Kun autokantani siirtyy tarpeiden mukaisesti yhä pienempään kokoluokkaan, tulee etsittäväksi mahdollisimman hiljainen (sisämelultaan) pikkuauto.
Kun ei voi kaikkia mahdollisia koeajella, kysäisempä kokemuksia. Mikä on pikkuauto (Polo/Yaris -kokoluokka) hiljaisimmasta päästä? Vai voiko pikkuautoa ollenkaan tehdä hiljaiseksi?
Mulla on ollut nyt viim. parin vuoden aikana tusinan verran erilaisia pirssejä koe- ja vuokra-ajossa (plus sitten omistetut autot), niistä seitsemän on ollut B-segmentin kokoluokkaa.
Tähän asti mun makuuni uusikorinen Citroën C3 on ollut ylivoimaisesti kaikkein hiljaisin, voittaa hiljaisuudessaan jopa Toyota Avensiksen ja Volvo V50:n. Tämä C3 on myös -etenkin dieselinä- ällistyttävän hyvä ajaa maantiellä. Vaatii tietenkin bulkkisuomalaiselta normaalia enemmän ennakkoluulottomuutta.
Kakkoseksi listalle pistäisin Ford Fiestan, mikä sekin on kokonaisuutena aika toimivan tuntuinen paketti. Kolmantena Peugeot 207. Pahin pettymys on toistaiseksi ollut VW Polo (uusi), aika kallis auto ja jotenkin peltipurkkinen tunnelma sisällä. Plus sitten sitä mekkalaakin tunkeutuu ohjaamoon yllättävän paljon. Hyvä toki ajaa.
Minäkin veikkaan, että ranskalaiset on niitä hiljaisimpia pikkuautoissa. On toki aika vakuuttavaa jos päihittää Avensiksen ja V50 mitkä ovat omassa luokassaan erittäinkin hiljaisia autoja.
Sen sijaan tuosta Fiestasta - en tiedä mitä tälle mallivuodelle on tehty, mutta pirun meluisa oli ainakin faceliftaamaton malli.
Oxalainen:
Onkohan TM:n koeajossa ollut 7/2010 tätä uusinta mallia oleva C3, siinä moitittiin rengasmelutason olevan korkeataajuista kohinaa ja ilmavirran äänistä mainittiin erityisesti tuulilasin tienoilta.
BMW?
Alkuperäistä rengaskokoa kannattaa myös syynätä eli valita sellainen malli, johon mahtuu mahdollisimman paljon kumia vanteen ja asfaltin väliin.
Uusi Ford Fiesta ainakin vaikutti melultaan siedettävältä, mutta vaikea koeajo-olosuhteita on vakioida.
Tässä TM:n mittaamia sisämeluja tältä vuosituhannelta. Luettelossa on autot jotka uutena on maksanut alle 30 tuhatta euroa.
Merkki ja malli : Etumelu dB(A) 120km/h nopeudessa : Hinta : Melu mitattu.
120 km/h nopeudessa.. Melko harva ostaa pikkuautoa siksi, että posottaa jatkuvasti moottoritien vasemmalla kaistalla.
Tuossa nopeudessahan tahtoo monessa pikkuautossa jo rengasmelunkin yli nousta moottorin ja vaihteiston huuto, tuulensuhinasta puhumattakaan.
Jokin 90 km/h on vielä sellainen nopeus, jossa rengasmelu on suurin äänenlähde ja nopeutena on se on lähempänä keskiverto pikkuauton käyttöympäristöä.
Ei osta siksi, vaan sen vuoksi ettei tarvitse isompaa mutta silti ajelee myös moottoritien vasemmalla kaistalla joutuisaa vauhtia. Siksi voi hankkia saman tien mahdollisimman hiljaisen pikkuauton.
On ihan totta että rengasmelu (jatkuvasti levenevistä renkaista johtuen) ja tuulesuhinat ovat pahin melulähde. Vaihteiston huudon olen pannut merkille vain Nissan Patrolissa ja Lada Nivassa, jo paljon alle moottoritienopeuksien...
eli ei siis liene tarvetta pikkuautolle esim parkkeerauksen/kapeiden katujen vuoksi, vaan se voisi olla myös pieni kun ei ole tarvetta isommalle? toisin sanoen esim s-mersu voidaan laskea pikkuautoksi jos se olisi samassa hintaluokassa kuin polo?
hmmm... pitkät välitykset, ei retro tai tilamalli, hyvin äänieristetty, korkeaprofiilirenkaat...
Älähän surffari viisastele, mainitsemasi pikkuauton edut tulevat itsestäänselvästi mukana kun ei tarvitse isompaa autoa. Aloituksessani määrittelin jo kokoluokaksi polo/yariksen. Hinnasta en puhunut mitään. S-mersu ei muutu pikkuautoksi vaikka sen saisikin Polon hinnalla (ja jos tyytyy käytettyyn, saa halvemmallakin.)
Autoni koko määräytyy ensisijaisesti kuljetustarpeen perusteella, toki hinnankin, mutta ei parkkipaikkojen tai katujen kapeuden takia. Saisi se silti olla mukavakin.
Joo, pikkuautoluokka on jäänyt jostain syystä paitsioon, kun puhutaan mukavuudesta ja hiljaisuudesta. Jotakin ranskalaista voisi ajatella. Pösö tai Sitikka?
Ennen pikkuautoluokka oli merkkiin katsomatta meluisia, toki pikkuruokaisia ja näppäriä. Uudemmat, jos katsoo painoa, onko ne enää pikkuautoja?
hömppä:
Paljon on tapahtunut sitten meluisten, ahtaiden ja tärisevien 80-luvun pikkuautojen. Hiljattain ajelin uudella Fiestalla pari tuhatta kilometriä pääosin moottoritieajoa. Auto soveltuu mainiosti tuohonkin käyttöön. Mun korvilla kuunneltuna melutaso pysyi kohtuullisena jonnekin 140 km/h nopeuksiin asti. Ajettavuus oli oikein hyvä ja tilaakin oli kahdelle oikein hyvin. 1,25 litrainen vapaasti hengittävä moottorikin jaksoi viedä eteenpäin riittävää vauhtia. Litraiset ecoboostit tarjoaisivat varmaan varsin vaivatona kulkua.
Jos vertaa Fiestaa Mondeoon, niin Fiesta on metriä lyhyempi ja 400-500 kiloa keveämpi. Miksei tuota Fiestaa voisi pitää pikkuautona?
Kannattaa pitää myös mielessä, että ainahan äänieristystä voi parantaa jälkikäteen. Pienissä autoissa kustannussyistä eristeistä on pihistelty. Pyöränkaariin, oviin ja konttiin kun laittaa lisäeristettä, niin pienenkin auton äänimaailma voi muuttua hyvinkin selvästi. Voi pyytää, esim myyjäliikettä hoitamaan. Eikä ole edes erityisen hinnakas operaatio. Itsellä kokemusta edellisen mallin Fabia vrs:stä, eron huomasi kyllä selvästi. Vaikka ei toki mihinkään premium-laivaan voi verrata.
Tänään ilmestyneen lehden vertailussa Fiestaa pidettiin melultaan siedettävimpänä, vaikka mittarin mukaan Seat taisikin olla hiljaisempi. Tekstiosassa oli aika paljonkin juttua melun luonteen eroista eri autoissa. Hyvä että tämäkin asia on huomioitu myös pieniä autoja vertaillessa.
Rengasmelu lienee normiajossa se pahin melun lähde.
Vaihdoin juuri vanhakoppaisen Volvo S60 vanhakoppaiseen Skoda Octaviaan, ja auton melu oli aika järkytys.
Volvossa kuului enemmän moottorin ääni, Skodassa ei niinkään, mutta ne rengasäänet.
Kunnes jossain kohtaa pääsin ajamaan suomalaisittain sileällä asfaltilla. Ahhhh...
Auton melu ei ole ollut mikään ongelma nyt ajaessani keskieuroopan hyviä teitä.
Sitten kun joutuu huonolle asfaltille, niin sen oikein huomaa, että onhan tämä auto oikeastaan muuten melko hiljainen.
Eli mielestäni nimenomaan auton rengastukseen kannattaa kiinittää huomiota. Ja ehkä rengasäänien jälkieristykseen.
Se kun Suomessa ei tuo tiestö ainakaan parane.
Muuten taitavat kaikki autot olla nykyään jo varsin siedettäviä melutasoltaan.
Onko kellään kokemusta paljonko sisälokasuoja, varsinkin eristetty malli, vähentää sisämelua?
http://www.lokari.fi/?s=t_sisalokasuojat
235+255:
Numeron 10/2009 pikkuautovertailussa Ibizaa moitittiin likimain sietämättömästä rengasmelusta. Mutta tuossa vertailussapa olikin Sport-versio, jossa lienee leveämmät ja matalammat renkaat. On toki mahdollista, että faceliftissa on myös parannettu äänieristystä. Hiljaista autoa etsiessä kannattaa tosiaan merkin ja mallin lisäksi tarkastaa myös minkälaiset renkaat alla pyörii. Ja kokeilla äänimaailman sopivuutta omille korville niillä teillä, joilla tapaa ajella.
Melkein arvasinkin, mitkä renkaat siinä Ibizassa oli (Bridgestonet). Omassa autossa on myös, eri mallia kylläkin, mutta enpä ole koskaan yhtä lujaa huutavia kesärenkaita kokenut. Melu kasvaa tienpinnan karkeuden mukaan todella rajusti. Eikä tämä "ominaisuus" valitettavasti vähene renkaiden kuluessa, pikemminkin päinvastoin. Jopa autoista täysin mitään tietämättömät ovat kommentoineet, "Enpä muistanutkaan, että sulla on näin meluisa auto." Nastarenkailla se onkin paljon hiljaisempi...
www.iltalehti.fi/autot/2013071117255133_au.shtml
tuo vasta mainos tulevasta jutusta
kyllähän pikkuautoista voi tehdä hiljaisia, mutta jos hiljaisuus on oikeasti tärkeää ja pikkuaton tilat riittää ja on valmis maksamaankin vielä siitä, niin pikkuauton tilat löytyy kyllä isommistakin, ja vielä jää ylikin.
ykkösbemusta tuli hämmentävän hiljainen normirenkailla. pitkät välitykset (120km/h ja 2000rpm) ja hyvä äänieristys muutenkin, näkyy penteleksen listastakin.