Mikä on Skodan imago tänään?

90 kommenttia
«13

Skodahan on jo vuosia ollut teknisesti kelpo tuote, mutta välillä kuulee, että sen "itä-auto"-imago häiritsee joitakin. Miten on, onko Skoda tänään jo täysin hyväksytty auto vai seuraako Tshekkoslovakian kommunistinen varjo sitä?

Tunnettuahan on, että ihmisten asenteet istuvat sitkeässä; vielä 1990-luvullakin oli sellaisia ihmisiä, jotka tosissaan uskoivat siihen 1960-luvulla syntyneeseen myyttiin, että japanilaiset autot olisivat huonoja ajaa, vaikka tosiasiat ja autolehdet muuta kertoivatkin.

Omasta puolestani voisin ajaa Skodalla, jos yhtiö vain saisi muotoilunsa kuntoon. Autonäyttelyissä ollut Yet-konsepti kyllä näytti rohkaisevalta!

  
  • Skodan imago on muuttunut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana selvästi positiiviseen suuntaan, tässä esimerkki.

    TV2:n muutama viikko sitten esittämässä Kummeli -sarjan uusinnassa v.1992, jollekin annettiin "palkinnoksi Skoda". Muistan sketsin naurattaneen v. 1992, mutta nyt tällaista reaktiota ei syntynyt. Enemmänkin tuli mieleen "kaveri sai hienon palkinnon". Näin se itäauton imagokin hitaasti mutta varmasti muuttuu.

      
  • Itäauto kuten ennenkin? :smile:

      
  • Eiks kommunistit tee sitä Skodaa viel Neuvostoliitossa? :grin:

      
  • Suomessa (Euroopassa) ei imagoa luoda nopeasti siihen menee helposti kymmeniä vuosia. Audi tosin onnistui tässä suht nopeasti jos muistelee vielä vanhoja 70-80 luvun malleja. Jenkeissä tuntuu onnistuvan mikä tahansa eli vuodessa parissa saadaan myytyä mitä tahansa suuria määriä... Itse näen Skodan samanlaisena kuin muutkin VAG ryhmän autot tänä päivänä

      
  • Myyntilukujen perusteella ei taida imagossa olla isoja ongelmia. Sama probleema kaikilla merkeillä. Toiset tykkää ja toiset ei. Turha puhua vuosikymmenten ongelmista imagon suhteen. Kannattanee katsoa peiliin jos näkee tuollaisen ongelman.

      
  • Ikävä kyllä en muista vuotta enkä numeroa,mutta TM testasi Skodaa sen "uudelleen tulemisen" yhteydessä ja lähtökohtana oli juuri kaikki Skodan vanhat viat mm käsiin hajoavat kytkimet,murenevat muovit ja onnettomat ajo-ominaisuudet.Testitulokset romuttivat kaikki entiset luulot, ei edes vilkkuviiksi jäänyt käteen sitä käytettäessä.
    En epäröisi Skodan ostoa jos olisi sopiva malli tarjolla kohtuuhinnalla.

      
  • Henkilökohtaisesti en pistäisi pahakseni vaikka omistaisinkin uuden "skeidan" :grin:
    Tuntuvat olevan ihan kelpo ajoneuvoja ja muotoilussakin on päästy VW:n kanssa kivasti eroon wanhasta Ladamaisuudesta. Nythän esim. uusi Octavia Combi näyttää paremmalta kuin yksikään emoautonsa (VW) farmareista! Vaikka onhan tuo uusi Passat ihan näppäränoloinen...

    Anyway, ponttini oli, että itse en miellä Skodaa enää itä-autoksi vaan ihan saksalais-tsekkiläisen yhteistyön helmeksi. Harvassa autossa on parempi hinta/laatu-suhde!

      
  • Päädyin Skoda Octaviaan koeajettuani 8 eri merkkiä. Imago ei merkinnyt mitään vaan faktat. Ajettavuus, turvallisuus, varusteet, tilat (eritoten tavaratila), talviominaisuudet (TM-vertailutesti). Kaupunkikulutus on reilun 2000 km:n jälkeen ollut myönteinen yllätys, FSI-moottori on melko pihi. Mutta kukin valitse autonsa tarpeensa mukaan, toivottavasti oma valintani osoittautuu ajan mittaan hyväksi.

    [HB50 muokkasi tätä viestiä 17.10.2005 klo 22:11]
      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 22:11 HB50 kirjoitti
    Päädyin Skoda Octaviaan koeajettuani 8 eri merkkiä. Imago ei merkinnyt mitään vaan faktat. Ajettavuus, turvallisuus, varusteet, tilat (eritoten tavaratila), talviominaisuudet (TM-vertailutesti). Kaupunkikulutus on reilun 2000 km:n jälkeen ollut myönteinen yllätys, FSI-moottori on melko pihi. Mutta kukin valitse autonsa tarpeensa mukaan, toivottavasti oma valintani osoittautuu ajan mittaan hyväksi.


    Uskon että valintasi on hyvä. Itse ajoin myös Skoda Octavian, minua sen muotoilu ei miellyttänyt ja melutaso on aika korkea. Mutta muuten kyllä hyvä auto, imago-asiaa en tuuminut lainkaan. Ei minusta Skodan imago nyt ainakaan huonompi ole kuin muiden "tavis"merkkien, ihan sama ajaako Toyotalla, Skodalla, Opelilla, Fordilla, Sitikalla, Mazdalla tms. Ei niillä millään ainakaan minulle mitään prestige-arvoa ole... :grin:

      
  • No millä merkillä sitä ns. "arvoa" nyt todella on? Voi olla subjektiivinen tuntuma korvien välissä ja tietenkin lisähinnan takaama osittainen "laadun" tuntu. Olen muuten havainnut, että muutamassa merkissä mm. uutena laadukkaat pintamateriaalit hilseilee jo parin vuoden käytön jälkeen, kun vastaavasti laaduttomassa kärryssä samat paikat ovat kuin uudet. Eikös kaikki autot kuitenkin muutu vanhetessaan Opeleiksi?

      
  • Imago lienee parantumassa kaiken aikaa. Ainakin itse valitsin Octavia Combin ja ajossani se on ollut kesästä alkaen. Olen tyytyväinen ostokseeni. Auto on tyylikäs, erittäin tilava, mainio ajaa, kuluttaa vähän, hyvin varusteltu (esp,xenon,climatronic, etc...), kohtuuhintainen ja tuntuu toimivankin hyvin.
    Mielenkiintoista kyllä, katsokaapa Tuulilasissa äskettäin ollut yhteispohjoismainen merkkien merkki tutkimus. Skoda menestyy useimmissa kohdissa huomattavasti paremmin kuin VW, Audi tai Seat. Autoon, myyntipalveluihin, huoltoon ollaan tyytyväisempiä.

      
  • Lainaus:
    18.10.2005 klo 01:16 Rampe2 kirjoitti
    No millä merkillä sitä ns. "arvoa" nyt todella on? Voi olla subjektiivinen tuntuma korvien välissä ja tietenkin lisähinnan takaama osittainen "laadun" tuntu.


    Miksi joku siis ostaa vielä Audia, kun samaa tavaraa saa Skodassa paljon halvemmalla (moottorit, vaihteistot, alusta jne.) ?

      
  • Lainaus:
    18.10.2005 klo 01:16 Rampe2 kirjoitti
    No millä merkillä sitä ns. "arvoa" nyt todella on?


    No kysypä naapuriltasi sen jälkeen kun olet ostanut Mersun. :sunglasses:

      
  • Kun kaikki on niin positiivisia, vänkään vähän vastaan. Minusta VAG omistajan olisi pitäny keksiä autolle heti alunperin uusi nimi!! Lexus ei ole Toyota samasta syystä, vaikkakaan en siis vertaa Toyotaa vanhaan Skodaan. Autoissa nimi leimaa vaikka tekniikka kehittyisi. Jos MB ostaisi Ladan, siitä tuskin omalla nimellään tulisi premium-merkkiä ihan äkkiä, vaikka ladattaisiin täyteen mersun osia.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 18.10.2005 klo 19:17]
      
  • Ehkäpä voisi todeta että Skodan imago on kohonnut "normaalitasolle" Hondien, Toyotien ja Opelien tasalle. Oikeastaan noin niinkuin imagomielessä ajelisin ehkä mieluumin Skodalla kuin Opelilla tai jollain japsilla, ranskiksella tai italiaanolla. Mutta se onkin vain oma mielipiteeni.

    Brändien asettelua VAG-konsernissa hämärtää Volkkarin ja Audin suhteellisen (vai suhteettoman?) korkealla killuva maine. Perustuu mihin perustuu mutta tavallisen tallaajan silmissä Audi on Audi ja Volkkaria pidetään laatumerkkinä oli autopalstojen keskustelijat mitä mieltä hyvänsä.

      
  • Lainaus:
    18.10.2005 klo 19:01 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    18.10.2005 klo 01:16 Rampe2 kirjoitti
    No millä merkillä sitä ns. "arvoa" nyt todella on?


    No kysypä naapuriltasi sen jälkeen kun olet ostanut Mersun. :sunglasses:


    Heh, lainausmerkit tuossa viestissä ovat kyllä mielestäni ihan oikeassa paikassa.

      
  • Mielestäni Skoda on imagopuolella edennyt todella suurin harppauksin. Tukea paremmalle imagolle ovat antaneet tyytyväisyystutkimukset.

    Mersun imago taas tuntuu olevan miltei vapaassa pudotuksessa. Tätäkin muutosta tukevat tyytyväisyystutkimukset. Tosin Mersun imago on mielestäni hieman kaksijakoinen, koska pudotus alaspäin on E-sarjalla ja sitä pienemmillä malleilla.

      
  • Lainaus:
    19.10.2005 klo 09:16 Tuota kirjoitti
    Mielestäni Skoda on imagopuolella edennyt todella suurin harppauksin. Tukea paremmalle imagolle ovat antaneet tyytyväisyystutkimukset.

    Mersun imago taas tuntuu olevan miltei vapaassa pudotuksessa. Tätäkin muutosta tukevat tyytyväisyystutkimukset. Tosin Mersun imago on mielestäni hieman kaksijakoinen, koska pudotus alaspäin on E-sarjalla ja sitä pienemmillä malleilla.


    En oikein usko että Mersun imago nyt niin huono on, ei kannata vetää johtopäätöksiä tältä palstalta ainakaan. Saksan huono myynti johtuu pääasiassa surkeasta taloudellisesta tilanteesta, ei siellä muillakaan kalliilla tuotteilla hyvin mene tällä hetkellä. Tavan tallaajan mielikuvissa Mersu on edelleen erittäin arvostettu, ja suurillla uusilla markkinoilla (esim. Venäjä) lähestulkoon ainoa oikea vaihtoehto niille joilla vähänkin on rahaa.

      

  • Oikeestaan mitä sillä on väliä jos taaloja löytyy ja pitää Mersusta jos se menee rikki niin on rahaa maksaa korjaus, kun on kerta varaa ostaakkin mese.
    Eri asia on sitten nämä jotka tuo niitä 300000km ajettuja mersunromuja ja sanoo että Mersu huono niillä varmaan ei ole varaa ja ihmettelee ei se mersu enää hyvä ole

    :innocent:

      
  • AkiK

    En tarkoittanut Mersun imagon olevan huono, mutta mielestäni se on tullut alaspäin. Pesäeroa esim. BMW:n tai Audiin ei enään ole, kuten joskus aikaisemmin. Johtunee sekä mallivalikoiman laajenemisesta edullisempiin malleihin että raportoiduista laatuongelmista. Samoin on käymässä Jaguarille.

      
  • AkiK totesi:

    Tavan tallaajan mielikuvissa Mersu on edelleen erittäin arvostettu, ja suurillla uusilla markkinoilla (esim. Venäjä) lähestulkoon ainoa oikea vaihtoehto niille joilla vähänkin on rahaa.


    No höh...ei kannata yleistää. Tämän tallaajan mielestä mese on aina ollut yliarvostettu ja on sitä edelleen. Uskonpa myös että venäjän markkinoille löytää tiensä muitakin merkkejä ns. rahakkaiden kulkineiksi.

    Oikeastaan sääli jos rahakkaana ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi mese...eipä ole itsellä sitä ongelmaa :sunglasses:

      
  • Venäjälle myydään mitä tahansa, esimerkiksi Infinitiä, jota tänne "länsimaiseen sivistykseen" ei tuoda. Lisäksi sinne menee kymmenittäin sellaisia ajopelejä, että suomipoika ei elämänsä aikana välttämättä näe kertaakaan, ruotsalaista Koeseniggia (ei osaa kirjoittaa) ja Pagania puhumattakaan "peruskaurasta" Rolssit, Bentleyt, Maybachit, Fergut ja Lambot...

    Mutta silti, lähes aina niiden kahden, kolmen mustan jenkkimaasturin tai panssaroidun G-Mersun välissä menee musta S-sarjalainen tai Maybach.

      

  • No rahakkaana kerroppa millä ajelet

    Lainaus:
    21.10.2005 klo 11:38 HäRVeli kirjoitti
    AkiK totesi:

    Tavan tallaajan mielikuvissa Mersu on edelleen erittäin arvostettu, ja suurillla uusilla markkinoilla (esim. Venäjä) lähestulkoon ainoa oikea vaihtoehto niille joilla vähänkin on rahaa.


    No höh...ei kannata yleistää. Tämän tallaajan mielestä mese on aina ollut yliarvostettu ja on sitä edelleen. Uskonpa myös että venäjän markkinoille löytää tiensä muitakin merkkejä ns. rahakkaiden kulkineiksi.

    Oikeastaan sääli jos rahakkaana ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi mese...eipä ole itsellä sitä ongelmaa :sunglasses:
      
  • moi tuomas andersson 19v. amisviiksillä. oot sä taas alkanu käyttää huumeita ku juttua riittää vaikka ei tiedä mistään mitään. :open_mouth:

      
  • Kenellehän tuokin oli osoitettu? Palstan taso on keskimäärin asiallinen, mutta näemmä tällaisiakin sattuu tulemaan.

      
  • Valitsin pari vuotta sitten Skodan nimenomaan imagosyistä. Minulle se edusti uutta Eurooppaa ja vapaata ajattelua. Skodassa oli marginaalimeininkiä. Se ei ollut keskinkertasuuksien auto, vaan kertoi autoilijasta, joka tekee vapaita valintoja eikä seilaa valtavirran mukana. Lisäksi pidin Skodan flaamilaisesta muotoilusta, josta oli löydettävissä edes hieman omaleimaisuutta.

    Valitettavasti Skodan maine on latistunut. Nykyään se on tavallinen eurooppalainen auto. Sellaisella saattaa nykyään ajella jopa naapurin keski-iän ylittänyt paksuniskainen ja möhömahainen autoasiantuntija, joka vielä pari vuotta sitten vannoi haistavansa kaalisopan ja mahorkan hajun korttelin päähän Skodan nähdessään.

    Latteista fiiliksistä huolimatta oli vaikeaa löytää perusteita automerkin vaihtamiselle nyt, kun auton vaihdon aika tuli. Seuraava autoni on minulle yhdeksäs, mutta ensimmäistä kertaa saman merkkinen kuin edellinen.

      
  • Ei kai Skodan imagossa pahemmin vikaa ole, joissakin testeissä on sanottu joitain ominaisuuksia huonommiksi ja joskus paremmiksi kuin volkkarissa, hinnat on nousseet vähitellen myös niin ettei alkuvuosien hintaerosta ole kuin muisto jäljellä.

      
  • Se on tuolla Sokotalla samoin kuin Lattarallakin, eli oli sitten Samara tai Larvette ja vaikka kuinka hyväksi kehitetty, niin se vaatii ainakin yhden uuden sukupolven ennenkuin kaikki ennakkoluulot katoaa! :sunglasses:
    Varmaan hyvä tuo Sokota, mutta itäauto kumminkin........ :innocent:

      
  • Joxalla se on tuo sukupolvi melko lyhyt aika, liekö sydän ja veritsuoni tautia suvussa oikei enemmänkin. Lyhyt on tuo sukupolvi tosiaan,. Kannattaa katsoa elävää elämää. Tuskin jokin kuppaisen maineen omaava merkki kykenee samaan myyntiin kuin Skoda tänä päivänä Suomessa. No meitä on monenlaista taapertajaa.

      
  • Lainaus:
    22.10.2005 klo 01:50 Rampe2 kirjoitti
    Joxalla se on tuo sukupolvi melko lyhyt aika, liekö sydän ja veritsuoni tautia suvussa oikei enemmänkin. Lyhyt on tuo sukupolvi tosiaan,. Kannattaa katsoa elävää elämää. Tuskin jokin kuppaisen maineen omaava merkki kykenee samaan myyntiin kuin Skoda tänä päivänä Suomessa. No meitä on monenlaista taapertajaa.


    Äläs nyt. Skodan myynti saatiin vauhtiin halvalla hinnalla. Nyt samoilla apajillla on Hyondaut ja Kiaat. Hyvin on lähtenyt em. merkeillä myynti käyntiin. Suomalaiset kun ostaa ihan mitä vaan kun saa "halavalla". Skodan tapauksessa ostetaan Volkkarin tekniikkaa, mutta halvemmalla. Siis kyllähän se muillakin varmaan onnistuu jos kriteeriksi otetaan mainitsemasi kuppanen maine. Skodalla siis OLI kuppanen maine. Sitä on vaan aikojen kuluessa parannettu. Jotain pieniä miinuksia on edelleen. Esim. jostain syystä Skodan diesel-kone kuullostaa auton vieressä samalta kuin naapurini entinen 504 peogeot vm. 1975. Minusta volkkarit ei kuullosta samanlaiselta. Toki säästöjä on varmaan täytynyt tehdä yhdessä jos toisessakin paikassa. Jos skodien hinnat Suomessa pikkuhiljaa lähestyvät vastaavien volkkareiden hintoja, ei se tarkoita sitä että tuotantokustannukset olisivat samoissa. Markkinoilla otetaan markkinahinta.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 22.10.2005 klo 09:24]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit