Mikä on hiljaisin auto ?

29 kommenttia

Mikä on hiljaisin auto ?



Ja onko hiljaisuudella merkitystä muussa kuin maantieajossa.



Kun olin matkustajana uudessa Mersun E-sarjan taksissa, niin panin merkille sen, että moottorin ääni oli varsin hiljainen, joka seikka yhdistyneenä hyvään äänieristykseen teki matkustamisesta varsin miellyttävää.

  
  • On sillä merkitystä kaupungissakin, ainakin mulle. Hiljaisella autolla voi tehdä reippaita kiihdytyksiä eikä silti tartte huutaa matkustajille.



    Uusista autoista en osaa sanoa paljoa mitään. Tänävuonna TM:n mittaamista hiljaisimpia ovat:



    Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 HSE Automatic

    Mercedes-Benz ML350 BlueTEC 4Matic

    BMW 535iA

    Volvo S60 D3 A Summum

    Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD QT Limited Business

    Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Executive Automatic



    Kymmenen hiljaisinta TM:n mittaamaa mun kokoamasta listasta (yli 500 mittausta pääosin 2000-luvulta ja 2010 loppuvuoden mittaukset puuttuu lähes kaikki):



    Lexus LS430 (2003)

    Mercedes-Benz S430 A (2003)

    BMW 745i (E65, 2003)

    Volkswagen Phaeton W12 A (2003)

    Audi A8 V8 4.2 quattro A (2003)

    BMW 523i (E39, 1996)

    BMW 740iA (E32, 1993)

    Lexus LS400 (1993)

    Mercedes-Benz 400 SEL (1993)

    BMW 740d (E38, 2000)



    Kärkipään 2003 vuoden edustusautotestissä mitatut lukemat on oletettavasti mitattu muualla kuin Suomessa joten asfalttikin on voinut olla sileämpää.



    Merkkikeskiarvoissa kymmenen hiljaisinta keräämieni reilun viidensadan TM:n mittauksen mukaan on:



    1. Lexus

    2. BMW

    3. Range Rover

    4. Mercedes-Benz

    5. Cadillac

    6. Jaguar

    7. Volvo

    8. Audi

    9. Lancia

    10. Saab



    Lanciasta mukana vain kaksi mittausta, joten se ei ole luotettava tulos.

      
  • Arvelisin, että Lexus LS on hiljaisin auto edustusluokassa ja samalla kaikkein hiljaisin. Muita edustusluokan autoja on vaikeampi laittaa absoluuttiseen järjestykseen, varsinkin kun testit on harvassa, mutta ei kai edustusluokan autojen välillä mitään kovin suuria eroja olekaan.



    Pykälää pienempiä isoja autoja jo testaillaan enemmän ja niissäkin arvelisin Lexus GS:n olevan hiljaisin, BMW 500 on sitten. Seuraavista sijoista taistelu on jo kovempaa ja siihen joukkoon kuuluu MB E-sarja, Citroen C6, Volvo S80 ja Jaguar XF.



    Yleisesti ottaen sedanit on hiljaisempia kuin farmarit ja rengastus vaikuttaa myös paljon. Rengasmelun osuus korostuu nimenomaan Suomen teillä. Ja halvemman luokan pikkuautoissa rengasmelu on korvia huumaavaa jo taajamassa.



    Itselleni auton hiljaisuus on yksi tärkeimpiä valintakriteerejä ja siksi on ajettava isommmalla autolla kuin muutoin olisi tarpeenkaan. Matka-ajossa melu aiheuttaa väsymystä eli hiljaisuus on jopa turvallisuustekijä. Sitten on tietenkin tämä porukka, joka haluaa kuunnella urheilullisia moottoriääniä kiihdytyksissä ja joista hiljainen auto tuntuu jotenkin steriililtä. Tuon voinkin ymmärtää, mutta silti urheilullisessakin autossa pitäisi minusta olla mahdollisimman matala rengasmelu, vaikka useimmiten se on mahdotonta ylisuuren rengastuksen takia.







      
  • A-utoilija:



    Pykälää pienempiä isoja autoja jo testaillaan enemmän ja niissäkin arvelisin Lexus GS:n olevan hiljaisin, BMW 500 on sitten. Seuraavista sijoista taistelu on jo kovempaa ja siihen joukkoon kuuluu MB E-sarja, Citroen C6, Volvo S80 ja Jaguar XJ.




    Uusista malleista luulisin E-Mersun ja 5-Bemarin olevan aika samalla tasolla. Näin oli ainakin Tuulilasin farmaritestissä. Siinä E arvostettiin melun laadun suhteen paremmaksi, desibelit olivat samat molemmilla. Saa nyt nähdä onko uusi A6 hiljaisempi kuin edeltäjänsä.

      
  • AkiK:



    Uusista malleista luulisin E-Mersun ja 5-Bemarin olevan aika samalla tasolla. Näin oli ainakin Tuulilasin farmaritestissä. Siinä E arvostettiin melun laadun suhteen paremmaksi, desibelit olivat samat molemmilla. Saa nyt nähdä onko uusi A6 hiljaisempi kuin edeltäjänsä.




    TM:n vertailutestissä tämän vuoden alussa oli uusi E-Mersu ja vanha 5-Bemari ja vanha Bemari oli hiljaisempi. En usko, että voimasuhteet olisi muuttuneet Bemarin uuden mallin myötä, koska Bemarin melutaso on säilynyt suunnilleen samana, eikä uusi E-Mersu nyt kovin merkittävästi ole hiljentynyt. Nämä voimasuhteet koskee siis sedaneita ja farmarit voi olla hieman eri asia. Tosin voi olla, että Bemarin runflatit aiheuttaa ylimääräistä rengasmelua ja tasoittaa tilannetta ja Bemarin pienin rengaskoko on nyt 17 ".



    A7 on todettu varsin hiljaiseksi autoksi, vaikka se on 5 ovinen. Tuon takia voisi olettaa, että myös uusi A6 olisi nykyistä mallia hiljaisempi. Audi ja VW-konsernin tuotteet yleensäkin eivät koskaan ole olleet kaikkein hiljaisimpia. Olisi suotavaa, että panostaisivat nykyistä enemmän äänieritykseen. Hiljaisuus on kuitenkin luksusta matka-ajossa ja erottaa autoissa jyvät akanoista.

      
  • Tuolla oli viimeksi keskustelua ja ansiokkaita listauksia melumittaustuloksista:

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568



    Penteles on myös päivittänyt Excel-taulukkoaan ainakin marraskuussa.



    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html



    A-utoilija:

    Itselleni auton hiljaisuus on yksi tärkeimpiä valintakriteerejä ja siksi on ajettava isommmalla autolla kuin muutoin olisi tarpeenkaan.


    Ei välttämättä. Esim. BMW 320d ei ole iso auto, mutta yksi hiljaisimmista.

      
  • A-utoilija:



    Hiljaisuus on kuitenkin luksusta matka-ajossa ja erottaa autoissa jyvät akanoista.






    On se luksusta ihan taajamassakin.



    Monilla ns. suosikkiluokan perheautoillakin rengasmelu voi tarkkakorvaiselle olla todella ärsyttävää jo kuuden-seitsemänkympin vauhdissakin, joka on monelle autoilijalle myös tyypillinen ajonopeus.



    Ennen en ollut kauhean kiinnostunut meluisuudesta. Sitten laitoin hieman heräteostoksena mersun, ja kylläpä nyt huomaa kuinka huikeita eroja autoissa on.



    Melu niinkun moni muukin ominaisuus on sellainen juttu ettei sitä välttämättä tajuakkaan jos ei ole oikein vertailukohtia.



    Ei melu silti minua aiemmissa autoissani erityisesti häirinnyt, ja meluisalla autollakin ajamiseen turtuu.

      
  • Mielenkiintoisempia ovat testit jossa on keskitytty juuri meluun karkealla asvaltilla. Tuulilasi julkaisi muutama vuosi sitten ruotsalaisen vertailun jossa kärki oli aika odotettu.

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit

      
  • d_a_mage:

    Mielenkiintoisempia ovat testit jossa on keskitytty juuri meluun karkealla asvaltilla. Tuulilasi julkaisi muutama vuosi sitten ruotsalaisen vertailun jossa kärki oli aika odotettu.
    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sisamelu-vanha-volvo-hiljaisempi-kuin-uudet-suosikkimallit




    Tuo oli erinomainen linkki ja olen tuon aiemmin lukenutkin ja perustin mm. tuohon sen arvioni siitä, että Lexus LS on hiljaisin auto. Tuo linkki antaa vastauksen myös BMW 3-sarjan hiljaisuuteen eli se ei olekaan oikeasti kovin hiljainen, kun asvaltti muuttuu karkeaksi.



    Siltikin jotain omituisuuksiakin tuossa on, esim. BMW 500 on saatu hiljaisemmaksi kuin S-Mersu tai Audi A6 on saatu hiljaisemmaksi kuin Volvo S80. En ole missään muussa testissä lukenut Audin olevan Volvoa hiljaisempi, eikä se myöskään olut sitä TM:n vertailutestissä, jossa Audi A6 oli porukan meluisin. Olisiko kyse moottorivalinnoista, kun on ajettu sekaisin bensa- ja diesel-malleja ja usein diesel on meluisampi.



    Renault Meganen tulos on myös erinomainen tuossa joukossa, mutta taas ihmettelen, että mitä joku VW Tiguan tekee kärkijoukoissa? Myös aika meluisa Mazda6 on saatu hiljaisemmaksi kuin Mersun C-sarja. Eli odotettujen tulosten joukossa on myös paljon omituisuuksia. Ja tuohan ei ota huomioon miltä melu kuulostaa ihmisen korvaan, koska dB-lukema ei kerro alkuunkaan koko totuutta.

      
  • Nuo edellämainitut ovat varmaankin hiljaisia ajokkeja. Moottoriääneltään hiljaisin auto, jossa olen itse ollut kyydissä on ollut ZIL. Ääntä ei kuulunut ollenkaan.

      
  • Monesti olen takseissa kyydissä ollessani pettynyt pahasti kyydissä ollessani autoihin, joita mainostetaan Premiumina. Helvetinmoinen jyrinä ja tärinä usein ja joutuu kuskille huutamaan jos aikoo keskustella takapenkiltä eteen. Sitten taas joku toinen auto, mistä vähemmän on hypetetty, onkin yllättänyt hiljaisuudellaan. Taksit on usein juuri vähän parempia kulkineita, mutta isoja eroja on autoissa moottoriteiden julmetun karkealla asfaltilla sisämelussa.

      
  • FARwd:

    Penteles on myös päivittänyt Excel-taulukkoaan ainakin marraskuussa.

    http://spreadsheets.google.com/pub?key=tPKuDRcGa3OJlDqjLxZvcIA&output=html




    Google päivitti ohjelmaansa ja jouduin tekemään uuden linkin taulukolleni:

    https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AgbmmisAat1AdE84d3BLU2J0NjBfNzFSSUVOeXVqN1E&output=html

      
  • A-utoilija:

    Siltikin jotain omituisuuksiakin tuossa on, esim. BMW 500 on saatu hiljaisemmaksi kuin S-Mersu ...


    TM:n mittauksissa vuodelta 2005 Mercedes-Benz S500 Lang A ja

    BMW 525iA (E60) saivat käytännössä samat tulokset. Tosin eri olosuhteet voi tietysti selittää tätä, mutta ilmeisesti erot noitten välillä on kuitenkin melko pieniä ja mittauksissa väistämättä melko suuri virhemarginaali.

      
  • Maastovälitys:

    Monesti olen takseissa kyydissä ollessani pettynyt pahasti kyydissä ollessani autoihin, joita mainostetaan Premiumina. Helvetinmoinen jyrinä ja tärinä usein ja joutuu kuskille huutamaan jos aikoo keskustella takapenkiltä eteen.


    Kerro vain rohkeasti mihin merkkeihin/malleihin olet pettynyt. :smile:



    Omista ei-premium (kuinka infoankaan tätä luokittelua) taksikokemuksista hiljaisina ovat jääneet mieleen uusikorinen Citroën C5 ja Peugeot 607. Molemmat on pärjänneet myös TM:n mittauksissa hyvin, 607 jopa loistavasti ja täysin verrattavissa noihin parhaisiin premium-luokan tuloksiin.

      
  • 235+255:

    Omista ei-premium (kuinka infoankaan tätä luokittelua) .




    Samoin. Tuo luokittelu ilmaantui tällekin palstalle n. kaksi vuotta sitten. Kyllä minä premium-tekstin hyväksyn oluttölkeissä, vaikka niissäkin maininta premiumista johtaa yhtä usein harhaan kuin autoista puhuttaessa. Ärsyttävä sana kertakaikkiaan. Ihan samaa luokkaa kuin puuma-nainen, aikuisten oikeesti ja suosikki-juontaja/suosikkilaulaja. Noita suosikkijuontajia/laulajia tapaa iltapäivälehtien lööpeissä silloin, kun suosikkijuontaja/laulaja on ajanut kolarin taikka kaatunut rappusissa ja satuttanut nenänsä. Suosikkijuontaja/laulaja termiä käytetään silloin kun suosikkijuontaja/laulaja on tuntematon henkilö, eli sellainen, jota kukaan ei tunne. Esim. Kari Tapion kuollessa ei iltapäivälehtien otsikoissa lukenut, että suosikkilaulaja menehtyi sydänkohtaukseen. Jos esim. Pohjannaula-yhtyeestä Samuli Mäkisalo kaatuisi ja satuttaisi nenänsä niin silloin puhuttaisi suosikkilaulajasta. Ärsyttävä termi siis tuo premium, en aio sitä koskaan käyttää.

      
  • Premium ilmoittaa auton olevan hinnoiteltu kansanmallin yläpuolelle. Näinhän kaikki premium-luokan autot ovat hinnoiteltu. Eipä tuossa ole mitään mahdollisuutta tulla johdetuksi harhaan.

      
  • Samanlainen kokemus on minulla kuin nimikerkillä Maastovälitys. Premium-taksissa on joskus odotettua enemmän melua. Näin on melkein aina esimerkiksi nastarenkailla varustetut farmari-C-Mersun kohdalla. Toisaalta, siinä on ehkä kuitenkin vähemmän melua kuin saman kokoluokan ei-premiumissa, esimerkiksi VW Golf Variantissa.



    Viimeksi sain miellyttävän kokemuksen Ford Mondeo-taksissa. Oli hiljaista kyytiä. Käyn koeajamassa ko. auton ja laitan hankinnan harkintaan, sen verran mukavalta kyyti tuntui.

      
  • zxcvbn:

    Näin on melkein aina esimerkiksi nastarenkailla varustetut farmari-C-Mersun kohdalla.


    Tuollainen oli mun viimeinen taksikokemus ja hyvin hiljainen oli nastarenkain kuivalla asfaltilla moottoritiellä. Ehkä renkaistakin sitten kiinni.



    zxcvbn:

    Viimeksi sain miellyttävän kokemuksen Ford Mondeo-taksissa. Oli hiljaista kyytiä. Käyn koeajamassa ko. auton ja laitan hankinnan harkintaan, sen verran mukavalta kyyti tuntui.


    Mondeo on 16" renkain hiljainen, vaikka ei olekaan Suomen teillä kokemusta. 18" renkailla kuuluu jo siinäkin meteliä karkealla pinnalla. Eli matkustuksen kannalta Mondeo on mukava, mutta ajamisen ja varsinkaan ohjauksen suhteen se ei mun mielestä ole ihan niin hyvä kuin monissa testeissä on annettu ymmärtää. Joku muu on varmasti eri mieltä. Tässä kakkosyksilössä on myös ärsyttävä vedon vaihdelun mukaan tuleva narina jossain keskikonsolissa, ekassa ajamassani tuollaista ei ollut.

      
  • Taitaa olla RR Phantom hiljaisin ehkä. Siinäkin on muuten erääntyyppiset run-flatit, mutta PAX-systeemi ei vaikuta renkaan olan jäykkyyteen.



    Mutta 'riittävän hiljaisia' on paljon, jos se maksimaalinen hiljaisuus nyt niin tärkeätä on. Minusta ominaisuuksien kokonaisuus on tärkeintä.

      
  • Melu dB (A) sileällä/karkealla asfaltilla etuosassa 100km/h nopeudella:





    1 Volkswagen Touareg 3,0 TDI Terrain Tech / 64 / 67

    2 Volvo S60 D3 A Summum / 65 / 68

    3 Mercedes-Benz GLK 220 CDI A / 65 / 70

    4 Saab 9-5 2,0 TiD Vector / 66 / 70

    5 Opel Meriva 1,4 T ecoFLEX Enjoy / 68 / 70

    6 Audi A1 1,4 TFSI Ambition S tronic / 69 / 71

    7 Kia Venga 1,4 ISG EX EcoDynamics / 68 / 72

    8 Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate / 69 / 72

    9 Honda CR-Z 1,5 GT / 71 / 72

    10 Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD / 70 / 72

    11 Fiat Punto Evo 1,4 Multiair Sport 3-ov. / 69 / 73

    12 Chevrolet Spark 1,2 LT / 71 / 73

    13 Hyundai ix35 4WD 2,0 CRDi-R Style / 69 / 73

    14 Mini Cooper D Countryman / 70 / 74



    Näistä suurin muutos on Mercedes-Benz GLK 220 CDI A ja pienin Honda CR-Z 1,5 GT. tosin näissä kahdessa melutasoero on melkoinen.



    Huom. Mersussa 100 km/h nopeudella karkealla asfaltilla melu takana on pienempi kuin edessä, takana 68 dB.



    Nämä on mitattuja arvoja. Miltä se kenenkin korvaan kuulostaa kannattaa käydä koeajamassa ja kuuntelemassa.

      
  • NHB:

    Premium ilmoittaa auton olevan hinnoiteltu kansanmallin yläpuolelle. Näinhän kaikki premium-luokan autot ovat hinnoiteltu. Eipä tuossa ole mitään mahdollisuutta tulla johdetuksi harhaan.




    Itse äärikonservatiivina käytän edelleenkin termiä "kallis"



      
  • 235+255:

    A-utoilija:
    Siltikin jotain omituisuuksiakin tuossa on, esim. BMW 500 on saatu hiljaisemmaksi kuin S-Mersu ...

    TM:n mittauksissa vuodelta 2005 Mercedes-Benz S500 Lang A ja
    BMW 525iA (E60) saivat käytännössä samat tulokset. Tosin eri olosuhteet voi tietysti selittää tätä, mutta ilmeisesti erot noitten välillä on kuitenkin melko pieniä ja mittauksissa väistämättä melko suuri virhemarginaali.




    Vaikka jonkun mielestä mulla varmasti on oma lehmä ojassa, niin 5-sarjalaista ja S:ää Suomessakin ajaneena väitän vanhakorisenkin (-05) ässän olevan selvästi hiljaisemman, kuten sen kuuluukin.



    Uusinta seiskaa en ole ajanut, mutta vanhemman mallinen tuntui kyllä mersus äänekkäämmältä. Vaan todella hiljaisia noista on molemmat.

      
  • Tuo ruotsalainen lista on mielenkiintoinen. Tosin ei aivan ajantasainen, esim. Mondeo näyttää olevan alkuvuonna 2007 loppunutta MKIII-korimallia. Miten lie V70 ja Mersun S500, ovatko nykyistä vai vanhempaa korimallia.



    Tuo Tiguanin mittaustulos ylikoko vanteilla on hämmentävän hyvä. Renkailla ja niiden profiililla on merkitystä meluun, mutta onko missään tutkittu onko samankokoisilla eri vanteilla (esim. alu vs. pelti) mitään vaikutusta meluun?



    MB S500Lang taitaa olla hiljaisin TM:n koeajama auto toistaiseksi. Onko tuo Lexus LS ollut TM:n syynissä.

      
  • halko6:

    MB S500Lang taitaa olla hiljaisin TM:n koeajama auto toistaiseksi. Onko tuo Lexus LS ollut TM:n syynissä.


    Ei ole hiljaisin jos mukaan otetaan vanhemmat mittaukset. Tuota hiljaisempia ovat mittausten mukaan olleet ainakin:



    Lexus LS430 (2003)

    Mercedes-Benz S430 A (2003)

    BMW 745i (E65, 2003)

    Volkswagen Phaeton W12 A (2003)

    Audi A8 V8 4.2 quattro A (2003)

    BMW 523i (E39, 1996)

    BMW 740iA (E32, 1993)

    Lexus LS400 (1993)

    Mercedes-Benz 400 SEL (1993)

    BMW 740d (E38, 2000)



    Ja samoissa lukemissa on myös tuo aiemmin mainitsemani BMW 525iA (E60, 2005), joka ei varmaankaan oikeasti ole yhtä hiljainen kuten Simppa kertoikin.

      
  • halko6:

    Tuo ruotsalainen lista on mielenkiintoinen. Tosin ei aivan ajantasainen, esim. Mondeo näyttää olevan alkuvuonna 2007 loppunutta MKIII-korimallia. Miten lie V70 ja Mersun S500, ovatko nykyistä vai vanhempaa korimallia.

    Tuo Tiguanin mittaustulos ylikoko vanteilla on hämmentävän hyvä. Renkailla ja niiden profiililla on merkitystä meluun, mutta onko missään tutkittu onko samankokoisilla eri vanteilla (esim. alu vs. pelti) mitään vaikutusta meluun?

    MB S500Lang taitaa olla hiljaisin TM:n koeajama auto toistaiseksi. Onko tuo Lexus LS ollut TM:n syynissä.




    Vi Bilägaren lista on julkaistu numerossa 11/2008, josta voi päätellä mikä malli on mistäkin autosta. V70 osalta voi jo päätellä siitäkin, että vanhempi malli ei olisi millään sijoittunut kärkisijoille.



    Alu- vs peltivanteen suhteen ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla eroja melussa, koska renkaastahan se melu tulee eikä vanteesta. Moottori-lehti on asiaa tutkinutkin jossain numerossaan ja muistaakseni totesivat ettei melussa ole korvin havaittavia eroja.



    TM on koeajanut Lexus LS:ää ja tehnyt siitä mm. parivertailun S-Mersuun, josta ohessa tiivistelmä. Lehdessä julkaistussa versiossa mainitaan Lexuksen olevan Mersua hiljaisempi ja Lexus tarjoaa enemmän luksusta matkustajalle, mutta Mersu on enemmän ajajan auto.



    EDIT: Lexus on tuon testin mukaan 120 km/h nopeudella 2 dB hiljaisempi edessä ja 1 dB takana ja kaikilla muillakin nopeuksilla Lexus on 1-2 dB hiljaisempi.





    https://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-parivertailu-lexus-ls-600h-l-ja-mercedes-benz-s-420-cdi-l

      
  • Siinä on hiljainen auto kohtuu rahalla. Myös Subaru Outback ja C5 ovat hiljaisia. Nämä tuolta premium luokan ulkopuolelta. :smile:

      
  • ddr5:


    Itse äärikonservatiivina käytän edelleenkin termiä "kallis"




    Itse realistina käytän termiä "ylihintainen".



    Ruotsalaistestiin suhtautuisin pienellä varauksella. Asfaltti on siellä sileää kuin vauvan pylly, ja saa jopa volkkarin vaikuttamaan hiljaiselta autolta.



      
  • juuso01:

    Ruotsalaistestiin suhtautuisin pienellä varauksella. Asfaltti on siellä sileää kuin vauvan pylly, ja saa jopa volkkarin vaikuttamaan hiljaiselta autolta.


    Ite ainakin olen ajanut Ruotsissa myös karkeampaa asfalttia kuin missään Suomessa.

      
  • juuso01:

    ddr5:

    Itse äärikonservatiivina käytän edelleenkin termiä "kallis"


    Itse realistina käytän termiä "ylihintainen".




    OT. Ylihintainen on väärä termi koska esim. Audi myy erittäin hyvin nykyisillä hinnoilla. Kallis on terminä parempi, eikä premiumissakaan mitään vikaa ole.

      
  • Halpa, kallis, alihintainen, ylihintainen, ne ovat kaikki subjektiivisia määritelmiä. Itse punnitsen tällä hetkellä mm. Audi A4:aa ja Ford Mondeota. Molemmista löytyy houkutteleva kokonaisuus noin 40 000 euron hintaluokassa. Toinen on kuitenkin "ylihintainen" ja toinen "kansanauto". Juu, tiedän, niiden sanotaan olevan "eri luokan autoja", mutta minulle ne ovat saman hintaluokan autoja jotka tarjoavat hieman erilaisia ominaisuuksia. Molemmat täyttävät kuitenkin minun perustarpeeni, joka on kohtuullisen hiljainen matka-auto, jossa riittävän pitkä kusklin penkin säätövara.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit