Ja ne Mersun renkaat…

10 kommenttia

Ja ne Mersun renkaat…



Sain valmistajalta tilaamani Mercede-Benz CLS 320 CDI:n heinäkuussa 2007. Ajeltuani uudella autollani olin hieman pettynyt, koska tien epätasaisuudet tunkivat jousituksen kautta sisään ja ohjaus veteli voimakkaasti tiessä olevien epätasaisuuksien vuoksi. Ajatteli, että alusta on urheiluautopainotteinen, eli siis ”hieman” epämukava. Ajettuani 28000 km takarenkaat alkoivat olla loppuun kuluneet, joten tilasin uudet. Alkuperäisasennusrenkaat olivat Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico 245/45 R17 95W. Tutkiskelin Rengas-online.com:sta eri rengasvalmistajien renkaiden käyttötestejä ja päädyin valinnassani Michelin Pilot SPORT PS2 245/45 ZR17 95Y renkaisiin, koska ne olivat käyttötestien mukaan kaikkein hiljaisimmat. Olin nimittäin myös hieman kyllästynyt aika suurta melua pitäviin alkuperäisasennusrenkaisiin. Tilasin autooni uudet renkaat suoraa Mercedes-Benzin maahantuojalta paikalliselta Daimlerilta asennuksineen. Daimlerilta hakivat ja toimittivat autoni uudet renkaat vaihdettuna kotiovelta kotiovelle, mutta huollossa oli sattunut pieni kömmähdys, olivat nimittäin asentaneet eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Huomasin heti eturenkaan ulostulosta, etteivät renkaat olleet oikein asennettu ja pyysin heitä vaihtamaan ne oikeaan järjestykseen, jonka he tekivätkin hieman nolostuneina. No se siitä, mutta todellinen yllätys seurasi kun lähdin kokeilemaan uusia renkaita. Enää renkaat eivät vedelleet, eivätkä myöskään melunneet ja Mercedes-Benz kulki kuin juna. Tulen ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan ko. asiassa, että miten heillä on vara lähes pilata hienon auton ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus tällaisilla rengasvalinnoilla.



Terveisin,



Harri Keränen

Tokyo, Japan

  
  • Mulla oli Jaguarissa PZero rossot. Toimivat ihan ihan hyvin, eli ei suurempaa valittamista. Koko tosin oli 245/40 19” (edess&#228:wink: ja 275/35 19" (takana). Ilmeisesti se on aika paljon autosta kiinni, että mikä sopii. Nuo PZerothan ovat esimerkiksi Ferrareiden ensiasennusrenkaita käsittääkseni vieläkin.

      
  • Harri Keränen:

    Enää renkaat eivät vedelleet, eivätkä myöskään melunneet ja Mercedes-Benz kulki kuin juna. Tulen ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan ko. asiassa, että miten heillä on vara lähes pilata hienon auton ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus tällaisilla rengasvalinnoilla.






    taitaa olla hiukan liian urheilluslispainotteiset renkaat tuollaiseen matkakärryynn..



      
  • Kuvailemasi oireet ovat juuri niitä, mitkä on Pirellin renkaisiin totuttu perinteisesti yhdistämään. Pitoa riittää ja tuntuma tiehen on kiitettävä, mutta urat vetelee ja varsinkin hieman kuluneena melua riittää.

      
  • NHB:

    Kuvailemasi oireet ovat juuri niitä, mitkä on Pirellin renkaisiin totuttu perinteisesti yhdistämään. Pitoa riittää ja tuntuma tiehen on kiitettävä, mutta urat vetelee ja varsinkin hieman kuluneena melua riittää.




    Ja ne kuluvat nopeasti.

      
  • Jo W123 sarjassa kävi ilmi että misukat ovat Mercedekseen sopivat renkaat. W124:llä ajelijoille ei muita renkaita kannattanut edes ehdotella. Tilanne ei ole vuosikymmenten aikana näin ollen vissiin muuttunut!



    Eli M-B + Michelin on hyvä yhdistelmä! :smile:

      
  • Misukat ovat sopivimmat lähes kaikkiin autoihin! :warning:

      
  • Mulla oli aiemmin CLS:ssä Continentalit koossa 255/35/19 & 285/30/19 ja nuo toimivat erittäin hyvin, eivät olleet uraherkät ja meteli oli tuolle koolle minusta kohtuullinen.



    Nykyisessä SL:ssäni oli aiemmin 255/40/18 & 285/35/18 Michelin Pilot Sportit, mutta vaihdoin ne tänä keväänä uusiin 255/35/19 & 285/30/19 Pirellin P ZERO:hin. Minulla nuo Pirellit toimii hyvin ehkä meteliä lukuunottamatta. Nuo eivät ole yhtään uraherkät ja vanhojen misukoiden meteli oli minusta yhtä kova. Täytyy vain toivoa, ettei noiden Pirellien ominaisuudet sitten muutu ihan kauheiksi, kun vähän vanhenevat.



    Joka tapauksessa, minusta Continental tekee mukavimmat renkaat noissa isoissoissa koissa ja pitokin on minusta ihan misukkaan ja pirelliin verrattava. Valitsin kuitenkin Pirellin, kun Conti oli huomattavasti kalliimpi.

      
  • Harri Keränen:

    Ja ne Mersun renkaat…

    Sain valmistajalta tilaamani Mercede-Benz CLS 320 CDI:n heinäkuussa 2007. Ajeltuani uudella autollani olin hieman pettynyt, koska tien epätasaisuudet tunkivat jousituksen kautta sisään ja ohjaus veteli voimakkaasti tiessä olevien epätasaisuuksien vuoksi. Ajatteli, että alusta on urheiluautopainotteinen, eli siis ”hieman” epämukava. Ajettuani 28000 km takarenkaat alkoivat olla loppuun kuluneet, joten tilasin uudet. Alkuperäisasennusrenkaat olivat Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico 245/45 R17 95W. Tutkiskelin Rengas-online.com:sta eri rengasvalmistajien renkaiden käyttötestejä ja päädyin valinnassani Michelin Pilot SPORT PS2 245/45 ZR17 95Y renkaisiin, koska ne olivat käyttötestien mukaan kaikkein hiljaisimmat. Olin nimittäin myös hieman kyllästynyt aika suurta melua pitäviin alkuperäisasennusrenkaisiin. Tilasin autooni uudet renkaat suoraa Mercedes-Benzin maahantuojalta paikalliselta Daimlerilta asennuksineen. Daimlerilta hakivat ja toimittivat autoni uudet renkaat vaihdettuna kotiovelta kotiovelle, mutta huollossa oli sattunut pieni kömmähdys, olivat nimittäin asentaneet eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Huomasin heti eturenkaan ulostulosta, etteivät renkaat olleet oikein asennettu ja pyysin heitä vaihtamaan ne oikeaan järjestykseen, jonka he tekivätkin hieman nolostuneina. No se siitä, mutta todellinen yllätys seurasi kun lähdin kokeilemaan uusia renkaita. Enää renkaat eivät vedelleet, eivätkä myöskään melunneet ja Mercedes-Benz kulki kuin juna. Tulen ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan ko. asiassa, että miten heillä on vara lähes pilata hienon auton ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus tällaisilla rengasvalinnoilla.

    Terveisin,

    Harri Keränen
    Tokyo, Japan




    Corolla Versossa olen todennut lähes saman asian alkuperäiskesärenkaiden kanssa. On TODELLA kummallista, että ajettavuus Nokian Hakkapeliitoilla on parempaa kuin alkuperäisillä kesärenkailla. Kesärenkailla ajettaessa tien muodot tuntuvat hieman liikuttelevan rattia (kuopat ja urat), kun taas Hakkapeliitoilla niitä ei huomaa ollenkaan. Ylipäätään ohjauksen hienoinen rauhattomuus katoaa talvirenkailla kokonaan. Toinen ihmetystä aiheuttava seikka on, että nuo testeissä äänekkäiksi haukutut Hakkapeliitat eivät ole yhtään äänekkäämmät kuin alkuperäiset kesärenkaat, jotka varsinkin nyt kuluneina uudella asfaliitpinnalla "vonkuvat", eivätkä muutenkaan ole noita Hakkapeliittoja hiljaisemmat.



    Nyt onkin aika vaihtaa loppuun kuluneet kesärenkaat uusiin, viimeistään keväällä:



    Mistähän saisi parhaiten tietoa, mikä kesärengas sopisi parhaiten ko. autoon? Onko kellään omaa kokemusta?

      
  • LMJ:

    Kesärenkailla ajettaessa tien muodot tuntuvat hieman liikuttelevan rattia (kuopat ja urat), kun taas Hakkapeliitoilla niitä ei huomaa ollenkaan.


    Hakkiksissa yhdistynee pehmeä pintakuvio joustavaan runkoon => tunto on vähissä.



    LMJ:

    ... testeissä äänekkäiksi haukutut Hakkapeliitat eivät ole yhtään äänekkäämmät kuin alkuperäiset kesärenkaat, jotka varsinkin nyt kuluneina uudella asfaliitpinnalla "vonkuvat", eivätkä muutenkaan ole noita Hakkapeliittoja hiljaisemmat.


    Kuluneet kesärenkaat voivat olla pahimmillaan reilusti meluisammat kuin nastarenkaat. Uusilla hiljaisilla kesärenkailla ongelma varmasti poistuu hetkeksi.

      
  • 235+255:


    Hakkiksissa yhdistynee pehmeä pintakuvio joustavaan runkoon => tunto on vähissä.




    Noinhan sen asian pitäisi olla, mutta todellisuudessa se kaivattu "tunto" ei tunnu ohjauksesta talvirenkailla vähenevän. Vain "tunto" urista ja kuopista, joka tekee ohjauksesta kesärenkailla hieman rauhattoman oloisen.



    Tämä auto on ensimmäinen, jossa ei ole ollut koskaan keväällä kiire vaihtaa kesärenkaita alle. Kaikkia aikaisempia autojani on ollut huomattavasti parempi ajaa kesärenkailla. Mutta lisäksi eri kesärenkaiden välillä-, samoin kuin talvirenkaidenkin välillä on ajettavuudessa ollut suuria eroja.

    Esim. Edellinen autoni muuttui todella tylsäksi ja veltoksi ajettavaksi, kun ostin siihen viimeiset kesärenkaat ja ajattelin tulevasta autonvaihdosta johtuen päästä halvalla.



    Tokihan nuo Verson alkuperäiset kesärenkaat uudella tasaisella asfaltilla on ihan hyvät ajettavat ja rajanopeuksia lähestyttäessä varmaan paljon paremmat kuin nuo Hakkapeliitat, mutta silti olen sitä mieltä että joko Hakkapeliitat ovat erittäin hyvät tai sitten nuo Verson alkuperäiset kesärenkaat huonot. Tulevilla kesärenkailla kuitenkin toivon pääseväni siihen tilanteeseen, että niiden ajettavuus hakkaisi selvästi nuo talvirenkaat ihan normaalilla maantielläkin. Tämä nykyinen tilanne tuntuu vähintäänkin epänormaalilta.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit