Onhan sitä sanottu että se säästää rahaa ja ympäristöä ja sun muuta, mutta minusta se on hiukan kyseenalaista. Ensinnäkin, rahaa se ei ainakaan säästa, sillä sen hankintahinta on todella korkea. Toiseksi, ympäristöäkään se ei säästä, ei ainakaan diesel -autoihin verrattuna. Monet diesel -moottorit kykenevät lkäytännössä parempiin kulutuslukemiin kuin Priusksen hybridi. Ja kaupan päälle saat huonon suorituskyvyn.
Itse en kyseistä autoa ostaisi ainakaan sillä perusteella, että se säästää ympäristöä.
[villej muokkasi tätä viestiä 16.12.2004 klo 07:56]
Kyllä Priuksen ostoa voi perustella myös nimenomaan ympäristösyin. Kulutuslukemat maantienopeuksissa ja moottoriteillä eivät ole kilpailukelpoisia vähäkulutuksisiin dieseleihin verrattuna vaan auto taistelee lähinnä vastaavan kokoluokan (C-D sekmentti) bensiiniautojen kanssa.
Mutta kun siirrytään taajama- ja kaupunkiliikenteeseen, jossa sähkömoottorin täysi hyöty saavutetaan, Prius laittaa helposti hanttiin dieselille. Lisäksi ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa alhaisten CO2-päästöjen (nyt alittuvat jo vuonna 2012 vaaditut arvot) lisäksi se että prius hakkaa kirkkaasti dieselit kun mukaan otetaan syöpää aiheuttavat hiukkaspäästöt.
Kuvitelkaapa liikennevaloissa vuoroaan odottavat jalankulkijat ja viereen jonoon seisomaan normaalit dieselautot tai jono polttomoottorit seisoksissa hiirenhiljaa seisovia Hybridejä...erohan olisi päivänselvä
Myös normaaliliikenteen vaatimaa suorituskykyä Priuksesta löytyy aivan varmasti.
Ikävä vain että tämä lintukoto Suomi ei tässä asiassa (veronkevennykset tms) ota mallia muusta maailmasta jotta Suomessakin tällaisia autoja myytäisiin enemmän.
Jos ei rahasta olisi kiinni, itse hankkisin dieselin sijasta mieluummin hybridin.
Robert Collinilla on hyvä analyysi Aftonbladetissa. Pohjoismaisetkin autotoimittajat valitsivat tämän vuoden autoksi, koska haluavat jeesustella ja potevat huonoa omaa tuntoa koko maailman ongelmista. Tulee hyvä olo. Todellisuudessahan Prius on suunniteltu Tokioon ja suurkaupunkeihin joissa liikenne vähän väliä pysähtelee mutta tällaisia oikeita kaupunkeja pohjolassa ei ole yhtään kappaletta. Ei mitään hyötyä maantiellä, jossa diesel parempi ratkaisu. Maailman parantamisen eli jeesustelun ikoni. Mutta tämä toisten asioiden hoitaminen omien asioiden sijaan on Suomessa kovasti muotia nyt. Mutta myös ylimääräisen rahan näyttötapa, kuten naisten korkeat korkot, pitkät kynnet ja kapea hame: "kato, mulla on rahaa kustantaa tällaista hyödytöntä esinettä joka ei voi liikkua kunnolla eikä voi tehdä mitään mutta maksaa paljon"
Kyllä se Hybriditekniikka laajemmassa mittakaavassa Helsingin keskustankin ilmanlaatua parantaisi ja pienempienkin kaupunkien.
Noh...onneksi Priuksen menestystarina ei ole pikkuruisesta autoilumaasta nimeltä Suomi kiinni. Autoa myydään USA:ssa ja Japanissa enemmän kuin keretään Japanissa valmistaa...nyt jo jonotusaika voi olla jopa puoli vuotta.Euroopan kysyntä kovassa kasvussa. Toyota joutuu lähiaikoina lisäämään tuotantoaan ja on vain ajan kysymys milloin ensimmäinen hybridi ajetaan ulos euroopassa olevalta tehtaalta...nythän kaikki Priukset tulee muistaakseni vielä Japanin tuotantolaitokselta.
lisäksi se että prius hakkaa kirkkaasti dieselit kun mukaan otetaan syöpää aiheuttavat hiukkaspäästöt.
Sinun on vertailussa huomioitava, että kaikki uudet dieselautot varustetaan lyhyen tähtäimen sisällä hiukkassuodattimilla, jolloin nokipartikkeleita ei synny. Täytyy verrata uusi vastaan uusi, silloin ne ovat vertailukelpoiset. Täytyy myös varoa sytyttämästä nuotio, taikka tuli takkaan, tai saunaan, tuleehan näistä nokihiukkasia hengityselimiin. Myös monet mökit, maatilat ym. jossa on puulämmitys, vaarantavat hengityselimiä. Miltä tuntuisi mennä syöpää aiheuttavaan saunaan?
Prius on Suomessa ylihintainen. Saksassa se maksaa saman verran kuin Avensis 1,8 jolloin tilanne on ihan eri. Autoa ei ole siis edes juuri tarkoitus myydä Suomessa.. Kulutuksesta sen verran että yksikään samankokoinen automaattivaihteinen diesel ei pysty yhtä pieneen kaupunkikulutukseen. Maantiellä pystyy hyvin vastaamaan dieseleille kunhan ajaa varovasti, kaikkia bensakoneita yhdistää se että kaasuttelu nostaa selvästi kulutusta dieseleihin verrattuna. Onhan autossa muitakin hyviä puolia esimerkiksi edistyksellisempi ajovakavuudenhallinta-järjestelmä kuin yhdessäkään toisessa Suomessa myytävässä autossa (optimoi ohjauksen toiminnan tilanteen mukaan).
Hirvittää tuo kulutuksen pienuus. Sehän tarkoittaa sitä, että lämpöhukka on minimissään. Jos auton sisätilan lämmitys tapahtuu moottorin jäähdyttäjän vedenkierron kautta, ei lämpö riitä Suomen olosuhteisiin. Jo nykyisissä perinteisissäkin autoissa on näitä ongelmia.
Jos sen sijaan lämmitys tulee esim 1..5 kW vastusten avulla, silloin auto soveltuu Suomenkin olosuhteisiin.
Hirvittää tuo kulutuksen pienuus. Sehän tarkoittaa sitä, että lämpöhukka on minimissään. Jos auton sisätilan lämmitys tapahtuu moottorin jäähdyttäjän vedenkierron kautta, ei lämpö riitä Suomen olosuhteisiin. Jo nykyisissä perinteisissäkin autoissa on näitä ongelmia.
Jos sen sijaan lämmitys tulee esim 1..5 kW vastusten avulla, silloin auto soveltuu Suomenkin olosuhteisiin.
Miten tämä on Priusissa järjestetty?
Ei kyllä ainakaan nopeasti etsimällä löydy tietoa. Sähkölämmitin on kyllä pakko olla varusteena. Priusta ei kyllä ole todellakaan suunniteltu pohjolan olosuhteisiin, joten olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten se kaiken kaikkiaan toimii talviautona. Eipä noita montaa Suomessa olekaan. Yhden Priuksen olen nähnyt liikenteessä, nimittäin Espoolaisen taksin.
Priuksessa on "sähkövastukset" tai miksikä niitä nyt kutsutaan joten ainakin lämpeneminen alkaa nopeasti.. siitä mitä sen jälkeen tapahtuu on eriäviä mielipiteitä. Tuulilasin mukaan lämmitys on tehoton, ruotsalainen Teknikens Värld taas kehui sitä. Jotenkin voisi arvata että totuus on siinä välillä eli pienellä pakkasella sähkövastukset toimii nopeasti, mutta teho ei riitä kun on tosi kylmä..?? Eiks Avensis 1,8 maksa 31 000, joten se olis oikee hinta Suomessa ilman helpotuksia. Mielestäni ei pitäisi antaa verohelpotuksia yksittäisille malleille, vaan pitäisi laskea jonkinlainen indeksi joka yhdistäisi kaikki kolme "virallista" EU-päästöarvoa (CO2,...,..) ja verottaa kaikkia autoja sen mukaan.
Kehtaako sitten priuksella ajaa jos ei ole pujopartaa ja pyöreitälinssejä. Niin SETAN jäsen pitää vähintään olla. Ajetaan aikamiehet ja naiset vaan autoilla jotka on perustekniikkaa, priuksen korjaus- ja huoltokulut ovat monikertaisia perus corollaan tai avensikseen verrattuna, ei yksi hybridi maailmaa paranna
Mistäpä olet saanut käsityksen Priuksen moninkertaisista huoltokuluista.
Autolla on käyttäjän kannalta aivan normaalihintaiset perushuollot eivätkä käsittääkseni poikkea normaalin diesel-tai bensaauton hinnoista ja esim akut ovat huoltovapaat.
Normaali Toyotan 3v/100000 km takuu mutta lisäksi 8v/160000 takuu koko hybridijärjestelmälle kattaen myös automaattivaihteiston. Priusta on maailman liikenteessä jo yli 200000 kpl ja tekniikka on vuosien ajalta testattua ja luotettavaksi havaittua.
Ei muuta kuin kauppaan ja nykytekniikkaa alle jos ei auton hinta hirvitä
Heitänpä omankin lusikkani soppaan. Priuksen huoltokulut ovat mielestäni kalliit, niinkuin muidenkin Toyota autojen. Johtuu normaaleista huoltohinnoista, mutta niitä tehdään hyvin tiheään. Tuossa jokunen aika sitten vertasin nykyisen autoni ( BMW 530d ) ja diesel Avensiksen huoltohintoja, Toyotan huollattaminen minun ajoillani tulee 2,5 kertaa kalliimaksi kuin BMW:n...
Lisäksi Priuksen kulutuksesta. Saksassa tutkivat tarkemmin Priuksen kulutusta, ja totesivat, että Toyotan ilmoitus kulutuslukemista on hyvin harhaanjohtava. Todellinen kaupunkikulutus oli selkeästi enemmän, kuin mitä on ilmoitettu. Väärä tulos saadaan, jos ennen liikkeelle lähtöä, ja kulutusmittausta akut on täyteen varatut, sillä silloin niissä oleva energiamäärä jää huomiotta kulutuksessa. Ei se prius tyhjästä sähköä tee, vaan ihan bensasta. Ainut missä säästää, on silloin kun auto on paikoillaan, mutta tämäkin on hoidettu mm. tietyissä VW:n malleissa niin, että moottori sammuu kun auto seisoo liikennevaloissa.
Mielestäni olisi väärin antaa Priukselle verohelpotuksia, koska se ei ole taloudellisempi kuin vastaavat dieselit.
Hybridit ovat ehkä ok jenkkimarkkinoilla, mutta Euroopassa dieselit ovat parempi vaihtoehto.
Luulen että hybridit ovat toistaiseksi parhaimpia autoja. Sitten niitä voisi ostaakin kun hinnat laskisivat, ei niissä muuta vikaa. Arvostan sellaista joka ostaa hybridin.
Totta on ettei Prius tyhjästä sähköä nyhjäse. Siihen vaikuttaa nimenomaan taloudellinen ajotyyli. Eli sujuva kaupunkiajo jossa esim punaisia liikennevaloja lähestyttäessä annetaan moottorin jarruttaa jolloin järjestelmä ottaa syntyvän energian talteen eli lataa akkuja. Repivällä ajotyylillä täysillä valoista toiseen ja äkkijarrutus jarruilla ei synny säästöä. Ei myöskään dieselillä. Eli kaveri joka hallitsee taloudellisen ajotavan bensavehkeellä saa pienet kulutuslukemat kyllä Priuksella, tosin tehtaan ilmoittama tulos on kyllä hiukan turhan optimistinen.
Ei ne nykydieselit (huono vääntö alakierroksilla) ihan ilmaiseksi liikennevaloista toiseen liiku vaan kaasua ripeästi kiihdytettäessä joutuu käyttämään enemmän. Prius taas kykenee heti startista kaupunkinopeuksiin ~40km/h käyttämään sähkömoottorin huiman maksimiväännön jolloin kokonaisvääntöä on muistaakseni jossain 400Nm kieppeillä eli lähtö on suht äkäistä pienellä bensamäärällä.
Niin millaiset ylläpitokulut niissä on, vakuutukset, akut, (bensan kulutus on pieni)...? Sekin minua kiinnostaa että kuinka paljon voitaisiin saada Priuksen hintaa alas. Jos annettaisiin julmetut verohelpotukset ja vakuutuksetkin olisivat pienemmät (Priuksilla tuskin ajetaan kovaa?). Pitäiskö valtionmiehillä olla tällaiset? Tai kaupungissa kaupungit omat autot olisivat hybridejä.
Niin minäkin. Hän joka ostaa nykyverotuksen aikana hybridin tai minkä tahansa muun >40 000 euron hintaisen uuden auton, maksaa valtiolle mukavan summan autoveroa. Tällä rahalla valtio voi sitten ylläpitää mm. hyvinvointipalvelujamme.
[Alibaba muokkasi tätä viestiä 17.12.2004 klo 13:42]
Jos akut kuuluvat hybriditakuun 8V / 160000 piiriin, ei niitä keskivertoautoilijan kilometreillä kovin usein tarvi uusia. Tarkemmat huoltohinnat selvinnee soittamalla lähimmälle Toyota-piirimyyjälle tai parhaiten kai soittamalla suoraan maahantuojalle. Toyotan nettisivut ovat suhteellisen kattavat myös Priuksen osalta, jos jotakuta hybriditekniikka kiinnostaa. Vakuutuksiin vaikuttaa ainakin auton hankintahinta ja kuutiotilavuus. Tiedä miten Priuksen osalta...siinähän on vain 1.5 litrainen saastuttaja. Muuten...moottorijarrutuksissa esim pitkissä alamäissä ja kaupunkiliikenteessähän Priuksen päästöt ovat pyöreä 0...tähän ei tavallinen bensa-tai dieselauto kykene. Ja pysähdyksissä ja pienissä nopeuksissa esim. parkkipaikoilla.
Niin minäkin. Hän joka ostaa nykyverotuksen aikana hybridin tai minkä tahansa muun >40 000 euron hintaisen uuden auton, maksaa valtiolle mukavan summan autoveroa. Tällä rahalla valtio voi sitten ylläpitää mm. hyvinvointipalvelujamme.
Onhan se hienoa että tulee verorahoja ja sitten voimme ylläpitää Suomea. Hybridi on tavallaan "maailman parannus auto", olisi hienoa ihan luonnon kannalta. Mitä enemmän niitä ostetaan sen alhaisemmaksi hinta tulee. Pitäisi vaatia eduskuntaa keventämään Hybridin verotusta. Martti Merilinna on ollut pari viikkoa sitten Ihana Aamu-Ohjelmassa puhumassa Hybridi Priuksestamme. Nyt tänään hän oli Huomenta Suomi -ohjelmassa puhumassa Hybrideistä.
Jos akut kuuluvat hybriditakuun 8V / 160000 piiriin, ei niitä keskivertoautoilijan kilometreillä kovin usein tarvi uusia. Tarkemmat huoltohinnat selvinnee soittamalla lähimmälle Toyota-piirimyyjälle tai parhaiten kai soittamalla suoraan maahantuojalle. Toyotan nettisivut ovat suhteellisen kattavat myös Priuksen osalta, jos jotakuta hybriditekniikka kiinnostaa. Vakuutuksiin vaikuttaa ainakin auton hankintahinta ja kuutiotilavuus. Tiedä miten Priuksen osalta...siinähän on vain 1.5 litrainen saastuttaja. Muuten...moottorijarrutuksissa esim pitkissä alamäissä ja kaupunkiliikenteessähän Priuksen päästöt ovat pyöreä 0...tähän ei tavallinen bensa-tai dieselauto kykene. Ja pysähdyksissä ja pienissä nopeuksissa esim. parkkipaikoilla.
Akut ovat kuluvia osia, eivät kuulu takuun piiriin... Aivan sama kuin muissakin autoissa. Toki, jos akku hajoaa poikkeuksellisen nopeasti, niin silloin valmistaja tietysti on vastuussa asiasta.
Muuten... Moottorijarrutuksissa, esim pitkissä alamäissä ei bensa- tai dieselauto kuluta yhtään enempää tai aiheuta päästöjä sen enempää kuin priuskaan, sillä moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö katkeaa, eikä näin ollen kulutusta tai päästöjä synny...
Prius kuluttaa ja saastuttaa hitaissa nopeuksissa siinä missä muutkin, koska se sähkö ei sinne akkuihin salamasta tule. Eli, vaikka hetkellisesti autolla voi ajaa pelkällä sähköllä, niin välillä moottorin on tehtävä sähköä bensiinin avulla. Ja priuksestahan puuttu ominaisuus, että se lataisi akkuja moottorijarrutuksen tai jarrutuksen aikana, olisi kuulemma nostanut hintaa kohtuuttomasti. Eli, ei siinä rauhallinen moottorijarrutus auta asiaa sen enempää kuin muissakaan autoissa.
Jos akut kuuluvat hybriditakuun 8V / 160000 piiriin, ei niitä keskivertoautoilijan kilometreillä kovin usein tarvi uusia.
Eräs saksalainen nettisivu tulkitsi 8v:n takuun kattavan käytännössä koko auton käyttöiän. Melko keskieurooppalainen näkemys asiasta, toista se on suomessa, jossa autolla ajetaan ainakin 20 vuotta.
MITÄ MITÄ MITÄ !!! Nimenomaan moottorijarrutuksissa sähkömoottori toimii generaattorina ladaten akkuja. En minä ole sitä omasta päästä keksinyt. Hommasta on jokaisessa lukemassani julkaisussa kerrottu ja myös Toyotan hybriditekniikkaa käsittelevillä nettisivuilla. Eihän koko hommassa muuten olisi mitään järkeä.
Kuinka monta Hybridiä on Suomessa? Ainakin kaksi täällä on liikkunut, yli vuosi niin ainakin ykkösen aamu-TV ajoi sellaisella. Ostaako niitä kukaan tällä hetkellä?
160 000 km. Paljon ajava ajaa tuon matkan kolmessa vuodessa jonka jälkeen hän vaihtaa auton todennäköisesti uuteen. Mutta entäs se onneton joka erehtyy ostamaan käytetyn priuksen josta on takuut ummessa, kalliiksi tulee varmasti. Itse asun pohjois suomessa jossa talvipakkaset laskevat usein -25 alle, miten mahtaa toimia täällä auto, joka on suunniteltu kalifornian savusumuja pienentämään. Itse uskon enemmän alkoholin käyttöön tulevaisuuden polttoaineena ja miksei vedynkin. Josta tulikin mieleen vedyn ongelma, kuinka valvoa tulevaisuuden tankkaajien huolellisuutta, kun monasti näkee huoltamoilla ympäri suomen, tankkaajia joilla suupielessä roikkuu tupakka.
Hybridiauto ei ole mikään vastaus erityisesti dieselautoille, vaikka ne autotehtaat joilla ei ole sellaista yrittävät Priusta dieseliin vertaamalla vähentää sen arvoa. Kysymys on tekniikasta joka merkittävästi alentaa kulutusta ja päästöja erityisesti kaupunkiajossa. Koska Prius on bensiinihybridi sitä tulee verrata muihin bensiiniautoihin ja jos se maksaisi 31 000 se olisi myös hyvin kilpailukykyinen. Toyotalla on jo 6kk ollut Japanissa dieselhybridi Dyna-kuljetusautossaan. Seuraavan sukupolven Priusista tulee varmaan bensahybridin rinnalle dieselhybridi-versio tai ehkä joku muu valmistaja ehtii ensin? Selvää on että hybridimallien valikoima tulee kasvamaan merkittävästi tulevaisuudessa. Tällä hetkellä niitä taitaa olla maailmassa sarjatuotannossa kahdeksan (toyota 3, honda 3, ford 1 ja gm 1 en laske mukaan esim toyota dynaa koska se ei ole henkilöauto). Hybridijärjestelmän myötä bensa ja dieselkoneiden suhteellinen kulutusero pienenee (koska välillä liikutaan sähköllä) mikä tullee vahvistamaan bensakoneiden asemaa koska bensakone on ymmärtääkseni halvempi valmistaa..?
Uudessa Teknikens Världissä oli juttu Priuksesta käytettynä. Tiedossani ei ole muita käyttötestejä tai tilastoja autosta, mutta ainakin tämän artikkelin mukaan Toyota on jälleen kerran rakentanut ilahduttavan luotettavan auton monimutkaisesta tekniikasta huolimatta.
"Detta lär bli årets kortate se-upp-med-ruta". Ei siis ainoatakaan tyyppiviaksi katsottavaa kohtaa. Normaalisti vikoja mainitaan useita tässä kohdassa. Artikkelissa kerrotaan, että akkuja on maailmassa vaihdettu 30 kpl, luvussa on mukana kolaroidut autot. Ruotsissa ei niitä ole vaihdettu ainoatakaan. Uusi akkupaketti maksaa siellä 32850 kr. Ehkä asiaa pitäisi suhteuttaa moottoriremonttiin. Se maksaa helposti saman verran. Niitä tehtäneen uudehkoihinkin perinteiseen tekniikkaan luottaviin autohin, jos ei muuten, niin ainakin jakohihnan katkettua.
Kyllähän tuon perusteella Priusta voisi vakavasti harkita omaan käyttöön, mikäli parin vuoden päästä tulisi taas lähdettyä ulkomaille töihin. Silloin sen saisi verovapaana ja hinnaltaan lähes kohtuullisena Edeltävissä kirjoituksissa mainitut tiedot auton ylläpidon kalleudesta taitavat kuitenkin perustua mutu-pohjaisiin oletuksiin?
Nyt kun USA lähtee tähän hybridikäyttöön mukaan, niin mistä he sen tekniikan ostavat? Vai onko jenkkilässä oma teknologia tähän. Esim Dodge Ram HEV lavapaku jossa on 325 hv Cummins turbodiesel, on myös samalla hybridi. Siitä saa virtaa kytkimen avulla ulos myös joko 110 tai 220 V. Teho riittää kuulemma tavallisen omakotitalon sähköntarpeisiin.
Onhan sitä sanottu että se säästää rahaa ja ympäristöä ja sun muuta, mutta minusta se on hiukan kyseenalaista.
Ensinnäkin, rahaa se ei ainakaan säästa, sillä sen hankintahinta on todella korkea.
Toiseksi, ympäristöäkään se ei säästä, ei ainakaan diesel -autoihin verrattuna. Monet diesel -moottorit kykenevät lkäytännössä parempiin kulutuslukemiin kuin Priusksen hybridi.
Ja kaupan päälle saat huonon suorituskyvyn.
Itse en kyseistä autoa ostaisi ainakaan sillä perusteella, että se säästää ympäristöä.
VÄÄRIN
Kyllä Priuksen ostoa voi perustella myös nimenomaan ympäristösyin. Kulutuslukemat maantienopeuksissa ja moottoriteillä eivät ole kilpailukelpoisia vähäkulutuksisiin dieseleihin verrattuna vaan auto taistelee lähinnä vastaavan kokoluokan (C-D sekmentti) bensiiniautojen kanssa.
Mutta kun siirrytään taajama- ja kaupunkiliikenteeseen, jossa sähkömoottorin täysi hyöty saavutetaan, Prius laittaa helposti hanttiin dieselille. Lisäksi ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa alhaisten CO2-päästöjen (nyt alittuvat jo vuonna 2012 vaaditut arvot) lisäksi se että prius hakkaa kirkkaasti dieselit kun mukaan otetaan syöpää aiheuttavat hiukkaspäästöt.
Kuvitelkaapa liikennevaloissa vuoroaan odottavat jalankulkijat ja viereen jonoon seisomaan normaalit dieselautot tai jono polttomoottorit seisoksissa hiirenhiljaa seisovia Hybridejä...erohan olisi päivänselvä
Myös normaaliliikenteen vaatimaa suorituskykyä Priuksesta löytyy aivan varmasti.
Ikävä vain että tämä lintukoto Suomi ei tässä asiassa (veronkevennykset tms) ota mallia muusta maailmasta jotta Suomessakin tällaisia autoja myytäisiin enemmän.
Jos ei rahasta olisi kiinni, itse hankkisin dieselin sijasta mieluummin hybridin.
Robert Collinilla on hyvä analyysi Aftonbladetissa. Pohjoismaisetkin autotoimittajat valitsivat tämän vuoden autoksi, koska haluavat jeesustella ja potevat huonoa omaa tuntoa koko maailman ongelmista. Tulee hyvä olo.
Todellisuudessahan Prius on suunniteltu Tokioon ja suurkaupunkeihin joissa liikenne vähän väliä pysähtelee mutta tällaisia oikeita kaupunkeja pohjolassa ei ole yhtään kappaletta.
Ei mitään hyötyä maantiellä, jossa diesel parempi ratkaisu.
Maailman parantamisen eli jeesustelun ikoni. Mutta tämä toisten asioiden hoitaminen omien asioiden sijaan on Suomessa kovasti muotia nyt.
Mutta myös ylimääräisen rahan näyttötapa, kuten naisten korkeat korkot, pitkät kynnet ja kapea hame:
"kato, mulla on rahaa kustantaa tällaista hyödytöntä esinettä joka ei voi liikkua kunnolla eikä voi tehdä mitään mutta maksaa paljon"
Kyllä se Hybriditekniikka laajemmassa mittakaavassa Helsingin keskustankin ilmanlaatua parantaisi ja pienempienkin kaupunkien.
Noh...onneksi Priuksen menestystarina ei ole pikkuruisesta autoilumaasta nimeltä Suomi kiinni. Autoa myydään USA:ssa ja Japanissa enemmän kuin keretään Japanissa valmistaa...nyt jo jonotusaika voi olla jopa puoli vuotta.Euroopan kysyntä kovassa kasvussa. Toyota joutuu lähiaikoina lisäämään tuotantoaan ja on vain ajan kysymys milloin ensimmäinen hybridi ajetaan ulos euroopassa olevalta tehtaalta...nythän kaikki Priukset tulee muistaakseni vielä Japanin tuotantolaitokselta.
Sinun on vertailussa huomioitava, että kaikki uudet dieselautot varustetaan lyhyen tähtäimen sisällä hiukkassuodattimilla, jolloin nokipartikkeleita ei synny. Täytyy verrata uusi vastaan uusi, silloin ne ovat vertailukelpoiset. Täytyy myös varoa sytyttämästä nuotio, taikka tuli takkaan, tai saunaan, tuleehan näistä nokihiukkasia hengityselimiin. Myös monet mökit, maatilat ym. jossa on puulämmitys, vaarantavat hengityselimiä. Miltä tuntuisi mennä syöpää aiheuttavaan saunaan?
Prius on Suomessa ylihintainen. Saksassa se maksaa saman verran kuin Avensis 1,8 jolloin tilanne on ihan eri. Autoa ei ole siis edes juuri tarkoitus myydä Suomessa.. Kulutuksesta sen verran että yksikään samankokoinen automaattivaihteinen diesel ei pysty yhtä pieneen kaupunkikulutukseen. Maantiellä pystyy hyvin vastaamaan dieseleille kunhan ajaa varovasti, kaikkia bensakoneita yhdistää se että kaasuttelu nostaa selvästi kulutusta dieseleihin verrattuna. Onhan autossa muitakin hyviä puolia esimerkiksi edistyksellisempi ajovakavuudenhallinta-järjestelmä kuin yhdessäkään toisessa Suomessa myytävässä autossa (optimoi ohjauksen toiminnan tilanteen mukaan).
Hirvittää tuo kulutuksen pienuus. Sehän tarkoittaa sitä, että lämpöhukka on minimissään. Jos auton sisätilan lämmitys tapahtuu moottorin jäähdyttäjän vedenkierron kautta, ei lämpö riitä Suomen olosuhteisiin. Jo nykyisissä perinteisissäkin autoissa on näitä ongelmia.
Jos sen sijaan lämmitys tulee esim 1..5 kW vastusten avulla, silloin auto soveltuu Suomenkin olosuhteisiin.
Miten tämä on Priusissa järjestetty?
Jos sen sijaan lämmitys tulee esim 1..5 kW vastusten avulla, silloin auto soveltuu Suomenkin olosuhteisiin.
Miten tämä on Priusissa järjestetty?
Ei kyllä ainakaan nopeasti etsimällä löydy tietoa. Sähkölämmitin on kyllä pakko olla varusteena. Priusta ei kyllä ole todellakaan suunniteltu pohjolan olosuhteisiin, joten olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten se kaiken kaikkiaan toimii talviautona. Eipä noita montaa Suomessa olekaan. Yhden Priuksen olen nähnyt liikenteessä, nimittäin Espoolaisen taksin.
Mitäköhän Prius maksaisi Suomessa jos sille annettaisiin samanlaisia verohelpotuksia kuin ulkomailla? Osaako kukaan sanoa?
Priuksessa on "sähkövastukset" tai miksikä niitä nyt kutsutaan joten ainakin lämpeneminen alkaa nopeasti.. siitä mitä sen jälkeen tapahtuu on eriäviä mielipiteitä. Tuulilasin mukaan lämmitys on tehoton, ruotsalainen Teknikens Värld taas kehui sitä. Jotenkin voisi arvata että totuus on siinä välillä eli pienellä pakkasella sähkövastukset toimii nopeasti, mutta teho ei riitä kun on tosi kylmä..?? Eiks Avensis 1,8 maksa 31 000, joten se olis oikee hinta Suomessa ilman helpotuksia. Mielestäni ei pitäisi antaa verohelpotuksia yksittäisille malleille, vaan pitäisi laskea jonkinlainen indeksi joka yhdistäisi kaikki kolme "virallista" EU-päästöarvoa (CO2,...,..) ja verottaa kaikkia autoja sen mukaan.
Niin, tarkoitin tuolla kommentillani siis nimenomaan maantieajoa. Kaupunkiajossahan tuon hybridin edut ovat ilmeiset.
Kehtaako sitten priuksella ajaa jos ei ole pujopartaa ja pyöreitälinssejä. Niin SETAN jäsen pitää vähintään olla. Ajetaan aikamiehet ja naiset vaan autoilla jotka on perustekniikkaa, priuksen korjaus- ja huoltokulut ovat monikertaisia perus corollaan tai avensikseen verrattuna, ei yksi hybridi maailmaa paranna
Mistäpä olet saanut käsityksen Priuksen moninkertaisista huoltokuluista.
Autolla on käyttäjän kannalta aivan normaalihintaiset perushuollot eivätkä käsittääkseni poikkea normaalin diesel-tai bensaauton hinnoista ja esim akut ovat huoltovapaat.
Normaali Toyotan 3v/100000 km takuu mutta lisäksi 8v/160000 takuu koko hybridijärjestelmälle kattaen myös automaattivaihteiston.
Priusta on maailman liikenteessä jo yli 200000 kpl ja tekniikka on vuosien ajalta testattua ja luotettavaksi havaittua.
Ei muuta kuin kauppaan ja nykytekniikkaa alle jos ei auton hinta hirvitä
Heitänpä omankin lusikkani soppaan. Priuksen huoltokulut ovat mielestäni kalliit, niinkuin muidenkin Toyota autojen. Johtuu normaaleista huoltohinnoista, mutta niitä tehdään hyvin tiheään. Tuossa jokunen aika sitten vertasin nykyisen autoni ( BMW 530d ) ja diesel Avensiksen huoltohintoja, Toyotan huollattaminen minun ajoillani tulee 2,5 kertaa kalliimaksi kuin BMW:n...
Lisäksi Priuksen kulutuksesta. Saksassa tutkivat tarkemmin Priuksen kulutusta, ja totesivat, että Toyotan ilmoitus kulutuslukemista on hyvin harhaanjohtava. Todellinen kaupunkikulutus oli selkeästi enemmän, kuin mitä on ilmoitettu. Väärä tulos saadaan, jos ennen liikkeelle lähtöä, ja kulutusmittausta akut on täyteen varatut, sillä silloin niissä oleva energiamäärä jää huomiotta kulutuksessa. Ei se prius tyhjästä sähköä tee, vaan ihan bensasta. Ainut missä säästää, on silloin kun auto on paikoillaan, mutta tämäkin on hoidettu mm. tietyissä VW:n malleissa niin, että moottori sammuu kun auto seisoo liikennevaloissa.
Mielestäni olisi väärin antaa Priukselle verohelpotuksia, koska se ei ole taloudellisempi kuin vastaavat dieselit.
Hybridit ovat ehkä ok jenkkimarkkinoilla, mutta Euroopassa dieselit ovat parempi vaihtoehto.
Luulen että hybridit ovat toistaiseksi parhaimpia autoja. Sitten niitä voisi ostaakin kun hinnat laskisivat, ei niissä muuta vikaa. Arvostan sellaista joka ostaa hybridin.
Totta on ettei Prius tyhjästä sähköä nyhjäse. Siihen vaikuttaa nimenomaan taloudellinen ajotyyli. Eli sujuva kaupunkiajo jossa esim punaisia liikennevaloja lähestyttäessä annetaan moottorin jarruttaa jolloin järjestelmä ottaa syntyvän energian talteen eli lataa akkuja. Repivällä ajotyylillä täysillä valoista toiseen ja äkkijarrutus jarruilla ei synny säästöä. Ei myöskään dieselillä. Eli kaveri joka hallitsee taloudellisen ajotavan bensavehkeellä saa pienet kulutuslukemat kyllä Priuksella, tosin tehtaan ilmoittama tulos on kyllä hiukan turhan optimistinen.
Ei ne nykydieselit (huono vääntö alakierroksilla) ihan ilmaiseksi liikennevaloista toiseen liiku vaan kaasua ripeästi kiihdytettäessä joutuu käyttämään enemmän. Prius taas kykenee heti startista kaupunkinopeuksiin ~40km/h käyttämään sähkömoottorin huiman maksimiväännön jolloin kokonaisvääntöä on muistaakseni jossain 400Nm kieppeillä eli lähtö on suht äkäistä pienellä bensamäärällä.
Muuten. Kuinka usein Priuksen akut täytyy uusia ja mitä maksaa?
Niin millaiset ylläpitokulut niissä on, vakuutukset, akut, (bensan kulutus on pieni)...?
Sekin minua kiinnostaa että kuinka paljon voitaisiin saada Priuksen hintaa alas. Jos annettaisiin julmetut verohelpotukset ja vakuutuksetkin olisivat pienemmät (Priuksilla tuskin ajetaan kovaa?). Pitäiskö valtionmiehillä olla tällaiset? Tai kaupungissa kaupungit omat autot olisivat hybridejä.
Niin minäkin. Hän joka ostaa nykyverotuksen aikana hybridin tai minkä tahansa muun >40 000 euron hintaisen uuden auton, maksaa valtiolle mukavan summan autoveroa. Tällä rahalla valtio voi sitten ylläpitää mm. hyvinvointipalvelujamme.
Jos akut kuuluvat hybriditakuun 8V / 160000 piiriin, ei niitä keskivertoautoilijan kilometreillä kovin usein tarvi uusia. Tarkemmat huoltohinnat selvinnee soittamalla lähimmälle Toyota-piirimyyjälle tai parhaiten kai soittamalla suoraan maahantuojalle.
Toyotan nettisivut ovat suhteellisen kattavat myös Priuksen osalta, jos jotakuta hybriditekniikka kiinnostaa.
Vakuutuksiin vaikuttaa ainakin auton hankintahinta ja kuutiotilavuus. Tiedä miten Priuksen osalta...siinähän on vain 1.5 litrainen saastuttaja.
Muuten...moottorijarrutuksissa esim pitkissä alamäissä ja kaupunkiliikenteessähän Priuksen päästöt ovat pyöreä 0...tähän ei tavallinen bensa-tai dieselauto kykene. Ja pysähdyksissä ja pienissä nopeuksissa esim. parkkipaikoilla.
Niin minäkin. Hän joka ostaa nykyverotuksen aikana hybridin tai minkä tahansa muun >40 000 euron hintaisen uuden auton, maksaa valtiolle mukavan summan autoveroa. Tällä rahalla valtio voi sitten ylläpitää mm. hyvinvointipalvelujamme.
Onhan se hienoa että tulee verorahoja ja sitten voimme ylläpitää Suomea. Hybridi on tavallaan "maailman parannus auto", olisi hienoa ihan luonnon kannalta. Mitä enemmän niitä ostetaan sen alhaisemmaksi hinta tulee. Pitäisi vaatia eduskuntaa keventämään Hybridin verotusta. Martti Merilinna on ollut pari viikkoa sitten Ihana Aamu-Ohjelmassa puhumassa Hybridi Priuksestamme. Nyt tänään hän oli Huomenta Suomi -ohjelmassa puhumassa Hybrideistä.
Toyotan nettisivut ovat suhteellisen kattavat myös Priuksen osalta, jos jotakuta hybriditekniikka kiinnostaa.
Vakuutuksiin vaikuttaa ainakin auton hankintahinta ja kuutiotilavuus. Tiedä miten Priuksen osalta...siinähän on vain 1.5 litrainen saastuttaja.
Muuten...moottorijarrutuksissa esim pitkissä alamäissä ja kaupunkiliikenteessähän Priuksen päästöt ovat pyöreä 0...tähän ei tavallinen bensa-tai dieselauto kykene. Ja pysähdyksissä ja pienissä nopeuksissa esim. parkkipaikoilla.
Akut ovat kuluvia osia, eivät kuulu takuun piiriin... Aivan sama kuin muissakin autoissa. Toki, jos akku hajoaa poikkeuksellisen nopeasti, niin silloin valmistaja tietysti on vastuussa asiasta.
Muuten... Moottorijarrutuksissa, esim pitkissä alamäissä ei bensa- tai dieselauto kuluta yhtään enempää tai aiheuta päästöjä sen enempää kuin priuskaan, sillä moottorijarrutuksessa polttoaineen syöttö katkeaa, eikä näin ollen kulutusta tai päästöjä synny...
Prius kuluttaa ja saastuttaa hitaissa nopeuksissa siinä missä muutkin, koska se sähkö ei sinne akkuihin salamasta tule. Eli, vaikka hetkellisesti autolla voi ajaa pelkällä sähköllä, niin välillä moottorin on tehtävä sähköä bensiinin avulla. Ja priuksestahan puuttu ominaisuus, että se lataisi akkuja moottorijarrutuksen tai jarrutuksen aikana, olisi kuulemma nostanut hintaa kohtuuttomasti. Eli, ei siinä rauhallinen moottorijarrutus auta asiaa sen enempää kuin muissakaan autoissa.
Eräs saksalainen nettisivu tulkitsi 8v:n takuun kattavan käytännössä koko auton käyttöiän. Melko keskieurooppalainen näkemys asiasta, toista se on suomessa, jossa autolla ajetaan ainakin 20 vuotta.
MITÄ MITÄ MITÄ !!!
Nimenomaan moottorijarrutuksissa sähkömoottori toimii generaattorina ladaten akkuja. En minä ole sitä omasta päästä keksinyt. Hommasta on jokaisessa lukemassani julkaisussa kerrottu ja myös Toyotan hybriditekniikkaa käsittelevillä nettisivuilla. Eihän koko hommassa muuten olisi mitään järkeä.
Kuinka monta Hybridiä on Suomessa? Ainakin kaksi täällä on liikkunut, yli vuosi niin ainakin ykkösen aamu-TV ajoi sellaisella. Ostaako niitä kukaan tällä hetkellä?
160 000 km. Paljon ajava ajaa tuon matkan kolmessa vuodessa jonka jälkeen hän vaihtaa auton todennäköisesti uuteen. Mutta entäs se onneton joka erehtyy ostamaan käytetyn priuksen josta on takuut ummessa, kalliiksi tulee varmasti. Itse asun pohjois suomessa jossa talvipakkaset laskevat usein -25 alle, miten mahtaa toimia täällä auto, joka on suunniteltu kalifornian savusumuja pienentämään. Itse uskon enemmän alkoholin käyttöön tulevaisuuden polttoaineena ja miksei vedynkin. Josta tulikin mieleen vedyn ongelma, kuinka valvoa tulevaisuuden tankkaajien huolellisuutta, kun monasti näkee huoltamoilla ympäri suomen, tankkaajia joilla suupielessä roikkuu tupakka.
Hybridiauto ei ole mikään vastaus erityisesti dieselautoille, vaikka ne autotehtaat joilla ei ole sellaista yrittävät Priusta dieseliin vertaamalla vähentää sen arvoa. Kysymys on tekniikasta joka merkittävästi alentaa kulutusta ja päästöja erityisesti kaupunkiajossa. Koska Prius on bensiinihybridi sitä tulee verrata muihin bensiiniautoihin ja jos se maksaisi 31 000 se olisi myös hyvin kilpailukykyinen. Toyotalla on jo 6kk ollut Japanissa dieselhybridi Dyna-kuljetusautossaan. Seuraavan sukupolven Priusista tulee varmaan bensahybridin rinnalle dieselhybridi-versio tai ehkä joku muu valmistaja ehtii ensin? Selvää on että hybridimallien valikoima tulee kasvamaan merkittävästi tulevaisuudessa. Tällä hetkellä niitä taitaa olla maailmassa sarjatuotannossa kahdeksan (toyota 3, honda 3, ford 1 ja gm 1 en laske mukaan esim toyota dynaa koska se ei ole henkilöauto). Hybridijärjestelmän myötä bensa ja dieselkoneiden suhteellinen kulutusero pienenee (koska välillä liikutaan sähköllä) mikä tullee vahvistamaan bensakoneiden asemaa koska bensakone on ymmärtääkseni halvempi valmistaa..?
Uudessa Teknikens Världissä oli juttu Priuksesta käytettynä. Tiedossani ei ole muita käyttötestejä tai tilastoja autosta, mutta ainakin tämän artikkelin mukaan Toyota on jälleen kerran rakentanut ilahduttavan luotettavan auton monimutkaisesta tekniikasta huolimatta.
"Detta lär bli årets kortate se-upp-med-ruta". Ei siis ainoatakaan tyyppiviaksi katsottavaa kohtaa. Normaalisti vikoja mainitaan useita tässä kohdassa. Artikkelissa kerrotaan, että akkuja on maailmassa vaihdettu 30 kpl, luvussa on mukana kolaroidut autot. Ruotsissa ei niitä ole vaihdettu ainoatakaan. Uusi akkupaketti maksaa siellä 32850 kr. Ehkä asiaa pitäisi suhteuttaa moottoriremonttiin. Se maksaa helposti saman verran. Niitä tehtäneen uudehkoihinkin perinteiseen tekniikkaan luottaviin autohin, jos ei muuten, niin ainakin jakohihnan katkettua.
Kyllähän tuon perusteella Priusta voisi vakavasti harkita omaan käyttöön, mikäli parin vuoden päästä tulisi taas lähdettyä ulkomaille töihin. Silloin sen saisi verovapaana ja hinnaltaan lähes kohtuullisena Edeltävissä kirjoituksissa mainitut tiedot auton ylläpidon kalleudesta taitavat kuitenkin perustua mutu-pohjaisiin oletuksiin?
Nyt kun USA lähtee tähän hybridikäyttöön mukaan, niin mistä he sen tekniikan ostavat? Vai onko jenkkilässä oma teknologia tähän. Esim Dodge Ram HEV lavapaku jossa on 325 hv Cummins turbodiesel, on myös samalla hybridi. Siitä saa virtaa kytkimen avulla ulos myös joko 110 tai 220 V. Teho riittää kuulemma tavallisen omakotitalon sähköntarpeisiin.