Dieselvalinta:Jaguar, BMW vai Volvo

18 kommenttia

Tarkoitus on nyt vaihtaa bensasyöppö V70 T5 - johon olen kyllä ollut tyytyväinen - johonkin dieseliin. Jäljelle on jäänyt eli short list on Jaguar S-type 2,7 V6, BMW 530d tai sitten S80/V70.
No Volvo on 10000 halvempi mut rahalla ei oo merkitystä.
Mitä mieltä asiantuntijat on?
PS Audi on Volkkari, en tykkää, paljon vikoja lähipiirissä, ja Mersu on liian konservatiivinen pappa-auto.

  
  • Sitten voit karsia Volvon heti valinnoista, ellet ota D5 moottorilla joka on Volvon ainoa oma dieselmoottori. Kaikki muut ovat Volkkarin. 6-diesel oli LT-pakettiautosta, uudempi 5-diesel Transporterin.

    Jaguarissa diesel on PSA-Yhtymän ja Fordin yhteistuotanota.

    Jos valmistaja-merkkisekamelska ja omistussuhteet mutupohjalta rassaavat jäänee ainoaksi valinnaksi esittämistäsi autoista BMW.

      
  • No jos auton hinta ei ole ensimmäinen kriteeri, niin unohtaisin Volvon heti kättelyssä, vaikka hintaansa nähden tarjoaakin ihan ok auton. BMW on erinominen ajaa (kannattaa lukea TM:n koeajo, jossa autoa myös todella kehuttiin) ja siinä on hyvä suorituskyky. Jos BMW:hen siirryt, sourituskyky paranee nykyseesi verrattuna, muissa käy toisinpäin. Jos on vielä varaa BMW:tä vielä hieman varustella, saa siitä mahtavan auton, esim bi-xenonit, sport tai comfort -penkit (parhaat missä olen ikinä istunut) ja aktiivialusta. Tämä olisi ilmiselvä oma valintani.

    Jaguar on varmaan myös hyvä vaihtoehto, itsellä ei ole tuosta mallista vaan mitään kokemuksia. Myös uuden koneen kestävyys voi olla pieni kysymysmerkki, tuohon Jaggeenhan tuo kone tuli ensinmäisenä. Hieman siinä joutuu myös antamaan Bemarille tasoitusta suorituskyvyssä, mutta sekin on huomattavasti Volvon tässä luokassa hitaita dieseleitä nopeampi.

    Volvot olisi halvimpia, mutta eivät kaikilta osiltaan mielestäni kilpailukykyisiä noihin kahteen muuhun. Huomattavasti tehottomampia, viimeistely ja materiaalit heikompia ja ajettavuus ei yhtä dynaaminen.

    Laatu ja luotettavuus on sitten se Volvon heikoin lenkki, itsellä on lukuisia negatiivisia kokemuksia Volvon nykylaadusta ja Bilian suhtautumisesta siihen niin omasta kuin firman neljästä yksilöstä. Myöskin laatututkimuksissa Volvo on menestynyt aika ala-arvoisesti, olihan esim V70 ainakin joskus luokkansa huonoin auto Adacin luotettavuustilastoissa. Ensimmäisissä, eli vuoden 1999 184 hv version 530 d:ssä, oli ongelmia turbojen kestävyyden kanssa, mutta nuokin ovat tietääkseni jo kauan aikaa sitten taakse jääneitä ongelmia, enkä ole kuullut ainakaan edellisen korimallin uudemman, eli tuon 193 hv koneen ongelmista, vaikka niitä on useampi kaveripiirissä, yhdellä on jo ajettukkin todella paljon. Alustan palikat Bemareissa ovat tosin olleet aina herkkiä menemään rikki, eli esim pallonivelet, jos ajelee vähäkään varomattomammin. En tiedä, ovatko sitten muuttuneet ratkaisevasti uuteen malliin.

    Itsellä on ollut aiemmin viisi Bemaria, ja kokonaisuudessaan olen niihin ollut kaikkein tyytyväisin kaikista merkeistä, samaahan sanovat nuo kuluttaja tyytyväisyystutkimukset Suomesta. Vaihtelun vuoksi sitten vaihdoin Audin ja Volvon kautta MB:seen, mutta ehkä Bemari sitten taas seuraavaksi. Kannattaisi kuitenkin koeajaa myös E-luokka, ainakin minun silmääni se näyttää varsinkin Avantgarde varustetasolla hyvältä ja suht nuorekkaalta. Car-lehden luokkakohtaisessa arvostelussa BMW 5-sarja on ykkönen, mutta kakkosena on tuo uusi E-luokka, jota lehdessä sanotaan parhaaksi 5-sarjan vaihtoehdoksi tässä luokassa.

    [individual muokkasi tätä viestiä 29.05.2004 klo 01:01]
      
  • Listaltasi valintani olisi ehdottomasti BMW. Jaguar toisena, mutta kun retromuotoilu ei iske niin...Toisaalta tuon hintaluokan dieseleistä ajaisin ehdottomasti uuden A6:n, jossa ei enään ole Passatin DNA:ta.

      
  • :smile: BMW 530D...mielestäni ainoa pitkä miinus tulee sen herättämästä kateudesta...

      
  • Lainaus:
    28.05.2004 klo 23:52 SixPack kirjoitti
    Sitten voit karsia Volvon heti valinnoista, ellet ota D5 moottorilla joka on Volvon ainoa oma dieselmoottori. Kaikki muut ovat Volkkarin. 6-diesel oli LT-pakettiautosta, uudempi 5-diesel Transporterin.


    Näinhän se on, mutta nykyään Volvoissa ei enää käytetä noita Volkkarin koneita, vaan kummatkin versiot ovat Volvon koneita, D5 ja 2.4D. Molemmat ovat perustaltaan samoja koneita, jlkimmäisessä on vain vähemmän tehoa.

      
  • En olisi niin varma noista Volvon koneista.
    Vaikka D5:sta on kerrottu sen olevan Volvon omaa suunnittelua oleva dieselmoottori, epäilen silti, että se on Saksalaisperua. Moottorin lohko on mikä on, kansi voidaan suunnitella, apulaitteet, turbot ym. tulevat eri valmistajilta. alihankkijoilta. Näin se on aina automaailmassa. Haetaan sieltä mistä saa valmiin tuotteen.

    Volvollahan on raskasta dieselkalustoa ja meridieselmoottoreita. Tätä olen joskus miettinyt, miksi ei sieltä voisi kehittää täysin oman, kun tietotaitoa löytty. Bensapuolen isot merimoottorit, ne V8 ovat Buick:in.
    Kuten OMC ovat Ford perua ja Mercruiser GM muunnelmia.

    Volvon B-sarja 18, 20, 30 jne. ovat Volvon omia.
    Pienemmät bensa ja dieselit 1.4, 1.6, 1.7 ovat Renaultin, kuten taisi olla V6:n kanssa myös.

    Opel käyttää 1,7 dieseliä joka on Isuzu:n kone.
    2.5 Tdi on BMW:n.
    Uudet 2.0 ja 2.2 Tdi voivat olla omia. Olen kuullut huhun, että olisivat Nissanin, yhtälailla voisivat olla myös Isuzun kehittämiä. Kuuluhan se GM:lle. Sieltä tulevat GM:n uudet 5.0 ja joku suurempi V8 dieselit.

    Moottoriperheen kehittäminen toimivaksi kokonaisuudeksi on kallis hanke, eteenkin jotta ne ovat hyviä toimivia, ja saavat luotettavan maineen.

    Siksi suhtaudun yleensä epäilevästi kun julkaistaan lehdessä tieto uudesta omasta moottorista.

    On tietenkin kaikkien kannalta edullista, että esim. PSA-yhtymä ja Ford ovat kehittäneet ytheistyössä tämän V6 Tdi:n tuplaturbolla joka on Jagurar S-Typen keulilla, ja saadaan varmasti nähdä eri muunnelmina vielä monen muun kuin vain Ford ja PSA-autoissa

      
  • Eihän Volvo kuulu mitenkään samaan kategoriaan Jaguarin kanssa. Jagge on loistoauto ja volvo on perheauto. BMW on siinä välissä. Näistä ILMAN MUUTA Jaguar.

      
  • Löysin tämmösen viitteen

    http://uk.cars.yahoo.com/040421/4/1wja6.html

    Siinä sanotaan että tässä on dieselien uusi king:

    "The engine is brilliant .... much better than the BMW oil-burner."

    And so it is. Silky smooth with only the slightest trace of detonation knock at idle speeds, and none at all at any other speed...The latest of anything is usually the best, for a season, but I suspect it will be many moons before a rival product emerges that will eclipse Jaguar's new-found eminence in the diesel frater.

    Vai vetääkö britti kotiinpäin?

      
  • Tottakai omaa tuotetta on kehuttava ja mainostettava.
    Siitä voi sitten keskustella onko BMW:n diesel öljynpoltin, kuten Britit mainoksessaan väittävät. Tässä käydään köydenvetoa saksa-englanti, unohtamalla missä moottori on valmistettu.

    Lähes saman artikkelin löydät Auto Bild lehdessä, ja lyhyen koeajon.
    Moottori on Ford-PSA:n yhteistyönä kehittämä V6 Bi-turbo diesel.

    Sama moottori löytänee tiensä myös Volvon keulille, onhan se Ford konsernin tuote, kuten Jaguarkin.

    Mikä joskus mietityttää näissä eri moottoreissa, ja minkäkin auton keulille ne tulevat, niin mitä enteilee Mitsubishi Grandis tila-auton keulalle saatava dieselmoottori ensi vuoden alussa. VW:n pumppusuutindiesel 103 kW. DaimlerChryseler omistaa Mitsusta siinä 36%, vanhalla mantereella ainakin käydään kilpailua keskenään.
    Jos lyhyesti mainitsen Mitsusta, niin kauneimpia tila-autoja muodoiltaan mitä olen pitkään aikaan nähnyt.

      
  • Niin, kyllä varmasti Jaggen diesel on mahtava peli, mutta yleensä tollasissa pika tyypeissä autoja kehutaan järjestään ja sitten myöhemmin löydetään myös enemmän puutteita. Toikin oli vain jonkin englantilaisen autotoimittajan kaverin oma mielipide, varmaan saisi vastakkaisen vastauksen, kun kysyisi saksalaiselta samaa asiaa.

    Surituskyvyssä Jagge joutuu antamaan aika paljon tasoitusta Bemarille:

    Bemu: 218 hv, 500 nm, 0-100 km/h 7.3 sec (automaatti)

    Jagge: 207 hv, 435 nm, 0-96 km/h (60 mph) 8.2 sec.

      
  • Minä sulkisin heti volvon pois tuosta kolmikosta lähinnä laatuongelmien ja iän takia. Jaguar taas on varmasti hyvä valinta, mutta koska merkki ei ole sieltä yleisimmästä päästä niin mitenkähän varaosien (nopean) saatavuuden kanssa mahtaa olla jos autoon tulee vikaa? Ja mikäli aiot useamman vuoden pitää autoa niin vaihtoarvo lienee keskimääräistä heikompi.

    Aika helposti päätyisin kyllä Bemariin noista kolmesta. Itselläni on vm.01 530d ja hyvin on toiminut (140tkm) ja varsinkin ajettavuus on toista luokkaa kuin esim. uudessa E-sarjan mersussa. Jouduin selän takia ottamaan comfortpenkit autoon ja voin kyllä suositella, vaikka ovatkin arvokkaat. Toisaalta jos uskallat ottaa sen riskin että saatat joutua käymään huollossa usein niin kyllähän Jagge on erikoisempi kuin bemari ja varmasti saa enemmän myönteistä huomioo...

      
  • Itse valitsisin BMW 5-sarjalaisen. Sitähän on sanottu maailman parhaaksi autoksi, ainakin niitä vanhempia 5-sarjalaisia. :wink:

      
  • Lainaus:
    29.05.2004 klo 14:53 SixPack kirjoitti
    Volvollahan on raskasta dieselkalustoa ja meridieselmoottoreita. Tätä olen joskus miettinyt, miksi ei sieltä voisi kehittää täysin oman, kun tietotaitoa löytty. Bensapuolen isot merimoottorit, ne V8 ovat Buick:in.
    Kuten OMC ovat Ford perua ja Mercruiser GM muunnelmia.


    Volvon henkilöautotuotanto (http://www.volvocars.com/) irrotettiin vuosia sitten Volvon muusta toiminnasta (http://www.volvo.com/) ja myytiin Fordille. Osaaminen ei siis ole enää samassa talossa.

      
  • Rohkeasti vaan erillainen eli Jaguar peliin. S-type on mukava ja tyylikäs auto eikä ajo-ominaisuuksia tarvitse hävetä vaikka BMW:n vertaisi. Dieseliä en ole ajanut mutta päätellen tuplaturbosta saattaisi turboviive olla kohtuullisen lyhyt verrattuna yhden turbon koneisiin. Ainakin BMW:n 3 litrasessa (vanhemmassa) viive tuntui tuskaisen pitkältä. Toki paineiden nousun jälkeen alkoi tapahtua. Uutta en ole testannut. Ja vielä tietysti automaatilla joka on S-typessä ZF:n 6-pykäläinen, toimii kuin unelma bensakoneen kanssa.

      
  • "Sitten mä heräsin ja päästin kissan pihalle..."
    Jos olet noin varoissasi, niin miksi ihmeessä ajat dieselillä.
    Itse ajan noin 50tkm vuosittain - BENSALLA TIETENKIN!!!

      
  • Eikö bemarissa ole enemmän vikoja kuin Audissa? :smile:
    PikkuJaguar on hieno auto mutta ei siinä ole sitä oikeaa Jaguartunnelmaa... siitä puuttuu lisäksi jotain, mitä muissa PREMIUM-autoissa on...
    Bemarin ottaisin edelleen... paljon varusteita ja "laitteita".
    Ajettavuus on hyvä mutta ohjaus "vain" kohtalainen. :smile:

      
  • Kiitos kommenteista. Autot on nyt testattu ja valinta tehty. Short listaan tuli matkalla lisää MB E 220 CDI. Järjestys oli:
    1) BMW 530 D
    2) Volvo D5
    3) MB E 220 CDI
    4) Jaguar 2,7D
    Minulle olisi kelvannut mikä tahansa kolmesta ensimmäisestä. Jaggessa oli paras ja viiveetön kone, kahdella pikkuturboilla, mutta muuten auto oli pettymys - ahdas ja halvan Fordin oloinen.
    BMW:n diesel tuli hyvin lähelle vanhaa T5 Volvoani ajofiilikseltään. Samanlainen turboviive ja sitten hyökyvä tehoaalto.

      
  • Ajoitko siis S-typeä? Mielestäni siinä ei ole minkään Fordin kanssa mitään yhteistä, ei todellakaan. X-typessä on jotain samoja pikkunippeleitä kuin Fordeissa, mutta se onkin halpajagge. S-type on noista ylivoimaisesti kaunein ja arvokkaimman näköinen auto, voi kun joskus saisi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit