Lexus on myös huomattavasti painavampi kiitos biljoonan mukavuus-hilavitkuttimen, jotka kiesiin on tungettu.
Mainitsisitko jotain olennaisia mukavuustekijöitä jotka isosta Audista puuttuu?
Kyllä se vaan niin on että tuo Lexus on liian painava ja varustettu liian isolla bensakoneella ollakseen kovin taloudellinen. Hybridisysteemi vähän auttaa, mutta ei pelasta kokonaisuutta. Tuossa on minusta esimerkki älyttömästä yhdistelmästä sinänsä.
Lexus on myös huomattavasti painavampi kiitos biljoonan mukavuus-hilavitkuttimen, jotka kiesiin on tungettu.
Mainitsisitko jotain olennaisia mukavuustekijöitä jotka isosta Audista puuttuu?
Kyllä se vaan niin on että tuo Lexus on liian painava ja varustettu liian isolla bensakoneella ollakseen kovin taloudellinen. Hybridisysteemi vähän auttaa, mutta ei pelasta kokonaisuutta. Tuossa on minusta esimerkki älyttömästä yhdistelmästä sinänsä.
Millähän järkiperusteilla perustelisit yhdenkin tuon koko- ja hintaluokan auton?
Kyllä. Ainakin UK:n Audin (en löytänyt suorituskykylukemia suomalaisilta sivuilta) sivujen mukaan A8 4.2 FSI:n kiihdytys 0-100 km/h kestää 5,7 sek. LS:llä vastaava vie 5,5 sek.
Mistä lähteestä LS: 5,5 sekuntia on otettu? Itse olen siinä uskossa, että LS 600h:n 0-100 km/h ilmoitetaan sujuvan 6,3 sekunnissa.
Huomasinpa muuten, että otin nuo LS:n mitat L-mallista, pahoittelut virheestäni.
Noissa suorituskykytiedoissa näyttäisi olevan aika paljon eroja riippuen minkä maan sivulta asiaa katsoo.
Lopputulemana varmaan voidaan kuitenkin todeta, että A8 EI OLE juurikaan suurempi, eikä suorituskykyisempi kuin LS (itse asiassa LS on joidenkin lähteiden mukaan nopeampi kiihtymään).
Tuo kuulostaa kyllä karkeasti yläkanttiin olevalta arvolta isolle sedanille. Bemarilla toki nykyisin tehdään tuota luokkaa olevia autoja, mutta muut ovat pari askelta parempia.
Lexus on myös huomattavasti painavampi kiitos biljoonan mukavuus-hilavitkuttimen, jotka kiesiin on tungettu.
Mainitsisitko jotain olennaisia mukavuustekijöitä jotka isosta Audista puuttuu?
Sähkömoottori.
Joo, eli en ajatellut ryhtyä vertailemaan ko autojen varustelistoja läpi. Perinteisesti japseissa on ollut kaikenlaista kilkettä enemmän ja epäilen, että tässäkin tapauksessa asianlaita on näin. En tosin tiedä.
AkiK:
Kyllä se vaan niin on että tuo Lexus on liian painava ja varustettu liian isolla bensakoneella ollakseen kovin taloudellinen. Hybridisysteemi vähän auttaa, mutta ei pelasta kokonaisuutta. Tuossa on minusta esimerkki älyttömästä yhdistelmästä sinänsä.
Olisiko parempi, että nykyinen suorituskyky olisi toteutettu pelkällä bensamoottorilla? Taloudellisuus nyt on muutenkin pelkkä vitsi kun puhutaan tämän luokan autoista.
Lexus on myös huomattavasti painavampi kiitos biljoonan mukavuus-hilavitkuttimen, jotka kiesiin on tungettu.
Mainitsisitko jotain olennaisia mukavuustekijöitä jotka isosta Audista puuttuu?
Sähkömoottori.
Joo, eli en ajatellut ryhtyä vertailemaan ko autojen varustelistoja läpi. Perinteisesti japseissa on ollut kaikenlaista kilkettä enemmän ja epäilen, että tässäkin tapauksessa asianlaita on näin. En tosin tiedä.
AkiK:
Kyllä se vaan niin on että tuo Lexus on liian painava ja varustettu liian isolla bensakoneella ollakseen kovin taloudellinen. Hybridisysteemi vähän auttaa, mutta ei pelasta kokonaisuutta. Tuossa on minusta esimerkki älyttömästä yhdistelmästä sinänsä.
Olisiko parempi, että nykyinen suorituskyky olisi toteutettu pelkällä bensamoottorilla? Taloudellisuus nyt on muutenkin pelkkä vitsi kun puhutaan tämän luokan autoista.
Tuo oma "ruuhi" painaa yli 2-tonnia ja vastaava bensa laite vie runsaasti enemmän bensaa ja on suoritusarvoiltaan vaatimattomampi laite . Omallakohdallani ei tarvinut miettiä kumpi on valintani , hybridi vai pelkkä bensa.
Toki kummallakin pärjää.
Oletko ajanut mainitsemillasi autoilla vai heitätkö muuten vaan?.
Nm. takuu ajan jälkeen Audi pelottaa . Ja siinä ei mutu auta ....
Tuo oma "ruuhi" painaa yli 2-tonnia ja vastaava bensa laite vie runsaasti enemmän bensaa ja on suoritusarvoiltaan vaatimattomampi laite . Omallakohdallani ei tarvinut miettiä kumpi on valintani , hybridi vai pelkkä bensa.
Toki kummallakin pärjää.
Ehdottomasti. Itselläni on GS300, mutta vaihto GS450h-malliin houkuttaisi..
Hybridi:
Oletko ajanut mainitsemillasi autoilla vai heitätkö muuten vaan?
Mitä tarkoitat? En ole ajanut kummallakaan keskustelluista autoista.
PSA:n hybridijärjestelmästä on uutisoinnissa kaksi nimitystä, HYbrid4 ja HYmotion4.
Miksi näin? Onko näiden ero puhtaasti nimellinen vai onko järjestelmässä todellisia eroja?
Pikaisen kuukletuksen perusteella kyseessä olisi samaa tavaraa. HYmotionia oli tarjolla konseptiautoissa, kun taas HYbrid4 oli tarjolla toimittajien koeajettavaksi 3008:n muodossa. Molemmissa on kuitenkin käsittääkseni ideana, että polttomoottori hoitaa eturenkaat ja sähköllä pyöritetään takarenkaita. 3008 on PSA:n tapaan dieselhybridi, konsepteista löytyi muunlaisiakin sovellutuksia. Esim. hybridi 1,6 litran bensaturbolla. Jos joku tietää/viitsii etsiä paremmin niin korjatkaa.
PSA:n tapa eristää poltto- ja sähkömoottori toisistaan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tekniikka ei ole voimansiirron kannalta vaikuta niin monimutkaiselta kuin vaikkapa Prius, ja plussana tänne pohjolaan autosta tulee jonkinlainen neliveto.
Lisäksi voisi kuvitella, ettei hybridi lisää auton hintaa ihan tolkuttomasti. No kyllähän sähkömoottorit ja akut aina maksaa, mutta PSA:n tekniikka on enemmänkin sellainen joka voidaan vaan "heittää" mukaan jo valmiiseen autoon, ilman että konehuoneeseen tarvitsee koskea. Myös suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen vaikuttaa hyvältä.
On puhuttu että PSA hybridin lisähinta autossa olisi 15%:n luokkaa, ei paha kun ottaa lisäksi huomioon CO2 arvon pudotuksen vaikutuksen Suomen autoveroon ja tuon 4-vedon.
Miten lie luotettavuus, tuo on kuitenkin PSA:n ensimmäinen kokeilu aiheesta? Ja koska kyseessä on diesel-hybrid, niin autosta menee käyttövoimavero. Ihan mielenkiintoinen konsepti silti.
Itse olen lievästi skeptinen tuon PSA:n systeemin suhteen. Lähinnä epäilen sitä, että kuinka onnistuneesti tuo polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä eri akseleilla toimii sitten kun on oikeasti liukasta ja sitä nelivetoa tarvittaisiin. Sähkömoottorissa ja polttomoottroissa on niin erilainen vääntökäyrä, että voisi kuvitella että kiihdytystilanteessa siitä aiheutuu melkoisia ongelmia jos auto välillä raapii enemmän etupäästä kuin takapäästä ja välillä toisinpäin. Tähän liittyen harvalla ihmisellä on kokemusta autosta, joka tietyissä olosuhteissa on etuvetoinen ja toisissa takavetoinen ihan sen mukaan kumpi moottori sattuu olemaan käytössä juuri sillä hetkellä. Tässä suhteessa Priuksen kehittelijöillä on ollut paljon helpompi tehtävä naittaa sähkö- ja polttomoottori keskenään kuin PSA:n insseillä, eli vaikka Priuksen vaihteisto on monimutkaisempi niin PSA:n hybridi vaatii taas vastaavasti paljon monimutkaisemman moottorienohjaus- ja ajonvakautuselektroniikan tuottaakseen sen ajokokemuksen, johon nykyautoilija on tottunut.
Mitenkäs Lexus RX-hybrideissä on tuo toteutettu? Sen tiedän, että sähkömoottori on sekä edessä että takana. Jos en nyt väärin muista, eikö takapään voima tule kokonaan sähkömoottorista?
Sähkömoottorissa ja polttomoottroissa on niin erilainen vääntökäyrä, että voisi kuvitella että kiihdytystilanteessa siitä aiheutuu melkoisia ongelmia jos auto välillä raapii enemmän etupäästä kuin takapäästä ja välillä toisinpäin.
Sähkömoottorissa on se hyvä puoli, että sen vääntöä voidaan säätää erittäin nopeasti, paljon nopeammin kuin polttomoottorissa.
Tämä antaa ainakin teoriassa erilaisille ajonhallintajärjestelmille enemmän pelivaraa kuin polttomoottorineliveto perinteisemmillä nelivetotavoilla.
Tehosuhde autossa menee niin, että se on takaa avustettu etuvetoinen; suhde täyskiihdytyksessä on jokseenkin 80:20 etupään hyväksi. Painotus voi siirtyä selvästi taakse vain tasaisella nopeudella kevyellä kaasunkäytöllä.
Yksi mielenkiinnon kohde on se, kuinka systeemin regeneratiivinen jarrutus toimii liukkaalla. Se ei saa olla kovin aggressiivinen, joten todennäköisesti regeneraatio jää vähän vähemmäksi liukkaalla.
Tässä suhteessa Priuksen kehittelijöillä on ollut paljon helpompi tehtävä naittaa sähkö- ja polttomoottori keskenään kuin PSA:n insseillä, eli vaikka Priuksen vaihteisto on monimutkaisempi niin PSA:n hybridi vaatii taas vastaavasti paljon monimutkaisemman moottorienohjaus- ja ajonvakautuselektroniikan tuottaakseen sen ajokokemuksen, johon nykyautoilija on tottunut.
Asiaa voi katsoa myös toisesta suunnasta. Priuksen vaihteisto on paljon yksinkertaisempi kuin Hybrid4:n. Priuksessa vaihteiston virkaa toimittaa olennaisesti yksi ainoa kiinteävälityksinen planeettavaihde, PSA:n hybridissä mukana on automaattivaihteisto, jossa on vaikka kuinka paljon osia.
Priuksessa vaikeus on saada sähkömoottorien ja polttomoottorien yhteispeli kuntoon. Esimerkiksi moottorin käynnistäminen ajon aikana aiheuttamatta isompia nykäyksiä vaatii melkoista työntekoa elektroniikassa. Tämä ei välttämättä olisi ihan helppoa diesel-moottorin kanssa, ja ainakin tähän asti vastaavat ratkaisut ovat käyttäneet bensiinimoottoreita.
Hybrid4:ssa tämä ei ole aivan niin kriittistä, koska käynnistyksen ja sammutuksen hetkellä polttomoottori on irti vetopyöristä. Tässä suhteessa autoon riittää tavallinen start&stop -ratkaisu.
PSA:n viritelmä on siitä erinomainen, että systeemi on helpohkosti istutettavissa autoon kuin autoon, ja sillä saadaan kaksi kärpästä (neliveto ja kulutussäästö ) samalla kerralla. Pidemmälle viedyissä hybrideissä on vaikea hyötykäyttää olemassaolevia osia kovinkaan paljon.
Sähköisesti toimivia nelivetoja (takaa sähköllä ) on jo ollut muillakin, eikä niistä kovin paljon pahaa ole kuulunut.
Tämä on hieman aiheesta sivuun, mutta kun on hybridi kulkuvälineestä kyse niin ajattelin kirjoittaa mielipiteeni tähän.
Kyse on hybridipolkupyörästä.
Mielestäni oli huono idea ottaa käyttöön sana hybridi, polkupyörästä joka on sekoitus maasto- ja maantiepyörää. Nimi citymaastopyörä olisi ollut tähän sopivampi.
Hybridi sana sopisi paremmin sähkömoottoriavusteiseen polkupyörään.
Ainakin automiehille se olisi parempi, jotka on tottuneet ymmärtämään hybridin tarkoittavan yleensä sitä että silloin autossa on apuvoimana akkukäyttöinen sähkömoottori.
Hybridi on vain sana, joka tarkoittaa yhdistelmää. Ei sitä voi omistaa ainoastaan sähkömoottoriin liittyviin yhdistelmiin.
Niinhän se on sana jota voidaan käyttää monessa yhteydessä. Tarkoitin vaan että se olisi voinut olla polkupyörissä vastaava kuin autoissa. Tosin polkupyörä ei ole ajoneuvo.
Vastaavasti autoissa citymaastureita olisi aikoinaan voinut ryhtyä kutsumaan hybrideiksi, kuten nyt vastaavia polkupyöriä, jolloin sähkömoottoreilla varustettuja autoja nyt kutsuttaisi sähkömoottoriavusteisiksi autoiksi, kuten nyt kutsutaan polkupyöriä sähkömoottoriavusteisiksi polkupyöriksi.
Onko täällä kuinka monella tätä uusinta Prius mallia ? Kiinnostaisi tietää jotta millaisella kulutuksella tuollainen Prius todellisuudessa menee ja miten tuo talvi siihen vaikuttaa.
Kyllä se Prius oikeasti aika pienellä kulutuksella menee. Paras lukema ollut 50 km matkalla 3.1 l/100 km keskinopeuden ollessa reilut 60 km/h. Reilut 4 litraa menee ehkä tyypillisesti maantiellä näin kesänopeuksilla kun on myös 100 ja 120 nopeuksia, mutta jos on pääasiassa 80 ja 60 aluetta niin mitään vaikeuksia ei ole päästä alle 4 litran kulutuksiin. Kaupungissa myös kulutuslukemat todella pieniä.
Talviajo tuo oman lisänsä lukemiin. Talvella ensimmäisen 2 km jälkeen (kaupinkialueella, ei kuitenkaan keskustassa) keskikulutus näytti tyypillisesti n. 10-11 l/100 km eli pari desiä oli tuossa vaiheessa kulunut. Tuossa vaiheessa leudoimmilla pakkasilla prius alkoi jo sammutella bensamoottoria jonka jälkeen kulutus tietysti putosi dramaattisesti. Kovemmilla pakkasilla taisi mennä n. 2.5 km ennekuin moottori oli tarpeeksi lämmin käyttääkseen pelkkää sähköä. Niin ja mitään lohkolämmitintä minulla ei ole. Talviajossa maantiellä pääsee myös tuohon 4 litraan jos nopeudet pysyvät 80 km/h ja alle.
Kaikki lukemat perustuvat ajotietokoneen näyttöön.
Kyllä se Prius oikeasti aika pienellä kulutuksella menee. Paras lukema ollut 50 km matkalla 3.1 l/100 km keskinopeuden ollessa reilut 60 km/h. Reilut 4 litraa menee ehkä tyypillisesti maantiellä näin kesänopeuksilla kun on myös 100 ja 120 nopeuksia, mutta jos on pääasiassa 80 ja 60 aluetta niin mitään vaikeuksia ei ole päästä alle 4 litran kulutuksiin. Kaupungissa myös kulutuslukemat todella pieniä.
Talviajo tuo oman lisänsä lukemiin. Talvella ensimmäisen 2 km jälkeen (kaupinkialueella, ei kuitenkaan keskustassa) keskikulutus näytti tyypillisesti n. 10-11 l/100 km eli pari desiä oli tuossa vaiheessa kulunut. Tuossa vaiheessa leudoimmilla pakkasilla prius alkoi jo sammutella bensamoottoria jonka jälkeen kulutus tietysti putosi dramaattisesti. Kovemmilla pakkasilla taisi mennä n. 2.5 km ennekuin moottori oli tarpeeksi lämmin käyttääkseen pelkkää sähköä. Niin ja mitään lohkolämmitintä minulla ei ole. Talviajossa maantiellä pääsee myös tuohon 4 litraan jos nopeudet pysyvät 80 km/h ja alle.
Kaikki lukemat perustuvat ajotietokoneen näyttöön.
Kerrotko vielä, miten sisätilat pidetään lämpimänä? Ei kai akuista kannata energiaa lämmöksi tehdä? Entä kesällä viileänä?
Molemmat tehot taitaa olla normaaliautossa luokkaa 5000W, lämmitys / ilmastointi.
Vanha Prius menee kaasua säästelemättömässä ajossa, jossa 60 % motaria 25 % kaupunkiajoa ja loput sekalaista pikkutietä tai maantietä n.5,5 l/100 km. Talvella meni pahimmat tankilliset 6,1 - 6,3 l/100km. Jos ajaa mutkaista pikkutietä vauhtinäyttämän vaihdellessa rajoitusten mukaan 60 km/h - 85 km/h, voi kesällä päästä jopa 3,5 l/100km kulutukseen. Kulutusmittari on autossa varsin tarkka, minkä tarkastan jokaisen tankkauksen yhteydessä.
Matkamittaria en ole tarkastanut, mutta edellisessä autossamme Corollassa matkamittari näytti 4 - 5 % liian vähän. Uuden Priuksen tulisi olla paljon etevämpi kuin meidän vanhentunut coslamme. Jos katselit töpseliPriuksen koeajoja niin huomasit, että kommenteissa ihmeteltiin kylmäkoneen pientä vaikutusta kulutukseen. Autossa on lähes sama tekniikka kuin myytävässä Priuksessa.
Kyllä se Prius oikeasti aika pienellä kulutuksella menee. Paras lukema ollut 50 km matkalla 3.1 l/100 km keskinopeuden ollessa reilut 60 km/h. Reilut 4 litraa menee ehkä tyypillisesti maantiellä näin kesänopeuksilla kun on myös 100 ja 120 nopeuksia, mutta jos on pääasiassa 80 ja 60 aluetta niin mitään vaikeuksia ei ole päästä alle 4 litran kulutuksiin. Kaupungissa myös kulutuslukemat todella pieniä.
Talviajo tuo oman lisänsä lukemiin. Talvella ensimmäisen 2 km jälkeen (kaupinkialueella, ei kuitenkaan keskustassa) keskikulutus näytti tyypillisesti n. 10-11 l/100 km eli pari desiä oli tuossa vaiheessa kulunut. Tuossa vaiheessa leudoimmilla pakkasilla prius alkoi jo sammutella bensamoottoria jonka jälkeen kulutus tietysti putosi dramaattisesti. Kovemmilla pakkasilla taisi mennä n. 2.5 km ennekuin moottori oli tarpeeksi lämmin käyttääkseen pelkkää sähköä. Niin ja mitään lohkolämmitintä minulla ei ole. Talviajossa maantiellä pääsee myös tuohon 4 litraan jos nopeudet pysyvät 80 km/h ja alle.
Kaikki lukemat perustuvat ajotietokoneen näyttöön.
Kerrotko vielä, miten sisätilat pidetään lämpimänä? Ei kai akuista kannata energiaa lämmöksi tehdä? Entä kesällä viileänä?
Molemmat tehot taitaa olla normaaliautossa luokkaa 5000W, lämmitys / ilmastointi.
Pikaisella googlauksella näyttäs Priuksessa olevan ihan normaalit ilmastoinnin säätimet joilla sisätilojen lämpotilaa säädellään
Ensimmäinen dieselhybridi tulee Suomessa myyntiin ensi vuonna.
Kun sanovat että auto voidaan varustaa myös bensiinimoottorilla maihin jossa dieseliä ei suosita, tällä taidetaan tarkoittaa myös Suomea, kun käyttövoimavero rokottaa enemmän dieselhybridiä kuin bensiinihybridiä, ainakin tulevissa ladattavissa hybrideissä.
Mitä ihmettä noitten autonvalmistajien päissä oikein liikkuu? Eihän tällainen ratkaisu kannata. Se on aivan tavalliseen dieselautoon verrattuna huomattavasti kalliimpi, monimutkaisempi ja vika-alttiimpi ollen samalla vain hieman tavallista dieseliä taloudellisempi.
Chevrolet Volt/Opel Ampera tyyppinen auto on oikea ratkaisu. Toivottavasti sellaisia tulee markkinoille pian.
Minäkin uskon tuohon Voltin perusideaan. Auto on pohjimmiltaan sähköauto, mutta siinä on polttomoottori tuottamassa lisämatkaa. Toteutus on vain liian hieno/kallis. Voltissa on muistaakseni normaali 1,4 litran bensamoottori.
Miksi hommaan ei riittäisi yksinkertainen aggregaatti. Imajäähdytys, edullinen rakenne. Sellaisia saa kaupasta alle tonnilla. Tietysti autokäyttöön kehitetty.
Tuossa Voltissa polttomoottori on liian tehokas. Se on varmaan mitoitettu niin, että pystyy tuottamaan sähköä jatkuvaan huipputehoon. Paljon pienempi riittäisi. Jos haluaa kaahata, pitää sitten taipua, ettei sähköä riitä pitkään. Rauhallisessa matka-ajossa sitä kuitenkin riittäisi niin kauan kuin polttoainetta riittää. Riittäisi jopa ohituksiin.
Pari päivää sitten TM:n uutisissa esitetty venäläinen sähköauto alkaa olemaan tämän suuntainen.
Mitä ihmettä noitten autonvalmistajien päissä oikein liikkuu? Eihän tällainen ratkaisu kannata. Se on aivan tavalliseen dieselautoon verrattuna huomattavasti kalliimpi, monimutkaisempi ja vika-alttiimpi ollen samalla vain hieman tavallista dieseliä taloudellisempi.
Mikä on "hieman"? Peugeot 3008 päästää etuvetoisena 80 kW:n koneella 130 g/km. Hybridi päästää noin 25 % vähemmän, on tarvittaessa nelivetoinen ja kokonaisteholtaan noin 150 kW.
Tokihan autossa on varmasti muitakin virityksiä kulutuksen alentamiseksi, mutta silti päästöero etenkin kaupunkioloissa on erittäin suuri, eikä auto numeroiden mukaan kyllä häviä hybridittömälle muussa kuin hinnassa.
Chevrolet Volt/Opel Ampera tyyppinen auto on oikea ratkaisu. Toivottavasti sellaisia tulee markkinoille pian.
Tulee kyllä, mutta eivät nekään mikään ihmelääke ole. Akkujen mukanaolo nostaa hintaa aika paljon, ja kulutus bensiinillä liikuttaessa on kuitenkin korkeampi kuin polttomoottorille optimoiduilla hybrideillä.
Pitkällä tähtäimellä kaikki hybridit ovat välivaiheita sähköautoon, mutta silloin puhutaan monesta vuosikymmenestä. Tässä vaiheessa pitää tyytyä kompromisseihin, ja niitä voi optimoida moneen käyttöön.
IsoE:
Mainitsisitko jotain olennaisia mukavuustekijöitä jotka isosta Audista puuttuu?
Kyllä se vaan niin on että tuo Lexus on liian painava ja varustettu liian isolla bensakoneella ollakseen kovin taloudellinen. Hybridisysteemi vähän auttaa, mutta ei pelasta kokonaisuutta. Tuossa on minusta esimerkki älyttömästä yhdistelmästä sinänsä.
AkiK:
Millähän järkiperusteilla perustelisit yhdenkin tuon koko- ja hintaluokan auton?
NHB:
http://www.lexus.com/models/LSh/detailed_specifications.html
Huomasinpa muuten, että otin nuo LS:n mitat L-mallista, pahoittelut virheestäni.
Noissa suorituskykytiedoissa näyttäisi olevan aika paljon eroja riippuen minkä maan sivulta asiaa katsoo.
Lopputulemana varmaan voidaan kuitenkin todeta, että A8 EI OLE juurikaan suurempi, eikä suorituskykyisempi kuin LS (itse asiassa LS on joidenkin lähteiden mukaan nopeampi kiihtymään).
NHB:
Aerodynamic Drag Coefficient 0.27
http://www.lexus.com/models/LSh/detailed_specifications.html
AkiK:
Sähkömoottori.
Joo, eli en ajatellut ryhtyä vertailemaan ko autojen varustelistoja läpi. Perinteisesti japseissa on ollut kaikenlaista kilkettä enemmän ja epäilen, että tässäkin tapauksessa asianlaita on näin. En tosin tiedä.
AkiK:
Olisiko parempi, että nykyinen suorituskyky olisi toteutettu pelkällä bensamoottorilla? Taloudellisuus nyt on muutenkin pelkkä vitsi kun puhutaan tämän luokan autoista.
IsoE:
Tuo oma "ruuhi" painaa yli 2-tonnia ja vastaava bensa laite vie runsaasti enemmän bensaa ja on suoritusarvoiltaan vaatimattomampi laite . Omallakohdallani ei tarvinut miettiä kumpi on valintani , hybridi vai pelkkä bensa.
Toki kummallakin pärjää.
Oletko ajanut mainitsemillasi autoilla vai heitätkö muuten vaan?.
Nm. takuu ajan jälkeen Audi pelottaa . Ja siinä ei mutu auta ....
Hybridi:
Ehdottomasti. Itselläni on GS300, mutta vaihto GS450h-malliin houkuttaisi..
Hybridi:
Mitä tarkoitat? En ole ajanut kummallakaan keskustelluista autoista.
Meinasin vaan että oletko ajanut noita verrokkeja.
PSA:n hybridijärjestelmästä on uutisoinnissa kaksi nimitystä, HYbrid4 ja HYmotion4.
Miksi näin? Onko näiden ero puhtaasti nimellinen vai onko järjestelmässä todellisia eroja?
Penteles:
Pikaisen kuukletuksen perusteella kyseessä olisi samaa tavaraa. HYmotionia oli tarjolla konseptiautoissa, kun taas HYbrid4 oli tarjolla toimittajien koeajettavaksi 3008:n muodossa. Molemmissa on kuitenkin käsittääkseni ideana, että polttomoottori hoitaa eturenkaat ja sähköllä pyöritetään takarenkaita. 3008 on PSA:n tapaan dieselhybridi, konsepteista löytyi muunlaisiakin sovellutuksia. Esim. hybridi 1,6 litran bensaturbolla. Jos joku tietää/viitsii etsiä paremmin niin korjatkaa.
PSA:n tapa eristää poltto- ja sähkömoottori toisistaan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tekniikka ei ole voimansiirron kannalta vaikuta niin monimutkaiselta kuin vaikkapa Prius, ja plussana tänne pohjolaan autosta tulee jonkinlainen neliveto.
Lisäksi voisi kuvitella, ettei hybridi lisää auton hintaa ihan tolkuttomasti. No kyllähän sähkömoottorit ja akut aina maksaa, mutta PSA:n tekniikka on enemmänkin sellainen joka voidaan vaan "heittää" mukaan jo valmiiseen autoon, ilman että konehuoneeseen tarvitsee koskea. Myös suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen vaikuttaa hyvältä.
On puhuttu että PSA hybridin lisähinta autossa olisi 15%:n luokkaa, ei paha kun ottaa lisäksi huomioon CO2 arvon pudotuksen vaikutuksen Suomen autoveroon ja tuon 4-vedon.
Miten lie luotettavuus, tuo on kuitenkin PSA:n ensimmäinen kokeilu aiheesta? Ja koska kyseessä on diesel-hybrid, niin autosta menee käyttövoimavero. Ihan mielenkiintoinen konsepti silti.
Itse olen lievästi skeptinen tuon PSA:n systeemin suhteen. Lähinnä epäilen sitä, että kuinka onnistuneesti tuo polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä eri akseleilla toimii sitten kun on oikeasti liukasta ja sitä nelivetoa tarvittaisiin. Sähkömoottorissa ja polttomoottroissa on niin erilainen vääntökäyrä, että voisi kuvitella että kiihdytystilanteessa siitä aiheutuu melkoisia ongelmia jos auto välillä raapii enemmän etupäästä kuin takapäästä ja välillä toisinpäin. Tähän liittyen harvalla ihmisellä on kokemusta autosta, joka tietyissä olosuhteissa on etuvetoinen ja toisissa takavetoinen ihan sen mukaan kumpi moottori sattuu olemaan käytössä juuri sillä hetkellä. Tässä suhteessa Priuksen kehittelijöillä on ollut paljon helpompi tehtävä naittaa sähkö- ja polttomoottori keskenään kuin PSA:n insseillä, eli vaikka Priuksen vaihteisto on monimutkaisempi niin PSA:n hybridi vaatii taas vastaavasti paljon monimutkaisemman moottorienohjaus- ja ajonvakautuselektroniikan tuottaakseen sen ajokokemuksen, johon nykyautoilija on tottunut.
Mitenkäs Lexus RX-hybrideissä on tuo toteutettu? Sen tiedän, että sähkömoottori on sekä edessä että takana. Jos en nyt väärin muista, eikö takapään voima tule kokonaan sähkömoottorista?
slowgear:
Sähkömoottorissa on se hyvä puoli, että sen vääntöä voidaan säätää erittäin nopeasti, paljon nopeammin kuin polttomoottorissa.
Tämä antaa ainakin teoriassa erilaisille ajonhallintajärjestelmille enemmän pelivaraa kuin polttomoottorineliveto perinteisemmillä nelivetotavoilla.
Tehosuhde autossa menee niin, että se on takaa avustettu etuvetoinen; suhde täyskiihdytyksessä on jokseenkin 80:20 etupään hyväksi. Painotus voi siirtyä selvästi taakse vain tasaisella nopeudella kevyellä kaasunkäytöllä.
Yksi mielenkiinnon kohde on se, kuinka systeemin regeneratiivinen jarrutus toimii liukkaalla. Se ei saa olla kovin aggressiivinen, joten todennäköisesti regeneraatio jää vähän vähemmäksi liukkaalla.
Asiaa voi katsoa myös toisesta suunnasta. Priuksen vaihteisto on paljon yksinkertaisempi kuin Hybrid4:n. Priuksessa vaihteiston virkaa toimittaa olennaisesti yksi ainoa kiinteävälityksinen planeettavaihde, PSA:n hybridissä mukana on automaattivaihteisto, jossa on vaikka kuinka paljon osia.
Priuksessa vaikeus on saada sähkömoottorien ja polttomoottorien yhteispeli kuntoon. Esimerkiksi moottorin käynnistäminen ajon aikana aiheuttamatta isompia nykäyksiä vaatii melkoista työntekoa elektroniikassa. Tämä ei välttämättä olisi ihan helppoa diesel-moottorin kanssa, ja ainakin tähän asti vastaavat ratkaisut ovat käyttäneet bensiinimoottoreita.
Hybrid4:ssa tämä ei ole aivan niin kriittistä, koska käynnistyksen ja sammutuksen hetkellä polttomoottori on irti vetopyöristä. Tässä suhteessa autoon riittää tavallinen start&stop -ratkaisu.
PSA:n viritelmä on siitä erinomainen, että systeemi on helpohkosti istutettavissa autoon kuin autoon, ja sillä saadaan kaksi kärpästä (neliveto ja kulutussäästö ) samalla kerralla. Pidemmälle viedyissä hybrideissä on vaikea hyötykäyttää olemassaolevia osia kovinkaan paljon.
Sähköisesti toimivia nelivetoja (takaa sähköllä ) on jo ollut muillakin, eikä niistä kovin paljon pahaa ole kuulunut.
Toyota Prius PHV.
Mitähän lehtien toimittajat tarkoittavat mainitessaan litium-ioni akkujen lataamisesta auton polttomoottorin avulla?
TM kertoo että "polttomoottori lataa tarvittaessa akkua".
Iltalehti että "polttomoottori ei suoraan lataa akkuja".
????
Kiina alkaa tukea hybridiauton ostajia. Avustus on enintään 6000 euroa.
Tavoitteena ympäristöpäästöjen vähentäminen.
Tämä on hieman aiheesta sivuun, mutta kun on hybridi kulkuvälineestä kyse niin ajattelin kirjoittaa mielipiteeni tähän.
Kyse on hybridipolkupyörästä.
Mielestäni oli huono idea ottaa käyttöön sana hybridi, polkupyörästä joka on sekoitus maasto- ja maantiepyörää. Nimi citymaastopyörä olisi ollut tähän sopivampi.
Hybridi sana sopisi paremmin sähkömoottoriavusteiseen polkupyörään.
Ainakin automiehille se olisi parempi, jotka on tottuneet ymmärtämään hybridin tarkoittavan yleensä sitä että silloin autossa on apuvoimana akkukäyttöinen sähkömoottori.
Hybridi on vain sana, joka tarkoittaa yhdistelmää. Ei sitä voi omistaa ainoastaan sähkömoottoriin liittyviin yhdistelmiin.
NHB:
Niinhän se on sana jota voidaan käyttää monessa yhteydessä. Tarkoitin vaan että se olisi voinut olla polkupyörissä vastaava kuin autoissa. Tosin polkupyörä ei ole ajoneuvo.
Vastaavasti autoissa citymaastureita olisi aikoinaan voinut ryhtyä kutsumaan hybrideiksi, kuten nyt vastaavia polkupyöriä, jolloin sähkömoottoreilla varustettuja autoja nyt kutsuttaisi sähkömoottoriavusteisiksi autoiksi, kuten nyt kutsutaan polkupyöriä sähkömoottoriavusteisiksi polkupyöriksi.
Onko täällä kuinka monella tätä uusinta Prius mallia ? Kiinnostaisi tietää jotta millaisella kulutuksella tuollainen Prius todellisuudessa menee ja miten tuo talvi siihen vaikuttaa.
Kyllä se Prius oikeasti aika pienellä kulutuksella menee. Paras lukema ollut 50 km matkalla 3.1 l/100 km keskinopeuden ollessa reilut 60 km/h. Reilut 4 litraa menee ehkä tyypillisesti maantiellä näin kesänopeuksilla kun on myös 100 ja 120 nopeuksia, mutta jos on pääasiassa 80 ja 60 aluetta niin mitään vaikeuksia ei ole päästä alle 4 litran kulutuksiin. Kaupungissa myös kulutuslukemat todella pieniä.
Talviajo tuo oman lisänsä lukemiin. Talvella ensimmäisen 2 km jälkeen (kaupinkialueella, ei kuitenkaan keskustassa) keskikulutus näytti tyypillisesti n. 10-11 l/100 km eli pari desiä oli tuossa vaiheessa kulunut. Tuossa vaiheessa leudoimmilla pakkasilla prius alkoi jo sammutella bensamoottoria jonka jälkeen kulutus tietysti putosi dramaattisesti. Kovemmilla pakkasilla taisi mennä n. 2.5 km ennekuin moottori oli tarpeeksi lämmin käyttääkseen pelkkää sähköä. Niin ja mitään lohkolämmitintä minulla ei ole. Talviajossa maantiellä pääsee myös tuohon 4 litraan jos nopeudet pysyvät 80 km/h ja alle.
Kaikki lukemat perustuvat ajotietokoneen näyttöön.
Osaako joku kertoa milloin myyntiin tulee MB GLK Hybridi?
https://tekniikanmaailma.fi/autot/autonayttelyt/geneve-2008/geneven-autonayttely-2008-kuvat-1,15
propelli:
Kerrotko vielä, miten sisätilat pidetään lämpimänä? Ei kai akuista kannata energiaa lämmöksi tehdä? Entä kesällä viileänä?
Molemmat tehot taitaa olla normaaliautossa luokkaa 5000W, lämmitys / ilmastointi.
Vanha Prius menee kaasua säästelemättömässä ajossa, jossa 60 % motaria 25 % kaupunkiajoa ja loput sekalaista pikkutietä tai maantietä n.5,5 l/100 km. Talvella meni pahimmat tankilliset 6,1 - 6,3 l/100km. Jos ajaa mutkaista pikkutietä vauhtinäyttämän vaihdellessa rajoitusten mukaan 60 km/h - 85 km/h, voi kesällä päästä jopa 3,5 l/100km kulutukseen. Kulutusmittari on autossa varsin tarkka, minkä tarkastan jokaisen tankkauksen yhteydessä.
Matkamittaria en ole tarkastanut, mutta edellisessä autossamme Corollassa matkamittari näytti 4 - 5 % liian vähän. Uuden Priuksen tulisi olla paljon etevämpi kuin meidän vanhentunut coslamme. Jos katselit töpseliPriuksen koeajoja niin huomasit, että kommenteissa ihmeteltiin kylmäkoneen pientä vaikutusta kulutukseen. Autossa on lähes sama tekniikka kuin myytävässä Priuksessa.
Jorma L:
Pikaisella googlauksella näyttäs Priuksessa olevan ihan normaalit ilmastoinnin säätimet joilla sisätilojen lämpotilaa säädellään
Ensimmäinen dieselhybridi tulee Suomessa myyntiin ensi vuonna.
Kun sanovat että auto voidaan varustaa myös bensiinimoottorilla maihin jossa dieseliä ei suosita, tällä taidetaan tarkoittaa myös Suomea, kun käyttövoimavero rokottaa enemmän dieselhybridiä kuin bensiinihybridiä, ainakin tulevissa ladattavissa hybrideissä.
http://www.peugeot.fi/peugeot_suomessa/uutiset/uutinen?id=18069172
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=18&news_id=201005686&p=17
Mitä ihmettä noitten autonvalmistajien päissä oikein liikkuu? Eihän tällainen ratkaisu kannata. Se on aivan tavalliseen dieselautoon verrattuna huomattavasti kalliimpi, monimutkaisempi ja vika-alttiimpi ollen samalla vain hieman tavallista dieseliä taloudellisempi.
Chevrolet Volt/Opel Ampera tyyppinen auto on oikea ratkaisu. Toivottavasti sellaisia tulee markkinoille pian.
Minäkin uskon tuohon Voltin perusideaan. Auto on pohjimmiltaan sähköauto, mutta siinä on polttomoottori tuottamassa lisämatkaa. Toteutus on vain liian hieno/kallis. Voltissa on muistaakseni normaali 1,4 litran bensamoottori.
Miksi hommaan ei riittäisi yksinkertainen aggregaatti. Imajäähdytys, edullinen rakenne. Sellaisia saa kaupasta alle tonnilla. Tietysti autokäyttöön kehitetty.
Tuossa Voltissa polttomoottori on liian tehokas. Se on varmaan mitoitettu niin, että pystyy tuottamaan sähköä jatkuvaan huipputehoon. Paljon pienempi riittäisi. Jos haluaa kaahata, pitää sitten taipua, ettei sähköä riitä pitkään. Rauhallisessa matka-ajossa sitä kuitenkin riittäisi niin kauan kuin polttoainetta riittää. Riittäisi jopa ohituksiin.
Pari päivää sitten TM:n uutisissa esitetty venäläinen sähköauto alkaa olemaan tämän suuntainen.
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/sahkoauto-venajalta
pete61:
Mikä on "hieman"? Peugeot 3008 päästää etuvetoisena 80 kW:n koneella 130 g/km. Hybridi päästää noin 25 % vähemmän, on tarvittaessa nelivetoinen ja kokonaisteholtaan noin 150 kW.
Tokihan autossa on varmasti muitakin virityksiä kulutuksen alentamiseksi, mutta silti päästöero etenkin kaupunkioloissa on erittäin suuri, eikä auto numeroiden mukaan kyllä häviä hybridittömälle muussa kuin hinnassa.
Tulee kyllä, mutta eivät nekään mikään ihmelääke ole. Akkujen mukanaolo nostaa hintaa aika paljon, ja kulutus bensiinillä liikuttaessa on kuitenkin korkeampi kuin polttomoottorille optimoiduilla hybrideillä.
Pitkällä tähtäimellä kaikki hybridit ovat välivaiheita sähköautoon, mutta silloin puhutaan monesta vuosikymmenestä. Tässä vaiheessa pitää tyytyä kompromisseihin, ja niitä voi optimoida moneen käyttöön.