Rekkakuskien ÄO?

73 kommenttia
2
  • Ehdotukseni on, että laitetaan palkat ja työolot kohdalleen ja houkutellaan alalle naisia. Ovat tunnetusti ajattelevia ja turvallisia kuskeja. Ylijäävät miehet voivat mennä vaikka hoitajiksi, alkaa palkatkin korjaantua siellä.

    Onhan rekkakuskien joukossa monenlaista, ja liikennekäytös on keskimäärin näkemäni perusteella heikentynyt. Tosin ei näy tilastoissa ihan samaan tapaan kuin liikenteessä näkemän perusteella luulisi. Normit pitäisi kuitenkin rekoille olla hyvin tiukat, ihan liike-energian puolesta.

    Suomalaisillekin rekoille sattuu kaikennäköistä, mutta kyllä noille ulkomaalaisille tuntuu talvikelit olevan lähes ylitsepääsemätön vaikeus. Joka kerta kun liukas keli sattuu niiden enemmän käyttämille teille, on hetkessä useampi kaseikossa, poikittain tai nurin. Ja myös monessa Suomen rekisterissä olevassa rekassa on ulkolainen kuski nykyään.

    Rekkojen onnettomuuksista: tietaääkö kukaan, miten paljon sattuu kolahduksia muille ammatikseen ajaville, esim. takseille tai pakettiautolla työkseen ajaville? Luulisin kuitenkin 60 tonnin täysperävaunullisen ajamisen olevan vaativampaa kuin esim. Toyota Hiacen tai Volvo V70:n.

    Juha Kankkunen pitää liukkaan kelin koulutusta. Jossain lehdessä kysyttiin, mikä on ongelmallisin asiakaskunta. Vastaus oli: "paatuneet taksikuskit". Kankkusen mukaan parhaat ajajat ovat lähes poikkeuksetta naisia :wink:

      
  • AkiK: ” Ehdotukseni on, että laitetaan palkat ja työolot kohdalleen ja houkutellaan alalle naisia.”

    Kannatetaan. Oikeastaan ihme ettei näin jo ole, autokuskin homma täyttää kaikki naisvaltaisen alan tunnusmerkit: iso vastuu, mitätön palkka, järjettömät työajat.

    Muutama rekkakuskien helmasynneistä on tulevaisuudessa koneellisesti valvottavissa, nimittäin turvaväli ja ajonopeus, joten jotain parannusta tulee tapahtumaan vaikka ratissa olisikin miehet.

    Asia taitaa olla kuten sanoit: kuskien taso on laskenut. Alalle juuri ole tunkua ja kaikki pääsee töihin jotka haluaa. Mutta porukan ydin on kokenutta ja asiallista väkeä, jotka leimataan nuorien koheltajien vuoksi.

    Henkilöautokuski ei usein tule ajatelleeksi, että esimerkiksi polkupyörän sivuutus ei ole rekalla 80 lasissa ihan yksinkertainen juttu jos on vastaantulevaa liikennettä, tyypillinen suomalainen kapea tie ja henkilöautot ajaa keskiviivan vieressä kuin pelkäisivät putoavansa ojaan. Kun ajaa oikeaan reunaan niin hyvissä ajoin, että rekkakuskille jää aikaa huomata se ja reagoida, niin se jo vähentää heistä kerrottuja ikäviä juttuja aika lailla.

    AkiK: ” Juha Kankkunen pitää liukkaan kelin koulutusta. Jossain lehdessä kysyttiin, mikä on ongelmallisin asiakaskunta. Vastaus oli: "paatuneet taksikuskit".”

    Alalla kuin alalla taitaa olla niin, että vanhat taiturit saavat helpoimmin asennevamman. Kokemus yksin ei kuskillakaan takaa vielä mitään, siitä voi olla jopa haittaa kun itsevarmuus lisääntyy ja lakkaa kyseenalaistamasta mielipiteitään ja asenteitaan.

      
  • Lainaus:
    16.05.2007 klo 13:17 AkiK kirjoitti
    Ehdotukseni on, että laitetaan palkat ja työolot kohdalleen ja houkutellaan alalle naisia.


    Muuten hyvä idea, mutta toisi luultavasti teillemme ulkomaalaisia kuskeja ja yhdistelmiä enemmän kuin naisia.

      
  • Tai rupeaa näkkileipä maksamaan kaupassa 10 euroo paketti.

      
  • Sattuu vaan suvun eräällä jäsenellä olemaan rekkafirma ja viimeisen reippaan kolmenkymmenen vuoden aikana olen saanut todeta sen seikan, että jos me kaikki ajaisimme kuin firman kuskit, niin liikenne olisi paljon turvallisempaa kuin mitä se tänään on! En tiedä vaikuttaako se, että he ovat puutavaran kuljettajia!

      
  • Älkää ny helkkarissa vaan olko tosissanne!!
    Ainakin Tukholman liikenteessä paljon ajaneena en voi muuta kuin olla kiitollinen ettei eri "tsuppari"firmojen nuorilla naiskuskeilla ole raskaampaa kalustoa käytössään,jälki olisi todella rumaa.
    En tarkkaan tiedä miten on teillä, mutta tuntuu siltä että likkaparoilla täällä on jotenkin näytön paikka.
    Rekkojen kaatumiset taitaa meillä olla vähän harvinaisempia,mutta ei ihan tuntematon ilmiö.Venäläisiä ja virolaisia kyllä käryää runsaasti poliisin alkotesteissä, onneksi jo satamassa etteivät pääse kaatuilemaan teille.
    Ja jos on rekkakuskien palkat huonot, saattaa se pohjautua osittain siitäkin ,että kun joskus vm-40-45 alko saada ajokortteja, oli monia jotka tuli töihin melkein nakkisämpyläpalkalla, kunhan vain sai ajaa.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 16.05.2007 klo 21:17]
      
  • Jaa, jaa kyllähän on paljon kaikkiteitäviä! onneksi ei nähtävästi moni rekkakuski ole keskustelu aiheeseen liittynyt! onneksi! on niin ykipuolista sieltä alhaalta asvaltin pinnalta katsottua! ajakaa varovasti!:kiss:

      
  • Lainaus:
    14.05.2007 klo 10:42 Herbert kirjoitti
    PropJock: "Ajoin lauantaina Kehä 3:sta Lentoaseman tienoilta kohti länttä. Liikenne oli suhteellisen runsasta.

    Liittyessäni kehän virtaan erkani edestäni vasemmalle kaistalle säiliörekka. Ohittaakseen toisen rekan, joka ajoi suurinta sallittua oikealla kaistalla.

    Seurasin ohittajan menoa kymmenisen kilometriä Porin tien risteykseen saakka. Tämä ohittava "ammattilainen" ajoi koko matkan ilmeisesti rajoittajaa vasten, nopeudella +90 km/h. Myös 70 km/h -rajoitusalueiden läpi."


    En kyllä ymmärrä, miten tuo on mahdollista. Tarkastelun alla on siis Kehä 3 välillä Lentoasema - Vihdintie. Tuolla välillä on rajoitus 80 km/h, paitsi liikennevalo-ohjattujen risteysten läheisyydessä kahdella alueella 70 km/h. Jos ohitetuksi joutunut rekka ajoi suurinta sallittua nopeutta, miten koko ajan rajoitinta vastaan ajanut rekka ei päässyt toisesta ohi? Pari muutakin kysymystä heräsi, mutta antaa olla. Eivät liity tämän keskustelun aiheeseen...


    No voe ihime ja elämän kevät....

    No siksi kun liikenteessä ei olla yksin. Kehällä on mimittäin semmosiakin henkilöautokuskeja jotka ajaa rajoitusten mukaan myös sitä vasemmanpuoleista kaistaa. Ja näitä liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattavia henkilöautokuskeja ottaa päähän sellaiset ammattikuljettajat jotka ovat liikkellä tappomielellä roikkumalla kiinni takapuskurissa.

    Hyvät ammattiautoilijat, älkää tappako minua takaa, minä vain noudatan lakeja.

      
  • ADR03: ”Jaa, jaa kyllähän on paljon kaikkiteitäviä! onneksi ei nähtävästi moni rekkakuski ole keskustelu aiheeseen liittynyt! onneksi! on niin ykipuolista sieltä alhaalta asvaltin pinnalta katsottua! ajakaa varovasti”

    Jokaisella terveellä ihmisellä on järkeä tarpeeksi huomatakseen, että myös hän itse möhlii liikenteessä jatkuvasti. On hyvin epämiellyttävä kokemus tunnustaa edes salaa itselleen tekevänsä jatkuvasti virheitä asiassa, jota on harjoitellut parhaimmillaan kymmeniäkin vuosia. Siksi etsimme alitajuisesti tekosyitä olla puuttumatta omiin virheisiinsä.

    Liikenteessä ei voi olla jatkuvasti huomaamatta virheiden aiheuttamia ongelmia. Koska ne eivät johdu minusta, syynhän on oltava silloin jonkun muun. ”Ajan liian lähellä, mutta vain koska edellä menevä ajaa liian hiljaa, ajan ylinopeutta mutta se on takana painostavan syy, en pysähdy suojatien eteen koska jalankulkijat ovat kurittomia ja maksan paljon veroja.” Ja jos on virheen tapahtumapaikalla yksin, on syy tienpitäjässä, säässä tai huonossa tuurissa.

    Tämä piirre on meissä jokaisessa ja olisi omituista jos se puuttuisi. Evoluutio on huomannut, että tällainen ajattelutapa on lajin menestymiselle eduksi. Kuten vahva kilpailuvietti ja vaistomainen agressiivinen suhtautuminen muihin uroksiin.

    Nyt elämme kuitenkin aivan erilaisessa ympäristössä kuin silloin, kun nämä vaistomme syntyivät. Liikenteessä niistä on haittaa ja siksi niitä pitäisi pystyä hillitsemään. Se ei onnistu ellei niitä ensin tuunnista itsessään. Ja se ei onnistu niin kauan kun pidämme tarkkaa kirjaa rekkakuskien, nuorten, vanhojen, BMW-, Volvo-, MB- jne-kuskien, rattijuoppojen ja naisten virheistä.

      
  • vok: ” Ja näitä liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattavia henkilöautokuskeja ottaa päähän sellaiset ammattikuljettajat jotka ovat liikkellä tappomielellä roikkumalla kiinni takapuskurissa.”

    Ymmärrän huolesi ja ottaa se päähän minuakin. Toisaalta olen varma, ettei kukaan rekkakuski tunnista tuosta itseään. Se, mikä meistä näyttää tappomielellä ajamiselta on sen ”tappajan” mielestä kohtelias tapa sanoa edelläajavalle esimerkiksi, että ei täällä ole tutkaa koska olisin saanut siitä varoituksen radiolla kollegoilta, aja lujempaa.

    Lisäksi hän luottaa omiin reflekseihinsä, kokemuksen myötä saamaansa ajosilmään ja paremman näkyvyyden antamaan etuun. Lisäksi hän kokee liikenteeksi ensisijaisesti oman ja kollegojensa ajelut, pikkuautoilla jaloissa pyörijät joutaisivat hoitamaan liikkumisensa metrolla ja busseilla.

    Eli hän ajattelee samalla tavalla kuin suurin osa kaikista muistakin kuskeista. Tosin veikkaan, että tämä on harvinaisempi ajattelutapa liikenteen ammattilaisilla kuin meillä, jotka olemme ammattilaisia jossain muussa asiassa.

    Tuo kuvailemasi ajotapa ottaa taatusti päähän kaikkia sen uhriksiksi joutunutta, mutta ymmärtääköhän kaikki asiayhteyttä seuraavalla kerralla kun he itse tuntevat näkevänsä ja ymmärtävänsä liikennetilanteen sitä edellä hissuttelevaa papparaista paremmin?

      
  • Lainaus:
    16.05.2007 klo 16:40 Tuota kirjoitti

    Muuten hyvä idea, mutta toisi luultavasti teillemme ulkomaalaisia kuskeja ja yhdistelmiä enemmän kuin naisia.


    Täysin järjestely- ja tahtokysymys. Henki on Suomessa hyvin halpa. Jos laitettaisiin toilailut oikeasti maksamaan tekijöille ja heidän edustamillleen yrityksille, luulisi firmojen intresseissä olla hankkia sellaisia kuskeja, jotka eivät kerää sanktioita rikkeistään ja onnettomuuksistaan joissa ovat syyllisenä osapuolena. Tästä hyötyisivät kaikki ne firmat ja kuskit (joita on kuitenkin paljon) jotka jo nyt noudattavat sääntöjä eivätkä yritä mennä joka kohdassa siitä missä aita on matalin.

    Tämä voi edustaa valtavirrasta poikkeavaa näkemystä, mutta yrittäjänä olen aika huolissani siitä, että ay ei enää näköjään hoida kaikilla aloilla hommiaan. Rehellisen yrittäjän etu olisi, että vahtisivat nuo alipalkat pois päiväjärjestyksestä. Jäisi rehellisille yrittäjille mahdollisuuksia toimia.

    Mitä ulkomaalaisiin tulee, niin jos niille laitetaan kaluston, ajoaikojen ja kuskien ammattitaidon osalta samat vaatimukset kuin suomalaisille ja asiaa myös oikeasti valvotaan, niin en näkisi mitään suurta ongelmaa. Näille vaan toimiva sanktio, nythän ne saavat ajella suht miten lystäävät koska mitään todellista rangaistusta ei ole. Käsittääkseni Pietarissa seisoo lukuisia suomalaisrekkoja kanikonttorissa ties milläkin perusteella. Suomessa ei ole takavarikoitu yhtään venäläistä, vaikka rikkeitäkin on paljon?

    Minulle oli uutinen, että poliisi puhui "tehovalvonnasta" sen jälkeen kun muutama venäläinen kuski kärysi suht kovasta kännistä. Siis normaalisti ei valvota juuri lainkaan? Kokemukseni Ruotsista kertovat, että puhaltamaan joutuu lähes aina satamasta ulos ajettaessa.

    Näkkileivän hinnasta huolestuneelle kansalaiselle voi todeta, että älä huoli: kyllä se on kuskien palkka aika pieni osa sitä näkkärin hinnanmuodostusta. Yltäisikö edes prosenttiin-kahteen? Vähän samaan tapaan kuin hoitajien ja opettajien ym. muutaman satasen korotukset tuskin on mikään kansantalouden kaatokysymys, koska ne kuitenkin kaikissa suht saman bkt:n omaavissa länsinaapureissa ovat meitä selkeästi korkeammalla tasolla. Ja muutenkin, eiköhän tuon tuloluokan ihmisten rahat palaudu suht nopeasti kansantalouden kiertoon kulutuksen lisääntymisenä, en ole juuri kuullut että parin tonnin liksoilla laitettaisiin hirmuisia määriä sukanvarteen tai Cayman-saarille. :wink: :grin:

      
  • Lainaus:
    17.05.2007 klo 21:58 vok kirjoitti
    Lainaus:
    14.05.2007 klo 10:42 Herbert kirjoitti

    En kyllä ymmärrä, miten tuo on mahdollista.


    No siksi kun liikenteessä ei olla yksin. Kehällä on mimittäin semmosiakin henkilöautokuskeja jotka ajaa rajoitusten mukaan myös sitä vasemmanpuoleista kaistaa.


    Jos tarkoitus oli vastata kysymykseeni, ei osunut. On silti todennäköistä, ettei rekka päässyt rajoituksen mukaan ajavien henkilöautojen takia ohi. Mutta jos oikeaa kaistaa ajetaan rajoituksen mukaan (= enintään 70 tai 80 km/h) ja vasenta kaistaa koko ajan rajoitinta vastan (=85-89 km/h), en voi käsittää, miksei ohitusta tapahdu. Ainoa keksimäni syy on, että PropJockin mielestä rajoitita vastaan ajaminen tarkoittaa rajoituksen mukaan ajamista. Ei varmaan harvinainen ajattelutapa. Tosin jos samalla ollaan sydämistyneitä rekkakuskien ajotavoista, homma alkaa vaikuttaa koomiselta.



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 19.05.2007 klo 17:52]
      
  • Onkohan muistissani pahasti vikaa, kun en muista yhtään sellaista tapausta, missä tämä "tappokone" eli rekka olisi rysähtänyt henkilöauton perään. Enemmänkin minulla on muistikuvia sellaisista tilanteista missä henkilöautonkuljettaja on ajanut itsemurhatarkoituksessa rekan keulaan.

    Lisäksi minua ihmetyttää, että jos rekat tosiaan ovat päässeet teidän puskureihin roikkumaan, niin miksette anna niiden mennä ohi, jos niin kamalasti pelottaa?

      
  • Lainaus:
    19.05.2007 klo 18:42 Opelixi kirjoitti
    Lisäksi minua ihmetyttää, että jos rekat tosiaan ovat päässeet teidän puskureihin roikkumaan, niin miksette anna niiden mennä ohi, jos niin kamalasti pelottaa?

    Miksi jo muuten muuta liikennettä hitaammin ajavan, nopeusrajoitusta kunniallisesti noudattavan kuljettajan pitäisi hidastaa matkantekoa entisestään, koukkimalla levähdysalueiden kautta?

    Jos joku haluaa ohitse normaalia nopeutta ajavista, hän tehköön sen muuta liikennettä häiritsemättä, tai jättäköön tekemättä.

    :sunglasses:

      
  • [quote title="18.05.2007 klo 09:34 AkiK kirjoitti"]

    "Näkkileivän hinnasta huolestuneelle kansalaiselle voi todeta, että älä huoli: kyllä se on kuskien palkka aika pieni osa sitä näkkärin hinnanmuodostusta"

    Ei se aina ole niin yksinkertaista, pelkät palkkamenot on yksi asia ja toinen on se, että kuljetusyrittäjän on hankittava lisää kallista kalustoa,
    liikennelupia ja kuten olette jo täällä kertoneet, ei niitä hyviä kuljettajiakaan tuosta vain napata. Seuraava ongelma tulee siitä, kun raskaiden ajoneuvojen määrä lisääntyy teillämme, jos aikatauluja kovin löysytellään ja raskaan kaluston nopeuksia pudotellaan.
    Vai miten tämä ongelma teidän mielestä pitäisi ratkaista muuten kuin koulutuksella(maksaa), paremmalla kalustolla(maksaa), lisäämällä autojen määrää(maksaa) vai kerta kaikkiaan kieltämällä koko touhu(pitää hakea sitten uudet syylliset v.........n) :tongue:

      
  • Tietenkään yksittäinen kuljetusyrittäjä ei voi löysätä aikatauluja tai muitakaan kustannuksia lisäävää osatekijää, koska joku kilpaileva yritys saisi silloin hoitaa homman. Asia pitäisikin koordinoida valtion tasolla, jotta tilanne säilyisi tasapuolisena kentällä. Tosin ajotapa vaikuttaa tavattoman vähän aikatauluihin, itse ainakaan en vielä ole onnistunut saamaan sillä havaittavaa hyötyä. Tunne on toisenlainen, mutta kello on kertonut totuuden.

    Entä paljonko sitten leivän hintaan vaikuttaisi kuljetusten edellytysten parantaminen? Vaikea sanoa, koska kuljetukset vaikutavat tuotantoketjun jokaiseen vaiheeseen, ei ainoastaan valmiin leivän kuljetukseen leipomosta kauppaan. Esimerkiksi viljelijä tarvitsee traktoriinsa öljyä, joka tuodaan tilalle rekalla.

    Seuraavista linkeistä kuitenkin voi yrittää haarukoida eri osatekijöiden vaikutusta kustannusten muodostumiseen. Taitaa olla niin, että Kesko & Co jyräävät alalla, ei Transpoint tai OPEC. Jälkimmäisessä linkissä alimmaisena on esitetty leivän hinnan muodostuminen.

    http://www.mtt.fi/ajankohtaista/tiedotteet/051122.html

    http://www.mtt.fi/ajankohtaista/tiedotteet/Hintamarginaalikuviot_20041.pdf

      
  • Valitettavasti suomessa liikkuu lähestulkoon kaikki kumipyörillä ja jos ne pysäitettäisiin niin suomi pysähtyis samalla, eli te konttori ihmiset jotka viimeksi toissa viikolla huusitte naamapunasella että kaikki pitäisi kantaa kuskin toimesta sisään kun heillä on puvut päällä niin ei se sovi heille eikä kuulu toimenkuvaan. Mutta kun ilmoitin mitä se maksaa niin alko seuraava huuto ja puhelin rulianssi. Siis mehän ollaan konginkankaan turman jälkeen oltu kaikkkien kritiikin alla siitä kuinka "rekkakuskit" aina tekee sitä ja tota, mut jos tuntuu pahalta että ollaan siellä ni miettikää me tehdään siellä töitä kun ollaan ratissa ja henkilöautojen ainainen ohittelu, liittyminen keulan edestä viime tingassa kun piti tosta liittymästä mennä ja en muuten ehtisi ja voitan sillä aikaa n. 0.02 sekunttia. Eihän mekään olla koko päivää tökkimässä teiän kylkiä siellä konttorilla ja muuten vaan hidastamassa työn tekoa tietoisesti.

      
  • Lainaus:
    20.05.2007 klo 01:48 entinen kirjoitti
    [
    Vai miten tämä ongelma teidän mielestä pitäisi ratkaista muuten kuin koulutuksella(maksaa), paremmalla kalustolla(maksaa), lisäämällä autojen määrää(maksaa)


    No eikö se ole nimenomaan rehellisen, jo nyt hommansa asiallisesti hoitavan yrityksen etu, että samat jutut vaadittaisiin kaikilta?

    Itse olen ainakin kokenut omalla alallani näin olevan. En oikein pidä veronkiertäjistä, alipalkkojen maksajista ym., jotka vesittävät rehellisten veroa maksavien ja sääntöjä noudattavien yritysten kilpailukyvyn huijaamalla kustannuksissa jotka pitäisi kaikkien hoitaa. Kyllä sen kilpailukyvyn pitää muualta tulla kuin lainkierrosta.

      
  • Lainaus:
    21.05.2007 klo 23:14 AkiK kirjoitti
    Kyllä sen kilpailukyvyn pitää muualta tulla kuin lainkierrosta.

    Juuri näin. Se, että (suuri) osa rekoista ajaa esim. ylinopeutta, ei ole pelkästään liikennerikkomus, vaan oikeastaan myös talousrikos.

    [K10 muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 01:59]
      
  • Rekkakuskien kuten muidenkaan älystä en ole varma , mutta ajotavassa on joskus vaarallinen piirre ajaa kovin lähellä edelläajavaa. Liekkö tarkoitus hiostaa edelläajavaa lisäämään vauhtia?
    Ehkä me amatöörit olemme liian lainkuuliaisia emmekä aja kuorma-autojen omaksumaa "88" nopeutta, joka edellyttäisi useissa autoissa 100 km/h mittarivauhtia.

      
  • Olisi mukava jos media tekisi kaikista henkilöauto onnettomuuksista yhtä isosti kuin raskaankaluston onnettomuuksia koska media kontrolloi suurinta osaa ihmisten ajattelumaailmasta ja jopa antaa mielipiteet suoraan niille kaikille esson insinööreille joilla on tieto kaikesta ja ovat aina oikeessa. Oli tosiaan kiva ajella isoa autoa tiettyinä aikona kun ihmiset huuteli kahvilla käydessä että rahtari on lahtari, se tuo tosiaan oikein hyvän mielen kun lähtee taas tien päälle kaikkien schumien ja muitten rallikuskien sekaan jotka tosiaan ajaa taitojen rajoilla mm. kehä 1 gp:tä tai vaihtoehtoisesti kehä 3 raillia ja tietenkin mun lemppari mökille ennen muita gp. Olisi kiva tietää miksi on niin vaikee ajaa rekan takana siellähän on paljon turvallisempaa??? ja tosiaan kesä perjantai illat on kaikkein pahimmat kun "kaikkilla" on kiire sinne mökille ja silloin ihmiset on valmiit tekee ihan uskomattomia ohituksia tiellä kuin tiellä ja ne jotka ajattelee että lasketaan rajoittimet 80km/h niin miten paljon sitten tehdään vaarallisia ohituksia kun tosta rekasta on päästävä ohi. Ja haluaisin muistuttaa että kehä 1 ja 3 ovat teitä ei moottorteitä eli siellä ei ole ohituskaistaa.

      
  • Malrox kirjoitti hyvää tekstiä!

      
  • Yhdyn Opelixin mielipiteeseen, Malroxin puheet kannattaa pistää korvan taakse. Ja ottaa sieltä esiin kun seuraavan kerran saa rekan kiinni ja alkaa kytätä ohituspaikkaa kun kiire on niinkin tärkeä kuin ehtiä kesämökille ja kyydissä koko perhe. Perillä on sitten kiva päästä aukaissemaan kaljapullo ja Iltis viisi minuuttia aikaisemmin ja kauhistella lehdestä kun joku hullu on lahdannut koko perheensä haulikolla. Ja miettiä, että mitäköhän senkin hullun päässä liikkui kun veti liipasimesta.

      
  • ammattiveljien seasta löytyy kyllä näitä teinidxcorolla juuri e-kortin saaneita sankareita joille tulee yllätyksenä että mutkiin ei pystykkään kanttaamaan kuin sillä omalla dexulla. eli kuljettajapula on johtanut siihen että kortin saa aivan liian helposti. ja kuljettajapula johtuu taas siitä että valtaosa kuljetusalan työnantajista laskutaidottomia uunoja joita teollisuusyritykset vetävät höplästä ihan kybällä eli vannotaan kuljetusyrittäjälle että kyllä sinä tällä taksalla pärjäät, kokeile vuosi ni katotaan! että näin! hohhoijaa. km.taksat n,1 euron kilometri kun esim takseilla muutaman asiakkaan kans 1,5 egee sitte ihmetellään kun ei ole vara maksaa palkkoja. yrittäjät joilla on taksat kohdallaan ei valita kuljettajapulaa.

      
  • Lainaus:
    23.05.2007 klo 20:22 Malrox kirjoitti
    ... Olisi kiva tietää miksi on niin vaikee ajaa rekan takana siellähän on paljon turvallisempaa???


    Itse teen aika usein juuri näin .. ja koetan varoa ettei itseni taakse synny jonoa. Minulle ei ole mikään "juttu", jos joku menee ohitse - se on vain normaalia liikennettä. Maanteillä en koe olevani missään kilpailuissa ja ihmisarvoani en koe mitattavan tuossa mitenkään. Niin - vielä tuosta rekan perässä kulkemisesta, että pimeällä (ja syksyllä) se on ihan erinomainen paikka yrittää välttää hirvielukoita. Se vaan ehkä joskus haittaa, kun pitkissä ylämäissä (joissa on normaalisti ohituskaistakin) niiden vaudit putoavat joskus aika olemattomiksi.

    Kun ajelen mp:llä niin aika hemmetin moni huomatessaan, että tuohan ajelee nopeusrajoitusten puitteissa, pyrkii ohitse .. siihen eteen roikkumaan .. kummallista väkeä. Itsellä on sen verran iso pyörä (1300cc), että mitään näytön tarvetta ei kovinkaan usein tule - se kyllä liikkuu, jos vähän kääntää, mutta kovin monilla näyttää olevan kisailuhenkeä. (Yhtään sakkoa en ole mp:llä saanut vaikka olen ajellut vuosikausia - autolla kylläkin .. vahingossa .. noin 3-4kpl/100vuotta eli nyt jo 2kpl, joista eka vuonna 1972 ja toinen 1998).

      
  • Lainaus:
    23.05.2007 klo 20:22 Malrox kirjoitti
    Olisi kiva tietää miksi on niin vaikee ajaa rekan takana siellähän on paljon turvallisempaa??? Ja haluaisin muistuttaa että kehä 1 ja 3 ovat teitä ei moottorteitä eli siellä ei ole ohituskaistaa.


    Itse ajan rekasta aina ohi kun on turvallisesti mahdollista, koska talvella tulee melkoinen määrä lumipöllyä, kesällä rekka nostaa kiviä/hiekkaa tien reunasta, sateella nostaa melkoisen kurapilven ja hiekkaa kuljettavista rekoista tulee kiveä konepeltiin ja ikkunaan. Toki noita ongelmia ei ole, jos ajaa +500m päässä.

    Tuo muistutus voisi kehä 1:stä ja 3:sta koskea mieluusti myös rekkoja.

      
  • Rekka on myös hyvä "hirvitutka"? :sunglasses:

      
  • pöllikuski: ” kuljettajapula johtuu taas siitä että valtaosa kuljetusalan työnantajista laskutaidottomia uunoja joita teollisuusyritykset vetävät höplästä ihan kybällä eli vannotaan kuljetusyrittäjälle että kyllä sinä tällä taksalla pärjäät, kokeile vuosi ni katotaan”

    Näitä asioita työn puolesta jonkin verran seuranneena sanon, että pöllikuski osuu naulan kantaan. Kun joulun alla jaellaan firmojen lahjoja, niin hölmöin lahja jonka kuljetuksen tilaaja voi kuljetusfirman omistajalle antaa on laskin.

      
  • tiedä äö:stä sitten, tänään jouduin väistämään jalkakäytävälle rekan tullessa vastaan tietyön takia erittäin kapeassa paikassa. etuajo-oikeus oli merkein osoitettu minulle, mutta tämä rekkapekka päätti käyttää isomman oikeuttaan, riskeeraten muiden liikkujien omaisuuden ja terveyden. onneksi ei käynyt kuinkaan. :frowning:

      
  • Lainaus:
    19.05.2007 klo 20:31 K10 kirjoitti
    Lainaus:
    19.05.2007 klo 18:42 Opelixi kirjoitti
    Lisäksi minua ihmetyttää, että jos rekat tosiaan ovat päässeet teidän puskureihin roikkumaan, niin miksette anna niiden mennä ohi, jos niin kamalasti pelottaa?

    Miksi jo muuten muuta liikennettä hitaammin ajavan, nopeusrajoitusta kunniallisesti noudattavan kuljettajan pitäisi hidastaa matkantekoa entisestään, koukkimalla levähdysalueiden kautta?

    Jos joku haluaa ohitse normaalia nopeutta ajavista, hän tehköön sen muuta liikennettä häiritsemättä, tai jättäköön tekemättä.

    :sunglasses:


    Vetoaisin ensinnäkin siihen, että jos joku pyrkii ohitse - ja nyt on huomattava, että ihan missä tahansa nopeudessa - niin se olisi päästettävä ohitse ihan kohteliaisuussyistäkin.
    Toisekseen TLL kertoo ihan tarkasti sekä ohittajan että ohitettavan vastuut. Siellä huomautetaan suraavasti pykälässä 19 ..
    "... ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä ..."
    joten .. miksi ihmeessä pitää siltikin kiusata nopeampia. Lisäksi huomautan, että tuossa ohittajan ja ohitettavan vastuut-pykälässä ei mainita pienimmässäkään määrin ajavatko jotkut ylinopeutta, sallittua nopeutta tai mitään muutakaan paitsi heidän keskinäisestä tilanteestaan. Toisten etenemisien estäminen on paitsi typerää myöskin lapsellista kiukuttelua.
    Mitenkä toimit esim. hälytysajoneuvon saapuessa perääsi .. jos itse ajat sallitun nopeuden rajoilla niin et päästä ohitse .. vai? Niin ainakin ymmärrän.
    Se, että osoittaa mieltänsä toisille samalla ikäänkuin hoitaen kotipoliisin virkaa pyrkimällä ohjailemaan muiden tekemisiä, on poliisin mukaan erittäinkin kiellettyä. Heidän kantansa on, että kaikenlainen toisten ajamisiin puuttumiset ja ohjailut on jätettävä yksinomaan poliisille .. paitsi liikenteen ohjaaminen tilapäisesti onnettomuuspaikoilla tai vastaavissa tilanteissa, kunnes viranomaiset saapuvat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit