Tapsa osti tänään uudet nastarenkaat V70 Volvoonsa. Yhdestä Michelinistä oli katasastusinsinööri löytänyt liian vähän piikkejä. Tuli sitten ynnättyä montako talvikilometriä näillä 10.10.2007 hankituilla Misukoilla saatiin ajettua.
Vuosi ajettu km alle pois alta pintaa
Talvi 1. 2007 13016 182185 195201 8 ja 9 mm o nastaa pois
Talvi 2. 2008 21625 211900 233525 7,4 ja 7,5 3 nastaa pois
Talvi 3. 2009 19128 243104 262232 5,0 ja 6,7 mm 15 nastaa pois
Talvi 4. 2010 10948 278300 289248 5-6mm 22 nastaa pois
Talvi 5. 2011 8554 303349 311903 4 ja 4,5 mm 22 nastaa pois
Talvi 6. 2012 10182 323673 333855 4 ja 4,5 mm 70 nastaa pois
YHT. 83453km hankintahinta 470 euroa asennettuna.
Kokonaiskustannus 5,63 Euroa per 1000 km
Tänään hallille jätetyissä kumeissa oli parhaassa vain 1 nasta pois, sitten 12, 18 ja 39 nastaa siinä mikä hylättiin. Keskellä 4 -5 mm pintaa, reunoilla puoli milliä vähemmän.
Ei tullut enää Michelinejä alle, kun tehdään tuolla itänaapurissa. En luota siihen laatuun.
Oliko sinulla paremmin kestäviä renkaita?
Ei mulla, mutta tuttavalla oli 2002 hankitut Nokialaiset nastarenkaat. 2011-12 talven se vielä niillä ajoi. Kilsoja mittarissa n. 170 tkm. Jäljellä olevien nastojen lukumäärästä en tiedä, mutta katsastussetä oli sanonut, että näillä ei sitten tarvitse enää ensi talvena katsastukseen tulla. Semmoisessa kunnossahan ne viimeisinä aikoina oli, ettei missään nimessä yli 80 km/h uskaltanut ajella.
Veljellä on autossaan vielä 3 kpl alkuperäisiä autoon uutena 1998 hankittuja nastarenkaita (GY UltraGrip 400). Mittarissa ei tosin ole vasta kuin 150 tkm. Yksi rengas on pitänyt vaihtaa puhkeamisen takia, mutta siihenkin taidettiin laittaa käytetty rengas tilalle. Kulutuspinnan syvyydestä en tiedä, mutta lähes kaikki nastat on varmasti joko katkenneet, hukkuneet tai muuten vain niin syvällä ettei niistä ole mitään hyötyä.
Muistelisin, että nastamääräykset on menneet taas viime vuoden aikana uusiksi, joten aika harvalla taitaa olla kokemuksia nyt myynnissä olevien uusien renkaiden ominaisuuksista - ainakaan ennen kesärenkaisiin vaihtoa.
Minun puolestani Tapio voittaa tämän kisan.
740 on mennyt sekä Goodyear GPS ensiasennusrenkaillaan että niitä seuranneella Michelin MXT sarjalla yli 80.000 km, mutta ei niin pitkälle kuin sinä pääsit.
Molemmat sarjat lähtivät vaihtoon reilusti laillisina omasta valinnasta. Talvirenkaat kestäisivät pidempään, mutta niitä ei meillä ajeta kovin vanhaksi.
Oli varmasti hyvä pito 3. talven jälkeen. Tärkeintähän on, että ne olivat nastarenkaat.
Minulla on ollut nyrkkisääntö että kun tulee täyteen yhteensä n. 100 tkm (yksikkö sinänsä väärä, k jo tarkoittaa tuhatta ja t oikeastaan 1000 kg massaa, mutta tämä on vaan käytäntö niin alkavat olla kypsät. Sinänsä niillä ajaisi vielä yhteensä yli puolet tuosta. Kun vaihdattaa uudet niin nuo vanhat yleensä näkyvät vielä kelpaavan uusiokäyttöön.
Kuten tuossa jo todettiin että ei noita enää nastarenkaiksi voi kutsua. Ostitko nyt nastalliset vaiko nastattomat?
Nastattomat Michelinit tehdään Espanjassa jossa on nyt korkea työttömyysprosentti. EU:n yksi merkittävä vientituote on työpaikat, eli pitääkin olla tarkkana ostovaiheessa.
"Espanjassa on 4,85 miljoonaa työtöntä. Työttömyysaste nousi ennätyksellisen korkeaksi eli 25 prosenttiin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Vuoden aikana työttömäksi rekisteröityneiden määrä kasvoi Espanjassa 10 prosenttia.
Talousjärjestö OECD on arvioinut Espanjan työttömyyden kasvavan edelleen kuluvana vuonna ja nousevan noin 27 prosenttiin vuonna 2014"
http://yle.fi/uutiset/tyottomyys_laski_hieman_espanjassa_joulukuussa/6437048
Heeetkonen. 6 talvea ja yli 80tkm... Paljonko niiden renkaiden sitten tulisi kestää?
Kyllähän nyt kauniisti sanottuna ylipainoinen volvo on nastarenkaille paha pala.
nm 740 teki oikein kun laittoi renkaat vaihtoon omatoimisesti, ennen kuin menee "jännäksi", liiallinen venyttäminen on riski turvallisuudelle - Omalle ja muiden
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Tapio:
Ei sitä misukkaa kannata valmistusmaan perusteella hylätä,
samassa maassa on tehty mm.HKPL seiskat.Olet näköjään ajanut
alipaineisilla renkailla tai kulmat on persiillään kun on kerta laitoja syöny enenmän.Täällä pohjoisessa ajoi pari asiakasta taxia misukan kitkoilla ympäri vuoden.Renkaat kestivät n.80000km vaikka ajosta puolet kesällä.
Perheessä on ollut ja parhaillaankin Venäjällä valmistettuja misukoita ja nokialaisia. Enpä usko laadussa olevan eroja on renkaat valmistettu Ranskassa, Suomessa tai Venäjällä. Venäläisenkin laadun valvonta on ainakin Nokialla tiukkaa.
Nykyään ei juurikaan kannata valmistusmaan perusteella jättää jotakin tuotetta ostamatta. Siis tunnettuja merkkejä ja malleja, halpistuotteet tietysti eri asia.
Rape:
Millä perusteella väität tuollaista?
Tapsa valitsi Misukoiden sijaan Contin uusimmat nastalliset. Ryssissä tehdyn Misukan huono menestys Tuulilasi -lehden eri osa-alueilla oli paljon huonompi, kuin TM-testissä.
Conteilla on nyt körötelty vajaa tonni "nastasisäänajoa". Jos vertaa Misukkaan niin onhan se selvästi äänekkäämpi rengas. Siinä on sellainen "junamainen" keskikorkea ujellus, ei kuitenkaan nastan ääni. Äänimaailma pysyy varsin samanlaisena vaikka tien pinta muuttuu karkeammaksi tai sileämmäksi.
Contin ohjautuvuus Volvossani on tarkempaa kuin Misukalla. Tolisaalta taas Contia joutuu ajamaan hieman enemmän, eli Misukka saattoi mennä helpommin suoraan.
Kun ei ole mikään rengastestaaja ammatiltaan, niin aika vaikea isoja eroja näiden kumien välille on löytää. Pito parani, mutta ei se niin dramaattisesti muuttunut, kuin voisi luulla 6 talvea ja 85 tkm ajettuja renkaita verratessa uusiin- oikeastaan häämsätyttävän vähän ihan normiajossa on eroa. Mitään mittauksia en tietty tehnyt, ihan perstuntumalla.
Joku ketjussa epäili, että Tapsan autossa on pyöränkulmat väärin tai paineet väärät, kun vanhoissa Misukoissa oli vähemmän pintaa reunoilla, kuin keskellä. Taitaa olla joku aloitteleva autoilija, kun ei tiedä, että renkaissa on jo uutena enemmän kulutuspintaa keskikohdalla-sen voi lukea lehdistä ja mitata uusista kumeista.
Farmarimalliset Corollat valmistettiin aikanaan Turkissa. Avensikset tulevat Englannista. Corolla sedan taitaa tulla edelleen Etelä-Afrikasta. Valmistusmaa ei vaikuttanut auton myyntiin. Eikä ollut syytäkään. Tärkeintä on valmistajan kriteerien mukainen valmistustapa ja laadunvalvonta. Samaa logiikkaa soveltaen Venäjällä valmistettu Nokian rengas pitäisi olla samaa laatua kuin Suomessakin valmistettu. Vai onko jollain faktatietoa tämän oletuksen kumoamiseksi?