Laitetaan tämä tännekin kun lienee oikea osoite. Ja vasta toinen viesti täällä joten antakaa armoa noviisille.
Kävin tänään koeajamassa pikaisesti tuommoista Jazz Hybridiä ja auton keskikulutus (en nollannut sitä ennen koeajoa) näytti olevan 5.9L/100km ja koeajolenkin aikana auto ei ymmärtääkseni kertaakaan ajanut pelkän sähkön voimin, ei edes hidastetöyssyjen yli ryömiessä jne. Jarrutuksissa auto kyllä näytti mittarin mukaan lataavan akkuja, joten todennäköisesti kun jarrupoljinta painaa, niin jarrupalat eivät välttämättä ihan ensimmäisenä liikahda levyjä kohti vaan hidastaminen tehdään generaattorilla.
Sammutusautomatiikka toimi kyllä nätisti valoissa ja muutenkin auto oli ihan näppärä peli pyöritellä. Lähinnä tuo hybriditekniikka on vain vääntöapu bensakoneelle. Kovassa kiihdytyksessä kone huutaa hoosiannaa, tässä on maksimivääntö jossain 4000rpm huitteilla kun vanhassa Jazzissa (2002-2008) väännön maksimi saavutettiin 2800rpm kierrosluvulla. Vedellä täyttyneisiin uriin kun ajoi, niin tuntui että vesi tulee lattiasta läpi ja ainakaan takapyöräkoteiloissa ei ole kunnon muovilokareita vaan paljas pelti paistaa renkaan takaa.
Jarrutuksissa auto kyllä näytti mittarin mukaan lataavan akkuja, joten todennäköisesti kun jarrupoljinta painaa, niin jarrupalat eivät välttämättä ihan ensimmäisenä liikahda levyjä kohti vaan hidastaminen tehdään generaattorilla.
Näin hybridiauton akkujen lataus toimii jarrutuksissa esim. Peugeot 3008 hybridissä:
"Hybridiauton perusominaisuuksiin kuuluu jarrutusenergian talteenotto. PSA:n hybridissä tämä toimii niin, että jos kuljettaja nostaa jalan kaasulta alle 60 km/h nopeudessa, dieselmoottori sammuu ja kytkeytyy irti. Sähkömoottori hoitaa jarrutuksen ja lataa jarrutusenergialla akkua. Jarrutettaessa voimalinjan ohjausjärjestelmä hoitaa myös jaon sähköisen jarrutuksen ja tavallisia jarruja käyttävän jarrutuksen välillä."
Osaako kukaan arvoida realistisesti, että kuinka suuri osuus jarrutusenergiasta oikeasti pystytään ottamaan talteen näillä nykyisillä hybridijärjestelmillä? Tätä tietoa ei jostain käsittämättömästä/helposti ymmärrettävästä syystä oikein tahdo noista mainosmateriaaleista löytyä.
Osaako kukaan arvoida realistisesti, että kuinka suuri osuus jarrutusenergiasta oikeasti pystytään ottamaan talteen näillä nykyisillä hybridijärjestelmillä? Tätä tietoa ei jostain käsittämättömästä/helposti ymmärrettävästä syystä oikein tahdo noista mainosmateriaaleista löytyä.
Mitä olennaista tuo kertoo? Käyttäjää kiinnostaa polttoaineen ja/tai sähkön kulutus.
Osaako kukaan arvoida realistisesti, että kuinka suuri osuus jarrutusenergiasta oikeasti pystytään ottamaan talteen näillä nykyisillä hybridijärjestelmillä? Tätä tietoa ei jostain käsittämättömästä/helposti ymmärrettävästä syystä oikein tahdo noista mainosmateriaaleista löytyä.
Mitä olennaista tuo kertoo? Käyttäjää kiinnostaa polttoaineen ja/tai sähkön kulutus.
Sen, että kuinka tehokkaasti jarrutusenergia on nykytekniikalla saatavissa talteen.
Kävin tänään koeajamassa pikaisesti tuommoista Jazz Hybridiä ja auton keskikulutus (en nollannut sitä ennen koeajoa) näytti olevan 5.9L/100km ja koeajolenkin aikana auto ei ymmärtääkseni kertaakaan ajanut pelkän sähkön voimin, ei edes hidastetöyssyjen yli ryömiessä jne.
Ei kai, kun Hondalla ei ole täyshybrideitä..
Toyota ja Lexus ovat markkinoiden ainoat täyshybridit eli kulkevat hyvän matkaa pelkällä sähkölläkin.
Aika rajallinen on noiden Toyotienkin sähkötoimintamatka. Ei niillä kauas kotipihasta pääse.
En minä kai mistään kotipihasta lähtemisestä puhunutkaan?
Täyshybridit kulkevat liikenteessä kohtuullisen paljon polttomoottori sammutettuna. Se jos mikä on luxusta, kun hiljaisuus on käsinkosketeltavaa.
Olen ajanut pitemmät koeajot Tojota Priuksella ja Auriksella sekä Honda Insightillä ja CR-Z:lla. Lopputulema oli hämmästyttävän selkeä eli kevythybridiä en hevillä ostaisi.
Aika rajallinen on noiden Toyotienkin sähkötoimintamatka. Ei niillä kauas kotipihasta pääse.
En minä kai mistään kotipihasta lähtemisestä puhunutkaan?
Täyshybridit kulkevat liikenteessä kohtuullisen paljon polttomoottori sammutettuna. Se jos mikä on luxusta, kun hiljaisuus on käsinkosketeltavaa.
Olen ajanut pitemmät koeajot Tojota Priuksella ja Auriksella sekä Honda Insightillä ja CR-Z:lla. Lopputulema oli hämmästyttävän selkeä eli kevythybridiä en hevillä ostaisi.
Samaan tulokseen minäkin olen päätynyt: Insight jäisi kauppaan heti mutta Prius olisi kiinnostava, jos vain 5 paikkaa riittäisi.
Itsekin sitä mieltä, että kevythybridistä ei kannata maksaa ekstraa, mutta se kelpaa sitten kun se tulee normiversioihin vakiovarusteeksi. Täyshybridistä tai pistokehybridistä voi sitten ehkä maksella jotain lisääkin normiversioon tai kevythybridiin verrattuna.
Kohtapuolin lähes kaikissa autoissa tulee olemaan erilaisia virrantalteeotto- tai kevythybridiratkaisuja. Minusta noilla on paljonkin tulevaisuutta yhdistettynä taloudellisiin moottoreihin. Kulutukset saadaan alas varsin yksinkertaisin ja kevyin ratkaisuin.
Sen kulutus on noin 20W. En ole vielä nähnyt autoa jossa olisi keskikonsolissa xenoneita.
Kiva kun joku ymmärtää aina tahallaan väärin mitä yrittää sanoa. Siis toivottavasti toi oli tahallista väärinymmärtämistä Tarkoitus oli vain verrata LCD-näytön virrankulutusta johonkin muuhun autossa virtaa kuluttavaan laitteeseen kun tuosta Tesla viittauksestasi sai sen kuvan, että LCD-näyttö olisi jotenkin merkittävä sähkönkulutusta lisäävä laite autossa.
Sen kulutus on noin 20W. En ole vielä nähnyt autoa jossa olisi keskikonsolissa xenoneita.
Kiva kun joku ymmärtää aina tahallaan väärin mitä yrittää sanoa. Siis toivottavasti toi oli tahallista väärinymmärtämistä Tarkoitus oli vain verrata LCD-näytön virrankulutusta johonkin muuhun autossa virtaa kuluttavaan laitteeseen kun tuosta Tesla viittauksestasi sai sen kuvan, että LCD-näyttö olisi jotenkin merkittävä sähkönkulutusta lisäävä laite autossa.
Kiitos samoin.
Tarkoitus oli kertoa että elektroniikkaa autoihin lisätään koko ajan, on peruutuskameraa, aktiivista vakionopeus-/pysäytysärjestelmää, liikennemerkkien lukijoita, kaistavahtia, pysäköintiavustinta, jne.
Pienistä puroista....
Tuo kuva viestissäni oli vaan niin hyvän näköinen etten voinut olla laittamatta sitä.
Mitä tulee xenoneihin, niitähän ollaan korvaamassa LEDeillä kun kuluttavat vähemmän energiaa.
Tällainen kommentti kulutuksesta:
Hybridiautojen eurotestissä Volvolle on mitattu 1,9 litran testikulutus ja alle 50 g/km CO2-päästöt.
Challenge Bibendumin 300 kilometrin ecorallissa kaupungissa V60:sella päästiin 4,0 litran kulutukseen. Silloin päästö on 106 g/km. Ihan kohtuullinen kaupunkiajossa.
Yllättävä kommentti:
Ajotuntuma autolla antoi viitteitä tasaisen sitkeästä mutta hieman kesystä voimanlähteestä.
Bensamoottorin avulla matkaa pystyy jatkamaan aina 500 kilometriin asti, jolloin keskikulutus jää 1,6 litraan satasella ja CO2-päästö 40 grammaan kilometrillä.
Tuskimpa 500 km pääsee 8 litralla, ellei välillä pysähdy lataamaan akkuja.
Tuskinpa talvi aiheuttaa erikoisempia ongelmia. Polttomoottori kun on erittäin hyvä tuottamaan hukkalämpöä. Toki kulutuslukemat ovat varmasti silloin jotain aivan muuta kuin 1,6 litraa sataselle.
Laitetaan tämä tännekin kun lienee oikea osoite. Ja vasta toinen viesti täällä joten antakaa armoa noviisille.
Kävin tänään koeajamassa pikaisesti tuommoista Jazz Hybridiä ja auton keskikulutus (en nollannut sitä ennen koeajoa) näytti olevan 5.9L/100km ja koeajolenkin aikana auto ei ymmärtääkseni kertaakaan ajanut pelkän sähkön voimin, ei edes hidastetöyssyjen yli ryömiessä jne. Jarrutuksissa auto kyllä näytti mittarin mukaan lataavan akkuja, joten todennäköisesti kun jarrupoljinta painaa, niin jarrupalat eivät välttämättä ihan ensimmäisenä liikahda levyjä kohti vaan hidastaminen tehdään generaattorilla.
Sammutusautomatiikka toimi kyllä nätisti valoissa ja muutenkin auto oli ihan näppärä peli pyöritellä. Lähinnä tuo hybriditekniikka on vain vääntöapu bensakoneelle. Kovassa kiihdytyksessä kone huutaa hoosiannaa, tässä on maksimivääntö jossain 4000rpm huitteilla kun vanhassa Jazzissa (2002-2008) väännön maksimi saavutettiin 2800rpm kierrosluvulla. Vedellä täyttyneisiin uriin kun ajoi, niin tuntui että vesi tulee lattiasta läpi ja ainakaan takapyöräkoteiloissa ei ole kunnon muovilokareita vaan paljas pelti paistaa renkaan takaa.
Umppatipumppa:
Näin hybridiauton akkujen lataus toimii jarrutuksissa esim. Peugeot 3008 hybridissä:
"Hybridiauton perusominaisuuksiin kuuluu jarrutusenergian talteenotto. PSA:n hybridissä tämä toimii niin, että jos kuljettaja nostaa jalan kaasulta alle 60 km/h nopeudessa, dieselmoottori sammuu ja kytkeytyy irti. Sähkömoottori hoitaa jarrutuksen ja lataa jarrutusenergialla akkua. Jarrutettaessa voimalinjan ohjausjärjestelmä hoitaa myös jaon sähköisen jarrutuksen ja tavallisia jarruja käyttävän jarrutuksen välillä."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/dieselhybridi-tulossa
Täällä BMW:n vastaava toiminta.
Osaako kukaan arvoida realistisesti, että kuinka suuri osuus jarrutusenergiasta oikeasti pystytään ottamaan talteen näillä nykyisillä hybridijärjestelmillä? Tätä tietoa ei jostain käsittämättömästä/helposti ymmärrettävästä syystä oikein tahdo noista mainosmateriaaleista löytyä.
Hybridiauton jarrutuksessa saadaan liike-energiasta otettua energiaa talteen 10-25%.
slowgear:
Mitä olennaista tuo kertoo? Käyttäjää kiinnostaa polttoaineen ja/tai sähkön kulutus.
NHB:
Sen, että kuinka tehokkaasti jarrutusenergia on nykytekniikalla saatavissa talteen.
Ei kai, kun Hondalla ei ole täyshybrideitä..
Toyota ja Lexus ovat markkinoiden ainoat täyshybridit eli kulkevat hyvän matkaa pelkällä sähkölläkin.
Hondan mallit ovat kevyt hybrideitä.
On niitä täyshybrideitä muillakin, niitä ei vain tuoda Suomeen.
Ford Fusion Hybridin olen Suomessa CD-kilvissä bongannutkin.
Sitäpaitsi mikäli olen oikein käsittänyt, niin bemarin X6 hybridi menee pieniä matkoja pelkällä sähköllä.
Aika rajallinen on noiden Toyotienkin sähkötoimintamatka. Ei niillä kauas kotipihasta pääse.
En minä kai mistään kotipihasta lähtemisestä puhunutkaan?
Täyshybridit kulkevat liikenteessä kohtuullisen paljon polttomoottori sammutettuna. Se jos mikä on luxusta, kun hiljaisuus on käsinkosketeltavaa.
Olen ajanut pitemmät koeajot Tojota Priuksella ja Auriksella sekä Honda Insightillä ja CR-Z:lla. Lopputulema oli hämmästyttävän selkeä eli kevythybridiä en hevillä ostaisi.
sjvirt:
Samaan tulokseen minäkin olen päätynyt: Insight jäisi kauppaan heti mutta Prius olisi kiinnostava, jos vain 5 paikkaa riittäisi.
Itsekin sitä mieltä, että kevythybridistä ei kannata maksaa ekstraa, mutta se kelpaa sitten kun se tulee normiversioihin vakiovarusteeksi. Täyshybridistä tai pistokehybridistä voi sitten ehkä maksella jotain lisääkin normiversioon tai kevythybridiin verrattuna.
Kohtapuolin lähes kaikissa autoissa tulee olemaan erilaisia virrantalteeotto- tai kevythybridiratkaisuja. Minusta noilla on paljonkin tulevaisuutta yhdistettynä taloudellisiin moottoreihin. Kulutukset saadaan alas varsin yksinkertaisin ja kevyin ratkaisuin.
Toisaalta energiaa kuluttavia laitteita lisätään.
Tässä Teslan sähköautossa on 17" kosketusnäyttö. Siinä on kaikki näytöt ja "nupit".
Kuva: David Dewhurst
Penteles:
17" LCD näyttö taitaa viedä sähköä about yhtä paljon kuin yksi xenonpolttimo.
slowgear:
Sen kulutus on noin 20W. En ole vielä nähnyt autoa jossa olisi keskikonsolissa xenoneita.
Kiva kun joku ymmärtää aina tahallaan väärin mitä yrittää sanoa. Siis toivottavasti toi oli tahallista väärinymmärtämistä Tarkoitus oli vain verrata LCD-näytön virrankulutusta johonkin muuhun autossa virtaa kuluttavaan laitteeseen kun tuosta Tesla viittauksestasi sai sen kuvan, että LCD-näyttö olisi jotenkin merkittävä sähkönkulutusta lisäävä laite autossa.
slowgear:
Kiitos samoin.
Tarkoitus oli kertoa että elektroniikkaa autoihin lisätään koko ajan, on peruutuskameraa, aktiivista vakionopeus-/pysäytysärjestelmää, liikennemerkkien lukijoita, kaistavahtia, pysäköintiavustinta, jne.
Pienistä puroista....
Tuo kuva viestissäni oli vaan niin hyvän näköinen etten voinut olla laittamatta sitä.
Mitä tulee xenoneihin, niitähän ollaan korvaamassa LEDeillä kun kuluttavat vähemmän energiaa.
Fisker Karma (ja Monacon prinssi Albert) pääsi kiertämään F1-katurataa Monacossa ennen kisoja.
Uutinen ja jossa mainittiin lopussa että autoa jo valmistetaan Uudessakaupungissa, kuten me suomalaiset sen jo hyvin tiedetäänkin.
Penteles:
Eikös Kalastaja ole ehta sähköauto?
sjvirt:
Ei ole, vaan on pistokehybridi.
Iltalehti kokeili Volvo V60 pistokehybridin.
Tällainen kommentti kulutuksesta:
Hybridiautojen eurotestissä Volvolle on mitattu 1,9 litran testikulutus ja alle 50 g/km CO2-päästöt.
Challenge Bibendumin 300 kilometrin ecorallissa kaupungissa V60:sella päästiin 4,0 litran kulutukseen.
Silloin päästö on 106 g/km. Ihan kohtuullinen kaupunkiajossa.
Yllättävä kommentti:
Ajotuntuma autolla antoi viitteitä tasaisen sitkeästä mutta hieman kesystä voimanlähteestä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011060513773028_au.shtml
Penteles:
Jaaha, Autoexpress taas totesi että hybridi viilaa 0,9s pois 0-62mph ajasta. No siltihän se on kesy
Tietoa hybridiautoista amerikkalaisesti:
>> Video <<
>> Linkki <<
Opel Amperasta kirjoitettua:
Tuskimpa 500 km pääsee 8 litralla, ellei välillä pysähdy lataamaan akkuja.
>> Lähde <<
Kulutuslukemat ovat olleet käytännössä muuta mitä lupauksissa.
Loppuunmyyty! Se kertoo sinällään paljon.
150:n summallahan tuota olisi päässyt odottelemaan.
Opelin sivustolla vain ei ole mitään tietoa auton tulevasta hinnasta Suomessa.
mhj:
Kauppalehden uutisen mukaan valmistusmäärän ollessa tänä vuonna vain reilut 5000kpl, sen kuuluukin olla loppuunmyyty!
GM:n ja Opelin kuuluisi nyt takoa kun hype on kova, mutta onko luotto omaan tuotteeseen kuitenkaan 100%?
Valmistuskapasiteettia pitäisi löytyä lisää.
Onkohan joku "kertonut" kuinka tuolla autolla pärjätään talven pakkasissa?
Tuskinpa talvi aiheuttaa erikoisempia ongelmia. Polttomoottori kun on erittäin hyvä tuottamaan hukkalämpöä. Toki kulutuslukemat ovat varmasti silloin jotain aivan muuta kuin 1,6 litraa sataselle.
mhj:
Miksipä ei pärjättäisi?
Bensakone käynee taajemmin kuin kesällä, mutta eipä silloinkaan ilmastointilaite ilman virtaa pyöri.
Ymmärtäisin epäilyt talviolosuhteita kohtaan, jos kyseessä olisi sähköauto. Kun kyse on hybrdistä, niin virtahan ei lopu ennen kuin bensa loppuu.
Peugeotin 508 RXH on myös hyvä vaihtoehto hybridiautoksi.
>> Peugeot 508 RXH <<
>> Lisää kuvia <<
Edit: Jäi mainitsematta että HYbrid4 tullee bensiiniversiona vuonna 2013.