Motorshown jälkipuinti

72 kommenttia
«13

Kävin tänään katsastamassa Helsinki Motorshown autotarjonnan. Kaiken kaikkiaan messuilla oli ihan mukavasti näkemistä, mutta maailman mittakaavassa kuitenkin aika vaatimattomasti. Lähdin piipahtamaan näyttelyyn lähinnä uutuusmallien vuoksi ja samalla sai tuntumaa myös maahantuojien palvelualttiudesta.



Aloitin kierroksen Peugeotin osastolta, jossa huomio kiinnittyi erityisesti uuteen 308-malliin. Autosta jäi varsin mukava vaikutelma. Erityiseti sisätilojen viimeistely ja materiaalivalinnat ovat kohentuneet merkittävästi. Myös istuinmukavuus ja ajoasento miellyttivät. Varteenottettava uutuus keskiluokkaan.



Peugeotin 4007 vaikutti luokassaan kilpailukykyiseltä. Sisarmallikolmikosta 4007/C-Crosser/Outlander valitsisin kuitenkin Outlanderin lähinnä ulkonäön takia. Peugeotin ja Citroenin keulailme ei uppoa minuun. Tuossa kolmikossa suurin omituisuus oli ohjaupyörän etäisyyssäädön puute, joka johtunee varmaankin siitä, että autot ovat pohjimmiltaan Mitsuja. Positiivista oli mainittujen autojen hyvät tilat.



Autoja tutkaillessani keskityin lähinnä laatuvaikutelmaan,istuinmukavuuteen ja ajoasennon säätöihin. Istuimen ja ajoasennon suhteen kärkimerkit olivat ehdottomasti Volvo ja Lexus. Myös Subaru Outbackissa oli mainiot kuljettajan olosuhteet ja hyvä laatuvaikutelma. Volvon kohdalla tunnelmaa latisti ihmeen halvan näköiset materiaalit. Vaikuttaisi siltä, että materiaalit ovat huonontuneet aikaisemmasta sukupolvesta ainakin V70:n osalta. Myös mainitun mallin takatilat ihmettyttivät. Avensis tuntui tarjoavan paremmat tilat takamatkustajille. Volvon etuistuimet sen sijaan kelpaisivat malliksi Avensiksen suunnittelijoille.



Lexus oli edustettuna melko kattavasti messuilla, vaikka myyntimäärät ovat suhteellisen pienet. Malleja pääsi myös tutkimaan melko vapaasti. Myös naruilla aidattuja huippumalleja sai tutkailla ilman nyrpeitä katseita. Sain IS-F-mallista oikein henkilökohtaisen esittelyn. Messuilla oli kuulemma tehty jo kaksi alustavaa tilausta. Auto vaikutti makealta, tosin hinta asettunee luokkaan 115000 euroa. Mukava olisi testata, mutta kaiken kaikkiaan järjetön auto Suomen olosuhteisiin, varsinkin kun auton tilat sopivat lähinnä kahdelle.



Lexuksen huippumalli LS600hL oli sellainen istumani messuauto, jonka materiaaleista, viimeistelystä tai istuinmukavuudesta en keksinyt pahaa sanottavaa. Myös ovien sulkemisääni oli vaikuttava. Varmaan kelpaisi matkustaa ja ajaa esimerkiksi Helsingistä Kittilään. Melkoinen yllätys oli Lexuksen osastolla LS-mallia innokkaasti tutkinut autokauppias Yrjö Laakkonen.



Mercedeksen automallit vaikuttivat mukavan linjakkailta ja varsin kilpailukykyisiltä. Suuri pettymys oli kuitenkin Mersun käyttämien materiaalien halvanomainen vaikutelma. Ainoastaan S- ja CL-mallien ohjaamot näyttivät ikkunan läpi tarkasteltuina laadukkailta. Esimerkiksi C-sarjan kojelaudan pintamateriaali ei ole nykyään sen laadukkaamman oloista kuin 20000 euron perusautoissa. Itse asiassa Peugeot 308:n kojelaudan materiaali antoi paremman vaikutelman.



Audin uusi A4 vaikutti mukavan näköiseltä ja tiloiltaankin kohentuneelta. Istuimiltaan auto on kuitenkin mielestäni liian kova. Myös Audi on tainnut halventaa materiaaleja edellismallista.



Volkswagenin uusi Tiguan tulee varmasti syömään Toyota Rav4:n ja Honda CR-V:n markkinaosuuksia. Auto vaikutti oikein näppärältä ja järkevästi suunnitellulta. Erityisesti istuinmukavuus takana ja kokoon nähden hyvät tilat ilahduttivat. Sen sijaan sisätilojen halvoista ja karkeista muoveista en pitänyt. Samanlaisia kommentteja kuulin muiltakin autoon tutustuneilta. Volkkarin kohdalla 1990-luvun lopun mallien (esim. Golf 4) hyvästä viimeistelystä on jäjellä vain muisto.



Mazdan kohuttu uutuus, eli kuutonen vaikutti varsin kilpailukykyiseltä. Ulkonäköön on saatu mukavasti linjakkuutta ja sisätilat ovat hyvät. Materiaalivaikutelma on kohentunut merkittävästi, mutta jää edelleen jälkeen esimerkiksi Honda Accordista.



Oheiset kommentit ovat vain omia tuntemuksiani näyttelyautoista, siis pitkälti makuasioita. Tavoitteenani oli tutkailla autoja puolueettomasti ja kriittisellä silmällä. Toivottavasti en aiheuta turhanpäiväistä kinaamista autojen paremmuudesta, jota tällä palstalla on saanut lukea kerrasta toiseen. Muiden messuilla käyneiden vastaavanlaisia kokemuksia olisi kyllä mukava lueskella.

  
  • Mukava lukea asiallista arviointia kalustosta. Aika lailla olen samoilla linjoilla arvioiden suhteen. Lexus ei minua edelleenkään oikein innosta, käyttötarkoituksiini ja makuuni sopivaa autoa en mallistosta löydä.



    Mersun osalta minut ovat yllättäneet sen uudet hinnat. Todella roimia hinnanpudotuksia on tullut moniin eniten myytyihin malleihin. Toki E-sarja alkaa jo käydä vanhaksi ja uusi vuoden -09 alussa esiteltävä on jo joissakin saksalaisissa kuvissa esiintynytkin. C-sarjan farmari vaikutti erittäin hyvältä kokonaisuudelta.



    VAG:n tulevista malleista kiinnostaa eniten A6 facelift, jonka pitäisi ilmestyä ensi vuoden alkupuolella. Jos se sisältää uuden 2-litraisen commonrailin ja edelleen kilpailukykyiset business-hinnat, on se aika vahvoilla seuraavan kerran autoa vaihtaessa. Messumalleista A4 oli onnistuneen oloinen mutta ei mitenkään erikoisen säväyttävä.

      
  • Plussat:

    Audi A4, vihdoinkin keskikokoluokan premium, jossa on takajalkatilat

    Outlander, business mallin varustelu / hinta kohdallaan, kaksikon muilla jäsenillä varusteet joutuu ostamaan rahalla.

    Peugeotin osastolla ehdottomasti aktiivisin henkilökunta (subjektiivinen arvio).



    Miinukset:

    Ruotsalaiset eivät rakenna autoihin takajalkatiloja, V70 oli suuri pettymys tilojen suhteen.

    C-mersu on auttamatta liian pieni auto, omituista oli lasikattoisen valinta näyttelyyn, jossa normaalikokoinen ei mahdu edes istumaan takapenkillä suorassa.

    Alfan osaston geeli hiuksinen henkilökunta ei ollut kiinnostunut autoa pitkään tutkivasta perheestä sekunttiakaan. Huomio oli kohdistunut kieltämättä hyvät ominaisuudet omaaviin auto-tyttöihin.



    Yleensä näyttely alkaa olla kooltaan alarajalla, koska nytkin valikoimasta puuttui monta mielenkiintoista merkkiä. Eli jos sponssattuja lippuja ei olisi niin paljon liikenteessä, kävijämäärä olisi murto-osa nykyisestä. Show voisikin olla kahden vuoden välein, vuoro vuosina Tukholman kanssa ja markkinointi yhteistyötä lisäämällä molemmille riittäisi maksavia näytteille asettajia ja kävijöitä.

      
  • A4:n tilat eivät ole yhtään sen isommat kuin Mersussa... No, pääntilaa on kai nipin napin enemmän Audissa mutta sillä ei kai ole merkitystä kun C-Mersussa tai muissakaan samat pääntilat tarjoavilla ei tila lopu pitkilläkään.



    Näin se mainonta ja AutoBildin valheet (väittävät että on luokka isompi) puree tai mutu-tuntuma pettää!

      
  • A4:n kokoa arvioitaessa on unohtunut, että ei se A6:n kokoinen kuitenkaan ole. Joistain lehtijutuista voisi päätellä, että nyt on todella suuri auto syntynyt, ikäänkuin Audi olisi tehnyt A4:stä melkein isomman kuin A6. Jos ajatellaan nykyistä A6:tta, niin ei sekään mikään tilaihme suuresta ulkoisesta koostaan huolimatta ole ja uusi A4 ei yllä sen tasolle tiloissa. Takatilat on A6 Avantissa samaa luokkaa kuin uudessa V70:ssä, eli ei nyt mitkään aivan ihmeelliset mutta riittää useimmille. A4:n vastaavat jää näistä selvästi jälkeen. En huommannut mitään todella merkittävää eroa C-Mersuun tai 3-Bemariin, varmasti A4 vähän tilavampi on. Mutta jos haluaa tilavan auton VAG-tekniikalla, niin kyllä se edelleen on Passat (tai uusi Superb)ostettava.



    Mersun katon mataluus on sekin suhteellinen asia. Vaiva on ihan sama kaikissa nykyisissä sedan-malleissa, ml Passatit ja Mondeot. Jollei sitten ole tehty penkkiä lattianrajaan, mikä ei sekään ole kovin hyvä asia. Farmarissa pääntilaongelmaa ei yleensä ole.

      
  • Parahin Akik,



    Ainakin se kahdella kattoikkunalla varustettu valkoinen C-mese oli farkku, jossa itse istuin messuilla, joten tältä osin kirjoituksesi "Farmarissa pääntilaongelmaa ei ylensä ole" menee metsään. Tosin ensi kertaa näin autossa kaksi kattoluukkua peräkkäin-jolloin takanakin pääntila vähenee.



    Itse plokkasin uutuuksista Fiat 500:sen. Jotenkin siinä oli kornin edessä tuo tuulilasi ja sitten tuo muovinen "kojelauta" suoraan 60-luvulta ei ainakaan minun retrohenkeäni saanut innostumaan.



    :smile: :smile: :smile:

      
  • AkiK:


    Mersun katon mataluus on sekin suhteellinen asia. Vaiva on ihan sama kaikissa nykyisissä sedan-malleissa, ml Passatit ja Mondeot. Jollei sitten ole tehty penkkiä lattianrajaan, mikä ei sekään ole kovin hyvä asia. Farmarissa pääntilaongelmaa ei yleensä ole.




    Kovin monessa autossa ei tullut testattua takapenkkiä, mutta uudessa kutosessa kävin takana istumassa. Jos istui selkä suorassa niin pää otti kattoon kiinni. Mielestäni en ole edes kovin pitkäselkäinen sillä kuskin penkeissä ei tuon kokoluokan autoissa ole käytännössä (jos joku istuu kuskin takana) kovin paljoa ylimääräistä säätövaraa pituussuunnassa. Ainakin takapenkiltä katsottuna sivulasit olivat oudon matalia ja alareuna korkealla. Vähän tuli sellainen tunnelma kuin olisi Datsun 100A:ssa istunut.



    Ulkonäköseikat on tietenkin makuasioita, mutta itseäni Mazda ei miellyttänyt oikein mistään kulmasta katsottuna. Mutta ei kai sen väliä miltä se näyttää, jos se tosiaan tuohon hintaan (26000 €) lähtee mikä tuulilasissa mainittiin. Siinä oli kuitenkin 2.5-litrainen mylly (125 kW) ja kaikki mahdolliset himmelit navigaattorista ja Bosen audiosta lähtien. Mutta kyseessä oli tietysti tyypillinen automyyjien kusetus: "Kuvan auto lisävarustein".

    http://i64.photobucket.com/albums/h173/p128194/HMS2007/masa_in.jpg

      
  • Tapio Taula:

    Parahin Akik,

    Ainakin se kahdella kattoikkunalla varustettu valkoinen C-mese oli farkku, jossa itse istuin messuilla, joten tältä osin kirjoituksesi "Farmarissa pääntilaongelmaa ei ylensä ole" menee metsään. Tosin ensi kertaa näin autossa kaksi kattoluukkua peräkkäin-jolloin takanakin pääntila vähenee.




    Todennäköisesti sellainen, joka istuttaa C-mersussa isokokoisia aikuisia takapenkillä ei hanki tuota kattoluukkua. Muutenkin, jos tarvitsee paljon tilaa, niin ei osta 3-bemaria tai C-mersua vaan E-sarjalaisen tai vastaavan. E-farmarissa on konttiakin ihan mukavasti, jos sitä vertaa useimpiin kilpaijoihin. Mersuista jos puhutaan niin niissä on farmareina myös kantokykyä, toisin kuin monissa muissa farmareissa joiden konttiin ei periaatteessa saisi paljon kuormata vaikka tilaa onkin. MB:n ESP:ssä on kärrynveto-ohjelma, erittäin hyvä varuste niille jotka vetävät usein kärryä.



    TT:ltä näyttää taas unohtuneen, että kyseessä ei ole maajussien kartanoauto, vaan auto jonka on tarkoitus olla tyylikäs, kompaktin kokoinen, ketterä käsitellä ja täyttää asiakaskuntansa tarpeet. Sen ei ole tarkoituskaan olla mikään tila-ihme tai auto 4-lapsisille perheille. Ehkä aavistuksen tilavampi se on kuin 3-sarjan Bemari, olennaista eroa ei ole. C-sarjan ei ole myöskään käsittääkseni tarkoitus kilpailla V70:n tapaisten isojen autojen kanssa, uudessa V70:ssä tosin takajalkatilat eivät ole muun koon ja massiivisuuden kanssa aivan samaa suhdetta.



    Oletan Mersun kattoluukun myynnin jäävän suht vähäiseksi kun vilkaisee hinnastoa. Muuten C-sarja on nyt aika kilpailukykyisen hintainen, varustelu on parantunut aiemmin puuttuneen audion osalta ja varmaan useimpien hankintalistalla olevan metallivärin hinta näköjään pudonnut parilla satasella.

      
  • AkiK:



    TT:ltä näyttää taas unohtuneen, että kyseessä ei ole maajussien kartanoauto,

    -heh, hyvin sanottu :innocent:


    vaan auto jonka on tarkoitus olla tyylikäs, kompaktin kokoinen, ketterä käsitellä ja täyttää asiakaskuntansa tarpeet. Sen ei ole tarkoituskaan olla mikään tila-ihme tai auto 4-lapsisille perheille.


    -juurikin näin. Tuskin mersumies menee mittanauhan kanssa jotain takatiloja tiirailemaan ja miettimään muita merkkejä tilojen takia? :grin:

    eiköhän mersussa ole ne vahvuudet jossain ihan muualla?


      
  • Missä ihan tarkkaan ovat ne C-mersun vahvuudet? Itse en pitkään aikaan ole pettynyt niin pahasti mihinkään autoon kuin tuohon C-meisseliin. Se on ihan kiva ajaa, mutta kaikki muut ominaisuudet heittävät häränpyllyä. Laatuvaikutelmakin on kuin puolet halvemmasta autosta.

      
  • simppa:

    Missä ihan tarkkaan ovat ne C-mersun vahvuudet? Itse en pitkään aikaan ole pettynyt niin pahasti mihinkään autoon kuin tuohon C-meisseliin. quote]


    -ei ole uusi juttu ettet osaa löytää kilpailijoiden hyviä puolia, saati tunnustaa niitä.

    Ihmettelet ja kummastelet kaiken aikaa että ''mitä hyvää siinä BMW:ssä, Mersussa, Subarussa, jne on?''

    kyselin muuten tuolla toisaalla aiemmin asiallisesti että mitkä on niitä VOLVON vahvuuksia, innovaatioita ja plussia, mutta KUKAAN ei vastannut.

    Pitää kai tulkita että ne ovat vähissä, sitä tukee sekin seikka ettei volvoa kummemmin arvosteta.
      
  • simppa:

    Missä ihan tarkkaan ovat ne C-mersun vahvuudet? Itse en pitkään aikaan ole pettynyt niin pahasti mihinkään autoon kuin tuohon C-meisseliin. Se on ihan kiva ajaa, mutta kaikki muut ominaisuudet heittävät häränpyllyä. Laatuvaikutelmakin on kuin puolet halvemmasta autosta.






    Vähän vaikea hahmottaa, missä tuo laatuvaikutelma olisi huonompi kuin kilpailijoilla. Ei ehkä yllä Audin tasolle (tosin uusimmat Audit ovat sisustoissa ottaneet takapakkia), mutta on minusta vähintään vastaava tai parempi kuin BMW tai Alfa. Ergonomia on nyt kohdallaan kuten Bemarissakin. Muutenkaan nuo häränpyllyä heittävät ominaisuudet eivät oikein hahmotu, ehkä voit täsmentää?



    Minusta auto on aika hyvä kokonaisuus. Ei mitenkään ylivertainen, eihän mikään tuote sitä ole, mutta ehkä ensimmäinen auto luokassaan joka pystyy ihan oikeasti haastamaan nykyisen 3-Bemarin kokonaisuutena. On joissain ominaisuuksissa jo parempikin kuin Bemari ja mukavuuspainotteisempi kuin BMW tai Audi. Ihan kiva ajaa on minusta aika lievä määritelmä -ajodynamiikkapaketilla ja vähän tehokkaammalla koneella + automaatilla auto oli yksi parhaista ajettavista mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen. Kone- ja vaihteisto-osasto ei jää kilpailijoista ainakaan jälkeen, uusi 220 CDI automaatti vaikuttaa aika mukavalta, MB:n diesel/bensakutosta ja 7-Gtronicia selvästi parempaa kone-vaihteistoyhdistelmää ei nyt tule heti mieleen. Hinnatkaan eivät alennusten jälkeen ole ihan pahoja.

      
  • C-mersu on hintaisekseen meluisa kuin mikä jopa kesärenkailla. Edes 159 ei ole vastaava mölytoosa.



    Ne kojelaudan muovit on aivan karsean näköiset. Mieleen tulee lähinnä Opel tai halvemman keskiluokan kulkineet. Ei hyvä. Itseasiassa Mulle tulee tuosta mieleen meidän vanha Clio.



    Mersun penkki oli ainakin minulle ihan suoraan sanottuna perseestä. Eemenlissä on mainiot istuimet, mutta ceessarissa tuo ominaisuus on unohdettu täysin. Ei mukava ominaisuus jos ajaa yhtään matkaa.



    C-mersu on edelleenkin luokassaan suht hinnakas jos vertaa 3-sarjalaiseen. Lisäksi lisävarustelussa on totaalikummajaisia. Esimerkiksi Classic-versiossa pitää tyytyä kumipenkkeihin jos ei kankaista pidä, kun nahat saa vasta Elegancee/Avantgardeen.



    Koneet tuossa mersussa ovat pääosin hyviä/loistavia. C200 CDI ei vaan vakuuta.



    Petos



    En minä ole ihmetellyt, mitä hyvää BMW:ssä on. Useita loistavia ominaisuuksia, joiden takia voisin sellaisen hankkiakin. Ainakin 3-sarjan coupe oli aika vakuuttava.



    Subarussa on myös hyviä ominaisuuksia, muttei se ole mitenkään jumalasta seuraava. Sinulle tuntuisi tekevän tosi tiukkaa, että muitakin hyviä autoja on siinä luokassa.

      
  • petos:

    simppa:
    Missä ihan tarkkaan ovat ne C-mersun vahvuudet? Itse en pitkään aikaan ole pettynyt niin pahasti mihinkään autoon kuin tuohon C-meisseliin. quote]


    -ei ole uusi juttu ettet osaa löytää kilpailijoiden hyviä puolia, saati tunnustaa niitä.

    Ihmettelet ja kummastelet kaiken aikaa että ''mitä hyvää siinä BMW:ssä, Mersussa, Subarussa, jne on?''

    kyselin muuten tuolla toisaalla aiemmin asiallisesti että mitkä on niitä VOLVON vahvuuksia, innovaatioita ja plussia, mutta KUKAAN ei vastannut.

    Pitää kai tulkita että ne ovat vähissä, sitä tukee sekin seikka ettei volvoa kummemmin arvosteta.


    Niin siis sinä et arvosta Volvoa, mikä on tullut tällä palstalla jo varsin selväksi, mutta älä silti puhu muiden suulla Volvon arvostuksesta. Jos arvostuksesta puhutaan, niin itse arvostan Volvon ja Audin suunnilleen saman veroisiksi niin imagoltaan kuin ominaisuuksiltaan, vaikka ne ovatkin hiukan eri tyylisiä autoja eli Volvo panostaa mukavuuteen enemmän ja Audi urheilullisuuteen. Ihanteellinen auto minulle olisi sellainen, jossa yhdistyisi Volvon ja Audin parhaat puolet, mutta kun sellaista ei ole, niin omaan makuun on enemmän Volvo.

    Eiköhän ne Volvon hyvät puolet tule esiin, jos vaivautuu uuden Volvon koeajamaan, eikä muistele jotain ikivanhoja malleja tai sitä miten rumia laatikko-autoja Volvo on joskus tehnyt tai sitä tosiasiaa, että Volvo nyt sattuu olemaan Ruotsalainen merkki alkuperältään ja ruotsalaisiahan on niin mukava vähän helveerata. Itselleni Volvo tarjoaa vain yhden ja ainoan kiinnostavan mallin eli S80, joka on ominaisuuksiltaan todella hyvä kokonaispaketti, vertaa sitä mihin saman koko- ja hintaluokan autoon tahansa. Juuri tuohan Volvossa on hyvää, että siinä on kaikki kohdallaan pohjoismaisiin olosuhteisiin eli auto kulkee ilman paimentamista kaltevillakin teillä, urat ei kuljettele, ohjaus on jo ihan riittävän tunnokas ja sen tehostuksen tasoa voi muuttaa, auto lämpenee erittäin nopeasti talvella ja ennen kaikkea se on miellyttävän hiljainen ja mukava ajettava pitkälläkin matkalla ja Volvohan ei ruostu, unohtamatta tietenkään myös Volvon turvallisuutta. Jos Volvon moottorit nyt onkin vähän janoisia, niin kyllähän sen turbomoottorit on miellyttäviä käyttöominaisuuksiltaan ja 2,5T -moottori on oikein hyvä kone minun makuuni ja sen alhaalta alkaava vääntö tekee ajamisesta tosi vaivatonta.

    Jos pykälää pienemmistä autoista pitäisi valita, niin ottaisin vertailuun Audi A4, BMW 3- ja MB C-sarjan ja luultavasti päätyisin uuteen Audi A4:ään. Volvo S60 on auttamattoman vanha eli sen itse unohtaisin toistaiseksi, kunnes uusi malli esitellään joskus. Itse en oikein ymmärrä tätä tämän palstan Bemarin ylihehkutusta, vaikka itsekin Bemaria pidän kiinnostavana autona, mutta se on vain yksi kiinnostava muiden joukossa. Mersu taas on yksinkertaisesti ylihinnoiteltu ja maine minun silmissä meni lukuisien takuuruostekorjausten myötä ja Mersuhan on taksi eli tuo imago ei viehätä.

    Jos taas japanilaisita autoista puhutaan, niin omassa arvostuksessa ykkönen on tällä hetkellä Mazda, sitten Honda ja muita ei sitten olekaan, joita voisin oikeasti harkita. Subaru ei tarjoa minulle mitään eli se ei minua kiinnosta, kunnes uusii mallistoaan reippaalla kädellä ennen kaikkea muotoilun suhteen.
      
  • petos:

    kyselin muuten tuolla toisaalla aiemmin asiallisesti että mitkä on niitä VOLVON vahvuuksia, innovaatioita ja plussia, mutta KUKAAN ei vastannut.

    Pitää kai tulkita että ne ovat vähissä, sitä tukee sekin seikka ettei volvoa kummemmin arvosteta.




    Joo-o; Volvoa ei kummemmin arvosteta, mutta kummasti sellainen tulee kovin monelle mieleen ostaa, kun rahat alkavat riittää hankintaan. Kummaa kerrassaan.



    Näinkin heikosti uusien autojen ostajat arvostivat Volvoa v. 2005: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=123914



    Henkilökohtaiset arvostukseni eivät käy yksiin yo. tutkimuksen kanssa, mutta on melko paksua väittää, ettei Volvoa kummemmin arvosteta.

      
  • Olen A-utoilijan ja nimim Erkki:sen kanssa samoilla linjoilla..



    Miksi täällä monikaan ei ole viitsinyt tuoda liikaa esille volvoarvostustaan?? Miksiköhän :tongue: Tämä Tekniikanmaailman keskustelu palsta vaikuttaa enemmänkin BMW harrastajien kansoitetulta palstalta.. Tosiasia on se kuten "nimim Erkki" toikin jo esille että Volvo on erittäin arvostettu auto mutta samalla myös ruotsalaisena laadukkaana autona punainen vaate ihme kyllä juuri saksalaisten autojen ystäville.. Minulla on ollut V70 uusi Volvo enkä pelkää sanoa että jos vertaa kokoa/laatua/varustelua/hintaa/ominaisuuksia.. ainakin iso Volvo peittoaa saksalaiset lajikumppanit mennen tullen.. Mutta sehän juuri kitkaa aiheuttaakin jos alla sattuu olemaan saksanauto :sunglasses:



    Itse en ole tällä palstalla juurikaan mitään autoa edes haukkunut kuten jotkut muut, mutta täällä tuntuu olevan kiellettyä arvostella juuri ainakaan bemaria.. Taas itse jos pitäisi valinta tehdä bemarin ja mersun välillä, ei edes tarvitsisi miettiä! Ottaisi mersun ilman muuta. En oikein ymmärrä tuota kun moititaan mersun sisustaa.. no joo, lisavarustelu on kallista, mutta niin se on kaikissa sakemanneissa.



    Aika moni varmaan on pelästynyt tuota mersun "kierrätys" ajattelua ja luulee että materiaalit olisi sen puolesta jätettä mikä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Itse olen käynyt mersua katsomassa ja kyllä se vaan on ihan erinäköistä kuin vaikkapa bemarissa.. Mersun kojetaulu on arvokkaan ja laadukkaan ja uudenaikaisen näköinen verrattuna baijerilaiseen..



    Tämä siis vain minun mielipide mutta minua kun ei tuo bemarin tyyli sisustaa nappaa tippaakaan.. näkyyhän bemarissakin laatu, mutta se "simppeli" tyyli joka on kenties urheilullisemman leiman alla, ei iske. Mersu vaan on tyylikkäämpi sisältä, ja mielestäni myös ulkoa. Ja mitä tosiaan materiaaleihin tulee, itse en kyllä huomannut mitään huonoa mersun ratissa.. Jos mersustakin löytyy muovia, sitä löytyy bemareista ja audeista myös..

      
  • Jan79:

    Miksi täällä monikaan ei ole viitsinyt tuoda liikaa esille volvoarvostustaan?? Miksiköhän



    Voisikohan se johtua että jopa yhden tai ainakin kahden keskustelijan ansiosta näyttäisi että saamme volvoarvosta enemmän kuin tarpeeksi?





    Nimim. Erkki

    Joo-o; Volvoa ei kummemmin arvosteta, mutta kummasti sellainen tulee kovin monelle mieleen ostaa, kun rahat alkavat riittää hankintaan. Kummaa kerrassaan.



    Näinkin heikosti uusien autojen ostajat arvostivat Volvoa v. 2005: http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=123914



    Henkilökohtaiset arvostukseni eivät käy yksiin yo. tutkimuksen kanssa, mutta on melko paksua väittää, ettei Volvoa kummemmin




    Tuo tutkimus taisi olla parin vuoden takaa jolloin Volvojen ja Saksan premiumien välinen ero oli keskimäärin suurempi. Mielenkiintoinen seurata miten Volvon myynnille suhteessa halventuneisiin premiumeihin tulee käymään.



    Simppa:

    C-mersu on hintaisekseen meluisa kuin mikä jopa kesärenkailla. Edes 159 ei ole vastaava mölytoosa.



    Ne kojelaudan muovit on aivan karsean näköiset. Mieleen tulee lähinnä Opel tai halvemman keskiluokan kulkineet. Ei hyvä. Itseasiassa Mulle tulee tuosta mieleen meidän vanha Clio.




    Simppa taitaa olla maailmanennätys-pettynyt CMersun laatuun, mutta Simppa kyllä valaisi omia arvostuksiaan tuossa Turun sienimuhennos esimerkissään tuolla toisessa ketjussa aika selvästi: Hyvä auto on selvästikin sellainen joka kuorrutetaan herkullisella kerroksella huokeista raaka-aineista, jonka antama laatuvaikutelmaa ei haittaa vaikka ruoka vähän syödessä narskahteleekin hampaiden epätasaisuuksissa. :smile:

      
  • Peri Arvolle..



    Olisikohan kuitenkin ne suurimmat kiihkoilijat täällä baijerilaisten ystäviä.. Minua ainakaan ei enää Volvoilijaksi kannata haukkua koska omani on myyty pois.. :lol: Silti uskallan kehua volvoa koska ei ole muita kuin hyviä kokemuksia!

      
  • Jan79:

    Peri Arvolle..

    Olisikohan kuitenkin ne suurimmat kiihkoilijat täällä baijerilaisten ystäviä.. Minua ainakaan ei enää Volvoilijaksi kannata haukkua koska omani on myyty pois.. :lol: Silti uskallan kehua volvoa koska ei ole muita kuin hyviä kokemuksia!




    Enpä ole suurempaa eroa huomannut kiihkoilun suhteen, vastasin vain ihmettelyysi, ettei "ei ole viitsinyt tuoda liikaa esille volvoarvostustaan" täällä, itse en ole moista vaatimattomuutta huomannut, siis määrän suhteen. Melkein kaikki ketjut, niin kuin tämäkin, kääntyy lopulta Volvoon.



    Niin, en viitannut sinuun aiemmassa viestissäni, jos niin luulit, ihan hyvin voit kehua autoasi, kun olet ollut tyytyväinen. :smile:



      
  • Heh, syö sinä vaan sitä ylipaistettua pihviäsi siellä Rossossa (tai muussa tusinaketjuravintolassa), mikä näyttäisi olevan suomalaisten lempipaikka, kun mennään syömään "hyvää" ruokaa. Jos sulla jotain tietämystä olisi ruuan päälle, niin tietäisit kyllä kyseisen turkulaisen ruokalan.



    Ja haluaisin vielä sanoa, että C on luokassaan ihan keskitasoa. Minä vain odotin siitä tuolla hinnalla luokkansa parasta kulkinetta. Kaikki eivät nääs ole valmiita maksamaan siitä pelkästä tähdestä ja "mersufiiliksestä" (mitä tämäkin tarkoittaa?) omaisuuksia.

      
  • Miksi täällä monikaan ei ole viitsinyt tuoda liikaa esille volvoarvostustaan?



    Tai Nissan. Tai Daihatsu. Tai jne. Enemmänhän täällä on hehkutettu Volvoa kuin monta muuta merkkiä yhteensä. Jo yksin Simpan toimesta. On tosin kehunut myös muita saman firman merkkejä, mutta ei sitten muita.

      
  • Peri Arvo:



    Hyvä auto on selvästikin sellainen joka kuorrutetaan herkullisella kerroksella huokeista raaka-aineista, jonka antama laatuvaikutelmaa ei haittaa vaikka ruoka vähän syödessä narskahteleekin hampaiden epätasaisuuksissa. :smile:







    HOHOO!!!! nyt ollaan siellä kuuluisassa asian ytimessä!



    luultavasti paras kirjoitus jonka olen täällä lukenut :warning:



    :innocent:

      
  • tulihan niitä volvon plussia kun pyysi. melkoisella viiveellä vaan.



    niin kaukaiselta kun se jostain a-utoilijasta, simpasta, tai jan79:stä voi tuntuakin, olen ajanut volvoja V70 ja S80. En tosin tätä nyt esiteltyä varmaria, mutta edeltäjää, sekä vielä vanhempia.

    ja tunnustan kyllä ne hyvät puolet volvossa, joita on.

    :warning: :warning:

      
  • Ahaa. Minä olen usemapaan otteeseen maininnut, että Volvo ei ole sen parempi auto kuin puimuri tai Audikaan. Lisäksi olen maininnut, että Subaru Legacy tarjoaa hintaansa nähden luokassaan kilpailukykyisen paketin. Lisäksi olen useampaan otteeseen maininnut kiinnostukseni etenkin 3-sarjan Coupeen ja 5-sarjaan. 159 Alfaa olen myös kehunut useampaan otteeseen. Ehkä jotkut lukevat, mitä haluavat lukea.



    Se varkailta ostettu sisäfilepihvi siellä lähiökapakassa vasta maistuukin... Raaka-aineet voivat olla vaikka kuinka hyviä, mutta kun sitä taitoa tehdä niistä kelpo pakettia ei löydy.

      
  • A-utoilija:



    Eiköhän ne Volvon hyvät puolet tule esiin, jos vaivautuu uuden Volvon koeajamaan, eikä muistele jotain ikivanhoja malleja tai sitä miten rumia laatikko-autoja Volvo on joskus tehnyt tai sitä tosiasiaa, että Volvo nyt sattuu olemaan Ruotsalainen merkki alkuperältään ja ruotsalaisiahan on niin mukava vähän helveerata.

    <

    blockquote>







    -kokeillaan saako tästä asiallista keskustelua aikaiseksi.



    olen erittäin ''anti-kotimainen'' monissa asioissa, ja volvon ruotsalaisuus ei häiritse yhtään.



    Volvoja olen koekäyttänyt, ja täytyy sanoa että onhan ne hyvin hiljaisia ja ennenkaikkea mukavia. Laatuvaikutelmat ja materiaalitkin ovat hyvänoloisia. Penkit ovat hyvät.

    Ajettavuudessa hyvää on suorakulkuisuus.

    Kaikkein paras juttu volvoissa on turvallisuus.



    mutta sitten niitä miinuksia ja huomioita omalle kohdalleni, ja nimenomaan V70 verrattuna Legacyyn STW:





    -ohjaus ei ole äärimmäisen tunnokas ja tarkka (myrkkyä

    nopeassa ja sentitarkkoja ajolinjoja halutessa).

    Legacyssa makuuni liki täydellinen, silti kevyt nurkkapyörityksessä.



    -Legacy on aivan yhtä vakaa menijä, liukkaalla ja ''lähellä limittejä'' vielä huikeasti parempi koska aliohjausta ei tapahdu etuvedon tapaan.

    Ajovalo.nettiä lainatakseni ''suuntavakaavuudessa ei ole mitään puutteita.



    -Legacyn penkit ovat myös erittäin hyvät kuten volvoissa usein.



    -Turvallisuus on myös Legacyssa hyvää tasoa, tähtiä on tullut käsittääkseni hyvin törmäystesteissä, ja vakaan nelivedon ansiosta meno on jo sinänsä hyvin turvallista.





    -ulkonäköasiat ja imagot jääköön jokaisen harkittaviksi, itse en käsitä mitä huonoa Legacyn ulkonäössä olisi, hauskana juttuna on mielestäni tietty sukunäkö edellisiin sukupolven legoihin.





    -Legacy on hyvin hiljainen, ja en usko että noilla on hirveää eroa melussa, vaikka volvo luultavasti on hiljaisempi.





    -Laatu ja tekninen kestävyys on Subarussa aivan parasta kärkijoukkoa, siitä todisteena moitteeton maine, loistavat tyytyväisyys tutkimus ja vikatilastot.





    -persoonallisuus, tietty nuorekkuus (vaikkei korimallisssa mitään kovin räväytävää olekkaan), fiilis ja ''rally inspired imago'' valtavia plussia minulle.



    volvo liian tylsä ja yleinen makuuni.

    ei urheilutaustaa/menestystä. ei varmaan kiinnosta monia, mutta minulle hauska bonus.





    -moottorityypistä ja korin jäykkyydestä johtuva erittäin täsmällinen käytös: kallistelua ja niiailua ei juuri tapahdu.





    -moottorin äänet ovat todella mieleeni aina tyhjäkäynnistä punaselle saakka.





    -Ja se että sillä pääsee sinne minne haluaa mennäkkin.

    tilannetta josta ei olisi selvitty liukkauden tai ylämäen takia ei ole ilmennyt, paitsi tietty jos maavara loppuu, silloin tarvitaan maasturi.



    ylipäätään missä on huonossa kunnossa olevia mutkateitä, mäkiä, soraa, mutaa ym. epämääräistä pintaa sisältävää tietä, on todella nautittavaa laskea nilkkaa suoraksi :grin:





    V70 nelivetoon teimme kerran vertailua mökkimaisemissa, kun sellainen saatiin käsiimme...ja on todella kuluttajan ''päälle kusemista'', miten sillä ei oikeasti tehnyt juuri mitään :open_mouth:







    tämä oli minun henkilökohtainen vertailu, eikä mikään julistus. ja ymmärrän että nuo ominaisuudet joita listasin paremmaksi kuin volvossa, on toisenlaiseen makuun kenties päinvastaiset, joten ei herneitä nenuihin!



    :wave: :sunglasses:

      
  • Simppa:

    "Heh, syö sinä vaan sitä ylipaistettua pihviäsi siellä Rossossa (tai muussa tusinaketjuravintolassa), mikä näyttäisi olevan suomalaisten lempipaikka, kun mennään syömään "hyvää" ruokaa. Jos sulla jotain tietämystä olisi ruuan päälle, niin tietäisit kyllä kyseisen turkulaisen ruokalan."



    Täytyy myöntää toki etten tiedä kyseistä ruokalaa, saati että olisin käynyt siellä, joten tietämys ruuasta on kyllä heikonpuoleinen, vielä vähemmän aikomusta syödä sieniruokaa.



    Pikkusen jäi epäselväksi tuo onko Turussa muussi kallista vai pihvi halpaa, mutta tämä johtuu selvästikin sivistyksen puutteesta, joka kulminoituu etenkin ruokakulttuurin alalla.



    Mutta mulle voi tuoda sen kypsän pihvin, jonka jälkeen mieluusti ponnistan siihen ämpärimuovisen CMersun rattiin, enköhän kestä sen sietämättömän peilin suhinakin.



    Oletko muuten Simppa ajatellut rekisteröidä heh- ja ahaa-sanat.

      
  • petos:

    -ohjaus ei ole äärimmäisen tunnokas ja tarkka (myrkkyä
    nopeassa ja sentitarkkoja ajolinjoja halutessa).
    Legacyssa makuuni liki täydellinen, silti kevyt nurkkapyörityksessä.

    -Legacy on aivan yhtä vakaa menijä, liukkaalla ja ''lähellä limittejä'' vielä huikeasti parempi koska aliohjausta ei tapahdu etuvedon tapaan.




    näitä ominaisuuksia tarvitsen lähes päivittäin taistellessani länsiväylällä eteenpäin, tai kun kaarran kohti "omppua" hakemaan perheelle päivittäistarvikkeita. suurimmalle osalle autoilijoista em. ominaisuuksilla ei ole mitään painoarvoa.

      
  • Jos nyt Petos korin vääntöjäykkyyttä tarkoitat, niin Volvoissa se on ollut jo vaikka kuinka pitkään mainiolla mallilla. S80 pesee tässä asiassa mm. 5-sarjalaisen, joten en usko, että se jää Legacylle jälkeen.



    Legacyn ohjaus on kyllä mainio, mutta mitenkään äärimmäisen tarkka se ei ole. Toisaalta jos verrataan ohjaukselta tarkempaan puimuriin, niin Legacy kyllä kulkee vakaammin. Nyt varmaan taas revit perseesi, kun sanon että Mondeon ohjaus vetää hyvinkin vertoja Legacylle. Ajettavuus on toki muutakin kuin ohjaustarkkuus, mutta Mondeossa ohjaus on loistava.



    Subarulla on toki jotain rallimenestystä, mutta ei se mitenkään erityisen urheilullinen merkki ole. Käsittääkseni 3 rallin maailmanmestaruutta. Arvostettavaa sinänsä, mutta esimerkiksi erääseen italialaiseen kilpailijaan verrattuna se ei ole mitään. Volvo ei ole koskaan koittanutkaan olla kovin urheilullinen merkki, mitä nyt briteissä myyntiä nosti selvästi BTCC mestaruudet.



    Volvoilla en ole koskaan jäänyt mihinkään "kiinni", mutta viime viikonloppuna jäin jäiseen mäkeen. Sekin johtui ihan omasta tyhmyydestä. Liukkailla takavetoinen tehokas auto + 19" kesärinkulat ovat kaikkea muuta kuin hyvä yhdistelmä. En tasan varmasti kokeile edellämainittua yhtälöä enää.







      
  • simppa:



    Jos nyt Petos korin vääntöjäykkyyttä tarkoitat, niin Volvoissa se on ollut jo vaikka kuinka pitkään mainiolla mallilla. S80 pesee tässä asiassa mm. 5-sarjalaisen, joten en usko, että se jää Legacylle jälkeen.

    <

    blockquote>





    -kori ja alusta on melko jäykkä legacyssa, ja sen ansiosta ajettavuus on loistava. kääntöpuolena mukavuus ei ole hyvä, mutta sitä en kaipaakkaan sen enempää -mistään karting-auton alustasta ei kuitenkaan ole kysymys.





    Legacyn ohjaus on kyllä mainio, mutta mitenkään äärimmäisen tarkka se ei ole.





    -itse olen sitä mieltä että kovin oleellisesti sen en voisi toivoa parempi olevan.







    Nyt varmaan taas revit perseesi, kun sanon että Mondeon ohjaus vetää hyvinkin vertoja Legacylle. Ajettavuus on toki muutakin kuin ohjaustarkkuus, mutta Mondeossa ohjaus on loistava.







    -kyllä olen tuon todennut itsekin mondeota ajaessa, ja kehutaan sitä kovasti testeissä ja koeajoissa.





    Subarulla on toki jotain rallimenestystä, mutta ei se mitenkään erityisen urheilullinen merkki ole.





    -kyllä väitän että on. Ja ihmiset yhdistävät mielikuvissaan monesti subarun ralliin.



    Toisin kun vaikka ford: kysyppä joltain mitä tulee mieleen fordista, luultavasti vastaus on auto joka on joka toinen auto joka tulee vastaan tuolla tiellä, tai marketin parkkipaikalla joka kolmannessa ruudussa.

    Ei tuo ralliautoilu ja menestys varmaan monelle tule mieleen ihan ekana.



    Ja vaikka esim. citroen on nyt lähivuodet dominoinut wrc:tä, ei se sen mallistossa tai ihmisten mielikuvissa citikasta mielestäni niin paljoa näy, kun voisi olettaa tuollaisen totaalisen dominoinnin myötä.





    Käsittääkseni 3 rallin maailmanmestaruutta.



    -ei se mestaruuksien lukumäärä pelkästään urheilullista imagoa tee. Impreza ja Legacyn huippuversiot ovat olleet aina vauhdikkaista autoista pitävien suosiossa, ja muuallakin kuin wrc-kuninkuusluokassa impreza on suosittu.

    Subarulla on normi auton-ostajallekkin tarjolla STi, ja tuossa on juuri sen ralli-imagon salaisuus; muilla kun mitsulla ja subarulla tuollaista neliveto-tykkiä ei ole tarjolla.





    ja onhan wrc menestyskin ollut todella hyvää: mukaan joskus 93, ja sen jälkeen hyviä sijoituksia, nytkin tänä vuonna Petter solberg 4. heti kahden hirmuvalta-tiimin jälkeen.

    Subarun suoritusten arvoa vielä nostaa mielestäni se, että se on lilliputtimerkki noihin isoihin autotehtaisiin/konserneihin verrattuna.

      
  • Juu, kohtuu pienihän Subaru on. Mutta toisaalta Ferrari, joka on johdettu täysin itsenäisesti, näyttäisi menestyvän aika mainiosti moottoriurheilussa. Ferrarihan on Subaruun verrattuna todella pieni merkki.

      
  • Ferrarihan on kaikkien urheiluautojen ehdoton kuningas, ainakin mielestäni. Vaikka se on ''pieni'' merkki, se tekee vain urheiluautoja -joten on luonnollista että se pärjää autourheilussa :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit