"Niin ja ei ole ollut vaihteisto-ongelmia. Ne koskevat VW:n (ja A3:n) käyttämiä vaihteistoja, ei Audin 7-portaista 550 Nm vääntöä kestävää S-tronicia, jos et sattunut sitä tietämään. Näillä vaihteistoilla ei ole juuri mitään yhteistä. "
Tuntuu koskevan muitakin tämän sinun S Mersu uutisessa laittaman linkin mukaan. Suomessa ollut ongelmia juuri Dieseleissä joissa on enemmän vääntöä kestävät DGS-vaihteistot
Etkö enää itse tiedä, mitä linkkejä olet kopionimimerkilläsi lähettänyt? Olet kyllä säälittävä tapaus. Mihin pyrit tuolla nimimerkkien kopioimisella? Aiheuttaako Audi merkkinen auto sinulle niin paljon kateutta, että menetät mielenterveytesi? Siltä vähän näyttää, kun seuraa noita keskusteluja joita käyt yksinäsi eri nimimerkeillä. Koita kestää, auto se Audikin vain on.
Jokaisesta automerkistä löytyy varmasti keskustleuja, joissa autoissa on ongelmia. Vai tiedätkö automerkin, jonka autot eivät olisi koskaan hajonneet? Mitenkään poikkeuksellisen paljon ongelmia ei ole ollut.
Jotenkin tuntuu että osa Audi fanatikoista on tosi herkiä mielellään tulevat puhumaan toisten merkien yksittäisestä ongelmasta. Mutta jos joku toien mainitsee Audia ja koko konsermia koskevasta mega ongelmasta. Se on heti trollausta en ymmärrä miten ongelma voisi koskea vain Skodaan ja Volkaria jos Audissa on samat moottorit ja vaihteistot. Lueppa uudestaan ajatuksen kanssa sitä Vagareenan juttua kyllä siellä on monta Audiinkin liittyvää juttua heti alussa on samasta perheestä ollut ongelmia kahdessa Audin DSG-vaihteistossa jopa isossa A6 dieselissä hajonnut koko loota ja korjaus maksanut 7k. Tuulilasi suomen ainoana sitoutumattomana autolehtenä teki ison jutun eilen VW-konsernin ongelma laatikoista. Ihmettelen suuresti eikö Euroopassa ole mitään laadunvalvontaa kun Kiinan hallituksen laadunvalvontavirastosta ei mene nämä vaihteistot läpi.
Kyllä se niin vain on että toisille tuo oman automerkin hyvyys verratuna muihin on niin fanaattista ettei edes itse uskota niihin oman merkin heikkouksiin. Minä olen vaihdellut automerkkejä useampaan kertaan niin tietää ainakin omalta pohjalta miten mikäkin on toiminut. Nyt minulla on ollut tosin jokunen Volvo peräkkäin mutta nyt on tilauksessa BMW 320i xDrive joten katsotaan miten sillä pärjää. Sellaista automerkkiä ei vielä olekkaan jossa ei jotain lastentauteja/ongelmia olisi ollut mutta ikäväkseni nuo VW:n leirin vaihteisto ongelmat ja VW:n 1,2 koneen jakoketjujen ongelmat ovat kyllä olleet minustakin yllätävän isoja ja valmistaja ei ole halunnut ottaa niistä täyttä vastuuta kantaakseen.
Jenkeissä myytävissä Audi A4 ja A5 malleissa käytetään ZF 8HP laatikkoa jota muum muassa Bemari käyttää kaikissa mallisarjoissaan. Itse epäilen Audin ottavan varman päälle eikä käytä S-tronic vaihteistoa siellä kuten Euroopassa. Toisaalta Eurooppaa tuplasti pitempi takuuaika vaikuttaa luultavasti asiaan. Euroopassakin Audin kalliimpiin malleihin on jo parin vuoden ajan laitettu ZF laatikko eli A6 3.0 TDI 230 kW ylöspäin.
Tuplapistekopionimimerkki, kuten sanoin, on aivan varmaa, että jokaisen automerkin autoja hajoaa silloin tällöin. Kukaan ei myöskään kiistä, etteikö VW:n pieniin moottoreihin kehitetyssä DSG laatikossa, joka kestää noin 250 Nm max väännön olisi ongelmia. Sinä kuitenkin varmasti tiedät, että Audi ei käytä Skodan ja VW:n kanssa samoja moottoreita kuin A3 mallissa.
Suurempien Audien vaihteistoissa ei ole ollut ongelmia. Jos nyt löydät yhden keskusteluketjun, jossa yksi tai kaksi vaihteistoa on hajonnut, niin sen perusteella ei kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää. Varmasti löydän jokaisesta myytävästä automerkistä keskusteluketjun, jossa keskustellaan auton vioista. Uskoisin, että jopa BMW saattaa joskus hajota.
Garais, Audin "kalliimpiin" malleihin laitetaan tuo ZF-laatikko siksi, että S-tronic ei kestä esimerkiksi biturbodieselin vääntöä. Vaihteiston maksivääntö on 550 Nm ja biturbossa on vääntöä luokkaa 700 Nm. On siis selvää, että käytetään jotain muuta laatikkoa.
Huvittavaa, että kopionimimerkki puhuu täällä trolleista, ottaen huomioon, että S Mersu uutisessa keskustelit itsesi kanssa usealla eri kopionimimerkillä. Koita kasvaa aikuiseksi ja yritä päästä yli siitä Audikateudesta. Se on vain yksi auto muiden joukossa. Sen takia ei kannata mielenterveyttään menettää.
"Sinä kuitenkin varmasti tiedät, että Audi ei käytä Skodan ja VW:n kanssa samoja moottoreita kuin A3 mallissa. "
Sinä myös varmasti tiedät että TT Audissa käytetään myös sekä VW touaregissä joka tulee samalta tehtaalta Audi Q7 kanssa. myös lähes kaikki Audissa käytettävät dieselkoneet löytyvät VW tai Skodan konepellin alta. Eli lähes kaikista Audin malleista löytyy samoja moottoreita.
"Suurempien Audien vaihteistoissa ei ole ollut ongelmia."
Miksihän noissa Usassa myytävissä Audi A4 ja A5 ei ole S-tronic vaihteistoa vaan ZF 8HP laatikko?
"Huvittavaa, että kopionimimerkki puhuu täällä trolleista, ottaen huomioon, että S Mersu uutisessa keskustelit itsesi kanssa usealla eri kopionimimerkillä"
On sulla pokkaa väittää muista semmoista mistä itse olet jäännyt kiinni.
Tarkemmin kun katsoo listaa VW-konsernin moottoreista.Lähes kaikki koneet löytyvät Skodasta tai Volkkarista mitä Audista löytyy. Osassa voi olla eri viritysaste mutta kone on sama.
Mistä minä olen kiinni jäänyt? Olen kirjoittanut tasan kahdella nimimerkillä, Ajattelija2011 ja Ajattelija2013. Olet sinä aika säälittävä tapaus. Kirjoitat vähintään kolmella eri nimimerkillä ja kaikki olet kopioinut muilta käyttäen tuplapisteitä. Sitten kirjoittelet täällä trolleista.
Vai löytyy lähes kaikki moottorit Skodasta tai VW:stä. Mistäs löytyy vaikka Audin 2.0TFSI moottori? Tai 3.0 TDI moottori? Mistä löytyy Audin S-tronic vaihteisto?
Jep, VW Touraegissa saatetaan käyttää Audin moottoreita, mutta onko näissä moottoreissa ollut jotain ongelmia? Sinun jatkuvasti linkkaamasi ongelmat liittyvät VW:n pikkuturboihin ja näitä ei käytetä suuremmissa Audeissa. Ei myöskään VW:n DSG laatikoita. Pointti siis edelleen on, että Audin käyttämissä moottoreissa ei ole ollut ongelmia ja sen sinäkin tiedät.
No sinä voit rauhassa piehtaroida VW-ongelmien kanssa, kun et näemmä niistä yli pääse. Kirjoittele jatkossakin niistä kolmella eri nimimerkillä viestejä itsesi kanssa. Saatpahan ainakin aikasi kulumaan.
Audi TT 2.0 TFSI quattro S tronic = Skoda Octavia RS 2.0 TFSI DSG kone ja loota sama. EI kai sinuakin hämää se kun Audi käyttää DSG lootasta nimeä S-tronic
3.0 Tdi löytyy VW touaregistä ainakin
Vastaa sinä nyt miksihän noissa Usassa myytävissä Audi A4 ja A5 ei ole S-tronic vaihteistoa vaan ZF 8HP laatikko?
Audi TT onkin A3 pohjainen pikkuaudi. Eli ei hämää vaan tuo kyllä sisältyi määritelmään. Mutta onko tuossa moottorissa ollut ongelmia?
Varmasti samasta syystä, kuin miksi Bemarikin siirtyi ZF-vaihteistoon. Se on hyvä vaihteisto ja varmasti sitä käytetään yhä enemmän Audeissa. Onko siinä jotain ihmeellistä, että kehitystä tapahtuu?
BMW vanhatkin oli ZF laatikoita vain vähemmän vaihteita malli nimeltään ZF 6HP.
En ole koneen ongelmista puhunut. Väitit että vain Audi A3 on samoja moottoreita korjasin vain sen. Haluan pysyä totuudessa
Ja taas ruokitaan trollia:
Otapa nyt vähän selvää, millä automaattilaatikoilla bemareita on jenkeissä myyty. Kaikki eivät todellakaan ole ZF:ää, vaikka euroopassa kaikki ZF:ltä tulisikin.
Ennen trollaamista kannattaa faktat ottaa haltuun. Silloin vaikutta paljon nokkelammalta.
TM:n toimitukselle sellainen toive, että moderoikaa nyt herran jumala näitä keskusteluja edes jollain tavalla. Esimerkiksi nämä nimimerkkivarkaudet ovat todella halpamaisia.
No viilaa sitten pilkkua, mutta eiköhän tällä palstalla jokainen tiedä, että TT on A3 eri kuorissa. Ja eikös tässä nyt pointti ole se, että linkität lukuisiin keskusteluihin noita VW ongelmia ja väität että Audeissa on tismalleen samat palikat. Mitä niitä ongelmia linkkaat, kun itsekin tiedät etteivät ne liity kuin korkeintaan A3 Audiin ja sen sisarmalleihin. Ja itse asiassa eihän siinäkään enää käytetä noita ongelma moottoreita.
Sinun olisi jo syytää lopettaa tuo nimimerkkien kopionti. Luulen että BMW fanitkin jo häpeävät sinua.
Ja voisitko nyt selventää, että jos Audi ottaa 8-pyläläisen vaihteiston käyttöön, niin tarkoittaako se sitä, että vanhempi laatikko ei toimi? Pitäisikö siis käyttää seuraavat 100 vuotta samaa laatikkoa? Mikä on pointtisi koko keskustelussa?
Onko joku väittänyt että kaikki ovat olleet ZF laatikoita ? Sinun rinnalla kaikki näyttää nokkelalta.
No miksi jenkeissä on pitänyt myydä ZF:n rinnalla muun valmistajan laatikoita vaikka Euroopassa kaikki on ollut ZF:ää? Sinun logiikallasi ZF ei ole kestänyt bemareissa.
Mitäpäs jos keksisit ihan ikioman nimimerkin ja trollailisit sillä? Parasta toki olisi jos TM alkaisi näitä palstoja edes löyhästi moderoimaan.
En ainakaan ole niin säälittävä, että kirjoittaisin lukuisilla kopionimimerkeillä viestejä itseni kanssa. Se kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Niin, siis vanhaan A3:sen pohjautuvissa Audeissa oli ongelmamoottoreita. Enää ei siinäkään, eli mikä oli pointti? Onko esim A6 Audin moottoreita monessakin Skodassa? Ja onko niissä ollut ongelmia?
Niin, en tiedä. Johtuisiko vaikka tuotantoteknisistä syistä. Kysytään toisinpäin, jos olisi suuria ongelmia, niin miksi Euroopassa ei käytettäisi ZF vaihteistoa? Ei tuosta nyt ainakaan voi päätellä, että siinä vikaa olisi.
En todellakaan tiedä mietä kaikkia laatikoita Bemari on historiansa aikana Usassa käyttänyt: Sen tiedä että Audilla on ollut aikanaan suuria ongelmia juuri siellä aikaisemmin automattien kanssa.
Niin, en tiedä. Johtuisiko vaikka tuotantoteknisistä syistä. Kysytään toisinpäin, jos olisi suuria ongelmia, niin miksi Euroopassa ei käytettäisi ZF vaihteistoa? Ei tuosta nyt ainakaan voi päätellä, että siinä vikaa olisi.
No näinpä. Sama syy lienee bemarilla ollut tarjota ZF:n rinnalla GM:n valmistamia laatikoita. Itseasiassa GM-lootaisen bemarin saa vielä 1-sarjalaisen muodossa siellä ostettua.
Ei sillä, etteikö GM kelpo laatikoita tekisi. Vaikuttaisi noilla jenkkifoorumeilla vallitsevan jonkinlainen yksimielisyys siitä, että GM:n lootalla olevissa on ollut vähemmän vaihteistopulmia.
Jos Kello vielä ketjua lukee, niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä hänen autossaan on tilanne tällä hetkellä.
Toki muidenkin uuden 3-sarjan kommentteja olisi kiva kuulla. Mitä mieltä olette autoistanne? Itseäni kiinnostaa etenkin 328i tai 335i mallit. Onko joku ajanut molempia ja onko mitään järkeä maksaa 35i moottorista niin paljon ekstraa, kun 28i näyttää ainakin paperilla lähes yhtä nopealta. Suuremmissa nopeuksissa ero tietysti kasvaa, mutta harvemmin sellaisia nopeuksia täällä ajetaan.
Nelivetoisia ei taida paljoa vielä liikenteessä olla, mutta jos on, niin miten se vaikuttaa autoon?
Nämä keskustelut ovat suhteellisen raskasta luettavaa. Melkein jokaisessa aiheessa keskustelu menee OT-väännöksi ja samoista asioista jankataan kerta toisensa jälkeen.
Toivoisin pientä ryhdistäytymistä itse kultakin, kiitos.
Jos Kello vielä ketjua lukee, niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä hänen autossaan on tilanne tällä hetkellä.
Kyllä täällä ollaan. Työ ja perhe haittaa harrasteita joten mitään ei ole tapahtunut. Autolla on vaan ajettu eikä mikään oikeastaan ole muuttunut.
Voisin kuitenkin vähän kertoa autosta yleisemmin jos kukaan ei ota tätä kuttuiluna. Kyse on kuitenkin henkilökohtaisesta tulkinnasta.
1. vakiopenkit on jotain surkean ja kamalan välistä. Selkänojat kuin riippukeinut. Itse tilasin sporttipenkit mitkä onkin ihan ok eivät kuitenkaan verrattavissa Audin sporttipenkkeihin. Näin jälkikäteen ottaisin noihin ehkä vielä sen ristiseläntuen säädön vaikka tältä osin sporttipenkki onkin ihan ok.
2. Näkyvyys paketti on pakollinen jotta saa peilin lämmittimet. (muistaakseni tuo tuli ko. paketissa). Samalla autoon saa perusvarusteeksi luonnehdittavan taustapeilin automaattisen himmennyksen joka ei kyllä toimi ihan täydellisesti. Se toimii kyllä pimeällä mutta ei himmennä jos aurinko paistaa takaa suoraan peilin kautta silmiin.
3. Moottorimelu on kova ihan jopa verrattaessa GOlf luokan perheautohin. Se rohisee ikävästi aina kaasua painettaessa ja pitää tyhjäkäynnillä vanhan pakettiauton kaltaista raksutusta, varsinkin kylmänä.
4. Tie- ja renagasmelu on pikkuvauhdeissa yllättävän kova mutta ei kasva kovin paljoa vauhdin kasvaessa (näin Contin nastoilla) . Selvästi meluisampi kuin A4. Maantiellä melu on sikäli ok että se ei ole matalaa jyrinää vaan lähinnä kohinaa. Tuulen suhinat alkaa 80 vauhdissa.
5. Ota valopaketti. Autossa tosiaan ei ole vakiona muuta kuin yksi sisävalo. Harmiksi BMWssä ei ole ollenkaan taaksepäin näyttävää punaista valoa tai heijastinta ovissa.
Ovien ulkokahvojen sisällä olevat valot on hienot einkä ole muissa autoissa sellaisiin törmännyt.
6. Lasin pesuri vähän naurattaa aluksi suihkullaan mutta se toimii paremmin kuin VAGeneissa. Suihku riittä koko lasille moottoritievauhdissakin ja lisäksi neste tuntuu riittävän paremmin. Lisäksi ilmeisesti auton aeromystiikka on on paremmin suunniteltu kuin useimmissa muissa koska tarve lasin pesuun on pienempi. Ilmeisesti sopivat virtaukset heittää kuran tuulilasi yli.
Lasinpesunesteen täyttöaukko on lapsellinen. Nesteen lisäys on pikkupikku liruttamista.
7. Cruisen napit on jotenkin hankalat. saisivat olla erillisessä varessa tai ainakin eri järjestyksessä. Samaa sanoisin radion voimakkuus napeista ratissa.
Nahkaratin ommel hiertää peukkuja. Olisi voinut olla hillitympi.
Ns. radion pikavalinnat on upea innovaatio. Niihn voi ohjelmoida puhelinnumeroita, ajotietokoneen tms. näyttöjä ja oikeastaan mitä tahansa mitä näyttö voi näyttää.
itellä on muutaman tärkein puhelinnumero, pari radiokanavaa ja Journey computer suorien valintojen takana. Tällaista en ole nähnyt muissa. Lisäksi sormea liuttamalla nappien päällä, iso näytö kertoo mitä napin alla on ilman että pitää painaa nappia. Hieno!
8. Vakioradion äänenlaatu on tyypillinen eli huono mutta kun liikkeissä ei pääse kuuntelemaan muita vaihtoehtoja niin paha mennä tilaamaankaan. Radion äänenlaatu on kyllä tavallaan parempi kuin Audeissa joissa ääni on suttuinen ja raaka vaikka otaisi sen 500e sound systemin. Yllättävää vielä että ääni ei painotu oman puolen kaiuttimeen vaan kuuluu tasaisesti vaikka autossa ei ole keskikaiutinta (kuten Audissa missä sen äänenlaatu taas on surkea ja pilaa koko äänen).
9. Alusta on todella hyvä kompromissi. Se on tanakka mutta hyvin hyvin pintapehmeä ainakin vakiopyörillä (16" Auto ei kallistele oikeastaan ollenkaan mutta välillä tuntuu että joustot on turhan lyhyet.
Peräjousituksessa on pientä sanottavaa. Jo mutkassa on kaivon kansi tms. töyssy, perä nuljahtelee. Ei se mitenkään vaarallisen tuntuista ole mutta parempiakin on tullut vastaan. Ilman töyssyjä alusta antaa mutkissa ja eritys polveilevassa mutkittelussa erittäin hyvän ja luotettavan tuntuman.
10. Ohjaus on ... ristiriitainen. Ainakaan talvirenkailla se ei ole erityisen tarkka vaikka onkin todella terävä ja nopea. keskialueella ei juuri ole tuntoa, vain raskasta tahmeutta. Sen kyllä ymmärtää koska nytkin auto vaihtaa kaistaa jos yhdellä kädellä pitää kiinni ratista ja selailee vaikka radiokanavia. Jos ohjaus ei olisi tahmea ja raskas oli auto mahdoton ajaa muuten kuin katsoen kokoajan eteenpäin. Parilla sormella ajaminen ei onnistu koska ohjaus on aika raskas eikä ole ikkunaa lukuunottamatta käsinojaa joka tapaisi kyynärpään. parempi silti niin että ratin alle jää pitkäkoipisellakin hyvin tilaa.
Toisaalta auto reagoi ohjaukseen välittömästi (jopa uusilla pehmeillä ei niin sporttisilla talvipyörillä. Ei siis tule fiilistä että rattia pitäisi pyöritellä sinne tänne jotta jotain saisi aikaan. Omalla tavallaan se siis on samalla maukas ja rasittava. Se taatusti jakaa mielipiteitä. itse vaihtaisin sen Ford Focuksen ohjaukseen välittömästi mutta toisaalta niin hyviä ei ole juuri muissa autoissa.
Käntöympyrä on kokoon nähden aika iso takavetoiseksi. Samaa tasoa Audin kanssa ja kaukana Mersusta.
11. Vaihteisto on ... mehulinko hyvässä ja pahassa. Vaihdot tuntuu välillä muttei pahasti. Ryömintä on hyvällä tasolla ja auto lähtee liikkeelle heti ja reagoi kaasuun liikkeelle lähdettäessä ilman viivettä. Ei siis tule ainakaan liikkeelle lähdössä fiilistä toivomuspolkimesta mikä on ominaista DSG:lle (4v kokemus). Controllin tunne siis on selkeästi läsnä.
12. Jarrut on hyvät mutta kiljuu pysäköinti vauhdeissa raivostuttavasti jopa senkin jälkeen kun viistivät huollossa paloista särmät pois tehtaan ohjeiden mukaan.
Joka kerta kun pysähtyy risteykseen on mukana huiluorkesteri. Tätä ilman tulisin toimeen.
13. Tilat on mitä on. Meidän perheelle riittää juuri sopivasti. Jos sovittaa taakse turvavyöistuinta niin kannattaa pyytää myyjää hankkimaan turvavyön jatkeen. Ilman sitä ei tulee mitään. jos turvavyöistuin on isofix-mallia törmää selvään suunnittelumokaan. Isofix-paikka ja turvavyön lukko on kiinni toisissa eikä ainakaan Britaxin istuinta meinaa saada lukittumaan kun vyön lukko painaa penkin vapautusvipua. Selvä bugi tehtaalta.
Kun penkin saa paikalleen laitta vyönjatkeen lukkoon kiinni niin vyön laittaminen onkin todella vaivatonta verrattuna moneen muuhun autoon varsinkin kun huomioi että takatilat on aika pienet korin kokoon nähden.
14. yliherkkä luostonesto mistä jo onkin veivattu.
Tässä oli jonkin verran kritiikkiä mutta mikään noista ei nyt niin vakavaa ole ja osaa näistä asioista useimmat ei ehkä edes huomaisi tai panisi merkille.
Ennenkuin lähtee syyttelemään provoilusta tai sen puoleen kehuilustakaan, kannattaa ihan oikeasti käydä itse ajamassa F30.
Itse olen auton valintaan kaikenkaikkiaan tyytyväinen. Voin suositella kunhan käy läpi nuo mainitsemani epäkohdat ja niiden häiritsevyyden itselle.
10. Ohjaus on ... ristiriitainen. Ainakaan talvirenkailla se ei ole erityisen tarkka vaikka onkin todella terävä ja nopea. keskialueella ei juuri ole tuntoa, vain raskasta tahmeutta.
Aika, tai pitäisikö sanoa kilometrit, voivat parantaa tuota vaivaa merkittävästi. Joskus olen kritisoinut Bemaria samasta keskialueen tahmeudesta ja huomannut ongelman vähenevän käytön myötä. Pistä muistiin tilanne nyt ja vertaa tapahtuuko muutosta esimerkiksi 10 000 kilometrin aikana.
Lyhyellä koeajolenkillä en moista huomannut, mutta en sitä myöskään erityisesti kokeillut.
Oma toinen saksalainen takavetoinen samasta kokoluokasta selvästi havaitsee talvirenkaan rypistymisen täyskaasukiihdytyksessä 3- ja 4-vaihteilla, mutta cruisella ei. Renkaat samat kuin Kellolla, eli Kontiaiset, mulla maltillinen koko 205/55/16. Oman kokemuksen pohjalta sulkisin rengastyypin omituisuudet pois epäiltyjen listalla.
TM:n koeajoselostus BMW 120-sarjalaisesta kuulostaa hyvin tutulta: pieni luisto sallitaan, mutta yhtään vastaohjausta ei.
Tästä tulee ristiriitainen tunne, kun kadunkulman tai liikenneympyrän saa selvittää kevyellä nelipyöräohjauksella ja sitten kun tilanne on jo ohi, ei ympyrästä pääse pois, kun suojelusenkeli hyppää jarrulle ulosmenotielle kääntäessä.
Sama häiriö hyvin toimivan vetoluiston eston (ASR) kanssa. Hyvin lähtee, mutta on pakko joko painaa ESP OFF tai antaa mennä ovi edellä, koska vastaohjauksesta tulee heti karttakeppiä kynsille.
Sen vuoksi se keltainen kolmio palaa taksin kojetaulussa koko talven. Kukkahattutätien syy.
Tarkoitatko renkaiden kulumisen aiheuttamaa muutosta vai mitä?
Yleensä kitkat pienevät käytettäessä. Mitä vähemmän kitkaa, sitä tunnokkaampi ohjaus. Näin itse uskon kokemani perusteella.
En ole autossa koskaan moista havainnut, mutta toisaalta muutokset lienevät niin hitaita, että ne havaitsisikin parhaiten kahta eri ikäistä autoa vertaamalla?
Mutta moottoripyörästä ilmiö on tuttu useammankin huollon osalta.
Muka ehjä pyörä on mennyt huoltoon, ja hetken kuluttua mekaanikko soittaa ja pyytää lupaa ohjauslaakerin tarkistukseen kun "tahmaa".
Useimmiten on selvinnyt puhdistuksella ja voitelulla, mutta kertaalleen on mennyt laakeri uusiksi.
Ja joka kerta huollosta lähtiessä on tuttu pyörä tehnyt saman WAU! efektin. Selkeästi herkempi kääntyminen on odotettavissakin, mutta ylläri tulee myös perstuntuman mukaan parantuneesta vakaudesta. Loogista sekin, kun vähän asiaa miettii.
Auto ollut nyt useita kertoja pajalla saman asian eli heikon suuntavakauden vuoksi. Ohjaus oli todella epämääräinen.
Nyt viimeksi on vaihdettu ohjaustehostin raidetangon kanssa ja toden totta nyt autosta löytyy Ohjaus.
Aiemmin viritetty aurauskulmia edessä ja takana ynnä camberia takana. Kaikilla toimilla oli postiivinen vaikutus mutta vasta tehostimen vaihdon jälkeen auto alkoi olla parempi kuin 90-luvun alun Tojotat.
Eihän se vielä suoraan kulje kuten Volvot tai Passat mutta ero on valtava siihen mitä auto oli luovutuksen jälkeen.
Pitäisikö F30 edes kulkea täysin suoraan, sitä en tiedä. Auto hakee jatkuvasti hitusen ja tietysti vanhempien BMWeiden tapaa valuu tienkallistusten mukaan.
Jos rengaspaineita on edessä vähänkin enemmän kuin 230kpa (suositus 220kpa), muuttuu auto edelleen aivan neuroottiseksi ohjauksen suhteen, riippumatta takapaineista. Itse kaipaisin tiettyä Audimaista tai Volomaista jämäkkyyttä autoon etenemiseen mutta en tiedä varmaksi kuuluuko se kunnossa olevan BMWn ominaisuksiin.
Auto on nyt ajettava mutta sillä ajamisesta varsinaisesti nauti. Onneksi kulut on todella pienet (kulutus työmatka-ajossa 4.8L ja maantiellä 4-4.3L) ja auto kerää ohituksissa vauhtia kuin varkain ... melkeimpä liikaa
"Niin ja ei ole ollut vaihteisto-ongelmia. Ne koskevat VW:n (ja A3:n) käyttämiä vaihteistoja, ei Audin 7-portaista 550 Nm vääntöä kestävää S-tronicia, jos et sattunut sitä tietämään. Näillä vaihteistoilla ei ole juuri mitään yhteistä. "
Tuntuu koskevan muitakin tämän sinun S Mersu uutisessa laittaman linkin mukaan. Suomessa ollut ongelmia juuri Dieseleissä joissa on enemmän vääntöä kestävät DGS-vaihteistot
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
.
Etkö enää itse tiedä, mitä linkkejä olet kopionimimerkilläsi lähettänyt? Olet kyllä säälittävä tapaus. Mihin pyrit tuolla nimimerkkien kopioimisella? Aiheuttaako Audi merkkinen auto sinulle niin paljon kateutta, että menetät mielenterveytesi? Siltä vähän näyttää, kun seuraa noita keskusteluja joita käyt yksinäsi eri nimimerkeillä. Koita kestää, auto se Audikin vain on.
Jokaisesta automerkistä löytyy varmasti keskustleuja, joissa autoissa on ongelmia. Vai tiedätkö automerkin, jonka autot eivät olisi koskaan hajonneet? Mitenkään poikkeuksellisen paljon ongelmia ei ole ollut.
Sitäpaitsi eipä tuolla keskustelussa juuri muusta puhuta kuin VW ja Skodan DSG:stä.
Jotenkin tuntuu että osa Audi fanatikoista on tosi herkiä mielellään tulevat puhumaan toisten merkien yksittäisestä ongelmasta. Mutta jos joku toien mainitsee Audia ja koko konsermia koskevasta mega ongelmasta. Se on heti trollausta en ymmärrä miten ongelma voisi koskea vain Skodaan ja Volkaria jos Audissa on samat moottorit ja vaihteistot. Lueppa uudestaan ajatuksen kanssa sitä Vagareenan juttua kyllä siellä on monta Audiinkin liittyvää juttua heti alussa on samasta perheestä ollut ongelmia kahdessa Audin DSG-vaihteistossa jopa isossa A6 dieselissä hajonnut koko loota ja korjaus maksanut 7k. Tuulilasi suomen ainoana sitoutumattomana autolehtenä teki ison jutun eilen VW-konsernin ongelma laatikoista. Ihmettelen suuresti eikö Euroopassa ole mitään laadunvalvontaa kun Kiinan hallituksen laadunvalvontavirastosta ei mene nämä vaihteistot läpi.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagen-kutsuu-kiinassa-384-181-dsg-autoa-korjaukseen
Kyllä se niin vain on että toisille tuo oman automerkin hyvyys verratuna muihin on niin fanaattista ettei edes itse uskota niihin oman merkin heikkouksiin. Minä olen vaihdellut automerkkejä useampaan kertaan niin tietää ainakin omalta pohjalta miten mikäkin on toiminut. Nyt minulla on ollut tosin jokunen Volvo peräkkäin mutta nyt on tilauksessa BMW 320i xDrive joten katsotaan miten sillä pärjää. Sellaista automerkkiä ei vielä olekkaan jossa ei jotain lastentauteja/ongelmia olisi ollut mutta ikäväkseni nuo VW:n leirin vaihteisto ongelmat ja VW:n 1,2 koneen jakoketjujen ongelmat ovat kyllä olleet minustakin yllätävän isoja ja valmistaja ei ole halunnut ottaa niistä täyttä vastuuta kantaakseen.
Jenkeissä myytävissä Audi A4 ja A5 malleissa käytetään ZF 8HP laatikkoa jota muum muassa Bemari käyttää kaikissa mallisarjoissaan. Itse epäilen Audin ottavan varman päälle eikä käytä S-tronic vaihteistoa siellä kuten Euroopassa. Toisaalta Eurooppaa tuplasti pitempi takuuaika vaikuttaa luultavasti asiaan. Euroopassakin Audin kalliimpiin malleihin on jo parin vuoden ajan laitettu ZF laatikko eli A6 3.0 TDI 230 kW ylöspäin.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
http://models.audiusa.com/a5-coupe/detailed-specifications
Tuplapistekopionimimerkki, kuten sanoin, on aivan varmaa, että jokaisen automerkin autoja hajoaa silloin tällöin. Kukaan ei myöskään kiistä, etteikö VW:n pieniin moottoreihin kehitetyssä DSG laatikossa, joka kestää noin 250 Nm max väännön olisi ongelmia. Sinä kuitenkin varmasti tiedät, että Audi ei käytä Skodan ja VW:n kanssa samoja moottoreita kuin A3 mallissa.
Suurempien Audien vaihteistoissa ei ole ollut ongelmia. Jos nyt löydät yhden keskusteluketjun, jossa yksi tai kaksi vaihteistoa on hajonnut, niin sen perusteella ei kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää. Varmasti löydän jokaisesta myytävästä automerkistä keskusteluketjun, jossa keskustellaan auton vioista. Uskoisin, että jopa BMW saattaa joskus hajota.
Garais, Audin "kalliimpiin" malleihin laitetaan tuo ZF-laatikko siksi, että S-tronic ei kestä esimerkiksi biturbodieselin vääntöä. Vaihteiston maksivääntö on 550 Nm ja biturbossa on vääntöä luokkaa 700 Nm. On siis selvää, että käytetään jotain muuta laatikkoa.
Huvittavaa, että kopionimimerkki puhuu täällä trolleista, ottaen huomioon, että S Mersu uutisessa keskustelit itsesi kanssa usealla eri kopionimimerkillä. Koita kasvaa aikuiseksi ja yritä päästä yli siitä Audikateudesta. Se on vain yksi auto muiden joukossa. Sen takia ei kannata mielenterveyttään menettää.
"Sinä kuitenkin varmasti tiedät, että Audi ei käytä Skodan ja VW:n kanssa samoja moottoreita kuin A3 mallissa. "
Sinä myös varmasti tiedät että TT Audissa käytetään myös sekä VW touaregissä joka tulee samalta tehtaalta Audi Q7 kanssa. myös lähes kaikki Audissa käytettävät dieselkoneet löytyvät VW tai Skodan konepellin alta. Eli lähes kaikista Audin malleista löytyy samoja moottoreita.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_engines
"Suurempien Audien vaihteistoissa ei ole ollut ongelmia."
Miksihän noissa Usassa myytävissä Audi A4 ja A5 ei ole S-tronic vaihteistoa vaan ZF 8HP laatikko?
"Huvittavaa, että kopionimimerkki puhuu täällä trolleista, ottaen huomioon, että S Mersu uutisessa keskustelit itsesi kanssa usealla eri kopionimimerkillä"
On sulla pokkaa väittää muista semmoista mistä itse olet jäännyt kiinni.
Tarkemmin kun katsoo listaa VW-konsernin moottoreista.Lähes kaikki koneet löytyvät Skodasta tai Volkkarista mitä Audista löytyy. Osassa voi olla eri viritysaste mutta kone on sama.
Mistä minä olen kiinni jäänyt? Olen kirjoittanut tasan kahdella nimimerkillä, Ajattelija2011 ja Ajattelija2013. Olet sinä aika säälittävä tapaus. Kirjoitat vähintään kolmella eri nimimerkillä ja kaikki olet kopioinut muilta käyttäen tuplapisteitä. Sitten kirjoittelet täällä trolleista.
Vai löytyy lähes kaikki moottorit Skodasta tai VW:stä. Mistäs löytyy vaikka Audin 2.0TFSI moottori? Tai 3.0 TDI moottori? Mistä löytyy Audin S-tronic vaihteisto?
Jep, VW Touraegissa saatetaan käyttää Audin moottoreita, mutta onko näissä moottoreissa ollut jotain ongelmia? Sinun jatkuvasti linkkaamasi ongelmat liittyvät VW:n pikkuturboihin ja näitä ei käytetä suuremmissa Audeissa. Ei myöskään VW:n DSG laatikoita. Pointti siis edelleen on, että Audin käyttämissä moottoreissa ei ole ollut ongelmia ja sen sinäkin tiedät.
No sinä voit rauhassa piehtaroida VW-ongelmien kanssa, kun et näemmä niistä yli pääse. Kirjoittele jatkossakin niistä kolmella eri nimimerkillä viestejä itsesi kanssa. Saatpahan ainakin aikasi kulumaan.
Audi TT 2.0 TFSI quattro S tronic = Skoda Octavia RS 2.0 TFSI DSG kone ja loota sama. EI kai sinuakin hämää se kun Audi käyttää DSG lootasta nimeä S-tronic
3.0 Tdi löytyy VW touaregistä ainakin
Vastaa sinä nyt miksihän noissa Usassa myytävissä Audi A4 ja A5 ei ole S-tronic vaihteistoa vaan ZF 8HP laatikko?
Audi TT onkin A3 pohjainen pikkuaudi. Eli ei hämää vaan tuo kyllä sisältyi määritelmään. Mutta onko tuossa moottorissa ollut ongelmia?
Varmasti samasta syystä, kuin miksi Bemarikin siirtyi ZF-vaihteistoon. Se on hyvä vaihteisto ja varmasti sitä käytetään yhä enemmän Audeissa. Onko siinä jotain ihmeellistä, että kehitystä tapahtuu?
BMW vanhatkin oli ZF laatikoita vain vähemmän vaihteita malli nimeltään ZF 6HP.
En ole koneen ongelmista puhunut. Väitit että vain Audi A3 on samoja moottoreita korjasin vain sen. Haluan pysyä totuudessa
quattroholïc:
Ja taas ruokitaan trollia:
Otapa nyt vähän selvää, millä automaattilaatikoilla bemareita on jenkeissä myyty. Kaikki eivät todellakaan ole ZF:ää, vaikka euroopassa kaikki ZF:ltä tulisikin.
Ennen trollaamista kannattaa faktat ottaa haltuun. Silloin vaikutta paljon nokkelammalta.
TM:n toimitukselle sellainen toive, että moderoikaa nyt herran jumala näitä keskusteluja edes jollain tavalla. Esimerkiksi nämä nimimerkkivarkaudet ovat todella halpamaisia.
Onko joku väittänyt että kaikki ovat olleet ZF laatikoita ? Sinun rinnalla kaikki näyttää nokkelalta.
No viilaa sitten pilkkua, mutta eiköhän tällä palstalla jokainen tiedä, että TT on A3 eri kuorissa. Ja eikös tässä nyt pointti ole se, että linkität lukuisiin keskusteluihin noita VW ongelmia ja väität että Audeissa on tismalleen samat palikat. Mitä niitä ongelmia linkkaat, kun itsekin tiedät etteivät ne liity kuin korkeintaan A3 Audiin ja sen sisarmalleihin. Ja itse asiassa eihän siinäkään enää käytetä noita ongelma moottoreita.
Sinun olisi jo syytää lopettaa tuo nimimerkkien kopionti. Luulen että BMW fanitkin jo häpeävät sinua.
Ja voisitko nyt selventää, että jos Audi ottaa 8-pyläläisen vaihteiston käyttöön, niin tarkoittaako se sitä, että vanhempi laatikko ei toimi? Pitäisikö siis käyttää seuraavat 100 vuotta samaa laatikkoa? Mikä on pointtisi koko keskustelussa?
quattroholïc:
No miksi jenkeissä on pitänyt myydä ZF:n rinnalla muun valmistajan laatikoita vaikka Euroopassa kaikki on ollut ZF:ää? Sinun logiikallasi ZF ei ole kestänyt bemareissa.
Mitäpäs jos keksisit ihan ikioman nimimerkin ja trollailisit sillä? Parasta toki olisi jos TM alkaisi näitä palstoja edes löyhästi moderoimaan.
Audi fanit tuntevat suurta ylpeyttä varmasti lukiessaan sinun kirjoituksia.
Johon se äsken kävi selväksi että monessa muussakin kuin A3 Audissa on samoja moottoreita kuin Skodassa ja Volkkarissa.
Pointti on miksi samaa mallia myydään eri vaihteistolla Usassa ja Euroopassa yhtä aikaa ?
En ainakaan ole niin säälittävä, että kirjoittaisin lukuisilla kopionimimerkeillä viestejä itseni kanssa. Se kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Niin, siis vanhaan A3:sen pohjautuvissa Audeissa oli ongelmamoottoreita. Enää ei siinäkään, eli mikä oli pointti? Onko esim A6 Audin moottoreita monessakin Skodassa? Ja onko niissä ollut ongelmia?
Niin, en tiedä. Johtuisiko vaikka tuotantoteknisistä syistä. Kysytään toisinpäin, jos olisi suuria ongelmia, niin miksi Euroopassa ei käytettäisi ZF vaihteistoa? Ei tuosta nyt ainakaan voi päätellä, että siinä vikaa olisi.
En todellakaan tiedä mietä kaikkia laatikoita Bemari on historiansa aikana Usassa käyttänyt: Sen tiedä että Audilla on ollut aikanaan suuria ongelmia juuri siellä aikaisemmin automattien kanssa.
Ajattelija2013:
No näinpä. Sama syy lienee bemarilla ollut tarjota ZF:n rinnalla GM:n valmistamia laatikoita. Itseasiassa GM-lootaisen bemarin saa vielä 1-sarjalaisen muodossa siellä ostettua.
Ei sillä, etteikö GM kelpo laatikoita tekisi. Vaikuttaisi noilla jenkkifoorumeilla vallitsevan jonkinlainen yksimielisyys siitä, että GM:n lootalla olevissa on ollut vähemmän vaihteistopulmia.
Jos Kello vielä ketjua lukee, niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä hänen autossaan on tilanne tällä hetkellä.
Toki muidenkin uuden 3-sarjan kommentteja olisi kiva kuulla. Mitä mieltä olette autoistanne? Itseäni kiinnostaa etenkin 328i tai 335i mallit. Onko joku ajanut molempia ja onko mitään järkeä maksaa 35i moottorista niin paljon ekstraa, kun 28i näyttää ainakin paperilla lähes yhtä nopealta. Suuremmissa nopeuksissa ero tietysti kasvaa, mutta harvemmin sellaisia nopeuksia täällä ajetaan.
Nelivetoisia ei taida paljoa vielä liikenteessä olla, mutta jos on, niin miten se vaikuttaa autoon?
Nämä keskustelut ovat suhteellisen raskasta luettavaa. Melkein jokaisessa aiheessa keskustelu menee OT-väännöksi ja samoista asioista jankataan kerta toisensa jälkeen.
Toivoisin pientä ryhdistäytymistä itse kultakin, kiitos.
Ajattelija2013:
Kyllä täällä ollaan. Työ ja perhe haittaa harrasteita joten mitään ei ole tapahtunut. Autolla on vaan ajettu eikä mikään oikeastaan ole muuttunut.
Voisin kuitenkin vähän kertoa autosta yleisemmin jos kukaan ei ota tätä kuttuiluna. Kyse on kuitenkin henkilökohtaisesta tulkinnasta.
1. vakiopenkit on jotain surkean ja kamalan välistä. Selkänojat kuin riippukeinut. Itse tilasin sporttipenkit mitkä onkin ihan ok eivät kuitenkaan verrattavissa Audin sporttipenkkeihin. Näin jälkikäteen ottaisin noihin ehkä vielä sen ristiseläntuen säädön vaikka tältä osin sporttipenkki onkin ihan ok.
2. Näkyvyys paketti on pakollinen jotta saa peilin lämmittimet. (muistaakseni tuo tuli ko. paketissa). Samalla autoon saa perusvarusteeksi luonnehdittavan taustapeilin automaattisen himmennyksen joka ei kyllä toimi ihan täydellisesti. Se toimii kyllä pimeällä mutta ei himmennä jos aurinko paistaa takaa suoraan peilin kautta silmiin.
3. Moottorimelu on kova ihan jopa verrattaessa GOlf luokan perheautohin. Se rohisee ikävästi aina kaasua painettaessa ja pitää tyhjäkäynnillä vanhan pakettiauton kaltaista raksutusta, varsinkin kylmänä.
4. Tie- ja renagasmelu on pikkuvauhdeissa yllättävän kova mutta ei kasva kovin paljoa vauhdin kasvaessa (näin Contin nastoilla) . Selvästi meluisampi kuin A4. Maantiellä melu on sikäli ok että se ei ole matalaa jyrinää vaan lähinnä kohinaa. Tuulen suhinat alkaa 80 vauhdissa.
5. Ota valopaketti. Autossa tosiaan ei ole vakiona muuta kuin yksi sisävalo. Harmiksi BMWssä ei ole ollenkaan taaksepäin näyttävää punaista valoa tai heijastinta ovissa.
Ovien ulkokahvojen sisällä olevat valot on hienot einkä ole muissa autoissa sellaisiin törmännyt.
6. Lasin pesuri vähän naurattaa aluksi suihkullaan mutta se toimii paremmin kuin VAGeneissa. Suihku riittä koko lasille moottoritievauhdissakin ja lisäksi neste tuntuu riittävän paremmin. Lisäksi ilmeisesti auton aeromystiikka on on paremmin suunniteltu kuin useimmissa muissa koska tarve lasin pesuun on pienempi. Ilmeisesti sopivat virtaukset heittää kuran tuulilasi yli.
Lasinpesunesteen täyttöaukko on lapsellinen. Nesteen lisäys on pikkupikku liruttamista.
7. Cruisen napit on jotenkin hankalat. saisivat olla erillisessä varessa tai ainakin eri järjestyksessä. Samaa sanoisin radion voimakkuus napeista ratissa.
Nahkaratin ommel hiertää peukkuja. Olisi voinut olla hillitympi.
Ns. radion pikavalinnat on upea innovaatio. Niihn voi ohjelmoida puhelinnumeroita, ajotietokoneen tms. näyttöjä ja oikeastaan mitä tahansa mitä näyttö voi näyttää.
itellä on muutaman tärkein puhelinnumero, pari radiokanavaa ja Journey computer suorien valintojen takana. Tällaista en ole nähnyt muissa. Lisäksi sormea liuttamalla nappien päällä, iso näytö kertoo mitä napin alla on ilman että pitää painaa nappia. Hieno!
8. Vakioradion äänenlaatu on tyypillinen eli huono mutta kun liikkeissä ei pääse kuuntelemaan muita vaihtoehtoja niin paha mennä tilaamaankaan. Radion äänenlaatu on kyllä tavallaan parempi kuin Audeissa joissa ääni on suttuinen ja raaka vaikka otaisi sen 500e sound systemin. Yllättävää vielä että ääni ei painotu oman puolen kaiuttimeen vaan kuuluu tasaisesti vaikka autossa ei ole keskikaiutinta (kuten Audissa missä sen äänenlaatu taas on surkea ja pilaa koko äänen).
9. Alusta on todella hyvä kompromissi. Se on tanakka mutta hyvin hyvin pintapehmeä ainakin vakiopyörillä (16" Auto ei kallistele oikeastaan ollenkaan mutta välillä tuntuu että joustot on turhan lyhyet.
Peräjousituksessa on pientä sanottavaa. Jo mutkassa on kaivon kansi tms. töyssy, perä nuljahtelee. Ei se mitenkään vaarallisen tuntuista ole mutta parempiakin on tullut vastaan. Ilman töyssyjä alusta antaa mutkissa ja eritys polveilevassa mutkittelussa erittäin hyvän ja luotettavan tuntuman.
10. Ohjaus on ... ristiriitainen. Ainakaan talvirenkailla se ei ole erityisen tarkka vaikka onkin todella terävä ja nopea. keskialueella ei juuri ole tuntoa, vain raskasta tahmeutta. Sen kyllä ymmärtää koska nytkin auto vaihtaa kaistaa jos yhdellä kädellä pitää kiinni ratista ja selailee vaikka radiokanavia. Jos ohjaus ei olisi tahmea ja raskas oli auto mahdoton ajaa muuten kuin katsoen kokoajan eteenpäin. Parilla sormella ajaminen ei onnistu koska ohjaus on aika raskas eikä ole ikkunaa lukuunottamatta käsinojaa joka tapaisi kyynärpään. parempi silti niin että ratin alle jää pitkäkoipisellakin hyvin tilaa.
Toisaalta auto reagoi ohjaukseen välittömästi (jopa uusilla pehmeillä ei niin sporttisilla talvipyörillä. Ei siis tule fiilistä että rattia pitäisi pyöritellä sinne tänne jotta jotain saisi aikaan. Omalla tavallaan se siis on samalla maukas ja rasittava. Se taatusti jakaa mielipiteitä. itse vaihtaisin sen Ford Focuksen ohjaukseen välittömästi mutta toisaalta niin hyviä ei ole juuri muissa autoissa.
Käntöympyrä on kokoon nähden aika iso takavetoiseksi. Samaa tasoa Audin kanssa ja kaukana Mersusta.
11. Vaihteisto on ... mehulinko hyvässä ja pahassa. Vaihdot tuntuu välillä muttei pahasti. Ryömintä on hyvällä tasolla ja auto lähtee liikkeelle heti ja reagoi kaasuun liikkeelle lähdettäessä ilman viivettä. Ei siis tule ainakaan liikkeelle lähdössä fiilistä toivomuspolkimesta mikä on ominaista DSG:lle (4v kokemus). Controllin tunne siis on selkeästi läsnä.
12. Jarrut on hyvät mutta kiljuu pysäköinti vauhdeissa raivostuttavasti jopa senkin jälkeen kun viistivät huollossa paloista särmät pois tehtaan ohjeiden mukaan.
Joka kerta kun pysähtyy risteykseen on mukana huiluorkesteri. Tätä ilman tulisin toimeen.
13. Tilat on mitä on. Meidän perheelle riittää juuri sopivasti. Jos sovittaa taakse turvavyöistuinta niin kannattaa pyytää myyjää hankkimaan turvavyön jatkeen. Ilman sitä ei tulee mitään. jos turvavyöistuin on isofix-mallia törmää selvään suunnittelumokaan. Isofix-paikka ja turvavyön lukko on kiinni toisissa eikä ainakaan Britaxin istuinta meinaa saada lukittumaan kun vyön lukko painaa penkin vapautusvipua. Selvä bugi tehtaalta.
Kun penkin saa paikalleen laitta vyönjatkeen lukkoon kiinni niin vyön laittaminen onkin todella vaivatonta verrattuna moneen muuhun autoon varsinkin kun huomioi että takatilat on aika pienet korin kokoon nähden.
14. yliherkkä luostonesto mistä jo onkin veivattu.
Tässä oli jonkin verran kritiikkiä mutta mikään noista ei nyt niin vakavaa ole ja osaa näistä asioista useimmat ei ehkä edes huomaisi tai panisi merkille.
Ennenkuin lähtee syyttelemään provoilusta tai sen puoleen kehuilustakaan, kannattaa ihan oikeasti käydä itse ajamassa F30.
Itse olen auton valintaan kaikenkaikkiaan tyytyväinen. Voin suositella kunhan käy läpi nuo mainitsemani epäkohdat ja niiden häiritsevyyden itselle.
kello68:
Aika, tai pitäisikö sanoa kilometrit, voivat parantaa tuota vaivaa merkittävästi. Joskus olen kritisoinut Bemaria samasta keskialueen tahmeudesta ja huomannut ongelman vähenevän käytön myötä. Pistä muistiin tilanne nyt ja vertaa tapahtuuko muutosta esimerkiksi 10 000 kilometrin aikana.
Tarkoitatko renkaiden kulumisen aiheuttamaa muutosta vai mitä? En ole kuullut että ajettavuus muuttuisi kilometrien mukaan?
Jos näin kuitenkin on, niin olisi mukava ymmärtää (kun itse ei tajua) että mistä tämä voi johtua?
kello68:
Lyhyellä koeajolenkillä en moista huomannut, mutta en sitä myöskään erityisesti kokeillut.
Oma toinen saksalainen takavetoinen samasta kokoluokasta selvästi havaitsee talvirenkaan rypistymisen täyskaasukiihdytyksessä 3- ja 4-vaihteilla, mutta cruisella ei. Renkaat samat kuin Kellolla, eli Kontiaiset, mulla maltillinen koko 205/55/16. Oman kokemuksen pohjalta sulkisin rengastyypin omituisuudet pois epäiltyjen listalla.
TM:n koeajoselostus BMW 120-sarjalaisesta kuulostaa hyvin tutulta: pieni luisto sallitaan, mutta yhtään vastaohjausta ei.
Tästä tulee ristiriitainen tunne, kun kadunkulman tai liikenneympyrän saa selvittää kevyellä nelipyöräohjauksella ja sitten kun tilanne on jo ohi, ei ympyrästä pääse pois, kun suojelusenkeli hyppää jarrulle ulosmenotielle kääntäessä.
Sama häiriö hyvin toimivan vetoluiston eston (ASR) kanssa. Hyvin lähtee, mutta on pakko joko painaa ESP OFF tai antaa mennä ovi edellä, koska vastaohjauksesta tulee heti karttakeppiä kynsille.
Sen vuoksi se keltainen kolmio palaa taksin kojetaulussa koko talven. Kukkahattutätien syy.
Bugracer:
Yleensä kitkat pienevät käytettäessä. Mitä vähemmän kitkaa, sitä tunnokkaampi ohjaus. Näin itse uskon kokemani perusteella.
NHB:
En ole autossa koskaan moista havainnut, mutta toisaalta muutokset lienevät niin hitaita, että ne havaitsisikin parhaiten kahta eri ikäistä autoa vertaamalla?
Mutta moottoripyörästä ilmiö on tuttu useammankin huollon osalta.
Muka ehjä pyörä on mennyt huoltoon, ja hetken kuluttua mekaanikko soittaa ja pyytää lupaa ohjauslaakerin tarkistukseen kun "tahmaa".
Useimmiten on selvinnyt puhdistuksella ja voitelulla, mutta kertaalleen on mennyt laakeri uusiksi.
Ja joka kerta huollosta lähtiessä on tuttu pyörä tehnyt saman WAU! efektin. Selkeästi herkempi kääntyminen on odotettavissakin, mutta ylläri tulee myös perstuntuman mukaan parantuneesta vakaudesta. Loogista sekin, kun vähän asiaa miettii.
Auto ollut nyt useita kertoja pajalla saman asian eli heikon suuntavakauden vuoksi. Ohjaus oli todella epämääräinen.
Nyt viimeksi on vaihdettu ohjaustehostin raidetangon kanssa ja toden totta nyt autosta löytyy Ohjaus.
Aiemmin viritetty aurauskulmia edessä ja takana ynnä camberia takana. Kaikilla toimilla oli postiivinen vaikutus mutta vasta tehostimen vaihdon jälkeen auto alkoi olla parempi kuin 90-luvun alun Tojotat.
Eihän se vielä suoraan kulje kuten Volvot tai Passat mutta ero on valtava siihen mitä auto oli luovutuksen jälkeen.
Pitäisikö F30 edes kulkea täysin suoraan, sitä en tiedä. Auto hakee jatkuvasti hitusen ja tietysti vanhempien BMWeiden tapaa valuu tienkallistusten mukaan.
Jos rengaspaineita on edessä vähänkin enemmän kuin 230kpa (suositus 220kpa), muuttuu auto edelleen aivan neuroottiseksi ohjauksen suhteen, riippumatta takapaineista. Itse kaipaisin tiettyä Audimaista tai Volomaista jämäkkyyttä autoon etenemiseen mutta en tiedä varmaksi kuuluuko se kunnossa olevan BMWn ominaisuksiin.
Auto on nyt ajettava mutta sillä ajamisesta varsinaisesti nauti. Onneksi kulut on todella pienet (kulutus työmatka-ajossa 4.8L ja maantiellä 4-4.3L) ja auto kerää ohituksissa vauhtia kuin varkain ... melkeimpä liikaa