Sedan-mallisella autolla ei tee mitään

41 kommenttia
2»
  • Sodomka:

    Sedan oli pitkään viime vuosituhannen loppupuolella ainoa oikea henkilöauto. ...


    Kiitos mielenkiintoisesta analyysistäsi. Tämmöisiä on oikeasti mukava lukea. En ole koskaan ajatellut asiaa ihan tästä näkökulmasta, vaikka sedan-korimallin suosion vaihtelu eri maiden ja maaosien kesken onkin tuttua. Varmasti olet ihan oikeassa siinä että kulttuuri ja muoti vaikuttaa paljon myös autovalinnoissa.



    Vaikka tila-autoja vierastettaisiinkin edelleen Suomessa tila-automaiset pikku-SUV:it kuten Qashqai on ymmärtääkseni olleet myyntitilastojen kärjen tuntumassa jo pitkään. Eli kai täällä aika paljon on niitäkin jotka eivät noita vierasta, vai onko tässä sitten kyse siitä että SUV-määritelmä madaltaa kynnystä ostaa tila-auton ominaisuudet tarjoava korimalli?



    Muistan hyvin miten joskus lapsena sedan oli itselle se tylsistä tylsin korimalli. Enkä koskaan ajatellut että tuntisin sitä omakseni. Koin sedanin ennenkaikkea arkisena, en herrasväen valintana. Viistoperät ja farmarit olivat 70-luvulla harvinaisuuksia.



    Nyt kun autoilusta on jo hiukan kokemusta niin olen vain huomannut että itselleni sedan toimii. En halua kuulla tavaroitten heilumisesta aiheutuvia ääniä kun ajan mutkaan, enkä edes ajatella tilannetta jossa ruokakassin sisällöstä jotain sinkoilee matkustamoon jos joutuu tekemään lukkojarrutuksen. Tietenkään farmarissakaan ei näin oikeasti tapahdu käytönnössä koskaan.



    Ymmärrän farmarin käytönnöllisyyden varsinkin jos on tarpeen kuljettaa koiraa tai muita eläimiä. Itselläni ei tämmöisiä tarpeita ole. Isommat tavarat kulkee sitten peräkärryssä tai pitää lainata jostain isompi auto. Sitä en sitten osaa arvioida miten paha korservatisti olen muulta ajatusmaailmaltani.

      
  • Farkkujen eduksi laskettakoon sekin, että takapenkillä riittää pääntilaa pitkäselkäisellekin. Sedaneihinkin toki sopii, kunhan valitsee Ässä, mielellään pitkänä, mutta farkuissa tilaa on jo pari luokkaa pienemmissäkin autossa.

      
  • NHB:

    Farkkujen eduksi laskettakoon sekin, että takapenkillä riittää pääntilaa pitkäselkäisellekin. Sedaneihinkin toki sopii, kunhan valitsee Ässä, mielellään pitkänä, mutta farkuissa tilaa on jo pari luokkaa pienemmissäkin autossa.


    Tämäkin vähän vaihtelee, Auris Touring Sports:issa oli mulla aika lyhytselkäisenä 180-senttisenä melkein pää katossa (lyhyet hiukset otti kattoon) jos yhtään ryhdikkäämmin istui. Vanha 3-sarjan coupé (E92) tarjoaa aivan yhtä hyvän pääntilan.

      
  • Pitää olla kuorma-auto tai rekka että voi kunnolla harrastaa.

      
  • NHB:

    Farkkujen eduksi laskettakoon sekin, että takapenkillä riittää pääntilaa pitkäselkäisellekin. Sedaneihinkin toki sopii, kunhan valitsee Ässä, mielellään pitkänä, mutta farkuissa tilaa on jo pari luokkaa pienemmissäkin autossa.


    Nykyinen autoni on farkku juuri tuosta syystä. Päätila on OK, mutta muiden farkkumallin komplikaatioiden vuoksi seuraavaksi tulee riittävän isoon korihylsyyn tehty sedan.



    Nykyään vain harvat sedanit on suunniteltu tilavaksi tuon oman vanhan referenssiauton tapaan. Minun valintaani se vain helpottaa, kun suurin osa merkeistä on päättänyt olla tarjoamatta autoa minulle :smile:

      
  • covemar:

    Pitää olla kuorma-auto tai rekka että voi kunnolla harrastaa.




    :grin:

      
  • 235+255:

    Vaikka tila-autoja vierastettaisiinkin edelleen Suomessa tila-automaiset pikku-SUV:it kuten Qashqai on ymmärtääkseni olleet myyntitilastojen kärjen tuntumassa jo pitkään. Eli kai täällä aika paljon on niitäkin jotka eivät noita vierasta, vai onko tässä sitten kyse siitä että SUV-määritelmä madaltaa kynnystä ostaa tila-auton ominaisuudet tarjoava korimalli?




    Muiden arvomaailmaa on vaikea arvioida. Jos kuitenkin ajatellaan tila-autoa ja Qashqain +2-mallia, varmaan moni jälkimmäisen mielummin valitsee. Onhan se huomattavasti vähemmän tylsän oloinen kuin puhdas tila-auto, esimerkiksi Touran. Ongelmana on vain se, että Qashqai+2 on tiloiltaan aika surkea, kun korin ulkomitat huomioidaan. Siten vaikka sitä eräänlaisena tila-autona markkinoidaan, aika heikosti se tila-autona toimii. Vastaavan kokoinen perusfarkku tarjoaa enemmän tilaa kilpailukykyiseen hintaan.



    Qashqain takimmaisten penkkien merkitys on jäänyt minulle mysteeriksi. Turvaistuinta ei sinne saa tai sen kanssa on vaikea pelata ja ne, jotka ei turvaistuinta tarvitse, ei takimmaiselle penkille kunnolla mahdu. Lisäksi ajatuskin peräänajosta tuollaisen kanssa hirvittää. Onko ainoa merkitys se, että naapurin lapset sopii joskus satunnaisesti kyytiin, kun vaikka yhteiseen harrastukseen on tarve autolla kulkea? Tuon takia kuitenkin uhrataan iso osa tavaratilasta silloinkin, kun penkit ei ole käytössä.



    Nyt kun autoilusta on jo hiukan kokemusta niin olen vain huomannut että itselleni sedan toimii. En halua kuulla tavaroitten heilumisesta aiheutuvia ääniä kun ajan mutkaan, enkä edes ajatella tilannetta jossa ruokakassin sisällöstä jotain sinkoilee matkustamoon jos joutuu tekemään lukkojarrutuksen. Tietenkään farmarissakaan ei näin oikeasti tapahdu käytönnössä koskaan.




    Minäkään, vaikka farmarilla ajankin, en halua kuulla tavaroiden heilumisen ääniä. Ratkaisen ongelman huolellisella pakkaamisella, koska kauppakassiin särkynyt kermaviilipurkki on yhtä harmillinen asia auton korimallista riippumatta.



    Matkustamoon sinkoilevien tavaropiden aiheuttamaa riskiä koitan vähentää huolellisen pakkaamisen lisäksi takapenkin takana olevalla verkolla. Vaikka koiraa ei minulla ole, verkko on jatkuvasti käytössä. En tiedä, kuinka hyvin se oikeasti suojaa, mutta ehkä kaksinkertainen este (näkösuoja + tuo verkko) jotain vaikuttaa.

      
  • Herbert: Onko ainoa merkitys se, että naapurin lapset sopii joskus satunnaisesti kyytiin, kun vaikka yhteiseen harrastukseen on tarve autolla kulkea? Tuon takia kuitenkin uhrataan iso osa tavaratilasta silloinkin, kun penkit ei ole käytössä.



    Kun viimeksi ostin auton alkuvuodesta 2005, ei pitkää koria (Grand Scenic) saanut viisipaikkaisena. Ostin siis seitsenpaikkaisen saadakseni isomman tavaratilan ja se onkin ollut tarpeen.



    Seitsemää paikkaa ei juuri ole tarvittu. Tosi tarpeen ne ovat olleet kerran tai pari vuodessa, kun jostain kaukaa on tullut kaksi tuttavapariskuntaa kylään. On voitu ajella yhdessä seurustellen vaikkapa konserttiin. Pienin ja notkein on saanut istua takarivillä omituisessa asennossa.



    Näitä takimmaisia optiopenkkejä ei kannata moittia, eivät ne juuri tilaa vie. Ihan sama jos moittisi jokaista farmariautoa siitä, ettei niiden tavaratilaan ole kätketty varapenkkejä.



    Minustakaan Qashqai ei ole mikään tila-auto.

      
  • Muista ei minulla ole kokemusta kuin Qashqaista, siksi sitä moitin. Auto oli päivän koeajossa ja antoi monilta osin itsestään ihan kivan vaikutelman. Muutama asia kuitenkin pilaa muuten hyvän kokonaisuuden ja sehän harmittaa. Tavaratila on ylimääräisten penkkien takia niin pieni (TM:n mukaan 430 l), että esitteessäkin litrat ilmoitetaan erikoisesti suksiluukun kautta takapenkille laajennettuna. Takapenkin pääntiloja syö lasikatto. Jos ylimääräisistä penkeistä ja lasikatosta luovuttaisiin, suunnittelijalle jäisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet rakentaa käyttökelpoisemmat tilat. Nyt on kohtuullisiin ulkomittoihin haluttu pakata kaikki mahdollinen ja tuloksena on mielestäni huono kompromissi. Vähän kaikkea, muttei paljon mitään. Mielenkiinnolla odottelen, miten uusi X-Trail hinnoitellaan. Se lienee Qashqai +2:n seuraaja. Todennäköisesti mennään nykyisen X-trailin hintatasoon, joten haluttavuus loppuu heti alkuunsa.

      
  • Herbert:

    Minäkään, vaikka farmarilla ajankin, en halua kuulla tavaroiden heilumisen ääniä. Ratkaisen ongelman huolellisella pakkaamisella, koska kauppakassiin särkynyt kermaviilipurkki on yhtä harmillinen asia auton korimallista riippumatta.


    Tämä taitaa olla taas yksi korimallista riippumaton asia. Ihan yhtä paha sotku irrallaan luistelevista kauppakasseista tulee kaikkiin autoihin. Molemmissa on tarve saada luistelu jotenkin kuriin vajaalla kuormalla.



    Tähän liittyen anekdootti Volvolandiasta. Kysymys "Onko V70 takaosastoon mitään kuorman sidotatarvikkeita, ettei tavarat hölsky edestakaisin mökkimatkalla?" sai spontaanin vastauksen, joka kuvaa myös meidän mökkimatkaa:



    "Mökille mennessä ei V70 tavaratilassa mahdu mikään hölskymään" :lol:



    Jos tilaa tarvii, farkussa sitä on. Juuri nyt työkaverille menossa oleva höyläpenkki valmiiksi T-mallin kyydissä. Saa nähdä, mahtuuko Bemariin vai ajanko heidän kautta huomenna?



    Herbert:

    Vaikka koiraa ei minulla ole, verkko on jatkuvasti käytössä. En tiedä, kuinka hyvin se oikeasti suojaa, mutta ehkä kaksinkertainen este (näkösuoja + tuo verkko) jotain vaikuttaa.


    Samoin, jos tavaratilassa on mitään, niin turvaverkko ylös.



    Koira on taas yksi farmariauton perusteita. Vähänkään isompi vuffe tekee sedanista kaksipaikkaisen.

      
  • Herbert:

    Takapenkin pääntiloja syö lasikatto.


    Samaa ihmettelin itsekin, että miten Qashqain kokoiseen koppiin on saatu noin ahdas takapenkki.



    Vaikka Cee Mersun takapenkki epämukava onkin, siellä sentään mahdun istumaan suorana, toisin kuin Nissanissa. Mutta jos takana kuljetetaan vain lyhytkasvuisia, niin sittenhän tuo ei haittaa.



    Lasten kasvaessa teineiksi tulee tähän keskusteluun uusi näkökulma, kun perheauton käsite saa uudet vaatimukset takatiloille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit