Uusi Lexus GS

134 kommenttia
135
  • IsoE:


    Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.




    Niinkuin Lexus CT?



    Todelliselta suorituskyvyltäänkin se on ehtaa säästöpossuluokkaa, vaikka Lexus muuta lupaisikin. n. 11,5s 0-100 km/h ei ole kovin ripeä, eikä ainakaan edukseen erotu "pikkudieseleistä". Bluemotion Golfit ym. on ripeämpiä vehkeitä.



    Ettei provo nyt vaan osunut omaan nilkkaan?

      
  • Joo, eikä se Lexuksen säästöpossu ihan noinkaan kova tykki ole: TM mittasi CT 200h:lle 12,3 sekuntia 0-100 km/h.

      
  • Vanhana is 220 d omistajana löydän samoja piirteitä tästä uudesta ehkä hieman liikaa. Ei ainakaan yllätä mitenkään.

      
  • FARwd:

    Joo, eikä se Lexuksen säästöpossu ihan noinkaan kova tykki ole: TM mittasi CT 200h:lle 12,3 sekuntia 0-100 km/h.




    ~12,5s alkaa olla jo hyötyautoluokkaa. Vaikka painava auto onkin, luulisi noilla tehoilla liikkuvan selvästi ripeämmin.



    Vaan eipä tuota toki urheiluautoksi ole tarkoitettukaan.

      
  • NHB:

    Vieläkö pystyt kieltämään sen faktan, että Lexus ei ole tällä Jenkkilän myydyin premium?


    Olenko tuollaista väittänyt? Toin vain esille sen tosiseikan, että ko merkkiä myydään "ihan kivasti", vaikka osuus Suomessa onkin varsin pieni. Jenkkien kärkisijan menetykselle tässä ketjussa onkin jo esitetty muutamia selityksiä.



    Uskoisin myynnin kasvavan, jahka eri malleista saadaan päivitetyt versiot markkinoille. Nykyisinhän mallisto on kauttaaltaan kilpailijoitaan vanhempaa.

      
  • simppa:

    IsoE:

    Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.


    Niinkuin Lexus CT?

    Todelliselta suorituskyvyltäänkin se on ehtaa säästöpossuluokkaa, vaikka Lexus muuta lupaisikin. n. 11,5s 0-100 km/h ei ole kovin ripeä, eikä ainakaan edukseen erotu "pikkudieseleistä". Bluemotion Golfit ym. on ripeämpiä vehkeitä.

    Ettei provo nyt vaan osunut omaan nilkkaan?


    Luetaan niitä viestejä. Mainitsin jo tuon CT:n (ikävänä?) poikkeuksena linjasta.

    :sleepy:

      
  • IsoE:

    Olenko tuollaista väittänyt?




    No jotain tunnuit kovasti kiistävän.



    IsoE:

    Ihan hyvä yritys, mutta ensi kerralla, kun pyrit kumoamaan argumentin, älä ammu ohi. Sinun on ihan turha tuoda jotain kokonaistilastoja kumoamaan minun esittämiäni tilastoja, joissa puhutaan "luxury cars" -myynneistä.




    Mitäpä jos kertoisit, että mitä asioita tuossa kiistit?







      
  • IsoE:

    Antaa massatuottajien tehdä pieniä säästöpossuja, ei kaikkien valmistajien tarvitse lähteä samaan kelkkaan.




    Minä luulen, että ne valmistajat jotka eivät tähän kelkkaan tavalla tai toisella lähde eivät ehkä selviä jatkosta.



    Lexuksella ei tietysti tuossa suhteessa ole hätää, sehän on osa Toyotaa. Lexuksen tuotevalikoimassa tuo kuitenkin näkyy. Huomioitavaa on, että USA:ssa Toyota Prius on ollut asemoituna eräänlaiseksi premium-autoksi, luulisi tuotestrategeissa vähän mietityttävän jos saman konsernin perusmerkin suht edullinen "premium" peittoaa myynneissä sen varsinaisen premium-merkin ja kelpaa myös viihdemaailman ym tähdille Lexuksen sijaan.

      
  • Pointti oli se, että kyllä niitä Leksoja kaupaksi menee. Onko sijoitus US-markkinoilla 1. vai vaikkapa 4. on sivuseikka. Tällä hetkellä kärkipaikka on karannut paremmin myyville kilpailijoille.



    Eiköhän tämä jo riitä tästä kinaamisesta? Aika kauas on eksytty alkuperäisestä aiheesta.

      
  • Et kyllä selittänyt väitteitäsi mitenkään. Mitä tarkoitit tällä: "Sinun on ihan turha tuoda jotain kokonaistilastoja kumoamaan minun esittämiäni tilastoja, joissa puhutaan "luxury cars" -myynneistä."



    Millä tavalla minun esittämäni "kokonaistilasto" on väärässä ja millä tavalla otsikossa käytetty luxury cars -otsikko muuttaa asioita?

      
  • IsoE:

    Pointti oli se, että kyllä niitä Leksoja kaupaksi menee. Onko sijoitus US-markkinoilla 1. vai vaikkapa 4. on sivuseikka.




    Tuolla on aika olennainen merkitys sen suhteen, että voidaanko puhua Lexuksen jatkavan luokkansa myyntijohtajana.

      
  • No kuinka paljon kilpailijoilla on noita pieniä säästöpossuja. Esimerkiksi bemarilla? 116d ja 316d? 318d ja 118d ovat jo suorituskyvyltään kovempia laitteita kuin IS200d, eikä varmaan 116d kauaksi jää. Mainittakoon yksityiskohtana, että Autocar-lehti mittasi uudelle 116i:lle paremmat suorituskykyarvot kuin aikanaan testatulle IS220d:lle kautta linjan. Mittaukset loppuvat 100 mph (160 km/h). Bemari on kaikissa kohdissa Lexusta edellä.



    Lexuksella on on havaintojeni mukaan paha tapa ilmoittaa diesel-koneisten suorituskyky yläkanttiin. Ainakin IS220d oli koeajolla äärimmäisen vaisun oloinen teholukemaan nähden. CT200h:n osalta ollaan mitä ilmeisimmin sorrutu samaan. 136 hv/1370 kg auto ei vaan yksinkertaisesti voi olla noin laiska mikä teholukema pitäisi alkuunkaan paikkaansa.



    CT200h lienee suorituskyvyltään huonoin pikkupremium ja todennäköisesti säästäväisinkin. Eli säästöpossujen kingi.

      
  • NHB:

    IsoE:
    Pointti oli se, että kyllä niitä Leksoja kaupaksi menee. Onko sijoitus US-markkinoilla 1. vai vaikkapa 4. on sivuseikka.


    Tuolla on aika olennainen merkitys sen suhteen, että voidaanko puhua Lexuksen jatkavan luokkansa myyntijohtajana.




    Eiköhän se ole jo todettu, että ei ole. Kauanko ajattelit vielä jatkaa? Tämä vänkääminen saa osaltani loppua tähän, kun et tunnu ymmärtävän alkuperäistä pointtiani.

      
  • simppa:

    No kuinka paljon kilpailijoilla on noita pieniä säästöpossuja. Esimerkiksi bemarilla? 116d ja 316d? 318d ja 118d ovat jo suorituskyvyltään kovempia laitteita kuin IS200d, eikä varmaan 116d kauaksi jää. Mainittakoon yksityiskohtana, että Autocar-lehti mittasi uudelle 116i:lle paremmat suorituskykyarvot kuin aikanaan testatulle IS220d:lle kautta linjan. Mittaukset loppuvat 100 mph (160 km/h). Bemari on kaikissa kohdissa Lexusta edellä.


    Onpa yllättävää, että pienempi ja huomattavasti uudempi 116i päihittää ko mallin suorituskyvyssä.



    Kaikille lienee selvää, että ainakin toistaiseksi Lexuksen mallisto on keskittynyt pääasiassa isoihin bensa-vapareihin. Tietylle asiakaskunnalle tämä ei ole ongelma, toisille on.



    Jos tätä mielenkiintoista keskustelua halutaan jatkaa, siirrytään johonkin asiaankuuluvaan ketjuun ja palataan tässä ketjussa aiheeseen, joka on uusi GS.



      
  • Mielenkiintoista. Uuden GS450h:n kulutuksen väitetään laskeneen 30% aiemmasta mallista erinomaisen suorituskyvyn pysyessä samana. Myös tavaratilaa on kasvatettu, mikä on mielestäni ehkä suurin puute aiemmassa mallissa.



    http://www.caranddriver.com/news/car/11q3/2013_lexus_gs450h_hybrid-auto_shows

      
  • Samanlaisia ne hevosvoimat olivat 5 vuotta sitten. Mielestäni on päinvastoin hyvinkin yllättävää, että 1-sarjalainen on malliston aloituskoneella ripeämpi kuin Lexus IS "mahtidieselillä".



    Tuo oli vain yksi esimerkki. Provoilusi asettuu hassuun valoon, kun Lexuksellakinon CT200h ja IS 200d.



    Uusi GS vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vanhan mallin kaamea sisusta on kertaheitolla korvattu. Ulkomuodosta en ole vielä ihan varma, mitä mieltä olen.

      
  • Aika kovaa tekstiä poistuvasta mallista, mielestäni. Esim. tämä



    vanhasta mallistahan ei voinutkaan kuin parantaa, oli se niin mitäänsanomaton tuon luokan autoksi.




    tai tämä



    Vanhan mallin kaamea sisusta on kertaheitolla korvattu.




    Herää vain kysymys, että minkälainen sen (vanhan) olisi sitten pitänyt olla? Ei sillä, kyllähän uuden mallin kojetiski on ihan toista, mutta eipä edellinen E-sarjakaan mikään häävi ollut. Saati sitten nykyinen ulkomuodoltaan. Uudessa A6:ssa on takaosan muodoissa ideat loppuneet kesken.



    Vai onko vain kyse siitä, että keulalla ei komeilekaan munuaiset, rinkulat taikka se johtotähti? Tässä luokassa japanilainen saa aina osakseen kovempaa kritiikkiä? No mutta, mielipiteitähän nämä..

      
  • Eipä itselleni merkillä suurta merkitystä autonvalinnassani.



    Ehkä "kaamea" oli vähän turhan rajusti sanottu. Kuitenkin kaikki edellisen GS:n yksityiskohdat nyt eivät ihan vakuuttaneet sen hintaisessa autossa. Lisäksi sisusta tuntui ainakin sillä värivalikoimalla aika tyylittömältä jos nyt niin voi sanoa. Tyylin osalta voi verrata vaikka Jaguar XF:ään. Ei siinäkään kaikki muovit vakuuta, mutta yleinen tyylikkyys on pirun hyvällä tasolla.



    Mä voisin hyvin kuvitella ajavani Lexuksella. Tuli edellisellä kierroksella koeajettua käytetty LS:kin. Sillä kertaa valinta osui tähtikeulaan, mutta ei siinä merkillä ollut mitään merkitystä. Mersu vain yksinkertaisesti miellytti eniten ja tuntui parhaalta autolta.

      
  • simppa:

    Ehkä "kaamea" oli vähän turhan rajusti sanottu. Kuitenkin kaikki edellisen GS:n yksityiskohdat nyt eivät ihan vakuuttaneet sen hintaisessa autossa. Lisäksi sisusta tuntui ainakin sillä värivalikoimalla aika tyylittömältä jos nyt niin voi sanoa. Tyylin osalta voi verrata vaikka Jaguar XF:ään. Ei siinäkään kaikki muovit vakuuta, mutta yleinen tyylikkyys on pirun hyvällä tasolla.


    On ihan totta, että 3gen GS:n sisustuksessa olisi tiettyjä asioita voinut tehdä.. toisin. Nämä ovat aika pitkälle makuasioita, mutta onhan sitä muovia käytetty vähän turhan reippaasti.



    Olisiko sinulla heittää esimerkkejä tyylikkäämmistä sisustoista saman ikäisistä kilpailijoiden malleista? XF on kuitenkin jonkin verran uudempi. Pirun tyylikäs tuo Jagge kyllä on, niin sisältä kuin ulkoakin. Jos luotettavuus, sekä muutamat muut tekijät olisivat Lexuksen tasoa, olisi tuo hyvinkin kiinnostava vaihtoehto.



      
  • No, vakuuttavampia ainakin voin mainita. Esimerkiksi edelliskorisen A6:den sisusta on aika jämäkän oloinen.



    Lexuksen sisustat eivät vaan jostain syystä ole itseeni iskeneet. Uusimman mallinen LS:kin jätti vähän kylmäksi. Makuasioita varmaankin.



    Pisti silmään yksi kohta vanhemmista viesteistäsi:



    Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa.




    Mihin ihmeeseen tällä nyt viitataan? Jaguarilla on mallistossa XF, XJ ja XK. Mallistosta löytyy yksi ainut nelisylinterinen kone, dieseli toki. Tuokin on varsin liikkuvaa sorttia. Satkuun mennään mittausten mukaan alta kahdeksan sekunnin:



    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsData/Jaguar-XF-2.2D-Premium-Luxury/258274/



    Esimerkiksi IS 220d on roppakaupalla hitaampi kuin tuo. Jaguar vetää tuon lehden mittausten mukaan 160 km/h 22,9s ja IS 30,4s:



    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsData/Lexus-IS-220d-2.2-SE-L/217969/



    IS 200d:hen ei suorituskykyä kannata edes verrata, sen verran kaukana toisistaan ovat. CT200h hädintuskin saavuttaa sataa mailia tunnissa.



    Halvin mallikin (XF 2.2d) on Suomessa alkaen yli 50k€ ja hinnasto jatkuu aina luokkaan +200 k€.

      
  • On minullakin mielipide. Lexus on hieno, Audi on hieno, BMW on hieno ja Mersukin on hieno. Mikä näistä hienoista on sitten kaikkein hienoin? Kaikki ovat hienoimpia.

      
  • simppa:


    Pisti silmään yksi kohta vanhemmista viesteistäsi:

    Vakavasti puhuen, toivon hartaasti, että Lexus ei lähde tuolle huårauslinjalle, joka on kahmaissut esim Jaguarin kouriinsa.


    Mihin ihmeeseen tällä nyt viitataan?


    Viittasin tuolla diesel-farkkuun, joka on/oli mielestäni aika "erikoinen" lisä Jaggen valikoimaan. Tuo huåraus nyt oli ns "värikästä kieltä", sanotaan sitä nyt vaikka provoiluksi, niin kaikki ovat tyytyväisiä.



    Pointtinani on ollut se, että mielestäni kaikkien merkkien ei tarvitse tehdä mallistoonsa perhefarkkuja ja muita massatuotteita. Jos joku ei löydä vaikka nyt Lexuksen mallistosta mieleistään mallia, niin sitten ostaa jonkin toisen merkkisen. Käytin tuota Ferraria kärjistyksenä, ei sieltäkään suunnalta tule tila-autoja 1.2 tdi -koneella, enkä ymmärrä miksi pitäisikään.



    Tätä off topicia ei tarvinne enää jatkaa tässä ketjussa. Jos on tarve vielä käydä tätä keskustelua, käydään se jossain toisessa ketjussa, kiitos.

      
  • Kattava kokoelma kuvia uudesta GS 350 -mallista:



    http://www.clublexus.com/forums/gs-fourth-generation/597143-gs350-in-excs-motor-show-saudi-arabia.html



    Muotoilusta löytyy sukunäköä, vaikka aika paljon onkin pistetty uusiksi. Kojelauta onkin sitten täysin erilainen 3gen malliin verrattuna, mielestäni hyvällä tavalla. Puuta ja nahkaa tulee vakiovarustuksena, kuten tämän hintaluokan autoon kuuluukin. Analoginen kellokin löytyy. :grin:



    Eniten silmään pistää keskikonsoliin ilmaantunut mötikkä, jolla ilmeisestikin navigoidaan näytön valikoissa. Uudessa mallissa ei käsittääkseni ole enää kosketusnäyttöä, mikä on mielestäni heikennys nykyiseen. Pitää päästä kuitenkin testaamaan tuota järjestelmää, ennen kuin annan lopullisen tuomioni.



    Mainitsin aiemmin GSh:n kasvaneesta tavaratilasta. Uudessa mallissa tilaa on lähteestä riippuen 450-465 litraa, mikä on huikea parannus aiempaan verrattuna.

      
  • On tuo Lexuksen koelauta ainakin kuvista päätellen huomattavasti edelliskorista viimeistellymmän ja arvokkaamman näköinen, ei ollenkaan paha. Tosin edelleen löytyy noita Toyota Hiacesta kaivettuja nappeja, esim:



    http://img268.imageshack.us/img268/1549/47641441.jpg



    Mutta vanhassa mallissa minua kaikkein eniten ärsyttänyt yksityiskohta koelaudassa on nyt korjattu ja kunnolla. Eli vanhassa on se sama kello kun 80-luvun Camryssä, nyt on taas siirrytty suoraan luokkansa tyylikkäimpään kelloon, eli varmaan jotakin muutakin on tuo ärsyttänyt.



    En tiedä olenko ainoa, jonka mielestä tuo Lexus näyttää ulkoa ja sisältä edellisen korin 5-sarjalaiselta? Ei niin paljoa että se ainakaan minua häiritsisi, mutta sama fiilis tulee. Ratti on taas suora kopio nykyisistä Bemareista, enkä pidä Bemarin ratinkaan designista.



    Edellisessä keskustelussa olleessa linkissä on kuva teknisistä tiedoista, joissa GS350:n 3,5 litraisen koneen väännöksi ilmoitetaan 277 nm/4800 rpm. Voiko tuo pitää paikkaansa, noin pieni vääntö ja noin korkeilla kierroksilla? Esim Mersun 3,5 litraisen vaparin arvot ovat 370 nm/3500–5250 rpm.



    Pidin kuitenkin jostain ihmeen syystä vanhastakin hybridistä, vaikka ei ihan kilpailijoiden tasalla kaikissa ominaisuuksissaan ollutkaan. Uskoisin että uusikin varsinkin hybridinä tarjoaa samaa, eli harvinaisuutta, hyvät varusteet hintaansa nähden, mielenkiintoisen ja sivistyneen tekniikan ja hyvän luotettavuuden sekä takavedon. Siinä jo aika monta syytä hankkia tämä uusikin.

      
  • individual:

    [http://img268.imageshack.us/img268/1549/47641441.jpg]




    Jep. Kuljettajan vasemman polven kohdalla oleva luukku näyttäisi säilyneen. Saas nähdä onko tuolla takana painikkeita nykyiseen tapaan, vai onko tuo esim "kolikkokotelo".

      
  • Isolle Eemelille:

    Suorastaan naurettava on väite, että autonvalmistaja huåraa jos se valmistaa laajempaa tuotevalikoimaa. Olisihan se nyt huomattavasti järkevämpää tehdä myös hybridistä farkkuversio. Siten hybridien suurin heikkous, olemattomat matkatavaratilat saataisiin kasvatettua lähes kilpailijoiden tasolle.



    Kyllä ne autotehtaat tekevät autonsa myytäviksi, ei harvinaisuus ole mikään hyve - se on merkki epäonnistuneesta suunnittelusta kyseiselle markkina-alueelle. Jos haluaa Euroopassa volyymia myyntiin, on syytä tehdä auto tänne sopivaksi, amerikkalaisilla on erilainen maku. Vaikka Corollan voi personoida korisarjoilla ja hiutalemaaleilla ainutlaatuiseksi, jos harvinaisuus on tavoite.



    Mutta asiaan. Tuossa kuvasarjan kyltissä on sattunut fiba: 277 on vääntö jalkapaunoina, yksikkö ft-lb. Vastaa 377 Nm. Kierrokset kiekuvat korkealla, 4800 rpm. Mersussa on etevämpi moottori koska huippuvääntö löytyy paljon laajemmalta kierroslukualueelta.



      
  • Ei se Mersun kone nyt niin etevä ole. Lexuksen huippuvääntö on kuitenkin suurempi ja oheisesta grafiikasta näkyy Lexuksen moottori tarjoavan enemmän vääntöä alemmilla kierroksilla.



    imageshack.us/photo/my-images/151/cls350m272torquecurve9xr.jpg/



    Vääntökäyrä onkin "vääntösuora" :-D

    Sitä hienoutta ei käy kieltäminen.





    lexus.jp/models/gs/performance/engine/images/img-2gr-fse-1.gif



    Mielestäni moottorin huippuvääntö voi olla vaikka 6000rpm kunhan käyttöalueella voimaa myös piisaa. Tällöinhän se tarkoittaisi moottorin vain voimistuvan kierrosten kohotessa. Eikä sen luulisi olevan huono juttu ollenkaan. Lexuksen tapauksessahan näin ei ole, asiaa tarkentaakseni.



    LF-Gh -konseptista minulle tuli myös mieleen edellinen 5-sarja, mutta ilmiselvät yhtäläisyydet jäivät kuitenkin tuotantomallista pois. GS:n ratti kyllä on hirveä, ainakin siitä on urheilullisuus kaukana. Siitä tulee mieleen joku vanhempi Renault. Mielestäni hienoin ratti GS:ssä oli aikoinaan 2. sukupolven faceliftissä. Vaikka se oli tismalleen sama ratti kuin Corollassa - tietty eri logolla - niin se oli hienon näköinen. Sopivan pelkistetty ja urheilullinen. Tässä kuva siitä:



    images.thecarconnection.com/med/2000-lexus-gs-300-4dr-sdn_100151070_m.jpg



    Eipä tuo tietenkään uuteen malliin sopisi, mutta se oli sitä aikaa.. ;-)

      
  • Jeps, pääasia tuossa oli kuitenkin, että noihin teknisiin tietoihin oli Lexukselta päässyt virhe, eikä siis 277 nm pidä paikkaansa.



    Tuossa finjahi:n pistämässä kuvassa on mielestäni MB:n edellisen sukupolven CLS:n koneen tiedot. Eniten tuossa uudessa sukupolvessa on panostettu kulutuksen laskuun, samalla tosin vääntö ja tehokin pikkaisen kasvanut. Tuo vanha konekin oli jo ominaisuuksiltaan hieno. Tuossa kulutuksen laskusssa on minun mielestäni aika hyvin onnistuttukin, tietämättä uuden Lexuksen kulutusta, kun CLS:lle luvataan yhdistetyksi kulutukseksi 6,8 litraa. Tuo on todella vähän vapaastihengittävällä 3,5 litraisella bensakoneella olevalle 1735 kg omapainon omaavalle autolle.



    Hienon oloinen kone on myös Lexuksessa numeroarvojen perusteella.



    Olen samaa mieltä, huippuvääntö saa olla korkealla, jos sitä vaan on riittävästi myös alakierroksilla.



    Tuo ratti on aikaansa nähden hieno, muusta koelaudasta en kyllä tuota samaa sanoisi, aivan järkyttävä. Tuohon aikaan esim A6 ja e39 Bemari oli kyllä valovuoden edellä koelaudan designissa ja laatuvaikutelmassa, ero on kyllä kaventunut paljon.

      
  • Harms:



    Mutta asiaan. Tuossa kuvasarjan kyltissä on sattunut fiba: 278 on vääntö jalkapaunoina, yksikkö ft-lb. Vastaa 377 Nm. Kierrokset kiekuvat korkealla, 4800 rpm. Mersussa on etevämpi moottori koska huippuvääntö löytyy paljon laajemmalta kierroslukualueelta.




    Tai sitten asian voi nähdä niinkin, että mersu on joutunut rajoittamaan huippuväännön johonkin maksimiarvoon ilmeisesti voidakseen tinkiä moottorin sisäkalujen ja voimansiirron laadusta. Vai miksi on heitetty hukkaan hyvää vääntömomenttia, jota moottorista olisi ilmeisesti ollut saatavilla vaikka kuinka paljon enemmänkin?

      
  • Tuo reilu 100 Nm/l on kyllä jo sen verram hyvä ominaisvääntö vaparille, ettei nykyisillä päästönormeilla oikein voi vääntöä rajoittaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit