Fusion Hybrid taisi olla jenkkien myydyin hybridiauto viime tai edellisenä vuonna. Jenkkifordit ehkä juuri tuota Edgeä lukuunottamatta ovat kyllä aika hirveitä pelejä.
Rengasmelu!
Alla oli nastarenkaat ja melua runsaanlaisesti.
Miten lie kitkoilla?
Miten lie kesäkelillä?
Kertoisitteko?
Kesärenkailla ja nastattomilla talvirenkailla melutaso putoaa paljon.
Autolehtien mittauksissa Prius on todettu kohtuullisen hiljaiseksi, eikä ainakaan pahemmaksi mölytoosaksi kuin perinteiset kilpailijansa.
Ongelmana on dB-lukemien ja ihmisen aistiman melun erilaisuus. Priuksen rengasmelu kuulostaa kovalta, kun autosta puuttuu perinteiset auton äänet. Siis vaikka dB-lukemat ovat normaalit, niin ihminen tietysti huomaa kovan rengasmelun, mutta ei hokaa niitä puuttuvia ääniä. Moottorin rahina ja vaihteiston ujellus peittää monessa autossa muita ääniä.
Toisaalta kun Priuksella on ajellut muutaman päivän, niin paluu perinteiseen kiesiin tökkii sekin. Äänimaailma tuntuu hyvin epämiellyttävältä ja huomaa kaipaavansa hiljaisuutta kaupunkiajossa.
Joku täällä jo ihmettelikin, miksei Ford tuo hybrideitä Eurooppaan. Tekniikkahan Fordilla on jo. Fusion hybrid vaikuttaa ihan kilpailukykyiseltä tuotteelta, kun kulutuslukuja katsoo. Ainakin normikulutus on pienempi kuin pahimmassa kilpailijassa Camry hybridissä (Ford 41/36, Toyota 33/34 mpg).
Autossa on siis 2,5l Atkinsonin kierrolla käyvä 156 hv bensakone ja 106 hv sähkömoottori yhdistettynä CVT-laatikkoon. Pelkällä sähköllä voi ajaa 47 mph ja parhaimmillaan kaksi mailia. Moottoreiden yhdistetty teho on 191 hv.
Jo Fusioniakin ennen oli tarjolla Escape Hybrid.
Eihän nyt välttämättä noita malleja tarvitsisi tuoda, mutta miksei vaikka Mondeoon voisi hybridipakettia istuttaa.
Mahtaisko selitys Fordin hitaudelle olla siinä, että hybridien akuista on edelleen pulaa? Ainakin Tojota kertoo sellaista.
Fordilla on laskettu, että jenkkimarkkinoille tarvitaan ennemmin hybridejä kuin Eurooppaan, kun täällä on sentään dieselitkin vaihtoehtona.
Siltikin vaikuttaa oudolta, että Euroopassa on japsimerkit jätetty korjaamaan koko hybridipotti. Okei, toki johonkin BMW X6:een tai S-sarjan Mersuun on nyt vihdoin tullut hybrid-mallit tarjolle, mutta ei niillä ole mitään merkitystä automarkkinoiden kokonaisuuden kannalta.
Bemarilla pysyvät mielellään hiljaa siitä, ettei merkillä juurikaan ole ollut osaa eikä arpaa X6:den hybridiratkaisujen kehittelyssä. Tai ainakaan suomen lehdistö ei ole juuri maininnut, että tekniikka on GM:n ja DaimlerChryslerin kehittelemää. Tuskinpa se mikään markkinointimeriitti olisi sanoa, että bemarin hybridi on mersun tekniikkaa pullollaan:
BMW hyppäsi pulkkaan, kun suurin osa kehitystyöstä oli jo tehty. Linkissä muuten aika hyvä selvitys tuon voimansiirron toiminnasta.
Voipi olla, että akkujen saatavuus on syynä siihen, ettei Fordin hybrideitä saa Euroopassa. Harmi. Tuo Fusion on osoittaa mielestäni, että osaavat muutkin kuin Toyota tehdä täyshybridin. Tuosta Fusionin voimalinjan pohjalta saataisiin varmasti kesytetty versio niin kulutukseltaan kuin tehoiltaankin. Lähes 200 hv hybridi kun on ekoautoksi euroopan mittapuulla tarpeettomankin tehokas.
Myös Hyundailla olisi tarjolla hybrideitä Elantran ja Sonatan muodoissa. Tuskin niitäkään nähdään Euroopassa. Harmi.
Nissanillakin olisi hybridi tarjolla, mutta se on ostotekniikkaa Toyotalta.
No, onneksi Chevy Volt tulee. Ensimmäinen hybridi, jolla kaupunkipyrähdykset ja vähän pitemmätkin reissut onnistuvat sähköllä. Sähköllähän Volt kulkee tehtaan mukaan 65 km. Monet lehdet ovat Voltia testanneet, ja niiden testeissä se on kyllä todellisuudessakin mennyt yli 50 km pelkällä sähköllä.
Mielestäni on väärin, että kun lisätään bensiiniautoon ladattavat akut niin silloin pitää maksaa käyttövoimaveroa.
Samoin on järjetöntä että sähköautosta pitää maksaa käyttövoimaveroa.
Kieltämättä kun sähkö- ja hybridiautot yleistyvät valtion polttoaineverojon tuotto vähenee ja jostakin on saatava lisätuloja.
Se ei tunnu pajon päätöksissä painavan että tässä olisi mahdollisuus pienentää liikenteen päästöjä kannustamalla ihmisiä vaihtamaan vanhat ja paljon polttoainetta kuluttavat (ja päästöjä päästävät) ajoneuvonsa vähäpäästöisiin uusiin autoihin.
Samalla myös turvallisuus paranee.
Kokonaismassalta 2 100 kilogrammaa olevan henkilöauton käyttövoimavero on nykyisin 514 euroa. Ehdotetun muutoksen mukaan käyttövoimavero alenisi dieselkäyttöisellä autolla 422 euroon, dieselkäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 377 euroon ja bensiinikäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 40 euroon. Vastaavasti kokonaismassaltaan 1 400 kilogrammaa painavan täyssähköauton käyttövoimavero laskisi nykyisestä 342 eurosta 79 euroon.
Peugeot 3008 Hybrid4 pitäisi tuleman myyntiin ensi vuoden loppupuolella. Onkohan sen hinnasta jotain tietoa jo?
Ei ole muuta tietoa kuin mitä PSA on aiemmin sanonut että HYbrid4 on vain noin 15% kalliimpi kuin "normaali" malli. Tämä tarkoittaisi että Premiumin hinta olisi noin 38000 ja Sportin noin 42000 euroa.
Saa sitten nähdä miten pitää paikkansa ja jos ei, niin kumpaan suuntaan hinta muuttuu.
Englannissa ovat arvioineet hinnaksi 25000 £ kun vastaava "normaali" malli maksaa 22000 £.
Saattaa olla että auton saisi myös bensiini hybridinä, aika näyttää.
Se menee sitten suunnilleen yksiin Toyota Priuksen kanssa.
Tämän tekee erityisen kiinnostavaksi tuo neliveto.
Heh ja erityisesti se, että tässä on moottori joka tuottaa oikeasti liikettä. Pösössä on jo dieselissä 160hp ja 40hp sähkö päälle. Kulkua pitäisi löytyä päin vastoin kuin Priuksessa josta Toyota teki vähän liian laiskan jotta se olisi hinnaltaan kiinnostava. Jos Prius kiihtyisi 9s ja tuo tarvittava lisäteho tehtäisiin sähköllä, auto olisi oikeasti kiinnostava.
En tiedä sitten, onko 0-100 kiihdytys Priuksen kaltaiselle säästöpossulle olennainen asia? Voimansiirron ja sähkömoottorien ansiosta Prius liikkuu kuitenkin todella vaivattomasti. Liikennevaloissa kisailevat eivät taida oikein muutenkaan olla Priuksen kohderyhmää. Hyvät myyntilukemat ovat osoittaneet, että tuote on kyllä ihmisiä kiinnostanut.
En tiedä sitten, onko 0-100 kiihdytys Priuksen kaltaiselle säästöpossulle olennainen asia? Voimansiirron ja sähkömoottorien ansiosta Prius liikkuu kuitenkin todella vaivattomasti. Liikennevaloissa kisailevat eivät taida oikein muutenkaan olla Priuksen kohderyhmää. Hyvät myyntilukemat ovat osoittaneet, että tuote on kyllä ihmisiä kiinnostanut.
Totuushan on se, että jos kaupungissa liikennevaloista lähdetään millään järkevällä kiihdytyksellä, raakaa tehoa olennaisempi asia on auton voimansiirron reaktionopeus ja elektroniikan toiminta. Siinä kohdassa tavallisella keskivertokuskilla hyvä automaattivaihteinen päihittää tehokkaamman käsivaihteisen.
Mutta jos palataan tuohon Hybrid4:n ja Priuksen väliseen kilpailuun, niin autot ovat kyllä kovin erilaisia. Oikeastaan kisaan pitäisi ottaa vielä Opel Ampera/Chevy Volt.
Tässä muutama vahvuus autoilla:
Prius:
- kolmikon halvin
- pienemmät CO2-päästöt
- menee PZEV/SULEV-normeihin maailmalla
Hybrid4:
- neliveto
- suorituskyky
(- suomalaisittain diesel-polttoaine)
Ampera:
- toimii kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä
- suorituskyky
- voimansiirron eleettömyys
Hintasuhteet tulevat menemään osapuilleen niin, että Prius maksaa 30 t, Peugeot 3008 Hybrid4 40 t ja Ampera 50-60 t.
Voimansiirron toiminnasta on vaikea sanoa PSA:n virityksen kohdalla. Se on monimutkaisempi kuin nuo kaksi muuta hybridiä, mutta ehkä ranskalaiset ovat saaneet sen toimimaan hyvin. Voltin voimansiirtoa on kehuttu, ja Toyotakin on hionut omansa suhteellisen pehmeäksi vuosien varrella.
Saastenormien osalta Prius on etevin, sillä on sekä selvästi pienimmät hiilipäästöt polttoaineella ajettaessa että pienimmät muut päästöt. Peugeot tulee olemaan haasteellisessa tilanteessa Euro 6:n tullessa, koska ilmeisesti tuo ei mene kuin Euro 5:sta läpi. Yllättäen Chevy Volt ei ole Amerikassa saanut tiukinta SULEV-luokitusta muilta päästöiltään.
Sisätiloista on vaikea sanoa kovin paljon. Volt on noista pienin, ja ilmeisesti Peugeot suurin. Voi kuitenkin olla niin, että Peugeotiin tehdään jonkin verran aerodynamiikan ja hybridin vaatimia muutoksia, jotka voivat syödä pääntiloja ja konttitilaa.
Tärkeintä tässä on huomata, että vaikka kaikki kolme ovat omalla tavallaan tekniikan uusimpia ensi vuoden sanoja, kaikki kolme ovat hyvin erilaisia autoja. Eivät ne kovin paljon kilpaile samoista asiakkaista.
Suomen oloissa tuo 3008 tuntuisi aika hyvältä valinnalta, mutta aika paljon riippuu siitä, miten se ihan oikeasti käyttäytyy eri tilanteissa. Pelkästään päästöjä katsottaessa Toyota on valitettavasti omassa luokassaan vielä pari vuotta. Toivottavasti sitten joku tuo jotain parempaa.
Ehkä jäi vähän sanomatta se, että nuo rahasummat olivat hyvin summittaisia. Vertailuunhan olisi voinut ottaa Priuksen sijasta Auriksen tai Lexuksekin. Hinnat ja varusteluthan voivat elää kilpailutilanteen mukaan.
Otin tuon Peugeot 3008 Hybrid4:n hinnan brittihinnoista haarukoimalla. Siellä Priuksen perusmalli on noin 20 000 puntaa, joten Peugeotin arvioitu 25 000 puntaa on noin 25 % korkeampi hinta. Suomessa ainakin teoriassa hintaero on vähän leveämpi (ei tosin paljon) verotuksen rakenteen vuoksi. Mutta ehkä tähän olisi parempi korjata Priuksen hinnaksi 32 t.
Amperan hinta taas tuli siitä, että Yhdysvalloissa Voltin hinnalla saa melkein kaksi Priusta (Volt: $41k, Prius: $22,8k). Suomalainen hinta voi kuitenkin olla jotain muuta, veroprosentti oletettavasti on vähän alhaisempi Amperalle kuin Priukselle.
Lopullinen totuus hinnoista tietysti tulee päivänvaloon vasta, kun autoja tulee ihan oikeasti kauppaan. Tällä hetkellä vain noita japsivehkeitä on ihan hinnastossa asti, muu on arvailua. Samanhintaisia ne eivät kuitenkaan näyttäisi olevan.
Ja sitten vielä käy niin, että markkinat reagoivat. Jo markkinoilla olevan teknologian hinta saattaa hyvinkin kaupassa pudota, jos uudempi on liian lähellä. Näinhän kävi jo sähköautojen hinnoittelussa, kun Leaf on tulossa markkinoile.
Ford ja PSA lupaavat tehdä Euro6 vaatimukset täyttävän moottorin joka tulee markkinoille 2013.
Pakkokin on, muuten loppuu dieseleiden myynti. Joten kyllä se sieltä tulee. Tein kuitenkin vertailun ensi vuonna myynnissä olevilla vehkeillä. Pidemmälle on niin vaikea nähdä.
Suomessahan noilla muilla päästöillä ei toistaiseksi ole käytännössä mitään merkitystä, mutta muissa maissa Euro6:lla tai SULEV-luokituksella voi saada esimerkiksi etuja ruuhkamaksuista tai oikeuden käyttää joukkoliikennekaistaa.
Tässä muutama suomalainen erityispiirre:
- diesel on halpaa (suosii Hybrid4:sta)
- sähkö on halpaa (suosii Amperaa)
- vähäpäästöisyydestä ei juuri hyvitetä (ei suosi mitään tästä kolmikosta)
Kyllähän se kuitenkin ympäristöhyväntekeväisyyden piikkiin menee, jos mitään noista aikoo ostaa. Ellei satu ajamaan taksikilometreja kaupungissa, jolloin Prius ja Hybrid4 voivat olla kannattaviakin investointeja.
Tulevaisuudessa (1-3 vuotta) hybridiautoja on lähes jokaisella suuremmalla autovalmstajalla.
Tällä hetkellä ei ole kuin bensiini-hybridejä, mutta jo ensi vuonna tulee ensimmäiset diesel-hybridit ja seuraavana vuonna jo useammalta valmistajalta, MB, Volvo, Kia/Hyundai, VW, BMW jne.
Saapa nähdä kumpi moottorityyppi tulee Suomessa suositummaksi, bensiini- vai diesel-hybridi.
Saattaa olla että isommissa autoissa tulee olemaan diesel-hybridi ja pienemmissä bensiini-hybridi.
Näissä PSA:n (HYbrid4) ja Volvon hybrideissä on se etu että ne ovat nelivetoisia.
Volvon kulutus- ja päästölukemat ovat varsin hyviä. Kuinka luotettavia nuo sitten käytännössä mahtavat olla.
EcoTesti olisi ehkä parempi kun siinä on moottoritiemittaus, jossa ajetaan osuus nopeudella 130 km/h. Se antaa realistisemman kuvan käytännön polttoaineenkulutuksesta.
Tällä hetkellä ei ole kuin bensiini-hybridejä, mutta jo ensi vuonna tulee ensimmäiset diesel-hybridit ja seuraavana vuonna jo useammalta valmistajalta, MB, Volvo, Kia/Hyundai, VW, BMW jne.
Pakko sortua pieneen pilkunnussimiseen, mutta Hyundailla on LPG-kaasulla toimiva Elantra hybridi.
Piëchin litran auton viimeinen versio vaikuttaa jo olevan kohtuullisen valmis tuotantoon. Se saa kaikki muut näyttämään varsin janoisilta. Uuden valmistusmenetelmän ansiosta hiilikuitumonokokkirungon hinta paneeleineen on saatu tiputettua ensimmäisen kehitysversion 35 000 eurosta 5 000 euroon. Aiemmasta peräkkäisestä istuinjärjestyksestä on siirrytty käytännöllisempään rinnakkaiseen.
Ilmoitettu kulutuslukema kuulostaa tosi pieneltä. Autolla on kuitenkin painoa jo jonkin verran ja sen ilmanvastuskin on noin 40 prosentin luokkaa normiauton vastaavasta. Ehkä sitten tuo sähkö- ja polttomoottorin tehojen suhde tuo hybriditkniikan edut vehvemmin esiin. Voihan tässä toki olla oma osansa latauksen kanssa kikkailulla. Lataddavuuden arvoa nostaa se, että akkujen lataaminen onnistuu pienilläkin virroilla kohtuullisessa ajassa.
Fordilla on ihan hieno hybridimallisto Jenkeissä, tiedä sitten mikseivät toimita niitä Eurooppaan. http://wikicars.org/en/Ford_Edge_Hybrid
Fusion Hybrid taisi olla jenkkien myydyin hybridiauto viime tai edellisenä vuonna. Jenkkifordit ehkä juuri tuota Edgeä lukuunottamatta ovat kyllä aika hirveitä pelejä.
Prius Sol tuli pikaisesti koeajettua.
Tilaa on ihan mukavasti.
Tavaratila matalanlainen.
Ohjaus ihan kelvollinen.
Riittävät vauhtivarat.
Rengasmelu!
Alla oli nastarenkaat ja melua runsaanlaisesti.
Miten lie kitkoilla?
Miten lie kesäkelillä?
Kertoisitteko?
mhj:
Kesärenkailla ja nastattomilla talvirenkailla melutaso putoaa paljon.
Autolehtien mittauksissa Prius on todettu kohtuullisen hiljaiseksi, eikä ainakaan pahemmaksi mölytoosaksi kuin perinteiset kilpailijansa.
Ongelmana on dB-lukemien ja ihmisen aistiman melun erilaisuus. Priuksen rengasmelu kuulostaa kovalta, kun autosta puuttuu perinteiset auton äänet. Siis vaikka dB-lukemat ovat normaalit, niin ihminen tietysti huomaa kovan rengasmelun, mutta ei hokaa niitä puuttuvia ääniä. Moottorin rahina ja vaihteiston ujellus peittää monessa autossa muita ääniä.
Toisaalta kun Priuksella on ajellut muutaman päivän, niin paluu perinteiseen kiesiin tökkii sekin. Äänimaailma tuntuu hyvin epämiellyttävältä ja huomaa kaipaavansa hiljaisuutta kaupunkiajossa.
No juju alkaa selvitä.
Kun sitä on niin hiljaiseksi kehuttu nimenomaan kaupunkiliikenteessä, niin tuntui hurjalta nastojen rapina heti.
Liekö ADACin arvioinneissa melun osalta 3,3 tullut moottorin äänistä kiihdytettäessä.
Sinänsä mielenkiintoinen koeajo, kun sitä on pian vuoden tullut odoteltua.
Paikallisessa liikkeessä oli peräti kolme autoa näytillä ja olisi ollut Auriskin koeajettavissa. (Harvinaisen höveliä.)
Tavaratilan "hattuhyllyä" ajava läpykkä voisi olla vahvempaakin tekoa. Estäisi äänien tulon sieltä paremmin.
Joku täällä jo ihmettelikin, miksei Ford tuo hybrideitä Eurooppaan. Tekniikkahan Fordilla on jo. Fusion hybrid vaikuttaa ihan kilpailukykyiseltä tuotteelta, kun kulutuslukuja katsoo. Ainakin normikulutus on pienempi kuin pahimmassa kilpailijassa Camry hybridissä (Ford 41/36, Toyota 33/34 mpg).
Autossa on siis 2,5l Atkinsonin kierrolla käyvä 156 hv bensakone ja 106 hv sähkömoottori yhdistettynä CVT-laatikkoon. Pelkällä sähköllä voi ajaa 47 mph ja parhaimmillaan kaksi mailia. Moottoreiden yhdistetty teho on 191 hv.
Jo Fusioniakin ennen oli tarjolla Escape Hybrid.
Eihän nyt välttämättä noita malleja tarvitsisi tuoda, mutta miksei vaikka Mondeoon voisi hybridipakettia istuttaa.
Ford tulee sähkö- ja hybridimalleilla (Focus ja Kuga) Eurooppaan vasta 2012.
Mahtaisko selitys Fordin hitaudelle olla siinä, että hybridien akuista on edelleen pulaa? Ainakin Tojota kertoo sellaista.
Fordilla on laskettu, että jenkkimarkkinoille tarvitaan ennemmin hybridejä kuin Eurooppaan, kun täällä on sentään dieselitkin vaihtoehtona.
Siltikin vaikuttaa oudolta, että Euroopassa on japsimerkit jätetty korjaamaan koko hybridipotti. Okei, toki johonkin BMW X6:een tai S-sarjan Mersuun on nyt vihdoin tullut hybrid-mallit tarjolle, mutta ei niillä ole mitään merkitystä automarkkinoiden kokonaisuuden kannalta.
Bemarilla pysyvät mielellään hiljaa siitä, ettei merkillä juurikaan ole ollut osaa eikä arpaa X6:den hybridiratkaisujen kehittelyssä. Tai ainakaan suomen lehdistö ei ole juuri maininnut, että tekniikka on GM:n ja DaimlerChryslerin kehittelemää. Tuskinpa se mikään markkinointimeriitti olisi sanoa, että bemarin hybridi on mersun tekniikkaa pullollaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Hybrid_Cooperation
BMW hyppäsi pulkkaan, kun suurin osa kehitystyöstä oli jo tehty. Linkissä muuten aika hyvä selvitys tuon voimansiirron toiminnasta.
Voipi olla, että akkujen saatavuus on syynä siihen, ettei Fordin hybrideitä saa Euroopassa. Harmi. Tuo Fusion on osoittaa mielestäni, että osaavat muutkin kuin Toyota tehdä täyshybridin. Tuosta Fusionin voimalinjan pohjalta saataisiin varmasti kesytetty versio niin kulutukseltaan kuin tehoiltaankin. Lähes 200 hv hybridi kun on ekoautoksi euroopan mittapuulla tarpeettomankin tehokas.
Myös Hyundailla olisi tarjolla hybrideitä Elantran ja Sonatan muodoissa. Tuskin niitäkään nähdään Euroopassa. Harmi.
Nissanillakin olisi hybridi tarjolla, mutta se on ostotekniikkaa Toyotalta.
No, onneksi Chevy Volt tulee. Ensimmäinen hybridi, jolla kaupunkipyrähdykset ja vähän pitemmätkin reissut onnistuvat sähköllä. Sähköllähän Volt kulkee tehtaan mukaan 65 km. Monet lehdet ovat Voltia testanneet, ja niiden testeissä se on kyllä todellisuudessakin mennyt yli 50 km pelkällä sähköllä.
Mielestäni on väärin, että kun lisätään bensiiniautoon ladattavat akut niin silloin pitää maksaa käyttövoimaveroa.
Samoin on järjetöntä että sähköautosta pitää maksaa käyttövoimaveroa.
Kieltämättä kun sähkö- ja hybridiautot yleistyvät valtion polttoaineverojon tuotto vähenee ja jostakin on saatava lisätuloja.
Se ei tunnu pajon päätöksissä painavan että tässä olisi mahdollisuus pienentää liikenteen päästöjä kannustamalla ihmisiä vaihtamaan vanhat ja paljon polttoainetta kuluttavat (ja päästöjä päästävät) ajoneuvonsa vähäpäästöisiin uusiin autoihin.
Samalla myös turvallisuus paranee.
Kokonaismassalta 2 100 kilogrammaa olevan henkilöauton käyttövoimavero on nykyisin 514 euroa. Ehdotetun muutoksen mukaan käyttövoimavero alenisi dieselkäyttöisellä autolla 422 euroon, dieselkäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 377 euroon ja bensiinikäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 40 euroon. Vastaavasti kokonaismassaltaan 1 400 kilogrammaa painavan täyssähköauton käyttövoimavero laskisi nykyisestä 342 eurosta 79 euroon.
Penteles:
Tarkennetaan vielä sen verran, että Penteles tarkoittaa auton ulkopuolisella sähkövirralla ladattavia akkuja.
Nykyisin myynnissä olevat hybridit eivät ole käyttövoimaveron alaisia, kun virtaa ei ladata ulkopuolelta.
Suomessakin koekäytössä olevat plug-in Priukset ovat tällä hetkellä täyden käyttövoimaveron alaisia eli vero lienee jotain 500-600 euroa vuodessa.
Audi Q5 Hybridissä sähkömoottori on sijoitettu taakse.
Näin se on myös Peugeot 3008 HYbrid4:ssä. Audissa tosin on mekaanin yhteys etu- ja taka-akseleiden välillä, kun Peugeotissa sitä ei ole.
Taka-akselin ja sähkömoottorin toteutuksesta Audissa ei ole tietoa.
Tehot ovat tietenkin Audissa suuremmat kun kyse on painavammasta autosta:
Audi: 147/33 kW
Peugeot: 120/27 kW
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/audi-siirtyy-hybridikauteen
Hybridi-Sonatalle luvataan 10-vuoden takuu. Varmaan helpottaa auton myyntiä.
Toteutuuko myös Suomessa?
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article534100.ece?wtm=-17112010
Tässä listan kärkipäässä oleva korinen olisi ehken kiinnostavampi:
http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/rankings/Affordable-Midsize-Cars/
Eurooppaan tuleva i40 on ihan hyvän näköinen. Etumaski voisi olla hieman hillitympi.
https://www.youtube.com/watch?v=V-EyYiI3UG8
Peugeot 3008 Hybrid4 pitäisi tuleman myyntiin ensi vuoden loppupuolella. Onkohan sen hinnasta jotain tietoa jo?
mhj:
Ei ole muuta tietoa kuin mitä PSA on aiemmin sanonut että HYbrid4 on vain noin 15% kalliimpi kuin "normaali" malli. Tämä tarkoittaisi että Premiumin hinta olisi noin 38000 ja Sportin noin 42000 euroa.
Saa sitten nähdä miten pitää paikkansa ja jos ei, niin kumpaan suuntaan hinta muuttuu.
Englannissa ovat arvioineet hinnaksi 25000 £ kun vastaava "normaali" malli maksaa 22000 £.
Saattaa olla että auton saisi myös bensiini hybridinä, aika näyttää.
Vuonna 2012 on sitten plug-in version vuoro.
Se menee sitten suunnilleen yksiin Toyota Priuksen kanssa.
Tämän tekee erityisen kiinnostavaksi tuo neliveto.
Heh ja erityisesti se, että tässä on moottori joka tuottaa oikeasti liikettä. Pösössä on jo dieselissä 160hp ja 40hp sähkö päälle. Kulkua pitäisi löytyä päin vastoin kuin Priuksessa josta Toyota teki vähän liian laiskan jotta se olisi hinnaltaan kiinnostava. Jos Prius kiihtyisi 9s ja tuo tarvittava lisäteho tehtäisiin sähköllä, auto olisi oikeasti kiinnostava.
En tiedä sitten, onko 0-100 kiihdytys Priuksen kaltaiselle säästöpossulle olennainen asia? Voimansiirron ja sähkömoottorien ansiosta Prius liikkuu kuitenkin todella vaivattomasti. Liikennevaloissa kisailevat eivät taida oikein muutenkaan olla Priuksen kohderyhmää. Hyvät myyntilukemat ovat osoittaneet, että tuote on kyllä ihmisiä kiinnostanut.
NHB:
Totuushan on se, että jos kaupungissa liikennevaloista lähdetään millään järkevällä kiihdytyksellä, raakaa tehoa olennaisempi asia on auton voimansiirron reaktionopeus ja elektroniikan toiminta. Siinä kohdassa tavallisella keskivertokuskilla hyvä automaattivaihteinen päihittää tehokkaamman käsivaihteisen.
Mutta jos palataan tuohon Hybrid4:n ja Priuksen väliseen kilpailuun, niin autot ovat kyllä kovin erilaisia. Oikeastaan kisaan pitäisi ottaa vielä Opel Ampera/Chevy Volt.
Tässä muutama vahvuus autoilla:
Prius:
- kolmikon halvin
- pienemmät CO2-päästöt
- menee PZEV/SULEV-normeihin maailmalla
Hybrid4:
- neliveto
- suorituskyky
(- suomalaisittain diesel-polttoaine)
Ampera:
- toimii kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä
- suorituskyky
- voimansiirron eleettömyys
Hintasuhteet tulevat menemään osapuilleen niin, että Prius maksaa 30 t, Peugeot 3008 Hybrid4 40 t ja Ampera 50-60 t.
Voimansiirron toiminnasta on vaikea sanoa PSA:n virityksen kohdalla. Se on monimutkaisempi kuin nuo kaksi muuta hybridiä, mutta ehkä ranskalaiset ovat saaneet sen toimimaan hyvin. Voltin voimansiirtoa on kehuttu, ja Toyotakin on hionut omansa suhteellisen pehmeäksi vuosien varrella.
Saastenormien osalta Prius on etevin, sillä on sekä selvästi pienimmät hiilipäästöt polttoaineella ajettaessa että pienimmät muut päästöt. Peugeot tulee olemaan haasteellisessa tilanteessa Euro 6:n tullessa, koska ilmeisesti tuo ei mene kuin Euro 5:sta läpi. Yllättäen Chevy Volt ei ole Amerikassa saanut tiukinta SULEV-luokitusta muilta päästöiltään.
Sisätiloista on vaikea sanoa kovin paljon. Volt on noista pienin, ja ilmeisesti Peugeot suurin. Voi kuitenkin olla niin, että Peugeotiin tehdään jonkin verran aerodynamiikan ja hybridin vaatimia muutoksia, jotka voivat syödä pääntiloja ja konttitilaa.
Tärkeintä tässä on huomata, että vaikka kaikki kolme ovat omalla tavallaan tekniikan uusimpia ensi vuoden sanoja, kaikki kolme ovat hyvin erilaisia autoja. Eivät ne kovin paljon kilpaile samoista asiakkaista.
Suomen oloissa tuo 3008 tuntuisi aika hyvältä valinnalta, mutta aika paljon riippuu siitä, miten se ihan oikeasti käyttäytyy eri tilanteissa. Pelkästään päästöjä katsottaessa Toyota on valitettavasti omassa luokassaan vielä pari vuotta. Toivottavasti sitten joku tuo jotain parempaa.
Mutta missä ovat saksalaiset?
Ford ja PSA lupaavat tehdä Euro6 vaatimukset täyttävän moottorin joka tulee markkinoille 2013.
Penteles:
Ja eikö vuodelle 2017 ole luvassa taas jotain
Hiilipäästö:
Priuksen perusmallin hinta on 32 t, mutta vertailtavien autojen varustukseen verrattuna oikeampi malli on Prius Sol jonka hinta on 36 t.
Pahimpana puutteena perusmalli Priuksessa pidän vakionopeussäädön puuttumista.
Penteles:
Sen saa perusmalliin lisävarusteena
koivuniemen herra:
En nyt muista mitään joka olisi luvattu vuodelle 2017, mutta olet oikeassa että varmasti suunnittelevat jotain tuollekin vuodelle.
Penteles:
Ehkä jäi vähän sanomatta se, että nuo rahasummat olivat hyvin summittaisia. Vertailuunhan olisi voinut ottaa Priuksen sijasta Auriksen tai Lexuksekin. Hinnat ja varusteluthan voivat elää kilpailutilanteen mukaan.
Otin tuon Peugeot 3008 Hybrid4:n hinnan brittihinnoista haarukoimalla. Siellä Priuksen perusmalli on noin 20 000 puntaa, joten Peugeotin arvioitu 25 000 puntaa on noin 25 % korkeampi hinta. Suomessa ainakin teoriassa hintaero on vähän leveämpi (ei tosin paljon) verotuksen rakenteen vuoksi. Mutta ehkä tähän olisi parempi korjata Priuksen hinnaksi 32 t.
Amperan hinta taas tuli siitä, että Yhdysvalloissa Voltin hinnalla saa melkein kaksi Priusta (Volt: $41k, Prius: $22,8k). Suomalainen hinta voi kuitenkin olla jotain muuta, veroprosentti oletettavasti on vähän alhaisempi Amperalle kuin Priukselle.
Lopullinen totuus hinnoista tietysti tulee päivänvaloon vasta, kun autoja tulee ihan oikeasti kauppaan. Tällä hetkellä vain noita japsivehkeitä on ihan hinnastossa asti, muu on arvailua. Samanhintaisia ne eivät kuitenkaan näyttäisi olevan.
Ja sitten vielä käy niin, että markkinat reagoivat. Jo markkinoilla olevan teknologian hinta saattaa hyvinkin kaupassa pudota, jos uudempi on liian lähellä. Näinhän kävi jo sähköautojen hinnoittelussa, kun Leaf on tulossa markkinoile.
Pakkokin on, muuten loppuu dieseleiden myynti. Joten kyllä se sieltä tulee. Tein kuitenkin vertailun ensi vuonna myynnissä olevilla vehkeillä. Pidemmälle on niin vaikea nähdä.
Suomessahan noilla muilla päästöillä ei toistaiseksi ole käytännössä mitään merkitystä, mutta muissa maissa Euro6:lla tai SULEV-luokituksella voi saada esimerkiksi etuja ruuhkamaksuista tai oikeuden käyttää joukkoliikennekaistaa.
Tässä muutama suomalainen erityispiirre:
- diesel on halpaa (suosii Hybrid4:sta)
- sähkö on halpaa (suosii Amperaa)
- vähäpäästöisyydestä ei juuri hyvitetä (ei suosi mitään tästä kolmikosta)
Kyllähän se kuitenkin ympäristöhyväntekeväisyyden piikkiin menee, jos mitään noista aikoo ostaa. Ellei satu ajamaan taksikilometreja kaupungissa, jolloin Prius ja Hybrid4 voivat olla kannattaviakin investointeja.
Tulevaisuudessa (1-3 vuotta) hybridiautoja on lähes jokaisella suuremmalla autovalmstajalla.
Tällä hetkellä ei ole kuin bensiini-hybridejä, mutta jo ensi vuonna tulee ensimmäiset diesel-hybridit ja seuraavana vuonna jo useammalta valmistajalta, MB, Volvo, Kia/Hyundai, VW, BMW jne.
Saapa nähdä kumpi moottorityyppi tulee Suomessa suositummaksi, bensiini- vai diesel-hybridi.
Saattaa olla että isommissa autoissa tulee olemaan diesel-hybridi ja pienemmissä bensiini-hybridi.
Volvolta varsin mielenkiintoinen pistokehybridi.
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvolta-pistokehybridi
Näissä PSA:n (HYbrid4) ja Volvon hybrideissä on se etu että ne ovat nelivetoisia.
Volvon kulutus- ja päästölukemat ovat varsin hyviä. Kuinka luotettavia nuo sitten käytännössä mahtavat olla.
EcoTesti olisi ehkä parempi kun siinä on moottoritiemittaus, jossa ajetaan osuus nopeudella 130 km/h. Se antaa realistisemman kuvan käytännön polttoaineenkulutuksesta.
Penteles:
Pakko sortua pieneen pilkunnussimiseen, mutta Hyundailla on LPG-kaasulla toimiva Elantra hybridi.
http://www.hyundai-blog.com/index.php/2009/07/10/hyundai-elantra-lpi-hybrid-official-press-release/
https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volkswagenin-1-litran-autosta-todellinen
Piëchin litran auton viimeinen versio vaikuttaa jo olevan kohtuullisen valmis tuotantoon. Se saa kaikki muut näyttämään varsin janoisilta. Uuden valmistusmenetelmän ansiosta hiilikuitumonokokkirungon hinta paneeleineen on saatu tiputettua ensimmäisen kehitysversion 35 000 eurosta 5 000 euroon. Aiemmasta peräkkäisestä istuinjärjestyksestä on siirrytty käytännöllisempään rinnakkaiseen.
Ilmoitettu kulutuslukema kuulostaa tosi pieneltä. Autolla on kuitenkin painoa jo jonkin verran ja sen ilmanvastuskin on noin 40 prosentin luokkaa normiauton vastaavasta. Ehkä sitten tuo sähkö- ja polttomoottorin tehojen suhde tuo hybriditkniikan edut vehvemmin esiin. Voihan tässä toki olla oma osansa latauksen kanssa kikkailulla. Lataddavuuden arvoa nostaa se, että akkujen lataaminen onnistuu pienilläkin virroilla kohtuullisessa ajassa.