Subaru saattaa luopua bokserista ja nelivedosta

83 kommenttia
13»
  • FlatOut:

    Tänä aamuna huomasin ilokseni, että tänne etelä-Suomeenkin oli tullut lunta oikein reilusti. Aamusella piti lähteä heti hoitamaan asioita ja eikun menoksi - siitä vaan kotipihasta ylämäkeen auraamattomalle tielle ja aivan kuin kesällä olisi ajellut - missään vaiheessa ei pyörät lyöneet tyhjää vaikka alla oli osittain jo jääksi pakkautunutta lunta.

    Ja mutkissa ei lipsu ennenkuin itse haluaa antaa vähän kaasua ja tällöinkin saa aikaiseksi hyvin hallitun luiston, mitä voi ohjata pelkästään kaasulla, eikä ole edes vaaraksi muulle liikenteelle.

    Ja alla oli tietysti Subaru Outback ja Nokian kitkarenkaat :wink:







    -juu ei kyllä etuvetoa tule ikävä. yksi hankala paikka on kotikaupungin keskustan jyrkät ylämäet mukulakivellä. siitä ei välillä meinannut päästä ollenkaan ylös edes tuliterillä nastarenkailla. Subarulla ei tarvitse edes koko asiaa miettiä, senkun ajaa kuten kesällä :wave:



    toinen on maantieajo, varsinkin silloin kun tulee rankasti räntää ja sitä on maassa suht paljon ja sitä ei ole keretty auraamaan.

    kyllä on meno silti uskomattoman vakaata ja turvallista.

    tässä kelissä vaaralliset puolenvaihdot ohituksissa yli ''keskivallin'' sujuu myös ilman ylimääräisiä manoovereja.

      
  • Joo kyllä se subaru on fiksu auto. Olen kuullut että kehittävät dieseliä siellä, tuleekohan siitäkin bokseri :smile: . Onhan bokseri koneen etuja värinätön käynti ja etenkin matalampi painopiste. Tosin bokseri tekniikkaa pitäisi kehittää, se ei ole vielä ihan rivikoneiden tasoa kulutus/tehosuhteeltaan.

      
  • boxer-diesel on tulossa. tekeeköhän yhtä selvää jälkeä kilpailijoista kuin muut subarun systeemit? :innocent: :sunglasses: no joo, tuota ei tarvitse ottaa vakavasti.



    Minusta on aivan fantastista ja osoittaa mahtavia ''bollseja'' hyvin urheilulliselta automerkiltä, että diesel tehdään vasta nyt, kun kaikki päästöjen muuttuminen tärkeämmäksi ja piiperrys siihen pakottaa.



    Minusta on ollut vain ihailtavaa että subaru on tehnyt aina vain bensakoneita ja homma on lähtenyt ylipäätään aina kuljettajan kontrollista ja nautinnosta liikkeelle, ja mihinkään massasuoltamiseen ja tinkimiseen jostain ominaisuuksista (teknisissä ratkaisuissa) kustannusten takia ei ole lähdetty.

      
  • petos:

    boxer-diesel on tulossa. tekeeköhän yhtä selvää jälkeä kilpailijoista kuin muut subarun systeemit? :innocent: :sunglasses: no joo, tuota ei tarvitse ottaa vakavasti.

    Minusta on aivan fantastista ja osoittaa mahtavia ''bollseja'' hyvin urheilulliselta automerkiltä, että diesel tehdään vasta nyt, kun kaikki päästöjen muuttuminen tärkeämmäksi ja piiperrys siihen pakottaa.

    Minusta on ollut vain ihailtavaa että subaru on tehnyt aina vain bensakoneita ja homma on lähtenyt ylipäätään aina kuljettajan kontrollista ja nautinnosta liikkeelle, ja mihinkään massasuoltamiseen ja tinkimiseen jostain ominaisuuksista (teknisissä ratkaisuissa) kustannusten takia ei ole lähdetty.






    Niin ja ihailtavaa on Subarulta myös sekin, että kun muut merkit pudottaa kulutusta, niin imprezan uudessa mallissa kulutus kasvaa tehon nousematta. Ei tätäkään tarvitse ottaa vakavasti.

      
  • uudessa Sti:ssä ainakin teho ja muutkin ominaisuudet ovat parantuneet.



    käsittääkseni parilitraisessa normi-impresassa keskikulutus on nyt lähempänä kasia, kun se edeltäjässä oli lähempänä ysiä?



    no oli miten oli, kulutus ja sen sektorin nopea kehittäminen ei ole subarun heiniä.



    mutta ei kyllä nuo kulutuksen pienet erot kiinnosta pätkääkään, koska tuo kulutus on minusta pieni miinus kokonaisuus huomioon ottaen.



    Kuten olen jo todenutkin, tuolle kulutulisälle kun saa vastineeksi mm. toimivan nelivedon ja mainion moottorin.

      
  • Petos:



    Onko markkinatalous ja kilpailu sinulle tuttuja termejä? Kehoitan tutustumaan.

      
  • heh, kuka nyt itkee? :grin:

      
  • Onko markkinatalous ja kilpailu sinulle tuttuja termejä? Kehoitan tutustumaan.


    No Volvolla on kivikautiset syöppökoneet ja hetkinen, ei edes mitään erityistä lohdutukseksi!!



    Niin, ikävää tuo markkinatalous kun Volvo ei pärjännyt yksin vaan se myytiin, eikä ole vieläkään iso valmistaja. Se on täysin riippuvainen isomman valmistajan tuesta ja ne markkinatalouden lait saivat Fordin isoihin ongelmiin... Samaan aikaan Subaru porskuttaa yhä poikkeuksellisen riippumattomana ja valmistaa sellaisia tuotteita kuin haluaa eikä sellaisis mitä on pakko markkinointitiimin mukaan tehdä jotta brändiä saadaan maksimaalisesti hyödynnettyä, olemassaolo jatkuu ja mitä konserniomistaja käskee jotta sopii hyvin konsernin suunnitelmiin.



    Volvolla on upouusi dieselkone joka juuri osoittautui AMS:n testissä huonommaksi kuin Skodan ikivanha pumppusuutindiesel. Yksikään Volvon bensakone ei ole millään tavalla tarpeeksi hyvä erottuakseen minkä tahansa perusmerkin peruskoneista vaan päinvastoin huonoja puolia löytyy minusta tavallista enemmän. Eli Volvolta löytyy korkeintaan tavanomaista tasoa olevia koneita, ja usein ei sitäkään. Miksi et näistä valittanut kamalasti mutta nyt mielestäsi yhtäkkiä Subarun tilanne on aivan kamala? Ai niin, siksi koska ensin katsot onko kyseessä Ford-konsernin tuote ja sitten alat selittämään jotain sen mukaan mikä kuullostaa parhaalta niiden Fordin kannalta.

      
  • Putput:



    Yksikään Volvon bensakone ei ole millään tavalla tarpeeksi hyvä erottuakseen minkä tahansa perusmerkin peruskoneista vaan päinvastoin huonoja puolia löytyy minusta tavallista enemmän. Eli Volvolta löytyy korkeintaan tavanomaista tasoa olevia koneita, ja usein ei sitäkään.



    -samaa mieltä, ja vaikka puhuttaisiin nyt muistakin jutuista kun vain koneista, en käsitä mitä hienoa volvo on saanut aikaan/mitä sillä on tarjota vaativalle kuljettajalle?



    Miksi et näistä valittanut kamalasti mutta nyt mielestäsi yhtäkkiä Subarun tilanne on aivan kamala? Ai niin, siksi koska ensin katsot onko kyseessä Ford-konsernin tuote ja sitten alat selittämään jotain sen mukaan mikä kuullostaa parhaalta niiden Fordin kannalta.


    -niiiiimpä :grin: :grin: :grin:
      
  • Putput:



    Volvolla on upouusi dieselkone joka juuri osoittautui AMS:n testissä huonommaksi kuin Skodan ikivanha pumppusuutindiesel. Yksikään Volvon bensakone ei ole millään tavalla tarpeeksi hyvä erottuakseen minkä tahansa perusmerkin peruskoneista vaan päinvastoin huonoja puolia löytyy minusta tavallista enemmän. Eli Volvolta löytyy korkeintaan tavanomaista tasoa olevia koneita, ja usein ei sitäkään. Miksi et näistä valittanut kamalasti mutta nyt mielestäsi yhtäkkiä Subarun tilanne on aivan kamala? Ai niin, siksi koska ensin katsot onko kyseessä Ford-konsernin tuote ja sitten alat selittämään jotain sen mukaan mikä kuullostaa parhaalta niiden Fordin kannalta.


    Mitäs kaikkea huonoa tuossa Volvon koneessa on verrattuna vastaaviin bemarin käyttämiin nakuttimiin. Petoskin voi toki kommentoida.

    Likimain jokaisessa Focus ST:n koeajossa/vertailussa muuten konetta on kehuttu luonteeltaan mitä mainioimmaksi voimanlähteeksi lukuunottamatta kulutusta.

      
  • Mikäli Subaru luopuu boxerista ja nelivedosta on sen sama vaihtaa nimeä!

    Eipä se ilman symmetristä nelivetoa ja tuttuja bensasyöppöjä boxerikoneita enää olisikaan Subaru...

    Saa nähdä miten se pian tuleva Subarun boxeridiesel toimii :wink:

      
  • Sellainen kommentti tuohon TM 22/2007 Imprezan testiin, että mikäli kuvia oikein tulkitsin niin testiautolla oltiin ajettu joko 353.3km tai 3553km kuvan ottamisen hetkellä. Joka tapauksessa sen verran vähän, että kulutus ym. eivät välttämättä ole asettuneet vielä uomiinsa tuossa sisäänajossa. Monella moottorillahan pitää ajaa n. 15 000km ennenkuin se on parhaassa iskussaan. Tämä tietenkin koskee kaikkia uusia testiautoja mutta varmasti moottoreissa on suuria yksilöllisiä eroja tämän sisäänajon keston suhteen.

      
  • FlatOut:

    Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä, että Subaru luopuisi bokserikoneista ja nelivedosta - eihän siinä ole mitään uutta. Subaru on valmistanut koko ajan autoja, missä on rivimoottori ja etuveto. Ja kun tuon ruotsalaislehden artikkelin lukee kokonaan niin sehän on pelkästään kyseisen toimittajan spekulointia aiheesta ilman mitään Subarun itse antamaa informaatiota.
    ...
    Jos Subarun bensakoneiden päästöarvot eivät täytä joitakin normeja, niin entäpä sitten VAG jonka FSI koneet ovat vielä huonompia. Verratkaapa vaikkapa päästöjä Subaru Outback man 2.5 AWD ja VW Passat man 2.0 FSI 4Motion. Ja Subaru on sentään 0.5 litraa suuremmalla koneella. :tongue:




    Teknikens Värld: "Det är Subarus Australien-chef Nick Senior som läckt nyheten att Subaru funderar på att erbjuda bilar utan fyrhjulsdrift och boxermotor."



    Voihan herra Senior tietysti olla kyseinen toimittajakin, mutta voi myös olla, ettei ole.



    Mutta vaikka VW ei muka hienolla FSI-koneellansa pääsekään Subarua parempiin tuloksiin, ei tarkoita se sitä, etteikö Subarun pitäisi miettiä, miten jatkossa päästään kiristyviin vaatimuksiin. Bensamoottorien teknologia kulutuksen osalta on käytännössä polkenut paikoillaan viimeiset 25 vuotta, mutta nyt on ilmassa merkkejä siitä, että kehitystä alkaa tapahtua. Siinä kilpajuoksussa pitää kaikkien pysyä mukana, jos haluaa säilyä markkinoilla. Ehkä Subarullakin osataan katsoa tulevaisuuteen, eikä tyydytä nauttimaan saavutetuista tuloksista.



    Uusimman Imprezan testin yhteydessä muuten paljastui hauska yksityiskohta. Ilmeisesti Subaru on liittynyt BMW:n kanssa samaan koulukuntaan siinä suhteessa, jonka mukaan moottorin lämpömittaria ei tarvita. Ainakin mittari autosta puuttui. Riemastuttavaksi asian tekee se, että pistokoeajon vajaa 90 tkm ajetusta autosta oli jäähdyttäjä hajalla, joten ehkä mittaria kuitenkin tarvittaisiin.

      
  • Herbert:


    Uusimman Imprezan testin yhteydessä muuten paljastui hauska yksityiskohta. Ilmeisesti Subaru on liittynyt BMW:n kanssa samaan koulukuntaan siinä suhteessa, jonka mukaan moottorin lämpömittaria ei tarvita. Ainakin mittari autosta puuttui. Riemastuttavaksi asian tekee se, että pistokoeajon vajaa 90 tkm ajetusta autosta oli jäähdyttäjä hajalla, joten ehkä mittaria kuitenkin tarvittaisiin.




    Vaikka BMW:ssä ei varsinaista lämpömittaria ole, on moottorin ali- tai ylilämpötila näkyvissä mittaristossa kokoajan.



    Sinänsä auton normaali moottorinlämpötila ei ole vakio, vaan saattaa vaihdella kymmenenkin astetta aivan normaalissa ajossa. Autojen viisarimalliset lämpömittarit on tehty niin, etteivät ne reagoi tähän normaalin käyttölämpötilan vaihteluun.



    Perinteinen jäähdytysjärjestelmän lämpömittari ei siis ole mikään tarkkuusmittari, Sen tarkoituksena on varoittaa moottorin ali- ja ylilämmöstä, tosin moni ei ymmärrä ylilämmön merkitystä saati alilämmön. Siksi ylilämmöstä nykyään informoidaan kuljettajaa autosta riippuen varoitusvaloin, äänimerkein ja selväkielisin tekstein

      
  • Herbert:

    Bensamoottorien teknologia kulutuksen osalta on käytännössä polkenut paikoillaan viimeiset 25 vuotta, mutta nyt on ilmassa merkkejä siitä, että kehitystä alkaa tapahtua. Siinä kilpajuoksussa pitää kaikkien pysyä mukana, jos haluaa säilyä markkinoilla. Ehkä Subarullakin osataan katsoa tulevaisuuteen, eikä tyydytä nauttimaan saavutetuista tuloksista.




    Kulutus on bensakoneilla parantunut huomattavasti viimeisen 25 vuoden aikana. Hyöty tästä vaan on mennyt turvallisuuteen eli autojen rakenteet ovat vahvistuneet ja paino noussut joten kulutus on pysynyt samalla tasolla. Nykyään autot painaa n. 400-500 kg enemmän kuin vastaavat mallit 80-luvulla, kulutus sama tai hieman pienempi. Eli turvallisuudesta tinkimällä autojen painoa voitaisiin puottaa huomattavasti jolloin myös kulutukset putoisivat ja myös hankintahintakin halpenisi.

      
  • Arvasin, että joku tarttuu tuohon. Kuten totesit, kulutus ei ole pudonnut eikä ympäristöä tai öljylähdettä lohduta tippaakaan se, että nykyään samalla polttoainemäärällä siirretään enemmän rautaa kuin ennen.

      
  • Arvasin, että joku tarttuu tuohon. Kuten totesit, kulutus ei ole pudonnut eikä ympäristöä tai öljylähdettä lohduta tippaakaan se, että nykyään samalla polttoainemäärällä siirretään enemmän rautaa kuin ennen.




    Olet väärässä, vertaat vääriä asioita keskenään. Vertaa nykyistä Poloa pienimmällä koneella ja entisajan Passatia isoimmalla koneella niin ollaan varmaan lähempänä oikeita vertailupareja. Tai Kangoo ja vanha Kleinbus. Vain tuollaiset parivaljakot tarjoavat edes teoriassa SUUNNILLEEN saman käyttäjilleen, tosin tuokin vertaus on huono kun uudemmat tarjoavat AIVAN eri tason ominaisuudet käyttäjilleen.

      
  • Itseasiassa paras osoitus asioiden muuttumisesta on nykyisen Ladan vertaaminen sen ajan hienoon Mersuun...

      
  • juster:

    Sinänsä auton normaali moottorinlämpötila ei ole vakio, vaan saattaa vaihdella kymmenenkin astetta aivan normaalissa ajossa. Autojen viisarimalliset lämpömittarit on tehty niin, etteivät ne reagoi tähän normaalin käyttölämpötilan vaihteluun.

    Perinteinen jäähdytysjärjestelmän lämpömittari ei siis ole mikään tarkkuusmittari, Sen tarkoituksena on varoittaa moottorin ali- ja ylilämmöstä, tosin moni ei ymmärrä ylilämmön merkitystä saati alilämmön. Siksi ylilämmöstä nykyään informoidaan kuljettajaa autosta riippuen varoitusvaloin, äänimerkein ja selväkielisin tekstein




    Voi olla, ettei lämpömittari seuraa heti nopeita lämmönvaihteluita. Onhan bensamittarissakin jonkinlainen vakautus, eihän siitä muuten saisi mitään tolkkua. Mutta 10 asteeen erot kyllä lämpömittari muuten tunnistaa, sen huomaa vaikka jos ajaa kesä/talvitermostaatilla. Viisari on eri asennossa.



    Mutta jos lämpömittaria tehostetaan varoitusvalolla, luulen siinä olevan ajatuksena saman kuin bensamittarissakin eli varoitusvalo herättää huomiota paremmin kuin viisari, jota ei välttämättä koko ajan tule seurattua. Jos mittari jätetään kokonaan pois, ei kyse voi olla kuin kustannuksista. Ja silloin kuljettaja voi huomata ongelman varoitusvalon myötä vasta kun vahinko on jo tapahtunut, aivan kuten öljynpainevalonkin kohdalla.

      
  • [quote="Herbert

    Voi olla, ettei lämpömittari seuraa heti nopeita lämmönvaihteluita. Onhan bensamittarissakin jonkinlainen vakautus, eihän siitä muuten saisi mitään tolkkua. Mutta 10 asteeen erot kyllä lämpömittari muuten tunnistaa, sen huomaa vaikka jos ajaa kesä/talvitermostaatilla. Viisari on eri asennossa.



    Mutta jos lämpömittaria tehostetaan varoitusvalolla, luulen siinä olevan ajatuksena saman kuin bensamittarissakin eli varoitusvalo herättää huomiota paremmin kuin viisari, jota ei välttämättä koko ajan tule seurattua. Jos mittari jätetään kokonaan pois, ei kyse voi olla kuin kustannuksista. Ja silloin kuljettaja voi huomata ongelman varoitusvalon myötä vasta kun vahinko on jo tapahtunut, aivan kuten öljynpainevalonkin kohdalla.



    Jäähdytysjärjestelmän nesteen absoluuttinen lämpötila ei seuraa lineaarisesti termostaatin aukeamislämpötilaa. Termostaatin aukeamislämpötilasta ei voi suoraan päätellä jäähdytysjärjestelmässä vallitsevaa lämpötilaa.



    Jos puhutaan uusista autoista, ei jäähdytysjärjestelmän lämpötilan mittarin (sarjatuotannossa kustannus muutama euro) kojetaulusta jättäminen välttämättä tuo mitään säästöä, päinvastoin. koska sama informaatio on annettava kaiken tasoisille kuljettajille(mihin ei pelkkä mittari riit&#228:wink:, ja vielä siten että he ymmärtävät ja osaavat sen perusteella toimia oikein.



    Jos kuljettajaa varoitetaan, vasta kun moottori on ylikuumentunut, on kyseessä huono suunnittelu ja toteutus.

      
  • http://www.iltalehti.fi/autot/200712146930862_au.shtml



    Jep, Justy tulee takaisin. Etuveto ja 1-litran kone (51kw/91nm, 3 venttiiliä/sylinteri). Sporttisuutta?

      
  • Otetaanpas tähän hieman faktoja mukaan keskusteluun. TM 21/06 oli vertailussa Nissan Murano 3,5l V6:lla, Subaru Tribeca 3,0l boxer6 ja Volvo XC90 3,2l rivi6.

    Taloudellisin oli Nissan suurimmalla koneella. Ilmeisesti onnistuneella moottorin ja CVT-vaihteiston yhdistelmällä. Aploodit Nissanille.

    Toisena oli Subaru pienimmällä, mutta tehokkaimmalla boxerikoneella ja yllätys yllätys rivikone oli kaikkein suurin juoppo.

    Kun nyt on todistettu V-kone taloudellisimmaksi, niin sanokaahan viisaammat että jos suurennetaan V-koneen kulmaa, missä vaiheessa se muuttuu juopoksi, vaiko vasta 180asteessa? Ei esim. 179asteessa. Silloin se on vielä V-kone.

    Sehän on varma asia että vaikka sanotaan että: pyörä joka ei vedä, se jarruttaa, niin kyllä nelikossa on niitä massoja pyöritettävänä enemmän, ja kulutus on väkisinkin suurempi. Kia ja Hyundai lupailevat Sportagelle ja Tusconille keskikulutuksiksi jotain 8,2l/100km, mutta TM:n käyttötestissä eivät Kialla päässeet kertaakaan alle 10l/100km. Ja noissa on osa-aikainen nelikko. Subarussa vetää kaikki pyörät koko ajan.

    TM:ssä 13/07 oli kaksilitraiset sedanit vertailussa ja siinä Legacyn kulutus oli noin 10% korkeampi kuin muilla, mutta se menee kyllä tuon nelikon piikkiin.

    Niin ja kyllä muiltakin merkeiltä löytyy nelivetoisia ja niissä varmasti kulutukset ovat vastaavia 2-vetoisia suuremmat. Subarut vaan on kaikki nelikoita. Niistä toistakymmentä vuotta vanhoista ei kannata enää tämän päivän vertailuissa puhua, kuten ei myöskään kuplista joissa oli automaattiryyppyjen säädöt pielessä.

    Surullista tietenkin on että uuden Imprezan kehitys on kulutuksen kannalta ollut takaperoista, mutta ei syytä voi vierittää moottorin iskutaparakenteelle. Polttoaineen syötölle ja tehokkaalle palamiselle kylläkin. Mutta onhan kehitysosaston pojilla vielä jotain hommaa. Ja voivat vielä mainostaakin myöhemmin parantunutta taloudellisuutta.

    Ja todennäköinen syy miksi Subaru olisi siirtymässä pois boxerista (jos on) on että, nykyisessä globaalissa kovan kilpailun autokehityksessä, yhteistyökumppanin löytäminen saattaa olla hankalaa, kun boxereita eivät käytä muut kuin Ferrari, Porsche ja Subaru.

    No mennään vielä tänne tunne puolelle. Täytyy tunnustaa että olen 3-vuotta ajanut Foresterilla 92kW koneella. Pari kertaa kun olin työreissulla ollut 2-vetoisella kiinni, niin päätös kypsyi aika pian. Eihän se mikään raketti ole, mutta hyvin sillä on kerennyt. Pienin kulutus mitä olen sille mitannut oli 7,5l/100km ja suurin on ollut 11,5l/100km talvella kaupunkiajossa. Se ei minun mielestäni ole mikään kovin paha lukema 2-litraiselle farkulle, jossa on aikamoinen vääntäminen kun se kylmänä liikkeelle lähtiessään koko voimansiirtoketjun kaikille pyörille lämmittää. Ja se tasainen käynti on ihana. Mullakin on toisena autona bemari kuten ilmeisesti Petoksellakin ja onhan sen ajettavuus kesäkelillä tietenkin ihan eri luokkaa kuin Foresterilla, mutta talvella.....

    Ja koska kaikki eivät halua ajaa sillä perustylsällä tusina Avensiksella, niin on mukava että on olemassa yhtä luotettava ”jäntevä” vaihtoehto nelvivetoisena. Ja muistakaa myös mikä on auton tärkein ominaisuus, jota ilman huippuajo-ominaisuuksillakaan ei tee mitään. Se on luotettavuus. Vertaa BMW/Subaru. :smile:

      
  • Lämpömittarin anturin sijainnilla on iso merkitys lämpötilan näyttöön koska ennen termatin aukeamista neste kiertää "pikkukierrolla". Siksi näyttö ei välttämättä kerro nesteen korkeinta lämpötilaa. Nesteen lämpötila taas on aina eri kuin motin lämpötila, siis kun auto on käynyt jonkin aikaa. :innocent: Ennen oli mittarille, flektille ja ECUlle omat anturit, mutta nykyään ECUn anturi on korvannut toisen tai molemmat nuista muista. :frowning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit