BMW kutsuu satoja tuhansia autoja korjaukseen

15 kommenttia

Kun täälläkin haukuttiin Toyota lyttyyn aiheettomasti, niin avataan nyt keskustelu tästäkin. Mielenkiintoinen vika, jos se koskee jarrupainetta ja kutsu on vapaaehtoinen.



http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/10/01/satoja-tuhansia-bemareita-huoltoon--vikaa-jarruissa/201013643/12

  
  • Ai leluauto haukuttiin aiheettomasti lyttyyn? Hah hah haaa! Monet oikeustoimet tojolla vielä kesken ja korvauksia JO maksettu kymmeniä(satoja?)miljoonia Dollareita. Tuo BMW:n kutsu on lähinnä varmistus,ei aiheuta paniikkia tojotan tapaan.

      
  • gestapo:

    ...ei aiheuta paniikkia tojotan tapaan.




    Mitä tarkoitat?

      
  • Ja siitä se "järkevä" keskustelu voikin sitten alkaa.

    Takaisinkutsut ovat sinänsä ihan mielenkiintoisia ja voivat kertoa tuotannon tai suunnittelun haasteista, mutta kovin suurta keskustelua ne eivä itsessään aiheita.

    ...mutta kun asiaa aletaan vähättelemään tai liioittelemaan ja hommaan vedetään muita merkkejä ja niiden todellisia tai kuviteltuja vikoja, niin siitähän se fiksu keskustelu sitten syntyy.

      
  • sama uutinen eritavalla ilmaistuna



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/BMW+kutsuu+kalleimmat+mallinsa+ja+Rolls-Roycet+jarruremonttiin/1135260557361



    eikös se ole hiuksen hieno ero vian ja ominaisuuden väillä?

      
  • Onko tojota muka jo saanut korvauksia näistä aihettomista takasinkutsuista gestapo? Ei tietääkseni, joten ei mitään dollareita ole mihinkään liikkunut.



    Eihän tuollaisen pikkuvalmistajan viat mitään paniikkia aiheutakaan,eihän noita autojakaan ole kuin n.1/100000000 osa tojon valmistamista määristä. Varmaan jotain yarista yksinään valmistettu enemmän kuin kaikkia maailman bemuja yhteensä.

      
  • "Jarruongelma ei BMW:n mukaan aiheuta vaaraa matkustajille, mutta jarrujärjestelmä voi pitkän käytön jälkeen käydä hankalammaksi käyttää"



    Onko kenelläkään tietoa, että mitä tuo tarkoittaa?

      
  • Lisätäänpä se tieto, että tämä koskee nimenomaan isokoneisia bemareita ja Rollsia. Eli V8- ja V12-koneiset ovat tämän takaisinkutsun piirissä.

      
  • Ryne:


    Eihän tuollaisen pikkuvalmistajan viat mitään paniikkia aiheutakaan,eihän noita autojakaan ole kuin n.1/100000000 osa tojon valmistamista määristä. Varmaan jotain yarista yksinään valmistettu enemmän kuin kaikkia maailman bemuja yhteensä.




    Tuoltahan se voi tuntua, jos ei koskaan liiku muualla kuin Suomessa. Kannattaa joskus katsella maailman menoa vähän laajemmin.

      
  • simppa:

    Lisätäänpä se tieto, että tämä koskee nimenomaan isokoneisia bemareita ja Rollsia. Eli V8- ja V12-koneiset ovat tämän takaisinkutsun piirissä.




    Eli suomalaisittain melkoisen pieni joukko autoja....



      
  • Opelixi:

    "Jarruongelma ei BMW:n mukaan aiheuta vaaraa matkustajille, mutta jarrujärjestelmä voi pitkän käytön jälkeen käydä hankalammaksi käyttää"

    Onko kenelläkään tietoa, että mitä tuo tarkoittaa?




    Kyseessä on jarrutehostimen vuoto tai liian pieni alipaine jolloin poljinvoimaa tarvitaan enemmän.

    Poljinvoiman vaihtelu on varmasti kiusallinen asia johon kuljettaja kiinnittää nopeasti huomiota.

    Linkkiä en enää tähän juttuun löytänyt valitettavasti.

      
  • mulle on kyllä valtava pettymys, että tää vika tai ominaisuus ilmenee rolsseissakin. Olin pitänyt niitä varsin hyvin suunniteltuina ja testattuina, ei minkään tavis-insinöörin suunnittelun tuloksena.

    Jos toi jokakan tarina poljinvoiman tarpeen lisääntymisestä ajan myötä pitää paikkansa, kyseessähän on kyllä normaali ilmiö tavallisissa autoissa, kun jarrut kuluvat, vai?



    80% kaikista tehdyistä rolsseista on edelleen liikenteessä

      
  • Kautta-aikain valmistusmäärät:



    -Bmw n.15 miljoonaa autoa vuodesta 1952



    -Toyota n.120 miljoonaa autoa vuodesta 1936 (



    Määrät rippuu hieman lähteestä.



    Eli suhde n.1/8. Liikevaihtojen suhteet 1/4.Henkilökunta suhde 1/3. Kuvaavaa on se, että Toyotan pörssiarvolla ostaisi sekä BMW:n että MB:n ja rahaa jäisi vielä ylitse.



    Eli jos bmw ei ole pienenpieni marginaali valmistaja jonka tuotteita ei juuri kukaan osta niin mikä sitten?

      
  • BMW:n autotuotanto nykyään on n. 1,3 - 1,4 miljoonaa autoa vuodessa. Ei nyt ihan pienenpieni marginaalivalmistaja kuitenkaan. Eikä taideta tojota Varista tehdä ihan noin montaa vuositasolla.



    No BMW:n menestys perustuukin siihen, ettei se yritäkään tehdä autoja kaikille kuluttajille. Muutenhan se olisi sortunut etuvetoisiin tusinatuotteisiin jo ajat sitten. Onneksi ei, ainakaan toistaiseksi.

      
  • Ryne:

    Kautta-aikain valmistusmäärät:

    -Bmw n.15 miljoonaa autoa vuodesta 1952

    -Toyota n.120 miljoonaa autoa vuodesta 1936 (

    Määrät rippuu hieman lähteestä.

    Eli suhde n.1/8. Liikevaihtojen suhteet 1/4.Henkilökunta suhde 1/3. Kuvaavaa on se, että Toyotan pörssiarvolla ostaisi sekä BMW:n että MB:n ja rahaa jäisi vielä ylitse.

    Eli jos bmw ei ole pienenpieni marginaali valmistaja jonka tuotteita ei juuri kukaan osta niin mikä sitten?




    Tapasi verrata valmistusmääriä on aika milenkiintoinen. Eihän tuo ole vain jotenkin tarkoitushakuista? Kun nyt noita lukuja noin hienosti osaat pyöritellä, niin kerrohan vielä Yariksen valmistusmäärä.





      
  • No ei kai se ole ihan mittakaavassa että BMW:n ja Toyotan valmistusmääriä (tai mitä tahansa)verrataan keskenään. Kyllä kai ko. merkit ovat alkuperäisistä, ehkä varsin samankaltaisista lähtökohdista ja ideologioistaan huolimatta sittemmin ajautuneet varsin eri raiteille.



    Ja sattuu sitä paremmissakin (?) piireissä. Tänään YLE uutisoi Mersun kutsuvan esim Ameriikassa 85 000 autoa tarkistukseen. Suomessa n. 1 500.



    http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/10/mercedeksia_korjaukseen_myos_suomessa_2049019.html



    Eikös se ole vaan hyvä, että laadunvalvonta pelaa edes pikkuisen jälkikäteen. Minullekin tuli 3 vuotta vanhaan Garminin navigaattoriin liittyvä palautuskehoitus. Akku saattaa kuulemma räjähtää tai ainakin palaa iloisella liekillä, jos joutuu kuumiin olosuhteisiin. Eipä ole vielä räjähtänyt, ei edes viime kesänä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit