Dieselhybridin suurin ongelma taitaa olla että sen saaminen kannattavaksi lienee hankalaa. Dieselin tekeminen hybridiksi maksaa vähintään saman kuin bensiininkin, mutta saadut hyödyt kulutuksen suhteen ovat litramääräisesti- mutta erityisesti euromääräisesti pienemmät. Kun bensiinihybridin kannattavuus verrattuna tavalliseen bensiinikäyttöiseen autoon, hankintahinta huomioonottaen, on siinä ja siinä, niin dieselhybridi jää vielä paljon todennäköisemmin kannattavuusrajan alle.
Dieselhybridin suurin ongelma taitaa olla että sen saaminen kannattavaksi lienee hankalaa. Dieselin tekeminen hybridiksi maksaa vähintään saman kuin bensiininkin, mutta saadut hyödyt kulutuksen suhteen ovat litramääräisesti- mutta erityisesti euromääräisesti pienemmät. Kun bensiinihybridin kannattavuus verrattuna tavalliseen bensiinikäyttöiseen autoon, hankintahinta huomioonottaen, on siinä ja siinä, niin dieselhybridi jää vielä paljon todennäköisemmin kannattavuusrajan alle.
Rahallisesti hybridi ei kannata kuin harvoissa tilanteissa. Mutta jos me kaikki ostaisimme auton liikkumistarpeen mukaan ja taloutta silmälläpitäen, autot olisivat paljon pienempiä ja pienemmällä suorituskyvyllä kuin nykyään. Joten kyseessä ei ole rationaalinen ostos, vaikka "iso auto on turvallinen", "teho luo turvallisuutta ohitustilanteissa" ja "tarvitsen nelivetoa pysäköintiin".
Jos tuo PSA:n dieselhybridi laitetaan linjaan muiden vastaavien kanssa (teho, nelivetoisuus, automaattivaihteet, auton koko), niin puhutaan aika kalliista autoista. Muutaman tonnin hintalisä ei ole siinä paljon. Suomessa vielä käy niin, että hybridistä saa verotuksen kautta aika paljonkin etua, jolloin tuon hintaluokan autossa vähäpäästöisyys on euroissa iso asia.
On siis jopa mahdollista, että DS5:n myynnistä tuo hybridi ottaa ihan merkittävän siivun. Säästöä tulee polttoainekuluista ja vuosimaksusta kuitenkin satasia vuodessa, eikä hankintahinta välttämättä ole sen korkeampi kuin vastaavan suorituskyvyn tarjoavalla tavallisella dieselillä.
Tosin tämä kaikki realisoituu vasta sitten, kun PSA saa auton ihan oikeasti kauppaan asti ihan oikeilla EU-kulutuksilla varustettuna. Tuo "99" on kyllä pyörinyt mainosmateriaalissa, mutta ymmärtääkseni se ei ole virallinen tulos. Näillä mainoksilla on ollut paha taipumus saada jonkin verran lisägrammoja ennen kauppaan tulemista.
Ja iso kysymysmerkki on tietysti teknologian toimiminen muuten. Ihan helppo paketti tuo ei ole tehdä, mutta kyllä ranskalaisilla insinööriosaamista on - vaikka joskus viimeistely on jäänytkin vähän vajaaksi.
Ainakin itse odotan PSA:n dieselhybridejä suurella mielenkiinnolla. Teknologialla on paljon potentiaalia.
Itse en näe dieselhybrideissä nimenomaan Suomen olosuhteissa kovinkaan paljon järkeä. Ensinnäkin niistä menee dieselvero.
Toisekseen, mistä niistä otetaan lämpö kun jo perusdieselit ovat kylmiä? Poislukien tietysti webastolla varustetut mallit, mutta webasto lisää kulutusta huomattavasti, kuten esim. TM talvivertailussa huomattiin.
Kolmanneksi, luotettavuus. Hiukkassuodattimissa on ollut paljon ongelmia pätkäajossa, ja voisi kuvitella hybriditekniikan lisäävän näitä ongelmia, ts. dieselmoottoria kuormitetaan entistäkin vähemmän. Lisäksi turbo koneessa ei ylipäätään lisää luotettavuutta.
Ainoa selkeä hyöty näissä PSA dieselhybrideissä on neliveto. Mutta mikäli hinta ei karkaa aivan käsistä ja näillekin luvataan viiden vuoden takuu, niin siinä tapauksessa ihan mielenkiintoinen lisä hybrideihin.
Toisekseen, mistä niistä otetaan lämpö kun jo perusdieselit ovat kylmiä? Poislukien tietysti webastolla varustetut mallit, mutta webasto lisää kulutusta huomattavasti, kuten esim. TM talvivertailussa huomattiin.
Kolmanneksi, luotettavuus. Hiukkassuodattimissa on ollut paljon ongelmia pätkäajossa, ja voisi kuvitella hybriditekniikan lisäävän näitä ongelmia, ts. dieselmoottoria kuormitetaan entistäkin vähemmän. Lisäksi turbo koneessa ei ylipäätään lisää luotettavuutta.
Monet nykyiset dieselitkin lämpenevät hyvin. Auris oli viimeisessä Teknarin talvitestissä hieno osoitus siitä, että sisätilat saadaan kyllä lämpimäksi ilman energian tuhlaamistakin, kunhan vain asiaan paneudutaan.
Kuinka paljon noita paljon puhuttuja hiukkassuodatin ongelmia oikein on? Itse en ole vielä kuullut kenenkään tuttuni joutuneen kärsimään noista ongelmista. Varmuudella voin sanoa, että tämä otanta kattaa varmuudella vähintään 20 kuljettajan autojen vikahistorian. Pian ei ole muita kuin ahdettuja koneita riippumatta polttoaineesta. Jos turbojen kestävyyttä pelkää, niin luvassa on pelottavia aikoja. Tosin onneksi tuo pelko ei taida olla enää aiheellinen.
Kolmanneksi, luotettavuus. Hiukkassuodattimissa on ollut paljon ongelmia pätkäajossa, ja voisi kuvitella hybriditekniikan lisäävän näitä ongelmia, ts. dieselmoottoria kuormitetaan entistäkin vähemmän.
Kuinka paljon noita paljon puhuttuja hiukkassuodatin ongelmia oikein on? Itse en ole vielä kuullut kenenkään tuttuni joutuneen kärsimään noista ongelmista. Varmuudella voin sanoa, että tämä otanta kattaa varmuudella vähintään 20 kuljettajan autojen vikahistorian.
Ajavatko ystäväsi pelkkää kaupunkiajoa? Jos ajavat, niin hiukkasloukun kanssa on odotettavissa ongelmia ennemmin tai myöhemmin.
Hiukkasten jälkipoltto meinaan vaatii kohtuullisen pitkää yhtämittaista ajoa riittävällä kuormalla, jotta pakokaasujen lämpötila saadaan nousemaan riittäväksi. Lämpötilaa nostetaan ylimääräisellä polttoaineenruiskutuksella, mutta silloinkin kone käy koko ajan. Hybridissä jatkuvasti sammutettava kone sopii erittäin huonosti siihen tarkoitukseen.
Tulevat nelivetoiset diesel-hybridit ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten mahtaa ajovakavuuden kanssa olla talvioloissa, kun kesken mutkaa auto muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi tai päinvastoin? Kyllähän se normaalissa ajossa kuivalla asfaltilla varmastikin toimii.
Monet nykyiset dieselitkin lämpenevät hyvin. Auris oli viimeisessä Teknarin talvitestissä hieno osoitus siitä, että sisätilat saadaan kyllä lämpimäksi ilman energian tuhlaamistakin, kunhan vain asiaan paneudutaan.
Vaikka kuinka olisi hyvä ja hybridi, siitä polttoaineesta pistetään enemmät puolet lämmöksi. Iso osa tästä lämmöstä karkaa harakoille pakokaasujen mukana, osa menee moottorin lämmittämiseen.
Pakokaasuista lämpöä voi kerätä maltin kanssa ja kohtuudella talteen ihan tuntuvia määriä. Toyotan hybridit tekevät asian näin, ja ne näyttävät testien mukaan lämpenevän suhteellisen vauhdilla. Rajaksi tullee lähinnä puhdistusjärjestelmien toimivuus.
Lämmityskysymyksissä ongelmana on enemmän ollut se, että asiat eivät kiinnosta valmistajia, ei asioiden ratkaisemisen mahdottomuus. Sähköautot ovat sitten toinen juttu, niissä lämmittäminen on oikeasti vaikeaa.
Tulevat nelivetoiset diesel-hybridit ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten mahtaa ajovakavuuden kanssa olla talvioloissa, kun kesken mutkaa auto muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi tai päinvastoin? Kyllähän se normaalissa ajossa kuivalla asfaltilla varmastikin toimii.
Toisaalta sähkömoottori on paljon nopeammin reagoiva ja tarkemmin ohjattava kuin polttomoottori. Sähköaivoilta vaaditaan aika paljon tuossa sovelluksessa, mutta mahdollisuudet on erittäinkin hyvään ratkaisuun.
Mutta kieltämättä on mielenkiintoista nähdä, mihin suoritukseen PSA yltää. Aineksia on vaikka mihin.
Tulevat nelivetoiset diesel-hybridit ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten mahtaa ajovakavuuden kanssa olla talvioloissa, kun kesken mutkaa auto muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi tai päinvastoin? Kyllähän se normaalissa ajossa kuivalla asfaltilla varmastikin toimii.
Tuskin tuottaa ongelmia kun nykysissäkin eräissä nelivedoissa tapahtuu näin.
Uuden kokeilemisenkin voi tehdä tyylikkäästi, ja esitellä valmis tuote yleisöllä myyntiin heti.
Aivan, ja keskustelupalstoille osallistumisenkin voi tehdä tyylikkäämmin kuin heittelemällä yhden virkkeen kommentteja aiheesta kuin aiheesta. Mitä lisäarvoa muuten nuo nauravat päät tuovat viesteihin?
Dieselhybridin suurin ongelma taitaa olla että sen saaminen kannattavaksi lienee hankalaa. Dieselin tekeminen hybridiksi maksaa vähintään saman kuin bensiininkin, mutta saadut hyödyt kulutuksen suhteen ovat litramääräisesti- mutta erityisesti euromääräisesti pienemmät. Kun bensiinihybridin kannattavuus verrattuna tavalliseen bensiinikäyttöiseen autoon, hankintahinta huomioonottaen, on siinä ja siinä, niin dieselhybridi jää vielä paljon todennäköisemmin kannattavuusrajan alle.
LMJ:
Rahallisesti hybridi ei kannata kuin harvoissa tilanteissa. Mutta jos me kaikki ostaisimme auton liikkumistarpeen mukaan ja taloutta silmälläpitäen, autot olisivat paljon pienempiä ja pienemmällä suorituskyvyllä kuin nykyään. Joten kyseessä ei ole rationaalinen ostos, vaikka "iso auto on turvallinen", "teho luo turvallisuutta ohitustilanteissa" ja "tarvitsen nelivetoa pysäköintiin".
Jos tuo PSA:n dieselhybridi laitetaan linjaan muiden vastaavien kanssa (teho, nelivetoisuus, automaattivaihteet, auton koko), niin puhutaan aika kalliista autoista. Muutaman tonnin hintalisä ei ole siinä paljon. Suomessa vielä käy niin, että hybridistä saa verotuksen kautta aika paljonkin etua, jolloin tuon hintaluokan autossa vähäpäästöisyys on euroissa iso asia.
On siis jopa mahdollista, että DS5:n myynnistä tuo hybridi ottaa ihan merkittävän siivun. Säästöä tulee polttoainekuluista ja vuosimaksusta kuitenkin satasia vuodessa, eikä hankintahinta välttämättä ole sen korkeampi kuin vastaavan suorituskyvyn tarjoavalla tavallisella dieselillä.
Tosin tämä kaikki realisoituu vasta sitten, kun PSA saa auton ihan oikeasti kauppaan asti ihan oikeilla EU-kulutuksilla varustettuna. Tuo "99" on kyllä pyörinyt mainosmateriaalissa, mutta ymmärtääkseni se ei ole virallinen tulos. Näillä mainoksilla on ollut paha taipumus saada jonkin verran lisägrammoja ennen kauppaan tulemista.
Ja iso kysymysmerkki on tietysti teknologian toimiminen muuten. Ihan helppo paketti tuo ei ole tehdä, mutta kyllä ranskalaisilla insinööriosaamista on - vaikka joskus viimeistely on jäänytkin vähän vajaaksi.
Ainakin itse odotan PSA:n dieselhybridejä suurella mielenkiinnolla. Teknologialla on paljon potentiaalia.
Itse en näe dieselhybrideissä nimenomaan Suomen olosuhteissa kovinkaan paljon järkeä. Ensinnäkin niistä menee dieselvero.
Toisekseen, mistä niistä otetaan lämpö kun jo perusdieselit ovat kylmiä? Poislukien tietysti webastolla varustetut mallit, mutta webasto lisää kulutusta huomattavasti, kuten esim. TM talvivertailussa huomattiin.
Kolmanneksi, luotettavuus. Hiukkassuodattimissa on ollut paljon ongelmia pätkäajossa, ja voisi kuvitella hybriditekniikan lisäävän näitä ongelmia, ts. dieselmoottoria kuormitetaan entistäkin vähemmän. Lisäksi turbo koneessa ei ylipäätään lisää luotettavuutta.
Ainoa selkeä hyöty näissä PSA dieselhybrideissä on neliveto. Mutta mikäli hinta ei karkaa aivan käsistä ja näillekin luvataan viiden vuoden takuu, niin siinä tapauksessa ihan mielenkiintoinen lisä hybrideihin.
JaSa:
Monet nykyiset dieselitkin lämpenevät hyvin. Auris oli viimeisessä Teknarin talvitestissä hieno osoitus siitä, että sisätilat saadaan kyllä lämpimäksi ilman energian tuhlaamistakin, kunhan vain asiaan paneudutaan.
Kuinka paljon noita paljon puhuttuja hiukkassuodatin ongelmia oikein on? Itse en ole vielä kuullut kenenkään tuttuni joutuneen kärsimään noista ongelmista. Varmuudella voin sanoa, että tämä otanta kattaa varmuudella vähintään 20 kuljettajan autojen vikahistorian. Pian ei ole muita kuin ahdettuja koneita riippumatta polttoaineesta. Jos turbojen kestävyyttä pelkää, niin luvassa on pelottavia aikoja. Tosin onneksi tuo pelko ei taida olla enää aiheellinen.
NHB:
Ajavatko ystäväsi pelkkää kaupunkiajoa? Jos ajavat, niin hiukkasloukun kanssa on odotettavissa ongelmia ennemmin tai myöhemmin.
Hiukkasten jälkipoltto meinaan vaatii kohtuullisen pitkää yhtämittaista ajoa riittävällä kuormalla, jotta pakokaasujen lämpötila saadaan nousemaan riittäväksi. Lämpötilaa nostetaan ylimääräisellä polttoaineenruiskutuksella, mutta silloinkin kone käy koko ajan. Hybridissä jatkuvasti sammutettava kone sopii erittäin huonosti siihen tarkoitukseen.
Tulevat nelivetoiset diesel-hybridit ovat kyllä mielenkiintoisia. Miten mahtaa ajovakavuuden kanssa olla talvioloissa, kun kesken mutkaa auto muuttuu etuvetoisesta takavetoiseksi tai päinvastoin? Kyllähän se normaalissa ajossa kuivalla asfaltilla varmastikin toimii.
NHB:
Vaikka kuinka olisi hyvä ja hybridi, siitä polttoaineesta pistetään enemmät puolet lämmöksi. Iso osa tästä lämmöstä karkaa harakoille pakokaasujen mukana, osa menee moottorin lämmittämiseen.
Pakokaasuista lämpöä voi kerätä maltin kanssa ja kohtuudella talteen ihan tuntuvia määriä. Toyotan hybridit tekevät asian näin, ja ne näyttävät testien mukaan lämpenevän suhteellisen vauhdilla. Rajaksi tullee lähinnä puhdistusjärjestelmien toimivuus.
Lämmityskysymyksissä ongelmana on enemmän ollut se, että asiat eivät kiinnosta valmistajia, ei asioiden ratkaisemisen mahdottomuus. Sähköautot ovat sitten toinen juttu, niissä lämmittäminen on oikeasti vaikeaa.
sjvirt:
Toisaalta sähkömoottori on paljon nopeammin reagoiva ja tarkemmin ohjattava kuin polttomoottori. Sähköaivoilta vaaditaan aika paljon tuossa sovelluksessa, mutta mahdollisuudet on erittäinkin hyvään ratkaisuun.
Mutta kieltämättä on mielenkiintoista nähdä, mihin suoritukseen PSA yltää. Aineksia on vaikka mihin.
sjvirt:
Tuskin tuottaa ongelmia kun nykysissäkin eräissä nelivedoissa tapahtuu näin.
Volvo V60 PHEV on valmis, mutta kustannukset arveluttavat.
Taitaa pistokedieselhybridin hinta nousta niin korkeaksi ettei auto mene kaupaksi.
http://green.autoblog.com/2011/05/25/bibendum-2011-volvo-v60-phev/#continued
Penteles:
Sehän se Toyota Prius Plug In:ssäkin ainoa vika on. Auto olisi täysin myyntivalmis, mutta hinta ei vaan kohtaa todellisuutta.
Otsikkoon liittyen, Suomen ensimmäiset dieselhybridit on myyty Turkuun:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Turkuun+Suomen+ensimm%C3%A4iset+hybridibussit/1135266420553
"Best Eco Car" on hybridi, tuskin kenellekkään yllätys?
Diesel Car, Car of the Year Award Winners 2011
Best small car: Citroën DS3
Best medium car: Ford Focus
Best large car: Ford Mondeo
Best executive car: Jaguar XF
Best estate car: Skoda Superb
Best MPV: SEAT Alhambra
Best crossover: Kia Sportage
Best 4×4: Land Rover Discovery 4
Best sports car: Peugeot RCZ
Best eco car: Peugeot 3008 HYbrid4
Car of the year 2011: Citroën DS3
http://www.dieselcaronline.co.uk/news/car-of-the-year-awards-2011-announced/
Onhan tuo aika jännä valinta, kun ei auto liene vielä edes myynnissä.
mhj:
Näin on. Liekö valinta sitten tehty teknisten tietojen perusteella vai ovatko päässeet koeajamaan auton.
Tässä arvostelu: http://www.motoring.co.uk/research-cars/peugeot-3008%20hybrid4/type-reviews_review-22287_page-3
Ensimmäinen 300 kpl erikoiserä myytiin maaliskuussa ja toimitukset luvataan loppukesästä.
http://green.autoblog.com/2011/03/17/peugeot-3008-hybrid4-limited-edition-sells-out-in-nine-days-w-v/
Ettei tässä kävisi vanhanaikaisesti, kuten Citikan GS birotorin kanssa?
Ceddar:
Mun mielestä taas vanhanaikaista on se kun ei uskalleta kokeilla mitään uutta.
Lefa:
Uuden kokeilemisenkin voi tehdä tyylikkäästi, ja esitellä valmis tuote yleisöllä myyntiin heti.
Ceddar:
Aivan, ja keskustelupalstoille osallistumisenkin voi tehdä tyylikkäämmin kuin heittelemällä yhden virkkeen kommentteja aiheesta kuin aiheesta. Mitä lisäarvoa muuten nuo nauravat päät tuovat viesteihin?