreiden edustajia. Aivan kuin tuulimyllyt yksistään olisivat maailman pelastus. Vihreä malli ja ajatusmaailma osoittaa tässä toimintakyvyttämyytensä. Olisiko syytä hieman muuttaa tätä ajatustapaa. Aivan oikeasti, siellä Eduskunnassa, VM:ssä ja LM:ssä!
Puhut täyttä asiaa!
Harmi vaan, että eduskunnassa ja VM:ssä ei ole ketään kuka olisi älynnyt tuon asian oikean laidan.
Juupa juu, on maanne köyhä ja siksi jää jos ei muuten niin valitsemanne päättäjät virkamieskunnan avulla pitävät huolen että näin tulee aina olemaan. Ihme että aikoinaan saivat Nesteen perustettua ,mutta silloin olikin pakkotilanne; itäinen isoveli syyti maksuksi jäänsärkijöistä ym leluista mosseja ja raakaöljyä.Kaikille ei voinu mossee antaakaan mutta öljyä voi kyllä jalostaa ja jos ei muuta niin viedä esim Ruotsiin.Olishan mosseille tietty voinu perustaa hajottamon mutta ei kai kehdattu ja olihan niitä tosiuskovaisiakin joille mosse oli melkein elämän täyttymys. Nykynäkymillä voiskin rohkea päättäjä iskeä oikeaan kultakaivokseen;viljellään rypsiä ja soijaa öljyksi ja perunaa ja vehnää etanolin raaka-aineeksi.Nesteellä on varmasti tietotaitoa ja viinankeittäjiäkin löytyy vaikka kuinka monta .Niistä varmasti voi taidolla ja ehkä vähän tuurilla vispata hyviä ja kaikille sopivia polttoaineita . Sitten vaan näytätte pitkää nenää meille ulkosaaristolaisille ohiajaessanne ja jätätte meidät haisteleen rypsiöljyn tuoksua. SixPakille;hyvinkö oliivinaku pelaa?Vai ajatko rypsiöljyllä?
Eli kun nyt näyttää siltä että periaatteessa kaikki asemat kulkevat nesteen talutusnuorassa...
Vapaa valinta. Ei kukaan ole Nesteen talutusnuorassa.
Neste Oililla on olemassa valmiit varastointi- ja autonlastausjärjestelmät, joten niihin ei kannata investoida ja sitoa pääomaa pienen, omatuonnin muodossa, syntyvän säästön toivossa.
Eli käytännössä on kaksi vaihtoehtoa: vaikea/kallis ja Neste? Kaipa minäkin voisin valita opiskelupaikaksi vaikka Australian mutta silkkaa laiskuuttani jäin Suomeen Vapaa valinta.
VW Jetassa on kaupan rypsiöljyä ja n. 15 l dieseliä oli jäänyt tankkiin. Ainakin tällä seoksella auto toimii aivan mainiosti. Ei minkäänlaista häikkää. Ajelen huvikseni ja kauppareissut sillä. Pikkuinen pölähdys käy kun käynnistää, menee ohi näissä lämpötiloissa n. 10 sek. On muistettava, että Jetta on vm. -86 ja kilometrejä on n. 405000 mittarissa. Audi Quattroon -03 olen tankannut dieseliä, siihen en vielä ole biodieseliä hakenut Karjaalta 0,95/l. Tankkasin täyteen kun Iso-Omenan ostarin viereen Espoossa avattiin uusi Jet-asema ennen Katriina myrskyä, nafta maksoi 0.91 jos oikein muistan. Kun dieselillä ajaa, polttoaine ei hupene tankista kuten bensa-autolla. Se joka ei ole dieseliä ajanut, ei yleensä tätä usko. Asia vain on näin. Tankki on tyhjä n. 1500 km:n ajon jälkeen, sitten ehkä haen kokeeksi tähän Tdi:hin sitä biodieseliä. Tuolta Vegoleumin sivuilta saa kaikki speksit tähän, ja jos tuon firma omistaja ajaa V10 Tdi:llä biodieselillä, niin mikä ettei käy Audiin myös.
Tässä olisi nyt Suomessa Maaseudun tulevaisuus. Viljellä rypsiä, rapsia, energiapajuja ym. Raha pyörisi kotimaassa. Neste voisi hoitaa jalostuksen, jakelun ym. Verourot jäisivät kaikki Suomeen, ulkomailta ei juuri tarvitsisi tuoda raakaöljyä, Neste voisi tuoda Venäjältä raakaöljyn jalostamoon ja viedä bensaa ja dieseliä bisneksenä ulkomaille vaikka kuinka, kotimaan liikenne pyörisi ehkä 80%:sti kotimaisilla polttoaineilla, työllisyys maaseudulla olisi varma, helkkarin iso rahamäärä jäisi kotimaahan, eikä nuo erilaiset tilanteet maailmalla heilauttaisi meitä ollenkaan.
Ilmeisesti meidän on odotettava, että Ruotsi tekee tämän ensin, ja sitten tulla narussa perässä. Taas!
[quote title="14.09.2005 klo 08:22 turbo-kiisseli kirjoitti"
Ei kai niistä kaatopaikoista sentää nestemäistä metanolia tule, eikös se ole sitä biokaasua, minkä jätteen mätäneminen aiheuttaa...
Toinen juttu onkin sitten se, kuinka taloudellisesti kannattavaksi biokaasun keräys kaatopaikalta saataisiin järjestettyä.
Tuolta pääkaupunkiseudun (Espoon) Ämmässuon kaatopaikalta tuodaan biokaasua Espoon Kivenlahteen 11 km:n putkistoa pitkin kerrostalojen lämmitykseen. Kivenlahdessa on tornitaloja 6-8 krs. ja se 22 kerroksinen.
Metanoliin tarvitaan jonkinlaista tislausta.Metaania voidaan imeä tunkion tai kaatopaikan päälle tehdystä kuvusta tai muusta katteesta. Eli pierukin palaa.
VW Jetassa on kaupan rypsiöljyä ja n. 15 l dieseliä oli jäänyt tankkiin. Ainakin tällä seoksella auto toimii aivan mainiosti. Ei minkäänlaista häikkää. Ajelen huvikseni ja kauppareissut sillä. Pikkuinen pölähdys käy kun käynnistää, menee ohi näissä lämpötiloissa n. 10 sek. On muistettava, että Jetta on vm. -86 ja kilometrejä on n. 405000 mittarissa. Audi Quattroon -03 olen tankannut dieseliä, siihen en vielä ole biodieseliä hakenut Karjaalta 0,95/l. Tankkasin täyteen kun Iso-Omenan ostarin viereen Espoossa avattiin uusi Jet-asema ennen Katriina myrskyä, nafta maksoi 0.91 jos oikein muistan. Kun dieselillä ajaa, polttoaine ei hupene tankista kuten bensa-autolla. Se joka ei ole dieseliä ajanut, ei yleensä tätä usko. Asia vain on näin. Tankki on tyhjä n. 1500 km:n ajon jälkeen, sitten ehkä haen kokeeksi tähän Tdi:hin sitä biodieseliä. Tuolta Vegoleumin sivuilta saa kaikki speksit tähän, ja jos tuon firma omistaja ajaa V10 Tdi:llä biodieselillä, niin mikä ettei käy Audiin myös.
Kannattaa varmaan selvittää, minkälaisia seuraamuksia tulisi, jos kateellinen naapuri tai muu vastaava soittaisi tullimiehet tutkimaan Jetan polttoainetta.
Joku ehdotti että jätetään liikennesääntöjä noudattamatta. Ehkä vähän vaarallista...paitsi että ruvetaan kaikki porukalla ajamaan parkit päällä päiväsaikaan. Pientä mielenosoitusta valtaa pitäviä kohtaan ja säästyy vähän bensaakin...säästöä se on pienikin säästö Eikä niin kovin vaarallista...pärjättiin sitä aikanaan päiväsaikaan kokonaan ilman valoja.
Polttoaineen hintaa kohtaan mieltään osoittavat erottuisi välittömästi liikenteessäkin
Poliisillakin olisi kova työ jos se meinaisi jokaista autoilijaa sakottaa ajovaloitta ajamisesta...onhan se parkin hehku parempi kuin ei mitään.
Mielipiteitä ????
Tässä muutama juttu:
- miten on mahdollista että Neste Oils ilmoittaa lehtien välityksellä polttoaineen hinnan nostosta ja laskusta ja kertoo vielä tarkan ajan (mm. ensi yönä). Mikä määräysvalta heillä on Suomen bensiinikauppiaisiin, joista vain osa tekee työtä Nesteelle. Jos tankissa on vanhalla hinnalla ostettua ainetta, miksi sen hinta pitää "yön yli" nousta tai laskea.
- Neste Oils kurssikehitys on ollut ihan hieno. Nousua viimeisen kolmen kuukauden aikana vaivaiset 50%. Siinä jo Nokia yms. kalpenee.
- miksi dieselin hinta on noussut? Jenkeissä kulutus on tähän aikaan vuodesta ihan alimmillaan kun lämmitystä ei vielä tarvita ja vain harvat autot sitä polttaa. Kun mennään näillä tasoilla talven kylmiin niin kohta kiisseli maksaa enemmän kuin bensa.
Tuohan helpottaa, nostetaan 15, lasketaan 10, nostetaan 15, lasketaan 10 jne.
On kuin aikoinaan Stalin selitti Neuvostoliitossa että otetaan aluksi yksi askel taaksepäin ja sitten kaksi eteenpäin, näin saadaan talous kuntoon! Ottivat vaan vahingossa kaksi taaksepäin ja yhden eteenpäin!
Eli rahastukselle ei tule loppua, onhan se nähty!
Onkohan kenelläkään käynyt mielessä näiden salaliitto- ym. soopateorioiden lisäksi, että bensiini olisikin oikeasti markkinahinnoiteltu tuote? Miksi kukaan ei myy selkeästi halvemmalla kuin Neste? Ehkä siksi, että markkinahintaista tuotetta ei kannata myydä alle markkinahinnan.
Joku ehdotti että jätetään liikennesääntöjä noudattamatta. Ehkä vähän vaarallista...paitsi että ruvetaan kaikki porukalla ajamaan parkit päällä päiväsaikaan. Pientä mielenosoitusta valtaa pitäviä kohtaan ja säästyy vähän bensaakin...säästöä se on pienikin säästö Eikä niin kovin vaarallista...pärjättiin sitä aikanaan päiväsaikaan kokonaan ilman valoja.
Polttoaineen hintaa kohtaan mieltään osoittavat erottuisi välittömästi liikenteessäkin
Poliisillakin olisi kova työ jos se meinaisi jokaista autoilijaa sakottaa ajovaloitta ajamisesta...onhan se parkin hehku parempi kuin ei mitään.
Mielipiteitä ????
Kannatetaan!
Parkit päällä kierretään Nesteet kaukaa.
Pimeällä kuitenkin valot päällä eikä vaaranneta omaa/muiden turvallisuutta.
Valoista puheenollen, Etelä-Euroopassa jos pidät ajovaloja päällä päivällä,
sinua pidetään "pimeänä". Meillä Suomessa varmaan määrätää kohta
kypäräkin pakolliseksi etupenkeillä.
Meidän pitäisi toimia kuten ranskassa 10-15 vuotta sitten kun paikallinen kansallinen öljy yhtiö ELF yritti nostaa kunnolla polttoainehintoja, niin paikallinen autoliitto julisti ELF:n ostoboikottiin ja autoilijat noudattivat kehotusta, ja kas kummaa n. kolmen päivän päästä koko korotussuunnitelma haudattiin.
Kaksi suomen turhinta järjestöä vai mitä lienevätkään, ovat kyllä Autoliitto ja Liikenneturva.
Pystyykö suomen lapatossukansa spontaaniin toimintaan, en usko eikä siinä auta joku naurettava järjestö kuten autoliitto. Joten olemme kyllä itse ansainneet kilpailun puutteen omalla saamattomuudellamme.
Lapatossukansaa tämä on ja pysyy!
Kyselin jokunen päivä sitten autoliitolta , mitä aikovat tehdä liittyen autoilun kulujen kasvuun?? Vastaus oli täysin p:stä, joten lopetin jäsenyyden saman tien ja kehoittaisin muitakin miettimään mitä hyötyjä AL tarjoaa.
Aikoinaan Ranskassa paljonkin ajaneena jaksan ihmetellä tätä härmäläisten saamattomuutta.Tässä maassa ei saarreta jalostamoja eikä tukita teitä, kaikki niellään, mitä valtio vaan keksii. Esim bensan kanssa homma menee mielestäni näin: Viime päivät bensa oli n. 1,5, nyt laskettiin 0,1. Vähän aikaa annetaan hinnan olla tässä jolloin kansa alkaa ajattelemaan että tämähän on halpaa, parin kuukauden kuluttua taas hinataan hinta 1,6 euroon ja narina alkaa. Sen jälkeen pudotetaan 0,1 ja kansa sanoo onpa halpaa, tätä jatkuu ja on jatkunut monta vuotta. Pahitteeksi ei tekisi silloin tällöin miettiä hintoja vanhoina markkoina, silloin vasta tajuaa nämä korotukset tosissaan.Pk seutulaisena käy sääliksi pohjoisemman asukkaat pitkine välimatkoineen.
Katsaus muualle, toissapäivänä, siis 6.9. ;
Dubai, Malesia 34 centtiä / l
Kiina 34 centtiä / l
Kostamus 44 centtiä / l
ja..huom! Shell, Björknäs, Tukholma 1,10 / l !!
Onkohan kenelläkään käynyt mielessä näiden salaliitto- ym. soopateorioiden lisäksi, että bensiini olisikin oikeasti markkinahinnoiteltu tuote? Miksi kukaan ei myy selkeästi halvemmalla kuin Neste? Ehkä siksi, että markkinahintaista tuotetta ei kannata myydä alle markkinahinnan.
Mielestäni ei ole puhuttu soopaa, voisihan Neste kertoa meille kuluttajille miksi tarve nostaa hintoja iskee kahdessa päivässä.
En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Dubai, Malesia 34 centtiä / l
Kiina 34 centtiä / l
Kostamus 44 centtiä / l
ja..huom! Shell, Björknäs, Tukholma 1,10 / l !!
Englannissa meni toissapäivänä 1.5e/litra rikki ja Saksassa näkyi olevan 1.429 e/litra.
Ja Virossa näkyi olevan n. 1e/litra (Lukoilin asema, eikös se ole venäläistä oilia?) ja suhteutetaampa sitä hieman tulotasoon.
Ei Neste kuppaa siis yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.
Pointtini oli kuinka halpa raakaöljy todellisuudessa on, jos Kiina ja Malesia voivat myydä 34 centin litrahintaan. Tämä sisältää jo rahdin, jalostuksen ja kuljetukset pumpulle ym. kuluja ja pieni voittokin. Huolimatta mikäli verrataan tulotasoon, niin veroton hinta on halpa!
Epäselväksi jää miksi jalostuskustannukset on Suomessa ilmoitettu n. 50 centtiä litralta (korjatkaa jos olen väärässä). Ehkä öljyä ei kannattaisi ollenkaan jalostaa Suomessa, jos vertaa valmiiseen tuotteeseen katteineen halpismaissa. Viedään jalostuskin Kiinaan!
www.bensiinikauppiaat.fi/images/hinnanmuodostuminen.pdf
www.oil-gas.fi/upload/Tilastot/kuluttajahinta.PDF
Niin, ja Ruotsin huippukallis hinta Tukholmassa 6.9. 1,10 litra.
Ihmettelen sinänsä tuota Ruotsin hintaa, kun kesälomalla tuli käväistyä Norjassa ja silloin heinä-elokuun vaihteessa Ruotsissa oli kalliimpaa bensaa kuin Suomessa ainakin Luulaja-Haaparanta verrattuna Kokkola-Oulu-Tornio.
Mistä sait tuon 50 centtiä / litra jalostuskustannuksen? Tuskin se ainakaan jokin aika sitten on niin paljon ollut, jos bensan hinta oli siinä 1.1e/litra ja siitä veroa oli n. 0.7e, niin yrittäjäthän olisi myyneet bensaa reilusti tappiolla kuukausia, jopa vuosia.
Jos vinkuintialaisten kuukausitulot on jotain 20-50e luokkaa, niin ehkä siellä jalostaminenkin on sitten halvempaa.
Jaa'a. Minä tyytyisin mieluusti siihen 1e/litra. Eläminen Suomessa on siis yhtä helvettiä, kun bensakin on niin kallista. Toisin se on suuressa Ameriiiiikassa, siellä bensa on halpaa ja autot suuria tai sitten thaimaassa, siellä on kaikki niin halpaa, että kannattaa matkustaa toiselle puolelle maapalloa puolukoita poimimaan napapiirillä, että saa ostettua talon.
Pitäis varmaan muuttaa sinne heti kun kerosiinin hinta laskee, että on varaa ostaa lentoliput.
Vanhasen mukaan Suomen hallitus ei halua poiketa EU-maiden yhteisestä päätöksestä autoilun verotusasiassa.
Mitähän sekin mies ajattelee kun tollasia suustansa päästelee.
En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Mahtaa ST1:n väki olla tyhmää. Nostavat hinnan samalle tasolle kuin Neste, vaikka nyt olisi oiva tilaisuus myydä markkinat täyteen halvemmalla hinnalla (=pienemmällä katteella, mutta suuremmalla volyymilla). Täytyykin varmaan perustaa oma huoltoasemaketju ja hyödyntää suuria volyymeja, kun muut eivät ymmärrä.
Onko jokainen asia, mistä valtiolle napsahtaa osuus, piiloverotusta? Mielestäsi sakot ovat piiloverotusta ja nyt polttoaineen myyntikin on piiloverotusta. Veroahan ko. tuote sisältää liikaakin, mutta se asia ei pitäisi olla kenellekkään epäselvä eikä millään tavalla salainen asia.
En väitä asiaa varmaksi, mutta käsitykseni mukaan valmiita tuotteita ja varmuusvarastoja riittäisi kuukausiksi.
Tosiasiassahan on kysymys piiloverosta (onhan valtiovalta vahvasti "Nesteessä") eli pelkästään kansalaisten kuppaamisesta!!
Siinä siivellä tietenkin käyttävät muutkin tilaisuuden kuten St 1 joka ilmeisesti myy Statoilin kamaa.
Mahtaa ST1:n väki olla tyhmää. Nostavat hinnan samalle tasolle kuin Neste, vaikka nyt olisi oiva tilaisuus myydä markkinat täyteen halvemmalla hinnalla (=pienemmällä katteella, mutta suuremmalla volyymilla). Täytyykin varmaan perustaa oma huoltoasemaketju ja hyödyntää suuria volyymeja, kun muut eivät ymmärrä.
Onko jokainen asia, mistä valtiolle napsahtaa osuus, piiloverotusta? Mielestäsi sakot ovat piiloverotusta ja nyt polttoaineen myyntikin on piiloverotusta. Veroahan ko. tuote sisältää liikaakin, mutta se asia ei pitäisi olla kenellekkään epäselvä eikä millään tavalla salainen asia.
Sama millä nimikkeellä kulkee, oli sitten vero tai liikevoitto niin yhteinen nimittäjä on aina kun joku nousee...... VALTIO!!!
Mikäli kansa ja autoilijat haluaisivat jonkun verran "näpäyttää" Neste huoltamoita onnistuu se tankkaamalla supisuomalaisella ST1 asemalla, jotka tuovat bensan ulkomailta, eivät joko osta Nesteeltä tai sitten Neste kieltäytyy myymästä heille. Jompikumpi.
Paitsi että... viime viikon Talouselämä-lehdestä lainattua:
"2000-luvun alussa ABC-asemien polttoainemyynti oli kasvanut niin suureksi, että S-ryhmä perusti oman polttonesteiden hankintayhtiön North European Oil Trade eli NEOT Oy:n."
"NEOT hankkii polttonesteet ABC- ja Station1-ketjulle. Miljardin litran vuosimyynnillä yhtiö on jo tukkumarkkinoiden kakkonen Nesteen jälkeen. NEOT kilpailuttaa polttoainetoimittajat joka vuosi; ensin tavarantoimittaja oli Statoil, nyt Neste Oil."
Eli tankkaa missä tahdot, Nesteen jalostamaa tavaraa saat. Lisäaineistuksissa voi olla tietenkin eroja. En silti aio jatkossakaan kääntyä Nesteen huoltoasemalle vaan tankkaan sieltä mistä halvimmalla saa niinkuin tähänkin asti.
JETtiä jutussa ei mainittu sanallakaan.
Olisikohan tässä kilpailun puutteessa osansa myös Suomen markkinoiden pienuudella? Isoille öljy-yhtiöille (kuten myös autonvalmistajille) kun näillä meidän markkinoillamme ei ole mitään väliä...
"NEOT hankkii polttonesteet ABC- ja Station1-ketjulle. Miljardin litran vuosimyynnillä yhtiö on jo tukkumarkkinoiden kakkonen Nesteen jälkeen. NEOT kilpailuttaa polttoainetoimittajat joka vuosi; ensin tavarantoimittaja oli Statoil, nyt Neste Oil."
Eli tankkaa missä tahdot, Nesteen jalostamaa tavaraa saat.
Ehkä tämä on sitä monopolia, kartellia. Vapaata kilpailua ei ole, vaan huolehditaan tarkasti siitä, että ainakin verot tuotteesta ovat yhtä suuret ja kilahtavat takuuvarmasti samansuuruisina valtion kassaan.
Todennäköistä on, että tämän takia ST1 seuraa Nesteen jalanjälkiä hinnoittelussa. ST1 yhteydessä toimii myös jokin Greenenergy Baltic Oy, joka entisestään hämmentää ja ehkä johtaa harhaan todelliset taustatekijät polttoainekaupassa.
JET, josta ei juuri mainita, onkin iloinen poikkeus näistä kartelleista, jotka tulisi tarkastaa ja tutkia tasapuolisesti, kuten on tehty muillekin yrityksille.
Eli kun nyt näyttää siltä että periaatteessa kaikki asemat kulkevat nesteen talutusnuorassa ja jos hyväksytään se tosiasia että polttoainetta kuuluu verottaa (ympäristöhaitta) niin mitä tässä enää voi tehdä? Tosi kiva olis tietysti nousta kapinaan mutta kun sitä bensaa on pakko ostaa.
On myös olemassa sellainen valittajien ryhmä jolla ei ole oikeutta valittaa: ne, jotka eivät käytä omaa autoa viimeisenä vaihtoehtona liikkumisissaan vaan siksi että se on mukavaa.
Itsekin ajan autoa vaikka voisin kulkea pyörällä, mutta minäpä en valita Minusta bensa on aina oikean hintaista ja suorastaan halpaa niin kauan kun ihmisillä on varaa "mukavuusautoiluun" (poislukien matkailu). Tämä siis niinkuin globaalissa mielessä. Haja-asutusalueella korkea polttoaineen hinta on luonnollisesti ongelma ja syytä ratkaista.
Vapaa valinta. Ei kukaan ole Nesteen talutusnuorassa. Valtiohan perii myös tuodusta polttoaineesta valmisteveron. Mielestäni parempi on kuitenkin, että Suomen valtio käärii voitot, jolloin raha menee kansalaisten hyväksi edes jossain määrin, kun vaihitoehtona on, että sama raha menisi ulkomaille.
Neste Oililla on olemassa valmiit varastointi- ja autonlastausjärjestelmät, joten niihin ei kannata investoida ja sitoa pääomaa pienen, omatuonnin muodossa, syntyvän säästön toivossa.
Entä dieselpuolella, jolloin voisimme olla omavaraisia biomassa- ja synteettisellä dieselillä, työllistävä vaikutus olisi todella suuri, verotulot tästä maatalouden täystyöllistämisestä erittäin suuri. Maakaasu- ja etanoolipuolella säästöä ainakin syntyisi verrattuna tuontiöljyyn bensapuolella. Maailman myrskyt tai pommit ja muut uhat eivät heittäisi hintaa miten sattuu.
"Kultakaivos" olisi siirrettävä maamme rajojen sisäpuolelle, ei pelkästään rahastamalla meitä kuluttajia, vaan siirtämällä oman polttoaineen tuotannon painopiste Suomeen. Tämä on realistista ja täysin mahdollista. Suomessa tuskin on pulaa viljelymaasta tai vapaista alueista. Hyödyntämällä omia raaka-ainelähteitämme, niitä voi lisätä aina tarpeen mukaan. Jos vehnä tai ruis ei kannata, voi viljellä jotakin mikä takuuvarmasti menne kaupan, ja kaikki hyötyvät! Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tästä asiasta olen täällä kirjoittanut kyllästymiseen asti. Ymmärrän Jorma Ollilaa 100%:sti .Suomen päättäjien jääräpäisten jänishousujen kanssa ja ihmettelen Vihreiden edustajia. Aivan kuin tuulimyllyt yksistään olisivat maailman pelastus. Vihreä malli ja ajatusmaailma osoittaa tässä toimintakyvyttämyytensä. Olisiko syytä hieman muuttaa tätä ajatustapaa. Aivan oikeasti, siellä Eduskunnassa, VM:ssä ja LM:ssä!
"Kultakaivos" olisi siirrettävä maamme rajojen sisäpuolelle, ei pelkästään rahastamalla meitä kuluttajia, vaan siirtämällä oman polttoaineen tuotannon painopiste Suomeen. Tämä on realistista ja täysin mahdollista. Suomessa tuskin on pulaa viljelymaasta tai vapaista alueista. Hyödyntämällä omia raaka-ainelähteitämme, niitä voi lisätä aina tarpeen mukaan. Jos vehnä tai ruis ei kannata, voi viljellä jotakin mikä takuuvarmasti menne kaupan, ja kaikki hyötyvät! Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää? Tästä asiasta olen täällä kirjoittanut kyllästymiseen asti. Ymmärrän Jorma Ollilaa 100%:sti .Suomen päättäjien jääräpäisten jänishousujen kanssa ja ihmettelen Vihreiden edustajia. Aivan kuin tuulimyllyt yksistään olisivat maailman pelastus. Vihreä malli ja ajatusmaailma osoittaa tässä toimintakyvyttämyytensä. Olisiko syytä hieman muuttaa tätä ajatustapaa. Aivan oikeasti, siellä Eduskunnassa, VM:ssä ja LM:ssä!
Puhut täyttä asiaa!
Harmi vaan, että eduskunnassa ja VM:ssä ei ole ketään kuka olisi älynnyt tuon asian oikean laidan.
Juupa juu, on maanne köyhä ja siksi jää jos ei muuten niin valitsemanne päättäjät virkamieskunnan avulla pitävät huolen että näin tulee aina olemaan.
Ihme että aikoinaan saivat Nesteen perustettua ,mutta silloin olikin pakkotilanne; itäinen isoveli syyti maksuksi jäänsärkijöistä ym leluista mosseja ja raakaöljyä.Kaikille ei voinu mossee antaakaan mutta öljyä voi kyllä jalostaa ja jos ei muuta niin viedä esim Ruotsiin.Olishan mosseille tietty voinu perustaa hajottamon mutta ei kai kehdattu ja olihan niitä tosiuskovaisiakin joille mosse oli melkein elämän täyttymys.
Nykynäkymillä voiskin rohkea päättäjä iskeä oikeaan kultakaivokseen;viljellään rypsiä ja soijaa öljyksi ja perunaa ja vehnää etanolin raaka-aineeksi.Nesteellä on varmasti tietotaitoa ja viinankeittäjiäkin löytyy vaikka kuinka monta .Niistä varmasti voi taidolla ja ehkä vähän tuurilla vispata hyviä ja kaikille sopivia polttoaineita .
Sitten vaan näytätte pitkää nenää meille ulkosaaristolaisille ohiajaessanne ja jätätte meidät haisteleen rypsiöljyn tuoksua.
SixPakille;hyvinkö oliivinaku pelaa?Vai ajatko rypsiöljyllä?
Vapaa valinta. Ei kukaan ole Nesteen talutusnuorassa.
Neste Oililla on olemassa valmiit varastointi- ja autonlastausjärjestelmät, joten niihin ei kannata investoida ja sitoa pääomaa pienen, omatuonnin muodossa, syntyvän säästön toivossa.
Eli käytännössä on kaksi vaihtoehtoa: vaikea/kallis ja Neste? Kaipa minäkin voisin valita opiskelupaikaksi vaikka Australian mutta silkkaa laiskuuttani jäin Suomeen Vapaa valinta.
Nythän on suljettu satoja kaatopaikkoja kun tuli uudet vaatimukset, niistä vaan metanoli talteen ja menoksi?
Ei kai niistä kaatopaikoista sentää nestemäistä metanolia tule, eikös se ole sitä biokaasua, minkä jätteen mätäneminen aiheuttaa...
Toinen juttu onkin sitten se, kuinka taloudellisesti kannattavaksi biokaasun keräys kaatopaikalta saataisiin järjestettyä.
VW Jetassa on kaupan rypsiöljyä ja n. 15 l dieseliä oli jäänyt tankkiin. Ainakin tällä seoksella auto toimii aivan mainiosti. Ei minkäänlaista häikkää. Ajelen huvikseni ja kauppareissut sillä. Pikkuinen pölähdys käy kun käynnistää, menee ohi näissä lämpötiloissa n. 10 sek. On muistettava, että Jetta on vm. -86 ja kilometrejä on n. 405000 mittarissa.
Audi Quattroon -03 olen tankannut dieseliä, siihen en vielä ole biodieseliä hakenut Karjaalta 0,95/l. Tankkasin täyteen kun Iso-Omenan ostarin viereen Espoossa avattiin uusi Jet-asema ennen Katriina myrskyä, nafta maksoi 0.91 jos oikein muistan. Kun dieselillä ajaa, polttoaine ei hupene tankista kuten bensa-autolla. Se joka ei ole dieseliä ajanut, ei yleensä tätä usko. Asia vain on näin. Tankki on tyhjä n. 1500 km:n ajon jälkeen, sitten ehkä haen kokeeksi tähän Tdi:hin sitä biodieseliä. Tuolta Vegoleumin sivuilta saa kaikki speksit tähän, ja jos tuon firma omistaja ajaa V10 Tdi:llä biodieselillä, niin mikä ettei käy Audiin myös.
Tässä olisi nyt Suomessa Maaseudun tulevaisuus. Viljellä rypsiä, rapsia, energiapajuja ym. Raha pyörisi kotimaassa. Neste voisi hoitaa jalostuksen, jakelun ym. Verourot jäisivät kaikki Suomeen, ulkomailta ei juuri tarvitsisi tuoda raakaöljyä, Neste voisi tuoda Venäjältä raakaöljyn jalostamoon ja viedä bensaa ja dieseliä bisneksenä ulkomaille vaikka kuinka, kotimaan liikenne pyörisi ehkä 80%:sti kotimaisilla polttoaineilla, työllisyys maaseudulla olisi varma, helkkarin iso rahamäärä jäisi kotimaahan, eikä nuo erilaiset tilanteet maailmalla heilauttaisi meitä ollenkaan.
Ilmeisesti meidän on odotettava, että Ruotsi tekee tämän ensin, ja sitten tulla narussa perässä. Taas!
[quote title="14.09.2005 klo 08:22 turbo-kiisseli kirjoitti"
Ei kai niistä kaatopaikoista sentää nestemäistä metanolia tule, eikös se ole sitä biokaasua, minkä jätteen mätäneminen aiheuttaa...
Toinen juttu onkin sitten se, kuinka taloudellisesti kannattavaksi biokaasun keräys kaatopaikalta saataisiin järjestettyä.
Tuolta pääkaupunkiseudun (Espoon) Ämmässuon kaatopaikalta tuodaan biokaasua Espoon Kivenlahteen 11 km:n putkistoa pitkin kerrostalojen lämmitykseen. Kivenlahdessa on tornitaloja 6-8 krs. ja se 22 kerroksinen.
Metanoliin tarvitaan jonkinlaista tislausta.Metaania voidaan imeä tunkion tai kaatopaikan päälle tehdystä kuvusta tai muusta katteesta.
Eli pierukin palaa.
Audi Quattroon -03 olen tankannut dieseliä, siihen en vielä ole biodieseliä hakenut Karjaalta 0,95/l. Tankkasin täyteen kun Iso-Omenan ostarin viereen Espoossa avattiin uusi Jet-asema ennen Katriina myrskyä, nafta maksoi 0.91 jos oikein muistan. Kun dieselillä ajaa, polttoaine ei hupene tankista kuten bensa-autolla. Se joka ei ole dieseliä ajanut, ei yleensä tätä usko. Asia vain on näin. Tankki on tyhjä n. 1500 km:n ajon jälkeen, sitten ehkä haen kokeeksi tähän Tdi:hin sitä biodieseliä. Tuolta Vegoleumin sivuilta saa kaikki speksit tähän, ja jos tuon firma omistaja ajaa V10 Tdi:llä biodieselillä, niin mikä ettei käy Audiin myös.
Kannattaa varmaan selvittää, minkälaisia seuraamuksia tulisi, jos kateellinen naapuri tai muu vastaava soittaisi tullimiehet tutkimaan Jetan polttoainetta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=polttoaine#a30.12.2004-1329
Polttoainemaksu vähintään 10 ja enintään 20 päivältä 'a 330 ->3300-6600 +30% korotus päälle -> 4290-8580
Ettei nyt varmaan kannata hirveästi mainostaa, jos moisia kokeita suorittelee...