Uutisten mukaan Honda ei aio esitellä nykyiselle Euro-Accordille seuraajaa, vaikka autolla on kyllä uusi rinnakkaismalli USA:ssa, nimeltään Acura TSX.
Honda Accordeja on ollut liki 40 vuotta. Ne ovat aina olleet poikkeuksellisen hyvännäköisiä kolmanneksi viimeistä, saksalaisen muotoilijan tuotosta lukuunottamatta. Ne ovat olleet hyvin varusteltuja, perheautoiksi tehokkaita ja olemukseltaan jopa hieman urheilullisia. Nyt tämä kaikki on lopussa.
Honda ilmeisesti ajattelee, ettei ylemmän keskiluokan sedaneille ole enää kysyntää. Samaa ovat kai aprikoineet niin Ford kuin VW:kin, sillä molemmat ovat pitkittäneet uuden mallin tulemista. Nyt Volkkarilla on uusi malli, mutta Ford on vain vaihtanut keulan antiikkiseen Mondeoon.
Myös Toyotan uskotaan luopuvan leikistä. Ehkä seuraavaa Avensista ei olekaan.
Syynä on kaiketi keskikokoisten sedanien yleinen markkinaosuuden vähentyminen. Cross-overit jylläävät ja toisaalta nk. premium-merkit ovat tulleet hieman alaspäin: hyvinvarustellun Avensiksen hinnalla saa jo Lexuksen tai Audin.
Primerahan tapettiin jo vuosia sitten edellisen Qashqain tieltä. On kuitenkin sääli, että juuri Accord lopetetaan. Tuskin kellään tulee tai tulisi ikävä Primeraa, Passatia tai Mondeota, mutta urheilullinen ja tyylikäs Accord on kyllä paikkansa ansainnut 'semipremiumina'.
Itse en kuulu keskikokoisten sedanien asiakasryhmään, mutta mielestäni se on klassinen ja omalla tavallaan arvokas autoryhmä, joka ansaitsisi perinteen jatkajia. Mutta ilmeisesti me kuluttajat olemme päättäneet toisin.
Mutta mitä Hondalle sitten jää? Eipä juuri mitään: sinänsä hieno, mutta erikoisuutensa takia ehkä hyljeksitty Civic, hintansa vuoksi marginaalinen Jazz, lievän pettymyksen tuottanut CR-V ja.. ja ei mitään muuta. Ei ole enää urheiluautoja, ei luxuscoupeja, ei edustusautoja, ei tila-autoja, ei avoautoja, ei roadstereita.. Tuleva HR-V tuskin paljoa auttaa, sen verran ruma vehje on luvassa. Ja tietysti tulee NS-X:n uusi painos, mutta se tulee maksamaan Suomessa noin 200 000 euroa, joten kyseessä on ulkomaalaisten marginaalilelu.
Honda on surkeassa tilassa. Mitsubishin latua kuljetaan: supistetaan mallivalikoimaa ja rumennetaan autoja. Sääli.
Minäkin olen pitänyt noista viimeisistä Accordeista ja yhtä mallia koeajoinkin 2,4 l moottorilla ja hyvä peli oli ja varsin urheilullinenkin.
Enpä usko, että tuota autoluokkaa kokonaan tapetaan, johon Accord kuuluu. Luokassa on kuitenkin jäljellä vielä monta vaihtoehtoa ja japanilaisten kärjessä jatkaa Mazda6. Avensista nyt ei tulisi yhtään ikävä, vaikka sekin päätettäisiin lopettaa, yksi vähiten kiinnostavia sedaneita ollut aina.
Ehkä Honda keskittyy enemmän jatkossa moottoripyöriin. Uusia malleja sillä rintamalla tuntuu tulevan lähes liukuhihnalla.
Honda on lähinnä moottorinvalmistaja, muu tulee siinä ohessa. Oma kokemus 1991 ja 2008 Accordeista oli pelkästään positiivinen, en edes vertaa niitä Toyotaan, Mazdaan, Volkkariin yms. -93 Mondeo ja Galant oli kovimmat kilpailijat vanhemmassa ja 2008 -mallille ei oikein enää etuvetoisia kilpailijoita ollutkaan...
Toki huonompiakin vuosikertoja on ollut tarjolla kilpailijoihiin verraten.
mikä tuokaan uutinen lopulta on, en tiedä.
No jaa... Niin Suomen kuin Saksankin listoilla tuo kokoluokka edelleen myy. Tosin Saksassa ei listalla Avensista ole, mutta Passat ja Octavia myy hyvin. Toki fakta on, että Golf-luokka on kasvanut jo tavallisille ja isommillekin perheille riittäväksi.
Olihan nuo kaksi viimeisintä Accordia hienon näköisiä. Muuten vähän onnettomia, meluisia, eikä tuollaista autoa haluta niin isoilla moottoreilla, mitä niihin oli tarjolla. Erityisesti testeissä noiden kulutuslukemat oli kaukana kilpailijoista. Sporttiseksi ja todella luotettavaksi niitä kehuttiin, mutta myyntitilastot kertovat karua kieltään.
Itse olen myös pitänyt aina Accordeista, vaikka en ole omistanutkaan sellaista. Sääli, että yksi laadukkaimmista ja luokkansa sporttisimmista jää taka-alalle.
Tosin Avensista kaipaan enemmän jos sellainen mallistosta häviää. Ajoin tuossa pari vuotta uudella sellaisella ja en voi vieläkään käsittää noita kommentteja, että auto olisi jotenkin huono missään kohtaa. Vertasin peliä uuteen Audi A4:n ja voisin kysyä, että missä kohtaa Audi olisi parempi....? ja eipä vaan tule kyllä yhtään asiaa mieleen. Avensis on tarkempi ajaa, hiljaisempi, tilavampi, edullisempi ylläpitää ja sen arvo säilyy paremmin. Audi voi näyttää paremmalle jonkun silmään. Hinta on suolainen kun nykyisessä Corollassakin on enempi laatua ja tilaa tarjolla. Myös aiemmin mainittu Octavia on Avensikseen ja Accordiin nähden yhä selvästi halpa-auto niin laadultaan kuin ominaisuuksiltaan ja kilpailee pykälää pienempien kanssa. En ole vieläkään keksinyt, mitä Skodassa on sellaista, jota ei jo Daciasta löytyisi.
Uskoisin, että Honda ja Toyota tuovat kuitenkin jotain kiinnostavaa tilalle. Itse kyllä ihmettelen kuka niitä minimaastureita ja muita möhköjä oikeasti kaipaa. Huonompi ajettavuus, korkeampi melutaso ja kulutus, pienemmät tilat... ja ihmiset on onnesta soikeana jostakin Qashqaista.
Anders-Simo:
Jaahans, palstan asiantuntija kertoo meille kuinka asiat on : uudessa mondeossa ei ole mitään muuta uutta kuin keula. Onpa hyvä tietää.....
Hondan mallistoa katsomalla tosiaan tulee mieleen, että tavanomaisuudesta tulee kohta erikoisuus. Nissanin tavoin painopiste on ns. erikoisissa malleissa.
Accord on ollut kiinnostava auto, vaikka valinta ei siihen olekaan osunut. Edellisen mallin farkku oli tilava, mutta perästä liian ruma. Nykyinen malli on tyylikäs, mutta tavaratiloiltaan käsittämättömän pieni.
Civic osoittaa, että kohtuullisiin ulkomittoihin saa rakennettua hyvät tilat ja linjakkaan ulkonäön. Kunpa tyyliseikat saataisin kuntoon, niin tuskin kukaan jäisi kaipaamaan Accordia.
A Tapio:Tosin Avensista kaipaan enemmän jos sellainen mallistosta häviää. Ajoin tuossa pari vuotta uudella sellaisella ja en voi vieläkään käsittää noita kommentteja, että auto olisi jotenkin huono missään kohtaa. Vertasin peliä uuteen Audi A4:n ja voisin kysyä, että missä kohtaa Audi olisi parempi....? ja eipä vaan tule kyllä yhtään asiaa mieleen. Avensis on tarkempi ajaa, hiljaisempi, tilavampi, edullisempi ylläpitää ja sen arvo säilyy paremmin. Audi voi näyttää paremmalle jonkun silmään. Hinta on suolainen kun nykyisessä Corollassakin on enempi laatua ja tilaa tarjolla. Myös aiemmin mainittu Octavia on Avensikseen ja Accordiin nähden yhä selvästi halpa-auto niin laadultaan kuin ominaisuuksiltaan ja kilpailee pykälää pienempien kanssa. En ole vieläkään keksinyt, mitä Skodassa on sellaista, jota ei jo Daciasta löytyisi.
Oliko tämä trolli? Avensis on kyllä kestävä auto ja säilyttää arvonsa hyvin, mutta joidenkin ominaisuuksien tai oikeastaan puuttuvien ominaisuukisen osalta jäisi minulta kauppaan, jos vertailua aletaan suorittamaan. Tunnoton ohjaus, joka etenkin talvikelillä korostuu, ei vedä vertoja edes uusimmalle Octavialle. Daciankin ohjaus toimii paremmin. Eikä alustan toimivuus vakuuttanut ainakaan siinä yksilössä ja niillä matalaprofiilirenkailla, jota minä ajoin pitkän pätkän edellisenä talvena. A4 verrattuna voisin kuvitella joidenkin asioiden vain korostuvan (vaikka kumpaakaan ei olisi pilattu yli matalilla ja leveillä renkailla).
inspektor70:
A Tapiohan ei ole vuosiin juuri muusta kirjoittanut, kuin VW konsernin tuotteiden huonoudesta. Näitä yhden merkin "antifanaatikkoja" täällä riittää.
Näin A Tapio on kirjoittanut Daciasta:
Testeissä Octaviasta ei nyt ihan tuollaisia kommentteja ole kirjoitettu. Mutta kyseessähän taitaa taas olla toimittajien lahjominen, koska kun A Tapio sanoo, että Octavia on Dacian tasolla, niin näinhän sen täytyy olla.
Vähän ehkä kärjistin tuota Dacia vertausta. Mutta kuka kertoo, missä kohti uuden Avensiksen ohjaus olisi tunnoton? Itse ajoin 80tkm vm.2012 mallia ja meni kuin juna kiskoilla, mutta paljon mukavammin. Tarkka ohjaus - mutta ei toki raskas.
Accordit ovat mielestäni aina olleet upeita ja ennen kaikkea tarkkoja ajaa nopean ja terävän ohjauksen ansiosta (vaikka ei testeissä näin aina ole todettukaan).
Uutta Audia ja Skodaa olen ajanut ja en keksi yhtään parempaa sanottavaa niiden ohjauksesta vs. esim. Avensis. Mikä siis on parempaa niissä? Ei ainakaan ura- ja sivutuuliherkkyys tai suuntavakavuus.
Dacia Duster on huonoin ajamani nykyauto, mutta ohjausta en siinäkään moiti. Lähinnä hallintalaitteet ja vaihteisto tökkii, koska ovat todella karkeita.
Ja Ajattelijalle: Muistaakseni kirjoitit, että et osallistu tai edes lue keskusteluja, joissa ei ole sinua kiinnostavia autoja - joten mitäpäs nyt sitten kommentoit? Vai onko Audi vaihtumassa järkeilyn tuloksena Hondaan tai Toyotaan?
Aikaisemmin kyllä totesit, että Ocu on kaikilta osin samaa tasoa kuin Dacia. Ja A4 ei ole missään parempi kuin Avensis, Avensis on jopa hiljaisempi ja parempi ajaa. Krhm....kun se Avensis on noin mahtava, niin luulisi, että sillä olisi niputtain testivoittoja Bemareista, Mersuista ja Audeista.
En yleensä lue uutisia, joissa uutisoidaan autoista, jotka itseäni eivät yhtään kiinnosta. Toisaalta autot kiinnostavat minua yleisesti, joten sellaisetkin autot kiinnostavat, joita en itse välttämättä osta (Ocu, Golf, Volvot jne...). Keskusteluja voin lukea myös kommenttien, en itse auton takia. Tuollainen kommenttini liittyykin esimerkiksi sinun kaltaisiin henkilöihin, jotka vuodesta toiseen haukkuvat jotain automerkkiä, mutta aina olette kuitenkin uutisia lukemassa, kommentoimassa ja jopa koeajamassa kyseisiä autoja.
Tosin kyllä minunkin mielestäni Accord on ollut aikoinaan kiinnostava peli ja sääli sinänsä, jos sen valmistaminen lopetetaan. Se oli jossain vaiheessa erittäin kilpailukykyinen hinnoittelultaankin. Viimeisin malli oli kyllä jo huonompi esitys.
Tuumailija.:
Ford näyttäisi olevan kipuamassa premium-luokkaan.
https://www.google.fi/search?q=ford+mondeo+2015+vignale+high+res+pictures&safe=off&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2sdLVNXyGsnNygPLkYBY&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=&imgdii=&imgrc=rWvRZcCIz4ByBM%253A%3BxCUknqoWbtgldM%3Bhttp%253A%252F%252Fi1.ytimg.com%252Fvi%252F5QgUj0wXpg0%252Fmaxresdefault.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Ffunny-pictures.picphotos.net%252Fford-mondeo-vignale-2015-feine-ausstattungslinie-zur-iaa-2013%252Fcms.pflugervilleisd.netcmslibTX01001527CentricityDomain4*PISD%252520College%252520Fair%2525202012-2013.jpg%252F%3B1920%3B1080
Derrick:
No ei kyllä ole. Tuote näyttää hyvältä, varustelu on varmasti kunnossa samoin yksilöitävyys MUTTA hinta on liian halpa eikä merkin brändi yllä siihen. Auto voisi olla jopa paljonkin parempi kuin moni premium-tuote mutta eihän siitä olekaan kysymys premiumissa vaan siitä että se EI saa olla kaikkien kyseisen kokoista autoa ostavien tavoitettavissa mutta sen pitää olla markkinointiosaston toimesta kuitenkin kaikkien haluama.
Itse olan aloittajan tulkinnan kanssa samaa mieltä. Isompi keskiluokka hiipuu euroopassa ja tilalle nousee halvemman premiummerkien tuotteet joissa alkaa nykyään olemaan perusvarustelu siedettävällä tasolla. Osa ostajista tosiaan siirtyy kaikenkarvaisiin SUVeihin. Isoille autoille ei oikein ole tilaa aina vaan ruuhkautuvammissa kaupungeissa ja toisaalta pienemmän keskiluokan autot alkaa jo olla tiloiltaan riittäviä. Pienemmissä autoissa tilaratkaisut on jopa reilusti fiksumpia kuin isoissa.
Aika erilaista veivata autoa parkkihalleissa jos auto on Mondeo tai Focus (tai vastaavan kokoinen SUV).
kello68:
Joo sellaista olen lukenut että premium-merkitkin myyvät pääasiassa pikku-autoja, tosin Suomessa näyttäisi olevan suhteellisesti aika paljon isoja premium-autoja.
Derrick:
Jep, Suomessa myydään ylipäänsä suhteessa enemmän isompia autoja kuin keski- ja eteläeuroopassa. Meillä on kaupungeissa tilaa eikä juuri ruuhkia.
Suomen spesiaalikuvio on autoverotus mikä nyt suosii pienipäästöisiä ja niitähän (varsinkin automaatteja) löytyy Biimeriltä ja Mersulta. Päästöjen ero pienemmän ja isomman mallin välilläkin kun on aika pieni, kynnys ostaa se vähän isompi madaltuu.
Toiseksi monissa firmoissa autopolitiikka pohjautuu päästöihin ja jos vaikkapa haluat automaatin niin yllättäen joku BMW on työntekijälle halvempi kuin vaikkapa Toyota, Opel, Ford tai Ranskalaiset.
Perheautomerkit on nyt helisemässä kun ihmisten mielessä kalliikksi miellettyjä saakin nyt halvemmalla. Yksikään autovalmistaja ei ole keksinyt viisasten kiveä joten jostain on tingitty.
kello68:
Laadusta BMW:n kohdalla ei ole tingitty tuotantokustannuksista kyllä sillä ensimmäinen etuvetoinen BMW 2-sarjan Active Tourer on tästä konkreettinen esimerkki. Etuvetoisen auton tuotankustannukset ovat pienemmät kuin taka/nelivetoisten autojen tuo on hyvä muistaa kun tuotannollisia asioita itse kukin mietiskelee. On selvää että kun tuotantoa on monessa eri maassa säästöä tulee työvoimakustannuksissa myöskin ja se ei ole mikään mitätön osatekijä vaan merkittävä säästö valmistajalle. Verotukselliset asiat ovat myös tuossa yhtälössä merkittäviä. Merkityksellistä on myös se ettei tarvitse rahdata autoja pelkästään Saksasta ympäri maailmaa vaan tehtaat sijaitsevat siellä missä volyymit ovat suuret ja autoja myydään suuret määrät kuten esimerkiksi Venäjä, Kiina, Pohjois-Amerikka ja nyt myös uutena Etelä-Amerikan uusi tehdas unohtamatta tietenkään Euroopan kaikkia yksiköitä.
BMW:n kohdalla myynnin kasvu on ollut oman noin 30 vuoden kokemukseni aikana viime vuosina (viim. 15v) aika huimaa kun muistelee alkuaikoja 80-luvulla vastaantuleva BMW oli harvassa. Usein vastaantuleva BMW-kuljettaja morjesti toista BMW-kuljettajaa nykyään harvakseen tuota enään näkee. Vanhemmat kuljettajat saattavat näin tehdä vanhasta muistista johtuen. Tapa on sama rahtareilla ja karavaanareilla ja koen sen mielekkäänä että samanhenkinen porukka näin huomioi toinen toistaan. Maailma on muuttunut paljon asenteet ennakoluulot ovat pikkuhiljaa karisseet. Taisi olla jos oikein muistan Mikael Jungner joka sanoi "demari ajaa bemarilla" saattaa olla että tuolla lauseella murrettiin aitoja ja BMW:n myynti tuotakin kautta lisääntyi. On sanomattakin selvää että menee vielä jonkin aikaa että kommunisti ajaa BMW:llä sillä kun Ladat ovat jo melkein tyystin paalattu muutamaa sataa yksilöä lukuunottamatta on vasemmistolaisen (kommunistin) kulkine vallankumouksellisen kasteen saanut ranskalainen se mikä on tuon idän ihmeen heidän kohdallaan korvannut. Tämä kannattaa ottaa huumorilla sillä jokainen tekee valintansa itsenäisesti oli sitten valinnan syy mikä hyvänsä.
Derrick:
Oletko lukenut tuon samasta satukirjasta kuin Mondeon siirtymisen premium-luokkaan.
Eipä tässä mitään sen kummempaa draamaa ole. Heikosti markkina-alueella menestyvät merkit karsivat vähemmän myytyjä mallejaan. Tuota on tapahtunut läpi historian.
NHB:
En yleensä vastaa epäasiallisiin viesteihin, mutta teen poikkeuksen nyt viittaamalla saksalaisten autokonsulttien näkemykseen.
http://www.warc.com/LatestNews/News/Premium_auto_marques_lose_their_cachet_.news?ID=33479
"The German premiums have sacrificed some of their exclusivity by entering smaller, volume segments like compacts," Bernd Hoennighausen, an automotive consultant, told Reuters.
And with this interest in the volume segment comes an entry into the corporate fleet market. "They've pushed volume with fleet discounts of around 20%," Hoennighausen explained. "This may open the door to newer players like Jaguar, who are starting to offer fleet-relevant products."
The need for luxury automakers to sell smaller cars in order to meet tighter carbon-dioxide emissions targets - and avoid fines - is also pressing. And none are discounting harder than German brands, Arndt Ellinghorst, an analyst with ISI Group, asserted."
Taustalla siihen että siirrytään pikku-autoihin on päästösakkojen välttäminen, voisi kuvitella ettei asia ole kovin vaikea ymmärtää tältä osin kun tiedon vahvistaa saksalainen autokonsultti, maan oma poika.
Lainaamassasi uutisessa kerrotaan premium-valmistajien alkaneen tarjota myös pienempiä autoja. Sinä väitit premium-merkkien myyvän pääasiassa pikuuautoja. Tuossa kaksi eri väitettä, joista toinen on täyttä totta ja toinen pelkkää potaskaa.
Esimerkiksi BMW:n myynnistä viime vuonna 1-sarjaa oli 214 000 ja X1:stä 161 000 autoa. BMW:brändillä myytiin kokonaisuudessa 1,66 miljoonaa autoa. Ja vaikka tuon lisäksi myytiin myös 305 000 Miniä, niin silti väitteesi on vailla mitään faktaa.
NHB:
BMW kolmossarja kuuluu myös pikkuautoihin samoin kuin Active Tourer. Kaikki pienemmät kuin 5 - sarja ovat mielestäni pikkuautoja ainakin sisätiloiltaan, Audilla taas kaikki pienemmät kuin A 6.
Ja ilmeisesti auto-ohjelma puhuu paskaa mielestäsi kun siinä sanotaan että Mondeo Vignale on Fordin "super-luxury sub brand" tarkoitettu premium - markkinoille.
https://www.youtube.com/watch?v=K_yubTKzNs0
Derrick:
Mikä ajaa sinut kirjoittamaan aivan päättömiä koko ajan?
Derrick:
Siinähän kerrotaan aivan selvästi, että kyseessä on oman alabrändin saanut varustelutaso, jonka toivotaan ottavan takaisin osan menetetystä myynnistä PREMIUM-brändeiltä.
Fordin tavoitteena olisi saada kymmenen prosentin osuus euroopan myynnistään tuolle varustelutasolleen. Tavoite taitaa olla varsin kunnianhimoinen.
Heh, on nää hauskoja ketjuja. Subjektiivisen mielipiteen itsevarmuudella lauon minäkin.
En ole koskaan arvostanut pätkän vertaa urheilullisuutta autossa. Ja näin kääkkäiässä ole havainnut, että sedan on epäkäytännöllisin korimalli ikinä.
Viime vuosikymmenien merkittävin autokeksintö on katumaasturi, mutta crossoverius (överiys) vesittää senkin parhaita ominaisuuksia.