Jälleen kerran lueskellessani TM:ää sattui silmiini autojen jako kokoluokkiin.
Koska en tunne kyseistä järjestelmää utelen tyhmyyttäni, onko ainoa jakoperuste auton leveys? Sattui nimittäin silmiin Fiatin Linea -mallin sijoittaminen pikkuautoihin. Linea on kuitenkin kookkaampi kuin esim. Toyota Corolla kaikissa muissa suunnissa paitsi leveydessä.
Jos siis jako tapahtuu pelkän leveyden perusteella, ei Euroopassa ole valmistettu oikeastaan koskaan eikä Jenkkilässäkään enää pitkään aikaan OIKEITA ISOJA henkilöautoja, s.o. henkilöautoja, joissa mahtuu kolme aikuista miestä istumaan takapenkillä reilusti ja rennosti vierekkäin.
Kertoisitteko sen minulle?
Tuntuu siltä, että luokitus on enemmänkin "sosiaalinen" kuin kokoon perustuva.
Ongelmaa en tuosta saa aikaiseksi, koska itse ainakaan en ole kiinnostunut auton luokituksesta, vaan auton ominaisuuksista.
Eipä SIITÄ ongelmaksi olekaan. Ongelma onkin, että TM on olevinaan niin maan perusteellisen tarkka kaikissa mahdollisissa yhteyksissä, renkaiden kuluminenkin mitataan pikometrin tarkkuudella.
Syö uskottavuutta, kun osa datasta on mutua ja loppu huttua. Onko autojen huippunopeuksia tai kiihtyvyyksiäkään mitattu radalla "tutkalla ja kellolla" vai ovatko ne matematiikan tuloksia? Entä kun kerrotaan auton A keskikulutukseksi tutustumisessa x l/100km, jota sitten verrataan autoon B. Kuinka voin vakuuttua, että ajot ovat olleet identtiset? SE on ongelma.
En kyllä näe kulutus- ja suorituskykymittauksilla mitään yhteyttä kokoluokkajakoon. Toinen on selkeästi mitattavissa oleva numeroarvo ja toinen enemmän ja vähemmän tunteella heitetty arvio, jota on hankala edes mitata.
Solschenizyn,
voithan laittaa TM:lle kysymyksiä "palaute"-kohdan kautta.
Kaiketi sitä kautta lähetetyt päätynevät myös lehden "Postilaatikko"-palstalle.
Se on taas eri juttu, vastaavatko.
Muutamaa asiaa olen kysynyt, harvaan on vastattu.
Tilaajathan tätä lehteä omalta osaltaan rahoittavat.
Solschenizyn:
Huippunopeuksia TM ei tietääkseni ole mitannut sitten 70-luvun. Mittalaitteistona kiihdytyskokeissa käytetään nykyään Vbox-järjestelmää, joka hyödyntää gps-paikennussatelliittien avulla saatavaa paikka- ja nopeustietoa.
Kulutukset mitataan polttoainejärjestelmään asennettavan läpivirtausmittarin avulla. Vertailuissa autoilla ajetaan sama lenkki samaan aikaan ja kuskeja vaihdetaan tietyin välein, autojen paikka vaihtuu letkassa, mutta kuskien ei. Koeajoissa sääolosuhteet vaihtelevat jonkin verran, joten suoraa vertailua ei voi tehdä absoluuttisen tarkasti. Tasaisen nopeuden kulutukset tehdään mittaussuoralla molempiin suuntiin.
Niin ja autojen kokoluokkiin tämä ei kai liity mitenkään.
FARwd
En ole koskaan väittänytkään minkään (mitattavan suureen) liittyvän autojen kokoluokitukseen. Esitin, että koska osa lehden sisällöstä on mutua, saa se minut epäilemään myös muuta lehdessä muka faktana esitettävää. Siksi toivoisin, että kaikki tieto, jota lehdessä esitellään, perusteltaisiin.
Itseään Suomen suurimmaksi autolehdeksi tituleeraava kilpaileva julkaisu on kertonut, että heidän kiihdytysmittauksensa eivät ala nollasta. Syynkin kertoivat. Kuinka Teknarissa? Alkaako mittaus nollasta, ja jos alkaa, niin kuinka lie sitten kuskin reaktioviiveen poisto hoidetaan? Toivoisin siis saavani lukea myös testien teknisestä toteutuksesta. Sehän ei lie salaista, jos testejä seuraamaan kutsutaan laumoittain toimittajia ympäri Euroopan.
Saksalaisilla on oma kokoluokituksensa ja pidän sitä varsin pätevänä. TM:llä on siihen poiketen todellakin muutama "sosiaalinen luokitus"!
Eiköhän TM seuraa aika hyvin EU-komission luokitusta, joka ei ole todellakaan mikään kiveen kirjoitettu. Sehän mainitaan perusteluissakin.
http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m1406_en.pdf
Ei seuraa, sillä TM luokittaa eri autot eri luokkiin kuin saksalaiset! Luokitukset voi olla samat, mutta tulkinnat erilaiset. Ja mielestäni juuri sosiaalisin perustein.
FARwd:
Kyllä ainakin jossain 80-luvun getari vertailussa huippunopeudetkin oli vielä mitattuna.