Ei varmaan tuo Opelin kanssa yhteinen tekniikka kovin monia innosta, sillä tosiasia on, että se tekniikka on pari vuotta kärjen kehityksestä jäljessä! Pitäisi varmaan saada jotain uutta ja parempaa, jotta Saabin imago purisi!
No onhan tuolla 9-4X:llä sen verran yhteistä GM-vehkeiden kanssa, että se on GM:n Theta-pohjalevyllä. Sehän ei vielä itse autosta kerro mitään, enkä itse usko että tällä kertaa mennään niin matalalta kuin 9-2X:n ja 9-7X:n tapauksissa.
Lisäksi tuo oli/on tarkoitus tehdä samalla tehtaalla kuin Cadillacin tuleva pikkumaasturi.
9-4X ja 9-5 on kehitetty GM:n aikana, joten ei se ole ihmeellisyys, että yhteisiä osia löytynee. Tuo rattihan on todellakin Insignian kanssa yhteinen ja vaihdekeppikin tuo Opelin mieleen. Niin ja eikös se 1.6T-moottori ole samaa perua kuin Astrassa ja Insigniassa...180-hevosvoimainen turbomoottori . 9-4X:ssä käytettäneen tuota dieselmoottoria ja 2.0T-moottoria sekä 2.8 V6-moottoria. Ja jos tämä uusi BMW-sopimus toteutuu, uudessa 9-2:ssa käytettäneen 1.6-litraista ja 1.4-litraista moottoria
tuli käytyä ottamassa kylmät tyypit uudesta 9-5 mallista
ikävä kyllä oli jonkin verran jonoa koeajolle enkä jaksanut jäädä odottamaan, mutta seuraavia kokemuksia
-auto on hienon näköinen mutta lähes liian pitkä jo...
-takapenkille meno vaatii suurta kumarrusta kun ovi aukko on matala ja polvi tilaa riittää siellä ,mutta pääntila loppuu kesken ja jäi tunne matalasta istuimesta.
-kuskin penkki tuntui hyvälle mutta ratti hiukan ohuehko ja kuka todella tarvitsee noita vaihteiden vaihtosiivekkeitä?
-mittaristo näytti hiukan ahtaasti sijoitetulta ja materiaali valinnat tuntuivat suht laadukkailta
-tavaratila isohko ja kun on hiukan coupe mallinen sedan niin lastausaukko pienehkö ja vararenkaan päältä löytyi pussi autontiedoista logolla GM......
tuli käytyä ottamassa kylmät tyypit uudesta 9-5 mallista
ikävä kyllä oli jonkin verran jonoa koeajolle enkä jaksanut jäädä odottamaan, mutta seuraavia kokemuksia
-auto on hienon näköinen mutta lähes liian pitkä jo...
-takapenkille meno vaatii suurta kumarrusta kun ovi aukko on matala ja polvi tilaa riittää siellä ,mutta pääntila loppuu kesken ja jäi tunne matalasta istuimesta.
-kuskin penkki tuntui hyvälle mutta ratti hiukan ohuehko ja kuka todella tarvitsee noita vaihteiden vaihtosiivekkeitä?
-mittaristo näytti hiukan ahtaasti sijoitetulta ja materiaali valinnat tuntuivat suht laadukkailta
-tavaratila isohko ja kun on hiukan coupe mallinen sedan niin lastausaukko pienehkö ja vararenkaan päältä löytyi pussi autontiedoista logolla GM......
Noi piirteet kuvaa 9-5:ta hyvin ja muutkin on sanoneet paljon samaa.
Aika nihkeästi näyttää Uuden Saabin toinen vuosi lähteneen liikkeelle. Viime vuoden myynti jäi puoleen suunnitellusta. Tuota voi jo hyvällä syyllä sanoa katastrofiksi. Taloudellisesti vuosi oli rankasti tappiollinen ja kassa taitaa olla nyt tyhjä. Tässä vaiheessa ongelmaksi muodostuu rahan saanti markkinoilta. Nyt tarvittaisiin jotain radikaalia muutosta suuntaan. Tuo venäläisomistuskaan ei kuulosta hyvältä.
Muller yritti aluksi kiistää ongelmat syyttämällä toimittajiaan. Nyt totuus lienee selvä kaikille. Mahtaakohan enää mikään pelastaa konkurssilta ja/tai uudelta omistajalta?
Vetoomus kaikille, jotka olette ostamassa uutta autoa. Nyt on mahdollisuus estää yhtä maailman parhaimmista automerkkiä häviämästä maailmankartalta. Minusta on turha kiistellä, jos ratti tai mmut nippelit on muista GM:n vehkeistä, ei se kokonaisuutta huonommaksi tee. Ja jos se pari tuhatta kalliimpi kuin joku toinen saman hintaluokan auto, niin onko sillä oikeasti merkitystä tämän hintaluokan autossa.
Vetoomus kaikille, jotka olette ostamassa uutta autoa. Nyt on mahdollisuus estää yhtä maailman parhaimmista automerkkiä häviämästä maailmankartalta. Minusta on turha kiistellä, jos ratti tai mmut nippelit on muista GM:n vehkeistä, ei se kokonaisuutta huonommaksi tee. Ja jos se pari tuhatta kalliimpi kuin joku toinen saman hintaluokan auto, niin onko sillä oikeasti merkitystä tämän hintaluokan autossa.
Rattihan nimenomaan on yksi hienoista osasista. Kuuriokin suitsutti lähes vedet silmissä Insignian ratista juttua kuinka se on hieno ja hyvä. Joten ei se huonone jos se Saabiin laitetaan.
Saabilta on tulossa niin paljon hyvää ja tyylikästä, että kyllä tuote pitää huolen kannattavuudesta. Rahoitusongelmista jos spekuloidaan, niin asiahan ei ole tosiaankaan niin yksioikoinen kuin se on uutisoitu. Eihän tässä ole päästy edes alkuun, kun parhaimmat jo huutaa että pieleen meni.
Lukaiskaa skeptikot mitä AMS kertoo tulevasta eAAM neliveto hybriditekniikasta. Se nähdään vuonna 2012 9-3 (900?) mallista alkaen tuotannossa. Tulee porrastetusti kaikkiin malliversioihin.
Vetoomus kaikille, jotka olette ostamassa uutta autoa. Nyt on mahdollisuus estää yhtä maailman parhaimmista automerkkiä häviämästä maailmankartalta. Minusta on turha kiistellä, jos ratti tai mmut nippelit on muista GM:n vehkeistä, ei se kokonaisuutta huonommaksi tee. Ja jos se pari tuhatta kalliimpi kuin joku toinen saman hintaluokan auto, niin onko sillä oikeasti merkitystä tämän hintaluokan autossa.
No entäs jos käykin niin, että se pari tuhatta euroa kalliimpi ostohinta onkin sitten vielä useampi tuhat euroa alempi hinta kun vaihdon aika tulee, jos tehdas menee konkkaan ? Sekin on mahdollista....
saa nähdä tuleeko mitään, tehdas on jo kolmatta viikkoa kiinni... kohtahan niitä voi saada halvalla ostettua.
Vaikka pahin kävis ja tehdas pysyvästi kiinni, hinnat ei muutu mihinkään, tai ainakaan ei laske. Sehän nähtiin jo kun Kauppalehti & knit. ilmoittivat Saabin toiminnan loppumisesta vuonna 2009. Kaikki uudet ja uudehkot lähti liikkeistä. Tinkiä ei tarvinnut (myyjän) kun ostajia olikin yhtäkkiä jonossa, ja autoja vähän saatavana.
Saabilta on tulossa niin paljon hyvää ja tyylikästä, että kyllä tuote pitää huolen kannattavuudesta. Rahoitusongelmista jos spekuloidaan, niin asiahan ei ole tosiaankaan niin yksioikoinen kuin se on uutisoitu. Eihän tässä ole päästy edes alkuun, kun parhaimmat jo huutaa että pieleen meni.
Siis nythän on jo täysin selvää, että pieleen todellakin meni. Saabilla ei ole rahaa pyörittää tappiollista toimintaansa ja tehtaat ovat kiinni. Tehtaat pysyvätkin kiinni niin kauan, kunnes uusi suunnitelma ja rahoittaja löytyy. Tällä hetkellä potentiaalisimmat tarjokkaat ovat ruotsalaiset veronmaksajat ja Venäjän mafia. Muller möi jo Spykerin sporttiautotoiminnan mafialle, eivätkä nekään rahat riitä tämän tilanteen ratkaisemiseen. Ruotsin hallitus ei varmaankaan kovin innoissaan ole polttamassa rahaa Saabiin, eikä myynti mafiallekaan kuulosta kovin houkuttelevalta.
Yhä enemmän tuntuu siltä, että Muller/Spyker on vain bulvaani. Obama ei voinut myydä Saabia mafia-Antonoville 2009. GM oli valtion omistuksessa ja olisi näyttänyt todella erikoiselta jos Yhdysvallat olisivat tehneet tuon luokan kauppoja mafian kanssa. Antonovin piti keksiä uusi keino. Tämä ongelma voitiin ratkaista Spykerin avulla. Spykerin tarjousta ei voitu ohittaa. Itse en nähnyt oikein mitään mahdollisuuksia sille, että Spykerin kaltainen "autotallipaja" olisi voinut Saabia pyörittää. Tähän mennessä järkevimmän kuuloinen selitys kaikelle sähläykselle mielestäni on Mullerin toimiminen vain välttämättömänä välivaiheena kohti Antonvin omistusta.
Kuten nimerkki mikkot ironisesti lausui reilu vuosi sitten:
mikkot:
No on se Spyker pöljä, kun ei ole tuommoisista asioista ottanut selvää,ennenkuin osti Saabin, olisi lukenut näitä viisampien keskusteluita!?
Heh, siis kiinalainen Geely kiistää väitteet. Tuskin Geelyn tytär/brandi Volvo käy mitään neuvotteluita ilman omistajan lupaa.
Ei, vaan uutisessa puhuttiin ruotsalaisesta autonvalmistaja Volvosta, kai nyt ylen uutisiin pitää voida luottaa. Tai sitten toimittaja oli ihan pihalla maailmanmenosta.
"Ruotsalainen autonvalmistaja Volvo on kiistänyt, että se olisi käynyt tunnusteluja talousvaikeuksissa olevan Saabin ostamisesta."
Heh, siis kiinalainen Geely kiistää väitteet. Tuskin Geelyn tytär/brandi Volvo käy mitään neuvotteluita ilman omistajan lupaa.
Nyt sinulla menee iloisesti tytäryhtiöt ja tuotemerkit sekaisin. Tietääkseni Volvo ei ole sulautunut Geelyyn ja ainakaan itse en ole kuullut sellaisista suunnitelmistakaan. Tytäryhtiö on eri asia kuin tuotemerkki.
On siis täysin mahdollista, että Volvo olisi käynyt neuvotteluja Saabin ostamisesta. Geelyn siunauksella toki. On siis mahdollista, että Volvo on ne neuvottelut kiistänytkin.
Vaan itse en jaksa uskoa, että Volvolla (tai Geelylla) haluaisivat Saabia.
Saab tuntuu olevan varsinainen kissa. Oisko nyt seitsemäs elämä sitten menossa
Victor Muller ansaitsee uskomattoman määrän arvostusta bisnesmieskyvyistään - josko nyt tämä yhteistyö Hawtain kanssa olisi se asia, jolla saadaan keskittyä oikeisiin autontekotöihin. Hyvälle vaikuttaa - lisäksi positiivista "virettä" lisää 9-4X:n saamat arviot. Ensimmäisen ruotsalaisarvion mukaan auto on tiukasti kisassa planeetan parhaan SUV-ajettavuuden kategoriassa
Victor Muller ansaitsee uskomattoman määrän arvostusta bisnesmieskyvyistään - josko nyt tämä yhteistyö Hawtain kanssa olisi se asia, jolla saadaan keskittyä oikeisiin autontekotöihin. Hyvälle vaikuttaa
Yleensä konkurssiuhan edessä firman osuuksien myyntiä ei pidetä osoituksena hyvistä bisnemieskyvyistä. Pikemminkin tuo osoittaa epäonnistumistumista.
No sinä ainakin näytät antaneen Mullerille jo hyvän arvosanan, vaikka tappiota tullut todella paljon, myyntitavoitteisiin ei olla päästy ja omistusosuus firmastakin on sulanut. Tästä eteenpäin on iso merkitys Antonovin ja Hawtain bisnesosaamisella. He eivät varmasti pelkästään hyvästä tahdosta rahojaan tuhlanneet.
Ei varmaan tuo Opelin kanssa yhteinen tekniikka kovin monia innosta, sillä tosiasia on, että se tekniikka on pari vuotta kärjen kehityksestä jäljessä! Pitäisi varmaan saada jotain uutta ja parempaa, jotta Saabin imago purisi!
No onhan tuolla 9-4X:llä sen verran yhteistä GM-vehkeiden kanssa, että se on GM:n Theta-pohjalevyllä. Sehän ei vielä itse autosta kerro mitään, enkä itse usko että tällä kertaa mennään niin matalalta kuin 9-2X:n ja 9-7X:n tapauksissa.
Lisäksi tuo oli/on tarkoitus tehdä samalla tehtaalla kuin Cadillacin tuleva pikkumaasturi.
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Theta_platform
9-4X ja 9-5 on kehitetty GM:n aikana, joten ei se ole ihmeellisyys, että yhteisiä osia löytynee. Tuo rattihan on todellakin Insignian kanssa yhteinen ja vaihdekeppikin tuo Opelin mieleen. Niin ja eikös se 1.6T-moottori ole samaa perua kuin Astrassa ja Insigniassa...180-hevosvoimainen turbomoottori . 9-4X:ssä käytettäneen tuota dieselmoottoria ja 2.0T-moottoria sekä 2.8 V6-moottoria. Ja jos tämä uusi BMW-sopimus toteutuu, uudessa 9-2:ssa käytettäneen 1.6-litraista ja 1.4-litraista moottoria
tuli käytyä ottamassa kylmät tyypit uudesta 9-5 mallista
ikävä kyllä oli jonkin verran jonoa koeajolle enkä jaksanut jäädä odottamaan, mutta seuraavia kokemuksia
-auto on hienon näköinen mutta lähes liian pitkä jo...
-takapenkille meno vaatii suurta kumarrusta kun ovi aukko on matala ja polvi tilaa riittää siellä ,mutta pääntila loppuu kesken ja jäi tunne matalasta istuimesta.
-kuskin penkki tuntui hyvälle mutta ratti hiukan ohuehko ja kuka todella tarvitsee noita vaihteiden vaihtosiivekkeitä?
-mittaristo näytti hiukan ahtaasti sijoitetulta ja materiaali valinnat tuntuivat suht laadukkailta
-tavaratila isohko ja kun on hiukan coupe mallinen sedan niin lastausaukko pienehkö ja vararenkaan päältä löytyi pussi autontiedoista logolla GM......
Jenkkiautohan Saab on vieläkin...
https://www.youtube.com/watch?v=GNlPfQi9sXI
Opelixi:
Just, tolla periaattellahan Opelkin on jenkkiauto...Että älä nyt viitsi tommosta väittää
finman:
Noi piirteet kuvaa 9-5:ta hyvin ja muutkin on sanoneet paljon samaa.
Henzkuh93:
Mitä? Näitkö tuossa dokumentissa Opelin logoa?
Aika nihkeästi näyttää Uuden Saabin toinen vuosi lähteneen liikkeelle. Viime vuoden myynti jäi puoleen suunnitellusta. Tuota voi jo hyvällä syyllä sanoa katastrofiksi. Taloudellisesti vuosi oli rankasti tappiollinen ja kassa taitaa olla nyt tyhjä. Tässä vaiheessa ongelmaksi muodostuu rahan saanti markkinoilta. Nyt tarvittaisiin jotain radikaalia muutosta suuntaan. Tuo venäläisomistuskaan ei kuulosta hyvältä.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab-mainostoimisto-ja-kuljetusyhtio-napit-vastakkain
Ongelmat näyttävät jatkuvan: http://www.autoblog.com/2011/04/06/report-saab-suffers-another-production-stoppage-as-supplier-woe/
Muller yritti aluksi kiistää ongelmat syyttämällä toimittajiaan. Nyt totuus lienee selvä kaikille. Mahtaakohan enää mikään pelastaa konkurssilta ja/tai uudelta omistajalta?
EDIT: Kotimaisissakin tilanne on noteerattu: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Saabin+tuotantoseisokki+voi+kestää+monta+päivää/1135265199205
Useiden päivien ylimääräiset stopit tuotannossa hukkaavat rahaa paljon. Se pahentaa entisestään hankalaa tilannetta.
http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/hollantilaislehti_volvo_neuvottelee_saabista_2537306.html
noniin nyt jo kiistetty
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/volvo_kiistaa_saab-vaitteet_2537306.html
"Ruotsalainen autonvalmistaja Volvo on kiistänyt, että se olisi käynyt tunnusteluja talousvaikeuksissa olevan Saabin ostamisesta."
Heh, siis kiinalainen Geely kiistää väitteet. Tuskin Geelyn tytär/brandi Volvo käy mitään neuvotteluita ilman omistajan lupaa.
Vetoomus kaikille, jotka olette ostamassa uutta autoa. Nyt on mahdollisuus estää yhtä maailman parhaimmista automerkkiä häviämästä maailmankartalta. Minusta on turha kiistellä, jos ratti tai mmut nippelit on muista GM:n vehkeistä, ei se kokonaisuutta huonommaksi tee. Ja jos se pari tuhatta kalliimpi kuin joku toinen saman hintaluokan auto, niin onko sillä oikeasti merkitystä tämän hintaluokan autossa.
vvv-e-li:
Sull on mun luonto!
Rattihan nimenomaan on yksi hienoista osasista. Kuuriokin suitsutti lähes vedet silmissä Insignian ratista juttua kuinka se on hieno ja hyvä. Joten ei se huonone jos se Saabiin laitetaan.
Saabilta on tulossa niin paljon hyvää ja tyylikästä, että kyllä tuote pitää huolen kannattavuudesta. Rahoitusongelmista jos spekuloidaan, niin asiahan ei ole tosiaankaan niin yksioikoinen kuin se on uutisoitu. Eihän tässä ole päästy edes alkuun, kun parhaimmat jo huutaa että pieleen meni.
Lukaiskaa skeptikot mitä AMS kertoo tulevasta eAAM neliveto hybriditekniikasta. Se nähdään vuonna 2012 9-3 (900?) mallista alkaen tuotannossa. Tulee porrastetusti kaikkiin malliversioihin.
9-4X ja 9-5 SportCombi tulee myyntiin syksyllä.
saa nähdä tuleeko mitään, tehdas on jo kolmatta viikkoa kiinni... kohtahan niitä voi saada halvalla ostettua.
Vähän huonolta näyttää Saabin tilanne ?
vvv-e-li:
No entäs jos käykin niin, että se pari tuhatta euroa kalliimpi ostohinta onkin sitten vielä useampi tuhat euroa alempi hinta kun vaihdon aika tulee, jos tehdas menee konkkaan ? Sekin on mahdollista....
GTamv:
Vaikka pahin kävis ja tehdas pysyvästi kiinni, hinnat ei muutu mihinkään, tai ainakaan ei laske. Sehän nähtiin jo kun Kauppalehti & knit. ilmoittivat Saabin toiminnan loppumisesta vuonna 2009. Kaikki uudet ja uudehkot lähti liikkeistä. Tinkiä ei tarvinnut (myyjän) kun ostajia olikin yhtäkkiä jonossa, ja autoja vähän saatavana.
Iso peukku Saabille. Toivottavasti ei ajaudu kiinalaisomistukseen. Brandina ollut ainakin mulle huomattavasti Volvoa sympaattisempi ja omaperäisempi.
Tuota:
Kiinalaisomistuksella ei ole minulle mitään väliä, muuten täysin samaa mieltä.
Aeronautti:
Siis nythän on jo täysin selvää, että pieleen todellakin meni. Saabilla ei ole rahaa pyörittää tappiollista toimintaansa ja tehtaat ovat kiinni. Tehtaat pysyvätkin kiinni niin kauan, kunnes uusi suunnitelma ja rahoittaja löytyy. Tällä hetkellä potentiaalisimmat tarjokkaat ovat ruotsalaiset veronmaksajat ja Venäjän mafia. Muller möi jo Spykerin sporttiautotoiminnan mafialle, eivätkä nekään rahat riitä tämän tilanteen ratkaisemiseen. Ruotsin hallitus ei varmaankaan kovin innoissaan ole polttamassa rahaa Saabiin, eikä myynti mafiallekaan kuulosta kovin houkuttelevalta.
Yhä enemmän tuntuu siltä, että Muller/Spyker on vain bulvaani. Obama ei voinut myydä Saabia mafia-Antonoville 2009. GM oli valtion omistuksessa ja olisi näyttänyt todella erikoiselta jos Yhdysvallat olisivat tehneet tuon luokan kauppoja mafian kanssa. Antonovin piti keksiä uusi keino. Tämä ongelma voitiin ratkaista Spykerin avulla. Spykerin tarjousta ei voitu ohittaa. Itse en nähnyt oikein mitään mahdollisuuksia sille, että Spykerin kaltainen "autotallipaja" olisi voinut Saabia pyörittää. Tähän mennessä järkevimmän kuuloinen selitys kaikelle sähläykselle mielestäni on Mullerin toimiminen vain välttämättömänä välivaiheena kohti Antonvin omistusta.
Kuten nimerkki mikkot ironisesti lausui reilu vuosi sitten:
mikkot:
millainen päätös on tullut EIB:ltä kun sitä pantataan ei ilmeisesti kovinkaan hyvä....
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/saabin_pelastusyrityksesta_sekasotku_2538966.html
Heh, siis kiinalainen Geely kiistää väitteet. Tuskin Geelyn tytär/brandi Volvo käy mitään neuvotteluita ilman omistajan lupaa.
Ei, vaan uutisessa puhuttiin ruotsalaisesta autonvalmistaja Volvosta, kai nyt ylen uutisiin pitää voida luottaa. Tai sitten toimittaja oli ihan pihalla maailmanmenosta.
http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/Pages/group_home.aspx
Tuota:
Nyt sinulla menee iloisesti tytäryhtiöt ja tuotemerkit sekaisin. Tietääkseni Volvo ei ole sulautunut Geelyyn ja ainakaan itse en ole kuullut sellaisista suunnitelmistakaan. Tytäryhtiö on eri asia kuin tuotemerkki.
On siis täysin mahdollista, että Volvo olisi käynyt neuvotteluja Saabin ostamisesta. Geelyn siunauksella toki. On siis mahdollista, että Volvo on ne neuvottelut kiistänytkin.
Vaan itse en jaksa uskoa, että Volvolla (tai Geelylla) haluaisivat Saabia.
Saab tuntuu olevan varsinainen kissa. Oisko nyt seitsemäs elämä sitten menossa
Victor Muller ansaitsee uskomattoman määrän arvostusta bisnesmieskyvyistään - josko nyt tämä yhteistyö Hawtain kanssa olisi se asia, jolla saadaan keskittyä oikeisiin autontekotöihin. Hyvälle vaikuttaa - lisäksi positiivista "virettä" lisää 9-4X:n saamat arviot. Ensimmäisen ruotsalaisarvion mukaan auto on tiukasti kisassa planeetan parhaan SUV-ajettavuuden kategoriassa
KonstaKoo:
Yleensä konkurssiuhan edessä firman osuuksien myyntiä ei pidetä osoituksena hyvistä bisnemieskyvyistä. Pikemminkin tuo osoittaa epäonnistumistumista.
NHB:
Ilmeisesti nyt kuitenkin saadaan arvioida bisnesosaamista vuosien päästä eikä ruotsalaispoliitikkojen haluamaa kuoppaamista tarvii katsoa heti.
No sinä ainakin näytät antaneen Mullerille jo hyvän arvosanan, vaikka tappiota tullut todella paljon, myyntitavoitteisiin ei olla päästy ja omistusosuus firmastakin on sulanut. Tästä eteenpäin on iso merkitys Antonovin ja Hawtain bisnesosaamisella. He eivät varmasti pelkästään hyvästä tahdosta rahojaan tuhlanneet.