Japsit ruostuvat?

95 kommenttia
13
  • NHB:

    Kuinka moni on joutunut hitsailemaan uutta peltiä autoonsa viime aikoina? Laitetaan nyt auton iälle raja alkamaan vaikka 90-luvun puolivälistä. Kun tuo valmistusmaa tuntuu olevan tässä keskustelussa aihe, niin auton valmistusmaan voisi samalla ilmoittaa ja miksei myös merkinkin.




    Joku olisi voinut tulla katsomaan mitä tapahtui pihassamme viime marraskuussa...



    http://osasto5.blogspot.fi/



    Ruostuminen on viime kädessä omistajan vika. Koteloruostumisen saa aisoihin, kun poraa koteloihin sisäpuolelle lattiamaton alle viiden millin reikiä noin 30 sentin välimatkoin ja suihkuttaa rei'istä kotelonsuoja-ainetta. Sitä myydään spraypulloissa, joissa on pieni letku, jonka saa rei'istä sisään. Ulkopuolisen ruostumisen taas saa torjuttua teräsharjan, maalin, öljyn, rasvan ym. tarvikkeiden ja aineiden avulla. Ruostuminen on hapettumista, joten tarvitsee vain estää hapen pääsy peltiin. Vaseliini- tai öljykerros on tehokas suoja, maali luonnollisesti myös. Kaksikomponenttiset muovimaalit eivät välttämättä ole hyviä, koska ne tekevät tavallaan muovikuoren pellin päälle, ja jos kuori vähänkin irtoaa, sen alla käynnistyy ruostuminen ja jatkuu huomaamattomana.



    Vastaus siihen, miksi edellä mainittuja toimenpiteitä ei ollut tehty kertomuksen autoon, on sama mikä pätee lähes asiaan kuin asiaan. Ei vain tule tehtyä. Ajattelee, että täytyy tässä jonakin päivänä...

      
  • Ajattelija2013:

    Täällä on pitkään väännetty premium-autoista ja siitä, onko sellaisia olemassakaan. Muutamat kirjoittajat ovat hehkuttaneet japanilaisten autojen luotettavuutta ja jotkut ovat jopa väittäneet, että käsitettä premium ei ole olemassakaan ainakaan automaailmassa. Japanilaiset autot ovat erittäin luotettavia ja sitä tuskin kukaan kiistää. Itse kuitenkin ajattelisin, että useimmat premiumit ovat, tai ainakin ne pyritään suunnittelemaan ja tekemään niin, että kuluvat osat ovat keskivertoautoa kestävämpiä. Täysin selvää on, että mitä kalliimpi premium, sitä monimutkaisempaa ja uudempaa tekniikkaa se sisältää, eivätkä ne näin ollen aina loista luotettavuustilastoissa. On hieman helpompaa rakentaa luotettava Nissan Micra, kuin luotettava S Mersu kaikilla mahdollisilla herkuilla.

    Ruostesuojaus on yksi esimerkki tällaisesta mekaanisesta laadusta, joka ei heti päälle näy, mutta jonka ajan kanssa huomaa. Tässä uusi lista parhaiten ruostetta kestävistä nykyautoista. Listan kärjessä on Audeja, mutta esimerkiksi BMW, Mersu ja Volvo ovat myös todella hyvin suojattuja. Listan hänniltä sitten löytyvätkin lähes kaikki japsimerkit, mutta tuskinpa tämä kenellekään olikaan yllätys.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288594396031.html

    Ja kun joku tämän kuitenkin toteaa, niin sanon jo heti, että Mersun vuosituhannen vaihteen ruosteongelmat ovat toki tiedossani. Tässä on kuitenkin se ero japseihin, että Mersun osalta huono suojaus oli "suunnitteluvirhe", joka korjattiin. Japanilaiset eivät välitä huonosta suojauksesta mitään. Toki tämä on ihan ymmärrettävää, sillä tuskin japsien tärkein markkina on Suomi, jossa on vaikeat olosuhteet, sekä poikkeuksellisen vanha autokanta. Ruostesuojaus kertoo kuitenkin omaa karua kieltään japanilaisten joiltain osin heikosta mekaanisesta laadusta.




    Ei autojen luotettavuuden rajoite ole tietotaidon puute. Se on tahtotilan puute. Ei ole mitään intressiä tehdä loputtomasti kestävää autoa. Auton on tarkoitus olla kulutustuote jota vaihdetaan usein. Siksi varsin tyhjänpäiväisiäkin asioita, kuten auton ulkonäköä viilataan jatkuvasti toistuvilla malliuudistuksilla, saadaan näyttämään edellinen malli vanhalta ja uusi malli muodikkaalta.



    Miksi japanilaiset ovat luotettavia eurooppalaisiin verrattuna johtuu pikemminkin japanilaisesta kulttuurista ja mentaliteetistä tehdä asioita. Siellä oman tuotteen laatu on kunnia asia ja työn huonosti tekeminen on suuri häpeä ihan eri tavalla kuin euroopassa on. Jos katsot japanilaisen autonvalmistajien tavoitteita, aina siellä puhutaan laadusta ja luotettavasta tuotteesta yhtenä pääasioista, siellä sitä korkostetaan ihan eri tavalla kuin Euroopassa ja USA:ssa. Ennemmin tehdään toimiva tuote vähemmillä ominaisuuksilla, kuin huonosti toimiva tuote, josta löytyy kaikki turhakkeet.



    Mutta nekin ovat nykyaikaisia monikansallisia yrityksiä, autoja ei tarkoituksellakaan suunnitella ikuisiksi. Niiden pitääkin hajota ja ruostua. Tosin toiset suunnittelee autonsa paljon helpommin korjattavaksi, sekä pitää tietyt tekniset ratkaisut tietentahtoen yksinkertaisina.



    Micra - S mersu vertailu on varsin irrelevantti. Ennemmin voisit vertaila jotakin Lexuksen samantyylistä mallia Mersun vastaavaan.



    Kyllä eurooppalaisetkin todistetusti osaavat tehdä kestäviä ja laadukkaita autoja, mutta tällä hetkellä se ei näytä olevan valtavirran intressi. Tai, niistä tehdään sen verran kestäviä kuin nähdään tarpeelliseksi. :xmas:

      
  • LMJ:

    Jostain syystä olen tänä kesänä kiinnittänyt huomiota siihen, että erityisen useat uudehkot VW:t ovat olleet pintapelleiltään monesta kohtaa ruosteessa, vaikka niiden pitäisi olla ruosteenkeston suhteen parhaasta päästä.


    Tässä yksi, VW Touran 07/2004: http://www.flickr.com/photos/34765835@N06/9758361276/

    Takavalon vierusta, rekisterinumeron yläpuoli ja takalasin alapuoli näyttävät aika pahalta.

    Jonkun mielestä 9v auto ei ole uudehko, mutta vanhemmissa VW:issä ei tällaisia ole vieläkään.

      
  • Erään tuttavani Passat alkoi ruostumaan nimenomaan kromilistojen lähettyviltä, eikä auto ollut kovinkaan vanha. Jokin suunnitteluvirhe taitaa olla kyseessä. Ongelma taitaa liittyä enimmäkseen Passattiin, sillä muissa Volkkareissa ei kromia paljoa kai käytetä.

      
  • Talven suolakylvyt tekevät vuosien kuluessa tehtävänsä, listan alle pääsevä suolavesi tekee näöltä suojassa kavalaa työtään. Jos omistatte auton missä on kylkilistat ovissa ne saa kätevästi irti (kaksiosainen muovikiinnitys) niin näkee mitä alta paljastuu listojen alle vahaa pintaan ja vuoden päästä sama uusiksi. Talvella suolasohjossa ajon jälkeen kannattaa auto pestä huolella se kannattaa. Useat vahaukset ja pesut pitää ongelmat hyvin kurissa.

      
  • Mutua (kuten aina) sen verran että käsittääkseni jos koristeena olevan listan kromi pääsee kontaktiin, joko suoraan tai veden välityksellä, koripeltiin, niin pelti on aika heikoilla siinä tilanteessa.

      
  • mikahe:

    Tässä yksi, VW Touran 07/2004: http://www.flickr.com/photos/34765835@N06/9758361276/
    Takavalon vierusta, rekisterinumeron yläpuoli ja takalasin alapuoli näyttävät aika pahalta.


    Tässä toinen, 10/2003: http://www.flickr.com/photos/34765835@N06/9874940164/

    Tyyppivika siis.

      
  • mikahe:

    mikahe:
    Tässä yksi, VW Touran 07/2004: http://www.flickr.com/photos/34765835@N06/9758361276/
    Takavalon vierusta, rekisterinumeron yläpuoli ja takalasin alapuoli näyttävät aika pahalta.

    Tässä toinen, 10/2003: http://www.flickr.com/photos/34765835@N06/9874940164/
    Tyyppivika siis.




    http://eijaksa.com/Sekalaisia/Turren_takakontti_ruosteessa.png

      
  • Onko palstalaisilla havaintoja ruostereistä pari vuotta vanhassa nykyautossa? Oletteko hitsailleet viisi vuotta vanhoja autojanne?



    ruostesuojauskauppias:

    – Pari vuotta vanhoissa autoissa on jo ruostetta ja viisi vuotta vanhaa autoa joudutaan pahimmillaan jo hitsaamaan tai vaihtamaan jarruputkia, jotka kulkevat noiden suojalevyjen päällä. Kyse on jo suoranaisesta turvallisuusriskistä.

    Asiaa hankaloittaa myös se, että uuden auton ostaja vaihtaa autoa parin vuoden välein, eikä juuri välitä puutteellisesta suojauksesta. Näsmän sanoo, että markkinoilla on pari, kolme vuotta vanhoja autoja, joissa on jo ruostereikiä.
      
  • Entä oletteko raotelleet muovisuojia fikkarin kanssa, tai jopa irroittaneet ne nähdäksenne joka sopukan?



    Kuinka moni on tarkastatuttanut alustansa ammattilaisella, jolla on nosturi ja muut tarvittavat välineet?

      

  • Sanoisin, että aika luonnollista kommenttia ruostesuojakauppiaalta. Ei kait kauppias voi sanoa ettei tätä toimenpidettä tarvita.



    Itse en osaa sanoa varmaksi mikä tässä nyt olisi se totuus. Suojauksesta varmaan jotain hyötyä voi olla mutta voi olla myös haittaa. Haitoista vähemmän on tarjolla faktatietoa. Viittaan siis aiempiin kommentteinihin mitä tässä keskustelussa jo puitiinkin hieman läpi.

      
  • Niimpä.



    Pitää myös tiedostaa että ammattilainenkin voi sotkea hommat. Toisella keskustelupalstalla yksi harmitteli että uudet mörjät vedettiin vanhojen päälle ilman mitään pesua, siis paskaiselle pinnalle.



    Ja päivässä suojausta ei kunnolla voi tehdä. Kolme päivää siinä pitäisi mennä yhteensä että tavara ehtii kuivua eri aineiden levityksien välillä.



    Siis aika sama juttu kuin normaaleissa autokorjauksissa: pitäs jostain selvittää tarkasti, mihin autonsa uskaltaa viedä.



    Jo aika simppelikin juttu kuten vanteen painotus tai uuden runkaan asennus voi tulla sössityksi ammattilaisen toimesta. Yleensä taitaa olla pääsy kielletty kurkistelijoilta, joten jälkeenpäin voi vain toivoa että olivat tehneet hyvin.

      
  • NHB:

    Onko palstalaisilla havaintoja ruostereistä pari vuotta vanhassa nykyautossa? Oletteko hitsailleet viisi vuotta vanhoja autojanne?

    ruostesuojauskauppias:
    – Pari vuotta vanhoissa autoissa on jo ruostetta ja viisi vuotta vanhaa autoa joudutaan pahimmillaan jo hitsaamaan tai vaihtamaan jarruputkia, jotka kulkevat noiden suojalevyjen päällä. Kyse on jo suoranaisesta turvallisuusriskistä.

    Asiaa hankaloittaa myös se, että uuden auton ostaja vaihtaa autoa parin vuoden välein, eikä juuri välitä puutteellisesta suojauksesta. Näsmän sanoo, että markkinoilla on pari, kolme vuotta vanhoja autoja, joissa on jo ruostereikiä.




    Tietysti nyt eletään vuotta 2013, mutta viisi vuotta sitten 3-5 vuotta vanhoja Mazdoja hitsattiin ahkerasti. Tämän päivän tilanteesta en tiedä. Siihen kuitenkin on turha vedota, että nykyään autot olisivat korroosion kestävyydeltään parempia kuin 10 vuotta sitten. Joillain merkeillä tai malleilla vain on välillä ongelmia, kuten tapaukset Mazda, Ford, Mersu ja Opel lähihistoriasta osittaa.



      
  • Kuukeri:

    Entä oletteko raotelleet muovisuojia fikkarin kanssa, tai jopa irroittaneet ne nähdäksenne joka sopukan?

    Kuinka moni on tarkastatuttanut alustansa ammattilaisella, jolla on nosturi ja muut tarvittavat välineet?




    C 5:n muovisuojat lähtevät helposti irti, joten ne tulee putsattua aina syksyisin.



    Muovisuojien ja pohjan väliin kertyy sorateillä ajaessa kaikenlaista maa-ainesta ja hiekkaa, joten ne kannattaa puhdistaa vuosittain ja samalla tarkistaa pohjan" maalipinta".



    Kunnossa oli ainakin pari viikkoa sitten, kun tuon viimeksi tein.



      
  • Naapurin auto kävi juuri takaluukun vaihdossa, koska luukku oli puhkiruostunut. Samalla huomattiin myös ovien alalaitojen ruostuneen.

    Omalla kohdalla näin ruosteisia autoja on ollut vasta ikäluokassa n.20v+.



    Naapurin auto on muuten vuoden 2009 VW Passat - kuulemma viimeinen VW siinä taloudessa.

      
  • Herbert:


    Tietysti nyt eletään vuotta 2013, mutta viisi vuotta sitten 3-5 vuotta vanhoja Mazdoja hitsattiin ahkerasti. Tämän päivän tilanteesta en tiedä. Siihen kuitenkin on turha vedota, että nykyään autot olisivat korroosion kestävyydeltään parempia kuin 10 vuotta sitten. Joillain merkeillä tai malleilla vain on välillä ongelmia, kuten tapaukset Mazda, Ford, Mersu ja Opel lähihistoriasta osittaa.


    Montaako omistamaasi tai käyttämääsi Mazdaa, Fordia, Mersua ja Opelia olet joutunut hisailemaan tuon ikäisenä?

      
  • A Tapio:

    Naapurin auto kävi juuri takaluukun vaihdossa, koska luukku oli puhkiruostunut. Samalla huomattiin myös ovien alalaitojen ruostuneen.




    Nuo luukkujen saumoissa ongelmia on toisinaan ollut. Ruosteenestokäsittelyt eivät vain noilta pelasta eikä noiden takia tarvitse alkaa hitsaamaan. Koritakuusta uudet luukut ja matka jatkuu.

      
  • Korin kestosuojan edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset. Tuo on hyvä pitää mielessä. 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja ei muuta kuin "Koritakuusta uudet luukut ja matka jatkuu".

      
  • NHB:

    Herbert:

    Tietysti nyt eletään vuotta 2013, mutta viisi vuotta sitten 3-5 vuotta vanhoja Mazdoja hitsattiin ahkerasti.


    Montaako omistamaasi tai käyttämääsi Mazdaa, Fordia, Mersua ja Opelia olet joutunut hisailemaan tuon ikäisenä?




    En yhtään.



      
  • tracktest:

    Korin kestosuojan edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset. Tuo on hyvä pitää mielessä. 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja ei muuta kuin "Koritakuusta uudet luukut ja matka jatkuu".




    Ne tapaukset, jotka itse tunnen, ovat menneet varsin kivuttomasti. Mersu, Ford ja BMW kukin kertaallen. Bemariin vaihtoivat ilman pyyntöäkin takakontin luukun lisäksi myös oven samalla kertaa, kun sen sauma irvisteli vähäisemmässä määrin. Oma tuntuma näistä saumoista on se, että ne johtuvat lähtökohtaisesti ongelmista valmistusprosessissa ja siten helppo saada koritakuun piiriin. Onko sinulla eri tyyppisiä kokemuksia?

      
  • Moneenko mersuun on kori vaihdettu? Niissähän ruoste oli rungossakin, ja niitä ei varmaankaan vaihdettu, vaan meikattiin paska piiloon, joka sitten jonkin ajan kuluttua tuli taas pintaan.

      
  • NHB:

    Ne tapaukset, jotka itse tunnen, ovat menneet varsin kivuttomasti. Mersu, Ford ja BMW kukin kertaallen. Bemariin vaihtoivat ilman pyyntöäkin takakontin luukun lisäksi myös oven samalla kertaa, kun sen sauma irvisteli vähäisemmässä määrin. Oma tuntuma näistä saumoista on se, että ne johtuvat lähtökohtaisesti ongelmista valmistusprosessissa ja siten helppo saada koritakuun piiriin. Onko sinulla eri tyyppisiä kokemuksia?




    Juuri näin. Ongelmista valmistusprosesissa ja maalausvirheistä niistä ne ymmärtääkseni syntyvät. MB:n kohdalla terävien kulmien maalaukseen liittyviin ongelmiin, mikä oli pitkällinen prosessi. Joka kesti yllätävän kauan ennen kuin saatiin kuriin. Ilmeisesti asiat ovat jo hyvän aikaa olleet kunnossa, näin olen asioista kuullut.



    Ei ole ollut vastaavia kokemuksia, eikä muutakaan asiaan liittyvää. Olen päässyt näiden ongelmien suhteen yllättävänkin vähällä. Johtuen autojeni hyvästä pidosta tunnollisesta huollosta ja esimerkillisestä auton pidosta noin yleensäkin. Se kyllä kannattaa voin näin todeta kokemuksesta. Automies, kun olen henkeen ja vereen.

      
  • Vaikuttaa siltä, että autojen koritakuu on todellisuudessa tuo 3-5 vuotta. Sen jälkeen maahantuojaa ei enää korroosiovaurioiden korjaaminen kiinnosta. Todennäköisesti uusi mallikin on saatu jo markkinoille, joten myyjät voivat keskittyä kehumaan uudistettua mallia, jossa luonnollisesti kaikki edeltäjässä olleet puutteet on korjattu.



    Esim. Mazda-kerhon keskustelupalstaa lukemalla selviää nopeasti, että maahantuoja kiemurtelee pienistäkin porsaanreijistä vastuuta välttääkseen. Huoltoväli pitää olla enintään 12 kk tai 20 tkm. Jos yksikin väli, vaikka ensimmäinen eli 20 tkm määräaikaishuolto, on lipsahtanut yli 12 kk, koritakuu lakkaa olemasta voimassa riippumatta siitä, onko myöhemmissä koritarkastuksessa havaittu vikaa vai ei. Maahantuoja voi tehdä goodwill-tarjouksen ja korvata osan korjauksesta. Kuulostaa hyvältä, mutta korjaus hinnoitellaan sikamaisen kalliiksi, halvemmalla pääsee kun vie itse auton korjattavaksi ja maksaa koko laskun suoraan tekijälle. Merkkiliikekin teettää korjaukset alihankkijalla, mutta lisää laskuun n. 100% katteen. Omalla alallani yleisissä sopimusehdoissa käytäntö vastaavissa tapauksissa on 12%, joten merkkiliikkeen käytäntöä pidän ala-arvoisena toimintana.

      
  • Herbert:

    Vaikuttaa siltä, että autojen koritakuu on todellisuudessa tuo 3-5 vuotta. Sen jälkeen maahantuojaa ei enää korroosiovaurioiden korjaaminen kiinnosta. Todennäköisesti uusi mallikin on saatu jo markkinoille, joten myyjät voivat keskittyä kehumaan uudistettua mallia, jossa luonnollisesti kaikki edeltäjässä olleet puutteet on korjattu.




    Ainakin tutullani ei ollut mitään ongelmaa saada uutta luukkua Bemariinsa, vaikka auto oli jo tuota vanhempi ja takuulla huoltovälien rajoja on ylitetty monesti. Takuuseen laittoivat vieläpä yhden ovenkin uusiksi omasta aloitteestaan. Vaikuttaa siltä, että teet karkean yleistyksen.

      
  • En yleistä yhtään sen enempää kuin sinä kyseenalaistaessa kommenttiani yhden Bemariin perustuvan kokemuksen perusteella.



    Kuuluuko Bemarin huolto-ohjelmaan aikaan sidottu koritarkastus?

      
  • BMW:n takuu on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Koritakuu on 12 vuotta ja maalipinnan takuu 3 vuotta. Edellytyksenä toki auton huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset. Ymmärrettävästi noissa noudatetaan maalaisjärkeä eikä tuijoteta päivälleen olevia huoltovälejä. Räikeitä ylityksiä missä selvästi on laiminlyöty huoltovälit, takuut raukeaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit