Tänään oli Iltalehdessä hauska yleisönosastokirjoitus. 50 000 km vuodessa ajava insinööri kertoi, että nopeusmittarit saattavat valehdella, joten mittarin mukaan oikein ajava voi ajaa selvästi alle rajoituksen. "Ei pidä ihmetellä, että työkseen autolla liikkuvat roikumme takapuskurissanne!"
Mitä sanoo misar tähän?
Mitä sanoo misar tähän?
Sanon että näitä tolloja riittää maanteillämme, mutta mutta on suomessakin näköjään tutkijapiireissä 1:si järkevästi ajatteleva. Olikohan se maanantain hesarissa kun oli lyhyt juttu uusista keinoista kuolintapausten vähentämisesksi, jossa ei kuitenkaan vanhojen virsien lisäksi ollut muuta uutta kuin ajokorttipisteytysjärjestelmä.
Näitä keinoja kritisoi Professori olikohan Haapanen? joka peräsi perässäroikkumisen ottamista kunnon hallintaan järeällä valvonnalla! jippii!! löytyihän täältä suomesta tutkijoistakin omillaan ajatteleva yksilö.
Tätä minäkin olen täysin rinnoin kannattamassa, ja jos itse siitä narahdan niin kannan täyden vastuun, joskin olen kohtuullisen luottavainen ettei se ihan helposti toteudu.
Uskon vakaasti jos tässä onnistutaan seurannaisvaikutukset tulevat olemaan mittavat. Paljon ei voi toivoa, koska virallinen linja ei koe asiaa minkäänlaisena ongelmana eli jää varmasti toteuttamatta.
Käytössähän ovat vanhat tutut keinot ylinopeuskyttäys, alenevat nopeusrajoitukset, tierahojen pienennys, ja lisäsanktiona pisteytysjäsjestelmä (ja tutkijoilla putkiaivot!)
Vihi: Herbertin aloitukseen sisältyy pieni koukku.
Sivukommenttina totean, että paljon ajava ja työkseen ajava tuskin syyllistyy roikkumaan kenenkään puskurissa. Se on nimittäin niin rasittavaa ja turhaa. Työkseen ajava jättää sopivan etäisyyden ja ohittaa sitten jos tarvetta on. Kukaan paljon ajava välttää tekemästä ajosta turhan stressaavaa. Esim. etäsyys seuraavaan.
Roikkujat ovat kyllä niitä jotka eivät vuodessa aja kuin ne pakolliset 20tkm tai alle.
EDIT: Voisi lisätä "tähän paljon ajvavan mietteisiin" myös sen, että liikennemäärä on kasvanut huimasti jo 10 vuodessa. Tiet ovat pääsääntöisesti edelleen samanlaiset kuin ne joskus -50 luvulla rakennettiin ja päällystettiin, muutamia moottooritieosuuksia lukuunottamatta, on oiottu ja tasoitettu suurimpia mutkia ja mäkiä. Esim. vielä -80 luvulla liikennemäärät olivat huomattavasti alhaisemmat kuin tänä päivänä. Raskas kalusto on myös varmasti 10-kertaistunut maanteillämme.
Roikkujat ovat kyllä niitä jotka eivät vuodessa aja kuin ne pakolliset 20tkm tai alle.
Minkä helekutin takia sitten takapuskurissa on kohtalaisen usein täysperävaunullinen yhdistelmä, taksi, kuorma-auto tai bussi?
Kuski ajaa varmaan alle 20 tuhatta kilometriä vuodessa?
Nämä yleistyksesi ovat kyllä aivan huippuja lajissaan. Ajokilometrejä sinulla on ehkä paljon, mutta kuten TeeCeekin on usein todennut, niin liikenteessä sattuu sen verran harvoin mitään vakavampaa yhdelle kuljettajalle, että omat havainnot eivät oikein riitä yleistysten tekemiseen.
Tuo teitten kehittymisjuttusikaan ei pidä oikein yhtä oman, yli 40-vuotisen elämänkokemukseni mukaan. Tiet ovat parantuneet paljon tuona aikana eivätkä ne todellakaan ole enää 50-luvun tasolla.
Mutta juurihan tuo lehteen kirjoittanut työkseen autoa ajava tunnusti roikkuvansa toisten perässä!
Mielestäni on vaarallista sanoa, että jokin ryhmä tekee niin ja näin tai ei tee jotain. Meillä kaikilla on hyviä ja huonoja päiviä. Joskus keskusteltiin siitä, mitä kiire tekee ihmisen luonteelle. Sehän hämärryttää harkintakyvyn jokseenkin alkoholin lailla. Miksi ammattikuskit tai muuten vain paljon ajavat olisivat asian yläpuolella.
Olikohan eilen, kun luin jostain lehdestä artikkelin, jossa todettiin rekkakuskien ajavan usein väsyneenä. Tuskin sellaisessa tilanteessa voi kuljettajan ajotaitoa pitää mitenkään erityisen hyvänä, ainakaan itse en usko pystyväni väsyneenä huippusuoritukseen missään lajissa.
Työelämässä muutaman vuoden mukana olleena olen huomannut senkin, että ammattimiehen tehtävissä on värikästä porukkaa. Toinen on hyvä työssään, toinen jotain muuta. Kuitenkin samalla statuksella molemmat menevät.
Kun nyt syystä tai toisesta olet ottanut minut hampaisiisi, täytyy todeta, että minulla on sitten ollut tuuria, koska en roiku kenenkään puskurissa, eikä kukaan muukaan roiku minun puskurissa. Tässä saattaa piiletä pelisilmää liikenteessä ja pientä tiedostamatonta joustoa. Onko parempi pitää täysperävaunuyhdistelmä perässä kiinni tai hieman lisätä nopeutta, niiden rajoittimet lyö päälle 89km/h. Tunnetusti raskas yhdistelmä pyrkii jonkinlaiseen vauhtiin ennen vastamäkeä.
Koska minulle ei näin ole käynyt, että rekka on takapaksissa kiinni, saattaa joillakin myös olla tunne, että se on lähempänä koska se on suuri. Ei tarvitse ajaa juuri edes ylinopeutta, mikäli haluaa karistaa tällaisen pelottavan tunteen taakseen. Mikäli mielestäsi näiden sivujen ylin auktoriteetti TeeCee on myös sitä mieltä, että ajan aina holtittomasti ja ylinopeutta ja olet sen perusteella samaa mieltä, en voi kuin valittaa!
Kerro minulle mitä sinä tuossa tilanteessa teet?
Jos kerrot ajavasi ylinopeutta perään tunkevan rekan vuoksi, niin kerro myös, miksi närkästyt kun väitän sinun toisaalla ajavan ylinopeutta?
Kannattaisi olla rehellinen, myös itselleen!
Onko parempi pitää täysperävaunuyhdistelmä perässä kiinni tai hieman lisätä nopeutta, niiden rajoittimet lyö päälle 89km/h. Tunnetusti raskas yhdistelmä pyrkii jonkinlaiseen vauhtiin ennen vastamäkeä.
Mikähän siinä on, että raskaalle liikenteelle hyväksytään tuo "rajoitinta vasten ajaminen"?
Minullakin on autossani nopeus rajoitettu. Auton nopeusrajoitin ei anna ajaa yli 250 km/h, vaikka resurssia olisi.
Koska hyväksytään myös muulle moottoriliikenteelle "rajoitinta vasten ajaminen"?
Jos kerrot ajavasi ylinopeutta perään tunkevan rekan vuoksi, niin kerro myös, miksi närkästyt kun väitän sinun toisaalla ajavan ylinopeutta?
Kannattaisi olla rehellinen, myös itselleen!
ja nyt keskustellaan sitten jo rehellisyydestä.
Veli hyvä, kannattaa jo harkita mitä kirjoittaa!
Tilannetta jossa jonossa ajaa monta autoa ja rekka perässä niin, että se olisi perässä kiinni jossain 80-90 km/h nopeudessa, ei vain ole tapahtunut. Ei myöskään niin, että ajan yksin tyhjällä tiellä 80-90 km/h, ja täysperävaunu tunkee paksista sisään. Ilmeisesti minulla on hieman suurempi itsesuojeluvaisto kuin ehkä muilla?
Lue tarkemmin viestini tällä palstalla. Olen aikoja sitten kertonut, rehellisesti täällä, että 100:n alueella ajan n. 105-110 km/h, mutten suuria ylinopeuksia enkä tasan tarkkaan koskaan holtittomasti. Mikähän sinua vielä risoo?
Ei minua mikään riso. Sinä et näköjään tunnista, mitä tekstiä näpeistäsi lähtee.
Sanot suoraan että ajat ylinopeutta, mutta kuitenkin närkästyt, kun viittaan sinun niin tekevän.
Mikä sinua risoo?
Lainaus tekstistäsi tämän palstan keskustelussa "suojatiestä":
"Mihin käsityksesi perustuu, että ajaisin ylinopeutta?"
Mittarin mukaan vai todellista nopeutta? Mikäli mittarin mukaan, niin kyseinen lukema on todellisuudessa ylinopeutta vain aniharvassa automallissa.
Viimeisimmässä TM:ssa, siis nro 18/05, oli "Liikenteessä"-palstalla juttua "perässä roikkumisesta", oikein kuvan kanssa. Kuvassa oleva kuorma-auto roikkui kilometrikaupalla toisen takapuskurissa kiinni aiheuttaen vaaraa niin itselleen, edessään ajavalle kuin ohitusta aikovillekin. Jutun otsikko on: "Loistava oivallus". Lukekaapa!!
Luen myös itseni paljon ajavien joukkoon,vieläkin vaikka en enää työkeikkoja teekkään päivittäin.
Joku tässä hiljakkoin sanoi etteivät tiet ole sanottavasti muuttuneet sitten 50-luvun.
Väite ei onneksi pidä paikkaansa ainakaan niillä osilla Suomea joissa enimmäkseen olen liikkunut.Jos puhuttaisiin vaikka norjalaisista teistä olisin kyllä pitkästi samaa mieltä,mutta on siellä olosuhteetkin toisenlaisen,rahaa kyllä olisi.
Joskus oikein harmittaa kun olen yrittänyt hakea nuoruuden ajan kunnon mutkateitä,ja olenkin löytänyt oiotun ja silitetyn väylän jolla ei ole mitää haastetta kuskille.Vanha legendaarinen Kurun tiekin on hävitetty;Viitapohjan tiellä päin en ole käynytkään,miten mahtaa siellä olla??Samoin jossain Lemin seuduilla oli aikoinaan hyvä tieosuus,jonkun maatalon navetta kierrettiin melkein kaksi kertaa,ennenkuin tie kääntyi ulos pihasta.Mutta silloin olikin ihan toisenlaista ajella.Ei ollut kattonopeuksia ja kotturalla millä hyvänsä sai yrittää ottaa itseään hengiltä,ja niin myös tehtiin.
Rattijuoppoudesta kyllä paljon puhuttiin mutta aika änkyrässä sai koheloida ennenkuin kukaan asiaan puuttui , eikä edes 2.6 promillen kännillä katsottu olevan merkitystä ,kun juoppo teloi yhden kaverini melkein hautaan menetettyään autonsa hallinnan.
Joskus olen sitä mieltä että ennen oli paremmin ,en kyllä välttämättä tarkoita liikennettä.
Väittäisin että asiat on tänään paljon paremmin,kaikkea on enemmän ,autoja,liikennettä,ja myös kaikenmailman
kaheleita on enemmän; suhteessa uskon kyllä viksujen osuuden suurentuneen sitten 50-60 luvun.Sehän näkyy tilastoissakin.
Minkä helekutin takia sitten takapuskurissa on kohtalaisen usein täysperävaunullinen yhdistelmä, taksi, kuorma-auto tai bussi?
Koska nopeusmittarisi näyttää vääri.
Minkä helekutin takia sitten takapuskurissa on kohtalaisen usein täysperävaunullinen yhdistelmä, taksi, kuorma-auto tai bussi?
Koska nopeusmittarisi näyttää väärin.
Bunkerin arvaus saattaa olla ihan oikea.
Ammattiliikenteessä ei kertakaikkiaan ole varaa körötellä liian alhaista nopeutta,joten nopeusmittarien tarkkuus jo tehtaalta lähtien on ihan eri luokkaa kuin henkilöautoissa,samoin pakolliset ajopiirturit ovat tarkkuudeltaan jopa oikeuskelpoisia,eli oikeudessa on tavallisesti uskottu ajopiirturia enemmän kuin poliisin tutkaa.Meillä on jopa korkeimman oikeuden päätös,johon aina sillointällöin vedotaan nykyäänkin.
Harvinaisen usein on nämä etupuskurin putsaajat vanhempia "Gubbe med keps" tai "Kärrigjävel" tyyppiä, jotka ajaa jollain pienemmällä japsilla tai ooppelilla,joiden nopeusmittarit vielä näyttää n 10-15% liian vähän,lisätään sitten oireisiin vielä sekin,että ylämäkiin ei enää edes tutulla tiellä muisteta varautua eli vaihdetaan pienemmälle ,ei ole ollenkaan ihmeellistä että saa rekan tai bussin taakseen.
Toivon kuitenkin ettei meille tai teille leviä monien puolalaisten rekkakuskien mieliharrastus;Ajataan niin lähellä jotain pikkufiattia tai jotain muuta kakstahtikoppuraa,ettei siitä näy kuin nokka rekan hyttiin.Arvata voi että vanhuksilla,joita saattaa olla kyydissä jopa kuusikin, on siinä rekan edessä lystiä.Ja rekkakuskilla ei ole mitään mahdollisuuksia edes aavistaa jos edessäajava vähänkään hiljentää kääntyäkseen sivutielle.Ikäväkseni olen sattunut jopa kaksi sellaista onnettomuutta näkemään ja muutaman kerran tullut paikalle kohta rysäyksen jälkeen.Lisäksi näkee läheltäpiti tilanteita melkein jokaisella Puolanreissulla useita.
Näitä huonotapaisia rekkoja näkee varmimmin maan itä ja eteläosissa,eli olkaa varovaisia jos sinnepäin aiotte.Samoin ei koskaan saa metsätaipaleella pysähtyä "avun" tarpeessa olevan kohdalle,ei ainakaan romanialaisen,Silloin on käynnissä ryöstöyritys.
Kaikkee näkee kun kulkee.
Törmään tuohon lähes päivittäin! Joku köröttelee reilusti alle sallitun, ei tuo muuten haittais, mutta siihen jää monta perään roikkuun ja ohitus menee pitkäksi jos ei riko rajoitusta!
Ei, vaan koska se ammattikohelo ajaa ylinopeutta eikä osaa pitää turvaväliä ja pyrkii painostamaan edelläajavia ylinopeuteen.
Tarkistan mittarini ja nykyisessä autossani se on poikkeuksellisen tarkka. Otan siis mittarivirheen huomioon ja puhun todellisista nopeuksista, en mittarinopeuksista.
En ole ihan varma mistä maasta puhut, Puolasta, Ruotsista vai Suomesta. Suomeen tuo lainaamani lause ainakin sopii maan eteläosan puolesta.
Jotkut ammattikuskit ovat rehellisiä itselleen ja myöntävät että alalla on aivan liikaa kelvotonta kuljettaja-ainesta. Toiset eivät tähän kykene, vaan kategorisoivat asiat aina siten, että oma ryhmä on enkelillisen viatonta eikä tee koskaan virheitä.
Tämä ei koske ainoastaan ammattikuljettajia, samaa on havaittavissa melkein missä ryhmässä tahansa. Esimerkkinä vaikkapa moottoripyöräilijät, karavaanarit, ei-japsien kuljettajat jne.
Tyypillistä on vetää herne nenään kun joku asiallisesti kertoo jonkun oman ryhmän edustajan käyttäytyneen poikkeuksellisen typerästi liikenteessä.
Näkemäni onnettomuudet on yhtä Rostokin liepeillä sattunutta lukuunottamatta olleet Puolassa,siis Puolan etelä ja itäosissa.Rekat on useimmin ollut puolalaisia,mutta myös valkovenäläisiä,bulgarialaisia ja romanialaisia on syytä varoa,kaasu pohjaan jos sellainen tulee taakse!Kysymys ei suinkaan aina ole ylinopeudesta ,eihän ne kotturat,mitä ne nyt onkaan polski Fiat125? 2-tahtikoneella kulje kuin 70-80kmh,vaan järjettömyydestä!
Sujuvassa liikenteessä ei mielestäni ole viisasta roikkua kovin tiukasti jossain pykälissä vaan on viisainta ajaa maassa maan tavalla. Toistaiseksi en ole Norjaa lukuunottamatta ajanut missään maassa jossa ei normaali liikennerytmi olisi 10-30kmh nopeampaa kuin rajoitukset.
Raskas liikenne jyrää kyllä rajottimessa mutta useimmin siististi.Aikataulut ja suoritusvaatimukset ei juuri anna muuhun mahdollisuuttakaan.
Ylinopeudet näyttävät lisääntyneen ko. artikkelin mukaan
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Murrot+v%C3%A4hentyneet+selv%C3%A4sti/1101981311047
"Toistaiseksi en ole Norjaa lukuunottamatta ajanut missään maassa jossa ei normaali liikennerytmi olisi 10-30kmh nopeampaa kuin rajoitukset."
Ei tuo nyt ihan noinkaan ole. Itse ajelin viime kesänä Tukholmasta Osloon. Oslosta jatkoin noin 100 km pohjoiseen ja viikon kuluttua samaa reittiä takaisin Tukholmaan. Ajelin koko matkan rajoitusten mukaan, mittarivirhe huomioiden ja kyllä valtaosa liikenteestä meni juuri samaa vauhtia. Sekä Ruotsissa, että Norjassa. Molemmista maista löytyi tietysti myös ne pakolliset ohittelijat, mutta normaali liikennerytmi kulki kyllä rajoitusten mukaan. Puhun nyt siis maantieajosta, en taajamista. Ne ovat asia erikseen, esim 40 alueella väittämäsi pitää hyvinkin paikkansa.
dbi:lle ,käväiseppäs seuraavana kesänä vaikka Saksassa tai missä hyvänsä Balttian maassa,nehän onkin lähempänä ja selvästi halvempiakin.Ja suosittelen muutenkin,on nääs tiatoo.
Ruotsissakin tosiaan joskus pääsee pilkällekin tarvitsematta ketään ohittaa,mutta kyllä ainakin moottori ja "autoliikenneteillä" nopeus tahtoo olla +moms niinkuin täällä sanotaan,sadekelillä kyllä vauhtia pudotetaan reilusti.