Nopeusrajoitusten kunnioittaminen

6 kommenttia

Nousipa eilen kotiin körötellessä 60km/h rajoituksella 80 lasissa aihe mieleen, jonka heitän tänne polemisoitavaksi.
Olisiko mitään järkeä siinä että joissain paikoissa lisättäisiin nopeusrajoituksen yhteyteen lisäkilpi jolla nostetaan rajoitusta esim. vuorokauden aikojen mukaan??

Tulee mieleen paikkoja joissa tätä voisi soveltaa; esim. jotkin tietyömaat jotka sinänsä ei vaikuta käytetyn ajoradan leveyteen mutta tietyöläisten oman turvallisuuden kannalta on perusteltua rajoittaa nopeus virka-aikaan. Järjetöntä on se että rajoitus jätetään kesällä viikkotolkulla olemaan sama vaikka ketään ei ole missään.

Toinen paikka voisi olla jotkin maaseutukoulujen edustat viikonloppuisin ja iltaisin, jos niitä ei käytetä muuhun harraste toimintaan virka-aikojen ulkopuolella.

Tälläinen mielestäni lisäisi nopeusrajoitusten kunnioitusta ja arvostusta yleensä, kun kaikki tajuaisi perusteet rajoitukselle eikä turhautuisi esim. 30km/h muuten viidenkympin alueella tiellä jossa ei ole muuta liikennettä. Haittapuolena vuorokauden mukaan vaihtuvista rajoituksista on tietenkin loistavien sakkoapajien menetys poliisilta.
Idea tähän minulle tuli pysäköintilisäkilpiviidakosta. Toki en kaipaa samanlaista kilpisekamelskaa kuin on joissain kaupungeissa. Muutakin järkeä voi käyttää kuin insinöörilogiikkaa..
Onko joku muu pohtinut samaa kenties??
:sunglasses:

  
  • Helpointa olisi, jos työmaille saisi sellaisen elektronisen nopeusrajoitustaulun, johon ohjelmoidaan kellonaikojen mukaan muuttuvat luvut. Ei luulisi olevan nykytekniikalla kovinkaan kummoinen sovellusratkaisu!

    Pitäisiköhän ruveta valmistamaan, kun tuntuu ettei kukaan ole moista keksinyt aloittaa? Ei tarvitsis edes mitään "NASA-hinnoittelua" harrastaa? Sitten laajennan myynnin myös ulkomaille ja olen kohta hyvin työllistävä yrittäjä.

    Paitsi ettei Tiehallinnolla ja urakoitsijoilla ole tietystikään rahaa tuollaisiin...


      
  • Lisäkilpi nopeusrajoituksen yhteyteen olisi mielestäni erinomainen ratkaisu, mikäli määrite pidettäisiin riittävän lyhyenä. Ruotsissa tämä on aivan normaali tapa hoitaa esim. koulujen edustoilla 30 km/h rajoitukset.

    Samaa periaatetta voisi harkita sovellettavaksi muuallakin, vaikkapa pääteiden talvirajoituksiin. Astetta kehittyneempi ratkaisu olisi tietysti tuo rajoitusmerkki, jossa on kalenterin mukaan ohjelmoitu rajoituksen muutos. Se voisi olla helpompi saada myytyä virkamiehille, koska kallis infraan kohdistuva satsaus menee paremmin läpi kuin kuljettajiin kohdistuvat toimenpiteet. Katsokaa vaikka eu:n vai oliko se hallituksen liikenneturvallisuusohjelmaa. Suurin osa toimenpiteistä koskee liikenneinformaation ja valvonnan kehittämistä, kuljettajien kehittämistä ei pidetä tarpeellisena. Minun silmiini ei kuitenkaan ole vielä osunut sellaisia lukuja, joissa osoitettaisiin informaation turvallisuutta parantava vaikutus.

      
  • Itse asiassa ei siihen mitään kallista elektroniikkaa tarvitse.

    Iso naula vaan perusnopeusliikennemerkin ylälaitaan ja viimeinen joka lähtee töistä tai koulusta nykäisee irtonaisen "työ"nopeusrajoitusmerkin pois. Aamulla taas eka töihintulija pistää nopeusrajoituksen roikkumaan. Paljon halvempaa, kuin kalliit ja vikaherkät elektoniikkasysteemit.

    Mikähän sen muuten estää ?? Tuskin ainakaan raha !

      
  • Samaa mieltä ja onhan asiaa ennenkin sivuttu mm. noiden koulujen kohdalla. Aivan hyvin voisi rajoitus olla voimassa vain esim. 8-17 ja kesälomien ajaksi poistaa kokonaan.

      
  • Ymmärtääkseni tietyömaiden kuuluisi poistaa merkit työajan ulkopuolella, ellei muuta syytä rajoitukselle ole. Periaatteessa merkkien jättämisessä on kyse rikkomuksesta, mutta noita ei vain valvota.

      
  • Parhaimmillaan tai siis pahimmillaan on ollut tietyön takia rajoitusmerkki 2kk tietyön päättymisen jälkeen ja vain toiseen suuntaan. Toisessa tapauksessa oli 60-lätkä peitetty ja tilalla 50-lätkä tietyön ajan, sen jälkeen 50-lätkä poistettiin ja 60-lätkä jäi peitetyksi 3:n kuukauden ajaksi, rajoitus siis oli 80, mutta vain toiseen suuntaan. Usein tekevät urakalla ja lopettavat jo torstaina, mutta tietyön merkki ja rajoitus on kuitenkin pitkän viikonlopun vaikka ei näy edes työkaluja, miehistä puhumattakaan. Tuossa muutama esimerkki jotka meinaa koivertaa! :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit