Mittarivalo Gallup

20 kommenttia

Mikä on mielestänne mukavin mittarivalaistus (mukaanlukien kaikki säätimet jne)? Nykyäänhän löytyy vaikka mitä värejä sinisestä vihertävään luminanssi valoon (eng. electroluminescent). Mielestäni suht tumman vihreä valo on miellyttävä eikä pistä silmään - ja onneks "ruma tarvikeradio aika" on ohi joten valaistus on yhtenäinen. Ehdottomasti tylsin on "vakio valoon" perustuva valaistus. Kommentteja - myös valaistuksesta joka on makea mutta ei ehkä miellyttävä pitkän päälle.

  
  • Punaiset tai siniset pitää olla mittarivalot.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 14.03.2005 klo 13:40]
      
  • Jaa, aika paha. Itellä nyt sattuu olemaan vain vanha vakio kirkas. Ehkä se vihreä olis tosiaan aika kiva.

      
  • Punainen tuntuu silmille aika hyvältä mittarivalaistuksessa. Myös pehmeä sininen on mielestäni hyvä. Vihreästä en tykkää.

    Muut ledit mitä missäkin palaa voi nyt sitten olla vaikka vihreitä. Pääasia että erottuu pimeässä.

      
  • Punainen olisi varmaankin makee, mutta omalla kohdallani asia on käytännön syistä selvä - SININEN. Tällainen yli 5-kymppinen tarvitsee lukulaseja lähelle nähdäkseen, mutta kauas näkee mainiosti paljain silmin. Tien päällä lukulaseista ei ole mitään iloa ja moniteholasitkin tuppaavat likaantumaan, jolloin varsinkin pimeällä näkemistä haittavilta heijastumisilta ei voi välttyä. Siniset mittarit ovat minun näöllani kertavilkaisullakin skarppeja, vaikka olisin tuijottanut pitkään ajovalojen kantaman päähän. Punaisista on saa mitään tolkkua muuta kuin lukulaseilla.
    Volkkari tekee monen mielestä "pappa-mallin" autoja. Tuokin seikka vahvistaa käsitystä ja se sopii minulle.

      
  • Nykyisen autoni mittarivalaistus on varsin hyvä, vihertävä. Miellyttää silmää eikä ärsytä ollenkaan.
    Siistein valaistus jonka olen läheltä nähnyt oli eräässä länsinaapuriimme rekisteröidyssä Mitsubishin lavamaasturissa... Sini-punaiset, varsin räväkät ja sporttiset. Enkä usko, että ne mitenkään ärsyttävät olisivat. Päinvastoin selkeälukuiset.

      
  • Hämäränäön kannalta paras valaistus on punainen - siksi laivojen komentosilloilla on öisin punainen valaistus, ja lentokoneiden mittaristoissa on myös punainen yövalo.

      
  • Punainen on käytännössä paras (kuten MatLog totesikin). Ja muutenkin mahdollisimman neutraali. Passatissa oli sini-punaiset mittarit jotka ovat kivan näköiset mutta pidemmän päälle nuo kirkkan siniset valot eivät ehkä niinkään mukavat silmille. Ja noista kromirenkaista mittarien ymprärillä ne saisivat luopua, on ne tietysti joissakin autoissa osattu tehdä myös niin etteivät ne häiritse.

      
  • Fiateissa Bravassa ja Bravossa oli mielestäni Ferrarista matkittu mittaristo. Upea "väriyhdistelmät" ja muutenki hieno mittaristo. :smile:

      
  • Mukavin silmille on vihreä, tai punainen. Sininen näyttää hienolta siihen saakka, kunnes se pimeässä alkaa rasittamaan silmiä.

      
  • Lainaus:
    15.03.2005 klo 08:11 MatLog kirjoitti
    Hämäränäön kannalta paras valaistus on punainen - siksi laivojen komentosilloilla on öisin punainen valaistus, ja lentokoneiden mittaristoissa on myös punainen yövalo.


    Totta puhut BMW aikanaan mainosti laajasti tutkineensa värejä ja päätyneensä oranssinpunaiseen.

    Oma maku sanoo mittariston kromikehyksistä, että se on äärimmäisen mauton, itselleni tulee aina mieleen nuoruusvuosien mopoajat, niissä mopoissa oli samanlaiset kromikehys mittarit.

      
  • Vihreä tuntuu silmään parhaalta. Sininen, punainen ja oranssi rasittaa ainakin mun silmiä pitkän päälle. Yksi tärkeä asia on valojen himmennys, sitä kannattaa käyttää, niin ei edes rasittavat värit rassaa :smile:

      
  • Lainaus:
    15.03.2005 klo 10:39 misar kirjoitti

    Oma maku sanoo mittariston kromikehyksistä, että se on äärimmäisen mauton, itselleni tulee aina mieleen nuoruusvuosien mopoajat, niissä mopoissa oli samanlaiset kromikehys mittarit.

    Kromikehykset pitää olla, siis minun mielestäni. Valkopohjaisista mittaristoista en tykkää, ainakaan yleensä.

      
  • Minun mieleen on vihreä tai punainen sävy. Sininen on hiukan rasittava pitemmän päälle. Onneksi valaistuksen voimakkuutta voi yleensä aina säätää...

      
  • Siniset on minulla. Tuo jotenki viileän olon ja sininen on muutenki tuommonen suosikki väri.

      
  • Kyllähän punainen on paras.

      
  • Kaikesta ne jaksaa "gallupoida". No, kunhan ei sentään kiistellä...

      
  • Omassa autossa on "väritön" optitron -mittaristo, mikä miellyttää silmää hyvällä kontrastillaan.
    Punainen/punertava valaistus on myös mielestäni tyylikäs, kuten myös sininen, vaikka onkin ehkä ihmisen silmälle huonoin väri pimeässä erottuvuudeltaan.
    Vihreä oli edellisessä ja se oli ihan ok, vaikkakin vähän ehkä tylsä.

    Kaikenlaisia galluppeja... :smile:

      
  • Tuomas sen sanoi: mittarivalaistuksen tulee olla joko sininen tai punainen. Punainen sopii oikein hyvin punaiseen nahkasisustaan.

      
  • Kaikki värit on hienoja verrattuna valkoiseen, mutta uudet tausta valaistut valkoisetkin ovat hienoja, itse värinä kait oranssi on silmälle parhaiten luettavissa (oma kokemus), mutta valon kirkkaus vaikuttaa myös paljon, ja lukemisen lisäksi on tietenkin rasittavuus ja häiritsevyys...
    sanoisin että monivärinen on jees...

      
  • Oranssi ja punainen lienevät parhaat, punertava valohan haittaa vähiten hämäränäköä. BMW käyttää oranssia mittarivalaistusta käsittääkseni juuri tästä syystä.

    Perinteisestä vihreästä en pidä lainkaan, ei ole kovin häävi lukea minun silmääni ja näyttääkin niin kovin tylsältä.

    Itse mittariston purkiessani vaihdoin lamput ja vetäisin niiden päälle punaiset "kumihuput" entisten sinertävien sijaan, olen ollut tyytyväinen muutokseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit