Enpä usko, että premiumien tasoa on laskettu, vaan taitaa ennemminkin olla niin, että "tavisautojen" tasoa on nostettu. Nykyään monissa tavisautoissa on jo käytetty laadukkaita materiaaleja sisäpinnoissa, ääneneristykseen on kiinnitetty huomioita, varusteita on saatavana riittävästi ja ajettavuus on kohdillaan. Asiakkaat tulevat koko ajan vaativimmiksi myös tavisautojen suhteen ja siinä riittääkin premium-merkeille haastetta, että pystyvät keksimään jatkuvasti jotain sellaista, millä pystyvät perustelemaan hintaeron.
Myyntimäärissä peruspremiumit ovatkin nousseet varsin yleisiksi kulkupeleiksi. Siinä mielessä ne toki ovat melko tavallisia. Mistä tämä sitten johtuu? Siitä, että ihmiset ovat huomanneet, että vaikka premium on hieman "tavismerkkejä" kalliimpi, niin rahalle saa oikeastikin vastinetta, pelkän mielikuvan lisäksi.
Meinaatko, että auton myyntimäärät nousevat, jos auton tasoa lasketaan? Hinnoissahan ei kuitenkaan ole tapahtunut kovin radikaaleja muutoksia, eli pelkästään hinnoilla asiaa ei voi selittää.
Eiköhän yksi syy esim. bemarin yleistymiseen ole se, että loistavaa ja kaikkialla kehuttua automaattilaatikkoa on saanut lähes jatkuvasti ilmaiseksi ja esim. monta DSG-ongelmiin kyllästynyttä autoilijaa on vaihtanut autoja bemariin tai johonkin muuhun, jossa ei ole DSG-vaihteistoa tai vastaavaa laatikkoa.
Bemulla on ollut usein neliveto tarjouksessa noin viidellä sadalla eurolla. Business-paketillisen auton saa ostaa muutkin kuin kaupparatsut ja paketin sisältö on toisinaan ihan kattavakin. Monet bemarin mallit käy myös monen firman tiukentuneisiin poäästönormeihin, joten siinä myös syy yleistymiseen. On suosittu liisariauto. 3-sarjan takatilat ja takakontti on parantunut kooltaan edelliseen malliin verrattuna ja varmasti sekin on yksi syy. 3-sarjaan on tullut myös täysin uusi ja tilava vaihtoehto 3GT, joka lisää taas varmasti omalta osaltaan kiinnostusta ja myyntiä merkkiä kohtaan. Usein on ollut rahoitustarjous, jossa korko alle 3%, sitten talvirengassarjoja hintaan 0 euroa tai maksimissaan viidellä sadalla, täyskaskoa on tarjottu ekaksi vuodeksi satasella tai sen alle.
Eiköhän yksi syy esim. bemarin yleistymiseen ole se, että loistavaa ja kaikkialla kehuttua automaattilaatikkoa on saanut lähes jatkuvasti ilmaiseksi ja esim. monta DSG-ongelmiin kyllästynyttä autoilijaa on vaihtanut autoja bemariin tai johonkin muuhun, jossa ei ole DSG-vaihteistoa tai vastaavaa laatikkoa.
Tuskinpa nuo DSG:n ongelmat selittävät oikein mitään. Ongelmaiset Volkkarin pikkukoneiden 7-vaihteiset laatikot kun eivät osu kuin parin pikkukoneisemman Bemarin mallin kanssa samaan ruutuun.
Aloituksessa on hyvin kapea näkymys. Premiumvalmistajat ovat lisänneet malleja alas, ylös ja sivuille. Toki joku A1 on pieni ja kohtuullisen halpa malli, mutta sen vastapainoksi löytyy esimerkiksi Q7, 5GT, GL ja kohta X7. Premiumit ovat siis laajentaneet tarjontaansa hyvin aktiivisesti. Samoin ihmisten ostovoima on parantunut. Suomessakaan ei enää Lada pyöri myyntilistojen kärjessä ja Kiinassa polkupyörät on vaihdettu autoihin.
Noiden lisäksi saksanpremiumit lienevät tehneet paljon asioita oikein. Vaikka markkinatilanne on ollut suotuisa, niin ei kasvu itsestään selvää ole ollut. Esimerkiksi ruotsinpremiumeiden suoritukset ovat olleet huonoja tai katastrofaalisia.
Näin tavisauton (Toyotan) kuskina olen kuullut myös tällaisen kysymyksen.
'Miksi laitoit Toyota Auriksen (Touring Sports Premium hybrid muutamilla höysteillä lisättynä..) kun samalla rahalla olisit saanut jo paremmankin?'
No en tiedä siitä paremmasta loppujen lopuksi, toki kävin koeajamassa muutamia selkeästi premiumiksi luokitettavia autoja mutta valitsemalla samanhintaisen Toyotan näyttää kuuluvansa duunariksi. Jotkut sanovat toyoteroksi mutta eipähän tuo haittaa, onneksi on valintoja.
Ei ole tullut mieleen niin yksikertainen selitys, että ihmisten elintaso on noussut ja premiumeihin on monella varaa.
Tämä selvä. Lisään myös toisen arvion, jonka todistamiseksi en tosin jaksa kaivaa evidenssiä: ainakin saksalaispremiumit ovat tuoneet markkinoille hinnaltaan lähempänä keskiluokkaa olevia tuotteita, joissa ei tarvitse enää tinkiä keskiluokkaisista ominaisuuksista niin paljon kuin ennen.
Eli 300-sarjan Bemariinkin mahtuu takapenkille jo kohtuudella. Ja ovat kulutukseltaan sangen eteviä. Ja IHMO, edelleen ergonomialtaan yhtä hienoja kuin ennenkin.
Kun perheen tarpeet määräävät valinnan, ei ilman arkisia ominaisuuksia pääse ostoslistalle, vaikka kaarreajettavuus tai panzerwagenmaisesti sulkeutuvien ovien ääni olisi kuinka hieno tahansa.
'Miksi laitoit Toyota Auriksen (Touring Sports Premium hybrid muutamilla höysteillä lisättynä..) kun samalla rahalla olisit saanut jo paremmankin?'
Toyotan ja Mercedeksen ostajilla on pari vahvaa yhteistä piirrettä.
Molemmat ostavat usein saman merkkisen seuraavaksikin autokseen ja molemmille kaikilla muilla merkeillä ajavat neuvovat, että samalla rahalla olisi saanut paremmankin
Noiden lisäksi saksanpremiumit lienevät tehneet paljon asioita oikein. Vaikka markkinatilanne on ollut suotuisa, niin ei kasvu itsestään selvää ole ollut. Esimerkiksi ruotsinpremiumeiden suoritukset ovat olleet huonoja tai katastrofaalisia.
Ruotsinpremiumit pettivät uskollisimmat asiakkaansa uusia etsiessään?
Mitä muuta syytä "premiumien" myynnin nousulle on kuin se että ne ovat laajentuneet tavisautojen markkinoille ja "premiumin" tasoa on laskettu ?
Ei noin, vaan kuten toisaalla NHB:n kanssa käydyn keskustelun tuloksena todettiin, että autojen profilointi on selkeytynyt. Enää tavismerkit eivät niinkään valmista malleja, joilla kilpailtaisiin premiumeja vastaan. Scorpiot, Omegat yms. mallit ovat jääneet pois ja Mondeot ja Vectrat ovat kasvunsa myötä täyttäneet aukon.
Premiumit eivät ole laajentuneet tavisten markkinoille. Sen sijaan ne ovat laajentaneet tarjontaa premium-luokassa, esim. Audin A3 kokoluokkaan. Tietysti alemman kokoluokan myötä yhä useammalla on varaa ostaa premium, jos tuon kokoinen auto riittää.
Mitä muuta syytä "premiumien" myynnin nousulle on kuin se että ne ovat laajentuneet tavisautojen markkinoille ja "premiumin" tasoa on laskettu ?
Ei noin, vaan kuten toisaalla NHB:n kanssa käydyn keskustelun tuloksena todettiin, että autojen profilointi on selkeytynyt. Enää tavismerkit eivät niinkään valmista malleja, joilla kilpailtaisiin premiumeja vastaan. Scorpiot, Omegat yms. mallit ovat jääneet pois ja Mondeot ja Vectrat ovat kasvunsa myötä täyttäneet aukon.
Premiumit eivät ole laajentuneet tavisten markkinoille. Sen sijaan ne ovat laajentaneet tarjontaa premium-luokassa, esim. Audin A3 kokoluokkaan. Tietysti alemman kokoluokan myötä yhä useammalla on varaa ostaa premium, jos tuon kokoinen auto riittää.
Onhan A3 Audia myyty jo vaikka kuinka kauan. Kyllä ne suuret premiumit myyvät erinomaisesti, jopa paremmin kuin pienemmät premiumit, joten kokoluokalla asiaa ei voi pelkästään selittää. Ennemminkin sanoisin niin, että mallivalikoima on kasvanut joka tavalla, joten jokaiselle löytyy jotain. Ostovoima on tietenkin parantunut ja premiumeista on myös tullut entistäkin parempia. Vastinetta siis saa rahalle jopa enemmän kuin ennen, vaikka ne edelleen tavista kalliimpia periaatteessa ovatkin.
Puhutaanko tässä nyt muuten Suomen myynnistä vai maailmanlaajuisesta myynnistä? Itse kuvittelen, että aloittaja puhui Suomen myynnistä.
Aloittajan kanssa olen suunnilleen samaa mieltä. Puhtaasti premium-merkkejä on vähän, valtaosalla mallisto on sekoitus premiumia ja ylemmän tason tavisautoja. Esim BMW:n ja MB:n malliston halvemman pään autot ei minun mielestä ole mitään premiumautoja, mutta esim BMW:llä mallisarjojen sisällä erottuu premium näistä kansanautoista moottorien varusteiden yms. BMW:n 7-sarjan laskisin premiumiksi, 5-sarjan poislukien nämä hinnat alkaen mallit ja 3-sarjasta malliston kalleimman pään. Vaikka auto on perusrakenteeltaan sama, ero syntyy moottoreilla ja varusteilla. Auto, jota Suomessa(kin) alkaa tulla vastaan vähän väliä, ei ole premiumia, sillä premium maksaa ja kaikilla ei ole siihen varaa. Monet kuitenkin mieltävät premiumautoja tekevien tehtaan kaikkia malleja premiumiksi. Viime kädessä premium taitaa olla mielikuva, ei mikään selkeä fakta.
Itse miellän niin, että kaikki bemarit ovat laadukkaita autoja, mutta erityisiä premium-malleja ovat minusta 6- ja 7-sarja, X5 ja X6.
Millä tavalla F30 335i on enempi premium kuin F30 320i... Eipä juuri millään tavalla. 335i mallin sisustus on yhtä spartalainen kuin 320i:n, mikäli ei osta tukuttain lisävarusteita. 335i:n kalliimpi hinta ja premiumimpi fiilis tulee vain tehokkaammasta, vääntävämmästä ja kivasti kurnuttavasta kuutoskoneesta. Vakiovarustelu ei ole tuossa 335i:ssä juuri kummoisempi kuin 320i:ssä. Servotronic-ohjaus on kuutoskoneellisissa vakiona, tosin se on toki myös jo 328i:ssä vakiona, samoin isommat 17-tuuman aluvanteet tulee tuossa kuusimukisessa. Pakoputkenpää taitaa olla kuusipyttyisessä tuplamallia ja siten, että putki per puoli.Lisäksi takakyynärnoja on kuusimukisessa vakio ja nelarikoneen yhteydessä se kuuluu toki business-pakettiin.
Siinäpä ne erot bemarin esitteiden ja hinnaston mukaan onkin. 320i malliin saa suht kattavan business paketin melko edukkaasti. Kuusimukiseen samat varusteet on ostettava erikseen ja paljon kovempaan hintaan. Mun mielestä pelkkä moottori ei tee 335i-mallista sen enempää premiumia, koska auto on kyllä edelleen aika karu hinnat alkaen aihiona, jos ei oteta moottoria lukuun.
Aikaisemmissa 3-sarjoissa kuusuimukisessa mallissa oli mm. vakiona meikkipeilien valot, kromiset ikkunalistat, etusumarit, erilainen vakionopeussäädin ja erilainen jäähdyttimen säleikkö, eli kokonaan "krominen". Myös sadetunnistin taisi olla kuusimukisessa vakiotavaraa. Näitä eroja ei enää ole ja kuusipyttyisen vakiovarustus on siis suunnilleen sama kuin nelarissakin.
Ero syntyy toki yleensä varusteilla ja moottoreilla, mutta 3-sarjassa kuusimukisuus ei tuo juuri mitään varuste-etua versus nelipyttyinen. Kaikki lisähinta otetaan vaan tuosta "paremmasta" moottorista. Muuten auto on yhtä karu kuin nelipyttyinen perusversio. Edes xenonit, aut. himmenevä taustapeili, navigaattori, aktiivinen vakionopeussäädin tai nahkaverhoilu ei sisälly tuohon nykyisen kuusimukisen 3-sarjan vakiovarusteluun. Siitä pelkästä moottorista revitään asikkailta yli 20.000 euroa extraa (hinta ero 320i takapotku vs. 335i takapotku), mutta kai se kuusimukinen turbo on sitten sen arvoinen.
335i:tä et erota 320i:stä kuin takaluukun mallimerkinnän kautta ja toki pakoputkistosta sekä moottorin soundeista. Ajaessa toki tunnet myös moottorien eron. Juuri mistään muusta et erota, että nyt on kalliimpi ja premiummimpi auto alla, jollei 335i:hin ole sitten ladattu enemmän lisävarusteita kuin 320i:hin. Jos molemmissa on yhtä paljon lisähilppeitä, eivät ne poikkea sisältä, keulasta tai sivulta yhtään mitenkään.
Tuo lisäpanostus moottoriin vaatii toisaalta vielä muunkin lisäpanostuksen, sillä tuommoinen 335i täytyy kyllä mielestäni olla ehdottomasti neliveto, koska tuon auton teho ja vääntö menee märällä asfaltilla tai talven liukkailla täysin hukkaan pelkkänä takapotkuna. 320i:n nyt vielä jotenkin ymmärtää takapotkunakin.
Niin ja olen edelleen itse sitä mieltä, että agressiiviset kampanjat (mm. nelikko-, navigaattori- ja automaattivaihteisto-kampanjat)sekä erilaiset vakuutustarjoukset sekä rahoitustarjoukset ovat merkittävä syy premiumien myynnin lisäykseen tämän maan kamaralla. Business-paketit avittavat myös osaltaan noiden myyntiä ja samoin se, että mersulla, Audilla ja bemarilla on nykyään todella laaja mallisto. Jokaiselle on jotakin tarjolla ja moottoripaletti on myös hyvin laaja. Myös nelivetovaihtoehtojen määrä on kattava. Päästöt ovat tippuneet kovasti näillä premiummerkeillä ja näin nämä käyvät myös monien ekovouhkaajien autoiksi ja tosiaan myös firmojen tiukkojen päästönormien rajoihin.
Niin on, 90-luvun puolivälissä se taisi tulla markkinoille. Samoin Scorpio, Omega yms. mallit ovat olleet jo vuosia poissa markkinoilta, joten aloittajan mainitsema ilmiö on alkanut jo kauan sitten ja kehitys on edennyt nykytilaan vähitellen, kuten markkinoilla asiat yleensä kehittyvät.
Kyllä ne suuret premiumit myyvät erinomaisesti, jopa paremmin kuin pienemmät premiumit, joten kokoluokalla asiaa ei voi pelkästään selittää. Ennemminkin sanoisin niin, että mallivalikoima on kasvanut joka tavalla, joten jokaiselle löytyy jotain.
En minä asiaa pelkästään kokoluokalla selittänytkään. Tarjonnan kasvun mainitsinkin viestissäni, kun kommentoin andertzin väitettä premiumien tason laskusta ja laajentumisesta tavisten markkinoille.
Autot, myös ne business-premiumit, ovat Suomessa halvempia kuin koskaan aikaisemmin.
Esimerkiksi 80-luvulla E-sarjan Mersu maksoi hunajaa ja nyt silloisen E 200 dieselin hinnalla saa kaksi E 200 CDI:tä ja vielä rahaa löpöönkin.
Samoin tuohon aikaan E 200 diesel maksoi yhtä paljon kuin omakotitalo täällä Tampereella. Nykyisin tamperelaisen ok-talon hinnalla saa 3 tai 4 Eemeliä.
Autot, myös ne business-premiumit, ovat Suomessa halvempia kuin koskaan aikaisemmin.
Esimerkiksi 80-luvulla E-sarjan Mersu maksoi hunajaa ja nyt silloisen E 200 dieselin hinnalla saa kaksi E 200 CDI:tä ja vielä rahaa löpöönkin.
Samoin tuohon aikaan E 200 diesel maksoi yhtä paljon kuin omakotitalo täällä Tampereella. Nykyisin tamperelaisen ok-talon hinnalla saa 3 tai 4 Eemeliä.
Niin, mutta kertooko tuo nyt autojen halventumisesta, vai homepommien ja neukkukuutioiden järjettömistä nykyhinnoista?
Ennen lääkäri pystyi ostamaan vuoden nettopalkallaan Eemelin tai kaksion helsingistä. Nyt lääkäri voi edelleen ostaa Eemelin, mutta kaksiota varten täytyy ottaa 20 vuoden laina.
Niin, mutta kertooko tuo nyt autojen halventumisesta, vai homepommien ja neukkukuutioiden järjettömistä nykyhinnoista?
Homepommit ja neukkukuutiot? Eikö Mansesta saa muita kämppiä, vai mitä tarkoitit "nasevalla vertailullasi"?
Ajattelija2013:
Ennen lääkäri pystyi ostamaan vuoden nettopalkallaan Eemelin tai kaksion helsingistä. Nyt lääkäri voi edelleen ostaa Eemelin, mutta kaksiota varten täytyy ottaa 20 vuoden laina.
Eemelissä oli ennenkin liikaa hintaa, jos sillä sai kaksion. Eihän se nyt ole kuin auto, hyvänen aika sentään.
Ja onhan ne autojen hinnat tippuneet tämän vuosituhannen aikana, sitähän se oli ajavinaan se päästöpohjainen verotus, eikös.
Ja mitä kalliimpi auto, sen enemmän sen hinta euromääräisesti tippuu edelleen vuosien aikana käytettynä.
Ja yhä edelleen Suomessa harmitellaan, kun täällä on autojen hankinta kalliimpaa kuin vaikka Ruotsissa.
. mutta ensimmäisen kerran autoveroa laskettiin jo 90-luvun alussa.
Voihan se olla että valtio on voinut sortua aiemminkin siihen yhtä vaikuttavasti kuin 2000-luvulla. En vain näe sitä tuosta MB:n hintataulukosta ainakaan, mitä lie vuosia sitten tarkoitat:
Autot, myös ne business-premiumit, ovat Suomessa halvempia kuin koskaan aikaisemmin.
Esimerkiksi 80-luvulla E-sarjan Mersu maksoi hunajaa ja nyt silloisen E 200 dieselin hinnalla saa kaksi E 200 CDI:tä ja vielä rahaa löpöönkin.
Samoin tuohon aikaan E 200 diesel maksoi yhtä paljon kuin omakotitalo täällä Tampereella. Nykyisin tamperelaisen ok-talon hinnalla saa 3 tai 4 Eemeliä.
Niin, mutta kertooko tuo nyt autojen halventumisesta, vai homepommien ja neukkukuutioiden järjettömistä nykyhinnoista?
Turha tähän on neukkukuutioiden hintoja sotkea. Autot ovat halventuneet huimaa tahtia tuloihinkin verrattuna.
Vuonna 2000 maksoi W210 E 200 CDI 54.493
Nyt 2014 W212 E 200 CDI 47.791
Vajaassa 15 vuodessa hinta on pudonnut noin 7 tonnia.
Homepommit ja neukkukuutiot? Eikö Mansesta saa muita kämppiä, vai mitä tarkoitit "nasevalla vertailullasi"?
Nyt peukku pois sieltä jostain kumppani. Tuota tekstiäni voinee tulkita hieman pilke silmäkulmassa, vaikka perus sanoma onkin totta. Autojen hinnat eivät ole mitenkään merkittävästi halventuneet, vaan asuntojen hinnat kallistuneet, omasta mielestäni jopa järjettömästi. Siksi vertailu noiden kesken ei ehkä ole niin mielekästä, tai johtopäätös autojen merkittävästä halventumisesta ei ainakaan ole kovin mielekäs.
Eemelissä oli ennenkin liikaa hintaa, jos sillä sai kaksion. Eihän se nyt ole kuin auto, hyvänen aika sentään.
No mikäs se asunto sitten on? Pahimmillaan muutama pystyyn nostettu kipsilevy, vailla mitään erityistä tai uutta tekniikkaa. Autothan tosiaan ovat käsittämättömän halpoja, kun miettii miten monimutkaisia ne ovat ja kuinka paljon esimerkiksi niiden suunnittelu maksaa ja vie aikaa. Onneksi sarjatuotanto toimii.
Ja mitä kalliimpi auto, sen enemmän sen hinta euromääräisesti tippuu edelleen vuosien aikana käytettynä.
Ja miten tuo nyt liittyy mitenkään tähän keskusteluun?
Homepommit ja neukkukuutiot? Eikö Mansesta saa muita kämppiä, vai mitä tarkoitit "nasevalla vertailullasi"?
Autojen hinnat eivät ole mitenkään merkittävästi halventuneet, vaan asuntojen hinnat kallistuneet, omasta mielestäni jopa järjettömästi.
Höpö höpö, autot ovat puoli-ilmaisia verrattuna aikaisempaan, jos niitä vertaa tulojen kehitykseen.
Ketjussa oli jo linkattuna Vehon erinomaiset hinnastot vuodesta 1985 nykypäivään. Tulojen kehitystä kuvaavia tilastoja löytää Tilastokeskuksen sivuilta.
No mikäs se asunto sitten on? Pahimmillaan muutama pystyyn nostettu kipsilevy, vailla mitään erityistä tai uutta tekniikkaa.
Pitääkö tätäkin tulkita "kieliposkessa"?
Ja mitä kalliimpi auto, sen enemmän sen hinta euromääräisesti tippuu edelleen vuosien aikana käytettynä.
Ajattelija2013:
Ja miten tuo nyt liittyy mitenkään tähän keskusteluun?
- no vertaa nyt autoa ja asuntoa sijoituksena
- monet ostavat autoja edelleen käytettyinä, uudenkarheina ja enempivähempi ajettuna ja sellaisissa tapauksissa hintavaikutus on joskus jopa isompi kuin se, mitä valtio on saanut aikaiseksi tällä vuosituhannella (pelkästään)
Höpö höpö, autot ovat puoli-ilmaisia verrattuna aikaisempaan, jos niitä vertaa tulojen kehitykseen.
Ketjussa oli jo linkattuna Vehon erinomaiset hinnastot vuodesta 1985 nykypäivään. Tulojen kehitystä kuvaavia tilastoja löytää Tilastokeskuksen sivuilta.
Niin, mihin tässä nyt verrataan. Kun puheena oli, että premiumien myynti on viimeaikoina kasvanut, niin minnekään -90 luvun alkuun, saati -80 luvulle ei mielestäni ole mielekästä verrata. Eivät autojen hinnat mitenkään poskettomasti ole halventuneet vaikka reilun kymmenen vuoden aikana. Asuntojen hinnat ovat tuona aikana nousseet todella reippaasti. En siis oikein näe mielekkäänä, että näitä suoraan verrataan ja siitä tehdään jotain johtopäätöksiä autojen halpenemisesta.
Autojen hintaa pitää verrata keskimääräiseen ostovoimaan. Halventumista on toki tapahtunut, mutta ei nyt mitenkään aivan mullistavissa määrin esimerkiksi 2000-luvun puolella. Pelkän bruttopalkan kehitys ei kerro ostovoimasta. Ja esimerkiksi 5-sarjan Bemarin halvin malli maksoi joskus vuosituhannen vaihteessa 46000 euroa. Taitaa jopa olla euroina hieman halvempi, kuin nykyinen halvin malli.
- monet ostavat autoja edelleen käytettyinä, uudenkarheina ja enempivähempi ajettuna ja sellaisissa tapauksissa hintavaikutus on joskus jopa isompi kuin se, mitä valtio on saanut aikaiseksi tällä vuosituhannella (pelkästään)
Niin ja miten tämä kaikki höpinäsi taas liittyy mitenkään uusien autojen hintoihin?
Niin, mihin tässä nyt verrataan. Kun puheena oli, että premiumien myynti on viimeaikoina kasvanut, niin minnekään -90 luvun alkuun, saati -80 luvulle ei mielestäni ole mielekästä verrata.
No Herbert nyt sattui ottamaan esille tuon ysärihomman.
Enpä usko, että premiumien tasoa on laskettu, vaan taitaa ennemminkin olla niin, että "tavisautojen" tasoa on nostettu. Nykyään monissa tavisautoissa on jo käytetty laadukkaita materiaaleja sisäpinnoissa, ääneneristykseen on kiinnitetty huomioita, varusteita on saatavana riittävästi ja ajettavuus on kohdillaan. Asiakkaat tulevat koko ajan vaativimmiksi myös tavisautojen suhteen ja siinä riittääkin premium-merkeille haastetta, että pystyvät keksimään jatkuvasti jotain sellaista, millä pystyvät perustelemaan hintaeron.
Myyntimäärissä peruspremiumit ovatkin nousseet varsin yleisiksi kulkupeleiksi. Siinä mielessä ne toki ovat melko tavallisia. Mistä tämä sitten johtuu? Siitä, että ihmiset ovat huomanneet, että vaikka premium on hieman "tavismerkkejä" kalliimpi, niin rahalle saa oikeastikin vastinetta, pelkän mielikuvan lisäksi.
Meinaatko, että auton myyntimäärät nousevat, jos auton tasoa lasketaan? Hinnoissahan ei kuitenkaan ole tapahtunut kovin radikaaleja muutoksia, eli pelkästään hinnoilla asiaa ei voi selittää.
Eiköhän yksi syy esim. bemarin yleistymiseen ole se, että loistavaa ja kaikkialla kehuttua automaattilaatikkoa on saanut lähes jatkuvasti ilmaiseksi ja esim. monta DSG-ongelmiin kyllästynyttä autoilijaa on vaihtanut autoja bemariin tai johonkin muuhun, jossa ei ole DSG-vaihteistoa tai vastaavaa laatikkoa.
Bemulla on ollut usein neliveto tarjouksessa noin viidellä sadalla eurolla. Business-paketillisen auton saa ostaa muutkin kuin kaupparatsut ja paketin sisältö on toisinaan ihan kattavakin. Monet bemarin mallit käy myös monen firman tiukentuneisiin poäästönormeihin, joten siinä myös syy yleistymiseen. On suosittu liisariauto. 3-sarjan takatilat ja takakontti on parantunut kooltaan edelliseen malliin verrattuna ja varmasti sekin on yksi syy. 3-sarjaan on tullut myös täysin uusi ja tilava vaihtoehto 3GT, joka lisää taas varmasti omalta osaltaan kiinnostusta ja myyntiä merkkiä kohtaan. Usein on ollut rahoitustarjous, jossa korko alle 3%, sitten talvirengassarjoja hintaan 0 euroa tai maksimissaan viidellä sadalla, täyskaskoa on tarjottu ekaksi vuodeksi satasella tai sen alle.
Siinä omat aprikointini bemarin osalta.
jaakkon78:
Tuskinpa nuo DSG:n ongelmat selittävät oikein mitään. Ongelmaiset Volkkarin pikkukoneiden 7-vaihteiset laatikot kun eivät osu kuin parin pikkukoneisemman Bemarin mallin kanssa samaan ruutuun.
Aloituksessa on hyvin kapea näkymys. Premiumvalmistajat ovat lisänneet malleja alas, ylös ja sivuille. Toki joku A1 on pieni ja kohtuullisen halpa malli, mutta sen vastapainoksi löytyy esimerkiksi Q7, 5GT, GL ja kohta X7. Premiumit ovat siis laajentaneet tarjontaansa hyvin aktiivisesti. Samoin ihmisten ostovoima on parantunut. Suomessakaan ei enää Lada pyöri myyntilistojen kärjessä ja Kiinassa polkupyörät on vaihdettu autoihin.
Noiden lisäksi saksanpremiumit lienevät tehneet paljon asioita oikein. Vaikka markkinatilanne on ollut suotuisa, niin ei kasvu itsestään selvää ole ollut. Esimerkiksi ruotsinpremiumeiden suoritukset ovat olleet huonoja tai katastrofaalisia.
Näin tavisauton (Toyotan) kuskina olen kuullut myös tällaisen kysymyksen.
'Miksi laitoit Toyota Auriksen (Touring Sports Premium hybrid muutamilla höysteillä lisättynä..) kun samalla rahalla olisit saanut jo paremmankin?'
No en tiedä siitä paremmasta loppujen lopuksi, toki kävin koeajamassa muutamia selkeästi premiumiksi luokitettavia autoja mutta valitsemalla samanhintaisen Toyotan näyttää kuuluvansa duunariksi. Jotkut sanovat toyoteroksi mutta eipähän tuo haittaa, onneksi on valintoja.
Ei ole tullut mieleen niin yksikertainen selitys, että ihmisten elintaso on noussut ja premiumeihin on monella varaa.
AkiK:
Tämä selvä. Lisään myös toisen arvion, jonka todistamiseksi en tosin jaksa kaivaa evidenssiä: ainakin saksalaispremiumit ovat tuoneet markkinoille hinnaltaan lähempänä keskiluokkaa olevia tuotteita, joissa ei tarvitse enää tinkiä keskiluokkaisista ominaisuuksista niin paljon kuin ennen.
Eli 300-sarjan Bemariinkin mahtuu takapenkille jo kohtuudella. Ja ovat kulutukseltaan sangen eteviä. Ja IHMO, edelleen ergonomialtaan yhtä hienoja kuin ennenkin.
Kun perheen tarpeet määräävät valinnan, ei ilman arkisia ominaisuuksia pääse ostoslistalle, vaikka kaarreajettavuus tai panzerwagenmaisesti sulkeutuvien ovien ääni olisi kuinka hieno tahansa.
Samppa1300:
Toyotan ja Mercedeksen ostajilla on pari vahvaa yhteistä piirrettä.
Molemmat ostavat usein saman merkkisen seuraavaksikin autokseen ja molemmille kaikilla muilla merkeillä ajavat neuvovat, että samalla rahalla olisi saanut paremmankin
NHB:
Ruotsinpremiumit pettivät uskollisimmat asiakkaansa uusia etsiessään?
andertz:
Ei noin, vaan kuten toisaalla NHB:n kanssa käydyn keskustelun tuloksena todettiin, että autojen profilointi on selkeytynyt. Enää tavismerkit eivät niinkään valmista malleja, joilla kilpailtaisiin premiumeja vastaan. Scorpiot, Omegat yms. mallit ovat jääneet pois ja Mondeot ja Vectrat ovat kasvunsa myötä täyttäneet aukon.
Premiumit eivät ole laajentuneet tavisten markkinoille. Sen sijaan ne ovat laajentaneet tarjontaa premium-luokassa, esim. Audin A3 kokoluokkaan. Tietysti alemman kokoluokan myötä yhä useammalla on varaa ostaa premium, jos tuon kokoinen auto riittää.
Herbert:
Onhan A3 Audia myyty jo vaikka kuinka kauan. Kyllä ne suuret premiumit myyvät erinomaisesti, jopa paremmin kuin pienemmät premiumit, joten kokoluokalla asiaa ei voi pelkästään selittää. Ennemminkin sanoisin niin, että mallivalikoima on kasvanut joka tavalla, joten jokaiselle löytyy jotain. Ostovoima on tietenkin parantunut ja premiumeista on myös tullut entistäkin parempia. Vastinetta siis saa rahalle jopa enemmän kuin ennen, vaikka ne edelleen tavista kalliimpia periaatteessa ovatkin.
Puhutaanko tässä nyt muuten Suomen myynnistä vai maailmanlaajuisesta myynnistä? Itse kuvittelen, että aloittaja puhui Suomen myynnistä.
Aloittajan kanssa olen suunnilleen samaa mieltä. Puhtaasti premium-merkkejä on vähän, valtaosalla mallisto on sekoitus premiumia ja ylemmän tason tavisautoja. Esim BMW:n ja MB:n malliston halvemman pään autot ei minun mielestä ole mitään premiumautoja, mutta esim BMW:llä mallisarjojen sisällä erottuu premium näistä kansanautoista moottorien varusteiden yms. BMW:n 7-sarjan laskisin premiumiksi, 5-sarjan poislukien nämä hinnat alkaen mallit ja 3-sarjasta malliston kalleimman pään. Vaikka auto on perusrakenteeltaan sama, ero syntyy moottoreilla ja varusteilla. Auto, jota Suomessa(kin) alkaa tulla vastaan vähän väliä, ei ole premiumia, sillä premium maksaa ja kaikilla ei ole siihen varaa. Monet kuitenkin mieltävät premiumautoja tekevien tehtaan kaikkia malleja premiumiksi. Viime kädessä premium taitaa olla mielikuva, ei mikään selkeä fakta.
Absoluuttinen hinta ei ole premiumin määritelmä. Premium on kalliimpi, kuin sitä vastaava "tavismerkki".
Näinhän se pitkälti on. Ei ainakaan mikään selkeästi mitattavissa oleva fakta.
Itse miellän niin, että kaikki bemarit ovat laadukkaita autoja, mutta erityisiä premium-malleja ovat minusta 6- ja 7-sarja, X5 ja X6.
Millä tavalla F30 335i on enempi premium kuin F30 320i... Eipä juuri millään tavalla. 335i mallin sisustus on yhtä spartalainen kuin 320i:n, mikäli ei osta tukuttain lisävarusteita. 335i:n kalliimpi hinta ja premiumimpi fiilis tulee vain tehokkaammasta, vääntävämmästä ja kivasti kurnuttavasta kuutoskoneesta. Vakiovarustelu ei ole tuossa 335i:ssä juuri kummoisempi kuin 320i:ssä. Servotronic-ohjaus on kuutoskoneellisissa vakiona, tosin se on toki myös jo 328i:ssä vakiona, samoin isommat 17-tuuman aluvanteet tulee tuossa kuusimukisessa. Pakoputkenpää taitaa olla kuusipyttyisessä tuplamallia ja siten, että putki per puoli.Lisäksi takakyynärnoja on kuusimukisessa vakio ja nelarikoneen yhteydessä se kuuluu toki business-pakettiin.
Siinäpä ne erot bemarin esitteiden ja hinnaston mukaan onkin. 320i malliin saa suht kattavan business paketin melko edukkaasti. Kuusimukiseen samat varusteet on ostettava erikseen ja paljon kovempaan hintaan. Mun mielestä pelkkä moottori ei tee 335i-mallista sen enempää premiumia, koska auto on kyllä edelleen aika karu hinnat alkaen aihiona, jos ei oteta moottoria lukuun.
Aikaisemmissa 3-sarjoissa kuusuimukisessa mallissa oli mm. vakiona meikkipeilien valot, kromiset ikkunalistat, etusumarit, erilainen vakionopeussäädin ja erilainen jäähdyttimen säleikkö, eli kokonaan "krominen". Myös sadetunnistin taisi olla kuusimukisessa vakiotavaraa. Näitä eroja ei enää ole ja kuusipyttyisen vakiovarustus on siis suunnilleen sama kuin nelarissakin.
Ero syntyy toki yleensä varusteilla ja moottoreilla, mutta 3-sarjassa kuusimukisuus ei tuo juuri mitään varuste-etua versus nelipyttyinen. Kaikki lisähinta otetaan vaan tuosta "paremmasta" moottorista. Muuten auto on yhtä karu kuin nelipyttyinen perusversio. Edes xenonit, aut. himmenevä taustapeili, navigaattori, aktiivinen vakionopeussäädin tai nahkaverhoilu ei sisälly tuohon nykyisen kuusimukisen 3-sarjan vakiovarusteluun. Siitä pelkästä moottorista revitään asikkailta yli 20.000 euroa extraa (hinta ero 320i takapotku vs. 335i takapotku), mutta kai se kuusimukinen turbo on sitten sen arvoinen.
335i:tä et erota 320i:stä kuin takaluukun mallimerkinnän kautta ja toki pakoputkistosta sekä moottorin soundeista. Ajaessa toki tunnet myös moottorien eron. Juuri mistään muusta et erota, että nyt on kalliimpi ja premiummimpi auto alla, jollei 335i:hin ole sitten ladattu enemmän lisävarusteita kuin 320i:hin. Jos molemmissa on yhtä paljon lisähilppeitä, eivät ne poikkea sisältä, keulasta tai sivulta yhtään mitenkään.
Tuo lisäpanostus moottoriin vaatii toisaalta vielä muunkin lisäpanostuksen, sillä tuommoinen 335i täytyy kyllä mielestäni olla ehdottomasti neliveto, koska tuon auton teho ja vääntö menee märällä asfaltilla tai talven liukkailla täysin hukkaan pelkkänä takapotkuna. 320i:n nyt vielä jotenkin ymmärtää takapotkunakin.
Niin ja olen edelleen itse sitä mieltä, että agressiiviset kampanjat (mm. nelikko-, navigaattori- ja automaattivaihteisto-kampanjat)sekä erilaiset vakuutustarjoukset sekä rahoitustarjoukset ovat merkittävä syy premiumien myynnin lisäykseen tämän maan kamaralla. Business-paketit avittavat myös osaltaan noiden myyntiä ja samoin se, että mersulla, Audilla ja bemarilla on nykyään todella laaja mallisto. Jokaiselle on jotakin tarjolla ja moottoripaletti on myös hyvin laaja. Myös nelivetovaihtoehtojen määrä on kattava. Päästöt ovat tippuneet kovasti näillä premiummerkeillä ja näin nämä käyvät myös monien ekovouhkaajien autoiksi ja tosiaan myös firmojen tiukkojen päästönormien rajoihin.
Ajattelija2013:
Niin on, 90-luvun puolivälissä se taisi tulla markkinoille. Samoin Scorpio, Omega yms. mallit ovat olleet jo vuosia poissa markkinoilta, joten aloittajan mainitsema ilmiö on alkanut jo kauan sitten ja kehitys on edennyt nykytilaan vähitellen, kuten markkinoilla asiat yleensä kehittyvät.
En minä asiaa pelkästään kokoluokalla selittänytkään. Tarjonnan kasvun mainitsinkin viestissäni, kun kommentoin andertzin väitettä premiumien tason laskusta ja laajentumisesta tavisten markkinoille.
Autot, myös ne business-premiumit, ovat Suomessa halvempia kuin koskaan aikaisemmin.
Esimerkiksi 80-luvulla E-sarjan Mersu maksoi hunajaa ja nyt silloisen E 200 dieselin hinnalla saa kaksi E 200 CDI:tä ja vielä rahaa löpöönkin.
Samoin tuohon aikaan E 200 diesel maksoi yhtä paljon kuin omakotitalo täällä Tampereella. Nykyisin tamperelaisen ok-talon hinnalla saa 3 tai 4 Eemeliä.
sjvirt:
Niin, mutta kertooko tuo nyt autojen halventumisesta, vai homepommien ja neukkukuutioiden järjettömistä nykyhinnoista?
Ennen lääkäri pystyi ostamaan vuoden nettopalkallaan Eemelin tai kaksion helsingistä. Nyt lääkäri voi edelleen ostaa Eemelin, mutta kaksiota varten täytyy ottaa 20 vuoden laina.
Ajattelija2013:
Homepommit ja neukkukuutiot? Eikö Mansesta saa muita kämppiä, vai mitä tarkoitit "nasevalla vertailullasi"?
Ajattelija2013:
Eemelissä oli ennenkin liikaa hintaa, jos sillä sai kaksion. Eihän se nyt ole kuin auto, hyvänen aika sentään.
Ja onhan ne autojen hinnat tippuneet tämän vuosituhannen aikana, sitähän se oli ajavinaan se päästöpohjainen verotus, eikös.
Ja mitä kalliimpi auto, sen enemmän sen hinta euromääräisesti tippuu edelleen vuosien aikana käytettynä.
Ja yhä edelleen Suomessa harmitellaan, kun täällä on autojen hankinta kalliimpaa kuin vaikka Ruotsissa.
Kaikki on suhteellista...
Kumppani:
On toki, mutta ensimmäisen kerran autoveroa laskettiin jo 90-luvun alussa.
Herbert:
Voihan se olla että valtio on voinut sortua aiemminkin siihen yhtä vaikuttavasti kuin 2000-luvulla. En vain näe sitä tuosta MB:n hintataulukosta ainakaan, mitä lie vuosia sitten tarkoitat:
1990 W124 200 D M 248 500 mk 41 795
1991 W124 200 D M 254 900 mk 42 871
1994 E 200 D M 274 300 mk 46 134
Alk.hinta lähteestä: <a target="_blank" href="http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/financial_services/pc_pricelists_old.html#_int_passengercars:home:core-navihttp://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/financial_services/pc_pricelists_old.html#_int_passengercars:home:core-navi:tongue:c_pricelists_old
Ajattelija2013:
Turha tähän on neukkukuutioiden hintoja sotkea. Autot ovat halventuneet huimaa tahtia tuloihinkin verrattuna.
Vuonna 2000 maksoi W210 E 200 CDI 54.493
Nyt 2014 W212 E 200 CDI 47.791
Vajaassa 15 vuodessa hinta on pudonnut noin 7 tonnia.
Entäpä palkat samaan aikaan? Kutakuinkin puolitoistakertaistuneet: http://www.findikaattori.fi/fi/13
Nyt peukku pois sieltä jostain kumppani. Tuota tekstiäni voinee tulkita hieman pilke silmäkulmassa, vaikka perus sanoma onkin totta. Autojen hinnat eivät ole mitenkään merkittävästi halventuneet, vaan asuntojen hinnat kallistuneet, omasta mielestäni jopa järjettömästi. Siksi vertailu noiden kesken ei ehkä ole niin mielekästä, tai johtopäätös autojen merkittävästä halventumisesta ei ainakaan ole kovin mielekäs.
No mikäs se asunto sitten on? Pahimmillaan muutama pystyyn nostettu kipsilevy, vailla mitään erityistä tai uutta tekniikkaa. Autothan tosiaan ovat käsittämättömän halpoja, kun miettii miten monimutkaisia ne ovat ja kuinka paljon esimerkiksi niiden suunnittelu maksaa ja vie aikaa. Onneksi sarjatuotanto toimii.
Ja miten tuo nyt liittyy mitenkään tähän keskusteluun?
Ajattelija2013:
Höpö höpö, autot ovat puoli-ilmaisia verrattuna aikaisempaan, jos niitä vertaa tulojen kehitykseen.
Ketjussa oli jo linkattuna Vehon erinomaiset hinnastot vuodesta 1985 nykypäivään. Tulojen kehitystä kuvaavia tilastoja löytää Tilastokeskuksen sivuilta.
Varsinkin Suomessa autojen hinnat ovat laskeneet rajusti. Muun väittäminen on todella omituista.
Ajattelija2013:
Pitääkö tätäkin tulkita "kieliposkessa"?
Ja mitä kalliimpi auto, sen enemmän sen hinta euromääräisesti tippuu edelleen vuosien aikana käytettynä.
Ajattelija2013:
- no vertaa nyt autoa ja asuntoa sijoituksena
- monet ostavat autoja edelleen käytettyinä, uudenkarheina ja enempivähempi ajettuna ja sellaisissa tapauksissa hintavaikutus on joskus jopa isompi kuin se, mitä valtio on saanut aikaiseksi tällä vuosituhannella (pelkästään)
Niin, mihin tässä nyt verrataan. Kun puheena oli, että premiumien myynti on viimeaikoina kasvanut, niin minnekään -90 luvun alkuun, saati -80 luvulle ei mielestäni ole mielekästä verrata. Eivät autojen hinnat mitenkään poskettomasti ole halventuneet vaikka reilun kymmenen vuoden aikana. Asuntojen hinnat ovat tuona aikana nousseet todella reippaasti. En siis oikein näe mielekkäänä, että näitä suoraan verrataan ja siitä tehdään jotain johtopäätöksiä autojen halpenemisesta.
Autojen hintaa pitää verrata keskimääräiseen ostovoimaan. Halventumista on toki tapahtunut, mutta ei nyt mitenkään aivan mullistavissa määrin esimerkiksi 2000-luvun puolella. Pelkän bruttopalkan kehitys ei kerro ostovoimasta. Ja esimerkiksi 5-sarjan Bemarin halvin malli maksoi joskus vuosituhannen vaihteessa 46000 euroa. Taitaa jopa olla euroina hieman halvempi, kuin nykyinen halvin malli.
Niin ja miten tämä kaikki höpinäsi taas liittyy mitenkään uusien autojen hintoihin?
Ajattelija2013:
No Herbert nyt sattui ottamaan esille tuon ysärihomman.