Mielipiteitä?

90 kommenttia
«13

Olen 23-vuotias mies ja ostamassa uutta tai korkeintaan 20tkm ajettua autoa.
Olen poikamies, joten perhettä tarvitse pakata kyytiin mukaan...
Neljä toisistaan melko paljonkin poikkeavaa vaihtoehtoa on:

1. Volvo S 40 T5
2. BMW 320
3. Mazda 6 GT
4. Seat Leon 2,0 TFSI

Kaikissa em. autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Budjettini on max. 42000 euroa. Ei kuitenkaan olisi ollenkaan huono juttu, jos halvemmallakin selviäisi.

Mazda ( parhaat tilat 193 senttiselle ja 105 kiloiselle kuskille) ja Seat (edullinen hinta ja hyvä suorituskyky) on juuri sen takia mukana kuvioissa.

Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitänne siitä, minkä itse valitsisitte?
Tiedän, että kyse on pitkälti siitä mitä ominaisuuksia autoltaan hakee, mutta siitä huolimatta... Antakaa palaa!

Kiitos jo näin etukäteen asiallisista mielipiteistä!

:sunglasses:

  
  • Hyvä Mario. Pyysitte asiallisia mielipiteitä. En tiedä, onko tämä sellainen, mutta se on tosissaan kirjoitettu. Teidän ( onnekkaassa ) asemassanne valitsisin ensisijaisesti Lexus IS 250:n; sporttinen, laadukas, upeannäköinen, hyvä ajaa, varusteltu, sopivasti tehoa, erinomainen jälleenmyyntiarvo, persoonallinen valinta jne. Hinta vain 42 900, bensa tai diesel.

    Mikäli tämä ei käy teille, seuraava ehdotus on tässä:

    http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.1544221&list=11461622729980&cmd=move5&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=11461622729480

    Hyvännäköinen, ERINOMAINEN suorituskyky, kiitettävä ajettavuus, erikoinen mutta kohtuuhintainen käyttää. Saattaa myös lopettaa poikamiespäivänne ennenaikaisesti.

    Onnea.

    Ystävällisin terveisin

    Anders-Simo

      
  • Noista vaihtoehdoista valintani kallistuisi todennäköisesti Volvon puoleen. Sellaista autoa tuskin kannattaa harkita jossa ei saa kunnon ajoasentoa, joten jos Mazda on noista ainoa jossa on tarpeeksi tilaa niin ota se.

      
  • Masa tai Bemari! :sunglasses:

      
  • Lexus ehdotus on ihan hyvä, mutta tuolta listalta BMW olisi minun autoni. Mazda menisi muuten, mutta sisämelu, ainakin edellisen korimallin bemariin verrattuna, on melkoinen. Lisäksi bemarin jousitus on omassa luokassaan. En vain tiedä, sopiiko bemarin etutilat noin pitkälle miehelle.

    Huonoja ja hyviä puolia löytyy kaikista. Mielipiteitä varmaan sitäkin enemmän. Noista olen koeajanut Volvon, BMW:n ja Mazdan. Volvo ei minua sytyttänyt yhtään, mutta tämä on vain minun kokemukseni ja en väheksy tällä yhtään Olmin mielipidettä.

      
  • Listaamistasi Bemari.

    Toisaalta tilanteessasi harkitsisin ehkäpä autoa, jollaista myöhemmin perheellisenä et enää voi hankkia? Joku kaksipaikkainen urheilu- tai avoauto kenties. Omalla rahalla käytetty SLK, Z4 tai jopa Boxster...

      
  • Lainaus:
    27.04.2006 klo 21:33 Anders-Simo kirjoitti
    Hyvä Mario. Pyysitte asiallisia mielipiteitä. En tiedä, onko tämä sellainen, mutta se on tosissaan kirjoitettu. Teidän ( onnekkaassa ) asemassanne valitsisin ensisijaisesti Lexus IS 250:n; sporttinen, laadukas, upeannäköinen, hyvä ajaa, varusteltu, sopivasti tehoa, erinomainen jälleenmyyntiarvo, persoonallinen valinta jne. Hinta vain 42 900, bensa tai diesel.

    Mikäli tämä ei käy teille, seuraava ehdotus on tässä:

    http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.1544221&list=11461622729980&cmd=move5&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=11461622729480

    Hyvännäköinen, ERINOMAINEN suorituskyky, kiitettävä ajettavuus, erikoinen mutta kohtuuhintainen käyttää. Saattaa myös lopettaa poikamiespäivänne ennenaikaisesti.

    Onnea.

    Ystävällisin terveisin


    Anders-Simo


    Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, toivottavasti tulee vielä paljon lisää kommentteja! Vaikka tietysti itse teenkin valinnan, on mukavaa saada lukea teidän mielipiteitänne ja ehdotuksia...

    Erityisesti haluan kiittää sinua Anders-Simo! En ollut ajatellut ennen viestiäsi Lexusta lainkaan, mutta nyt se on suorastaan pakko käydä koeajamassa! :smile:
    Kotisivuilta katsomieni tietojen perusteella voisi ajatella, että Lexuksessa yhdistyy neljän edellä mainitsemani merkin monia ominaisuuksia yhdessä "paketissa".

    Kiinnostaisi myös tietää, mikä oli toinen ehdotuksesi, johon laitoit linkin? Linkki ei omalla koneellani kuitenkaan vienyt kuin hakuvalikkoon...

    Mutta tosiaan, toivottavasti laitatte jatkossakin lisää mielipiteitänne!

    Hauskaa Vappua kaikille! :sunglasses:

      

  • Mario:

    Lexus olisi myös minun uteliaisuuteni kohde. Olet tosiaankin sen verran pitkä, että Volvo (omistan itse sellaisen) saattaa olla sinun pituiselle ahdas, riippuen tietenkin siitä, millaista ajoasentoa suosit.

    Minun ensivalintani olisi BMW, mutta Lexuskin kävisi oikein hyvin.

    Heitäthän tänne vähän tarinaa, kun olet käynyt kokeilemassa Lexusta?

      
  • Kuten olen aikaisemminkin todennut olen tilannut tuon Lexuksen ja sen pitäisi saapua maahan aivan lähiaikoina. Koska auto on kovin harvinainen (myydään noin 10 kpl kuukaudessa) en halua tässä mennä sen enempää yksityiskohtiin (auton väri tai tarkka varustelu), taatakseni tietyn yksityisyyden.

    Autosta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti katsoa tämä erinomainen neliosainen esittelyvideo merkin USA:n kotisivulta.

    http://www.lexus.com/models/is/gallery_videos.html


    Kaikki tässä esillä olleet autot ovat varmasti hyviä eikä huonoa valintaa täten oikein voi tehdä. Onnea päätöksentekoon.

      
  • Bemua en suosittele tilojen puolesta noin pitkälle. Itse olen alle 180cm pitkä, eikä ongelmia ole, mutta yli 190cm pitkällä voi olla jo vähän ahtaampaa.

      
  • Se toinen vaatimaton ehdotukseni oli Mazda RX-8 vähän käytettynä, mutta tokkopa siinä on pääntilaa kylliksi pitkälle miehelle. En tiedä, kun minulla ei ole rahaa ko. peliin ja sitä paitsi olen pätkä.

      
  • Miten olisi Subaru Impreza WRX? Potkua riittää aivan varmasti ja ainakin itse Forester XT:n omistajana ja 190 senttisenä olen aina hyvän ajoasennon saanut.

    Kulutus ei ole pieni, mutta kaikki autothan vievät sen mitä tankkiin pistää... :)

    Hieman faktaa:

    kiihtyvyys:5.9s
    huiput :230km/h
    kulutus :n.10.7 average

    Bonuksena vielä kaupan päälle 4-veto

      
  • Sen kummemmin perustelematta heitän tähän vain, että Skoda Octavia RS?

      
  • Ensinnäkin lexus is250 oli hiljainen ja automaatti vaihtoi mukavasti..mutta corollan keskikonsoli ei oikein sovi siihen vaikka toyota se onkin..sen lisäksi is250:n listahinta on n.45 000 € mutta vakiovarusteita siinä ei ole, eli täytyy ostaa paketti: joko sport 5900€ tai luxury 8900€ eli kaliiksi tulee..

      
  • Tervehdys! Olen itsekin 23 vuotias poikamies ja ostin tänään juuri itselleni auton.. Auto on 2005 BMW 320coupe ja mielestäni aika upea :smile: Mutta kun olin saanut leveän hymyn ensiauton oston myötä naamalleni, niin helsingin keskustan ruuhkassa huomasin yhtäkkiä 10k km vanhan bemarini ylikuumenevan ja siitä sitten pääsinkin takaisin Laakkoselle palauttamaan kaksi tuntia omistuksessa olleen autoni! Olisi ollut kiva saada uusi auto tottumaan uuteen kehtoonsa, mutta sen aika ei kai sitten ollut vielä. Nimittäin vaihdossa antamani auto parkissa nyt edelleen lepäilee.. V*tutuksesta tässä sinulle vastailen, sillä olin hieman odottanut tätä päivää. Mutta suosittelisin silti sitä bemun ostoa, en tiedä miksi...

      
  • Laitetaanpas mustaa hevosta peliin; Alfa Romeo 159! Auto ei ole 2.2 JTS tai 2.4JTDm koneella nopein 0-100km/h repäisyssä nopein, mutta auto on varmasti noista vaihtoehdoista paras ajaa ja tyylikkäin. Tosin kyllähän Alfa noilla koneilla on BMW:tä ja Mazdaa kulkevampi. Jos sitten enemmän rahaa löytyy jostain kolosta, niin 159 3.2V6 Q4 on ehdoton valinta. 260hv tehoa, neliveto ja hintaa kattavalla varustelulla vajaa 50 000€! BMW on vastaavalla koneella 10 000€ kalliimpi.

    http://video.google.com/videoplay?docid=-3533466381266186039&q=Alfa+Romeo+159
    ---> Siinä hieman mallia kuinka onnistunut alusta Alfassa on, sanotaan mm. suvereeniksi muihin verrattuna.

      
  • Laitetaanpas mustaa hevosta peliin; Alfa Romeo 159!

    Niin, jos haluaa todella kalliin auton (huolto, varaosat jne).
    Pitääkö tässäkin mallissa vaihtaa jakohihna 60tkm:n välein, kuten 156:ssa??

    En ole likikään 23 (enää), mutta jos minulla olisi ollut sinun ikäisenäsi tuon verran rahaa käytössä VAIN autoon, niin en mä täällä kyselisi turhia näiltä vänkääjiltä; osoitat tällaisen konkarin silmissä vain hakevasi jotakin "egonjatketta, jonka miähet hyväksyy", mikä olisi kyllä ikäisellesi tyypillistä epävarmuutta :sunglasses:

    Osta se mikä tuntuu kivalta, ole ITSENÄINEN!! Tuossa hintaluokassa on liikaakin valinnanvaraa....

      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 13:04 Kumppani kirjoitti

    Niin, jos haluaa todella kalliin auton (huolto, varaosat jne).
    Pitääkö tässäkin mallissa vaihtaa jakohihna 60tkm:n välein, kuten 156:ssa??


    kalliin? no ei se kalliimpi ole kuin muut vastaavat. Dieseleissä on hihnat vaihtoväli taitaa olla 120, bensoissa ketjut

      
  • Tuskin Alfa missään muodossaan on edullinen. TM:n käyttötestissäkin taisi olla yksi kalleimpia testatuista, vaikka ihan perusmalli olikin (Alfa 33). Tilanne varmaan korostuu vanhemmiten luotettavuusongelmien myötä.

    Muuten kyllä olen Kumppanin kanssa samoilla linjoilla. Tosin tuon jatkeen leiman saa, vaikka päätöksen tekisi ihan itsenäisesti.

    Nuorena miehenä on kivaa, jos on vähän erikoisempi auto käytössä. Oli minullakin sellainen kortin saatuani. Ei "ihan" yhtä kallis, mutta erottuva kuitenkin. Ihan kivalta tuntui kun auto huomattiin, vaikka eihän sillä oikeasti mitään merkitystä ollutkaan. Minä en yhtään paremmaksi tai suositummaksi siitä muuttunut, vaan eipä ollut tarvekaan. Kovin sosiaalinen en koskaan ole ollut.

    Ensimmäisen lauseen merkitystä pitää kyllä nyt vetää vähän takaisin. Kyllähän rahaa upposi autoni kunnostamiseen ihan kohtuuttoman paljon, kun kerran muutaman vuoden kuittien summat laskin yhteen. Ehkä taloudellisuus ei tuolloin ollutkaan ylläpidon päällimmäinen tavoite, vaikka periaatteessa tärkeää olikin.

    Nykyään arvot vähän toisenlaiset ja sitä myötä myös odotukset, mutta kyllä huolettomaan nuoruuteen kai saa kuulua jotain hauskaakin.

    Jos nyt eläisin tuota aikaa uudestaan, katselisin luultavasti jotain samantyyppistä autoa kuin silloinkin eli suht perustekniikalla olevaa coupea. Nykyisestä uusien autojen hinnastosta Hyundai Coupe 2,0 osuu lähimmäksi.

    On varmasti aivan riittävän nopea, vaikka lujaa haluaisikin ajella. Silti mukavaan olemukseen yhdistyy kiva ulkonäkö ja luultavasti järkevät käyttökulut. Tavaratkin mahtuu kyytiin, kun takapenkin saa nurin.

      
  • Nykyään arvot vähän toisenlaiset ja sitä myötä myös odotukset, mutta kyllä huolettomaan nuoruuteen kai saa kuulua jotain hauskaakin.

    Tuo oli erittäin hyvä jatke ajatuksiimme (sinun ja minun):

    Älä nyt hyvä mies pistä koko summaa autoon!! Puolella siitä saat sellaisen tämän vuosituhannen menopelin, jolla henki lähtee taitamattoman käsissä (tehoiltaan). Ja tytöille on turha elvistellä niillä suoritusarvoilla, ulkonäkö tekee ehkä parhaimman vaikutuksen. Mutta ethän sä tuon ikäisenä voi ihan uutta periaatteessa omistaakan? Silloin riittää, että on uudehko piili alla, jolla voi sitten (konkarin näkökulmasta) lapsellisesti yrittää tehdä vaikutusta. Ellet sitten ole todella varakas ja tuo summa on taskurahoja.

    Mutta sillä lopulla n. 20000 eurolla voi tosiaan pitää muutenkin hauskaa, todella paljon: ostaa poppikonetta autoon kunnon "Jenseneillä", kierrellä lomareissuilla, ostaa taulutöllö, viedä lukuisia kertoja kymmeniä pimuja syömään HYVIN ja keskustelemaan älykkäitä ja valkkaamaan paras päältä. :p

    Kyllä ne pimut enemmän tykkää ihan muista jutuista ainakin kuin sun jatkees...öh..autostasi. Sillä pelkästään et tosiaankaan pitkälle pötki, alkua pidemmälle ehkä, mutta totuus itsestäsi paljastuu nopeasti, jos on paljastuakseen ja jos on aihetta.

    Tällä palstalla viisastelevista, kateellisena ehdotuksiaan tekevistä miehistä ja heidän kommenteistaan, saati muualla vastaantulevista, vähiten kavereiden kommenteista ei tarvitse välittää hölkäsenpölähdystä.

    Aikuisen oikeesti :smile:

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 08.06.2006 klo 19:00]
      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 13:48 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    08.06.2006 klo 13:04 Kumppani kirjoitti

    Niin, jos haluaa todella kalliin auton (huolto, varaosat jne).
    Pitääkö tässäkin mallissa vaihtaa jakohihna 60tkm:n välein, kuten 156:ssa??



    kalliin? no ei se kalliimpi ole kuin muut vastaavat. Dieseleissä on hihnat vaihtoväli taitaa olla 120, bensoissa ketjut

    Kesäkuun Tuulilasi-lehdessä oli koeajo Alfa 159 Sportwagon 2,4 JTDm:stä.
    Jakohihnan vaihtoväli on dieselissä todella 4v/120 000 km. Varsinkin paljon ajavalle hihnanvaihto tulee siis eteen aika usein - suurin ongelma on kuitenkin hihnanvaihdon hinta: yli 1200 eur. Hinnalle on perustelunsa: hihnaa ei voida vaihtaa 5-sylinterisen moottorin ollessa paikoillaan, vaan moottori on irrotettava!!!

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 08.06.2006 klo 15:49]
      
  • Mistä otit tuon hinnan? Jos on noin kallis, niin sitten se kannattaa vaihtaa jossain muualla kuin Deltassa. Sitäpaitsi bensamallit ovat ketjulla, joten nuo teidän "kuulin kaverinkaverinkaverilta, että Alfa on..." huhut voi unohtaa bensakoneiden kohdalla alkuunsa. Jos tosiaan tahdot auton jota on KIVA ajaa, niin Alfa tai BMW on noista se vaihtoehto. Sitäpaitsi on tosi hienoa siteerata jotain 33:sen testiä vuosien takaa. Jotain arvostelukykyä sinnekin päin kiitos! BMW tuppaa vaan olemaan minun silmääni niin ruokottoman ruma. Sitäpaitsi te ette ole vielä kuulleet millä hinnalla se hihna vaihtuu Maseratiin. :open_mouth:

      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 16:08 3200 GT kirjoitti
    Mistä otit tuon hinnan? Jos on noin kallis, niin sitten se kannattaa vaihtaa jossain muualla kuin Deltassa.

    Hinnan otin Tuulilasi-lehdestä - koeajoartikkelin yhteydessä on erillinen "laatikko", jossa käsitellään koeajoauton hihnan vaihdon vaikeutta. Toistettakoon vielä: hirveä hinta tulee siitä, että moottori täytyy irrottaa.

      
  • onhan se kallis, mutta ei se paljon halvempaa ole esim Audin V6 Tdi ym tai muissa isommissa bensakoneissa. Tonni heilahtaa helposti merkkiliikkeessä

      
  • Kiva sillä Alfalla varmaan ajella on, mutta kertakäyttö laatuun tyytymättömälle se ei sovi. Eipä tarvi kuin tutkia reilu satatuhatta ajettuja makarooneja niin ymmärtää mikä se on autojaan.

    Kiihkeimmät tietenkin höyryää sen erinomaisuutta, mutta kun katsotaan jälleenmyyntiarvoa ja luotettavuustilastoja niin eipä jää kuin tyhjät puheet.

    Osta Bemari niin on toiveita saada siitä jotain myös vaihdossa.

      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 19:25 vernon vili kirjoitti
    Kiva sillä Alfalla varmaan ajella on, mutta kertakäyttö laatuun tyytymättömälle se ei sovi. Eipä tarvi kuin tutkia reilu satatuhatta ajettuja makarooneja niin ymmärtää mikä se on autojaan.

    Kiihkeimmät tietenkin höyryää sen erinomaisuutta, mutta kun katsotaan jälleenmyyntiarvoa ja luotettavuustilastoja niin eipä jää kuin tyhjät puheet.

    Osta Bemari niin on toiveita saada siitä jotain myös vaihdossa.


    varsinainen vitsiniekka

      
  • MatLog:

    No muutkin noista autoista on bensakoneilla ja Alfan 2.2 JTS on ketjulla, joten lisää kustannuksia mistään hihnanvaihdosta EI tule! Vertaillaan sitten siis 2.2 JTS koneista muihin.

    Vernon Vili:

    Heh, taitaa käydä kateeksi vain, kun joillakin on varaa hienoon italoon. Tervetuloa katsomaan 5v-vanhaa Maseratiani. Et löydä vian vikaa mistään! BMW 3-sarjalainen on kyllä sen verran luotaantyöntävän näköinen, että mielummin sitä Alfalla ajaa.

      
  • Kateellinen kyllä olen, inhimillinen piirre ihmisessä, mutta se ei vielä tähän ikään ole autoihin kohdistunut. Oman käyttöautoni hinnalla olisi varmasti ko. Alfan saanut ja harrasteautokin on niellyt ihan kiitettävän summan euroja. Kaikilla ei vain ole tarve esitellä kalliita autojaan joka keskustelussa eri lehtien palstoilla.

      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 19:25 vernon vili kirjoitti
    Kiva sillä Alfalla varmaan ajella on, mutta kertakäyttö laatuun tyytymättömälle se ei sovi. Eipä tarvi kuin tutkia reilu satatuhatta ajettuja makarooneja niin ymmärtää mikä se on autojaan.

    Kiihkeimmät tietenkin höyryää sen erinomaisuutta, mutta kun katsotaan jälleenmyyntiarvoa ja luotettavuustilastoja niin eipä jää kuin tyhjät puheet.


    Samaa mieltä siinä mielessä että väite parantuneesta laadusta on tyhjää puhetta kunnes se alkaa näkyä tilastoissa. Ja sen jälkeen menee vielä vuosia ennenkuin se näkyy jälleenmyyntiarvossa.

    Kannattaa toki muistaa että ihmisillä on eri preferenssejä ja auton luotettavuus ei ole kaikille se tärkein juttu.

      
  • Lainaus:
    08.06.2006 klo 15:41 Kumppani kirjoitti
    Kyllä ne pimut enemmän tykkää ihan muista jutuista ainakin kuin sun jatkees...öh..autostasi. Sillä pelkästään et tosiaankaan pitkälle pötki, alkua pidemmälle ehkä, mutta totuus itsestäsi paljastuu nopeasti, jos on paljastuakseen ja jos on aihetta.


    Aivan. Tarpeeksi hienolla autolla voi olla jopa negatiivinen vaikutus. Jos olisin ostanut aikanaan Bemarin, olisi kuulemma saatille pääsy voinut mennä pieleen. Japanilainen perusfarmari antoi minusta paljon paremman vaikutelman, Bemari olisi ollut varoitussignaali. Jonkinlaisesta vastuullisuudesta kai sekin kertoo, ettei hirvittäviä summia laita autoonsa, jos rahaa ei ole loputtomasti. Muitakin kuluja on alkaen asunnosta jne. Eiköhän vastapeluri arvosta tällaisia asioita loppupeleissä enemmän kuin kallista autoa.

    Mutta jos haluaa hurmata pinnallisia missityyppejä tai elää sitä huoletonta poikamieselämää, siitä vain bemarikauppaan.

      
  • 3200 GT: "Jos tosiaan tahdot auton jota on KIVA ajaa, niin Alfa tai BMW on noista se vaihtoehto. Sitäpaitsi on tosi hienoa siteerata jotain 33:sen testiä vuosien takaa."

    Teknikens Världin uusimmassa testissä BMW 320 ei saanut yhtään Mazdaa parempaa arviota, ehkä päinvastoin. Tarkat pisteet oli ilmeisesti unohtunut lehdestä pois, mutta tekstin perusteella perus-Mazda kuului testin parhaimpiin ajettaviin. Audi A4 sai myös kehuja. Alfaa ei testissä ollut. Tietysti ajamiseen hauskuuteen vaikuttaa muutkin asiat kuin ajo-ominaisuudet. Auton imago ei ehkä ole niistä vähäisin...

    Autoista puhuttaessa vain vuosien mittaan perusasioissa ei ole suuria mullistuksia tapahtunut. Mikään ei anna aihetta olettaa, että tuo vuosien takainen testi ei olisi pätevä. Kehitystä on tapahtunut muillakin, joten asetelma lienee ennallaan. Toivottavasti koneet ei enää nykyään hajoa 60 tkm aikana.

    "Jotain arvostelukykyä sinnekin päin kiitos! BMW tuppaa vaan olemaan minun silmääni niin ruokottoman ruma."

    Tuo selittääkin kaiken.


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit