Siinä tapauksessa yhtiön hallitus antaisi sinulle luultavasti monoa persauksille. Olisihan suorastaan vastuutonta, että yritysjohtaja tekee ihan vain vanhasta tottumuksesta asioita mahdollisimman kalliilla, vaikka luultavasti asiakkaat eivät ole siitä valmiita maksamaan.
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että kohta ei ole kuin 4-sylinterisiä moottoreita ja tulevaisuus saattaa olla jopa 3-sylinteristen. Itselläkin nyt on 5-sylinterinen moottori autossa ja kokemusten perusteella ottaisin jatkossakin mieluummin 5- tai 6-sylinterisen. Minulle kun ei tämä kulutushömppä merkitse paljoakaan.
Se tästä aiheesta minun puolestani, koska kuten aiemmin totesin, niin tästä aiheesta pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa.
Edit:
Tuo linkki vaatii kirjautumisen, joten tässä sen teksti kopioituna:
"EU lisää painetta autovalmistajille: tiukemmat päästörajat tulossa 2020
EU:n komissio ja parlamentti päättivät tiistain vastaisena yönä tiukentaa uusien autojen päästörajoja vuodesta 2020 alkaen, kertoo Ny Teknik. Tästä alkaen uudet autot EU:n alueella saavat tuottaa korkeintaan 95 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä.
Kyseessä on 27 prosentin tiukennus vuonna 2015 voimaan tulevaan 130 g/km hiilidioksidipäästörajaan. Kyseessä on voitto ilmastolle, autonomistajille, innovaatioille ja työpaikoille, kokouksen puheenjohtajana toiminut Irlannin ympäristöministeri Phil Hogan luonnehti jälkikäteen.
Samassa yhteydessä päätettiin myös ottaa käyttöön uusi mittaustapa päästöille. EU:n nykyinen päästömittaustapa NEDC on osoittautunut harhaanjohtavaksi. Uuden WLTP-mittausmetodin EU on kehittänyt yhdessä Japanin ja Intian kanssa.
Päätökset vaativat vielä EU:n ministerineuvoston vahvistuksen. Tiukempia päästörajoja vastaan on lobbannut erityisesti Saksan autoteollisuus. Kyseessä onkin nykyhetken näkökulmasta melko kunnianhimoinen yläraja, sillä tämän hetken taloudellisimpienkin pelkällä polttomoottorilla varustettujen bensiinillä kulkevien autojen CO2-päästöt ovat noin 100g/km tuntumassa."
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
En väitä. Mutta se ei ole sen kestävämpi, kuin vastaavan tehoinen neloskone, eli ei se 184 hv versio kestäisi yhtään sen enempää, kuin nykyinen 20i moottori. Toisaalta tuskinpa tuo kestävyys mikään ongelma on, tai tuskin se ainakaan tuohon 245 hv viritysasteeseen kaatuu.
Kuten jo totesin, autotehtaan ei ole mitään järkeä tehdä lukuisia erilaisia moottoreita, jos ja kun asiakkaat eivät ole niistä valmiita maksamaan. Jos sinä siis johtajana tekisit tuollaisia päätöksiä lukuisista eri moottoreista, niin tuskin olisit kovin pitkään johtajana.
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
En väitä. Mutta se ei ole sen kestävämpi, kuin vastaavan tehoinen neloskone, eli ei se 184 hv versio kestäisi yhtään sen enempää, kuin nykyinen 20i moottori.
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
En väitä. Mutta se ei ole sen kestävämpi, kuin vastaavan tehoinen neloskone, eli ei se 184 hv versio kestäisi yhtään sen enempää, kuin nykyinen 20i moottori.
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
No siinä ei varmaan ole suurempaa eroa, jos toinen kestää 500tkm ja toinen 510tkm. 122,5 hv:n litrateho ei vielä ole mikään ihmeellinen saavutus tänäpäivänä joten kyllä sen 2,0T:n pitäisi kestää tarvittavat sadat tuhannet siinä missä 2,5T, ellei suunnittelussa ole tehty muita mokia. Ja kun liikkuvia osia on nelikossa 1/3 vähemmän niin ne voidaan tehdä paremmista materiaaleista kestämään tuo hieman isompi rasitus.
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
En väitä. Mutta se ei ole sen kestävämpi, kuin vastaavan tehoinen neloskone, eli ei se 184 hv versio kestäisi yhtään sen enempää, kuin nykyinen 20i moottori.
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
No siinä ei varmaan ole suurempaa eroa, jos toinen kestää 500tkm ja toinen 510tkm. 122,5 hv:n litrateho ei vielä ole mikään ihmeellinen saavutus tänäpäivänä joten kyllä sen 2,0T:n pitäisi kestää tarvittavat sadat tuhannet siinä missä 2,5T, ellei suunnittelussa ole tehty muita mokia. Ja kun liikkuvia osia on nelikossa 1/3 vähemmän niin ne voidaan tehdä paremmista materiaaleista kestämään tuo hieman isompi rasitus.
Edelleen, Ajattelija halusi tietää kumpi mielestäni on kestävämpi. Vastasin siihen. Kukaan meistä ei tiedä miten tämän sukupolven downsizing turbomoottorit kestävät, siitä voidaan spekuloida maailman tappiin asti mutta minulla ei taida mielenkiinto sinne asti riittää.
Jotenkin tyhmää puhua tänäpäivänä moottorien kestävyydestä, kun lähes jokainen pata kestää avaamatta sen puolimiljoonaa ja enemmänkin. Toisaalta, lähes jokaisella autonvalmistajalla on nyt joitain mätämunia moottorin lohkon ulkopuolisiin osiin liittyen. Bemarin vanha suora kuutonen tyypiltään M52TU on todellinen ikiliikkuja, jossa ei juuri tyyppivikoja esiinny. Myöhemmin Bemari on tullut kuuluisaksi hajoavista jakopäistään, suutinongelmista, puolaongelmista, jne. Tosin, tuskin sen enempää näitä vikoja kuin muillakaan nykyautoilla. Miksei enää osata kun ennen osattiin?
Jos palataan tähän turbokoneiden kestävyyteen, niin omakohtaista kokemusta minulla on turbotekniikasta Saabien muodossa, joissa koneet kyllä kestivät ilman mitään ongelmia sen 300-500 tkm, mutta ahtimia piti välillä uusia, joskus melko tiheästikin. Ja samaa osaavat muitakin merkkejä omistavat kaverit kertoa, että ahtimia välillä menee, mutta muuten ei tarvitse moottoriin koskea vapareita enempää (poislukien eräät VW-koneet).
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
Olen pian kirjoittanut kymmenen kertaa, että tämä on täysin selvä asia.
Tosin sekin on selvää, että 245 hv 2.0 turbo kestää yhtä pitkään kuin koko auto yleisestikin, mikäli suunnittelussa ei ole tullut virheitä. Tuo kestävyydellä spekulointi on siis jokseenkin turhaa.
Oleellisempaa on, olisivatko ihmiset valmiita maksamaan Bemareista selvästi nykyistä enemmän, jos BMW tosiaan tekisi montaa erikokoista kutosturboa. Itse en oikein jaksa siihen uskoa, koska ainoa hyöty olisi ne aavistuksen kivammat äänet. Harvaa tavallista autonostajaa ne moottorin äänet niin kauheasti kiinnostavat.
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
Olen pian kirjoittanut kymmenen kertaa, että tämä on täysin selvä asia.
Tosin sekin on selvää, että 245 hv 2.0 turbo kestää yhtä pitkään kuin koko auto yleisestikin, mikäli suunnittelussa ei ole tullut virheitä. Tuo kestävyydellä spekulointi on siis jokseenkin turhaa.
Mutta sinähän tästä halusit kinata. Kerro nyt olinko väärässä kun epäilin pienempien moottorien kestävyyttä, kestääkö pieni moottori yhtä hyvin kuin isompi?
Palataan Mersuun. Onkos joku käynyt koeajolla? Jos on, niin minkälainen oli melutaso Suomen karkeilla teillä?
Kävin tänään kokeilemassa tunnin lenkin C 180 A "launch Editionilla". Oli ensikosketus Mercedes-maailmaan ja erittäin positiivinen maku jäi. Jopa "vaan" 156 heppanen kone toimi hienosti AUTOMAATIN kanssa.
Hymynaama siksi kun mua aikaisemmin parjattiin siitä että uskalsin tulla kaapista ulos manuaaliihmisenä...
No alkuperäiseen kysymykseen, hiljainen oli. Paljon hiljaisempi kuin nykyinen laitteeni, mutta kitkat alla eli Itäväylän karmea asfaltti tuntiu hyvältä.
Veikkaan että todellisen kuvan antaa kun odottaa että Vehon demoihin tulee kesätassut alle.
Olin siis oikeassa. Mistähän sinä sitten yritit kinata?
Olit olit, eikä tietääkseni kukaan ole missään vaiheessa mitään muuta väittänytkään tuohon asiaan liittyen.
Minä kinasin siitä, olisiko kaikesta huolimatta usean erikokoisen moottorin valmistamisessa yhtään mitään järkeä. Olisivatko asiakkaat valmiita maksamaan ekstraa vain siitä hyvästä, että BMW valmistaisi useita erikokoisia moottoreita. Ainoa konkreetinen hyöty olisi hieman mukavammat moottoriäänet, jos nyt oletetaan, ettei se moottorin kestävyys kuitenkaan ongelmaksi muodostu. Ja siitähän me alunperin kiisteltiin, kiinnostaako tavallisen bemarin ostajaa kovinkaan paljoa se moottorin ääni.
Palataan Mersuun. Onkos joku käynyt koeajolla? Jos on, niin minkälainen oli melutaso Suomen karkeilla teillä?
Kävin tänään kokeilemassa tunnin lenkin C 180 A "launch Editionilla". Oli ensikosketus Mercedes-maailmaan ja erittäin positiivinen maku jäi. Jopa "vaan" 156 heppanen kone toimi hienosti AUTOMAATIN kanssa.
Hymynaama siksi kun mua aikaisemmin parjattiin siitä että uskalsin tulla kaapista ulos manuaaliihmisenä...
No alkuperäiseen kysymykseen, hiljainen oli. Paljon hiljaisempi kuin nykyinen laitteeni, mutta kitkat alla eli Itäväylän karmea asfaltti tuntiu hyvältä.
Veikkaan että todellisen kuvan antaa kun odottaa että Vehon demoihin tulee kesätassut alle.
Kiitos tiedosta. Saas nähdä jospa sitä itsekin vielä eksyy koeajolle. Tosin niitä kannattaisi välttää, ettei iske autokuume.
Tuosta varustelusta perusaihio versus BMW:n 3-sarjan perusaihio. Erot mitkä itse havaitsin: keskikonsoli "pianolakattua" mustaa muovia, kun bemarissa hopeaksi maalattua muovia, mersussa vakiona urheiluohjauspyöra js bemarissa vakiona tavallinen nahkaratti, mersun mittaristojen välinen vakio ajotietokone bemarin vakiona olevaa ajotietokonetta isompi ja paremmalla grafiikalla, mersussa osittaiset sähkösäädöt penkeissä vakiona ja bemarissa vakiosäädöt kokonaan käsisäätöiset, mersussa takaluukun saa auki sisältä nappia painamalla ja bemarissa toki kaukosäätimellä, mersun kojelaudan päällinen jotain nahkamaista vinyyliä, kun bemarissa pehmeää muovia, bemarissa perinteinen käsijarru.
Eikös mersussa ole ainakin aiemmin ollut lukuvalot vakiona. Bemarissa ne pitää ostaa erikseen.
Onko Mersun penkissä istuimen/penkin kallistussäätö? Bemarissa se on lisuke, entä tukeeko mersun penkki risiselkää? BMWssä ei tue alkuunkaan, ei edes sporttipenkiss.
Onko mersussa USB/muistitikkusoitin joka soittaa muutakin kuin vain yhden hakmiston ikiloopissa? BMW soittaa vain yhtä hakemistoa ikuisesti.
Eikös mersussa ole ainakin aiemmin ollut lukuvalot vakiona. Bemarissa ne pitää ostaa erikseen.
Onko Mersun penkissä istuimen/penkin kallistussäätö? Bemarissa se on lisuke, entä tukeeko mersun penkki risiselkää? BMWssä ei tue alkuunkaan, ei edes sporttipenkiss.
Onko mersussa USB/muistitikkusoitin joka soittaa muutakin kuin vain yhden hakmiston ikiloopissa? BMW soittaa vain yhtä hakemistoa ikuisesti.
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1, 2, 3, ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
Eikös mersussa ole ainakin aiemmin ollut lukuvalot vakiona. Bemarissa ne pitää ostaa erikseen.
Onko Mersun penkissä istuimen/penkin kallistussäätö? Bemarissa se on lisuke, entä tukeeko mersun penkki risiselkää? BMWssä ei tue alkuunkaan, ei edes sporttipenkiss.
Onko mersussa USB/muistitikkusoitin joka soittaa muutakin kuin vain yhden hakmiston ikiloopissa? BMW soittaa vain yhtä hakemistoa ikuisesti.
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1, 2, 3, ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
Eikös mersussa ole ainakin aiemmin ollut lukuvalot vakiona. Bemarissa ne pitää ostaa erikseen.
Onko Mersun penkissä istuimen/penkin kallistussäätö? Bemarissa se on lisuke, entä tukeeko mersun penkki risiselkää? BMWssä ei tue alkuunkaan, ei edes sporttipenkiss.
Onko mersussa USB/muistitikkusoitin joka soittaa muutakin kuin vain yhden hakmiston ikiloopissa? BMW soittaa vain yhtä hakemistoa ikuisesti.
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1-, 2-, 3- ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
Katsoin uuden C-sarjan hinnaston ja tosiaan meikkipeilien valot ja lukuvalot edessä+takana ovat vakiovaruste. 3-sarjassa ne ovat lisävaruste. Tosin kohtuuhintainen sellainen. Siinä paketissa tulee todella paljon valoja auton siaä- ja ulkopuoelle ja suurin osa niistä on ledeillä. Audin A4:ssä myös hanskalokeron valo on lisävaruste.
Hinnastosta myös selvisi se, että myös mersuun tuo ristiseläntuensäätö on lisävaruste ja toimii sähköllä kuten bemarissakin (säätyy myös 4-suuntaisesti).
Bemarissa kallistussäädön saa sähkö- tai manuaalisäätöiseen urheiluistumeen (kuuluu siihen vakiona) tai niinkuin minulla vakiopenkkiin silloin kuin ottaa sen täyssähkösäätöisenä. Tätäkään ei myyjä tiennyt, mutta tiesin itse. Taitaa olla myös mersussa niin, että ei kuulu vakiojakkaraan vaan johonkin parempaan penkkiin tai täyssähkösäätö-pakettiin.
Kyllähän tuon bemarinkin tikun saa soittamaan muitakin tikulla olevia albumeita, mutta ne pitää aina valkata itse. Eli jos ajaa vaikka Helsingistä Inariin ja laittaa tikun soimaan ja haluaisi kuunnella 8-16GB:n tikun alusta loppuun ilman, että koskee soittimeen, niin se ei onnistu.
Mielestäni 6-sylinterinen juuri tuo sitä kaivattua premium tunnetta. Vertaa esim. Audi A4 ja Passat/Octavia. Koneet ja vaihteistot lähes identtisiä 2 litraisissa ja premium tulee lähinnä muotoilusta ja äänieristyksestä.
6-sylinterisen äänimaailma on ratkaisevan erilainen versus esim. nykyiset nelisylinteriset. Puuttuvia sylintereitä ei osaa kaivata jos ei ole koskaan ajanut rivikuutosella (v6 karkeampi ääniltään). Kyllä minulle tulee aina karvalakki fiilis kun nelisylinterisellä ajaa, vaikka puhuttaisiin yhdestä parhaista -328i
Hifistit huomaavat myös selkeän eron ajettavuudessa. Turbo ei vaan vieläkään yllä samanalaiseen tuntumaan (esim. 328i) kuin vastaava vapari. Viivettä on selvästi alle 2000rpm ja kaasun annostelu on selvästi epämääräisempää ja etäisempää. Viive on pitkä jopa yli sekunnin. kun polkaiset esim. 1300rpm alkaen. Paperien mukaan tuolloin pitäisi olla kaikki vääntö käytettävissä, mutta sekunti siihen vähintään menee. Vaparissa moista ongelmaa ei ole ja se kaikki mitä on käytettävissä on heti käytettävissä. Vapari tuntuu jopa voimakkaammalta tuonne 1800rpm asti. 1800rpm jälkeen, kun turbo on kunnolla pelissä, niin 328i on voimakkaampi kuin esim. vanha 330i (korimalli eri).
Bemarin päätöksen ymmärrän hyvin: päästöt saatava alas (pienellä kulutuksella myydään autoja ja toisaalta eu-pakottavuus) ja ahatmisella se onnistuu erityisesti paperilla, mutta myös käytännössä kulutus pudonnut about puolet luvatusta. Pitkään tarjottiin vaparikuutosta, mutta ostajat kaikkosivat kun nelisylinterinen on ainakin paperilla ylivoimainen.
Mutta kuten kaikessa, niin suuri yleisö ei osaa kaivata hifistien toiveita. Sama vaikka poistaisivat takavedon, niin suurimmalle osalle ostajia aivan ok, tai jopa parempi. Eihän tarkkaa tuntumaakaan osata kaivata. Valtaosalle käyttäjistä tarkka ajotuntuma on toissijainen seikka.
Mielestäni 6-sylinterinen juuri tuo sitä kaivattua premium tunnetta. Vertaa esim. Audi A4 ja Passat/Octavia. Koneet ja vaihteistot lähes identtisiä 2 litraisissa ja premium tulee lähinnä muotoilusta ja äänieristyksestä.
Jos automaateista puhut, niin A4 Audissa ei ole sama vaihteisto kuin mainitsemassasi Skodassa ja VW:ssä.
6-sylinterisen äänimaailma on ratkaisevan erilainen versus esim. nykyiset nelisylinteriset. Puuttuvia sylintereitä ei osaa kaivata jos ei ole koskaan ajanut rivikuutosella (v6 karkeampi ääniltään). Kyllä minulle tulee aina karvalakki fiilis kun nelisylinterisellä ajaa, vaikka puhuttaisiin yhdestä parhaista -328i
Äänimaailma on toki hienompi ja sitä tuskin kukaan kiistää, mutta harvaa se kauheasti kiinnostaa. Oleellisempaa on, että auto on yleisesti hiljainen.
Hifistit huomaavat myös selkeän eron ajettavuudessa. Turbo ei vaan vieläkään yllä samanalaiseen tuntumaan (esim. 328i) kuin vastaava vapari.
Eron kyllä huomaa, vaikka ei olisikaan kauhea hifistelija. Paremmuus on kuitenkin makuasia ja varmasti myös tottumuskysymys. Itse pidän enemmän nelosturbosta ja sen väännöstä, kuin vastaavan teholuokan kutoskoneesta.
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin.
...
Hinnastosta myös selvisi se, että myös mersuun tuo ristiseläntuensäätö on lisävaruste ja toimii sähköllä kuten bemarissakin (säätyy myös 4-suuntaisesti).
Näin ymmärsin esitteestä itsekin, mutta mitenkähän todellisuudessa?
Poistuvan S/W204 esitekään ei kerro tuosta vakiovarusteesta, mutta en minä kyllä ole vielä nähnyt sellaisen kuljettajan istuinta ilman vähintään käsikäyttöistä ristiselän tuen säätöä?
Eli onko semmoinen säädötön kuljettajan istuin oikeasti olemassa joko W204 tai W205 sarjassa?
Kävin koeistumassa uuden C:n ja hienoltahan tuo vaikutti. Yksi asia hieman ihmetytti, jossakin koeajossa kehuttiin sisätiloja väljiksi. Itse en asiaa niin kokenut. Kun säädin kuljettajan penkin itselleni sopivaksi, ei taakse jäänyt itseni kokoiselle(183 cm) juurikaan ylimääräistä tilaa, polvet oli kiinni etupenkin selkänojassa, jos ei pitänyt jalkoja levällään ja pää hipoi kattoa. Jotenkin tuntui ahtaammalta kuin BMW:n kolmossarjalainen, ei paljoa mutta kuitenkin. Väljiksi tiloja ei voi ainakaan kehua.
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin.
...
Hinnastosta myös selvisi se, että myös mersuun tuo ristiseläntuensäätö on lisävaruste ja toimii sähköllä kuten bemarissakin (säätyy myös 4-suuntaisesti).
Näin ymmärsin esitteestä itsekin, mutta mitenkähän todellisuudessa?
Poistuvan S/W204 esitekään ei kerro tuosta vakiovarusteesta, mutta en minä kyllä ole vielä nähnyt sellaisen kuljettajan istuinta ilman vähintään käsikäyttöistä ristiselän tuen säätöä?
Eli onko semmoinen säädötön kuljettajan istuin oikeasti olemassa joko W204 tai W205 sarjassa?
Vakioistuimessa ei ole mitään ristiseläntuen säätöjä. Pitää ottaa joko Premium Business- varusteltu auto johon se kuuluu (Etuistuinten mukavuuspaketti) tai erikseen listalta parin sadan euron hintaan. Itse kaipaan siinä sitä reisijatkopalaa johon olen nykyän tottunut.
Akselivälin kasvun ei välttämättä tarvitse kasvattaa kääntöympyrää, joka on absoluuttinen ketteryyden mitta.
Samaa mieltä, etenkin kun W204 ei ole alemman keskiluokan takavetoiseksi mikään ketteryyden huipentuma.
Mercedes mainostaa, ettei 4Matic kasvata kääntöympyrää. Periaatteessa se on hyvä juttu, mutta sen kääntöpuolena on, että takavetoisessakin on etuvetoisen kääntöympyrä
Mittakaavaksi pizzaleikkurin kapeille renkaille suunniteltu 740 GLE:
"9. Ajettavuus ... Auto on erittäin ketterä - kiitos uuden neljästä tukivarresta muodostetun etuakseliston."
EDIT: Toki voi olla, että autotoimittaja on tarkoittanut ketteryydellä ihan jotain muuta kuin kääntöympyrän halkaisijaa, kuten NHB tässä https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/m147733 (josta olen ainakin osittain samaa mieltä.
Eikös tuossa nyt kuitenkin Bemari ollut ykkönen, Mersu kakkonen ja Audi kolmonen. Auto on kyllä enemmän mukavuuspainotteinen kuin BMW. Testiä enempää lukematta voisin kuvitella, että BMW:n moottori (ja vaihteisto) on paljon parempi kuin tuo Mersun kone. Eli ainakin siltä osin Mersu häviää jonkin verran. En sitten tiedä miten muiden ominaisuuksien kanssa.
Siinä tapauksessa yhtiön hallitus antaisi sinulle luultavasti monoa persauksille. Olisihan suorastaan vastuutonta, että yritysjohtaja tekee ihan vain vanhasta tottumuksesta asioita mahdollisimman kalliilla, vaikka luultavasti asiakkaat eivät ole siitä valmiita maksamaan.
Enkä kyllä sitäkään ymmärrä, että miksi se 2.0 l kutosturbo olisi sen kestävämpi kuin 2.0 nelosturbo.
Eiköhän suurin syy moottoreiden downsizingiin ole tämä.
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/eu+lisaa+painetta+autovalmistajille+tiukemmat+paastorajat+tulossa+2020/a911488
Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että kohta ei ole kuin 4-sylinterisiä moottoreita ja tulevaisuus saattaa olla jopa 3-sylinteristen. Itselläkin nyt on 5-sylinterinen moottori autossa ja kokemusten perusteella ottaisin jatkossakin mieluummin 5- tai 6-sylinterisen. Minulle kun ei tämä kulutushömppä merkitse paljoakaan.
Se tästä aiheesta minun puolestani, koska kuten aiemmin totesin, niin tästä aiheesta pitäisi keskustella jossain muussa ketjussa.
Edit:
Tuo linkki vaatii kirjautumisen, joten tässä sen teksti kopioituna:
"EU lisää painetta autovalmistajille: tiukemmat päästörajat tulossa 2020
EU:n komissio ja parlamentti päättivät tiistain vastaisena yönä tiukentaa uusien autojen päästörajoja vuodesta 2020 alkaen, kertoo Ny Teknik. Tästä alkaen uudet autot EU:n alueella saavat tuottaa korkeintaan 95 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä.
Kyseessä on 27 prosentin tiukennus vuonna 2015 voimaan tulevaan 130 g/km hiilidioksidipäästörajaan. Kyseessä on voitto ilmastolle, autonomistajille, innovaatioille ja työpaikoille, kokouksen puheenjohtajana toiminut Irlannin ympäristöministeri Phil Hogan luonnehti jälkikäteen.
Samassa yhteydessä päätettiin myös ottaa käyttöön uusi mittaustapa päästöille. EU:n nykyinen päästömittaustapa NEDC on osoittautunut harhaanjohtavaksi. Uuden WLTP-mittausmetodin EU on kehittänyt yhdessä Japanin ja Intian kanssa.
Päätökset vaativat vielä EU:n ministerineuvoston vahvistuksen. Tiukempia päästörajoja vastaan on lobbannut erityisesti Saksan autoteollisuus. Kyseessä onkin nykyhetken näkökulmasta melko kunnianhimoinen yläraja, sillä tämän hetken taloudellisimpienkin pelkällä polttomoottorilla varustettujen bensiinillä kulkevien autojen CO2-päästöt ovat noin 100g/km tuntumassa."
Palataan Mersuun. Onkos joku käynyt koeajolla? Jos on, niin minkälainen oli melutaso Suomen karkeilla teillä?
Ajattelija2013:
Ei se olekaan. Mutta se on kestävämpi kuin x28 merkinnällä myytävät moottorit koska viritysaste on matalampi. Nelosmoottorin viritysaste vaihtelee tällä hetkellä 170-184-245hv välillä, samalla moottorilla. Ja se tehdään pelkästään lastuttamalla, eli nostetaan ahtopainetta.
Vai väitätkö että tehon lisääminen ei vaikuta moottorin kestävyyteen mitenkään?
ritsa:
En väitä. Mutta se ei ole sen kestävämpi, kuin vastaavan tehoinen neloskone, eli ei se 184 hv versio kestäisi yhtään sen enempää, kuin nykyinen 20i moottori. Toisaalta tuskinpa tuo kestävyys mikään ongelma on, tai tuskin se ainakaan tuohon 245 hv viritysasteeseen kaatuu.
Kuten jo totesin, autotehtaan ei ole mitään järkeä tehdä lukuisia erilaisia moottoreita, jos ja kun asiakkaat eivät ole niistä valmiita maksamaan. Jos sinä siis johtajana tekisit tuollaisia päätöksiä lukuisista eri moottoreista, niin tuskin olisit kovin pitkään johtajana.
Ajattelija2013:
Niin, siis tällä hetkellä neloskone korvaa kolme eri moottoria, x20, x25 ja x28. Väitän että jos samat tehot (245hv) otetaan 2.5 litraisesta turbolla varustetusta kutoskoneesta, se kestää taatusti paremmin kuin 2.0 litrainen koska viritysaste on matalampi.
ritsa:
No siinä ei varmaan ole suurempaa eroa, jos toinen kestää 500tkm ja toinen 510tkm. 122,5 hv:n litrateho ei vielä ole mikään ihmeellinen saavutus tänäpäivänä joten kyllä sen 2,0T:n pitäisi kestää tarvittavat sadat tuhannet siinä missä 2,5T, ellei suunnittelussa ole tehty muita mokia. Ja kun liikkuvia osia on nelikossa 1/3 vähemmän niin ne voidaan tehdä paremmista materiaaleista kestämään tuo hieman isompi rasitus.
slowgear:
Edelleen, Ajattelija halusi tietää kumpi mielestäni on kestävämpi. Vastasin siihen. Kukaan meistä ei tiedä miten tämän sukupolven downsizing turbomoottorit kestävät, siitä voidaan spekuloida maailman tappiin asti mutta minulla ei taida mielenkiinto sinne asti riittää.
Jotenkin tyhmää puhua tänäpäivänä moottorien kestävyydestä, kun lähes jokainen pata kestää avaamatta sen puolimiljoonaa ja enemmänkin. Toisaalta, lähes jokaisella autonvalmistajalla on nyt joitain mätämunia moottorin lohkon ulkopuolisiin osiin liittyen. Bemarin vanha suora kuutonen tyypiltään M52TU on todellinen ikiliikkuja, jossa ei juuri tyyppivikoja esiinny. Myöhemmin Bemari on tullut kuuluisaksi hajoavista jakopäistään, suutinongelmista, puolaongelmista, jne. Tosin, tuskin sen enempää näitä vikoja kuin muillakaan nykyautoilla. Miksei enää osata kun ennen osattiin?
Jos palataan tähän turbokoneiden kestävyyteen, niin omakohtaista kokemusta minulla on turbotekniikasta Saabien muodossa, joissa koneet kyllä kestivät ilman mitään ongelmia sen 300-500 tkm, mutta ahtimia piti välillä uusia, joskus melko tiheästikin. Ja samaa osaavat muitakin merkkejä omistavat kaverit kertoa, että ahtimia välillä menee, mutta muuten ei tarvitse moottoriin koskea vapareita enempää (poislukien eräät VW-koneet).
Olen pian kirjoittanut kymmenen kertaa, että tämä on täysin selvä asia.
Tosin sekin on selvää, että 245 hv 2.0 turbo kestää yhtä pitkään kuin koko auto yleisestikin, mikäli suunnittelussa ei ole tullut virheitä. Tuo kestävyydellä spekulointi on siis jokseenkin turhaa.
Oleellisempaa on, olisivatko ihmiset valmiita maksamaan Bemareista selvästi nykyistä enemmän, jos BMW tosiaan tekisi montaa erikokoista kutosturboa. Itse en oikein jaksa siihen uskoa, koska ainoa hyöty olisi ne aavistuksen kivammat äänet. Harvaa tavallista autonostajaa ne moottorin äänet niin kauheasti kiinnostavat.
Ajattelija2013:
Mutta sinähän tästä halusit kinata. Kerro nyt olinko väärässä kun epäilin pienempien moottorien kestävyyttä, kestääkö pieni moottori yhtä hyvin kuin isompi?
Ei tietenkään lähtökohtaisesti kestä. Enkä minä kyllä koskaan ole sellaista väittänytkään. Enkä siitä yrittänyt edes kinata.
Ajattelija2013:
Olin siis oikeassa. Mistähän sinä sitten yritit kinata?
Ajattelija2013:
Kävin tänään kokeilemassa tunnin lenkin C 180 A "launch Editionilla". Oli ensikosketus Mercedes-maailmaan ja erittäin positiivinen maku jäi. Jopa "vaan" 156 heppanen kone toimi hienosti AUTOMAATIN kanssa.
Hymynaama siksi kun mua aikaisemmin parjattiin siitä että uskalsin tulla kaapista ulos manuaaliihmisenä...
No alkuperäiseen kysymykseen, hiljainen oli. Paljon hiljaisempi kuin nykyinen laitteeni, mutta kitkat alla eli Itäväylän karmea asfaltti tuntiu hyvältä.
Veikkaan että todellisen kuvan antaa kun odottaa että Vehon demoihin tulee kesätassut alle.
Olit olit, eikä tietääkseni kukaan ole missään vaiheessa mitään muuta väittänytkään tuohon asiaan liittyen.
Minä kinasin siitä, olisiko kaikesta huolimatta usean erikokoisen moottorin valmistamisessa yhtään mitään järkeä. Olisivatko asiakkaat valmiita maksamaan ekstraa vain siitä hyvästä, että BMW valmistaisi useita erikokoisia moottoreita. Ainoa konkreetinen hyöty olisi hieman mukavammat moottoriäänet, jos nyt oletetaan, ettei se moottorin kestävyys kuitenkaan ongelmaksi muodostu. Ja siitähän me alunperin kiisteltiin, kiinnostaako tavallisen bemarin ostajaa kovinkaan paljoa se moottorin ääni.
kinapori:
Kiitos tiedosta. Saas nähdä jospa sitä itsekin vielä eksyy koeajolle. Tosin niitä kannattaisi välttää, ettei iske autokuume.
Tuosta varustelusta perusaihio versus BMW:n 3-sarjan perusaihio. Erot mitkä itse havaitsin: keskikonsoli "pianolakattua" mustaa muovia, kun bemarissa hopeaksi maalattua muovia, mersussa vakiona urheiluohjauspyöra js bemarissa vakiona tavallinen nahkaratti, mersun mittaristojen välinen vakio ajotietokone bemarin vakiona olevaa ajotietokonetta isompi ja paremmalla grafiikalla, mersussa osittaiset sähkösäädöt penkeissä vakiona ja bemarissa vakiosäädöt kokonaan käsisäätöiset, mersussa takaluukun saa auki sisältä nappia painamalla ja bemarissa toki kaukosäätimellä, mersun kojelaudan päällinen jotain nahkamaista vinyyliä, kun bemarissa pehmeää muovia, bemarissa perinteinen käsijarru.
Eikös mersussa ole ainakin aiemmin ollut lukuvalot vakiona. Bemarissa ne pitää ostaa erikseen.
Onko Mersun penkissä istuimen/penkin kallistussäätö? Bemarissa se on lisuke, entä tukeeko mersun penkki risiselkää? BMWssä ei tue alkuunkaan, ei edes sporttipenkiss.
Onko mersussa USB/muistitikkusoitin joka soittaa muutakin kuin vain yhden hakmiston ikiloopissa? BMW soittaa vain yhtä hakemistoa ikuisesti.
kello68:
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1, 2, 3, ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
kello68:
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1, 2, 3, ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
kello68:
Kyllähän C-mersussakin taitaa olla ristiseläntuensäätö lisävaruste. Ainakin vakiopenkkiin. Bemarin 1-, 2-, 3- ja 4-sarjoissa ristiseläntuen säätö on lisävaruste kaikkiin penkkiversioihin ja on ihan omaa tyhmyyttä ettei sitä älyä tilata. Joo kellon vakiovastaus on tähän, että en osta sikaa säkissä.
Hemmetin hyvä varuste ja on myös hintansa väärti. Säätyy laaja-alaisesti neljään suuntaan ja vieläpä sähköllä. Tukee hyvin selkää. Tosin eipä automyyjä mulle tuotakaan osannut markkinoida. Omasta kokemuksestani ja myös erinäisten bemarinpalstojen juttujen perusteella tiesin, että ne on hyvät ja siksi tilasin.
Sama stereoiden kanssa. Tiesin vakiot surkeiksi, joten tilasin HiFi:t, kalliit oli toki ja ehkä nekin on kuitenkin vielä aika kehnot kalliiseen hintaansa nähden. Olisi pitänyt hankkia suoraan se tuohon autoon kaikkein kallein tarjolla oleva kaiutinjärjestelmä, eli siis Harman&Kardon.
Katsoin uuden C-sarjan hinnaston ja tosiaan meikkipeilien valot ja lukuvalot edessä+takana ovat vakiovaruste. 3-sarjassa ne ovat lisävaruste. Tosin kohtuuhintainen sellainen. Siinä paketissa tulee todella paljon valoja auton siaä- ja ulkopuoelle ja suurin osa niistä on ledeillä. Audin A4:ssä myös hanskalokeron valo on lisävaruste.
Hinnastosta myös selvisi se, että myös mersuun tuo ristiseläntuensäätö on lisävaruste ja toimii sähköllä kuten bemarissakin (säätyy myös 4-suuntaisesti).
Bemarissa kallistussäädön saa sähkö- tai manuaalisäätöiseen urheiluistumeen (kuuluu siihen vakiona) tai niinkuin minulla vakiopenkkiin silloin kuin ottaa sen täyssähkösäätöisenä. Tätäkään ei myyjä tiennyt, mutta tiesin itse. Taitaa olla myös mersussa niin, että ei kuulu vakiojakkaraan vaan johonkin parempaan penkkiin tai täyssähkösäätö-pakettiin.
Kyllähän tuon bemarinkin tikun saa soittamaan muitakin tikulla olevia albumeita, mutta ne pitää aina valkata itse. Eli jos ajaa vaikka Helsingistä Inariin ja laittaa tikun soimaan ja haluaisi kuunnella 8-16GB:n tikun alusta loppuun ilman, että koskee soittimeen, niin se ei onnistu.
Mielestäni 6-sylinterinen juuri tuo sitä kaivattua premium tunnetta. Vertaa esim. Audi A4 ja Passat/Octavia. Koneet ja vaihteistot lähes identtisiä 2 litraisissa ja premium tulee lähinnä muotoilusta ja äänieristyksestä.
6-sylinterisen äänimaailma on ratkaisevan erilainen versus esim. nykyiset nelisylinteriset. Puuttuvia sylintereitä ei osaa kaivata jos ei ole koskaan ajanut rivikuutosella (v6 karkeampi ääniltään). Kyllä minulle tulee aina karvalakki fiilis kun nelisylinterisellä ajaa, vaikka puhuttaisiin yhdestä parhaista -328i
Hifistit huomaavat myös selkeän eron ajettavuudessa. Turbo ei vaan vieläkään yllä samanalaiseen tuntumaan (esim. 328i) kuin vastaava vapari. Viivettä on selvästi alle 2000rpm ja kaasun annostelu on selvästi epämääräisempää ja etäisempää. Viive on pitkä jopa yli sekunnin. kun polkaiset esim. 1300rpm alkaen. Paperien mukaan tuolloin pitäisi olla kaikki vääntö käytettävissä, mutta sekunti siihen vähintään menee. Vaparissa moista ongelmaa ei ole ja se kaikki mitä on käytettävissä on heti käytettävissä. Vapari tuntuu jopa voimakkaammalta tuonne 1800rpm asti. 1800rpm jälkeen, kun turbo on kunnolla pelissä, niin 328i on voimakkaampi kuin esim. vanha 330i (korimalli eri).
Bemarin päätöksen ymmärrän hyvin: päästöt saatava alas (pienellä kulutuksella myydään autoja ja toisaalta eu-pakottavuus) ja ahatmisella se onnistuu erityisesti paperilla, mutta myös käytännössä kulutus pudonnut about puolet luvatusta. Pitkään tarjottiin vaparikuutosta, mutta ostajat kaikkosivat kun nelisylinterinen on ainakin paperilla ylivoimainen.
Mutta kuten kaikessa, niin suuri yleisö ei osaa kaivata hifistien toiveita. Sama vaikka poistaisivat takavedon, niin suurimmalle osalle ostajia aivan ok, tai jopa parempi. Eihän tarkkaa tuntumaakaan osata kaivata. Valtaosalle käyttäjistä tarkka ajotuntuma on toissijainen seikka.
Jos automaateista puhut, niin A4 Audissa ei ole sama vaihteisto kuin mainitsemassasi Skodassa ja VW:ssä.
Äänimaailma on toki hienompi ja sitä tuskin kukaan kiistää, mutta harvaa se kauheasti kiinnostaa. Oleellisempaa on, että auto on yleisesti hiljainen.
Eron kyllä huomaa, vaikka ei olisikaan kauhea hifistelija. Paremmuus on kuitenkin makuasia ja varmasti myös tottumuskysymys. Itse pidän enemmän nelosturbosta ja sen väännöstä, kuin vastaavan teholuokan kutoskoneesta.
Siirsin vastaukseni style66:lle ja ritsalle osuvamman otsikon alle.
jaakkon78:
Näin ymmärsin esitteestä itsekin, mutta mitenkähän todellisuudessa?
Poistuvan S/W204 esitekään ei kerro tuosta vakiovarusteesta, mutta en minä kyllä ole vielä nähnyt sellaisen kuljettajan istuinta ilman vähintään käsikäyttöistä ristiselän tuen säätöä?
Eli onko semmoinen säädötön kuljettajan istuin oikeasti olemassa joko W204 tai W205 sarjassa?
Kävin koeistumassa uuden C:n ja hienoltahan tuo vaikutti. Yksi asia hieman ihmetytti, jossakin koeajossa kehuttiin sisätiloja väljiksi. Itse en asiaa niin kokenut. Kun säädin kuljettajan penkin itselleni sopivaksi, ei taakse jäänyt itseni kokoiselle(183 cm) juurikaan ylimääräistä tilaa, polvet oli kiinni etupenkin selkänojassa, jos ei pitänyt jalkoja levällään ja pää hipoi kattoa. Jotenkin tuntui ahtaammalta kuin BMW:n kolmossarjalainen, ei paljoa mutta kuitenkin. Väljiksi tiloja ei voi ainakaan kehua.
740 GLE:
Vakioistuimessa ei ole mitään ristiseläntuen säätöjä. Pitää ottaa joko Premium Business- varusteltu auto johon se kuuluu (Etuistuinten mukavuuspaketti) tai erikseen listalta parin sadan euron hintaan. Itse kaipaan siinä sitä reisijatkopalaa johon olen nykyän tottunut.
740 GLE:
Näköjään uuden Ceen ketteryys kerää myös kehuja, vaikka minusta ollaan jo kankeuden kipurajalla, ja edeltäjää huonommissa lukemissa: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288669120765.html
"9. Ajettavuus ... Auto on erittäin ketterä - kiitos uuden neljästä tukivarresta muodostetun etuakseliston."
EDIT: Toki voi olla, että autotoimittaja on tarkoittanut ketteryydellä ihan jotain muuta kuin kääntöympyrän halkaisijaa, kuten NHB tässä https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/m147733 (josta olen ainakin osittain samaa mieltä.
Autobild vertaili mutta tuli siihen tulokseen että Audi A 4 ja BMW 3er ovat vielä vahvempia ? ? ?
Onko auto kenties mukavuuspainotteinen ?
http://www.autobild.de/artikel/mercedes-c-klasse-audi-a4-bmw-3er-test-5025150.html
andertz:
Eikös tuossa nyt kuitenkin Bemari ollut ykkönen, Mersu kakkonen ja Audi kolmonen. Auto on kyllä enemmän mukavuuspainotteinen kuin BMW. Testiä enempää lukematta voisin kuvitella, että BMW:n moottori (ja vaihteisto) on paljon parempi kuin tuo Mersun kone. Eli ainakin siltä osin Mersu häviää jonkin verran. En sitten tiedä miten muiden ominaisuuksien kanssa.