Toyotan VVT-i moottorien ongelmat

13 kommenttia

Onko kenelläkään tiedossa onko suomessa ollut VVT-i 1,6 ja 1,8 moottorien öljynkulutuksessa ongelmia?
Brittien toytota-sivustoilla tuo tuntuu olevan melko yleinen vika, jokin tiiviste ilmeisesti alkaa vuotamaan. Pahimpia ovat olleet VVT-sarjan alkupään koneet, mutta vuosimalleissa 2003kin on tuota esiintynyt
Sivulla väittävät, että tojolla on moottoreille 5v "sisäinen" takuu, jos on nuorempi kuin tuo niin korjaavat merkin laskuun mutta jos vähänkään yli niin artisti maksaa :wink:
Linkki sivulle:
http://toyotaownersclub.com/forums/
Hakuna voi käyttää esim: +VVTi +oil

  
  • Jaahas toinen VVti-koneellinen Toyo itsellä nyt menossa. Edellinen oli vm. 2000 Corolla 1,4 ajettu poisvaihdettaessa 107tkm, nykyisellä vm. 2005 1,6:lla ajettu 25 tkm. Kumpaankaan en ole öljyä lisännyt (toistaiseksi). Huhupuheiden mukaan noissa alkupään moottoreissa ongelman muodostivat (liian ohuet) männän renkaat, jotka päästivät öljyä turhan herkästi palotilaan. En sen kummemmin asiasta tiedä, mutta kuten sanottua omakohtaista kokemusta ei oo.

      
  • tämäkin on "kuultua" että ko.koneet keräisivät karstaa jolloin männänrenkaat jumittuvat ja näitä olisi sitten korjattu takuuseen.

      
  • Itselläni on omakohtaista kokemusta kahdesta alkuvuosien VVT-i koneesta.
    Oma autoni oli uutena ostettu 1.6-litrainen vm. 2000 jolla kerkesin ajaa reilut 4-vuotta ja ~70 000 km. Ei kuluttanut uutena eikä vanhempana yhtään öljyä vaihtovälillä 15000km...ainakaan öljytikusta sitä ei huomannut :smile:

    Appiukollani on vuotta nuorempi 1.4 litrainen yhä alla ja kilometrejä ainakin saman verran, ei kuluta öljyä.

    Jaa...sitten lähipiiristä löytyy yksi vm.2000 Yaris 1.3-litraisella koneella...en ole ainakaan kuullut senkään öljystä tykkäävän.

    Kaipa poikkeustapauksiakin isoon autokantaan mahtuu koska näitä "kuulopuheita" yms. on, itse en ole näihin törmännyt.

    Vanha 1.3 litrainen vm.-90 Corollani söi kyllä jonkun verran öljyä, oli tosin vanhempaa moottoritekniikkaa. Sanoivat aikanaan huollossa että nämä ensimmäiset suihkukatit oli tehtykin syömään hiukan öljyä...tiedä häntä.

      
  • Eipä tuo TM:n käyttötesti-Corollakaan kuluttanut öljyä.

    Nyt mennään aiheesta vähän sivuun, mutta joskus 80-luvun lopussa vastaavassa testissä Carinaan piti vaihtovälillä lisätä. Yksiselitteistä syytä ei löytynyt, mutta yhdessä sylinterissä oli kiinnileikkauksen jälki. Ehkä se aiheutti kulutuksen.

    Selitys, että joku moottori on tehty kuluttamaan öljyä, kuulostaa aika kaukaa haetulta. Sama selitys on huollon suunnalta kuultu ennenkin muutaman muunkin merkin yhteydessä. Siihen ei enää olekaan löytynyt syytä, miksi moottorin pitäisi kuluttaa öljyä. Eräs yritys oli se, että moottori, jossa öljypinta ei laske, on niin väljä, että kulunut öljy korvautuu bensalla. Ehkä näin sitten tapahtuu useimmissa autoissa...

      
  • Lainaus:
    08.03.2006 klo 17:02 Herbert kirjoitti

    Nyt mennään aiheesta vähän sivuun, mutta joskus 80-luvun lopussa vastaavassa testissä Carinaan piti vaihtovälillä lisätä. Yksiselitteistä syytä ei löytynyt, mutta yhdessä sylinterissä oli kiinnileikkauksen jälki. Ehkä se aiheutti kulutuksen.

    Selitys, että joku moottori on tehty kuluttamaan öljyä, kuulostaa aika kaukaa haetulta. Sama selitys on huollon suunnalta kuultu ennenkin muutaman muunkin merkin yhteydessä. Siihen ei enää olekaan löytynyt syytä, miksi moottorin pitäisi kuluttaa öljyä. Eräs yritys oli se, että moottori, jossa öljypinta ei laske, on niin väljä, että kulunut öljy korvautuu bensalla. Ehkä näin sitten tapahtuu useimmissa autoissa...


    Minulla oli 80-luvun lopulta 90-luvun alkupuolelle 2-litrainen Camry. Käytin sitä aina merkkiliikkeessä huollossa. Moottorissa oli erikoinen piirre: johonkin 7000 km saakka se ei kuluttanut öljyä "yhtään", siis ei näkynyt kulutus tikussa. Sitten yhtäkkiä jossain 8000 km kohdalla öljyä oli vain tikun puoliväliin asti, ja 10 tkm kohdalla minimissä.

    Pohdin vielä autonvaihdon jälkeenkin, mistä moinen voisi johtua.
    Tuntui, että moottori kohteli öljyä jotenkin kaltoin, niin että se menetti loppuvaiheessa ominaisuuksiaan niin paljon, että öljynkulutus lisääntyi nopeasti. Mutta miksi?

    Sitten Tuulilasi-lehti julkaisi öljynsuodatin-vertailutestin, jossa oli mukana myös Toyotan alkuperäissuodatin. Suodatinhan on rakenteeltaan erilainen kuin yleensä, siinä on laskokset eripäin kuin muissa suodattimissa. Testissä todettiin, että Toyota-alkuperäissuodatin toimi aluksi erinomaisesti, mutta sitten tietyssä vaiheessa testiä suodattimen liimatut laskokset aukesivat, ja suodatin päästi koko "töhkän" läpi. Tämä sattui kaikille kokeessa olleille Toyota-suodatinyksilöille.

    Olen miettinyt, että vaikuttiko tällä tavalla "levinnyt" öljynsuodatin moottoriöljyn laatuun niin dramaattisesti, että sitä alkoi yhtäkkiä kulua nopeasti?

    Tämä on siis historiatietoa; uskon (ja toivon), että Toyota sittemmin on saanut öljynsuodattimiensa rakenteen korjattua.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 08.03.2006 klo 17:21]
      
  • lähipiirissä ainakin yhden tapauksen tiedän 2003 tai 2002 vm avensis 1,6 ;männänrenkaat vaihdettiin n.30000t ajettuna kovan öljynkulutuksen vuoksi ja muistaakseni ei ollut yllätys huollossa mitä ongelmalle pitää tehdä,siis muitakin tapauksia oli ollut. :kiss:

      
  • Lainaus:
    08.03.2006 klo 17:08 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    08.03.2006 klo 17:02 Herbert kirjoitti

    Nyt mennään aiheesta vähän sivuun, mutta joskus 80-luvun lopussa vastaavassa testissä Carinaan piti vaihtovälillä lisätä. Yksiselitteistä syytä ei löytynyt, mutta yhdessä sylinterissä oli kiinnileikkauksen jälki. Ehkä se aiheutti kulutuksen.

    Selitys, että joku moottori on tehty kuluttamaan öljyä, kuulostaa aika kaukaa haetulta. Sama selitys on huollon suunnalta kuultu ennenkin muutaman muunkin merkin yhteydessä. Siihen ei enää olekaan löytynyt syytä, miksi moottorin pitäisi kuluttaa öljyä. Eräs yritys oli se, että moottori, jossa öljypinta ei laske, on niin väljä, että kulunut öljy korvautuu bensalla. Ehkä näin sitten tapahtuu useimmissa autoissa...


    Minulla oli 80-luvun lopulta 90-luvun alkupuolelle 2-litrainen Camry. Käytin sitä aina merkkiliikkeessä huollossa. Moottorissa oli erikoinen piirre: johonkin 7000 km saakka se ei kuluttanut öljyä "yhtään", siis ei näkynyt kulutus tikussa. Sitten yhtäkkiä jossain 8000 km kohdalla öljyä oli vain tikun puoliväliin asti, ja 10 tkm kohdalla minimissä.

    Pohdin vielä autonvaihdon jälkeenkin, mistä moinen voisi johtua.
    Tuntui, että moottori kohteli öljyä jotenkin kaltoin, niin että se menetti loppuvaiheessa ominaisuuksiaan niin paljon, että öljynkulutus lisääntyi nopeasti. Mutta miksi?

    Sitten Tuulilasi-lehti julkaisi öljynsuodatin-vertailutestin, jossa oli mukana myös Toyotan alkuperäissuodatin. Suodatinhan on rakenteeltaan erilainen kuin yleensä, siinä on laskokset eripäin kuin muissa suodattimissa. Testissä todettiin, että Toyota-alkuperäissuodatin toimi aluksi erinomaisesti, mutta sitten tietyssä vaiheessa testiä suodattimen liimatut laskokset aukesivat, ja suodatin päästi koko "töhkän" läpi. Tämä sattui kaikille kokeessa olleille Toyota-suodatinyksilöille.

    Olen miettinyt, että vaikuttiko tällä tavalla "levinnyt" öljynsuodatin moottoriöljyn laatuun niin dramaattisesti, että sitä alkoi yhtäkkiä kulua nopeasti?

    Tämä on siis historiatietoa; uskon (ja toivon), että Toyota sittemmin on saanut öljynsuodattimiensa rakenteen korjattua.


    Vuonna -80 käytin sitä ensimmäisen sukupolven Mobil 1:stä se oli silminnähden ohutta kuin vesi, öljyä ei kuitenkaan kulunut yhtään kunnes kilometrejä tuli 8500 sen jälkeen se kulutti 10000 ajettaessa n. 3dl eli kyseessä oli öljyn ominaisuuksien loppuminen, joka korjaantui öljyn uudistuessa hieman paksummaksi. Tämän jälkeen ei ollut silmin havaittavissa öljytikusta minkäänlaista alenemaa 10.000km vaihtovälillä.

      
  • Onhan noita tullut vastaan eri tojo foorumeilla vaikka kuinka paljon, itse satuin viime kesänä kuulemaan kun huollon vastaanotossa tyypit keskustelivat ao hommasta: vaihdetaanko puolimoottori vai..., toinen sanoi että viime viikolla vaihdettiin kahteen puolimoottori ja edellisellä viikolla yhteen koko moottori.., onneksi omassa 4AFE motori.

      
  • Työkaverin 2001 vuosimallin 1,6 tai 1,8L avensis söi kans öljyä. Siitä käytettiin kone auki ja vaihdettiin siukaluja. Sitä en muista että mitä. Takuuseen kuitenkin meni.

      
  • Vanhalta työpaikalta kokemuksia neljästä VVT-i moottorista. Mihinkään niistä ei tarvinnut lisätä äljyä öljynvaihtovälillä (-100 tkm). Auto + moottoriyhdistelmät olivat seuraavat:2x1,6 litrainen Corolla sedan, yksi 1,6 litrainen Avensis ja 1x1,8 litrainen Corolla Verso. Muillakaan ystävillä ja tutuilla ei ole ollut ongelmia asian suhteen. Muistan kyllä kuulleeni samanlaisia huhuja öljynkulutuksesta menneinä vuosina.

      
  • Kysyin asiaa huoltopuolelta.

    Koskee kuulemma lähinnä 1,8 litraista moottoria. 1,4 ja 1,6 litraisissa ollut selvästi vähemmän ongelmia. Ei koske lainkaan 2,0 ja 2,4 litraisia. Moottorin rakennetta kuulemma muutettu toukokuussa 2002 ja minkäänkokoisissa tuon jälkeen valmistetuissa moottoreissa ei pitäisi olla tätä ongelmaa.

      
  • Meillä on 2002 Avensis 1,8 josta meni kiertokangen laakeri kun öljyä piti lisätä joka viikko melkein litra ja kuinka ollakkaan kun vaimo unehti asian niin kilahti, toyotalla oli 7 v hiljainen takuu kyseisestä viasta meillä oli mennyt 9 v niin ei mennyt takuuseen ;)
    oli Espanjan 1,8 moottoreissa yleinen vika eli ohuet männänrenkaat
    ostettiin uusi moottori jossa oli korjattu kyseinen ongelma, mutta nyt kilahti jotain muuta kova kilkatus kuuluu vaihteet toimii ja moottori toimii muuten hienosti ... 130000 km mittarissa ;)

      
  • Kuten tuolla ylempänä mainitaan, huhu kertoo että 2000-luvun alussa oli VVT-i moottoreissa, ainakin 1,8:ssa öljynkulutusongelmaa. Meidän perheessä on ollut/on kaksi VTT-i moottoria vm. 2004 1,4 l ja 2005 1,8 l. Kumpikaan ei ole kuluttanut öljyä. Öljynvaihtovälillä tikusta ehkä pari milliä on pinta laskenut. N. 225 000 km oli mittarissa kun itse luovuin 1,8:sta. Öljynkulutuksessa ei mitään havaintoa muutoksesta kilometrien myötä.
    Nyt on Valvematic pellin alla. Sen öljytikussa ei havaitse minkäänlaista pinnankorkeuden muutosta vaihtovälillä, vaikka öljy on "litkua" 0W-20.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit