Mikäs on kun en löytänyt mitään juttua tulevasta talvitestistä? Onko moista edes tekeillä? Viime vuonnahan tuli hyvissä ajoin ainakin osanottajat selville.
TM Talvitesti on ainakin ennen ilmestynyt vuoden kolmannessa lehdessä. En nyt ole ihan varma tästä, mutta muistaakseni testi tehdään tammikuussa (esim. täällä TM netissä julkaistujen testipäiväkirjojen perusteella).
Vinkki TM toimittajille: Asentakaa autoihin videokamera kun ajatte sen ratakokeen ja julkaiskaa täällä/Youtubessa videot, niin syntyy varmaan mielenkiintoinen keskustelu siitä mikä auto käyttäytyy parhaiten.
TM:n olisi aika alkaa hyödyntää videokuvan tuomia mahdollisuuksia nettisivuillaan.
alkaa olee aika turhia nämä talvitestit,, moneen vuoteen ollut mitään talvea etelä suomessa...
Terve,
Kaikki vain eivät asu siellä etelässä
Pitäis tehdä "etelän talvi" testi, jossa painotetaan lasinpesijöitä ja muita siellä tarpeellisia varusteita, mitä ne sitten ovatkaan.
Mielenkiinnolla odottelen tulevaa testiä. Talvitestit on minulle yleensä kiinnostavaa luettavaa, vaikken niiden perusteella autoani ole koskaan valinnut. Kiinnostaa vain yleisellä tasolla.
Tässä jonkin aikaa nelivetoisella ajaneena tulee mieleen, että josko ois aika ottaa joku neliveto mukaan talvitestiin? Nähtäisiin mitä hyötujä ja haittoja siitä on. Kuitenkin kaikki pohjoisempana asuvat yleensä arvostavat nelivetoa, oli se sitten oikeasti tarpeen tai ei.
Laittakaahan tulevan testin autolistaa näkyville heti kun saatte selville!
Kaikki vain eivät asu siellä etelässä
Pitäis tehdä "etelän talvi" testi, jossa painotetaan lasinpesijöitä ja muita siellä tarpeellisia varusteita, mitä ne sitten ovatkaan.
jotenkin arvasin että tulee tämä kommentti, suurin osa Suomalaisista taitaa silti asua etelässä, täällä ei ole myöskään tarvetta kirkkaille valoille joita kovin usein vaaditaan muualla, täällä on katuvalot käytössä
Tässä jonkin aikaa nelivetoisella ajaneena tulee mieleen, että josko ois aika ottaa joku neliveto mukaan talvitestiin? Nähtäisiin mitä hyötujä ja haittoja siitä on.
Suzuki oli pari vuotta sitten mukana nelivedolla. Hyödyt olivat vähäiset.
jotenkin arvasin että tulee tämä kommentti, suurin osa Suomalaisista taitaa silti asua etelässä, täällä ei ole myöskään tarvetta kirkkaille valoille joita kovin usein vaaditaan muualla, täällä on katuvalot käytössä
Vaikka asuukin etelässä, niin kokonaisuus pitäisi nähdä. Itse syntyperäisenä, siis aitona "stadilaisena" näen kommentin katuvaloista tyypillisenä "junantuoman" muuttajan korostuksena nykyisestä asuinpaikastaan. Ei aidot Hesalaiset kiinnitä moiseen huomiota.
nyt haksahdit pahan kerran.... hesalainen on juuri näitä junantuomia. stadilaiset on sitten erikseeen... ja kyllä kokonaisuus pitää nähdä, mutta jos vain pieni osa asuu lumisella alueella miten voi olla "varaa" tehdä tällainen laaja testi niin pienelle ryhmälle
Osataan sitä kinata kaikesta mahdollisesta! Ensin kitkoista ja nastoista ja sitten vielä talviominaisuuksista! Ettekös te Helsingin pellet jo päättäneet, että nastarenkaat ovat ainoa oikea valinta ja sitten nyt käännätte asian niin, että auto ei tarvitse talviajo-ominaisuuksia! Maailma on kuulkaa paljon muuta kuin tuijottaa omaan napaansa!
nyt haksahdit pahan kerran.... hesalainen on juuri näitä junantuomia. stadilaiset on sitten erikseeen... ja kyllä kokonaisuus pitää nähdä, mutta jos vain pieni osa asuu lumisella alueella miten voi olla "varaa" tehdä tällainen laaja testi niin pienelle ryhmälle
Maantieteellisesti asutus jakaantuu jokseenkin näin, tiedot vuodelta 2007.
* Etelä-Suomen lääni 41 %
* Länsi-Suomen lääni 35,4 %
* Itä-Suomen lääni 10,8 %
* Oulun lääni 8,8 %
* Lapin lääni 3,5 %
* Ahvenanmaa 0,5 %
Karkeasti ottaen voidaan siis sanoa tilanteen olevan aika lailla "fifty-sixty", muistaen että myös etelässä saattaa joskus sataa vähän luntakin.
nyt haksahdit pahan kerran.... hesalainen on juuri näitä junantuomia. stadilaiset on sitten erikseeen... ja kyllä kokonaisuus pitää nähdä, mutta jos vain pieni osa asuu lumisella alueella miten voi olla "varaa" tehdä tällainen laaja testi niin pienelle ryhmälle
Voipi kysyä, että haksahdinko?, eli sanoin "aidot stadilaiset" ja aidot hesalaiset" voi todella sanoa, että "junantuoma" ei ole aito hesalainen, eikö vain. Testeistä voi sanoa,että kyllä testejä tehdään kaikesta mahdollisesta esim. kalleista urheilu-ym autoista jotka ei kai ole massojen kulkineita. Eikä se ryhmä mitä tarkoitat ole todellisuudessa kovin pieni. Luulisi "rajan" menevän tuosta Hyvinkää-Riihimäki linjalta ylöspäin. Joten melko pientä se suorite, mitä talvella tarvitaan on kehä-3 sisällä.
alkaa olee niin hyviä kaikki autot nykyään että alkaa olee aika turhaa testailla mikä lämpenee 10 sekuntia nopeammin ja jos auto on hyvä ajaa kesällä on se yleensä aika hyvä myös talvella tai en tiedä ostaako joku autonsa parin kylmemmän kuukauden testimenestyksen perusteella.
GTAm varmaan tarkoittaa, että aivan turha testailla autoja yleensäkkin koska alkavat olla kaikki ihan hyviä! Odotetaan vielä sitä talven myräkkää siellä kehäkolmosen sisäpuolella! Ihan se on mukavaa kun tulee sitten uutisia oikein tulvimalla tänne syrjäseudullekkin! Liukas keli vei etelänmiehen ojaan!
Ihan se on mukavaa kun tulee sitten uutisia oikein tulvimalla tänne syrjäseudullekkin! Liukas keli vei etelänmiehen ojaan!
Talvitestitkö noita ojaan ajamisia vähentää? Tuskin. Siinä vain putputit saa lisää vettä myllyyn, kun ajatuksen painopiste siirtyy omasta ajamisesta auton ominaisuuksiin. Ja kun lämpimät kelit siirtyvät yhä ylemmäs, aletaan mediassa liukkauden aiheuttamista onnettomuuksista raportoida yhä pohjoisempaa. Pari viikkoa sitten Rovaniemen seudullakin kuoli ihmisiä kahdessa eri kolarissa samana päivänä samalla tiellä. Lehtitietojen mukaan oli erittäin liukasta. No, varmaan olivat kuskit etelänmiehiä matkalla Leville juomaan kaljaa.
Tai sitten ei. Itse asiassa voisi pohjoisen mies olla ihmeissään Kehäteiden olosuhteissa, kun ei sellaiseen automäärään ole tottunut.
Mutta kyllä ainakin tälla palstalla on monia, jotka painottavat aika rankasti talviominaisuuksia (eri asia kuin testimenestys). Veikkaan suurimman osan näistä asuvan etelässä.
Ja mikäs siinä. Ei arvioinnin tarvitsekaan olla johdonmukaista tyyliin painoarvo = käyttöaika * ominaisuuden hyvyys ja auton paremmuus noin laskettuna ominaisuuksien summa. Tyydyttävät kesäkelin ajo-ominaisuudet saattaa olla riittäviä (useimmat autot riittää ainakin minulle), mutta talvella joku saattaa vaatia suhteessa paljon enemmän. Vaikka sen painoarvo em. kaavalla laskemalla olisi mitättömän pieni, on se silti edellytys käyttökelpoiselle valinnalle. Ei useimpien kannata ostaa sellaista autoa, joka on vaikka 500 km eli esimerkiksi 2% vuoden ajoista lähes käyttökelvoton nykyisessä käyttötarpeessa. Siinä ei tipan tippaa lohduta tieto maailman parhaista ajo-ominaisuuksista kesäkelin moottoritieajossa, kun auto talvikelin takia seisoo ylämäessä jumissa.
alkaa olee aika turhia nämä talvitestit,, moneen vuoteen ollut mitään talvea etelä suomessa...
Paljonlaisesti on liikennettä pohjoiseen ja itään viikonloppuisin ja aina kun on loma-aika...ehkä niillä talviominaisuuksilla on siis väliä rannikonkin asukeille.
Eikä rannikolta kovin kauaksi tarvitse mennä kun löytyy talvikin ihan joka vuosi.
alkaa olee niin hyviä kaikki autot nykyään että alkaa olee aika turhaa testailla mikä lämpenee 10 sekuntia nopeammin ja jos auto on hyvä ajaa kesällä on se yleensä aika hyvä myös talvella tai en tiedä ostaako joku autonsa parin kylmemmän kuukauden testimenestyksen perusteella.
Tästä olen kyllä aika lailla samaa mieltä. Eniten auton talvi-ominaisuuksia voi pilata rengastuksella. Pohjoisen polanteisilla teillä ei ole kivaa ajella leveillä matalaprofiilirenkailla ja ylikovilla urheilualustoilla.
Tässä jonkin aikaa nelivetoisella ajaneena tulee mieleen, että josko ois aika ottaa joku neliveto mukaan talvitestiin? Nähtäisiin mitä hyötujä ja haittoja siitä on.
Suzuki oli pari vuotta sitten mukana nelivedolla. Hyödyt olivat vähäiset.
Jossei se neliveto kiinnosta, niin ei siitä toki tarvitse jauhaa. Kokemuksen perustella kuitenkin uskallan väittää että on se tavlella vähän eri asia, kuin pelkkä etuveto. Siitäkin on hyötyä mm. vetotehtävissä. Mutta jos noin kaupungissa puolityhjällä autolla ajaa, niin ei kyllä mitään merkitystä mikä pää vetää, ihan hyvin sillä pärjää.
nyt haksahdit pahan kerran.... hesalainen on juuri näitä junantuomia. stadilaiset on sitten erikseeen... ja kyllä kokonaisuus pitää nähdä, mutta jos vain pieni osa asuu lumisella alueella miten voi olla "varaa" tehdä tällainen laaja testi niin pienelle ryhmälle
Maantieteellisesti asutus jakaantuu jokseenkin näin, tiedot vuodelta 2007.
* Etelä-Suomen lääni 41 %
* Länsi-Suomen lääni 35,4 %
* Itä-Suomen lääni 10,8 %
* Oulun lääni 8,8 %
* Lapin lääni 3,5 %
* Ahvenanmaa 0,5 %
Karkeasti ottaen voidaan siis sanoa tilanteen olevan aika lailla "fifty-sixty", muistaen että myös etelässä saattaa joskus sataa vähän luntakin.
Jotenki varmaan arvasit että tämä kommentti tulee.
OT:
Näinpä juuri, pitäs olla hiukan tarkempi ennen kuin alkaa kirjottelemaan mitään. Eli kehä kolmosen sisällä on vielä vähemmän porukkaa. Se siitä sitten.
OT:
Näinpä juuri, pitäs olla hiukan tarkempi ennen kuin alkaa kirjottelemaan mitään. Eli kehä kolmosen sisällä on vielä vähemmän porukkaa. Se siitä sitten.
Matti: "Jossei se neliveto kiinnosta, niin ei siitä toki tarvitse jauhaa."
Mihin tuo liittyi?
"Kokemuksen perustella kuitenkin uskallan väittää että on se tavlella vähän eri asia, kuin pelkkä etuveto."
Tottahan se on. Joskus jopa paljon eri asia. Myös jopa kesällä, tosin lähinnä maastureissa, mutta varmaan jossain erikoistilanteissa myös henkilöautossakin.
Veikataanpa voittajaksi Golfia. Se on jopa Avensista tylsempi auto, eli ei todennäköisesti hyvä missään mutta ei huonokaan. Ja kas kummaa kun Imppua ei saatu mukaan 1,5-litran moottorilla.
TM Talvitesti on ainakin ennen ilmestynyt vuoden kolmannessa lehdessä. En nyt ole ihan varma tästä, mutta muistaakseni testi tehdään tammikuussa (esim. täällä TM netissä julkaistujen testipäiväkirjojen perusteella).
Vinkki TM toimittajille: Asentakaa autoihin videokamera kun ajatte sen ratakokeen ja julkaiskaa täällä/Youtubessa videot, niin syntyy varmaan mielenkiintoinen keskustelu siitä mikä auto käyttäytyy parhaiten.
TM:n olisi aika alkaa hyödyntää videokuvan tuomia mahdollisuuksia nettisivuillaan.
alkaa olee aika turhia nämä talvitestit,, moneen vuoteen ollut mitään talvea etelä suomessa...
Terve,
Kaikki vain eivät asu siellä etelässä
Pitäis tehdä "etelän talvi" testi, jossa painotetaan lasinpesijöitä ja muita siellä tarpeellisia varusteita, mitä ne sitten ovatkaan.
Mielenkiinnolla odottelen tulevaa testiä. Talvitestit on minulle yleensä kiinnostavaa luettavaa, vaikken niiden perusteella autoani ole koskaan valinnut. Kiinnostaa vain yleisellä tasolla.
Tässä jonkin aikaa nelivetoisella ajaneena tulee mieleen, että josko ois aika ottaa joku neliveto mukaan talvitestiin? Nähtäisiin mitä hyötujä ja haittoja siitä on. Kuitenkin kaikki pohjoisempana asuvat yleensä arvostavat nelivetoa, oli se sitten oikeasti tarpeen tai ei.
Laittakaahan tulevan testin autolistaa näkyville heti kun saatte selville!
BoxerDiesel:
jotenkin arvasin että tulee tämä kommentti, suurin osa Suomalaisista taitaa silti asua etelässä, täällä ei ole myöskään tarvetta kirkkaille valoille joita kovin usein vaaditaan muualla, täällä on katuvalot käytössä
BoxerDiesel:
Suzuki oli pari vuotta sitten mukana nelivedolla. Hyödyt olivat vähäiset.
Herbert:
no kuinkas muutenkaan.
GTAm:
nyt haksahdit pahan kerran.... hesalainen on juuri näitä junantuomia. stadilaiset on sitten erikseeen... ja kyllä kokonaisuus pitää nähdä, mutta jos vain pieni osa asuu lumisella alueella miten voi olla "varaa" tehdä tällainen laaja testi niin pienelle ryhmälle
Osataan sitä kinata kaikesta mahdollisesta! Ensin kitkoista ja nastoista ja sitten vielä talviominaisuuksista! Ettekös te Helsingin pellet jo päättäneet, että nastarenkaat ovat ainoa oikea valinta ja sitten nyt käännätte asian niin, että auto ei tarvitse talviajo-ominaisuuksia! Maailma on kuulkaa paljon muuta kuin tuijottaa omaan napaansa!
GTAm:
Maantieteellisesti asutus jakaantuu jokseenkin näin, tiedot vuodelta 2007.
* Etelä-Suomen lääni 41 %
* Länsi-Suomen lääni 35,4 %
* Itä-Suomen lääni 10,8 %
* Oulun lääni 8,8 %
* Lapin lääni 3,5 %
* Ahvenanmaa 0,5 %
Karkeasti ottaen voidaan siis sanoa tilanteen olevan aika lailla "fifty-sixty", muistaen että myös etelässä saattaa joskus sataa vähän luntakin.
GTAm:
Voipi kysyä, että haksahdinko?, eli sanoin "aidot stadilaiset" ja aidot hesalaiset" voi todella sanoa, että "junantuoma" ei ole aito hesalainen, eikö vain. Testeistä voi sanoa,että kyllä testejä tehdään kaikesta mahdollisesta esim. kalleista urheilu-ym autoista jotka ei kai ole massojen kulkineita. Eikä se ryhmä mitä tarkoitat ole todellisuudessa kovin pieni. Luulisi "rajan" menevän tuosta Hyvinkää-Riihimäki linjalta ylöspäin. Joten melko pientä se suorite, mitä talvella tarvitaan on kehä-3 sisällä.
alkaa olee niin hyviä kaikki autot nykyään että alkaa olee aika turhaa testailla mikä lämpenee 10 sekuntia nopeammin ja jos auto on hyvä ajaa kesällä on se yleensä aika hyvä myös talvella tai en tiedä ostaako joku autonsa parin kylmemmän kuukauden testimenestyksen perusteella.
GTAm varmaan tarkoittaa, että aivan turha testailla autoja yleensäkkin koska alkavat olla kaikki ihan hyviä! Odotetaan vielä sitä talven myräkkää siellä kehäkolmosen sisäpuolella! Ihan se on mukavaa kun tulee sitten uutisia oikein tulvimalla tänne syrjäseudullekkin! Liukas keli vei etelänmiehen ojaan!
Nasse:
Talvitestitkö noita ojaan ajamisia vähentää? Tuskin. Siinä vain putputit saa lisää vettä myllyyn, kun ajatuksen painopiste siirtyy omasta ajamisesta auton ominaisuuksiin. Ja kun lämpimät kelit siirtyvät yhä ylemmäs, aletaan mediassa liukkauden aiheuttamista onnettomuuksista raportoida yhä pohjoisempaa. Pari viikkoa sitten Rovaniemen seudullakin kuoli ihmisiä kahdessa eri kolarissa samana päivänä samalla tiellä. Lehtitietojen mukaan oli erittäin liukasta. No, varmaan olivat kuskit etelänmiehiä matkalla Leville juomaan kaljaa.
Tai sitten ei. Itse asiassa voisi pohjoisen mies olla ihmeissään Kehäteiden olosuhteissa, kun ei sellaiseen automäärään ole tottunut.
Mutta kyllä ainakin tälla palstalla on monia, jotka painottavat aika rankasti talviominaisuuksia (eri asia kuin testimenestys). Veikkaan suurimman osan näistä asuvan etelässä.
Ja mikäs siinä. Ei arvioinnin tarvitsekaan olla johdonmukaista tyyliin painoarvo = käyttöaika * ominaisuuden hyvyys ja auton paremmuus noin laskettuna ominaisuuksien summa. Tyydyttävät kesäkelin ajo-ominaisuudet saattaa olla riittäviä (useimmat autot riittää ainakin minulle), mutta talvella joku saattaa vaatia suhteessa paljon enemmän. Vaikka sen painoarvo em. kaavalla laskemalla olisi mitättömän pieni, on se silti edellytys käyttökelpoiselle valinnalle. Ei useimpien kannata ostaa sellaista autoa, joka on vaikka 500 km eli esimerkiksi 2% vuoden ajoista lähes käyttökelvoton nykyisessä käyttötarpeessa. Siinä ei tipan tippaa lohduta tieto maailman parhaista ajo-ominaisuuksista kesäkelin moottoritieajossa, kun auto talvikelin takia seisoo ylämäessä jumissa.
petos:
Talvitesti 3/2007 Suzuki SX4
NELIVETO ei yksin tee autuaaksi
talvivertailussakaan, vaikka ennakkokommenteista
paistoi lievä pelko epäreiluudesta
siksi, että Suzuki valittiin
mukaan nelivetoisena versiona. Selkeä
valtaosa SX4:n myynnistä kuitenkin
on nelivetoja, eikä ihme onhan sen
hinta asiallinen. Etenemiskyvyltään
Suzuki onkin porukan paras, mutta
ero muihin on hämmästyttävän pieni,
sillä teho ei riitä täysin hyödyntämään
neljän pyörän pitoa. Hauskaa on, että
kaksivetoisenakin meno on todella rivakkaa.
Nelivedon tärkein etu on vaivaton
liikkeellelähtö liukkaimmistakin
paikoista. Kaikki muu ajettavuuteen
liittyvä jää hieman vaisuksi. Moottoriakin
enemmän lisävoimia kaipaisivat
ajovalot, sähkölämmittimet ja lämmityslaite.
Kyseenalainen saavutus on
kulutuksen yli 50 prosentin kasvu kylmässä.
Kylmäkulutuksellaan Suzuki
yltää kaksilitraisten sarjaan. Muutamat
keskinkertaiset ominaisuudet varjostavat
sitä tosiasiaa, että pieni ja edullinen
nelivetoinen auto olisi monessa
suhteessa optimaalinen kulkuneuvo
suomalaisiin olosuhteisiin.
Arvosana *** (7,6)
GTAm:
Paljonlaisesti on liikennettä pohjoiseen ja itään viikonloppuisin ja aina kun on loma-aika...ehkä niillä talviominaisuuksilla on siis väliä rannikonkin asukeille.
Eikä rannikolta kovin kauaksi tarvitse mennä kun löytyy talvikin ihan joka vuosi.
Tästä olen kyllä aika lailla samaa mieltä. Eniten auton talvi-ominaisuuksia voi pilata rengastuksella. Pohjoisen polanteisilla teillä ei ole kivaa ajella leveillä matalaprofiilirenkailla ja ylikovilla urheilualustoilla.
Talvitestissä Volvon S40?
Premiumien mukana, ei siinä muuten pahaa, mutta oiskohan Volvolta löytynyt parempikin vaihtoehto "Premiumiksi"?
ai mikä?
Volvistit varmaan tietää?
Minusta S40 on lähinnä "kauppakassi", mutta on kylä vara erehtyä!
Herbert:
Jossei se neliveto kiinnosta, niin ei siitä toki tarvitse jauhaa. Kokemuksen perustella kuitenkin uskallan väittää että on se tavlella vähän eri asia, kuin pelkkä etuveto. Siitäkin on hyötyä mm. vetotehtävissä. Mutta jos noin kaupungissa puolityhjällä autolla ajaa, niin ei kyllä mitään merkitystä mikä pää vetää, ihan hyvin sillä pärjää.
JEV2:
Jotenki varmaan arvasit että tämä kommentti tulee.
OT:
Näinpä juuri, pitäs olla hiukan tarkempi ennen kuin alkaa kirjottelemaan mitään. Eli kehä kolmosen sisällä on vielä vähemmän porukkaa. Se siitä sitten.
GTR400:
?? niin varmaan kannattaisi
Matti: "Jossei se neliveto kiinnosta, niin ei siitä toki tarvitse jauhaa."
Mihin tuo liittyi?
"Kokemuksen perustella kuitenkin uskallan väittää että on se tavlella vähän eri asia, kuin pelkkä etuveto."
Tottahan se on. Joskus jopa paljon eri asia. Myös jopa kesällä, tosin lähinnä maastureissa, mutta varmaan jossain erikoistilanteissa myös henkilöautossakin.
Veikataanpa voittajaksi Golfia. Se on jopa Avensista tylsempi auto, eli ei todennäköisesti hyvä missään mutta ei huonokaan. Ja kas kummaa kun Imppua ei saatu mukaan 1,5-litran moottorilla.